G: Tyhmimpiä juttuja mitä äiti-ihmiset on toisilleen laukoneet äitiydestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lunatic
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En jaksanut tätä ketjua kokonaan lukea, kun tässä huudettiin niin kovaa, että korviin sattui, mutta...
Jäin minäkin miettimään, mikä tekee imukuppisynnytyksestä enemmän synnytyksen, kuin sektiosta. Kun täällä on aina perusteltu, että synnytys -sana kuvastaa aktiivista toimintaa. Mulle on ihan sama periaatteessa, mutta aika hauska näkökulma. :)

jos äiti ei synnytä lastaan kun lapsi syntyy leikkaushaavasta, ei äiti synnytä lastaan myöskään alakautta vaan emätin synnyttää silloin sen lapsen eikä äiti.

emättimelle sitten äitienpäivälahjat eikä äidille, mä ainakin tungen kakut pildeen sitten toukokuussa.

Alkuperäinen kirjoittaja corpsebride:
jos äiti ei synnytä lastaan kun lapsi syntyy leikkaushaavasta, ei äiti synnytä lastaan myöskään alakautta vaan emätin synnyttää silloin sen lapsen eikä äiti.

emättimelle sitten äitienpäivälahjat eikä äidille, mä ainakin tungen kakut pildeen sitten toukokuussa.

:laugh: :laugh: :laugh:

Lisääää

:laugh: :laugh:

Höh. Ei o tosiaan tullu tuota miettineeksi.

T. Molemmat synnytystavat kokenut

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
En jaksanut tätä ketjua kokonaan lukea, kun tässä huudettiin niin kovaa, että korviin sattui, mutta...
Jäin minäkin miettimään, mikä tekee imukuppisynnytyksestä enemmän synnytyksen, kuin sektiosta. Kun täällä on aina perusteltu, että synnytys -sana kuvastaa aktiivista toimintaa. Mulle on ihan sama periaatteessa, mutta aika hauska näkökulma. :)

Alkuperäinen kirjoittaja uonou:
Pistämpä nyt vielä minäkin lusikkani soppaan.
Itselläni esikoinen syntyi alakautta ja kuopus hätäsektiolla. En koe, että olisin varsinaisesti synnyttänyt kuopusta. Kumpikin kokemus on kuitenkin ollut minulle ihan yhtä arvokas ja tärkeä. Sektiolla syntynyt lapseni ei ole yhtään vähäpätöisempi,kun alateitse syntynytkään. Eikä äitiyteni tai rakkauteni sektiollasyntynyttä kohtaan ole yhtään vähempää. Ei se alateitse synnyttäminen kenestäkään autuasta tee, joten iloitkaa sektio-mammat vaan sektioistanne. -Synnyttää- on vain yksi sana muiden joukossa, niin mikä siinä sanassa on niin tärkeää, että sitä on pakko saada käyttää?

Ymmärrän että aiheeseen liittyy monia kokemuksia ja mielipiteitä. Mutta tämä ei ole mielipideasia.

Synnytys on synnytys vaikka keisarinleikkauksella vauva ulos tulisikin. Tämä on virallinen määritys.

Puhekielessä (monen täällä kirjoittaneen mielessä esimerkiksi) sana synnytys tarkoittaa nykyään pääasiassa alatiesynnytystä. Kuitenkaan tämä ei ole sanan oikea merkitys, vaan sana synnytys koskee aivan jokaikistä muotoa, jolla lapsi tulee ulos kohdusta.

Mitäs jos pidettäis oikeen kunnon palstamammasynnytyspäivät toukokuussa porukalla? :D Mä voin tehdä sen kaakun sinne.

Pitää vaan muistaa sanoo lapsille että tänä vuonna pyöristäävät korteista kulmat :whistle:

Ei tästä tule nyt ollenkaan loppua, mahaan jo sattuu :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Totta:
Höh. Ei o tosiaan tullu tuota miettineeksi.

T. Molemmat synnytystavat kokenut

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Varmaan se, että imukppisynnytyksessäkin äiti ponnistaa aktiivisesti, eikä vain makaa tekemättä mitään. Imukuppi siis on äidin oman ponnistuksen apuna.

Alkuperäinen kirjoittaja kokkendaal:

Mitäs jos pidettäis oikeen kunnon palstamammasynnytyspäivät toukokuussa porukalla? :D Mä voin tehdä sen kaakun sinne.

Pitää vaan muistaa sanoo lapsille että tänä vuonna pyöristäävät korteista kulmat :whistle:

Ei tästä tule nyt ollenkaan loppua, mahaan jo sattuu :laugh:

:D :D :D :D

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Ehkä parempi termi synnytystavan sijaan olis sitten syntymistapa? Ehkä synnytystapa-sanassa sana synnytys ei viittaa kehenkään tiettyyn ihmiseen, vaa enemmänkin siihen, että se lapsi syntyi?

Kyllä mä tavallaan ymmärrän miksi tämä on niin herkkä aihe, tuntuis mustakin pahalta jos olisin joutunut leikkaukseen.

Jos olet ainoastaan pulloruokinnut lastasi, sanotko imettäneesi? :xmas:

Jossain tapauksissa juu. Esikoinen ei osannut imeä lain syntyessään ja ekat vuorokaudet sai lisämaitoa minkä jälkeen pumpattua maitoa pullosta seuraavat viikot kunnes tissi tuli pikkuhiljaa rinnalle, 5 viikon iässä saatiin jättää pullo kokonaan pois. Kyllä vaan koen/sanon täysimettäneeni häntä koko tuon ekan 4,5kk ja samaa mieltä on neuvolakin. =)

Itse olen saanut molemmat lapseni sektioilla ilman että synnytys on kerennyt käynnistyä enkä koe millään lailla synnyttäneeni. Mutta ymmärrän hyvin äitiä jolla synnytys on kestänyt vaikka toista vuorokautta ennen leikkauspäätöstä, ei mikään ihme jos silloin kokee synnyttäneensä.

Jos taas ollaan sitä mieltä että synnytys pitää sisällään ainoastaan tuon ponnistusvaiheen niin ei kun vaan barrikaadeille sen puolesta että vastaisuudessa synnytyksen kestoiksi laskettaisiin ainoastaan tuo ponnistuaaika. olisihan se äideillekin kivempi päästä helpommalla, ei tarvisi enää kärsiä tuntikausien pitkittyneistä synnytyksistä vaan voisi selvitä ihan muutamilla minuuteilla. =)

Mulle nauroi naistenklinikalla lääkäri, kun totesin, etten ole ensimmäistä lasta synnyttänyt, kun on sektiolla maailmaan tullut. Nauroi siis tyyliin "mitä horiset -synnytys se on sekin". Enkä kuulemma ollut ensisynntyttäjä, koska kroppa oli synnyttänyt ennenkin. :)
Ponnistusvaihetta en ollut kokenut. Olin siis ensiponnistaja. :D

Täällä vissiin koetaankin synnytyksenä vain se ponnistusvaihe.

Eli kun ainoastaan pulloruokinnassa oleva lapsi imee maidon pullosta, myös häntä imetetään. B) Rintaruokinnassa oleva lapsi taasen imee maidon rinnasta. Molemmissa tapauksissa vauva IMEE maitoa, eli häntä siis imetetään :laugh:

Mitä sää horiset? kuka näin on väittänyt? Imetys=rintaruokinta, synnytys terminä taas pitää sisällään kaikki synnytytavat. Ei se ole mielipidekysymys, se on suomea.

Alkuperäinen kirjoittaja M:
Eli kun ainoastaan pulloruokinnassa oleva lapsi imee maidon pullosta, myös häntä imetetään. B) Rintaruokinnassa oleva lapsi taasen imee maidon rinnasta. Molemmissa tapauksissa vauva IMEE maitoa, eli häntä siis imetetään :laugh:

Juujuu. Te olette oikeassa. Sektio ei ole synnytys. Sen sijaan kaikki kätilöt ja lääkärit, joita naistenklinikalla tapasin, olivat väärässä. Juujuu. ;)

Sanotaan että on olemassa synnytyskanava, leikkauksessa lapsi ei tule synnytyskanavasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä:
Mitä sää horiset? kuka näin on väittänyt? Imetys=rintaruokinta, synnytys terminä taas pitää sisällään kaikki synnytytavat. Ei se ole mielipidekysymys, se on suomea.

No nytkö sä väität ettei pullosta voi imettää??? :D vauvahan IMEE!!!!B)

Soitan heti kielitoimistolle, että nyt on piru merrassa, kun tällainen moka on kielioppiin päässyt! Muuttakaa tuo synnytystapa-sana heti, etteivät ninaTT ja Lunatic etc. tuolta kaksplus-palstalta hämmenny enempää! Kun ne alkaa jo houria, että pulloruokintaa pitäisi sanoa imetykseksi tällä perusteella. Kohta ne alkaa kutsua rintojaan tuttipulloiksi tai jotain, jos ette tee asialle jotain!!
Kyllä ny on kiire!

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Ehkä parempi termi synnytystavan sijaan olis sitten syntymistapa? Ehkä synnytystapa-sanassa sana synnytys ei viittaa kehenkään tiettyyn ihmiseen, vaa enemmänkin siihen, että se lapsi syntyi?

Kyllä mä tavallaan ymmärrän miksi tämä on niin herkkä aihe, tuntuis mustakin pahalta jos olisin joutunut leikkaukseen.

Jos olet ainoastaan pulloruokinnut lastasi, sanotko imettäneesi? :xmas:

Ja väitän mä myös, ettei vanhuksia, joille syötetään pillillä soppaa, imetetä. Oho? :o
Mikä sun äidinkieli on, kun nämä asiat on näin epäselviä? ;)

Kyllä on nimimerkki valittu juttujen mukaan tosiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kipsu:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
No jos sectio on synnyttämistä, onko esim syöpäleikkaus syövän synnytys?

Älkää nyt viitsikö naurattaa.
Äitejä te sectiolla lapsen saaneet silti olette. =)

Jaa no tässähän on nimensä veroista juttua...

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Ja väitän mä myös, ettei vanhuksia, joille syötetään pillillä soppaa, imetetä. Oho? :o

Enpä oo muuten ikinä nähnyt vanhuksen juovan pillillä soppaa ja vanhaikodilla oon ollut töissä +10 vuotta. Kyllä mä ymmärrän oikein hyvin mikä on synnytys ja mikä imetys.... toisin ku moni muu, näköjään...

Mutta kun nää jutut on ihan epäloogisia. Perusteluna tälle alatiesynnytys on synnytys -jutulle täällä toitotetaan äidin aktiivista roolia synnyttäjänä. Kuitenkin vain ponnistusvaiheessa äiti aktiivisesti toimii. Ts. Ponnistusvaihe=synnytys.

Sanotaan että on olemassa synnytyskanava, leikkauksessa lapsi ei tule synnytyskanavasta.

No minäpä olen nähnyt. Sairaalassa tosin. Mitä sä sitten hourit, jos ymmärrät?

Alkuperäinen kirjoittaja joo:

Enpä oo muuten ikinä nähnyt vanhuksen juovan pillillä soppaa ja vanhaikodilla oon ollut töissä +10 vuotta. Kyllä mä ymmärrän oikein hyvin mikä on synnytys ja mikä imetys.... toisin ku moni muu, näköjään...

Hauskaa lukea, kun amatöörit, "enemmän ja vähemmän synnyttäneet", keskustelevat ja kinaavat synnytyksestä terminä :laugh:

Rintaruokittu lapsi on yhtä kuin imetetty lapsi, tuli se sitten pumpun kautta tai ei. Ellei sitten haluta lanseerata uutta termiä lypsämällä ruokittu rintalapsi :laugh:

Eeee helevettiläääne, mitä juttuja täällä :laugh:

Yhteistyössä