estääkä masennus/masennuläkkeitten käyttö hoitoalan koulutukseen pääsyn?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieraannus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieraannus

Vieras
kärsin itse jonkinasteisesta masennuksesta, olen tähän asti kieltäytynyt kaikesta läkkeistä ja keskusteluavusta koska haaveena on joskus opiskella kätilöksi ja en tiedä vaikuttaako tämä sitten opiskeluvalintaan taikka työnsaantiin? tietääkö kukaan...

En tiedä estääkö, mutta ainakaan masennuksen "päällä ollessa" ei kannata lähteä kouluun. Opiskelu on raskasta ja hoitoala on henkiseltä kantiltakin kuluttavaa. Näkee paljon äärestä laitaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miksi vaikuttas...kun et kerro.ei se niille kuulu

Tämmöisten mielipidekannattajien ansiosta oli hyvä saada soveltuvuuskokeet takaisin... Eihän kenellekkään mitään kuulu ennen kuin kammottavia tapauksia sattuu.. Sitten kysytään, miksi? :kieh: :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja melle:

Tämmöisten mielipidekannattajien ansiosta oli hyvä saada soveltuvuuskokeet takaisin... Eihän kenellekkään mitään kuulu ennen kuin kammottavia tapauksia sattuu.. Sitten kysytään, miksi? :kieh: :kieh:

ja hohhoijaa :headwall: :headwall: :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Vilma76:

Hohhoijaa vaan itselles, oman lapseni tulevaisuutta tässä ajattelen!!! Jos ei mikään kuulu opettajille koulussa/kenellekkään työpaikalla, niin kaiken maailman viripäät pääsee töihin...

ja HÖPÖHÖPÖ noita teidän juttuja! EI TODELLAKAAN ESTÄ, noin joka kolmas nainen syö jotain mielialalääkkeitä jossain vaiheessa elämäänsä ja erittäin moni olisi niiden tarpeessa vaikkei sitä itse myönnäkään.. niin että rauhallisin mielin :)

ööö tuota yks tuttu laitettiin työkkärin kautta lähihoitajaks lukemaan. Hän on ollut mielisairaalassa potilaana, kärsinyt pahasta masennuksesta, vainoharhaisuudesta ym. Ollut työkyvyttömänä sellaiset 15v.

Hohhoijaa vaan itselles, oman lapseni tulevaisuutta tässä ajattelen!!! Jos ei mikään kuulu opettajille koulussa/kenellekkään työpaikalla, niin kaiken maailman viripäät pääsee töihin...

Hahahahahaa
ONNEKSI nykyään ei enää enemmistö ihmisistä ajattele noin. Oletko koskaan tutustunut Suomen masennustilastoihin ja siihen kuinka moni noita lääkkeitä joutuu popsimaan? Tuolla asenteellasi saadaan vain se seuraus, että masentuneet ihmiset pelkäävät leimaantumista ja jättävät hakeutumatta hoitoon. Kumpikohan se ois parempi hoitaja sun lapselle, masennuksensa "kieltänyt" vakavammin ja vakavammin masentuva henkilö, vaiko hoitoon hakeutunut "pillerin popsija"?

Ja rehellisesti ja ylpeänä voin tunnustaa syöväni masennuslääkkeitä kun niitä tarvitsen, ja niin kauan kun asun täällä pimeässä pohjolassa, lääkkeet lienee pysyvä osa elämääni.

Alkuperäinen kirjoittaja vieraannus:
kärsin itse jonkinasteisesta masennuksesta, olen tähän asti kieltäytynyt kaikesta läkkeistä ja keskusteluavusta koska haaveena on joskus opiskella kätilöksi ja en tiedä vaikuttaako tämä sitten opiskeluvalintaan taikka työnsaantiin? tietääkö kukaan...

No ei estä. Ja kuka tahansa voi masentua vaikka silloin kun opiskelee tai saada jonkun muun mielenterveyshäiriön, kuten itse sairastuin paniikkihäiriöön. Masennus on kuitenkin tosi yleinen vaiva :hug:

Mä olen kärsinyt pitkään masennuksesta enkä silti koe olevani viripää. :/ Voisinpa väittää olevani fiksumpi kuin moni ns. terve. ;) Mun masennus ei ole ikinä saanut mua tekemään mitään pahaa itselleni tai kellekään muulle. Hoitoalan pääsykokeetkin olen läpäisyt, ja myös haastattelijalla oli masennukseni tiedossa. Sanottakoon vielä että kun mulla on lääkitys päällä, niin kukaan ei takuulla huomaa sairauttani jos en itse siitä mainitse.

Jos masennus todetaan liian vaikeaksi hoitaa avohoidossa ja/tai lääkkeillä, niin siinä vaiheessa ehdotetaan lepohetkeä pehmeämmissä tiloissa.
Lääkitys/avohoito eivät estä elämästä normaalia elämää.
Masennushoitotiedot eivät liiku mielenterveystoimistosta mihinkään suuntaan (edes toiseen terveyskeskukseen) ilman asianomaisen erillistä lupaa.

Eli asiasta ulkopuolisille kertominen on ihan itsestä kiinni.

Nykyään ei varmasti ihan ensimmäisenä kannata työ/kouluhaastattelussa ilmoittaa olevansa psyykkisesti sairas, tai edes että on käynyt juttelemassa ammattilaisen kanssa. Ja tämä siksi, koska ennakkoluuloja on niin paljon ja joutuu äkkiä leimatuksi ja kärsii siitä pian koko ikänsä, vaikka kyse voi olla tilapäisestä sairaudesta johonkin tiettyyn elämäntilanteeseen liittyen. Psyykkinen sairaus on jotain paljon pahempaa (tabu) kuin fyysiset sairaudet: jos sinulla on syöpä, olet kuitenkin vielä kunnon kansalainen ja saat osaksesi sääliä ja toivoa, mutta jos syöt mielialalääkkeitä ja käyt juttelemassa ammatilaiselle, olet hullu ja sinun seuraasi ei kaipaa kukaan. Ikävää, mutta totta.

MELLE olen ihan samaa mieltä kanssasi: soveltuvuuskokeet ehdottomasti takaisin sosiaalialalle.
Nyt työvoimapulan iskiessa alalle todella pääsee kaikenmaailman viripäitä, mikä ei ole kenenkään etu (niinkuin olemme saaneet lehdistä lukea).
Jos oma pää ei osaa kertoa, ettei sovi sosiaalialalle niin olisi se hyvä jonkun kertoa ennenkuin tulee enempää ruumiita näiden kahjojen toimesta!

Alkuperäinen kirjoittaja Hullu jatkaa vielä :
MELLE olen ihan samaa mieltä kanssasi: soveltuvuuskokeet ehdottomasti takaisin sosiaalialalle.
Nyt työvoimapulan iskiessa alalle todella pääsee kaikenmaailman viripäitä, mikä ei ole kenenkään etu (niinkuin olemme saaneet lehdistä lukea).
Jos oma pää ei osaa kertoa, ettei sovi sosiaalialalle niin olisi se hyvä jonkun kertoa ennenkuin tulee enempää ruumiita näiden kahjojen toimesta!

No eikös vielä joka paikkaan kokeet olekin?! Ja kyl ne oikeesti psykopaatit osaavat varmasti esittää ja näytellä "normaalia" :|

Hahahahahaa
ONNEKSI nykyään ei enää enemmistö ihmisistä ajattele noin. Oletko koskaan tutustunut Suomen masennustilastoihin ja siihen kuinka moni noita lääkkeitä joutuu popsimaan? Tuolla asenteellasi saadaan vain se seuraus, että masentuneet ihmiset pelkäävät leimaantumista ja jättävät hakeutumatta hoitoon. Kumpikohan se ois parempi hoitaja sun lapselle, masennuksensa "kieltänyt" vakavammin ja vakavammin masentuva henkilö, vaiko hoitoon hakeutunut "pillerin popsija"?

Ja rehellisesti ja ylpeänä voin tunnustaa syöväni masennuslääkkeitä kun niitä tarvitsen, ja niin kauan kun asun täällä pimeässä pohjolassa, lääkkeet lienee pysyvä osa elämääni.

Olen tutustunut..

Nyt meni jo vähän asiattomaksi. Puurot ja vellit sekaisin?

Se on hieman eri asia onko henkilöllä lievä masennus vai että onko hän mainitsemasilainen viripää :whistle:

ööö tuota yks tuttu laitettiin työkkärin kautta lähihoitajaks lukemaan. Hän on ollut mielisairaalassa potilaana, kärsinyt pahasta masennuksesta, vainoharhaisuudesta ym. Ollut työkyvyttömänä sellaiset 15v.

No työkkäri nyt ei välitä muusta ku että saa tilastot siivottua...

Hoitoon hakeutuva henkilö tunnistaa sairautensa ja myöntää sen. Sairautensa kieltävä henkilö on vaarassa sairastua pahemmin.

Soveltuvuuskokeet hoitoalan opintoihin poistuivat, koska oppilaitokset eivät halunneet veloittaa hakutestistä.

Pahoittelen "viripää"-sanaa, mutta tällä hetkellä vain se yksi ansaitsee tämän nimityksen.

Oikeasti, hoitoala on raskasta ja kyllä siellä jossain vaiheessa käy ilmi koko sairaustaustasi jotain kautta ja siinä vaiheessa oppilaitosten taholta kysytään; Miksi salasit sen? Ja ymmärrän niitä, jotka eivät halua sairaudestaan puhua, juuri sen hyökkäyksen vuoksi ei puhuta omasta sairaudesta, vaikka siitä pitäisi puhua.

Ap:lle, mene masennuksen vuoksi hoitoon, ota apu vastaan, keskustele ja lepää, hoida itseäsi. Kun hoidat itseäsi, voi hoitaa myös muita.

En lukenut kuin ap:n kirjoituksen. Mutta: en usko, että vaikuttaa, itse asiassa katsotaan hyväksi, jos ihminen kokenut jonkinlaisen kriisin, osannut hakea apua, päässyt kriisin yli. Näin tiedetään, että ymmärtää muita kriisissä olevia ja osaa käsitellä asioita ja ottaa apua vastaan. Luulisin, että jos saisivat tietää, että tuon kouluhaaveen takia hylkäät kaiken mahdollisen avun, todennäköisesti olisit aika heikoilla päästä sinne.

Masennusta esiintyy joka alan ihmisillä, lääkäreillä, kätilöillä, mielisairaanhoitajilla, poliitikoilla, psykiatreilla, opettajilla, siivoojilla... Ei sairaus katso ammattikuntaa. Masennus voi tulla jo työelämässä olevallekin, ei se välttämättä hänen työhönsä vaikuta epäedullisella tavalla.

Masennus johtuu siitä, että ihmisen aivoissa sijaitsevan välittäaineen, serotoniinin määrä on vähentynyt masentuneella. Lääkkeet pyrkivät tasapainoittamaan serotoniinin tuotantoa. Saman vaikutuksen antaa suppeammassa mittakaavassa esim. auringonvalo.

Jos on psykologin haastattelu ja testit, kyllä ne ihmisestä näkee, jos on soveltumaton alalle sairauden takia. Esim. skitsofreenikko (huomaa esim. puheesta tämän sairauden), ei näe sairauttaan ja ei tunne tarvetta hakeutua hoitoon, masentunut näkee, mutta kynnys hakeutua hoitoon on korkea. Kyllä ne psykologit on monta masentunutta ihmistä nähnyt ja hoitanut, ei ainakaan siihen kouluun pääsy kaadu.

Soveltuvuuskokeet hoitoalan opintoihin poistuivat, koska oppilaitokset eivät halunneet veloittaa hakutestistä.

Missäpäin näin on??? Ei Lahdessa ainakaan, työkkärin jutuista en tiedä...Mutta AMK:aan (sh ja sosionomi) ja LH-koulutukseen on kyllä pääsykokeet täällä.

Mun henk.koht. mielipide on kyl, et ei sais päästää hoitoalalle. Se on niin henkisesti raskasta ja siinä tarvis pään kestää. Mut oikeasti en tiedä onko se este.

Alkuperäinen kirjoittaja Perskutarallaa:

Missäpäin näin on??? Ei Lahdessa ainakaan, työkkärin jutuista en tiedä...Mutta AMK:aan (sh ja sosionomi) ja LH-koulutukseen on kyllä pääsykokeet täällä.

Pääsykokeethan ovat mutta soveltuvuutta ammattiin ei tarkastella. En muista poistettiinko 90-luvun lopussa vai 2000-luvun alussa...

Yhteistyössä