G: Onko ruisleipä terveellistä?

Onko ruisleipä terveellistä?

• On

Ääniä: 2 40,0%
  • Ei

Ääniä: 3 60,0%

• Äänestäjiä yhteensä
    5
Mutta kun EFSA ei edelleenkään tutkinut ruisleipää kokonaisuudessaan. Jos EFSAn tutkimus olisi koskenut nimenomaan ruisleipää, voisi lopputulos olla ihan erilainen.

Näinpä. Mutta kun saatiin tuo yksi terveysväittämä läpi, sillä ratsastetaan.

Käsittääkseni rukiin terveellisyys ihmisten mielissä perustuu juuri tuohon kuituun.

Voi olla. En tiedä. Minä syön (jos syön leipää) vain 100% kauraleipää, jossa on psylliumia (Kultakauraa ellen tee itse).

Ruisleippä ja vehnä ei sovi minulle siksi, että ne molemmat aiheuttavat järjettömän kutinan iholla ja pidempään käytettynä persereikä kutiaa aivan tajuttomasti. Keliakiaa ei ole.

Voi olla. En tiedä. Minä syön (jos syön leipää) vain 100% kauraleipää, jossa on psylliumia (Kultakauraa ellen tee itse).

Ruisleippä ja vehnä ei sovi minulle siksi, että ne molemmat aiheuttavat järjettömän kutinan iholla ja pidempään käytettynä persereikä kutiaa aivan tajuttomasti. Keliakiaa ei ole.

Lähinnä mä nyt ihmettelen, että mitä uutta tuo tutkimus kertoi. _Ruisleivässä ei ole muuta terveellistä kuin kuitu_. Tuskin kukaan on muuta kuvitellutkaan.

Ja sinä ratsastat tutkimuksella (joka yllätys yllätys jälleen kerran) ei liity suoranaisesti mitenkään kysymykseen :)

Onko jokin muu tutkimus, joka osoittaa ruisleivän olevan terveellistä? Pointti on se, että monet uskovat ruisleivän olevan terveellistä, mutta onko se? Muu kuin ruiskuitu.

Ruisleipä pitää ihan tajuttoman hyvin verensokereita tasaisena ja antaa kylläisyyden tunteen. Jos vedän vaikka hedelmiä tai kasviksia puoli kiloa, niin tunnin päästä on taas nälkä (kasvikset tietty muutoin tärkeitä).

Kyllähän liha, kananmuna ja juusto tekee samaa, mutta eikös ainakin punaisessa lihassa ja kananmunissa ole ylärajat käytölle?

Ruisleipä pitää ihan tajuttoman hyvin verensokereita tasaisena ja antaa kylläisyyden tunteen. Jos vedän vaikka hedelmiä tai kasviksia puoli kiloa, niin tunnin päästä on taas nälkä (kasvikset tietty muutoin tärkeitä).

Kyllähän liha, kananmuna ja juusto tekee samaa, mutta eikös ainakin punaisessa lihassa ja kananmunissa ole ylärajat käytölle?

Verensokerin tasaisuusväite on kumottu: "Panel concludes that a cause and effect relationship has not been established between the consumption of rye fibre and reduction of post-prandial glycaemic responses."

Hedelmät jos aiheuttaa nälkää, selittää sen fruktoosi: fruktoosi blokkaa nälkähormonien toimintaa ja saa sinut syömään yli tarpeesi. Ilmeisesti evoluutiossa tämä on mennut niin, että satokausina (kun hedelmiä on ollut saatavilla), on hedelmien syönti blokannut kylläisyyssignaalit, saanut sinut lihomaan ja keräämään rasvaa talvikausia varten. Todistamaton hypoteesi.

Mutta pointti on se, että toiset ihmiset voivat syödä ämpärillisen spagettia ja kastiketta päälle, jos on tämä fruktoosin aiheuttama blokki.

Punaisen lihan käytön rajoitus tuli jenkkitutkimuksesta (siellä liha kasvatetaan hormoneilla ja antibiooteilla), kananmunien syöntisuositukset on poistettu muilta paitsi FH:ta sairastavilta.

Voit laskea sellaiseksi kaikki ne tutkimukset, jotka liittyvät mm. gluteenin haittoihin.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=gluten
Eli ei ole.

Olen nyt tullut siihen lopputulokseen että aloitus ei liity millään tavalla viittaamaasi tutkimukseen. Olen myös tullut siihen tulokseen että sinä et ymmärrä lukemaasi. Olen myös tullut siihen tulokseen että et osaa englantia. Olen myös tullut siihen tulokseen että olet huono häviäjä. Olen myös tullut siihen tulokseen että minä veikkaan että ruisleipä ei ole erityisen terveellistä, eikä myöskään erityisen epäterveellistä.

Mä tykkään hirmusti tehdä itse (ruisjauhoihin) hapanjuuren. Ja sitten sekoitella limpun, mihin tulee ruisjauhojen lisäksi maltaita, leseitä, manteleita, taatelia tai kuivattuja karpaloita, paahdettuja auringonkukansiemeniä ja mitä milloinkin.

Vaaleisiin jauhoihin tehtynä tulos ei ole yhtä herkullinen ja täyttävä.

Verensokerin tasaisuusväite on kumottu: "Panel concludes that a cause and effect relationship has not been established between the consumption of rye fibre and reduction of post-prandial glycaemic responses."

Hedelmät jos aiheuttaa nälkää, selittää sen fruktoosi: fruktoosi blokkaa nälkähormonien toimintaa ja saa sinut syömään yli tarpeesi. Ilmeisesti evoluutiossa tämä on mennut niin, että satokausina (kun hedelmiä on ollut saatavilla), on hedelmien syönti blokannut kylläisyyssignaalit, saanut sinut lihomaan ja keräämään rasvaa talvikausia varten. Todistamaton hypoteesi.

Mutta pointti on se, että toiset ihmiset voivat syödä ämpärillisen spagettia ja kastiketta päälle, jos on tämä fruktoosin aiheuttama blokki.

Punaisen lihan käytön rajoitus tuli jenkkitutkimuksesta (siellä liha kasvatetaan hormoneilla ja antibiooteilla), kananmunien syöntisuositukset on poistettu muilta paitsi FH:ta sairastavilta.
Niino kyllä mäkin punaista lihaa ja kananmunia syön sanoi ravitsemussuositukset mitä tahansa.

Hedelmissä ja kasviksissa on suurin osa vettä, selittäisikö se myös että ne eivät ole täyttäviä?

Mä kyllä henk.koht.koen tuon ruisleivän antaman kylläisyyden: mulla oli raskausdiabetes ja jouduin mittaamaan verensokereita monta kertaa päivässä. Vaikka söin mitä, niin mikään ei pitänyt verensokereita niin kauan korkealla kuin ruisleipä. Testasin jättämällä ruisleivän pois ja sit alkoi sokerien heilahtelu.

Eikä ole kumottu, tyhmä. Milloin uskot. Tutkimuksessa ei puhuta mitään ruisleivästä. Onko vittu ruisleivässä pelkkää ruiskuitua vittu sun mielestä? Vitun pelle

Niino kyllä mäkin punaista lihaa ja kananmunia syön sanoi ravitsemussuositukset mitä tahansa.

Hedelmissä ja kasviksissa on suurin osa vettä, selittäisikö se myös että ne eivät ole täyttäviä?

Mä kyllä henk.koht.koen tuon ruisleivän antaman kylläisyyden: mulla oli raskausdiabetes ja jouduin mittaamaan verensokereita monta kertaa päivässä. Vaikka söin mitä, niin mikään ei pitänyt verensokereita niin kauan korkealla kuin ruisleipä. Testasin jättämällä ruisleivän pois ja sit alkoi sokerien heilahtelu.

Okei. Sokerihomeostaasin heittely viittaa siihen, että insuliini/glukakonipuoli ei toimi oikein. Tyypillisesti ihmiset jotka ovat aina eläneet pääosin hiilareilla valittaa ennen ruokailua sitä, että energiat loppuu. Onkin tyypillistä sanoa "on verensokeri alhaalla".

Terveen ihmisen verensokeri pysyy hyvin kontrollissa eikä tule energiatonta oloa. Verensokeria tuotetaan varastoista jos tarpeen. Mikäli ei tuoteta, kyseessä on ongelma. Käsittääkseni moni karppaaja on "parantunut" kakkostyypin diabateksestä juuri siksi, että ketoosi ja hiilareiden välttely käynnistää ne biokemialliset prosessit, joilla verensokeria tuotetaan hiilareiden puuttuessa.

Ruisleipää markkinoitiin siten, että se ei nosta verensokeria nopeasti, vaan hitaasti. Monet kuitenkin kertoo, että ruisleipä nimenomaan nostaa verensokeria yhtä nopeasti kuin vaalea leipä jne.

Miksi sitten sinun elimistölläsi verensokeri alkoi heitellä ilman ruisleipää ... en tiedä. Arvailla voin, mutta jokainen on yksilö.

Eikä ole kumottu, tyhmä. Milloin uskot. Tutkimuksessa ei puhuta mitään ruisleivästä. Onko vittu ruisleivässä pelkkää ruiskuitua vittu sun mielestä? Vitun pelle

EU (eikä mikään muu maa) ei antanut ruisleviälle (eikä ruikselle) em. terveysväittämää. Ei ole minun vikani eikä ongelmani. Eli ruisleipä EI auta verensokerin tasapainoittamisessa. Piste.

Ihan varmasti ruisleipä auttaa verensokerin tasapainottamisessa jos vaihtoehto on vaikkapa venhäpaahtoleipä tai ranskanleipä.

Se, onko täysjyvävehnällä ja rukiilla eroa kyseisessä asiassa, on sit eri juttu.

Ihan varmasti ruisleipä auttaa verensokerin tasapainottamisessa jos vaihtoehto on vaikkapa venhäpaahtoleipä tai ranskanleipä.

Se, onko täysjyvävehnällä ja rukiilla eroa kyseisessä asiassa, on sit eri juttu.

Tätä juuri tutkimukset eivät voi vahvistaa ja mitä nyt joidenkin olen kuullut testaavan sellaisella jatkuvatoimisella verensokerimittauksella, on se ruisleivän aiheuttama verensokerin nousu ihan samanlainen kuin valkoisen leivän aiheuttama nousu.

Jep. Ja joku ennen muinoin käytetty spelttivehnä on hyvin kuitupitoista ja proteiinirikasta. Se vaan joutui väistymään satoisampien vehnälajikkeiden tieltä.

• Tykkää
Reactions: -tibis
EU (eikä mikään muu maa) ei antanut ruisleviälle (eikä ruikselle) em. terveysväittämää. Ei ole minun vikani eikä ongelmani. Eli ruisleipä EI auta verensokerin tasapainoittamisessa. Piste.
Väitettä ei ole kumottu, toisin kuin väität. Puhut jatkuvasti paskaa. Luulet olevasi todella fiksu, mutta todellisuudessa sä et ymmärrä mistään mistä puhut yhtään mitään.

Tätä juuri tutkimukset eivät voi vahvistaa ja mitä nyt joidenkin olen kuullut testaavan sellaisella jatkuvatoimisella verensokerimittauksella, on se ruisleivän aiheuttama verensokerin nousu ihan samanlainen kuin valkoisen leivän aiheuttama nousu.

Mä en usko tuota. Kokemuksella. Mulla heittelee verensokeri helposti ja mä tunnen sen.

Miksi sä uskot että esim. lihomisessa on yksilöllisiä eroja mutta tässä tapauksessa ei olisi?

Ja lisäksi mä haluaisin useamman tutkimuksen aiheesta. Silleen, että todella tutkitaan vain eri viljalajeista tehtyjen leipien (leseillä ja ilman) vaikutus verensokeriin. Ja lisäksi hapatetun ruisleivän (leseillä ja ilman) vaikutus verensokeriin. Suomalainen limppu ko on hapanleipää, eikä se ole alkuunkaan sama kuin muuten vaan rukiista leivottu leipä.

Yhteistyössä