Heinäkuu 2006/13

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Assari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla myös terveydenhoitaja vaihtunu koko ajan.Ihan ekaks ollut piti myös tosi tärkeänä synnytystapa-arviota koska mulla imukuppisynnytys ja sektio takana. Viimeks kun kyselin millon aika ja onko lähetettä edes laitettu synnärille niin kuulin ettei vielä ole ja katellaan nyt onko edes tarpeen. Omituista!Aion kyllä ensi käynnillä vaatia sen lähetteen koska mullakin ekassa synnytyksessä vaikeuksia lantion ahtauden kanssa sekä molemmissa synnytyksissä vielä väärä tarjonta. Sektiossa perätila ja imukuppisynnytyksessä lapsi aikoi tulla naama edellä. Mua ainakin alkoi jännittää synnytys vielä anemmän kun en nyt tiedäkään varmasti pääsenkö arviointiin. Siellä vois jutella näistä ja saada mielelleen rauhan. Mut katsotaan kuin käy..
Pinja 33+1

En muista mitä ekalla kerralla kirjoitin miksi lähete tuli, mutta tilanne se että vauvan pään mitta oli liian kapea, lääkäri ei saanut siitä kunnon mittaa siis se jäi alakäyrän alapuolelle. Tähän asti kaikki mitat ollut kohdallaan ja rakenne ultrassa ei ollut mitään poikkeavaa tms.
Mutta toivon että tää nyt oli vaan joku erehdys ja soittelin tuossa yhdelle tutulle kätilölle ja hän lohdutteli että kaikki varmasti ok, mutta jos jotain pientäkin epäselvyyttä tulee niin täällä laittavat helposti eteenpäin tutkimuksiin.

Mutta tässä nyt odotellaan ja toivotaan parasta.

Kiitos teille ja mukavaa odotusta!

Kauheen väsyny olo...En tiiä oisko toi mun hemoglobiini nyt lähteny laskemaan reilusti alaspäin vai onko vain huonosti nukutut yöt syynä...Valvon aina yöllä tunnin- pari enkä saa unta. Lisäks kuopus herättelee vielä kerran-pari yössä.Viime yönä esikoinen sekä kuopus itkeskeli kummatki, et ehkä siinä syy väsymykseen.

Seuraava neuvola on 1.6. Mul on neuvolakäynnit nyt 2 vk:n välein. Oiskohan sit 36 vkolta viikon välein...En muista miten ne on aiemmin ollu...
Eipä kyl haittaa vaikkei oiskaan viel tiheesti, ku on oma hommansa kahen lapsen kans sinne raahautua. Jos ei oo mitään ihme vaivoja.
Lääkärineuvolaan en oo niitä mukaan ottanu, mut tavalliseen oon tai sit mies on ollu sen aikaa pois töistä ja kattonu niitä.Mut aika turhalta tuntuu sitä vaivata...
Neuvolakäynnit on niin rutiinia,verenpaineet,virtsanäyte,paino ja sydänäänten kuuntelu ja se on siinä.Ei siel yleensä kauaa mee.

Luulen,että tää meiän vauveli on edelleen perätilassa.Mut seuraaval neuvolakäynnil se sit selviää.Se on ainoo juttu mikä täs raskaudes huolettaa.Ku en tosiaankaan haluis sektiota perätilan takia.

rv 32+3 menos nyt

Heissan!

Mäkin oon ollut tänään tosi väsynyt. Euroviisut piti eilen kattoa (Hyvä Lordi) ja vaikka nukuin hyvin ja aamulla heräsin vasta 9 jälkeen on olo ollut todella vetelä. Kauheasti on myös itkettänyt, ilman mitään syytä.

Eilen oltiin serkun tupareissa ja siellä kaikki ihmetteli kuinka pieni maha mulla on. Samaa on sanoneet viime aikoina monet muutkin. Tuntuu ihan hassulta kun sf mitta on kuitenkin 31cm ja kulkee siinä keski ja yläkäyrän välissä. =)

Taidampa tässä mennä pötköttelemään, niin ehkä huomenna päivä on sitten valoisampi.

Minna 33+3

Tuo itku ilman mitään syytä on vähän hämmentävää itelle,hormoneistahan se johtuu.Mua itketti esikoista oottaessa tosi paljon ilman syytä,mut kahessa viimeisessä raskaudessa ei oo itkettäny oikeestaan yhtään.Eli esikoisen raskaudessa ne hormonit kai heitteli enemmän,voisko olla et elimistö tottuu raskauteen myöhemmin ja ne ei niin paljo sit heittele...En tiiä,mut jännä,et tosiaan näis kahes raskaudes ei oo itkettäny.:)

Moi! Onkohan mulle iskenyt raskausdementia kun olin ihan varma, et kirjoittelin sen viimeviikkoisen lääkärikäyntini kuulumisista tänne, mut mitään tekstiä en siitä löydä -enää en ole edes ihan varma kirjoitinko mitään.. :)

Elikkä selitin tilanteen sellaisena kuin on ja lääkäri sanoi heti, että eiköhän me päästetä sut jo sairasloman kautta äitiyslomalle. Eipä mulla mitään sitä vastaan ollut.. Kohdunkaulassa ei onneks ollut tapahtunut vielä muutoksia, mutta pyysi kuitenkin tulemaan taas muutaman viikon kuluttua tarkistuttamaan tilanne. Lisäks määräsi pissa- ja valkovuotonäytteet tulehdusten poissulkemiseksi, mutta nekin tuli negatiivisina vastauksina takaisin.

Viikonloppu tuli otettua aika rauhallisesti ja kyllä sen on myös supistusten määrässä huomannut. Yöt menee jo melkein kokonaan nukkuessa ja viime yönäkään en ainakaan rekisteröinyt yhtään supistusta. Muutenkin ihan hyvänä vointi pysynyt. Sitä muuten ihmettelin kun neuvolalääkäri sanoi kohdunkaulaa kokeillessaan, et vauvan pää on jo tosi alhaalla ja tuntuu hyvin alakautta, mut mä en ole huomannut mitään! Siis tottakai olen tyytyväinen kun painontunne alapäässä ei ole lisääntynyt tai kävely vaikeutunut, mut olisin luullut, et jotenkin olisin huomannut muutoksen :)

Vielä noista hormonien heittelyistä ym. Sitäkin olen ihmetellyt kuinka tasaisesti olen jaksellut koko raskauden ajan. Olin ihan varma alkuvaiheessa, et melkoista vuoristorataa on tiedossa, mut yllättävän helposti on mennyt. Kyllähän muakin jotkut jutut TV:ssä tai lehdissä itkettää jne. mut aika harvoin.. Ehkä ne heittelyt on sit edessäpäin -vielähän tässä ehtii :)

Hanne 31+6

Moikka!

Joo mullakin on neuvola-ajat nyt kahden viikon välein. Yleensä oon käynyt kanssa yksin neuvolassa, jos vaan mahdollista ollut. mutta huomenna otan lapset mukaan.
Aion vähän kysellä tosta mun tutkimuksesta ja ihmettelen kun sain ajan vasta kahden viikon päähän, vaikka piti tulla viikon sisällä.

Nyt onneksi ollut jo ihan hyvä mieli ja rauhallinen olo. Kyllä kaikki menee niinkuin on tarkoitus eipä siinä muuta voi ajatella. Mutta ihan hyvin nyt jakselen.

Olen pessyt ja silitellyt vauvan vaatteet kaikki valmiiksi, ihana ollut valmistella ja keskittyä nyt siihen.

Voimia kaikille!

Kiva kuulla äityli78 et jo rauhallisin mielin olet:) ja ajattelet tulevaa innolla!!!!

yöt menny pyöriessä ja wc:ssä juoksiessa joskus jopa 3 krt tunnissa pissa hätä ja se väli tulee pyörittyä ,mut onneksi päiväl sit voi nukkua rauhassa sen verran miltä tuntuu jotenkin päiväl saan unta tosi hyvin.

tyttö82 33+5

Huomenia!

Täällä on voitu ihan hyvin. Lonkkia ja jalkoja muutenkin on särkenyt. Alkaa varmaan tää paino tuntua nivelissä.
Kävelleessä on myös ruvennut supistelemaan, välillä aika kipeästikin. Joutuu pysähtymään ja hengittelemään jonkin aikaa, ennen kuin menee ohi.

Me laitettiin jo sänky ja hoitopöytä valmiiksi makkariin. Tuntuu aivan hassulta, että kohta tuossa sängyssä nukkuu joku. =)
Vaunut ja turvaistuin on vielä kaupassa odottelemassa, täytyy nekin sieltä kohta hakea valmiiksi. Sitten on kaikki.

Vaatteista: Itse oon ostanut jonkun verran 56cm vaatteita ja sitten vähän enemmän 60-62cm. En ole ostanut yhtään 50cm vaatetta, koska voi tosiaan olla, ettei niille tule koskaan käyttöä. Jos lapsi sitten syntyisi pienenä voi mummut hankkia niitä pikkuisia vaatteita. Ja saahan hihoja käännettyä ja sukilla potkareita lyhennettyä.

Mitä vauvalle pitäisi varata kotiintulo vaatteiksi? Kuinka lämpimästi vaavi pitää pukea? Jos vaikka on 15 astetta lämmintä? Tietäis vaan mitä laittaa isukille valmiiksi mukaan otettavaksi...

Tänään taas synnytysvalmennus illalla, sitä odotellessa.

Minna ja vaavi 33+5

Minnalle: Vauvan kotiintulovaatetuksesta. Meiän kuopus synty viime toukokuussa ja sillä oli kotiintulovaatetuksena body, puolipotkarit, ohut puuvillahattu, sukat ja ohuet lapaset ja ihan kevyesti topattu puku(vähän ku äitiyspakkauksen kevyttoppapuku).Kuljetettiin vauva turvakaukalossa autossa,eli ulkona ei tarvinu kyllä kauaa olla...
Nyt ku vauva syntyy heinäkuussa, luulisin, et sais olla vähemmän päällä...Eli vois pärjätä ilman sitä ulkopukuaki.Vauvaa on vähän vaikea pukea kuumalla,helposti laittaa liikaa päälle,varsinki jos autolla matkustaa...
Tietysti jos sateinen ja kylmä päivä, ni toi sama varustus(puvun kans) vois olla hyvä.
Eihän se haittaa, vaik pakkaa mukaan noi varusteet ja pukee sen kelin mukaan sit.

Mä en oo varustautunu vauvan tuloon vielä mitenkään...Jotenki otan aika rennosti tän kolmannen raskauden.Vaatteita on valmiina lipaston laatikoissa kuopuksen jäljiltä.Sieltähän ne sit löytyy.
Ja vauva saa nukkua meiän välissä,joten sänkyäkään ei tarvi laittaa valmiiks.Peiton vois kyl hommata.
Sairaalakassin saa pakattua sit ihan lasketunajan lähellä.En jaksa sitä vielä miettiä.Eikä sitä loppujen lopuks tarvi olla sairaalaan mennes mukana.Mies voi tuua tarvikkeita myöhemmin perässä.
Mut nyt aattelin ottaa kotoa vauvalle jotkut kivat omat vaatteet sairaalaan mukaan,ku siel on välil ihan kuluneita ja risojakin ja liian isoja ne vauvanvaatteet. Ni vois ottaa sairaalassaki nättejä kuvia vauvasta, ku ois omat vaatteet...

Vauvan kotiintulovaatteista: Meillä myös poika synty toukokuun lopussa, 2 v. sitten. Päivä oli semmonen keskiverto lämmin, ehkä 15 astetta, ja välillä sato vettä. Meijän poitsul oli päällä muistaakseni body, puolipotkarit, sukat, myssy, ja sit semmonen ohut fleecepuku. Ja sopivasti oli. Mut tottakai riippuu hirveesti säästä...

Täällä kaikki menny niinku tähänki asti, yöllä vessassa juoksuttaa sen pari kertaa ja kävellessä supistelee jo melko kipeesti. Maha on kasvanu hirveesti ja olo alkaa olla melko tuskasa. Yöllä varsinki tuntuu ettei oo olemassa ees hyvää asentoo...

Enää pari päivää, sit alkais ä-loma. Siis lauantaina. Mut koeviikko kestää vielä ensi perjantaihin, joten sitä ennen ei paljon lomailla. Poikakin jää sitten 2. päivä pois hoidosta niin saahaan olla vähän aikaa kaksin ennen ku Touhu tupsahtaa maailmaan.

Neuvola olis perjantaiaamuna. Onneks on torstai ja perjantai vapaata. Ei tosin paljon ehdi lepäillä, ku perjantaina on pojan 2v. synttärit. torstaina pitäis paistaa kakkupohja, ja perjantaina siivota ja paistaa pullat sun muut. Et semmosta.

Meilläki alkaa vähitellen tuo asuntoasia etenemään. Asutaan ""liikehuoneiston"" yläkerrassa, meidän asunnon lisäks ei oo ku yks asunto vieressä, se on 4h+k. ( Ku meidän on 2h+k). Nämä naapurit onki nyt sit muuttamassa kesällä pois, joten saadaan tuo isompi asunto. Ihana kun tulee lisää tilaa. Tähän asuntoon kun ei saaha enää ees pinnasänkyy sopimaan :(
Eikä oo sit pitkä matka muuttaakaan. Ovelta toiselle. Säästyy paljolta pakkaamiselta.

Pitäis kai ruveta lukemaan psykologiaa...

Hyvät viikonjatkot kaikille mahtimasuille!

Anne 34+1

Heippa!

Neuvolassa käyty tänään. Sain lukea ne lääkärin lausunnut uudestaan sieltä ultrasta.
Kaikki oli neuvolassa oikein hyvin. Sf mitta 31 ja muutkin jutut normaalisti. Paino oli tippunut vähän parissa viikossa, mutta täti tuumaili että ei ihme tuo asia mikä tuli on kuitenkin sen verran stressaava että paino voi pudota vaikka samaan malliin söisi kuin ennenkin. Mutta oli kiva rupatella ja ihan hyvällä mielellä ollaan. Käski ottamaan rauhallisesti ja olemaan luottavaisella mielellä.

Olin lasten kanssa tänään uimassa ja oli ihan hauskaa.

Täällä yöt mennyt vielä ihan hyvin ja sikeesti nukkunut, toivotaan että jatkuu.

Heippa taas!

Huomenta!
Viime yönä valvoin taas pari tuntia 2-4 maissa ja aloin miettiä synnytystä ja vauvan tuloa.:)

Synnytyksessä mietityttää toi perätila (mahollinen sektio) ja jos vauva kääntyy, ni sit mietityttää se, että antaako kaikki kätilöt kivunlievitystä.
Ku oon kuullu tutuilta ja sukulaisilta, että joskus saa äiti vaatimalla vaatia, että sen puudutuksen saa. Ja jos vauva syntyy esim.yöllä, ni ei aina oo anestesialääkäriä saatavilla ja puudutuksen saanti voi olla vaikeaa.
Viimeks sain kyl epiduraalin helposti.Sain sen iltapäivällä eli siihen aikaan anestesialääkärin sai helposti paikalle...
Ja ehkä mulle sattu sopiva lääkäri ja kätilö kohalleni, ku helposti sain(kokemus siis OYSista).Nyt vain pelottaa,et mitä jos puudutusta ei saiskaan.Täytyy kai ite olla vaan tosi tiukkana ja osata vaatia,jos kätilö alkaa sen kans pihtaamaan.

Vauva liikkuu vielä paljo eli toivottavasti vielä kääntyykin oikein päin.Ens viikolla on seuraava neuvolakäynti,siellä sen sit näkee,mut ite tunnustelemalla tuntuu,että vauva ois vielä perätilassa...
rv nyt 32+6

Mietin myös yöllä sitä, et ku meiän pojat nukkuu nyt yöt melko hyvin, siis 2-v.nukkuu täydet yöunet ja 1-v.melkeenpä täydet yöunet myös(kerran saattaa herätä),että alkaako ne vauvan tullessa heräilee enemmän, heräilevätkö sen itkuihin...Toivottavasti eivät herää...

Kaikkea sitä yöllä miettiikin.:)

Heippa kaikille!
Kyllä on harmaata ja sateista ulkona.. ei oikein huvita tehdä mitään, olenkin aamupäivän vain kattonu tv:tä ja lukenut kirjaa. Olin aikonut käydä kylässä tässä ennen kuin mies tulee töistä, mut en saanut aikaiseksi lähteä..ehkä sitten iltapäivällä..
Eilen oli taas valmennus, nyt päästiin ""itse asiaan"" :) eli puhuttiin synnytyksestä. Milloin pitää lähteä laitokselle, avautumisvaihe, ponnistusvaihe, kivunlievitys jne.. Ensi kerralla vielä sitten lääkäri kertomassa tarkemmin itse synnytyksestä. Hassua ettei mua vielä pelota koko synnytys, vaikka ennen raskautta olen sitä aina kammonnut. Minä-75 tuossa miettikin puudutuksen saamista. Minä kyllä haluan myös epiduraalin, jos se suinkin on mahdollista ja toivottavasti sen myös saan.
Aiemmin oli puhetta myös siitä, mitä vauvalle päälle kotimatkalle laitokselta. Ihan samaa minäkin olin miettinyt. Ostin v-loppuna jotain 56 ja 62 senttisiä vaatteita. Mieitin niistä valmiiksi bodyn ja potkuhousut vaaville kotiintulovaatteiksi ja sitten tietty pipo ja lapaset. Vielä mietityttää, mitä noiden lisäksi. Joku fleecehaalari tms pitää varmaan hankkia. Mutta entäs jos en oikein heinäkuun helle, kun vauva syntyy.. Meillä ei ole autossa ilmastointia, joten kuuma tulee olemaan, mutta pärjääkö pieni vauva yhtä vähällä vaatetuksella kuin aikuiset. Mut ehkä ne sitten laitoksellakin sään mukaan neuvoo mitä pukea päälle.
Vielä pitäis jotain käydä shoppailemassa, ainakin pehmuste hoitotason päälle, sitten meinasin ostaa varalta niitä kumeja, joita käyttää imetyksessä sekä semmosen maidonkerääjän (ainakin yksi tuttava kehui sen tarpeelliseksi, riippuu tietty siitä, miten maitoa tulee). Niin ja ehkä pieni vaippoja vois ostaa jonkuverran. Niin ja sänky puuttuu edelleen..
Olotila mulla on aika vaihteleva, joinain päivinä ylävatsa on tosi kipeä, usein jos edeltävänä päivänä on syönyt esim. suklaata tai kuten sunnuntaina hesen ruokaa, niin maanantai oli tosi tuskainen. Ajattelin, että pitäs suosiolla jättää suklaa ja rasvaiset ranskikset pois synnytykseen asti. Rautatabletteja oon syöny vaihtelevasti, niistä menee vatsa niin kovalle ja muutenkin tulee huono olo..mut ens viikolla neuvolassa näkee mikä on hg, et onko niitä sitten pakko kuitenki syödä!!
Välillä tuntuu, että vauva on tosi alhaalla, eilen illallakin kauppareissulla vihloi pari kertaa alapäässä tosi kipeesti ja oikea kylki tuntuu välillä kuin olisi mustelmilla sisäpuolelta kun iskuja satelee. :)
Eilen nukkumaanmennessä makasin kyljelläni miehen vieressä niin tuli yks niin kova potku, että mieskin sen tunsi, vaikka mahani koski vain hänen kylkeensä.. :) Muutenkin liikehdintä on aika vilkasta iltaisin.
Mutta tulipa tässä kirjoitettua taas melkoinen novelli..pitää jättää tilaa muillekin :)
Hyviä vointeja taas kaikille mammoille niin ja voimia äityli78!!

Nitta 32+3

Annelle zemppiä noihin kokeisiin:)!!! viiminen rutistus ja sit saat nauttia!!!
Viettäkäähän railakkaat 2v synttärit pojan kanssa:)

Wc:ssä tulee juostua tunnin välein joskus jopa usea kerta tunnissa ja katkonaista uni on päikkärit tulevat tarpeeseen kyllä.Joo ei kyl meinaa millään löytyä tuota sopivaa asentoa nukkumiseen,mut kai sitä sit on niin rättiväsyny kun on pyöriny pari tuntia asentoa etsien et sit se jotenkin vain löytyy:)

tyttö82 ja masumöyrijä 34+0

Nitalle:Tuosta vauvan pukemisesta. Se on sellanen taitolaji, johon on vaikea antaa suoria ohjeita, ku kaikki vauvat on yksilöitä ja hikoilevat erilailla.
Meiän esikoinen oli esim.1-2 kk iässä ihan vaippasiltaan helteillä, ku oli tosi hikoilevaa sorttia.
Ja usein vauvaa puetaan liikaa eli ajatellaan, että vauva palelis enemmän ku aikuiset, mut kyl se ainaki niin meil on ollu, että ku itellä on kuuma, ni vauvalla on myös hiki. Ja samoissa vaatteissa on saanu olla. Varsinki autoillessa(ei myöskään ilmastointia).

Heissan!

Täällä kärsitään selkäsärystä ja pienestä supistelusta. Selkä meni toissapäivänä taas aivan lukkoon, ja tuntuu ettei venyttelykään enää auta. Samoin alamahaa on viime päivinä sillain poltellut. Onko teillä muilla ollut vastaavaa?

Supistuksia on vain kävellessä. Ovat jonkin verran kipeitä. Kylkiä ikään kuin vihloo astuessa. Menevät kyllä heti ohi kun pysähtyy ja hengittelee syvään.

Todella jännä nähdä onko kohdunkaulassa tapahtunut muutoksia. Viimeinen lääkäri ensi viikolla.

Synnytysvalmennusta jäljellä vielä kaksi kertaa. Me puhuttiin eilen kotiin tulosta ja imettämisestä.
Aijon kanssa käydä vielä hommaamassa tuon maidonkerääjän ja rintakumit valmiiksi. Samoin rintapumppua harkitsen. Onko teillä jo synnyttäneillä kokemuksia?
Myös imetystyyny olis ihana, mutta ne maksaa kyllä aivan valtavasti...

Mua on alkanut synnytyksessä jännittää vain tuo repeäminen. Ostin jo sellaista synnytykseen valmistavaa öljyä, jolla välilihaa voi hieroa etukäteen. Pitäisi kuulemma pehmentää sitä ja estää repeämiä.

Kipulääkkeet kyllä kanssa jotenkin mietityttää. Täytyy sitten ottaa tilanteen mukaan. Missään tapauksessa en halua olla tunnoton/lääkehuuruissa. Muutamalle kaverille on käynyt näin. Ne ei muista puoliakaan synnytyksestä, kun olivat niin kovissa lääkkeissä. Toivoisin myös ettei tarvittais sektiota, mutta se on kyllä ylemmän käsissä ja tottakai vauvan etu on pääasia.

Tulipas taas asiaa.
Illan jatkoja kaikille.

Minna ja ""Reiska"" 33+6

Rintapumppu on kyl hyvä ostos.Sitä tarvii,jos jättää lapsen vaik hetkeks hoitoon ja haluaa lypsää vauvalle maitoa siksi aikaa.Tai jos maitoa tulee yli tarpeen,ni sit voi lypsää pakkaseen.
Rintapumppuja on monenlaisia.Mulla on ihan hyvä kokemus Ainun käsikäyttösestä rintapumpusta,jossa on tuttipullo ja teline mukana.Siis ostin sen viime vuonna itelle ja tuli kyl käytettyä paljon...
Se ihan perinteinen halvin ja yksinkertanen Ainun pumppu ei ollu mulle niin hyvä.Lainasin sitä kaverilta.
Mut sähkökäyttönen Ainun pumppu on tosi hyvä,jos raaskii sellasen ostaa.Oon käyttäny sellastaki,ku kaverilla on...
Mä en oo rintakumeja,enkä maidonkerääjiä tarvinu.Ehkä mun maidontuotanto ei oo ollu valtava ja vauvat on juonu tissiä ilman rintakumiakin.Eli en osta niitä nytkään varastoon,ostaa sit jos tarvetta ilmenee.

Epiduraali oli mulle ainaki ihan turvallinen,en ollu missään lääkehuuruissa.Muistan kyllä kaiken synnytyksestä.Enkä myöskään ollu täysin tunnoton eli siis kivut oli poissa,mut muuten synnytys suju hyvin.
Ilokaasua voi vetää vahingossa väärin ja mennä vähän pökkyrään.

Mulla oli esikoisen kanssa ihan alipaineella toimiva maitopumppu ja ihan hyvin toimi sekin eikä maksanut paljoa mitään (oisko ollut joku 5 eur - tosin siinä oli paketti hajonnut päreksi kuljetuksessa, niin siksi myivät halvalla. Oiskohan joku 15 eur ollut ovh). Se oli kyllä kätsy kun kävin opiskelemassa, niin sai jemmattua maitoa niiksi päiviksi hoitajalle. Etenkin kun esikoisemme on kovin allerginen muille maidoille, niin silloin vauva-aikana ei paljon muuta pystynyt tarjoamaan kuin 'ehtaa tavaraa'.

Minna puhui tossa kivuista. Mä olen kyllä ollut niin tuskainen myös että. Kyllä toi ikä jo selkeesti painaa. Nyt palasin duuniin tällä viikolla viimeiseksi 3 vko:ksi ja kyllä täytyy sanoa, että tuskan taivalta on ollut. Istuminen yksinään on jo aikamoinen taitolaji, kun tää meidän kung fu mestari ei yhtään tykkää että mä istun; monoa tulee ihan jatkuvalla syötöllä. Sitten jalat on ihan älyttömän kipeet koko ajan, suonenveto on jokaöistä (vaikkakin oon käyttänyt magnesiumia), migreeniä pukkaa melkeen viikottain, hikoiluttaa ja muutenkin kaikin puolin olotila on ahdistunut. Ei siis toi odotus itsessään, mutta tämä fysiikkapuoli. No joo, pari kk vielä.. puuh. Tsemppiä muillekin..

Huh, mikä päivä. Ekan kerran ehdin istumaan koko päivänä ku oon touhunnu niitä pojan synttärikekkereitä... Nyt ois kaikki ruokapuoli valmiina, vielä pitäs siivota.

aamulla olin siellä neuvolassa. Ei ihme et olo on aika tuskanen, meijän Touhu on meinaan jo ihan lähtökuopissaan. että ei varmasti kyllä kestä sisässä heinäkuuhun asti. Terkkari epäili et viimestään juhannuksena saa valmistautuu laitokselle lähtöön. Kohdunpohjankorkeus oli kasvanu vaan puol senttii viime käynnistä. Ja verenpaine oli jostain syystä koholla.
No, nyt sit vaan ootellaan. Oltiin terkkarin kanssa yhtä mieltä siitä ettei haittais vaik syntyis aiemmin, koska on vissiin melko iso tää meijän eläjä . Ettei ois sit liian vaikee synnytys...
Noista kivunlievityksistä oli puhetta, ite otin epiduraalin edellisellä kerralla. Sain sen ihan pyytämällä eikä ollu mitää ongelmia. Ja hyvin olin ""tässä maailmassa"" koko ajan.
Nyt pitää ruveta siivoomaan ja kohta lähtee hakemaan se päivänsankari hoijosta.

Hauskaa viikonloppua kaikille!

Anne 34+4

Viime yö nukuttu kohtuu hyvin:) asento alkaa pikkuhiljaa löytyä jo paremmin!!! Ens viikolla se vika lääkäri joten sit taas ollaan vähän viisaampia kaiken suhteen,kokoarvio ja muutenkin kertovat taas vähän enemmän ja vika valmennus ens ma heti:) Vaunut haetaan ens to,jippii taas lähempänä pikkusta:)kyllä sitä valmistautuu tulevaan kokoajan enemmän ja enemmän,vaatteet pesty ja silitysrumba käynnissä ja sit laitetaan valmiiksi sänky ja muut kamat sekä valmiiksi pakkaan sen kassin myös jos sattuu tulemaan jotenkin yllätys lähtö!!!
Taas näin unta siitä et vauva syntyy 11.7...silloin ekas unes tuli jopa tarkka aika 05.42:) saas nähä nyt sit!!! Isukki oli myös nähnyt unta vauvasta;)kai jotenkin takaraivossa asia on niin syvällä ja hänkin valmistautuu tulevaan!!!

Olo ollut muuten tosi hyvä,pikkusen tuo rauta lääke sekoitta vatsaa mut muuten kaikki hyvin.Potkuja ja möyrintää riittää paljon,mikäs sen kivempaa!!!
Olen kahdenvaiheilla mennäkkö katsomaan tänää Lordia vai ei,vois olla ihan mielenkiintoinen kokemus kyl...päikkärit varmasti eka sit ruoka ja liikkeelle!!!

Aurinkoista viikonloppua mammoille!!!

tyttö82 ja masumöyrijä 34+2

Ahh.. Lordia kattomaan.. Arvaa kuka haluaisi myös lähteä? Täytynee kuiteski käytännön syistä skipata, koska pelkään, että siellä voi hotelli helpotukseen pääseminen olla aika tuskan takana (ja siellähän pitää juosta väh. tunnin välein) + muutenkin kun olo ollut mitä mahtavin - eli siis tukalin - niin muutaman tunnin seisoskelu voisi olla aikamoista. Jos meet sinne, niin kerro miltä näytti :) Tuleehan se toki telkkaristakin, mutta onhan se aina eri juttu olla paikan päällä. Toi ilmakin näyttäisi vähän betraantuneen aamusta.

Toi onkin jännä juttu, jos sulla toteutuu toi unihomma. Noi henkimaailman asiat on aina jänskiä. Meilläkin esikoinen - joka on nimetty erään vanhemman sukulaismummon mukaan - antoi nimen tulevalle vauvallemme ja jälkikäteen ko. sukulaismummo kertoi tästä nimestä, että hällä oli ollut samanniminen sisko, josta ei meille ole aiemmin puhunutkaan, koska tämä oli kuollut tapaturmaisesti jo lapsena.. Huu..

Huomenia!

Viime yönä nukuttu vähän huonosti. Maha ollut aivan pinkeänä ja kova, alavatsaa ikään kuin poltteli eilisillan ja osan yöstä. Nyt tuntuu kuitenkin että alkaa helpottaa. Johtuisiko taas kohdun kasvusta, vai olisiko vauva jo laskeutumassa alemmas. Myös lonkkaluita vihloi.
Kävellessä välillä vihloo ja tuntuu painoa alavatsassa.
Vauhti on todella hidasta. =)

Ensi viikolla lääkäri ja odottelen jo sitä innolla. Mukava tietää tilanteesta vähän tarkemmin.

Meidän hauva lähtee tänään mökille odottelemaan vauvan syntymää. Ihan kiva, pääsee vähän helpommalla, kun ei tarvitse viedä sitä ulos. Ikävä kyllä tulee.

Nyt sitten suihkuun ja siivoamaan vessaa. Illalla tuleekin kavereita kylään. Viimeisen kerran varmaan ennen vaavin syntymää. Enää vajaat 6 viikkoa laskettuun. Ihmeellistä!

Hauskaa lauantain jatkoa kaikille.

Minna ja massu-ryömijä 34+2

Minna: mullakin öisin lonkkaluita vihloo ja päivisin vaikka tuolilta nouseminen on tuskaa kipeän häpyluun takia. Taitaa vauva painaa luuta aika kovasti.
Muuten kaikki ok. Vauvan kaikki tavarat pitäisi ensi viikolla laittaa valmiikksi. Pääsee sitte fiilistelemään pikku saängyn kanssa ja kuvittelemaan minkälainen söpöliini siinä kohta tuhisee...
olo välillä tosi inha ja haluis päästä mahasta eroon.Välillä taas ei, synnytys hirvittää vähän.
Joo nyt kauppaanja leipomaan. Mullakin tulossa kavereita kylään. Kivaa!

Pinja 34+2

Tosiaan meillähän on Pinja sun kanssa laskettu aika samana päivänä. =) Aika hauskaa nähdä milloin vaavit sitten todella syntyy. Voi olla vaikka kk ikäeroa... Kyllä tää uuden elämän alku on kummallista.

Mullakin on välillä todella epätodellinen olo. Makkarissa on jo sänky valmiina ja odottaa vaan nukkujaa.

Minna