Gallup: MITÄ kaverinne / tuttavanne lapsenhoitotapaa / -tyyliä ette ymmärrä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sitä että kaksi vee saa syödä herkkuja niin paljon kuin napa vetää, esim rasian suklaata. Ja että jos lapsi on alipainoinen, niin painon kehityksestä ei olla yhtään kiinnostuneita(auta armias jos perheen poju olisi "läski"). Ja toisena ääripäänä äitiä, jonka lapset ei ikinä saa edes maistaa makeisia, keksiä, mehuja tms. Huom. ei edes maistaa koskaan! Joku mainitsikin liian pienet vaatteet, juma miten karseeta kun kaikki hihat ja lahkeet on 10cm liian lyhyitä ja samaa kokoa pyydetään lahjaksi!!! Ok, mä ärsyynnyn ehkä helposti...

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
kaikki ei vaan välitä rutiineista. onneks mä ja pikkuJalmari pidetään niistä kiinni. :D
Joo, meillä oli PikkuJalmari ensimmäinen lapsenlapsi, joten muut lapsenlapset saivat sitten tyytyä joustamaan aikatauluissa.

mulla on kans monenmonta mitä en vaan käsitä.

Ensinnäki en millään ymmärrä miksei lapsille voida ostaa kunnollisia vaatteita.En tarkoita,että joka muksulla tarttee olla reimatecit ja viimeisen päälle merkkikuteet päällä vaan sitä,että lapsi puetaan asianmukaisesti riittävän puhtaisiin ja siisteihin vaatteisiin.Kerran mentii avoimesta pk:sta metsäretkelle lokakuun alussa.Sinne tuli yksi siellä käyvä äiti 2 lapsensa kanssa ja lapsilla oli SANDAALIT jalassa.Metsä oli märkä ja oli sentää lokakuu,muilla lapsilla kumpparit.Siinä kävellessä äiti sitte sanoi että niin,pitäis kai noille jotkut kengät ostaa kun vaan olis varaa.Itsellään hänellä oli päällä goretex-asu ja jalassa ihan tuliterät lenkkarit.LIsäksi äiti ajaa ihan uudella citymaasturilla.Että mua keitti ja teki mieli sanoa että olisit jättäny goretexit ja omat lenkkarit ostamatta ja hakenu noille lapsille edes kumpparit kaupasta...saman äidin lapset on aina ryysyissä,joskus vaatteet ihan rikkikin ja sit äiti vaa kehuskelee tilanneensa hesarin ja suunnittelee koko ajan lomareissuja lappiin ja etelään (ja käykin niillä).Että kun tota mä en tajua,en kertakaikkiaan!

TOinen vaatteisiin liittyvä,en ymmärrä miten joku viitsii kuljettaa lapsiaan vaatteissa,joissa on vähintää viikon ruokalista.JOidenki lapsilla on aina paita sotkussa ja siitä voi nähdä mitä ovat viimeisen viikon aikana syöneet.Yök.

Kolmanneksi en ymmärrä niitä,joilla ei oo tippaakaa jouston varaa.Tyyliin "kun meidän lapset nyt ei syö karkkia niin niille ei saa antaa juhlissa yhtäkää suklaakonvehtia tai mariannekarkkia!" Eikai se lapsi siitä mee rikki jos se kerran vuodessa syö yhden tai kaks mariannea,vaikka muuten ei karkkia annettaiskaa??sentään juhlatilaisuus kyseessä,eikö ne vois olla poikkeuksia??

Neljänneksi en tajua niitä,joiden lapset syö ja vaeltaa ja varsinkaa en tajua niitä jotka antaa tehdä sitä myös kylässä.Meillä on sääntö,että ruoka syödään pöydässä eikä missää muualla ja sit ykski tuttu tuli lastensa kans ja lapset kulki sit eväidensä kanssa pitkin huushollia ja sitä ruokaa oli sit joka paikassa.Eivät millään ymmärtäneet,että pitää syödä pöydässä ja äiti ei sanonu asiaan mitään.

Siinä ny jotaki mieleen tullutta.Muitaki kyllä löytyy :D ja varmasti meikäläiselläki on jotaki tapoja joita joku toinen taas ei ymmärrä. :D

Sitten nämä vanhemmat, jotka antavat lastensa juosta ja huutaa kirppareilla ja kaupoissa. Nipistellä kaikki tomaatit rikki, särpiä karkkilaarilta ja mussuttaa ostoksia ennen maksua kärryissä :headwall:.

Lapsi saa syödä ja vaellella sen ruoan kanssa missä tahansa ja sotata paikkoja. Kivaa jokin sohvaan hierottu mössö. Naama ja vaatteet ovat paksun ruokakerroksen peitossa ja siinä saa olla vaikka kuinka kauan pyyhkimättä. Ruokalappua ei koskaan käytetä eikä sottaisia käsiä pestä syönnin jälkeen.

Mun on vaikea ymmärtää, miten tuttavani jaksaa aina katsella hymyssä suin lapsensa lähes hysteeristä riehumista ja kiljumista. Lapsi tuntuu valtavan energiseltä mutta äidillä ei tunnu koskaan olevan tarvetta pyytää lasta rauhoittumaan. Heidän kyläilyt ovat aina yhtä showta, kun syömisestä, vessassa käymisestä ja lähtemisestä saa aina pitkät näytökset. Äiti vain hymyilee typertynyt ilme naamallaan, kun lapsi juoksee ympyrää vartin ennen kuin suostuu tulemaan puettavaksi. Kyseessä on kuitenkin jo 4½-vuotias.

Ystävälläni on 4 lasta, joista 3 on jatkuvasti mummillaan hoidossa, vaikka vkon kerrallaan ja samaan aikaan. Ihan ilman kummempia syitä. Kyllä meidänkin esikoinen joskus on mummolla yötä mutta vkon kerrallaan... hohhoi. Näistä vanhin on koululainen joten siksi ei vkolla mummolassa ole; tosin hän on isällään pidempiä aikoja silloin tällöin.

Eniveis, en ihan tätä ymmärrä. Kaikki tyylillään mutta välillä ihmetyttää miksi sitten tehdä lapsia...?

Alkuperäinen kirjoittaja Vernalis:
yleensä ne, joilla kaikki menot menee lasten unien yms. edelle on just niitä, joiden lapset "vaan lakkasi nukkumasta päikkäreitä 2-vuotiaana". :saint:

No meidän lapsi vain lakkasi nukkumasta päiväuniaan vaikka jonkin näköistä rytmiä ollaan yritetty pitää, ei kylläkään mitään fanaattista. Mutta yritäppä saada lapsi nukkumaan väkisin päikkyjä kun se huutaa pääpunaisena ettei halua, ja sitten jo saat väkisin nukkumaan niin sitten illalla riekutaan ja todellakaan olla menossa nukkumaan kun joskus klo 11 aikaan.
Ei sovi yleistää..

Niin vaan lakkas meilläkin. Ja rutiinit on, ei kellontarkat ja voidaan kyllä poiketakin, mutta lapsen aikataulun mukaan meillä aika lailla mennään. Päiväuniaika pidetään yhä, ja joskus saattaa nukahtaa, mutta todella harvoin. Yleensä leikkii tai lukee sängyssään.

Mie en voi ymmärtää että miten sen lapsen saa väkisin nukkumaan, en mie ainakaan voi sen silmiä pitää väkisin kiinni tai antaa nuijanukutusta.

Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
Sitä että joidenkin tosi isot lapset istuu edelleen rattaissa, nyt puhun 3-4vuotiaista, ja tosi useasti niillä on vielä tutit suussa kaupanpäälle.. Ja sitä myöskin että tapoja ei yhtään opeteta.

ohi aiheen, saanko kysyä nimimerkkisi taustaa? tiedän nimittäin yhden samannimisen firman, joka tosin taisi mennä konkkaan jo. uk:ssa.

Se on myöskin eräs myrkyllinen kukka :D

En ymmärrä lapsen leimaamista tietynlaiseksi yhden tapahtuman perusteella. Eli jos lapsi huutaa kantoliinassa, sanotaan heti ettei meidän Minna tykkää ja lakataan yrittämästä. Jos Minna sylkee perunaa, todetaan ettei pottu ole Minnan juttu ja perunaa ei enää anneta. Näitä uskomuksia sitten varjellaan seuraavat viisi vuotta ja muistetaan kaikille kertoa kovaan ääneen, mitä meidän Minna EI tee.

Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
Tässä ketjussa on tullut jo monia ärsytyksen aiheita =)

mutta tässä yksi lisää...elikkä se, että lapsille ei opeteta perus käyttäytymissääntöjä, kuten pyytämään anteeksi, kiittämään, ei opasteta pöytätapoja yms.
Mua niin sieppaa, kun kylään tulevat lapset luulevat automaattisesti voivat syödä meidän olohuoneessa?!? EI EI EI...meillä ei kukaan lapsi koskaan ikinä mussuta mitään ruokaa olohuoneessa...ja aikuisistakin vain me vanhemmat voimme joskus lasten nukkuessa herkutella soffan ääressä...ei naapurin Matti eikä Maija!

ISO BEESH!!! :D

Vituttaa, kun on siivonnut kämpän ja sitten kakarat päästetään suklaakäsillä lähmimään olohuoneessa televisiot, sohvat jne :o

en omista autoa ja kävelen joka paikkaan. Jos kävelen kolmevuotiaan kanssa pari kilometriä suuntaansa kauppaan, toiset pari kilometriä suuntaansa leikkipuistoon jne, se vie aivan tuhottomasti aikaa jos lapsi kävelee jokaisen reissun. Pelkkä lähikauppareissu vie toista tuntia jos lapset kävelevät kun taas rattaiden kanssa hoidan koko reissun puolessa tunnissa ja aikaa jää muuhunkin kuin kauppaan lönkyttelyyn, kuten vaikka kavereiden kanssa leikkimiseen ja puistossa olemiseen.
Siksi lapset istuvat välillä rattaissa vaikka ovatkin kolmevuotiaita.

en ymmärrä miksi 3veelle pitää syöttää suklaata joka päivä! enkä ymmärrä sitä miksi 3veen annetaan määrätä kaapin paikan talossa.
en ymmärrä mitään muutakaan "kasvatusmenetelmää" tässä kyseisessä perheessä.....

Kerran eräs kyläpaikan täti ihmetteli et oletpa sä vaativa ja ankara äiti...
No mä vaadin 5 ja 6 vuotiailta et tulevat takas eteiseen ja laittavat kengät ja takit kunnolla. Ja vaadin et pöydässä ei kisuta vaan istutaan nätisti ja yks riittää yhtä lajia. ja vaadin et kiittivät pöydästä poistuttaessa. Ja en antanu ihan koko kirjahyllyä tyhjentään. yms.
Ja mä en ole edes mikään tarkka vaan ihan nämä perus jutut jo noin isoilta vaadin. Mut niuhoksi minut nimitettiin :D

Sitä että joidenkin tosi isot lapset istuu edelleen rattaissa, nyt puhun 3-4vuotiaista, ja tosi useasti niillä on vielä tutit suussa kaupanpäälle.. Ja sitä myöskin että tapoja ei yhtään opeteta.

Mä oon istunu rattaissa vielä 4veenä. Meillä oli melko pitkä kauppamatka ja äiti ymmärsi, että välillä voin kävellä ja toisinaan levätä. Mitä se haittaa? Kyllä jokainen ehtii kävellä tarpeekseen elämässä. Tietty eri asia jos on kovasti ylipainoa, tai lapsi itse haluaisi kävelemään.

Alkuperäinen kirjoittaja Jesus Christ Superstar:
yleensä ne, joilla kaikki menot menee lasten unien yms. edelle on just niitä, joiden lapset "vaan lakkasi nukkumasta päikkäreitä 2-vuotiaana". :saint:

No meidän lapsi vain lakkasi nukkumasta päiväuniaan vaikka jonkin näköistä rytmiä ollaan yritetty pitää, ei kylläkään mitään fanaattista. Mutta yritäppä saada lapsi nukkumaan väkisin päikkyjä kun se huutaa pääpunaisena ettei halua, ja sitten jo saat väkisin nukkumaan niin sitten illalla riekutaan ja todellakaan olla menossa nukkumaan kun joskus klo 11 aikaan.
Ei sovi yleistää..

Niin vaan lakkas meilläkin. Ja rutiinit on, ei kellontarkat ja voidaan kyllä poiketakin, mutta lapsen aikataulun mukaan meillä aika lailla mennään. Päiväuniaika pidetään yhä, ja joskus saattaa nukahtaa, mutta todella harvoin. Yleensä leikkii tai lukee sängyssään.

Mie en voi ymmärtää että miten sen lapsen saa väkisin nukkumaan, en mie ainakaan voi sen silmiä pitää väkisin kiinni tai antaa nuijanukutusta.

Kyllähän meilläkin jos sattuu aikainen herätys jostain syytä olemaan niin poika menee itse nukkumaan jos väsyttää. Mutta silloinkaan ei voi antaa montaa tuntia nukkua kun sitten menee illat ihan hirveäksi hulinaksi.

vielä yks mitä en ymmärrä:ylivarovaiset ja ylihygieeniset äidit.että ku 2vuotias kiipee 10 senttiä korkean pikkukiven päälle nii äiti on paniikissa että älä ny vain loukkannu.jos lapsi kaatuu nii äiti on suunnilleen tilaamas ambulanssia.Jos talvella pihassa on neliömetrin suuruinen jäätikkö nii mukula pidetää rattais ettei se vain pääse kaatumaan (vaikka piha muuten ei olisi jäässä).Sitä että äiti panikoi jos lapsi ottaa kerhossa lelun jota joku toinen just piteli kädessään (ettei vaan tuu niitä pöpöjä).Ja varsinkaa sitä en ymmärrä että ku lapselle tulee pikkunuha niin se pidetää sisällä seuraavat kaks viikkoa ihan varmuuden vuoksi.Mulla yks sellanen kaveri joka pitää 5 vuotiaansaki tiiviisti sisätiloissa viikon jos se on vähä aivastellu tai kerran niistäny :o ihan käsittämätöntä.tietenki kuumeinen lapsi on eri asia mutta mun mielestä pieni nuha tai yskä(jos lapsi on virkeä ja kaikin puolin ilonen ja reipas oma itsensä) ei oo mikää peruste pitää tenava neljän seinän sisällä päiväkausia.

Mua taas ei ole ikinä ihmetyttänyt isot lapset rattaissa, en tiedä miksi :D.
Omani ei ole istunut isona rattaissa, mutta käsitän, jos kauppaan on matkaa ja matklat on hoidettava kävellen. Ei lapsi jaksa kävellä koko matkaa tai aikuinen laahustaa lapsen tahtiin. Kyllä silloin rattaat on ihan hyvät, että lapsi saa välillä levätä ja kaupasta tullessa voi ostokset tunkea rattaisiin, ei tarvii kantaa :).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en omista autoa ja kävelen joka paikkaan. Jos kävelen kolmevuotiaan kanssa pari kilometriä suuntaansa kauppaan, toiset pari kilometriä suuntaansa leikkipuistoon jne, se vie aivan tuhottomasti aikaa jos lapsi kävelee jokaisen reissun. Pelkkä lähikauppareissu vie toista tuntia jos lapset kävelevät kun taas rattaiden kanssa hoidan koko reissun puolessa tunnissa ja aikaa jää muuhunkin kuin kauppaan lönkyttelyyn, kuten vaikka kavereiden kanssa leikkimiseen ja puistossa olemiseen.
Siksi lapset istuvat välillä rattaissa vaikka ovatkin kolmevuotiaita.

Mutta jossain vaiheessa ne lapset on kuitenkin päästettävä kulkemaan omin jaloin. Eikö olisi helpompi opettaa vähissä erin kuin kertarysäyksellä? Meidän 4 vuotias on kävellyt kohta jo pari vuotta 2km suuntaansa, kun käymme ruokakaupassa. Matkaan menee nykyään 30min/suunta. Ei lasta tietenkään heti laitettu koko matkaa kävelemään mutta kyllä 3v täyttäessään käveli jo helposti molempiin suuntiin.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Mä oon istunu rattaissa vielä 4veenä. Meillä oli melko pitkä kauppamatka ja äiti ymmärsi, että välillä voin kävellä ja toisinaan levätä. Mitä se haittaa? Kyllä jokainen ehtii kävellä tarpeekseen elämässä. Tietty eri asia jos on kovasti ylipainoa, tai lapsi itse haluaisi kävelemään.

No sen nyt vielä ymmärrän mutta yleensä tuolla ostoskeskuksissa bongaa näitä isoja lapsia istumassa rattaissa.. Ei siellä nyt niin pitkät välimatkat ole ja yleensä nämä lapset on lihavia ja niin myös vanhemmat.

Kolmevuotiaan tukkaa ei pestä koskaan shampoolla, kun lapsi ei tahdo.

Voitte kuvitella missä kunnossa lapsen pää on ja miten se raappii sitä. Kutiseehan likainen päänahka ja kyllä kolmevuotias jo juostessaan hikoaa.

Alkuperäinen kirjoittaja jaanannannaa:
en voi ymmärtää kaverin tyyliä köyttää lapsi tuoliin kiinni ja odottaa että se nukahtaa siihen,niin yö kuin päivä unille=/

Täh??! Tää oli ehdottomasti tän ketjun pohjat! Ei kai kukaan oikeesti noin tee? Tuossa on mun mielestä jo kaltoinkohtelu lähellä.

Yhteistyössä