G:Pitääkö lasten kaverit "ruokkia" perheen ruoka-aikoina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HirveäÄmmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja nakku:
lämpimän ruuan osalta voin jotenkin ymmärtää arpomisen, mutta välipalan pihtaaminen kuulostaa naurettavalta. siis jos teet tyyliin voileivän lapsellesi tai annat jugurtin, niin et siltä lapsen kaverilta kysy, että maistuisko kanssa? oletteko jotenkin erityisen tiukoilla taloudellisesti vai muuten vain huonotapaisia?

ja kun laps menee kotiin äiti ihmettelee miksi lapsi ei syö kun kylässä söi masun täyteen.

tein oletuksen, että kyseessä ei vauva/taapero. eiköhän normaalissa perheessä lapsi saa sanottua, että söi leivän naapurissa.

Meillä tarjotaan lapsivieraille myös (ruoka)välipala jos täällä sattuu nälkäisiä lapsia olemaan.Tosin omille lapsille olen sanonut että siinä vaiheessa kun kylässä aletaan valmistautua ruoka puuhiin niin he tulevat kotiin,eivätkä jää sinne notkumaan.Arvostan kyllä myös sitä että meidän perhe saa syödä perheen kesken,lapset tulevat ruoka-ajaksi kotiin ilman kavereita tai niin on sovittu,mutta joskus niitä kavereita sitten on täällä ruoka-aikaan ja silloin kysyn että haluatko myös syödä,useimmat vastaavat ei kiitos,menen kotiin syömään.

lämpimän ruuan osalta voin jotenkin ymmärtää arpomisen, mutta välipalan pihtaaminen kuulostaa naurettavalta. siis jos teet tyyliin voileivän lapsellesi tai annat jugurtin, niin et siltä lapsen kaverilta kysy, että maistuisko kanssa? oletteko jotenkin erityisen tiukoilla taloudellisesti vai muuten vain huonotapaisia?

Usein kyllä yhden palkansaajat perheet ovat erityisen tiukoilla, jos toinen on kotiäiti tai työtön.
Ja monet työssäolevat sanovat, että vieraita ei saa tulla silloin kun vanhemmat pois, eli jos lapsi haluaa kaveriseuraa, mennään aina sinne köyhempään perheeseen jossa vaan yksi palkansaaja.
toki jugurtti ja leipä ja maito joka päivä tekee talouteen jopa parin kympin raon kuukaudessa, jos vieraita esim. vaan yksi /arkipäivä. ja tuo summa on iso raha jos koko perhe elää yhden palkalla.

Minusta on ihanaa kun on pöytä täynnä ja lasten kaverit kutsutaan yleensä kyllä syömään jos ovat ruoka-aikana paikalla ja välipalan meiltä saa kuka vain haluaa/tarvitsee. Mutta kyllä pyydän kouluikäisen tarkistamaan vanhemmilta että saa syödä kylässä ja alle kouluikäisten vanhemmilta tarkistan kyllä ihan itse.
Meillä usein myös minun kavereitani syömässä ja pöydässä siis 10 + lasten kavereita :whistle:

meillä on sellainen säätö et heti koulusta tullessa ei tuoda kaverita kotiin vaan syödään ,levätään ja tehdään läksyt. Siinä on sit kaikki ehtinnet automaattisesti syödä tahoillaan kun illemmalla treffaavat.

Mä en ihan oikeesti halua, että mun tyttö (poika ei vielä luuhaa kavereilla) syötetään kyläpaikassa |O :D :ashamed:

Pitääkin opettaa se soittamaan kotiin aina, jos jotain meinaavat tarjota :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
meillä on sellainen säätö et heti koulusta tullessa ei tuoda kaverita kotiin vaan syödään ,levätään ja tehdään läksyt. Siinä on sit kaikki ehtinnet automaattisesti syödä tahoillaan kun illemmalla treffaavat.

Meillä on ainakin vasta viiden aikaan päivällinen, ja lapsi pääsee koulusta 12-13 aikaan. Välipalaa syö ennen kavereille menoa/kavereiden tuloa, mutta ruokaa saa meillä kaveritkin jos täällä ovat. Samoin lapseni on syönyt kavereillaan.

Alkuperäinen kirjoittaja siis:

Usein kyllä yhden palkansaajat perheet ovat erityisen tiukoilla, jos toinen on kotiäiti tai työtön.
Ja monet työssäolevat sanovat, että vieraita ei saa tulla silloin kun vanhemmat pois, eli jos lapsi haluaa kaveriseuraa, mennään aina sinne köyhempään perheeseen jossa vaan yksi palkansaaja.
toki jugurtti ja leipä ja maito joka päivä tekee talouteen jopa parin kympin raon kuukaudessa, jos vieraita esim. vaan yksi /arkipäivä. ja tuo summa on iso raha jos koko perhe elää yhden palkalla.

ok, tämän perustelun ymmärrän hyvin

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mä en ihan oikeesti halua, että mun tyttö (poika ei vielä luuhaa kavereilla) syötetään kyläpaikassa |O :D :ashamed:

enkä nyt muutenkaan tajua miksi 5vuotiaan päiväkotilapsen pitäisi notkua iltakaudet jollain kaverilla..

En ruoki muiden lapsia. Täällä asuu kaikki niin lähellä että syövät kotonaan. Sama myös toisinpäin, en halua että mun lapset syö muualla. Meillä on sääntö että koulusta suoraan kotiin ja yksin niin että saavat tehdä läksyt ja syödä rauhassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
En minä osaisi olla tarjoamatta sapuskaa lapsen kavereille, mielestäni luonnollista että tarjoaa heillekin.

sullahan ei vissiin kuitenkaan lapsilla ole vielä kavereita jotka ihan itsenäisesti päivittäin kulkisivat teille sun lapsen kans leikkii ja olee...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
enkä nyt muutenkaan tajua miksi 5vuotiaan päiväkotilapsen pitäisi notkua iltakaudet jollain kaverilla..

Ai sä luulet, että mun 5 v 10 kk ikäinen esikoululaiseni notkuu iltakaudet kavereilla? :D
Pidä harhaluulosi...

Tää kysymys ei nyt viä oo ajankohtainen mutta kohdalle sattuessa tarjoaisin kavereille myös... Jotenkin itsestään selvää mulle, ymmärrän silti että jotkut eivät niin halua tehdä tai pysty.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

en ota kantaa minkälaisia friikkejä kukin jälkikasvustaan kasvattaa

Meillä on ainakin vasta viiden aikaan päivällinen, ja lapsi pääsee koulusta 12-13 aikaan. Välipalaa syö ennen kavereille menoa/kavereiden tuloa, mutta ruokaa saa meillä kaveritkin jos täällä ovat. Samoin lapseni on syönyt kavereillaan.

Meillä syödään jo 15 maissa kun käyvät nukkumaan jo puoli kasilta ( tarvitsevat unta sen 12 h ) niin iltapala on jo kuuden jälkeen puoli seiskan maissa. Mut jos esim. viikon loppuna meillä on lapsen kavereita ruoka aikaan niin välipalaa olen antanut mut ruoalle lähetän jokaisen kotiin. Varsinkin yksi tyttö alkoi luuhaamaan meillä ruoka aikaan ja pyysi että saisi syödä meillä ja jos sanoin et nyt ei vielä ole ruokaa niin totesi siihen et olen teillä niin kauan että teillä on sitä ruokaa. Olen omille lapsille myös sanont että jos kylä paikassa aletaa ruokailla niin silloin tullaan kotiin.

Meillä syödään jo 15 maissa kun käyvät nukkumaan jo puoli kasilta ( tarvitsevat unta sen 12 h ) niin iltapala on jo kuuden jälkeen puoli seiskan maissa. Mut jos esim. viikon loppuna meillä on lapsen kavereita ruoka aikaan niin välipalaa olen antanut mut ruoalle lähetän jokaisen kotiin. Varsinkin yksi tyttö alkoi luuhaamaan meillä ruoka aikaan ja pyysi että saisi syödä meillä ja jos sanoin et nyt ei vielä ole ruokaa niin totesi siihen et olen teillä niin kauan että teillä on sitä ruokaa. Olen omille lapsille myös sanont että jos kylä paikassa aletaa ruokailla niin silloin tullaan kotiin.

höh. toinen olisi halunnut syödä kylässä... lapset ovat suoria.

Meillä lapset menee kahdeksalta nukkumaan, iltapala on seitsemältä.

Oisko taas avoimuus paikallaan? Ei ole kiva kyräillä vaan sanoa suoraan mistä on kysymys. Toisaalta tosi hankalaa jos mies on eri mieltä. Jos vaan rahat ja jaksaminen riittää niin mikä ettei voi tarjota ystäville ruokaa. Jos vieras lapsi tulee kinuamaan ruokaa, mielestäni häntä voi itse kasvattaa kertomalla ystävällisesti, ettei tuo ole kohteliasta käytöstä ja hieman kyselemään, eikö hänellä ole kotona ruoka-aikoja tms. Toki jos lapsi on nälkäinen, antaisin ruokaa mutta keskustelisin asiasta vastaisuuden varalle. Yleisesti ottaen ruokkisin yökyläilijät mutta muut vieraat olisivat tervetulleita välipala-aikana ja poistuisivat iltaruokaan mennessä koska se on perheen yhteistä aikaa. Kannatan avoimuutta kavereiden vanhempien kesken.

Alkuperäinen kirjoittaja hih:

höh. toinen olisi halunnut syödä kylässä... lapset ovat suoria.

No joo se alkoi siitä kun annoin hänen syödä meillä parinapäivänä, niin lopulta ilmoitti et sit jos ei saanutkaan ruokaa et on meillä niin kauan et saa sitä, kai mä sit tein hyvää ruokaa :D

Ei oo lapsen kohdalla meillä ihan ajankohtaista. Mutta kotoa olen oppinut sen, että vieraille tarjotaan aina, jos itsekin syödään. Kyllä jos mulla on joku kaveri tässä käymässä sillon ku teen ruokaa nii kysyn että syökö hänkin, vaikka aikuinen ihminen osaa varmasti tehdä itsekin ruokaa. Kuuluu musta vaan vieraanvaraisuuteen ja olisi "noloa" syödä itse ja laittaa toinen istuskelemaan johonkin siksi aikaa. Mutta kukin tyylillään. Tietysti jos lapsi asuu ihan naapurissa, voi pyytää häntä menemään kotiin, katsomaan olisko heilläkin ruokaa, mutta jos on just tullut vasta tai sovittu joku tietty aika niin kyllä meiltä ruokaa liikenee.. :)

ne jotka ei halua,että lapsensa syö kylässä niin kannattais varmaa pyytää kotiin ruoka-aikaan mennes/laittaa lapsellensa omat eväät jos lapsi on kylässä pidemmän aikaa (ettei lapsen tartte olla nälissään liian pitkään) ja/tai opettaa lapsi kieltäytymään ruuasta.Meillä esim on usein yksi tyttö (8v) joka kieltäytyy aina ruuasta vaikka sitä hänelle tarjoais.ILmeisesti on kotonaan opetettu ettei saa syödä kylässä,mikä on ihan ok jos vanhemmat niin haluaa.Mutta toisaalta,tää tyttöki notkuu joskus meillä suunnilleen klo15-20 ja on koko sen ajan syömättä!Joskus tulee vähä sääli.

Yhteistyössä