Häh? Onko siis väärin ostaa lapsen hoitajalle "kalliimpi" muistaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piste
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

piste

Vieras
Viittaan siis tuolla aiemmin olleeseen ketjuun, jossa melkein kaikki ihmettelivät päiväkodin hoitajalle ostettua kallista lahjaa. Itse olin nimittäin ajatellut ostaa oman lapseni hoitajalle lähes samanlaisen lahjakortin!

Taustaa sen verran, että lapseni meni hoitoon päiväkotiin ollessaan 2-vuotias. Nyt hän on 5-vuotias. Heillä on päiväkodilla jaettu tämän lapseni ryhmä 3 osaan ja jokaisella ryhmällä on "omahoitaja", joka huoltaa enemmän oman ryhmänsä kuutta lastaan. Toki muitakin autetaan ja hoidetaan tarpeen mukaan :) Tämä lapseni omahoitaja, olkoon vaikka Pirkko, on todella ihana ihminen. Hoidon alettua hän järjesti omat vuoronsa aamuvuoroiksi ensimmäisen kuukauden ajan, koska päiväkotiin jääminen oli hyvin vaikeaa lapselleni. Hoitajalla riittää aina syliä ja haleja lapsille ja hän todellakin tekee työtään sydämellään.

Päiväkodilla on tehty kaikille lapsille oma kansio, johon laitetaan lapsen piirustuksia jne. Vanhemman lapseni ryhmässä tämä on tarkoittanut, että piirustukset laitetaan muovitaskuun ja kansioon eikä mitään sen kummempia. Tämän nuoremman lapseni hoitaja on piirtänyt ja runoillut lapsen kansioon ihania sivuja ja muistoja, laittanut sinne valokuvia tärkeistä päiväkotijutuista.

Siis hän on todellakin ollut tärkeä ihminen juuri tämän lapsen pärjäämiselle. Hoitoon olen AINA voinut jättää lapseni luottaen, että kaikki menee hyvin ja että lapsi saa suuresta ryhmästä huolimatta hellyyttä, silittelyä päiväunille mennnessään ja kannustusta. Hoitaja viettää lapseni kanssa ma-pe 8 tuntia päivässä, joten minusta kaikki yllämainitut asiat ovat siksi äärimmäisen tärkeitä.

Joten: ajattelin muistaa "hoitotätiä" lapsen itse piirtämällä kortilla ja ostamalla lahjakortin kylpylään ja manikyyriin (hinta 59 euroa, joka ei perheemme budjetissa ole mikään ylitsepääsemätön asia). Minusta hän on sen ansainnut, sillä hän tekee erittäin tärkeää työtä.

ei tosiaan ole väärin. Kyllä olen itsekin muistanut lapsen hoitotätiä jalkahoidolla ja viimeksi pentikin piirakkavuoalla vermeineen. Minusta on ihana muistaa lapselleni tärkeää ihmistä.

EI se väärin ole. Mutta aina on se ongelma että tunteeko toisen niin "henkilökohtaisesti" että ko. lahjakortti mielyttää? Koska minua henkiläkohtaisesti ei miellyttäisi. Kaikki ei pidä kylpylöistä, manikyyreistä, pedikyyreistä..

Alkuperäinen kirjoittaja nii:
EI se väärin ole. Mutta aina on se ongelma että tunteeko toisen niin "henkilökohtaisesti" että ko. lahjakortti mielyttää? Koska minua henkiläkohtaisesti ei miellyttäisi. Kaikki ei pidä kylpylöistä, manikyyreistä, pedikyyreistä..

sitähän ei voi koskaan tietää. Mutta ajatus kai sinuakin lämmittää. Ainahan voit antaa sen anopillesi, sisarellesi tai tyttärellesi. Kyllä niitä manikyyreistäkin pitäviä löytyy.

Ottakaa nyt jostain selvää siitä, ovatko tuollaiset lahjat virallisesti mahdollisia. Eli ettette sitten saata lahjoinenne hoitotätiä hankaluuksiin. Oisko kellään ihan oikeeta tietoa asiasta? Mä nimittäin muistelisin joskus lukeneeni jostain, ettei opettajia ja hoitajia voisi muistaa ihan minkälaisilla lahjoilla tahansa.

Jokainen muistaa omalla tavallaan, mä muistan pienesti mutta en mä loukkaantuisi jos joku toinen muistaa isosti.

Ja lahjan kanssa on aina ongelma, jos sitä oikein pitkälle pohtii ja pähkäilee. Tykkääköhän se nyt tästä vaaleanpunaisesta ruususta vai tykkäiskö enempi tosta oranssista, mitä jos se inhoaa tätä minkä vien.... kamalaa... :/

Mitä mää teen :o

Ei mulle tullut mieleenkään antaa mitään ihme lahjoja päiväkodin henkilökunnalle. Kyllä he palkkansa ovat saaneet. Jos ainakin kaupungin työntekijästä olisi kyse, niin tuntuisi jo lahjonnalta moinen. Samaa olen ihmetellyt koko ikäni opettajista, kun niille rahdataan mitä ihmeellisinta lahjaa niin jouluksi kuin koulun loppuessa keväällä. Miksi heille lahjoja pitäisi viedä? Sittenhän pitäisi viedä kätilölle, terveydenhoitajalle, lääkärille, koulukeittiön henkilökunnalle, kaupan kassalle, vaatekaupan myyjälle, putkimiehelle, kiinteistönhoitajalle, naapurin kivalle tuntemattomalle tätille ja postinjakajallekin lahjat, kun ovat olleet ystävällisiä lapselleni ja tukeneet häntä kasvussaan ja ihmisyydessään. Jokaisen sellaisen, joka lapseni on kohdannut, vaikutus hänen elämäänsä on tärkeä ja työ jossa on hän silloin ollut, tärkeä. Mutta silti, palkkansa he ovat jo saaneet.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Jokainen muistaa omalla tavallaan, mä muistan pienesti mutta en mä loukkaantuisi jos joku toinen muistaa isosti.

Ja lahjan kanssa on aina ongelma, jos sitä oikein pitkälle pohtii ja pähkäilee. Tykkääköhän se nyt tästä vaaleanpunaisesta ruususta vai tykkäiskö enempi tosta oranssista, mitä jos se inhoaa tätä minkä vien.... kamalaa... :/

Anna sille elävä kyykäärme

Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:

Anna sille elävä kyykäärme

Mutta jos se ei tykkääkään siitä? Eikä sillä ole sille paikkaa?
Pitääköhän sitä ruokkia vai luottaako siihen että ruokkii itse itsensä?

Toi kuulostaa ihan meitin vanhalta hoitotädiltä! Heillä oli kanssa kansiot mihin laitettiin piirustuksia ja tytön ns. omahoitaja oli aina välillä sinne kirjoitellut jotain ja niitä on kyllä niin ihana lukea myöhemminkin. Ja mun mielestä toi on ihan sopiva lahja jos teillä sellaiseen on kerta varaa.

No jaa. Noin ison lahjan antaminen on arveluttavaa. Hoitajalle sen ehkä voi antaa. Toivottavasti ei sitten aiheuta pk:ssa kateutta ja välien kiristymistä henkilökunnan keskuudessa. Koulun opettajalle tuollaista lahjaa ei kannata antaa. Opettaja nimittäin on virkamies, eikä saa vastaanottaa kalliita lahjoja, koska se voidaan tulkita virkamiehen lahjonnaksi. Suomessa tällaista ei vielä tapahdu, mutta esim. Kiinassa opettajien saamat kalliit "lahjat" tuottavat jo vaikeitakin ongelmia. (ps. Lahjakortin kannattaa olla sellainen että sen voi lahjoittaa eteenpäin, minä ainakin inhoan kylpylöitä ja lahjakortteja ylipäätään.)

Alkuperäinen kirjoittaja Köyhä?:
Ei mulle tullut mieleenkään antaa mitään ihme lahjoja päiväkodin henkilökunnalle. Kyllä he palkkansa ovat saaneet. Jos ainakin kaupungin työntekijästä olisi kyse, niin tuntuisi jo lahjonnalta moinen. Samaa olen ihmetellyt koko ikäni opettajista, kun niille rahdataan mitä ihmeellisinta lahjaa niin jouluksi kuin koulun loppuessa keväällä. Miksi heille lahjoja pitäisi viedä? Sittenhän pitäisi viedä kätilölle, terveydenhoitajalle, lääkärille, koulukeittiön henkilökunnalle, kaupan kassalle, vaatekaupan myyjälle, putkimiehelle, kiinteistönhoitajalle, naapurin kivalle tuntemattomalle tätille ja postinjakajallekin lahjat, kun ovat olleet ystävällisiä lapselleni ja tukeneet häntä kasvussaan ja ihmisyydessään. Jokaisen sellaisen, joka lapseni on kohdannut, vaikutus hänen elämäänsä on tärkeä ja työ jossa on hän silloin ollut, tärkeä. Mutta silti, palkkansa he ovat jo saaneet.

Minusta palkka on ihan eri asia. Itse en ole noin paljon ihmisiä tavannut, jotka olisivat "ylittäneet" sen perustyön josta ovat palkkansa saaneet ja sen takia heitä haluaisin erituisesti muistaa. Miten tuntematon naapurin täti on ehtinyt tehdä sinuun niin valtaisan vaikutuksen vaikka hän on yhä tuntematon?

60euron lahja taitaa olla vielä kohtuullinen muistaminen ja koska se ei ole rahana. Tuon hintaisia voivat yrityksetkin antaa työntekijöilleen ilman että niistä pitää erityisiä veroja antaa.

Miksi heille lahjoja pitäisi viedä? Sittenhän pitäisi viedä kätilölle, terveydenhoitajalle, lääkärille, koulukeittiön henkilökunnalle, kaupan kassalle, vaatekaupan myyjälle, putkimiehelle...

Ei mikään pakko olekaan mutta onko se sulta jotenkin pois jos joku muu haluaa viedä. Kyllä mulla on tapana muistaa muitakin ihmisiä joiden kanssa olen pitkäaikaisessa ja läheisessä yhteistyössä. Näin tehdään myös työpaikallani, hyviä yhteistyökumppaneita muistetaan esim. jouluna. Jos viettäisin 8 tuntia päivässä ruokakaupassa niin varmasti myyjistä ja kassoista tulisi niin läheisiä että heitäkin muistaisin. Mä kuitenkin käyn kaupassa vain kerran viikossa ja suuressa kaupassa on lähes joka kerta eri kassahenkilö niin en ihan lähisi vertaamaan hoitajaan joka viettää ~40 tuntia viikossa lapseni kanssa. Hiukkasen erilaisesta suhteesta on silloin kysymys.

Alkuperäinen kirjoittaja jeppe:
Toi kuulostaa ihan meitin vanhalta hoitotädiltä! Heillä oli kanssa kansiot mihin laitettiin piirustuksia ja tytön ns. omahoitaja oli aina välillä sinne kirjoitellut jotain ja niitä on kyllä niin ihana lukea myöhemminkin. Ja mun mielestä toi on ihan sopiva lahja jos teillä sellaiseen on kerta varaa.

Tuollaiset kansiot tehdään joka päiväkodissa jokaisesta lapsesta.

Sinä et siis näe mitään eroa päiväkodin hoitajan, joka on viettänyt lapsesi kanssa viisi päivää viikossa 10 tuntia päivässä kenties jo usean vuoden ajan vastaten hänen turvallisuudestaan ja hyvinvoinnistaan ja putkimiehen tai postinjakajan välillä. Jep.

Itse katson että 60 euron lahja on ehkä liikaa, mutta jos se tuntuu teistä hyvältä, niin ei kai siinä mitään "väärää" ole.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Ottakaa nyt jostain selvää siitä, ovatko tuollaiset lahjat virallisesti mahdollisia. Eli ettette sitten saata lahjoinenne hoitotätiä hankaluuksiin. Oisko kellään ihan oikeeta tietoa asiasta? Mä nimittäin muistelisin joskus lukeneeni jostain, ettei opettajia ja hoitajia voisi muistaa ihan minkälaisilla lahjoilla tahansa.

tämä on totta. tuostakin asiasta on sääntönsä. opettajat yms kun ovat kuitenkin virkamiehiä. voi olla ettei hoitaja saa edes ottaa vastaan noin kallista lahjukseksi katsottavaa lahjaa. muuten kyllä todella ihana ajatus jos ei ole sääntöjen vastainen tuo suuri summa

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

tämä on totta. tuostakin asiasta on sääntönsä. opettajat yms kun ovat kuitenkin virkamiehiä. voi olla ettei hoitaja saa edes ottaa vastaan noin kallista lahjukseksi katsottavaa lahjaa. muuten kyllä todella ihana ajatus jos ei ole sääntöjen vastainen tuo suuri summa

Ei taida nykyajan opettajista ja päiväkodin henkilökunnasta monikaan olla virassa vaan ihan normaalissa työsuhteessa. Näin ollen eivät ole siis virkamiehiä eikä heitä kiellä mikään ottamasta lahjoja vastaan.

Minä ainakin vein molempien lapsien omille hoitajille noin 20 euron arvoiset lahjat. Lapseni lopettavat siellä nyt kesän jälkeen, ovat olleet siellä 2 vuotta ja olemme ollleet erittäin tyytyväisiä juuri noihin omiin hoitajiin ja halusin todellakin heitä muistaa lahjoilla.
Voisin itsekin kuvitella vieväni saman arvoisen lahjan mitä ap, jos meillä olisi ollut varaa, siinä ei tosiaankaan ole mitään pahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei taida nykyajan opettajista ja päiväkodin henkilökunnasta monikaan olla virassa vaan ihan normaalissa työsuhteessa. Näin ollen eivät ole siis virkamiehiä eikä heitä kiellä mikään ottamasta lahjoja vastaan.

Kunnan palveluksessa olevat opettajat ainakin ovat virkamiehiä.

Yhteistyössä