eskarilaisen päivähoidosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamma

Vieras
olen tällä hetkellä työtön yh jonka lapsi on esikoulussa 4h päivässä 5xviikossa... lapseni on erityislapsi, jolle on luvattu ilmainen päivähoito muutama kuukausi sitten. yritin nyt kysyä lapselleni parina aamuna viikossa hoitoa ennen eskarin alkamista, jotta pääsisin harrastamaan uutta harrastustani... sekä lapselleni olisi ihan terapeuttista ja mieluisaa olla pidempiä päiviä välillä, hän tahtoisi olla kauemmin kuin 4 tuntia päivässä.

en haluaisin vaan maata sängynpohjalla ne neljä tuntia ja odottaa lasta kotiin. harrastukseni kun on sen luonteista, että aamulla aikaisin on mentävä... toinen vaihtoehto on harrastaa viikonloppuisin, ottaa lapsi mukaan aamuvarhain...mun mielestä ei niin hyvä vaihtoehto, viikonloput on lapsen lepoa koulutyöstä. päiväkodin henkilökunta sanoi, että aamuisin on vähän lapsia ja heidän puolestaan se sopisi.

päivähoidon johtajalle tällainen ajatus on myrkkyä, tällaiset työttömät jotka haluavat lapsena hoitoon ovat kauhistus, samati kuin pikkuvauvojen vanhemmat jotka haluavat isommat lapset hoitoon. kotihoito on aina paras vaiihtoehto hänen mielestään. miksi ihmeessä haluan lapseni välillä aamulla aikaisemmin hoitoon, kun kerran olen työtön....

minun mielestäni niin ennaltaehkäisevää toimintaa perheen hyvinvoinnin kannalta, jos päivähoito onnistuisi tällaisissa tapauksissa. vanhempien henkinen vointi on parempi, kun voi tehdä välillä muita juttuja kuin lasten kanssa touhuamista.

minunkaan tapauksessa kukaan muu lapsi tai työssäkäyvä vanhempi ei kärsi, kun kyse olisi aamuista, jolloin lapsia ei juuri ole vielä hoidossa. iltapäivä olisi eri asia, silloin on paljon lapsia, varsinkin työssäkäyvien lapsukaisia.

no joo, minun oli pakko saada purnata jonnekin, ottaa niin päästä tuollainen ahdasmielinen katsantokanta. ei nähdä koko kuvaa ja ennaltaehkäiseviä vaikutuksia...

hmm, en vaan ymmärrä ku aamulla siellä olisi tilaa... ja mieluummin harrastaisin tuota metsästystä silloin kun lapsi olisi hoidossa, ettei tarvisi ottaa sitä sitten viikonloppuna unisena jalkojen juureen mättäälle istumaan pyssynpauketta kuuntelemaan...

eikä minulla ole oikein muuta paikkaa viedä lasta kuin hoitopaikkaan. edellisessä hoitopaikassa sujui nämä asiat hyvin, pystyi muutella ja siirrellä hoitopäiviä ja aikoja sangen joustavasti... nyt meno on kuin armeijassa. tuot lapsesi siihen aikaan ja haet siihen aikaan, senkin laiska työtön yh, kun kehtaat yrittää muiluttaa muksusi hoitoon parina aamuna aikaisemmin..

pysyisi mielenterveys yllä kun saisi tehdä muutakin kuin istua kotona. paino on noussut yli sallittujen rajojen kun firma tarjosi pakkolomaa... nyt on löytynyt mieluista tervehenkista harrastusta, mutta esikoulun alkaminen sotkee kyllä kuvioita. ja päivähoidon johtajan asenne. täytynee yrittää sitten kinuta niitä paria lisähoitotuntia viikossa sosiaalitoimen kautta... juuri kun olen ajatellut, että hienoa ettei ole tarvinnut niiden kanssa olla tekemisissä... vaikka näillä pienillä tuloilla olisin oikeutettu toimeentulotukeenkin joka kuukausi :P

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olisit onnellinen, että edes virikepaikka on teille annettu! Ei kai päivähoito ole tarkoitettu vanhempien harrastusten ajaksi, vaan työn!

olisikin niitä töitä! kelpaisi kyllä! virikepaikasta en tiedä, lapsi aloitti esikoulun ja olisin halunnut parina aamuna viedä lapsen hieman aikaisemmin, mutta olisin hakenut normaalisti esikoulun loputtua. aamulla siellä on vähän lapsia ja hoitohenkilökunnalle olisi sopinut, kun tiedustelin heiltä asiaa.

Se pk:n johtaja kokeilee sinua, miten pystyy määräilemään. Minulle yritettiin samaa, mutta en suostunut. Ilmoitin heille suorasanaisesti, että joko tehdään kuten laki sanoo ja lapseni on hoidossa klo 6.30-16.30 5x/vko 12 kk vuodessa tai sitten he joustavat saan pitää hoitoajat, jotka ovat meille sopivat (10 pvä/kk, 7-11.30 ja myös koulujen lomien aikana kesä- & elokuussa & hiihto- & syyslomalla).

Kummasti rupesi sopimaan. Kyse oli tuolloin 4 v lapsesta. Mutta tosiaan ensin kokeiltiin, josko menisin halpaan. Niin ja laskut olisi kyllä tulleet myös kesä- & elokuulta, vaikka ensimmäisenä ei olisi saanut olla päivääkään hoidossa ja toisena vain loppukuusta 5 pvä.

hän uhkaili minua erityislasten maksujen tarkistamisella (olen joutunut maksamaan koko ajan, kunnes tämän vuoden alusta armahti ph-maksuista erityslapsen vuoksi)
esikoulu on maksuton, mutta nyt uhkailtiin niidenkin maksujen tarkistamisella...huoh.
päätin ottaa yhteyttä sosiaalitoimeen, kun tunnen yhden henkilön, että tohdin mennä juttusille, ja tiedän että sosiaalitoimessa on erilainen asenne päivähoitoa kohtaan. jospa he sieltä painostaisivat tai kirjoittaisivat jonkinlaisen maksusitoumuksen tai päätöksen asiasta...

Yhteistyössä