Heinäkuu 2006/17

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Salli75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kirsi73:lle meille annettiin paperi mis luki et milloin lähtö sairaalaan jamilloin mentävä ambulanssilla...siisn oli just sellanen kohta jos lapsi ei ole kiinnittynyt ja vedet menee niin ambulanssilla silloin mentävä.itellä vedet meni ja soitin sairaalaan sanoivar heti et lähtekää tulemaan ja yritä olla makuulla taksin takapenkillä,minulla kyl oli kiinnittynyt.

Onnea poikien johdosta uusille äideille:) Kiitos taas uusista synnytystarinoista,kyllä se on niin ihmeellistä tuo syntymä,että kirjoituksia lukiessa kyyneleet valuvat pitkin poskia.Itse otettiin kuva heti kun lapsi nostettiin rinnalleni n.20min syntymän jälkeen kuvaa katsoessani tulee niin onnellinen olo se vain on jotenkin kaunis kuva ,niin paljon kertoo siinä oma ilmeeni,onnen kukkuloilla:)tässä istuskelen prinsessa sylissä ja onnellisempi en vois ollakkaan.

äityli78:lle ....itse huomasin limatulpan irtoamisen kun vesassa pyyhin tuntui jotenkin hassulta katsoin paperiin kun oli hassu olo ja huomasin suht ison limaisen pikkusen veriviiruisen limalöntin jääneen paperiin,elikkä minulla se oli limalöntti jossa oli veriviiruja,kyllä sen varmasti huomaa ,kun se irtoaa:)zemppiä koitokseen.

Lapsiveden menosta...meille sanoivat kättärillä et kun lapsivesi mennyt niin 2h sisällä pitäs mennä sairaalaan tulehdusriskin takia.
Itellä lapsivettä tuli todella paljon kotona sänky ihan märäksi,lähtiessä iso side ja housut kastuivat viel ja taksista noustessa lurahti taas paljon,housut siis pitkät housut kastu litimäräksi ja sitten viel kesken synnytyksen lorisi lapsivettä viel reilusti.

hannelle...itselläni sf mitta vain kasvoi eikä masu ollut lasketunut joten kaippa sekin aika yksilöllistä on.synnytyksessä sanoivatkin sitten että kun lapsi on niin ylhäällä ettei lähdekkään tulemaan vaikka kuinka ponnistais.toivottavasti pian pääset tositoimiin:)

Hei, eli täällä maha on ollut jo useamman viikon laskeutuneena, huomaa kyllä ihan selvästi, että on tipahtanut todella alas. Ikävää tässä se että mitkään paidat ja topit eivät sitä enään peitä, vaan masu pursuaa alta esille. Sf-mitta ei ole pienentynyt kuitenkaan vaan kokoajan kasvanut, eli oli nyt viime perjantaina sen 37. Sitä olenkin itse hiukan ihmetellyt miksi se ei ole pienentynyt tai lopettanut kasvuaan. Neuvolatäti totesi vain vauvan edelleen kasvaneen..? Synnytys ei vieläkään anna merkkejä käynnistymisestä. Vauva saa valveilla ollessaan aikaiseksi kyllä vihlontaa kohdunkaulalla ja joitakin vatsan kovettumisia, mutta supisteluja ei ole juuri lainkaan. Alkaakin jo tuntua siltä, että tämä ei tule ulos ennen käynnistämistä. No ensi tiistaina olisi yliaikaiskontrolli, täytyy toivoa että suostuisivat jo silloin käynnistelemään. Mies tuossa sanoikin, että minun pitäisi yrittää silloin näyttää edes huonovointiselta jossain määrin, muuten laittavat suoriksi kotiin odottelemaan. No positiivista on, että kaksi päivää jatkunut migreeni päänsärky helpotti tänään ja elämä on taas tuntunut siedettävältä.

kiitos kommenteista. Mulla on neuvola torstaina. Kysyn siitä lapsen laskeutumisesta ja veden menosta. Tämä päivä on ollut huipputylsä. Sitä vain odottaa ja odottaa. Olen kyllä lukenut hyvää kirjaa ja käynyt ulkona syömässä mutta tuntuu niin merkityksettömältä. Haluais vain tutustua uuteen perheenjäseneen!

Mä taas täällä toivon, että meiän vauva EI vielä syntys, vaikka laskettuaika on huomenna.13.7.
Ku esikoinen on kovassa kuumeessa ja varmasti se tarttuu kuopukseenki.Esikoinen sai sen taudin eilen serkuiltaan...
Niin ois helpompi saada lapsille hoitaja, ku oisivat terveenä ja itestäki mukavempi jättää ne terveenä hoitoon.
No jos ei saada ketään hoitajaa, ni meen sit yksin synnyttämään. Se ei ois kyl kovin mukavaa, mut kyllähän sekin varmasti menis...En oo kuitenkaan ensi kertaa menos synnyttämään.

Mul on kyl noi edelliset syntyny tosiaan melkeen kaks viikkoo yli lasketunajan, että silleen luulis, ettei tääkään tällä viikolla vielä synny.
Eilen ja toissapäivänä oli muutama kipeämpi supistus ja menkkamaista vihlontaa.Nyt taas ihan rauhallista.
Maha on vähän laskeutunu.Sf-mitta oli pienentyny viime neuvolakäynnillä.

Ponnarille tsemppiä!Tiedän ton tunteen,ku laskettuaika ohittuu ja mitään ei taphdu.
Ei ne kyl nykyään synnytystä helposti käynnistä jos äidillä ja vauvalla on kaikki hyvin.Toivotaan,ettei sun tarvi enää kauaa odotella.

Ponnari; mulla yliaikaiskontrolli maanantaina. Kyselin että onko mahdollista että käynnistettäisiin heti sillon. Kätilö sanoi et riippuu mun ja vauvan voinnista. Ajattelin kyllä vähän liioitella tätä oloa ja stressiä vauvan hyvinvoinnista että käynnistäisivät heti. Kuitenkin sanoivat et viimeistään keskiviikkona käynnistetään. Hankalaa jo aikaisempien lasten hoitopaikankin järjestely jos joka toinen päivä täytyyy ravata polilla.
Tyttö82, kokoarviot taitavat heittää aikalailla, maanantaina arvioivat vauvan kooksi 3.7kg ultralla eli oli eri lääkäri ja arvio heitti jo puoli kiloa. Parempi lopettaa vaan koosta hermoilu ja luottaa et kaikki sujuu...
Yöllä ja nyt koko aamupäivän tullut kipeitä supistuksia taas kerran, mut eivät todellakaan säännöllisiä. Ärsyttää et jos kerran pitää kärsiä kipeistä supistuksista niin jatkuisivat edes et pääsis tosihommiin.
Mukavaa päivää kaikille!

Mulla on vähän ikävä tilanne, kun mulla on ihan mukava, mutta hajamielinen ja tietämätön neuvolatäti. Se sanoi mulle jo kauan aikaa sitten että vauva on laskeutunut ja lääkäri sanoi sitten että ei ole ja muutkin ihmiset on kommentoineet ettei ole laskeutunut kun on mahakin niin ylhäällä. Lisäksi kyselin siltä neuvolatädiltä kysymyksiä liittyen tohon mun veriryhmään rh negatiinen, niin se sanoi ettei osaa vastata koska se on hienompaa lääketiedettä. Ja sokerirasitukseen kun olin ekaa kertaa menossa, niin mies kysyi että mitä se nyt meinaa jos vaimolla on raskausajandiabetes, niin tää sanoi että "ei ei siellä sitä katsota, siellä katsotaan miten munuaiset sietää sokeria" :p. Joten nykyään en luota yhtään mitä hän sanoo, koska ei tunnu mistään mitään tietävän. No nyt juuri neuvolaan menossa..

Liuku rv 39+6

Liuku: mulla on kans ollu tosi tietämätön neuvolatäti, joten ymmärrän sun fiiliksiä. Mulla se on mokaillut vaikka mitä, esim. laski mun painoindeksin väärin, jonka takia sokerirasitustesti jäi tekemättä, vaikka indeksi oli 27,2. Huomasin virheen itse vasta joku viikko sitten, jolloin pääsin heti testiin. Onneksi ei ollu mitään.

Sitten tää oli unohtanut mut synnytysvalmennuslistalta. Jos en ois ite kyselly, oisinko päässy ollenkaan...

Ajat on olleet aina myöhässä eikä se oo oikein osannut vastata mun ihan peruskysymyksiinkään. Onnekseni se jäi sairaslomalle, joten pääsin siitä eroon! JIPPII!

Eeva 38+3

Tulin just neuvolasta. Kaikki oli hyvin, sf-mitta kasvanut, nyt 34 ja oonpa alkanut luulemaan että mulla on niin kapea lantio ettei mahdu laskeutumaan ja mulla on kyllä hyvin vahva tunne että tää tulee sektiolla ulos.
Kyselin tädiltä tänään imetysruokavaliosta ja se sanoi ettei kahvista ole muuta haittaa kun että aiheuttaa raskausaikana supistuksia.. sitten sanoi että tehdään koe että alan juomaan kahvia ja katotaan josko supistelis.. pisti mietityttää että eikö siitä muuta haittaa tosiaan ole, eikö se voi tehdä sikiöstä levotonta tai vaikuttaa sen sykkeeseen? Vai eikö se mene istukan läpi?.. :o
Mutta joo eli huomenna ois laskettu aika, mutta pikkuisella ei tunnu olevan mikään kiire tulla ulos, joten odotellaan..

Liuku 39+6

Liuku: Kahvia saa juoda raskausaikanakin jotain 3 kupillista päivässä,oon jostain netistä lukenu.Ettei se varmaan kauheeta myrkkyä sikiölle ole.Mut imettäessä se kyl aiheuttaa joillekki vauvoille vatsavaivoja.Ainaki kaverit on kertonu.Ite en juo ollenkaan kahvii,ni en tiiä.
Mulla kans huomenna se laskettuaika ja ei oo tälläkään kaverilla kiire tulla maailmaan.:)Jospa se ens viikolla tai seuraavalla sit..

heippa!

Täällä on nyt sitten laskettu aika tänään, mikä kohta jo ohi=). Mutta ihan hyvä mieli. Eilen supisteli säännölliseti, mutta loppui sitten, samoin, yöllä samoin tänään päivällä, mutta aina sitten loppuu. No vessassa on pitänyt juosta isolla asialla pari kertaa tänään, niin että ehkä tässä jotain alkaa muutaman päivän sisällä tapahtumaan, toivotaan ainakin.
Tänään oli neuvola, mulla on vauva laskeutunut ja kiinnittynyt ja aina ollut se sf mitta siellä alhaalla, mutta nytpä oli mitta 32, viime viikolla oli 30. Neuvolatäti sanoi että vauva on kasvanut, mutta edelleen alhaalla. Niin ja sitten kuopuksesta ei näyttänyt ollenkaan että olisi laskeutunut ja sf mittakin kasvoi koko ajan tasaisesti ja oli lopussa 34...mutta syntyi silti=), joten ei se sf mittakaan välttämättä mitään kerro.

No katsellaan koska tulee, mutta ihan rauhallisella ja hyvällä mielellä täällä ollaan. On ollut vieraitakin, joten mukavaa ja aika kulunut kivasti.
jaksamista kaikille!!!

Heip pitkästä aikaa kaikille. Ja oikein paljon lämpimiä :) onnitteluhaleja jo vatsastaan päässeille!
Kiva on ollut jakaa synnytyskokemuksia, kiitos niistä. Ja toivottavasti kuultaisiin sellaisia myös "hiljaisilta listalaisilta".
Täällä kärvistellään nyt rv 37+6. Kaikki on fyysisesti hienosti, henkisellä puolella alkaa odottavan aika olemaan pitkä. Suuri pienokaiseni (sf tänään 37, painoarvio kuitenkin viime viikolla "vain" 3kg) on jo lähtökuopissa ja tuntuu että saa kävellä jalat levällään :)
Vaikea uskoa että kymmenen viikkoa sitten kipusin viellä hevosen selkään! Nyt tuntuu toisinaan rappustenkin kipuaminen Mount Everestiltä!
Onneksi mulla on tullut valtava raivausvimma. Olen vähemmän järjestyksen ihminen tai ylipäätään koti-ihminen, joten on vain tervetullut tää tarve pestä ikkunoita, ommella verhoja, järjestellä tätä kaoottista "toimistoa" jne. Vauvan vaatteitakin olen silitellyt. Se tosin käy niin paljon selkään, että tahti on jokseenkin kaksi päivässä. Ja ne mitä en saa silitettyä, saavatkin jäädä.
Meidän ketjussa oli kerran puhetta asuntojen koosta. Osa teistä asuu reilustikin alle sadan neliön asunnoissa, ja vielläpä lasten kanssa. Mun on ihan pakko tehdä julkinen tunnustus, että olen ollut huolissani tilan riittämisestä meidän 130 neliön (+n 50m2 terassia) asunnossa nyt kun esikoista odotetaan! Sittemmin hyvin naurettava ajatus! Ja hatunnostoni niille jotka saavat arkensa pyörimään mukisematta pienemmässäkin kodissa.

Ei muuta kun jatkoja kaikille pallopaidoille ja niille joilla se on jo takanapäin.
Satu ja "Onni"

Tervehdys taas!

Laskettuaika tänään, vaikkei yhtään siltä tunnu.Mites Liuku voit?

Eiköhän tää synny aikasintaan ens viikolla...Ei oo yhtään tuskanen oottaa, ku vointi on normaali ja esikoinen on kipeenä. Eilen sai kuumekouristuksen.Tilasin ambulanssin, ku en tienny mikä sille tuli, ku toinen makas sohvalla sinisenä, leuat loksuen ja vaahtoa suusta tullen ja kädet tärisi. Meiän kuumemittari näytti virhelukemaa, ni en tajunnu, et pojalla oli melkeen 40 asteen kuume(39.7).Nestemäisellä kuumelääkkeellä sit aleni ja kouristus ei uusinu.Nyt voi jo paremmin.Sillä on myös joku mahapöpö,ripuloi.Eivät kuitenkaan ottaneet terveyskeskukseen,ku mies yritti aamulla käyttää.Vissiin niin virkeen olonen,että aattelivat et pärjää kotonaki...

Vauva liikkuu vielä vilkkaasti.Oikeen jalka tai käsi työntyy mahan läpi.Pystyy hyvin tunnustelemaan sitä...Mut silti en tajua,että kohta meillä on vauva oikeesti.Se on niin iso ihme se syntymä aina.
Saa nähä miten OYSiin mahtuu.Ku siellä on nyt ruuhkaa,ku Kuusamon ja Raahen sairaalat on kiinni kesällä.Jospa sitä johki huoneeseen kuitenki pääsis,eikä käytävälle joutus.:)

Eipä täällä mitään muita tuntemuksia, kun lonkkia kolottaa niinkuin aina :p. Luulen että käynnistystä odotellaan ellei sitten lapsivesi lorahda yllättäen.
Tänään on ollut jotenkin tosi väsynyt, nukkunut vaan, mutta sillainhan saa helposti ajan kulumaan :).

Minä-75: Kurjaa että sulla on lapsi noin kipeenä, mutta hyvä jos paranemaan päin.

Meille tulee tänään vieraita, joten täytyy vähän siivoilla.. huomenna pääsee kokeilee saunaakin että jos ne supistukset vaikka sillä sitten, vaikka en kyllä usko, sitäpaitsi tässä helteessä on muutenkin kun saunassa ois :), eiköhän tässä kärsi vielä max. pari viikkoa odotella.

Liuku rv 40+0

Mä oon jo asennoitunut siihen et mitään ei tapahdu ennen maanantaita kun sillon yliaikaiskontrolli kättärillä. Edelleen sitä vaan tulee hermoiltua vauvan koosta. Itse kun olen pienikokoinen ja taipumus lasten olla isoja ilman yliaikaakin. Lääkärit vaan sanovat että hyvin mahtuu. Mut mikä kunto sit synnytyksen jälkeen on niin eri asia. Isosta voi tulla pahoja repeämiä joiden paraneminen todellakin kivuliaampaa kun sektiohaavasta. Myös pelottaa synnytys vauvan puolesta ettei tule hapenpuutetta tai muuta vaikeutta koon takia. Kaitpa tässä yliajalla on liikaakin aikaa miettiä kaikenlaista... Viikonloppuna meillä toisen pojan 7- vuotis synttärit joten lauantai ainakin kuluu mukavasti vieraiden parissa. Tänään lähsetään vielä rannalle uimaan. On pakko vaan keksiä tekemistä eikä vaan odotella.
Liuku, mulla myös edelleen vauvan pää heiluu eikä ole kunnolla laskeutunut.

Minä-75: Kurja tuo lapsen kouristus. Miellä oli kans kuopuksella kouristus pienenä ja tilattiin ambulanssa - näyttää niin hurjalta.

Minulla oli neuvola. Lapsi oli vähän alempana, jonka olinkin havainnut tiehntyneistä vessareissuista. Terkan mukaan uudelleensynnyttäjien vauvat ei kiinnity. Muistelen kyllä kuopuksen kiinnittyneen, mutta samapa tuo. Täällä pk-seudulla ei tarvitse tilata ambulanssia, mikäli menee lapsivedet ja lapsi ei ole laskeutunut. (On kuulemme "vanhanaikaista"). Napanuoran laiskahtamisen riskiä pidetään niin pienenä. Olo on ollut aivan kauhea. Nyt on pää sekä selkä kipeenä, oksettava olo. Vihloo alapäästä ja on kuin olisi kuukautiset. Uskon johtuvan suhteellisen tuntuvista supistuksista ja osaltaan helteestä.

Pinja: Olet kyllä raipas kun jaksat juhlia järjestää. Itse luulen, että joudun perumaan sen suunnittelemani Puuhamaa-reissunkin. Onneksi en ehtinyt lapsille vielä puhua. Meillä on esikoinen menossa kans kouluun! Se odottaa vauvaa niin, ettei saa illalla unta. Valvoo yhteentoista, vaikka herätän aamulla kahdeksalta. Onneksi uni tuntuu riittävän, sillä on päivät ihan virkku. Itseä vain harmittaa kun haluaisin mieheni kainalossa kiehnätä ja supatella rauhassa. No, ehkä sit taas joskus vuoden päästä ; )

Hei, voiko joku taas aloittaa uuuden ketjun!!! Kiitos.
Kirsi rv. 38