G: Lapsen joululahjatoiveen rahallinen yläraja, missä menee?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lomakka auki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lomakka auki

Vieras
Missä menee teidän yksittäisen lahjan yläraja hinnan suhteen?
Joululahjatoivelistat ovat yleensä pitkiä ja suosikkilahjat kalliita. Väheneekö pakettimäärä suhteessa lahjojen hintaan?

Täällä miettii, että ostaako yli sadan euron pakettia....
 
Meillä 5v. haluaisi Lego poliisiaseman, joka maksaa n. 80€ ja on mun mielestä liian kallis, varsinkin kun meillä on legoja pilvin pimein. Jos ostaisin tuon poliisiaseman, niin mitään muuta ei kyllä meiltä sitten tulisi, mutta muutakin on jo hommattu.
 
Mielestäni ei se määrä vaan laatu! Se että lelu on mieluinen ja toivottu on tärkeempää kuinka paljon niitä on eli mielummin ostan yhden yli 100 euron todella toivotun lahjan kuin 5 ei niin toivottua 20 euron lelua.

Meillä tänä vuonna tytön lahja on kallein 110 euroa, mutta toivottu on ja luulen että kovat leikit tulee olemaan ja tulee kestämään.
 
Mulla ei mitään lukkoon lyötyä ylärajaa joululahjassa. Riippuu ihan lahjasta, laadusta ja käyttöiästä.
Esim. satkun rattikelkka ok, mutta johonkin viikon kuluttua hajoavaan muovihärpäkkeeseen ehdotomasti liikaa!
Aamulla just puhuttiin miehen kanssa joululahjoista ja sukulaislapsille about 30€ / lapsi, kummilapset 50€.
 
Minä ostan mieluummin yhden isomman ja kalliimman lahjan, kuin monta pientä. En tykkää hukuttaa lastani krääsään. Niin ja meillä niitä paketteja ei tule muilta kuin meiltä itseltämme. Lapsen lahjat on tähän mennessä tulleet maksamaan meille jouluna noin 80-100€, tänä vuonna tosin kun toiveet jo alkavat olla isompia, taitaa mennä pari euroa enemmän.
 
Ei sillä ylärajaa varsinaisesti ole. Riippuu lähinnä lahjan laadusta ja tarpeesta, sekä lapsen iästä. Meillä 12 v toivoo uutta puhelinta, mielellään kosketusnäytöllä. Entinen puhelin on jo huonokuntoinen. Kyllä se Lumian taitaa lahjaksi saada, ei olla vielä niin tarkkaan perehdytty, että mikä olisi se oikea valinta.
 
Niinniin, siis kysyttiinkö tässä toiveen hintakattoa vai niiden ostajien kannalta sitä...? Kun toivehan on toive, ei meillä ainakaan 5v tiedä mitä mikäkin maksaa toivoessaan jotakin. Tästä seuraa myös se seikka, että jos 5v saisi yhden (hintavan) paketin ja sisarus kymmenen (yhteensä saman verran tekevän) paketin läjän, niin ei hän ymmärtäisi tätä "tasa-arvoa" mitenkään. Siksi meillä pienet saa suurinpiirtein saman määrän paketteja, oli ne hinnaltaan parin euron pikkueläinpakkauksia tai kalliimpia legoja vaikka ja teini-ikäiset sitten vähän sen mukaan mitä mikin maksaa. Silti ostan isoimmillekin jotakin pientä pakettia, vaikka suklaata, kynsilakkoja jne vaikka olisi vähän kalliimpikin lahja menossa. Kuitenkin heistäkin on kiva saada yllätyksiä ja kaikista ovat olleet aina kiitollisia.

Pienimmille ostetaan ehkä n 100 eurolla per nenä, isommille saattaa mennä pari-kolme sataakin, riippuu mitä ostetaan.
 
Meilläkin vähän riippuu että kuka toivoo ja mitä toivoo. Kuopus (5v) tahtoo KAIKEN, joten hänen toiveensa otetaan vähän höllemmällä kädellä huomioon ja yritetään miettiä, mistä oikeasti tykkäisi. Hänelle ei mitään megakallista tule, joku 70-80 lego tms. juttu on varmasti kallein ja sit jotain pienempää lisäksi.

Isommat (10v ja 12v) ovat aina olleet toiveissaan maltillisempia ja nytkin toinen toivoo kameraa ja toinen toimivaa makkaa huoneeseensa. Nämä varmasti saavat, kun tiedän, että osaavat jo huolehtiakin niistä. Sit lisäksi pientä ja kimaltavaa sekä harrastuksessa tarpeellista.

Meidän lapset saavat muistamisia myös isovanhemmilta ja kummeilta, mutta he eivät kysele toiveita, joten heistä ei sillä tavalla ole "apua" lahjojen hankkimisessa. Kun tiedän lapsen jotain kovasti toivovan, hankimme sen hänelle itse.
 
Meillä on tapana ollut ostaa yksi kalliimpi lahja, joka on tähän mennessä ollut isompi lego-paketti, n. 80€. Luultavasti niin tänäkin vuonna. Ja sitten niitä pienempiä lahjoja jotka voi olla hinnaltaan 1-30€. Esim. tänä vuonna pojat saavat angrybirds pussilakanasetit n.30€/kpl. Liikaa paketteja aina tulee.
Tähän mennessä lahjat ei niin suureellisia ole ollut, mut tulevaisuudessa jos lapsi vaikka toivois puhelinta/kameraa niin vois sen joululahjaksi saada jos se olis tarpeellinen. Mut jos saa jonkun kallin lahjan niin sit niitä pikkupaketteja tulee vähemmän. Eli kyllä mä vähän laskisin sitä että kaikki sais suurinpiirtein samalla rahamäärällä. Riippuu lasten iästäkin.
 
Ei ole ollut ylärajaa. No joo, jos teini olisi toivonut yksityistä suihkukonetta, niin olisin todennut, että älä unta nää :D Silloin, kun lasteni suosikkitoiveet ovat olleet enemmän kuin mitä mulla on sillä hetkellä ollut varaa investoida, ollaan yleensä toteutett lapsen toive kimpassa eli minä, vanhempani ja systeri hankittu yhteislahja. Ja luonnollisesti lahjojen lukumäärä vähenee, mitä kalliimpia lahjoja toivelistalla on.
 
Teinit toivovat kännyköitä, todennäköisesti saavat, lisäksi saavat kirjat (perinne meillä) ja jotain yllätystä lisäksi. Pienet saavat yhdet kalliimmat lahjat per pää ja jotain hyödyllistä ja kohtuuhintaista lisäksi. Kummit ja sisarten lapset n. 30e/pää. Usein ostetaan kirjat tai lahjakortit kirjakauppaan. Isovanhemmat saavat itsetehtyä ja lämpöistä, lisäksi jotain herkkua.
 
Sen verran kuin järkevältä tuntuu. Esikoinen sai viime vuonna kaukoputken, joka maksoi yli 100 euroa, lisäksi vielä muutamalla kympillä pieniä paketteja. Nuorempi, vauva, taisi saada jonkun pienen lelun. Tänä vuonna varmaan saa jo pienempikin jotain isompaa.
 
ei ole meillä ylärajaa, vaan se että lahja on selinen minkä tarvitsee. jos tarvetta on tietsikalle voi sen saada, , mutta joksus taas se ja halvempi vaikka ne villasukat voi olla se kaikkein PARAS lahja, kosk aon olut trpeellinen, ei lahjan arvoa voi yksi rahassa mitata
 

Yhteistyössä