G:Pitääkö lasten kaverit "ruokkia" perheen ruoka-aikoina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HirveäÄmmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HirveäÄmmä

Vieras
Mitä mieltä olette, jos lapsi tuo koulusta kotiin mukanaan muita lapsia, pitääkö heillekin tehdä/tarjota lämmin ruoka ja välipalaa? Mieheni on sitä mieltä, että näin pitää tehdä, vaikka vieraat asuisi lähelläkin. Minusta taas ei "kuulu asiaan", meillä ei lapsena kaupungissa ollut tuollaista, vaan kaikki söi kotonaan (koulussa on ollut jo yksi lämmin ruoka). Totta kai pidemmältä tulevat ruokitaan ja jos asia on sovittu. Mutta jos lapsi nyt raahaa useasti viikossa kavereita mukanaan, niin pitäisikö ne teidän mielestä "ruokkia" eli tarjota lämmin ruoka perheen yhteisenä ruoka-aikana? Miehestäni siis pitäisi ja pitää minua kamalana, kun olen sitä mieltä, että jokainen syököön kotonaan ellei toisin sovita.

Mun lapsuudessa naapurin kakru söi samalla kun mäkin tai mä söin naapurissa. Ja oman lapsen kaverille aion ruuan tarjota, jos vanhemmat sen sallii. En tiedä pitääkö sen olla niin, mutta mä itse tykkään sellaisesta vieraanvaraisuudesta ja omasta lapsuudesta niin lämpöiset muistot. Yhdenkin kaverin perhettä arvostan jopa enemmän kun omaani, kohtelivat mua aina kun omana lapsenaan.

mä en tykkäisi siitä että mun lapset syö jossain muualla kuin kotona.
Ihan sen takia että mun mielestä koulusta on tultava kotiin käymään ennen kun lähtee yhtään minnekään joten samalla voi syödäkin. Ja myös ruoka-aikana pitää olla paikalla.

eri asia tietysti ne menot joista sovitaan erikseen.

toki siis vielä sekin että onhan sekin aika kurjaa jos on itse tehnyt kotona ruuat joita kukaan ei ilmaannu syömään. senkin ajan olisi voinut käyttää vaikka palstailuun :snotty:

tämä tapa siitä että koulun jälkeen mennään kotiin välipalalle ennen kun lähdetään mihinkään ja ruoka-aikaan mennään kotiin syömään on ilmeisesti siis poikkeava :o

jos meillä on ruokaa niin paljon että kaverillekin riittää niin kysyn haluaako syödä. Usein kyllä tuon pojan parhaan kaverin vastaus on , en mä halua, syön kotona

No ei kai se mikään pakko ole, mutta kyllä meillä on aina kaverit ollu tervetulleita ruokapöytään. Jos ei sitte ole erikseen sovittu että joku lapsi EI saa syödä muualla kuin kotona.

Mä tarjoaisin, koska en pidä toisten edessä syömisestä. Ei ne lapset nyt niin paljon syö....kai :D Meillä aina kotona tarjottiin kaikkea myös kavereille kun olin pieni, meillä muutenkin opetettiin aina jakamaan kaikki.

Eihän se mikään pakko tietenkään ole.

ite oon kyllä tarjonnu joko pientä välipalaa tai kunnon ruokaa jos on tullut kaveri suoraan eskarista/koulusta leikkimään. mun mielestä se on kyllä ihan valinnan vapaista. ei varmaan muakaan huvittais joka päivä ylimääräst sakkia ruokkia, mutta meillä ei vielä ihan hirveesti lapsia käy leikkimässä.

niin onhan asiassa se pointti, että kaverit on lapsen vieraita. Toki ne roikkuu nurkissa harva se päivä, mutta se aktiivinen sosialisoiminen on tuonikäisten työtä. Eli lapsi on eri kastia, jos hänen vieraitaan kohdellaan huonosti.

Minu mielestä ei tarvitse. Itse halua, että lapset on ruoka-aikaan kotona ja koko perhe saa syödä rauhassa yhteisen aterian. En haluaisi, että mukana olisi vieraita lapsia.
Ja toisekseen, kun on muutenkin itsellä paljon lapsia ja rahaa menee tuhottomasti ruokaan, niin en kyllä kustanna muiden syömisiä vielä lisäksi.

no mä oon leipää tms tarjonnut jos ovat ruoka-aikaan täällä kylässä. en viitti tosta noin vaan ruokaa lähteä tarjoomaan etten sotke heidän kotiruokailuja, mutten nyt ihan ilman mitäänkään kehtaa jättää. eri asia tietenkin jos on etukäteen sovittu, että meillä ruokailevat.

Naapurin kaverit lähetän kotiin syömään, jos ruokana on jotain sellaista mistä ei oikein riitä jaettavaksi.
Jos taas joku iso soppa tai laatikko, niin syökööt, niistä jää meillä yli kuitenkin.

Lähtökohtaisesti kaikki syövät kuitenkin kotonaan, ja monesti kaverivierailut pyrin ajoittamaan ruoka-aikojen väleihin. Tosin kysymys on meillä alle kouluikäisistä.

Kyllä mä olen antanut lasten kavereillekin ruokaa. Joskus jopa ollaan menty pizzalle (vanhempien luvalla) niin, että mä olen maksanut :xmas: Mutta noin periaatteessa olen sitä mieltä, ettei kavereita tarvitse ruokkia. Mä ruokin, koska haluan.

No, jos tää ei olis jokapäiväistä niin, en mä nälässäkään kehtais pitää. Ruuan kohdalla siis. Mut välipalaa toki tarjoisin aina, leipä/ kiisseli ei meitä vararikkoon tän enempää saisi.

lämpimän ruuan osalta voin jotenkin ymmärtää arpomisen, mutta välipalan pihtaaminen kuulostaa naurettavalta. siis jos teet tyyliin voileivän lapsellesi tai annat jugurtin, niin et siltä lapsen kaverilta kysy, että maistuisko kanssa? oletteko jotenkin erityisen tiukoilla taloudellisesti vai muuten vain huonotapaisia?

nykyään ei olla enää niin vieraanvaraisia kuin ennen.Ennenvanhaan kaikille vierailijoille tarjottiin jotain,vaikka sitte ne viimeiset leivät kaapista.Nykyään tuntuu että pitää olla omat eväät ku menee kylään.yhteisöllisyys ja huolenpito toisista on hävinny kuin tuhka tuuleen.Ei nyt kaikkien perheiden kohdalla mutta monien.

herrajumala. Mun lapset ei ole vielä kyläilyiässä, mutta ei tulisi mieleenikään olla ruokkimatta vieraita lapsia. Mulla ei ole ikinä edes tullut mieleen, että ruokaa ei tarjottaisi, kun on ruoka-aika/nälkä. Pienenmmän lapsen ollessa kyseessä, musta se on jo aika kamalaa jättää ilman ruokaa.

Eri asia varmaan jos pari teinipoikaa vetää saman verran kuin oma perhe, jolloin se ruuan riittävyys voi tulla ongelmaks.

sehän on ihan perheestä kiinni ja itsestä, että haluaako tarjota vai ei. ei nyt mikään pakko ole tai että joka kerta täytyis. itse en kyllä tarjoa ellei sitten tunnu olevan sitä ruokaa enemmänkin siinä tehtynä.

Yhteistyössä