G: Minkä ikäinen on mielestäsi liian vanha tulemaan äidiksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja minä :
Ise koen omaksi rajakseni about 40v. Nyt olen 39v ja toista lasta odotan. Komatta meille ei tule juuri ikäni takia.

Jontulle, oma pitini oli 58v, kun olin 20v. Oli muuten koko kaveriporukkani suosituin ja nuoria ymmärtäväisin äiti. Eli ei se ikä kaikkea kerro, vaan ennen kaikkea ihmisen luonne ja elämänasenne. :)

Juu siis ei sillä että mitenkään sorsisin äitejä joilla on enempi tuota ikää, mutta itse haluan äitini olevan elossa vielä silloinkin kun täytän 40 v.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras.:
Onhan se niin, että kun mennään yli kolmevitosen niin terveysriskit alkaa kasvaa niin äidillä kuin vauvalla.

Mun äiti oli 38-vuotiaana saadessaan viimeisen lapsensa paremmassa fyysisesä kunnossa kuin 20-vuotiaana saadessaan ensimmäisen lapsensa. Esim. verenpaine oli alhaisempi 38-vuotiaana jne. Tarkoitan siis sitä, että yli 35-vuotiaita ja kaksikymppisiä on fyysiseltä kunnoltaan aika moneen lähtöön.

Alkuperäinen kirjoittaja storm:
joku 40-45v, toki jos nyt sattuu tulemaan vahingossa iltatähti ja on mies apuna ja elämä raiteillaan niin mikäs siinä :)

just, että mies pitää olla rinnalla? miksi ei voi olla äiti ilman sitä miestä?kyllä niitä apuja muualtakin saa. ei iltatähti ole vain onnellisten parien juttu. yllätyksiä sattuu ja aina ei parisuhde ole siinä jamassa että sitä kannattaa lapsen takia jatkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
No enpä olisi omalle kohdalleni halunnut, että ollessani 20v äiti olisi ollut jo 60 v....

Mulla on nuorin sisarus 20v. ja äiti täyttää vuoden päästä 60v. ja hyvin menee :) Äiti sanoi, että hän jaksoi vielä oikein hyvin vauva-ajan 4-kymppisenä ja myöhemmätkin vaiheet (uhmat ja murkut), mutta tämäkin on tietysti hyvin henkilökohtaista. Eikä toi mutsi nyt vieläkään ihan kauhean vanha ole, virkeänä työelämässä ja jo monen lapsen isoäitikin.

Mun äiti kai on saanut mut jotain 37 vuotiaana. Toki se on vanhempi, kuin muiden mun ikäisten äidit, mutta toisaalta, en tiedä ketään naista, joka jaksaisi tehdä niin paljon asioita. Äiti tekee enemmän hommia kotona ja puutarhassa, kuin moni nuorempi nainen.

Toinen lapsi tilauksen alla ja ikää tulee mittariin 35, enkä koe olevani mitenkään iäkäs äiti tai fyysisesti huonokuntoinen. Iäkäs äiti on mielestäni sellainen, jonka elinikä lähentelee 50v.

Alkuperäinen kirjoittaja noo:
kyllä se reilusti yli 30vuotiaana alkaa olla jo varsin "myöhäistä" tehdä ainakin ensimmäinen lapsi(!)

Itse olen 25v ja lapsiluku on jo täynnä (3 lasta). Voi sitten jonkun ajan päästä keskittyä taas työelämään yms. loppuelämäkseen ilman "stoppeja" :) Ihania "stoppeja" tosin mutta kuitenkin.
Koska tässä menee vielä ainakin 2 vuotta kotiäitinä ja olen jo 27-28v silloin kun lähtisin takaisin työelämään niin en kyllä muutenkaan alkaisi enää yli 30vuotiaana "tehdä" lapsia.
Ja kyllä haluan edes jotenkuten elää jo omaa elämää sitten nelikymppisenä =D

Mutta jokaisen oma valinta minkäikäisenä haluaa lapsen =) Minulla se on näin.

Minusta ne stopit työelämässä on just ihania. Voi vähän pysähtyä välillä. Siksi aionkin tehdä lapsia ihan tunteella, vaikka sitten nelikymppisenäkin, jos siltä tuntuu. Lapsettomuushoitoja en ymmärrä ikänsä puolesta hedelmällisyyden menettäneillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mun äiti kai on saanut mut jotain 37 vuotiaana. Toki se on vanhempi, kuin muiden mun ikäisten äidit, mutta toisaalta, en tiedä ketään naista, joka jaksaisi tehdä niin paljon asioita. Äiti tekee enemmän hommia kotona ja puutarhassa, kuin moni nuorempi nainen.

Nii just. Ei pelkkä fyysinen ikä mitään kerro. Moni 3-kymppinen on ihan raihnainen ja näyttää 5-kymppiseltä ja sitten on just tosinpäinkin. Esim. mun isoäiti on jo lähes 90v. ja uskois ehkä 75-vuotiaaksi jos niinkään vanhaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Alkuperäinen kirjoittaja minä :
Ise koen omaksi rajakseni about 40v. Nyt olen 39v ja toista lasta odotan. Komatta meille ei tule juuri ikäni takia.

Jontulle, oma pitini oli 58v, kun olin 20v. Oli muuten koko kaveriporukkani suosituin ja nuoria ymmärtäväisin äiti. Eli ei se ikä kaikkea kerro, vaan ennen kaikkea ihmisen luonne ja elämänasenne. :)

Juu siis ei sillä että mitenkään sorsisin äitejä joilla on enempi tuota ikää, mutta itse haluan äitini olevan elossa vielä silloinkin kun täytän 40 v.

Onneksi minun äitini on edelleen hengissä. :) Jännää, että tuo ikä otetaan aina siinä mielessä esiin, että vanhat äidit kuolevat niin "pian". Omassa tuttavapiirissäni kaikki äitinsä menettäneet ovat kokeneet menetyksen ollessaan itse 5 - 30 vuotiaita. Eli äidit ovat kuolleet 30 - 50 vuotiaina. Kenenkään äiti ei ole vielä kuollut yli 60 -kymppisenä, vaikka luonnollisesti ne vanhemmatkin äidit alkavat kohta sairastelemaan ja kuolemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja noo:
kyllä se reilusti yli 30vuotiaana alkaa olla jo varsin "myöhäistä" tehdä ainakin ensimmäinen lapsi(!)

Itse olen 25v ja lapsiluku on jo täynnä (3 lasta). Voi sitten jonkun ajan päästä keskittyä taas työelämään yms. loppuelämäkseen ilman "stoppeja" :) Ihania "stoppeja" tosin mutta kuitenkin.
Koska tässä menee vielä ainakin 2 vuotta kotiäitinä ja olen jo 27-28v silloin kun lähtisin takaisin työelämään niin en kyllä muutenkaan alkaisi enää yli 30vuotiaana "tehdä" lapsia.
Ja kyllä haluan edes jotenkuten elää jo omaa elämää sitten nelikymppisenä =D

Mutta jokaisen oma valinta minkäikäisenä haluaa lapsen =) Minulla se on näin.

Ja sitten vielä tuo oma ikäsi. 25-vuotiaan varmuudella kerrot ettet aio enää lapsia hommata. Niinpä. Hieman vanhempana huomaat, että elämä ei mene aina, kuten on suunnitellut, ja myös sen, että koskaan ei kannata sanoa ei koskaan. Ei ainakaan 25-vuotiaana, kun hedelmällistä ikää on vielä 15 vuotta jäljellä...

Alkuperäinen kirjoittaja Hilpuri Tilli:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mun mielestä nainen on liian vanha tulemaan äidiksi sitten kun vaihdevuodet on menneet.

Samoin, mun mielestä on ok saada vauva 55-vuotiaana, jos hormonit vielä hyrrää.

Entä jos vaihdevuodet ovat alkaneet ennenaikaisina, esim. 20 vuotiaana? Onko silloinkn jo liian vanha äidiksi?

Mun mielestä nainen on liian vanha tulemaan äidiksi sitten kun vaihdevuodet on menneet.

Entä jos vaihdevuodet ovat alkaneet ennenaikaisina, esim. 20 vuotiaana? Onko silloinkn jo liian vanha äidiksi?

Alkuperäinen kirjoittaja m :

Tuota tilannetta voisi verrata siihen jos nainen ei kykene raskautumaan ns luonnollisesti. Eli onko oikein lähteä raskautumaan hormoonihoitojen avulla. Vai täytyykö vain tyytyä siihen että jotkut eivät kykenen biologisesti koskaan lisääntymään ilman apuja.
Eli 20 vuotiasta jolla on hormoonitoiminnassa häikkää ja menopaussi pamahtaa päälle ei voi kutsua liian vanhaksi.

:D Tää tuli kyllä mun mieleeni. Tietenkään mun mielestä 20-vuotias ei ainakaan liian vanha äidiksi vaihdevuosien takia, mutta jos vaihdevuodet eivät siis ole lääketieteellisessä mielessä ennenaikaiset, niin sitten alkaa mun mielestä kroppa kertoa että ei enää. Esim. mun mielestä hedelmöityshoidot alle 45-vuotiaille on mun mielestä ihan OK raja.

No se on vähän eri asia... Kyllä tervejärkinen ihminen itse tietää, onko liian vanha vai ei, ei sitä pidä toisen tulla oikeastaan sanomaan.

Omalle kohdalle olen ajatellut takarajaksi 45v. ja siitäkin voidaan joustaa.

Mua oikiasti joskus tympii nämä "ei enää lapsia yli 30-vuotiaana"-jutut. On se niin hyvä huudella jos se lapsiluku on saatu täyteen alle 30-vuotiaana. Kaikilla se ei mene niin. Jos musta ittestä olisi kiinni, niin mulla olisi nyt vähintään kolme lasta, mutta ei ole kuin yksi.

Yhteistyössä