G:Mitkä juomat teillä on lapsilla ns arkijuomana?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eedla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Neljävuotiaani juo pääasiassa maitoa, helteillä suostuu juomaan vettäkin. Ehkä n. pari lasia mehua saa päivässä kun itse juon kahvini, nyt tytöllä suosikkina marlin natur mehut.
 
Vesi ja maito pääasiassa. Lisäksi omatekemää mehua, silloin kun itekin sitä juodaan.

Hiilihappojuomista ei tykkää joten koskaan ei ole niitä juonut, maistanut siis vain.
 
jokapäivä vesi ja maito. Aika usein iltapalalla kaakaota. Saunajuomana tytöllä 5 v limpparia tai pillimehu, pojalla 7 v pillimehu. Saunotaan 1-2 krt viikossa. Tyttö saa limpparia viikonloppuna, poika ei siitä tykkää. Ajoittain juovat myös tuoremehua, poika varsinkin kun syö kotona aamupalan (tyttö syö päikyssä). Joo ja juohan poika laimeaa mehua joka ilta, kun siihen sekoitetaan vatsan toimintaa parantava lääke.

Meillä rajoitetaan tytöllä limpparin juontia (se jois sitä aina, jos annettais) ja pojalla maidon juontia (kovettaa mahaa).
 
Meillä janojuomana vesi, sitä lapsi itsekin pyytää janoisena ostamaan kaupasta ostoksilla ollessamme. Ruokajuomana maito ja vesi. Jumpan jälkeen saa joko Valion Kidius pilli jogurttijuoman (mansikka), tai pilli tuoremehun. Joskus aamu-/iltapalalla juomana lämmin kaakao.
 
Vesi ja maito. Kun siis puhutaan arkijuomista.

Mummolassa saa mehua, sellasta mummon tekemää ja piimää. Ravintolassa saa limua, jos haluaa (kotiin ei olla koskaan ostettu). Kesällä saa aitoon vichyyn (ne suolat) tehtyä mehua.
 
3-vuotias juo maitoa ja vettä. Jos on vieraita ja juodaan kahvit, niin silloin lapsi saa laihaa seka- tai mustaherukkamehua ja joskus viikonloppuisin aamupalalla saa laimennettua tuoremehua. Retkillä pillimehua, jouluna maistoi laimennettua glögiä. Limsaa ei ole edes maistanut. Kaakaotakaan ei ole saanut, jollei päiväkodissa ole annettu (tuskin, kun on vielä pienten ryhmässä).
 
Maitoa joka aterialla. Sekä omille että hoitolapsille. Yksi hoidokeista maitoallerginen ja hänelle tarjotaan riisimaitoa. Mielestäni maito on kasvavan lapsen ruokajuoma.
 
Meillä muksulla ruokajuomana maito. Vettä ei oikeastaan juo. Ilta- ja aamupalalla saa valita kaakaon tai maidon, aika hyvin varmaan 50-50 suhteessa valitsee. Mehuja ja pillimehuja saa kahvipöydässä tai reissussa, 2-7 kertaa viikossa. Limpparista ei tykkää, on kyllä maistanut joskus.

Aikuisilla vielä kahvi ja tee lisänä edelliseen. Saattaa meillä olla viiniä tai oluttakin ihan arkiaterian juomana.
 
Maito ja vesi meillä on arkijuomina. Koululainen saa perjantaiaamuisin kaakaota, kuopus ei edes tykkää kaakaosta. Mehua voivat saada silloin tällöin, kun mies sitä ostaa jääkaappiin tai jos vaikka maito sattuu olemaan lopussa.
 
Vesi, maito ja itse tety mehu. Joskus harvoin kaupan mehua (joku appelsiinitäysmehu tmv) ja limppareita. Kaakaota tuo tenava pyytää tosi harvoin, mutta kahvia joisi vaikka joka päivä, jos vaan annetais.
 

Yhteistyössä