Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Tavallaan tästä on kyse: olen yrittänyt kaikin tavoin enkä tajunnut että en voi mitään kun toinen oli masentunut. Hän ei minun mielestäni tehnyt asioita tarpeeksi selväksi kun alkoi tervehtyä, että hän haluaa olla kanssani ja suunnitella elämää. Siksi minun on vaikeaa kestää tilannetta ja haluaisin _myös_ ymmärrystä.
Mutta yksi juttu on myös hankala. Uskooko teistä joku, että mies osaa päättää jotain nyt viikonlopun aikana? Hän sanoi haluavansa etäisyyttä tästä kaikesta ja ettei tiedä enää haluaako tätä. Mutta miten jatkamme jos kaikki jatkuu vain niin, että mies ei tiedä? Uskooko joku, että mies haluaa erota?
Haa, älynväläys!
Tulipa ap nyt mieleen, kun kerroit noita uusia näkökulmia:
Olen jostain lukenut, että kuinka laastarisuhde toimii. Tämä voisi päteä masennussuhteeseenkin samalla lailla.
Eli kun mies on vasta eronnut, hän on masentunut.
Hän ottaa itselleen uuden tyttöystävän, ja jättää asiat prosessoimatta. Hetken aikaa leämä näyttää ihanalta. Ex vaimokin voi päivitellä sivusta, että kuinka mies toipuu niin nopeasti. Alkuperäinen Ero voi tapahtua vihasssa, jolloin miehen surun tunteet eivät pääse pintaan. Kun ongelmia sitten alkaa uudenkin naisen kanssa tulla muutaman vuoden kuluttua, mies joutuu kohtaamaan uudelleen vanhatkin asiat, joita alunperin pakeni alkaessaan laastarisuhteeseen. Siksi mies prosessoi uudessa suhteessa ikään kuin nainen olisi joku muu nainen kokonaan: EXÄ! Eli käyttäytyy nykyiselle naiselle sälyttämällä kaikki vanhat exien synnit päälle. Ei saa sanoa tuota, ei tätä, ei saa olla vihainen kuten eksä, ei saa olla mustasukkainen koska eksäkin oli.
No, kun mies on prosessoinut ja toipunut masennuksesta, hän voi huomata että se uusi nainen onkin hankittu vain epätoivoisessa elämäntilanteessa, ja kun masennuksen jälkeen mies alkaa olla oma itsensä hän huomaa haluavansa elämältä jotain aivan muuta.
Sitten on miehellä vain vaikea paikka sanoa naiselle, että sori: huolimatta kaikesta vaivannöstä ja kädestäpitämisestä jota nainen on tehnyt parantaakseen miehen masennuksen, tämä ei vain toimi.
Silloin mies alkaa sensijaan oikkuilla, toivoen salaa että nainen jättäisi hänet. koska ei henno sanoa että kaiken jälkeen koko paska olikin turhaa.