K
"kaffe"
Vieras
Hyvä vastaus!
Oho, kiitti. jäin oikein ihmettelemään tuota, niin harvinainen kommentti palstalla ketjun aloittajalta
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Hyvä vastaus!
Harvinaisen tollo kommentti.
Syödä ei ole pakko, mutta ruokapöydässä istutaan aterian ajan ja sillä piste.
Jos lapset sais päättää, niin ruokana olis sipsejä ja limua. Tai jos ainoa mikä pullapiltille maistuu on einesmakaronilaatikko kaiken muun ollessa lähtökohtaisesti pahaa, niin on korkea aika opettaa sekä pöytätapoja, että oikean ruoan syömistä.
Se on täysin eri asia, jos jokin ruoka- aines on oikeasti pahaa. Itse en muksuna voinut syödä paprikaa. Enkä ruokaa, jonka valmistuksessa oli käytetty paprikaa edes jättämällä paprikat syömättä. Jos yritin itseni siihen pakottaa, niin se ruoka tuli samantien ylös. Mut se on eri asia kuin nirsoilla, et yhyy tää on pahaa miks ei oo hampurilaista ja limua.
Tossa ei edes ole kyse syömisestä, vaan vallankäytöstä.
Miksi ruokaa ei saisi sanoa pahaksi? Mikä siitä ruoasta tekee niin pyhää että kaikesta pitää tykätä ja kaikkea pitäisi syödä?
Itse olen todella nirso ruoan suhteen ja kyllä minusta jotkut ruoat tai ainesosat maistuvat pahalle (voin jopa oksentaa jos vahingossa maistan jotain todella pahaa).
Lapseni kommentoi joskus jotain ruokaa sanomalla sitä pahaksi ja minusta se on ok. Toki käytöstavat pitää olla ettei mene kyläpaikassa kailottamaan ruokaa pahaksi mutta kotona ruoan pahaksi sanominen ei minusta ole paha asia.
Tottakai se harmittaa jos lapsi ei pidä ruoasta jotain teen. Viime viikolla kokeilin uutta reseptiä, oli aika isotöinen ja kallis ruoka jonka eteen näin paljon vaivaa, minusta se oli todella hyvää mutta lapsi ei suostunut toista lusikallista syömään kun oli niin pahaa. Kyllä minä mielessäni ajattelin että voi itku, tulipas paha mieli. Mutta hyväksyin pojan mielipiteen ja lämmitin hänelle toista ruokaa.
Joopa. Eilen maisteltiin miehen kanssa tekemääni jauhelihakiusausta ja todettiin se todella herkuksi. Tänään sitten tarjottiin samaa ruokaa miehen lapsille ja hirveä huuto oli pojalla pöydässä, kuinka on pahaa, pahaa, pahaa. Poika maistoi ja jätti kokonaan syömättä. Tyttö söi lautasen tyhjäksi ja muisti mainostaa, että syö vaikka on pahaa. Eikä ole ensimmäinen kerta kun näin käy. Lapset ovat meillä joka toinen viikonloppu ja välillä muulloinkin, eikä meinaa kelvata mikään muu kuin makaronilaatikko, jauhelihakeitto ja nakkikeitto. Kiva olisi joskus tarjota jotain muutakin, mutta sitten saat varautua tuohon pahaa, pahaa, pahaa -huutoon. En voi sille mitään, mutta minua ärsyttää ihan suunnattomasti se, että ruoasta ylipäätään sanotaan että se on pahaa. Itse ainakin olen pienestä pitäen opetettu siten, että ruokaa ei sanota koskaan pahaksi, vaan voi sanoa ettei tykkää ruoasta. Ja siten kyllä kasvattaisin omankin lapseni. Lasten äidiltä ollaan kysytty mistä ruoista lapset kotona tykkäävät, ja tuo samainen kolmen ruoan lista ollaan sieltäkin saatu, joten ei tässä kai muu auta kuin vain pitäytyä tietyssä kaavassa. Eniten kyllä ärsyttää tuo kun ruokaa haukutaan pahaksi. Onko teidän muiden mielestä ok, jos lapsi sanoo että ruoka on pahaa?
Meilläkään ei moitita ruokaa pahaksi, saati päästetä suusta rumempia ilmauksia. Mutta on ok sanoa, että "tämä ei oikein ole mieleistä." Asia tulee selväksi, mutta muiden ruokahalu ei mene pilalle yököttelyistä.
Minä olen onkinut lapselle perunoita kalakeitosta, kun tämä ei pitänyt kalasta. Hänen ei tarvinnut syödä kalanpaloja, mutta perunoiden ja liemen avulla maku tuli tutuksi ja nyt keitto kelpaa. Ja jos olen kokannut jotain uutta, olen varannut jääkaappiin esimerkiksi annoksen eilistä ruokaa lasta varten. Lapsi saa ensin maistaa uutta ruokaa, enkä puhu vara-annoksesta mitään, mutta jos näyttää, että itkun kanssa syödään tai jäädään tyhjin vatsoin, lämmitän toisen ruoan mikrossa.
Jos on tarjolla jotain tavallista ja tuttua ruokaa, on turha tulla inisemään, ettei kelpaa ja pitäisi saada jotain muuta tilalle. Silloin tilanne on "ota tai jätä", eli ei ole pakko syödä, mutta ruokaa saa seuraavan kerran vasta seuraavalla aterialla.
Kuka tässä on pakkosyöttänyt jotakuta? Muksu oli ihan tyytyväinen saamiinsa perunoihin ja voinokareeseen. En itsekään syö mitä tahansa, eikä lapsenkaan tarvitse.