Esikoista yrittämään -pinosta plussanneet talvella 2010-2011

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liisakaisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jeii, onnea tsude! Tervetuloa munkin puolesta!

Voihan vietävä, viime viikolla vielä pelailin sulkapalloa, mutta tänään on kaksi kertaa jo kävellessä alkanut vatsaan sattua. En oikein osannut hahmottaa, olisko ollut harjoitussupistus vai mitä, mutta ei tee mieli lenkkeillä. Hmph.

Lisäksi olen hurahtanut kaiken maailman vauvakaman, enimmäkseen tosin kestovaippailuun liittyvän, hankintaan. Huuto.netissä on ihan liikaa kaikkea ja onhan sitä työkavereiltakin saatu asioita. Tekstiilejä on tullut pestyä ja silitettyä.

Mies rupesi eilen ihmettelemään, pitäisiköhän sairaalakassi jo pakata varmuuden vuoksi valmiiksi. Yritin sitä toppuutella, että sais nyt pari kuukautta vielä olla pakkaamatta. Taisi raukka kuitenkin tänään pelästyä, kun soitin töistä, että jaksan kyllä kävellä kirjastoon, mutta tuskin sieltä pois kun sattuu vatsaan ja ehkä supistelee.

Mielialavaihtelut ne vaivaavat edelleen, vaikka tämä seesteinen toinen kolmanneskin alkaa kai lähestyä pian loppuaan... En mä kyllä onneksi hirmuisen kiukkuinen ole, mutta ehkä hieman enemmän kuin ennen. Herkistely sen sijaan ei ole pahentunut. :) Ehkä musta ei vaan ole itkemään Masterchefiä katsellessa tms.

Mnjaah, menisköhän sitä viettämään loppuillan nuorisokirjallisuuden parissa. Oi, kuinka jännittävää!

Tiipula ja musi 25+2

Tsudelle onnea ja tervetuloa! :flower: Ootko laskenut vau.fi tai jollain muulla laskurilla, milloin sulla niiden mukaan on laskettu aika? Tarkennellaan sitten tarpeen mukaan myöhemmin.

Mielialanvaihteluista piti vielä sanoa, että satunnaisen kiukkuilun lisäksi mulla tuo herkistely on jotain ihan käsittämätöntä. Esim. taitoluistelua seurailin puolella silmällä lauantaina, ja mua itketti kaikkien niitten luistelijoiden ilmeet pisteitä annettaessa, olivat ne sitten pettyneitä tai iloisia :rolleyes: Ja ihan jo uutisetkin riittää monesti siihen, että on joku itkun aihe. Tai joku biisi, jota ei ole kuullut pitkään aikaan. Oon aina ollut yliempaattinen, mutta se on nyt potenssiin tuhat.

Tiipulan juttuja on kiva lukea, kun olet niin paljon pidemmällä! Harmi tosiaan, jos liikunta pitää jättää noiden supistusten takia. Itse toivoisin, että just kävelyllä jaksaisi käydä ja uimassa, mutta kävelystä sanoi mun yksi kaverikin, että herkästi alkaa supistaa. Ja ihan lopussa ei kai uimassa saa käydä tulehdusriskin takia tai jotain. Pitää selvitellä sitten.

Niin ja jos jotkut valtaisat tiikeriraidat repeää tuohon mahaan, niin sitten ei kyllä kehtaakaan näyttäytyä missään uimahallissa. (Yhtenä päivänä avasin jonkun järkyimmät raskausmahat -kuvaketjun, ei kivan näköistä, vaikka syy arpiin on tietysti mitä hienoin.) Mulle tuli jo teininä raskausarpia rintoihin ja lantioon, kun aloitin pillerit ja samoihin aikoihin lihoin muutaman kilon. Onhan ne toki vaalentuneet paljon. Toki aion rasvailla, mutta kudostyypistä kai se on enemmän kiinni. Mulla on nyt ihan perusvoide (Erisan) käytössä, mutta jossain vaiheessa ajattelin ostaa jonkun nimenomaan raskausarpien ehkäisyyn tarkoitetun voiteen - oletteko kuulleet mistään hyvästä sellaisesta?

Vaihtelevin mielialoin lueskelin Millimollin kuulumisia tuolta kuumepuolelta. Toivotaan, että saadaan pitää sut täällä!

Liisakaisa ja Myyrä 16+1

Liisakaisa: juurikin tuolla vau.fi laskurilla laskin tuon lasketun ajan, varmasti muuttuupi sitten kun käy neuvolassa tai viimestään ultrassa, mutta tarkentelen sitten kun tiedän itsekin paremmin. :D

Tämän viikon ajattelin odotella ja kuullostella ennenkö soittelen neukkuun, huomenna teen uuden testin kun en malta olla tekemättäkään. :laugh: Eilen testit kyllä sen verran selkeää plussaa näytti, että en yhtään epäile, mutta tahdon kuitenkin tehdä. Ei meinaa uskoa vieläkään! :D :heart:

Olisiko jotain tärkeitä asioita mitä minun pitäisi tässä nyt tietää ennenkö sitten neukusta saan lisää tietoa? Esim jotain mitä pitää välttää yms? Kalkkitabletteja aloitin syömään nyt kun en maitoa pahemmin juo.

Tsude kysyin ehkä epätarkasti :) Eli sulla ei ollut tuossa ekassa viestissä laskettua aikaa, niin siksi ajattelin, että oletko sitä vielä laskenut. Mitä siis laitan pinoon päivämääräksi?

En tiedä, syötkö multivitamiineja, mutta kannattaa aloittaa (sellainen jossa ei ole a-vitamiinia) tai sitten foolihappo pelkästään. Foolihapon saaminen on tärkeää jonkun hermostojutun kehityksessä ja ehkäisee siten varhaisia keskenmenoja.

Kannattaa etsiä lista vältettävistä ruoka-aineista. Täältä Kaksplussaltakin muistaakseni jostain löytyy, mutta googlella ainakin :)

Mulla on tuo lisäravinnelista kasvanut jo seuraavanlaiseksi:
- kalkkitabletit, joissa myös d-vitamiinia
- Multivita raskaus&imetys
- rauta (koska Hb oli alhainen)
- maitohappobakteerit (koska auttavat vatsan toimintaa ja jonkun tutkimuksen mukaan ehkäisevät allergioita lapsella, mene ja tiedä, mutta ei niistä haittaakaan ole).

Lisäksi aikomus on ollut ostaa omega 3 -kapseleita tuon mun kuivan ihon vuoksi. Pitää vaan varmistaa, ettei niissä ole sitä a-vitamiinia, joissain kalaöljykapseleissa kai on.

Ois kyllä jännä tietää, onko nämä ajoittaiset kuplimiset ja tökkimiset tuolla mahassa liikkeitä vai muuta mahan myllerrystä. Mutta eiköhän ne siitä vahvistu ihan pian!

Liisakaisa ja Myyrä 16+2

Liisakaisa, siis joo, vau.fi laskin ja lasketuksi ajaksi sain 6.10, en edes tajunnut, että en ole tuota kertonut. :D

Heti huomenna siis riennän apteekkiin ja ostan tuota foolihappoa! Pelkään koko ajan nimittäin, että pienokainen tulee pihalle kun on niin vähäisiä nuo oireet. Tänäänkään ei ole ollut mitään minkä voisi laskea raskausoireiksi. :O Nännit ovat kyllä kipeät ja vessassa pitää rampata koko ajan ja ruokahalu on kasvanut, mutta muuten ei ole mitään mitä sanoisin kunnolliseksi oireeksi. Vuotoa ei ole tullut missään vaiheessa, että sikäli olen turvallisin mielin, mutta kyllä se keskenmenon riski silti kaihertaa..

Noissa kalkkitableteissa on kanssa tuota d-vitamiinia ja magnesiumia. Rautaa tuskin ainakaan heti joudun syömään kun tähän asti Hb on aina ollut sen 152 vähintään. :D Hirveesti pitää vaan nappia alkaa vetämään naamaan. :D

tsude ja pöppiäinen 4+5

tsude neuvolatäti oli mun kohdalla sitä mieltä, että nyt syömäni lady vita mamat riittäävät hyvin. niissä on vähän kaikkea ja normaalin ruokavalion kanssa riittävät hyvin, eli jos syö monipuolisesti ja käyttää matiotuotteita niin + nuo omalla kohdallani riittävät. mutta tosiaan sellanen välttettävien ruoka-aineiden lista on hyvä jostain kaivaa, omat herkkuni on ainakin kaikki kielletty :/ sushia on ikävä, samoin home- ja tuorejuustoja... rautaa ei kuulemma suositella alkuraskaudessa, jos hb hyvä.

tässä joskus tuli tv:stä lyhyt pätkä koirien raskaudesta ja siinä joku täti suositteli tiineille nartuille a-vitamiinia. kumma juttu, onko koirien elimistö sitten niin erilainen? kuulemma hyväksi koirien silmien kehitykselle...tuntu vaan tosi hassulta, että niille oikein suositellaan sitä mikä ihmisiltä kielletään.

ja oireista tiedän tunteen, että toivoo oireita, kun niitä ei ole. itselläni meni lähes oireetta se 8 viikkoa, mutta nyt tosiaan toivoisin sittenkin, että nää oireet pysyis poissa. joka aamu käyn tervehtimässä posliinista ystävääni. onneksi yleensä vain niitä visitteejä on vain kerran päivässä.

Tervehdys meidän ensimmäisestä ultrasta ( nt ultra ).:wave:
Eilen siis kävimme, ja siellähän se pieni mönkyröi =) Oli ihana vihdoin nähdä oma pikkuinen. Tosin taisi olla päiväuni aika, kun ei kovin vilkkaasti liikuskellut, käänsi selkää koko ajan meille =) Vastasi viikoja 12+4 ( eilen oli 12+3) Että hyvin pitää laskettu aika kuukautisista paikkansa. Pää-perämitta tasan 60mm. Niskaturvotus mitattiin, oli ok. Ja kaikki muutenkin näytti olevan kunnossa. Tosin mulla huomattiin samalla kysta, mutta eipä se ole vaivannut eikä sille raskauden aikana mitään tehtäisikään. Kätilö näytti kuvia kystasta lääkärille, pitäisi olla harmitonta, mutta seuraavassa ultrassa katsotaan sitäkin. Eli 2 kuukauden päästä.
Saatiin kolme ihanaa kuvaa kotiin pienestä :heart:
Eilen myös kerroimme vauvasta esim. mun vanhemmille ja isosiskolle sekä miehen porukoille/perheelle. Siinä se ilta menikin kun jokaisen (äidin, isän ja siskon) kanssa piti puhelimessa olla lähemmäs tunti :D Olivat niin intona että meinasivat varmaan haljeta :D
Äiti tosin sanoi että oli jo häissä älynnyt, että taitaa olla perheenlisäystä tulossa. Oli kuulemma maha ollu jo sen näkönen...

Sassy ja "Santeri" 12+4

No nyt olen sitten ihan pyörällä päästä. :D Eli jos sittenkin ostan vaikka tuota lady vita mammaa ja syön niitä kalkkitabletteja, kun tosiaan en juo maitoa nimeksikään, niin voisi sitten kenties ne riittää?

Maksalaatikko on kielletty, muistelinkin niin, voi tykkään siitä vaan niin kovasti. Toivotaan, että Hb laskisi niin saisin syödä sitä. :D

Toivotaan nyt kuitenkin, että kaikki on hyvin ja ajattelin vielä viikonloppuna tehdä testin ja sitten jos sekin näyttää vielä plussaa niin ensi viikolla soittelen neukkuun. :)

tsude ja pöppiäinen 4+6

Heips!

Ylihuomenna on asian selvityspäivä. Kello 15.00 tämä marssii ensimmäiseen ultraan ikinä. Siinä näkyy onko tuolla hernettä vaiko eikö enää ole.
Vuoto on loppunut kutakuinki, enää tulee tosi niukasti rusehtavaa ku pyyhkii.
Pahoinvointi on loppunut. Tissit näyttää omasta mielestä erilaisemmille, ja mahan alue on totaalisesti lösähtänyt. Niin ja voi luoja tätä väsymystä. Että enpä tiiä :)

Mutta ylihuomenna tiietään. Tilasin varuiks 40 raskaustestiä, jos luiskahan takas yrittäjien pinoon, josta en kai virallisesti ole vielä suostunut poistumaan, kun tilanne on mitä on. Mie olen tämmöinen kahen paikan seikkailija tällä hetkellä :)

Tsude: katsoin, että tuossa Ladyvita mamassa on kalsiumia. Jos siis syöt kalkkia erikseen, niin osta vaikka tuo Multivita raskaus ja imetys.

Raudan syömisen aloitin siis vasta neuvolan suosituksesta, eikä sitä tosiaan vissiin alussa suositellakaan.

Millimolli: jospa se herne tai pulla siellä köllisi ja testiostos olisi turha! Uskotaan ja toivotaan!

Sassy: ihania kuulumisia! Mullakin tosiaan niitä kystia oli, itse asiassa kaksikin, mutta ihan harmittomia ne lienevät.

Tänään aamulla tunsin sellaista pientä hipellystä tuolla vasemmalla puolella alavatsaa :) Ehkäpä se on jo sitä mitä toivoisi, tuskin tuolla noin alhaalla mitään suolistoakaan on, jossa ilma pyörisi :)

Liisakaisa ja Myyrä 16+3

vitamiineista: Lady Vita Mamassa tosiaan on vaikka mitä, mutta sitä pitää sitten ottaa 3tbl/päivässä, olen kuullut, että multi vitaa riittäisi 1tbl?

millimolli säästä ne testit sitten seuraavaa lasta varten :)

Aamuyöllä kun pyörin sängyssä puolisen tuntia hereillä, tuli ensimmäiset pelokkaat asiat vauvan suhteen. Esim ollaanko valmiita vanhemmiksi? Jaksanko sitten sitä vastuuta toisesta ihmisestä jatkuvasti? Mitä käy parisuhteelle? Jaksetaanko yhdessä kantaa se vastuu?
Jotenkin ehkä sillon aamuyöllä kunnolla hoksasin asian, ihan kuin joku olisi vasaralla päähän lyönyt, ajatukset löin niin yhtäkkiä päähän.. Ehkä tämä kuitenkin oli normaalia panikointia. :)

Oloja ei vieläkään ole ollut, tosin nälkä on jatkuva ja tuntuu että voisin syödä hevosen! Kävin eilen yhden ystävän luona jolla on vajaa vuoden ikäinen lapsi, ja hän lohdutteli oireiden kanssa, että hälläkin tuli vasta rv 10 kunnon olot, että kyllä ne ehtii vielä minullekin tulla! Hui!

tsude ja pöppiäinen 5+0

mä haluun mun oman neuvolatätin takasin, perhana siellä vastas joku sijainen...ei ollu yhtään niin kiva. soitin, kun vihlo mahasta ja ei oo tässä aiemmin sillä tavalla vihlonu. ihmetteli vaan, että miten mulla ei oo aiemmin vihlonu, ihan normaaleja kasvukipuja kuulemma ovat. no hyvä niin, että on normaalia, mutta siis oisko pitäny jo aiemmin vihloa? että onko se nyt sitten epänormaalia, kun ei ole vihlonu? ihan alussa toki oli sellasia vaimeita juilimisia, mutta ei ihan selviä vihlasuja. kuulosti se sijaistätä muutenkin tosi tympeeltä, ihan kun mun pitäis kaikki tietää...

onko muilla kohdun kasvukipuja ja miltä ne teillä tuntuu?

jeeni ja tyyppi 11+0 (vielä reilu viikko jännittämistä, sitten ultra)

Kohdun kasvukivuista: Eipä ole juuri ollut. Satunnaisesti hetken aikaa vihloo alavatsalta. Ja pari kertaa on vihlonut jostain tuolta alempaa, hankalasti määriteltävästä kohdasta. Mutta kohtu on kuitenkin kai kasvanut normaalisti lääkärin, terkkarin ja ultran mukaan. Ehkä mulla on sitten vain tilaa tuolla sen kasvaa ilman mitään kipuja, kun ei ehkä mitkään supertiukat vastalihaksetkaan oo :)

Tsude: Tutulta kuulostaa. Toisaalta ajoittain panikoin ja stressaan, toisaalta musta tuntuu välillä vieläkin, etten oikein tajua, mitä tässä on meneillään - meille on oikeasti tulossa vauva. Eilen mittailtiin meidän makkaria ja mietittiin, mahtuisko meidän sänky sinne toisin päin kuin se nyt on, ja oli tosi kummallista ajatella, että siellä on sitten vauvansänky kohta. Pitää vissiin alkaa niitä hankintoja tekemään, että tämä asia tulis todellisemmaksi hiljalleen!

Pikaisesti tulin tsekkaamaan, onko Millimollista kuulunut, mutta sulla onkin se ultra vasta iltapäivällä. Pidetään siis yhä peukkuja!

Liisakaisa ja Myyrä 16+5

heips!

Poistelkaa minut täältä, mie jään sinne yrittäjiin. Ei nyt ole ihan kamala pettymys, kun olen asian jo arvannutkin. Kuitenkin kaikki o tullut sieltä ulos, ei ole syytä pidättäytyä yrittämisestä, ja kaikki o fyysisesti ookoo. Eli se vain ei ollu tällä kertaa tarkoitettu. Palaan sitten myöhemmin tänne hiimailemaan :D

Millimolli: voi ei... ikävää tuollanen :hug: Mutta nyt oikein paljon voimia ja toivottavasti oot pian takasin täällä puolella =)
Kohdun kasvukivuista: jaa-a. Joskus vihlonu vähän alavatsaa, mutta eipä kovin paljon. Vähäisiä on ollu tuollaiset vihlonnat.
(.) Meillä vähän oli vakiintunu vauvan työnimeksi tuo " santeri" mutta kun ei olla sitä kellekkään kerrottu ( koska saattaa olla jopa tuleva nimi, jos on poika kyseessä! ) niin nyt vaan puhutaan pikku ässästä eli = "s" :D
Maha on turvonnu pömppö, oi että odotan sitä kunnon ihanaa vauvamahaa! Enkä tämmöstä...

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Sassy ja "s" 12+6 ( jee huomenna poksuu taas viikot! )

Millimollille iso halaus :hug: Ihailtavan valoisalla mielellä jaksat olla kuitenkin tuon viestin perusteella. Toivotaan, että saman tien tärppää uudelleen ja kaikki menee sitten hyvin loppuun asti.

(.) Eilen tuli Vauva-lehti ja sen mukana yksi vaippa :D Eli meillä on nyt hankittuna Myyrällä yksi vaippa ja liian isot pussilakanat (samaisen lehden tilaajalahja). No, tilattiin eilen Ellokselta vaatteita yms, niin tilasin sellaisen pakkauksen, jossa oli kolme bodya, kahdet potkarit, myssy, tossut ja peitto. Väritys oli mustavalkoinen ja vähän punaista, eli sopii kummalle vain. Vielä reilu kuukausi pitää odottaa sitä rakenneultraa (mennään sinne 8.3.) Kovasti huvittaisi tietää, kumpi siellä möyrii.

Mitähän mahtaa kuulua esimerkiksi Ullelille ja kais-alle?

Mukavaa viikonloppua!

Liisakaisa ja Myyrä 16+6

Minäkin tilasin varmaan ihan samanlaisen setin vauvanvaatteita Ellokselta kuin Liisakaisa :D Mutta tilasin sen mintunvihreä/valko/harmaa-sävyisen setin. Tuli tällä viikolla ja ihana oli hypistellä niitä pikkuruisia vaatteita =)
Minäkin yks päivä mietin, että mitähän noille harvemmin tänne kirjoitelleille mahtaa kuulua?

Sassy + "s" 13+0

Tätä pinoa voisin vähän nostella. :)

Huomenna teen aamusta viimeisen raskaustestin ja sitten soittelen neukkuun ekaa aikaa, tahdon olla ihan sata varma siitä testin tuloksesta ennenkö soittelen. :D Tässä lauseessa nyt ei kyllä ollut päätä eikä häntää, noh. Kyselen myös samalla josko olisi mahdollista päästä varhaisultraan. :)

tsude ja pöppiäinen 5+3

huh huh mikä yö, tyyppi piti varmaan järjesteli tilaa itselleen, ei tosin oo kyllä kysyny multa lupaa sellaseen yöaikaan. vihlo pitkin yötä ja muutenkin jotain kupli/möyhensi tuolla masussa. tietääkseni näin aikasin ei vielä voi liikkeitä tuntea (?), että kai se siellä tilaa raivaili ja järjesteli uudelleen... ei paljon nukuttuna ja väsymys + huono olo on erittäin ikävä yhdistelmä työaamuna

No nyt on eka neuvola varattu, kahden viikon päästä maanantaina. Nyt alkaa piinalliset kaksi viikkoa. :laugh:

Eilen oli illalla vähän sellanen olo, että onko tosi huono-olo vaiko ei. Välillä tuntu, että pitää mennä ihan kohta halailee pönttöä, mutta sitten samalla kuitenki tuntu että on hyvä olo, ihan oli ihmeellinen olotila. :O

No minäpä tuun sitte kanssa tänne tuolta haaveilijoiden puolelta, tuttuun porukkaan :)
Elikäs eilen siis tuli digitestiin raskaana 1-2 vkoa :) Sitä ennen yks haamujen haamu ja tänään tuli samaan testiin ihan selkeä plussa mutta ei läheskään yhtä vahva kuin kontrolliviiva.

Mulla on mielestäni nyt viikkoja 3+6. (Jos menkoista laskee niin 4+1, mut en tiedä kierron pituuttakaan kuin vain sen viime kk:n perusteella). Ehkä jos loppuviikosta soittelis neuvolaan.

Mä oon vielä niin hölmistynyt, että oon vaan ihmetellyt tapahtunutta enkä oikein oo vielä jaksanu odotusasioita surffailla. Ammatin puolesta on suunnilleen nuo vältettävät ruoat ym muistissa.

Inhottavaa, kun koko ajan vähän jomottelee päätä; ei kuitenkaan niin paljon, että viittis särkylääkettä ottaa ja nyt vielä maalataan meillä kotona sisäportaita liuotinohenteisella maalilla, joka haisee aivan kauhealta :o Pakko lähteä ulos vähän tuulettumaan..

Eli mulle voi laittaa laskurin mukaan villin veikkauksen, la 18.10 (mun synttäripäivä :D) ja Nkl/Kättäri. Vaikka vielä tuntuukin hurjalta tuollaisia laittaa :)

Eltsu ja pena 3+6 (juu, lähtenyt mun ja miehen vitsailuista jo joskus aiemmin, niin sitä joutuu sitten jatkamaan..laps raukka)

muoks: voi ei, tajusin vasta että NiQun masuasukki on myös pena :O:laugh:

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä