G: AUTOILIJAT, mikä ottaa päähän liikenteessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vili43
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja raksmaitaks:
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Mä kyllä ymmärrän mitä sä ajat takaa, mutta mun logiikkaan ei silti mahdu, että se ohitettava aiheuttaa vaaratilanteita, vaikka ne kiireiset hermo kireellä olevat tekevät niitä uhkarohkeita ohituksia... Väittäisin jopa, että ne ohittajat ihan itse aiheuttavat niitä vaaratilanteita. Jos ei hermo kestä köröttelijöitä, ni kannattais jäädä kotiin tai ajella niitä kinttupolkuja pitkin :D

No mutta miten perustella köröttely? Eikös se juuri ole äärimmäisen itsekästä ja oman navan ajattelua?

Jaa-a, jos ne ei uskalla ajaa kovempaa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kiire? Kannattais varata sitä matka-aikaa enemmän...

Juu just tuollaisia törppöjä tarkoitan. Sä varmaan hoet itseksesi kanssa liikenteessä ettei sulla ole mikään kiire. Että varmaan voit ajaa kuuttakymppiä kasikympin alueella kun kerran tykkäät :headwall: :headwall: .

Todella MONELLA autoilijalla on aikataulut ja sitä aikaa vaan ei voi varata liikaa (tarpeeksi tottakai, eli sen mitä matkaan menee nopeusrajoitusten mukaan) Monilla on myös useita tapaamisia eri paikoissa päivän aikana ja silloin ei ole varaa laittaa aikatauluihin etanalisää. Muuten työpäivät venyisivät aivan liian pitkiksi.

Huomattavasti helpompi ja parempi olisi jos kaikki ajaisivat liikennerajoitusten mukaisesti.

Kiire on järjestelykyvyttömien ongelma ;) ja niiden, jotka luulevat, että heidän myöhästymisensä pysäyttää maailman pyörimästä ;)

tää porukka on niin toivotonta!!!

Ei tiedetä mistä suunnasta väistetään, kolmio on ihan tuntematon muoto liikenteessä. stopp merkistä on joku haju.
Punasta väriä ei olla näyhty. vaikka ittellä on vihreet niin autoja menee eestä viel pitkä letka |O |O

henki vakuutus jos tuutte vaasaan autoileen. voin sanoa että jopa helsingissä ajetaan paremmin ja kohteliaammin

lisään vielä et kun ite ajaa niin kovaa kun liikennesäännöt antaa myöden (joskus kaasujalka painaa enempi :ashamed: ) niin joku torvi ohittaa viime hetkellä ja vastaan tulee auto. Sit ollaan seuraavis valois jumis ja voi todeta että riski oli todella ottamisen arvonen.

kiva ajaa 5kk ikänen tyttö kyydis. ainoostaan välttämätön täällä ei muuten.

Jos lähtis aikasemmin liikkeelle ettei olis niin pirun kiire ;)

Ei ole kyse siitä. Vaikka mulla olis vuorokausi aikaa ajaa 100 km matka, niin silti en kestäisi ajaa alinopeutta ajavan törpön perässä. Se nyt on vaan tyhmää ajaa alinopeutta :saint: .

Juu just tuollaisia törppöjä tarkoitan. Sä varmaan hoet itseksesi kanssa liikenteessä ettei sulla ole mikään kiire. Että varmaan voit ajaa kuuttakymppiä kasikympin alueella kun kerran tykkäät :headwall: :headwall: .

Todella MONELLA autoilijalla on aikataulut ja sitä aikaa vaan ei voi varata liikaa (tarpeeksi tottakai, eli sen mitä matkaan menee nopeusrajoitusten mukaan) Monilla on myös useita tapaamisia eri paikoissa päivän aikana ja silloin ei ole varaa laittaa aikatauluihin etanalisää. Muuten työpäivät venyisivät aivan liian pitkiksi.

Huomattavasti helpompi ja parempi olisi jos kaikki ajaisivat liikennerajoitusten mukaisesti.

Kiire on järjestelykyvyttömien ongelma ;) ja niiden, jotka luulevat, että heidän myöhästymisensä pysäyttää maailman pyörimästä ;)

Just. Ja kerropa tuo vaikka bussikuskille tai muille ammattikuskeille :laugh: :laugh: . Eikä kai mun tarvi madella eteenpäin jos sä itse et osaa kulkea liikenteessä? Mä ajan sun ohitse ja menen sitten kohteeseeni nopeusrajoitusten mukaisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:

Ei tiedetä mistä suunnasta väistetään, kolmio on ihan tuntematon muoto liikenteessä. stopp merkistä on joku haju.
Punasta väriä ei olla näyhty. vaikka ittellä on vihreet niin autoja menee eestä viel pitkä letka |O |O

henki vakuutus jos tuutte vaasaan autoileen. voin sanoa että jopa helsingissä ajetaan paremmin ja kohteliaammin

Jaa-a... Vaasassa suurimman osan iästäni ajaneena, en kyllä voi olla täysin samaa mieltä. Törppöjä löytyy joka paikkakunnalta. Ylipäätänsä Suomessa yks suurin ongelma on suojatien ja jalankulkijan kunnioituksen puuttuminen.

Jos nopeusrajoitus on 80, niin silloin EI ajeta tasaa 80, vaan 85 tai jopa 90. Sillä mittarit heittää ja helposti jos ajaa tasan 80, niin se vauhti tipahtaa itellään alinopeuden puolelle.

Enkä minäkään suosittele alinopeutta, mutta tässä sanot, ettei edes rajoitustenmukainen vauhti ole sinulle tarpeeksi. Jos se ei sinulle kelpaa, että kanssa-autoilijat ajavat rajoitusten mukaan niin voi voi =)

Ei ole kyse siitä. Vaikka mulla olis vuorokausi aikaa ajaa 100 km matka, niin silti en kestäisi ajaa alinopeutta ajavan törpön perässä. Se nyt on vaan tyhmää ajaa alinopeutta :saint: .

no se numero ei oo vauhti mitä on pakko ajaa vaan se on max nopeus ja muuten ajetaan sään ja tilanteen mukaan.

Just. Ja kerropa tuo vaikka bussikuskille tai muille ammattikuskeille :laugh: :laugh: . Eikä kai mun tarvi madella eteenpäin jos sä itse et osaa kulkea liikenteessä? Mä ajan sun ohitse ja menen sitten kohteeseeni nopeusrajoitusten mukaisesti.

No niin, mene. Mikä siinä on ongelmana sitten? :D

Alkuperäinen kirjoittaja Viekku:

Jaa-a... Vaasassa suurimman osan iästäni ajaneena, en kyllä voi olla täysin samaa mieltä. Törppöjä löytyy joka paikkakunnalta. Ylipäätänsä Suomessa yks suurin ongelma on suojatien ja jalankulkijan kunnioituksen puuttuminen.

no ajan melkein päivittäin ja joka kerta tulee joku kolmion takaa tai vetää punasia päin jne.

mutta pienillä paikoilla siis ihan maalaismaisemissa usein (ei toki aina) niin suojatietä kunnioitetaan

Sillä pienellä lisänopeudella ei välttämättä säästä paljoakaan aikaa. Muistelen joskus lukeneeni jonkin esimerkin tästä, ja jäi vain mieleeni, ettei ylinopeudella lopulta aikaa säästynyt kovin paljoa -ellei nyt ihan tappovauhtiin kaahaa.

Ja usein sen ohittelijan saavuttaa seuraavissa liikennevaloissa :whistle:

Jos nopeusrajoitus on 80, niin silloin EI ajeta tasaa 80, vaan 85 tai jopa 90. Sillä mittarit heittää ja helposti jos ajaa tasan 80, niin se vauhti tipahtaa itellään alinopeuden puolelle.

Enkä minäkään suosittele alinopeutta, mutta tässä sanot, ettei edes rajoitustenmukainen vauhti ole sinulle tarpeeksi. Jos se ei sinulle kelpaa, että kanssa-autoilijat ajavat rajoitusten mukaan niin voi voi =)

Jos sä ajat mittarisi mukaan tasan 80, voi vauhti olla pahimmillaan jopa 70. Nuo mittarit kun heittää aika tavalla. Silloin takana oleva autoilija kiroaa edessä olevaa kuljettaa, joka ajaa alinopeutta. Eri asia on jos tietää ettei mittari heitä. Silloinkin, kuten tuossa kirjoitinkin, saattaa vauhti huomaamatta tipahtaa alinopeuden puolelle. Siksi esim. 85 mittarissa on hyvä vauhti. Ei heitä alinopeudelle, mutta ei ole ylinopeuttakaan.

No niin, mene. Mikä siinä on ongelmana sitten? :D

Kerro sä mulle mikä tässä se ongelma on =) .

Sillä pienellä lisänopeudella ei välttämättä säästä paljoakaan aikaa. Muistelen joskus lukeneeni jonkin esimerkin tästä, ja jäi vain mieleeni, ettei ylinopeudella lopulta aikaa säästynyt kovin paljoa -ellei nyt ihan tappovauhtiin kaahaa.

Tuo ei pidä paikkaansa pitkällä matkalla.

Pohojalaaset liikennesäännöt

Autoolijoolle

1. Jos joku menöö erellä, aja ohitte.
2. Jos joku yrittää ohitte, niin älä päästä.
3. Säästä vilkkua.
4. Ku liikennevalo vaihtuu nokkas erestä vihiriästä keltaaseksi, nin kiihrytä vauhtia. Kyl sä kerkiät
5. Ku jalankulkia tulee eressä suajatiälle, nii lisää vauhtia. Ei se sitte tuu.
6. Mutta jos se kumminki tuloo, nii polokaase kaasu pohojaan. Ettei jää kitumahan.
7. Ku joku hirasteloo erellä ja hakoo vaikka jotaki paikkaa, niin neuvo sille oikia osoote. Elikkä huura ohimennes sivuikkunasta, että: "Painu vittuhun!"
8. Oo varovaanen ruuhkaliikentees. Ettei kännykkäs lipsahra korvalta.
9. Ku joku yrittää sivutiältä ramppia myären isomman tiän liikennevirtaan, niin älä tee sille tilaa. Son joku kohomo.
10. Jos taharot ajella rauhassa kaupunkilla, niin lähäreppä paanalle vaan silloon, kun kaikki muukkin tapaa liikkua.
11. Jos jonkun auto menöö rikki ja pysähtyy etees, niin töötötä ja raivoa ittekses niin kauvan, että saat syränhalvauksen.
12. Jos haluat päästä nopiaa kaupunkin lävitte, niin hommaa polokupyärä ja aja jalakakäytävällä. Siälä saa päästellä lujaa.

Pyäräälijöölle

1. Jos ajat polokupyärällä mumman kumohon, niin verä niska kyyryhyn ja polje pakohon. Kyllä sen joku siitä korjaa.
2. Pyärääle ykssuuntaasta katua vastavirtahan. Son jännää.

Jalankulukijoolle

1. Kun polokupyärääiljä ajaa sivuuttes, niin murijaase sitä kyynärpäällä kylykehen jos kukaan ei oo kattomas.
2. Viheltele ittekses, kattelet taivahalle ja oo tärkiän näköönen, ku kävelet karun ylitte päin punaasia.

no se numero ei oo vauhti mitä on pakko ajaa vaan se on max nopeus ja muuten ajetaan sään ja tilanteen mukaan.

Se on suositusnopeus ja ihan fakta juttu on, että silloin kun ajetaan suurinta sallittua nopeutta, niin liikenne sujuu joutuisammin ilman ongelma- tai vaaratilanteita.

Mä kyllä ymmärrän mitä sä ajat takaa, mutta mun logiikkaan ei silti mahdu, että se ohitettava aiheuttaa vaaratilanteita, vaikka ne kiireiset hermo kireellä olevat tekevät niitä uhkarohkeita ohituksia... Väittäisin jopa, että ne ohittajat ihan itse aiheuttavat niitä vaaratilanteita. Jos ei hermo kestä köröttelijöitä, ni kannattais jäädä kotiin tai ajella niitä kinttupolkuja pitkin :D

No mutta miten perustella köröttely? Eikös se juuri ole äärimmäisen itsekästä ja oman navan ajattelua?

Jaa-a, jos ne ei uskalla ajaa kovempaa?

Eikös sitten voi ajaa tien sivussa niin että tällaisen kuskin on helppo ohittaa?

No tietenkin mitä pidempi matka sitä suurempi ajansäästö :headwall: mutta kuinka älyttömän pitkistä matkoista kukainenkin sitten puhuu?

Kun joku kyseli,että mikä on alinopeus?

Noh,esim. 80km/h rajoitus niin joku järkevä maiseman ihailija ajaa 65km/h..

Ja esim. motarilla 100-120km/h joku ajaakin henkilöautolla huimat 75km/h :kieh:
Ja jos tuo ei ole vaarallista niin ei sitten mikään..

muoks. Ja HYVÄLLÄ säällä..

Sunnuntai-autoilijat. Varsinkin ne, jotka ajaa kuivalla, hyvällä kesäkelillä isolla valtatiellä 100 rajoitusalueella just ja just 95... |O
Ja sit nää puskurissa roikkujat! |O Voi jummijammi, että tekis mieli joskus vetää liinat kiinni, ja katsoa, että kuinkas sitten vastapuoli suunsa panee. |O

No tietenkin mitä pidempi matka sitä suurempi ajansäästö :headwall: mutta kuinka älyttömän pitkistä matkoista kukainenkin sitten puhuu?

Ihan perus työmatka voi jollakin olla helposti esim. 150 km. Siihen vielä päivän aikana tehdyt lyhyemmät pätkät ja kotimatka toiset 150 km. Siinä tulee jo aika paljon menetettyä aikaa matelijan perässä.

Joku joka saa laskea: jos matkaa on 300 km, toinen ajaa sen 80 km/h ja toinen 85 km/h, niin onko nopeampi perillä n. 15 minuuttia aiemmin..?

Joo joo, niinhän se on. Mutta jos ajetaan letkassa, ja eka ajaa tasan 80 km/h niin kilsan päässä tulevat ajaa n. 65 km/h. Että sitä liikenteen jouhevuutta minä ainakin arvostan. En sitä, että kuka uskaltaa ajaa lujiten!

Yhteistyössä