Heinämammat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinäkuinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Heinäkuinen

Vieras
Nyt on kauan odotettu heinäkuu jo mukavasti päässyt vauhtiin ja vauvoja on jo alkanut syntymään mukavaan tahtiin. ONNEA kaikille synnyttäneille.

Koitetaan jaksaa vielä me odottelevat tämä loppusuora hiostavista helteistä huolimatta, kohta meidänkin odotus palkitaan.

-Niina-

1.7 Tähtis, 3., Lohjan aluesairaala *poika 1.7. klo 23.24
1.7Unikko 1,TYKS
2.7 iida 2,L-PKS *kaksospojat 7.5
2.7 Sussu, 1., TYKS
4.7 Anniida, 1., kätilöopisto
4.7 Orkidea, 1., Vaasan keskussairaala *poika 10.6
5.7 Kata, 4., KHKS *tyttö 1.7. klo 13.08
6.7 Minni,3,Hyvinkää
7.7 Anni, 1., TYKS
9.7 Liinu, 1., Naistenklinikka
9.7 He1ni80, 1., TAYS
10.7. Odottaja, ?., ? *tyttö 2.7.
11.7 Anne, 1., Kotkan keskussairaala
11.7 Minnea, 1., TAYS/ Vammala
11.7 Katja, 2, Hyvinkää
13.7 Tiikeri, 1., Vammalan aluesairaala/TAYS
14.7 TANJA-24.v, 1.,kuopion kyssi
14.7 Iitu, 1., PHKS
15.7 Muju, 1., OYS
15.7 Ansku, esikoinen., Oys
16.7 Mami, 1., Hyvinkää
16.7 Eikka, 1., Etelä-Karjalan aluesairaala(Lappeenranta)
17.7 Mari, 1., L-PKS
17.7 Hanna, ., Naistenklinikka
17.7 Kesä, 1., Kätilöopisto
18.7 Hillakka, 1., OYS
18.7 Mamá, 1., TAYS
18.7 Rouva27v., 1. Kirkkoniemi, Norja
19.7 Heltzu, 1., TYKS
19.7 Kati, 1., Hyvinkää
20.7 Odessa, 1., OYS
21.7 Tiiti-73, 1., Kätilöopisto
23.7 Moona, 1., OYS
23.7 Rusina, 2., OYS
23.7 Iines, kys
26.7 Mare, 3., SKS (Savonlinna)
26.7 Niina, 1., KAKS
26.7.Tiiti-75, 2., PHKS
26.7. Katjuska, 1., Jorvi
27.7 SOhvi, 1., Savonlinna
27.7 Lentsu, 1., Kätilöopisto
28.7 Pia, 1., Naistenklinikka
29.7. Bunny, 1., Englanti
29.7. Elisa, 1., Jorvi
30.7 Mamma78, 1., Kätilöopisto
31.7 Manni, 2., MKS
31.7 Taina, 1., Naistenklinikka
31.7. Kukka, 1., Kätilöopisto

Mä sain ilokseni kesäflunssan =(. Eilen supisteli välillä kipeesti ja yht'äkkiä tuli kamala olo. Aattelin että enteileekö tää synnytystä vai mitä. Mut ei, tulikin flunssa! Nyt on ihan nihkee rätti-olo, kurkku kipeä ja nuha sekä kylmä/kuuma-olo.

Mutta sain pitkästä aikaa kunnolla nukuttua yön. Nukuin 4 tuntia ja sit vasta ekan kerran vessaan. Ravasin tietty senkin jälkeen mutta jotenkin sitä nukku levollisemmin. Nyt vaan haluis lisää unta kun on niin kamala olo, mutta ei se tahdo tulla.

Toivon sydämestäni että vaavi odottelis ainakin viikon vielä, synnytys ihan tarpeeks työläs ilman tätä rätti-oloakin. Eikä näistä flunssista yleeensä alle viikossa selviä..

Harmittaa kun taitaa lauantain terassisuunnitelmatkin mennä pieleen. Että näin sitä ollaan raatona loppuaika, piru että sattukin tähän saumaan!! Mieluummin oisin ottanu tän flunssan aikasemmin jottei tarvis jännätä että syntyykö se nyt kun kamala olo muutenkin.

Toivottavasti muilla paremmin! Kirjotelkaa kuulumisia!

Tikru 39+1

Jep, täällä vaan supistelut jatkuu, vaan se muutaman päiväinen ns.rankempi aalto on hellittänyt, nyt supistelee kyllä myös ihan kiitettävästi päivittäin, mutta ei kivuliaasti.

Neuvola oli maanantaina, verenpaineet hieman koholla, mutta ei mitään katastrofia. Terkkari kokeili vauvaa ja tuumaili tulevan siitä n. keskikokoa, ei kuitenkaan mitään viisi kiloista, no sittenhän sen näkee. Näin lämpimillä keleillä on turvotusta täälläkin, sormet ja varpaat kuin nakkimakkarat, mutta muuten vointi ihan suhteellisen ok. Muutaman päivän on meinanannut masentaa, onko muilla, liekö hormoonit jotenkin jo muuttumassa vai mitä lie, vai liekö sitä kun mies lähti lomien jälkeen töihin, turhan paljon tulee pyörittyä omissa aatoksissaan, vaikka isommat lapset kotona ovatkin...

No, eikun vointeja taas kaikille, nautitaanhan kuitenkin vielä mahoistamme ja auringosta, niin kauan kun sitä riittää:)

Mare 37+2

Koneen ääressä taas vaihteeksi minäkin... Just käytiin miehen kanssa ulkona syömässä ja sen jälkeen rannalla jäätelöllä :-) Olo on oikein hyvä!

Itsestäni huomaan sen että kotona aika tulee TOSI pitkäksi, mulla on se hyvä tilanne että mies on lomalla ja kun kelitikin on hyvät, niin on kiva ottaa auto ja lähteä vähän kaupungille tai rannalle tuulettumaan. Kotona ehtii kyllä kohta oleen vauvelin kanssa ja silloin tekemistä varmaan riittänee kotioloissakin. Yksin en enää mielelläni autoile tai lähde kauppoihin pyörimään kun vauva voi tulla koska vaan.

Lohduttavaa kuulla että muillakin mielialat vaihtelee hormonien tai ties minkä johdosta. Mäkin hermoilen kuinka sitä pärjää vauvan kanssa, sujuuko imetys, mitä tapahtuu parisuhteelle kun meitä yht'äkkiä onkin kolme ja varmaan sataa muuta asiaa... Viime hetken panikointia aivan selvästi! Synnytyksen alkamisesta ei vaan mitään merkkejä edelleenkään, tänään 39+3

Minnea

Heissan kaikille! Onko muilla pahoinvointia näin loppuraskaudesta ( mulla ollut satunnaisesti viikon ajan). Yleensä iskee autoillessa tai syönninpäälle. Onko tietoo, mistä voisi johtua? Mua on alkanut vähän jännittämään toi synnytys, esikoista kun odotan. Tuntuu, että pitäisi opiskella ja ottaa selvää kaikenlaisista asioista, mutta kuitenkin synnytyksessä voi tapahtua mitä vain. Miten muut olette valmistautuneet synnytykseen? Muuten olo onllut hyvä ja jaksamistakin on riittänyt. Ja onnea kaikille jo synnyttäneille! Perästä tullaan!

Heippa!

en itse ole kirjoitellut tänne heinämammoihin paljoakaan,mutta joka päivä olen innolla käynyt lukemassa teidän kaikkien kuulumisia.Mullakin tuli tässä pari päivää sitten flunssainen olo ja laskettu aikakin kolkuttelee jo ovella.Muutenkin olotila alkaa olla jo aika tukala,varsinkin käveleminen,mutta kyllä tää tästä kohta helpottaa.
Minkälaisia olotiloja teillä on ollut viimeisinä päivinä ennen sairaalaan lähtöä?Itse olen ensisynnyttäjä.

Mami 38+5

Heips kaikille heiniksille! Niin on täälläkin alkanu supistelut... Olimme esikoisen kanssa kyläilemässä päivällä kaverilla ja siellä alko tulee aika tukala olo. Kotiuduttuamme olo vaan paheni. Suurin osa suppareista ""kivuttomia"", mut satunnaisesti kunnollisiakin, apuva... Olis hyvä jos vielä edes viikon pysyis masussa... Saas nähdä tuleeko lähtö sairaalaan... Esikoinen putkahti 3v sitten maailmaan täysin varoittamatta rv 40+2 vaihees. Ainoa enne oli koko päivän ollut nälkä. Kun silloin supistukset alkoi yöllä ne muuttui heti säännöllisiks ja lähtö sairaalaan oli tarpeellinen. Nyt tää tällaista epävarmaa koko iltapäivän ja illan. Ehkä se viel siit rauhoittuu... Tai sit se on menoa... Jaksamista kaikille odottajille ja tietty vaavin kainaloon saaneille myös voimia. Tiiti-75 rv 37+2

Jotakin pitäs vaihteex kirjotella mutta ei oo paljon kerrottavaa kun ei tapahtunut mitään erikoista,tilanne sama eli edelleen ootellaan koska poitsu päättää tulla(39+1).Mäkin oon miettiny tota synnytystä taas vaihteex,illalla kun on väsynyt tai yöllä kun herää supistuxiin tai vihloo pirusti alapäästä tulee pieni pelko ja miettii miten siitä selviää.Nyt taas aamulla suht hyvin nukutun yön jälkeen kun olo ihan hyvä aattelee päinvastasta,että nyt ois voimia koitokseen ja näyttää valosammalta koko h-hetki.Niin se mieli vaan ailahtelee.Koitetaan olla etukäteen turhia murehtimatta!

Moiks! Oon ihan rättipoikkiväsynyt taas.. Tuo helle ei tee hyvää ja sitten pitäis vielä jaksaa tuon pojan viikarin kans sompailla.. Vali vali.. Kävin eilen neuvolassa, sf-mitta oli nyt 35, oli jo laskenut, kuten myös paino oli vaan laskenut vaikka turvotustakin on ihan kivasti. Kaikki oli ok, kätilö kehoitti lähtemään synnyttämään :) Kohdunsuu oli 3cm auki, eli on nuo supparit taas jotain tehny. Mutta missä Tiikeri? Ootko lähtenyt vauvan hakuun? Vointeja kaikille ja pikaista synnytystä sitä toivoville! -Rusina rv 37+6.

Täällä vielä ollaan, kävin juuri neuvolassa. Kaikki oli ok ja verenpaineetkin oli paremmat ku viimeks oli vähän kohollaan. Painoo nyt oli tullu vähä liikaa mutta olkoon.. Terkkari arvio vauvan kooks n 3,5 kg käsikopelolla =), kun synnytyssuunnittelussa arvioivat hädin tuskin kolme kiloseks. Seuraava neuvola vasta 19.7., saa nähdä ollaanko sillon vielä kokonaisena.

Mutta tää hitsin flunssa ketuttaa, onneks lämpötila ulkona oli eilisen ukkosen johdosta laskenu muutaman asteen, joten sen vuoksi olo tuntuu nyt vähän helpommalta. Mutta hirvitys nuo yöhikoilut ja päivisinkin, ei mulla tämmösiä oo ennen flunssaa ollu. Nyt hikoilen kun sika ;) ja suihkussa saa käydä kolme kertaa päivässä että ois siedettävä olo.

Vaikeuksia saada mieli pidettyä virkeenä kun suututtaa viettää viimeset raskauspäivät petin pohjalla kipeenä! Oli ihan muita suunnitelmia! Kyllä muakin se synnytys mietityttää ja nyt varsinkin kun tää flunssa niin pelkään etten jaksais sitä urakkaa tässä kunnossa. Mut ei auta, se tulee kun tulee, toivottavasti vaavi vielä viikon viihtyis masussa niin saisin kerättyä voimia.

Ja ihmetyttää kuinka tää aika on voinu mennä näin nopeeta, ei mieli tahdo pysyä mukana että oikeesti kohta synnytän. Just vasta oli alkupahoinvoinnit sun muut.. ihan outo olo että vaavi on kohta tossa sylissä, en tajua ollenkaan! Vaikka onhan se varmasti ihanaa, mutta ei sitä oikeen osaa kuvitella. Monet sanoo lopussa että ei malta odottaa ja että aika menee hitaasti, mulla taas haikee olo ja aika menee nopeeta... kummallinen mieli!

Supistuksia tulee kipeitäkin välillä, mitkä säteilee selkään ja reisiin, mutta ei mitään säännöllistä.

Tikru 39+2

Mä oon henkisesti valmistautunu lukemalla kaiken maailman oppaita ja synnytyskertomuksia. Helpompi olla kun tietää suurinpiirtein miten synnytys etenee ja millasia eri synnytykset voi olla. Ja kuinka synnytykseen pystyis ite vaikuttaa: eri asennot, postiivisia ajatuksia, rentoutumista, äänen käyttöä tms. Fyysisesti oon valmistautunu rasvailemalla välilihaa, saa nähä onko siitä sitten mitään hyötyä.

Miestä en oo edelleenkään oikein mitenkään valmistanu, jännittää että kuinka sen kanssa siellä pärjää ja osaako se tehdä mitään oikein että helpottais mun oloa =). Vaikee valmistaa kun ei itekään tiedä miltä sitten kaikki tuntuu tms. Ja nyt kun on tää flussa niin ei jaksa aivojaan vaivata vaikeilla ajatuksilla.

Tikru

Taitaa olla kaikki vauvalliset jo kadonneet täältä palstalta.Kyselinkin tossa aiemmin,mitä mieltä ootte,tehdäänkö ketju tonne vauvan hoito puolelle.ja koska....?Toki vähän vasta vauvoja mutta häiritseekö odottajia nämä vauvallisten jutut?

Olin pelistä pois muutaman päivän,eilen oli pakko hakeutua polille illansuussa,mulla ilmeisesti kohtutulehdus.Vuoto on ollut tosi vähäistä,luulen että siellä jokin tukos.Ehkä tä kuuri auttaa jonkin verran.Maanantaina hakeudun uudelleen lekuriin,jos olo ei parane.Kurjaa tällainen,ei jaksais enää yhtään mitään kipuiluja.

Tyttö on kiltti kun mikä,nukkuu vähintään 4,mutta jopa 7 tunnin pätkiä.On todella maltillinen,ei ole kertaakaan kotona vielä huutanut.Nälkä kun on,hän ilmaisee sen muulla tavoin.Pyörittää päätään ja hamuilee.Unissaan nauraa paljon,on ilmesesti hyvä olo,välillä ihan ääneen kikattaa..
On kyllä tosi helppo vauva,ainakin vielä.Viimeyönä nukahti 21 ja söi aamuyöstä 3,nukkuin aamu 9 asti.Tankkasi ja vielä nyt,kello lähenee yhtä-tyttö vaan nukkuu.
Painoa tullut kivasti,100 g 5:ssä päivässä.Eli tankkaa kerralla tois reippaasti.

Menella alkaa olemaan teisä viimeisiä viikkoja/päiviä-oikein paljon voimia ja iloista mieltä kaikille!!!
kata ja maisuliini 1vko

Moikka Kata!

Mä ainakin tykkään lukea vauvajuttuja, käynkin aina tuolla vauvan hoito puolella keräämässä tietoa =). Joten mun puolesta voitas pitää odotus-puolella ketjua niin kauan kun heinisodottajia riittää. Samanlailla kun kesäkuisetkin teki.

Harmi juttu että ongelmia kohdun kanssa, toivottavasti paranee pian! Mutta onneks vaavi on helppo ainakin vielä niin pystyt kai paremmin keskittyyn omiin probleemeihin.

Mä taidan nyt mennä lepäämään kun tää olo on niin väsy.

Tikru

Lukekaapa tuo ketju Vaavin asennosta,Ryhti aloittanut.Itse sinne jo vastasin.Onko teillä tuota samaa ja missä asennossa vauvat kellivät?Mua tänään supistanut taas aika paljon,tässähän ei ole kuin kaksi suuntaa:joko rauhottuu tai voimistuu...kääk!

Tiikeri,vai on sullakin ""toispuoleinen""vaavi?Luin sun kirjotuxen sieltä,siitä ei oo ollutkaan juttua heinisketjuissa.Varmaan sun pituus vaikuttaa ettei tunnu tukalalta olo.Mä oon 160 cm ja poitsun peppu on ihan rinnan alla kylkiluissa.Hassua että sä tunnet sen niinkin alhaalla kun navan kohdalla,jospa sun vaavi on kunnolla kaksinkerroin sielä.Mä tunnen pään pyörityksen alapäässä,ihankuin luiden välissä.Varsinkin silloin kun käy kova möyryäminen se sattuu ihan sairaasti,oon ennenkin sitä valitellu.Aina ootan milloin liikkeet tuntuu ja sit kun se alkaa toivon että lopettas pian,en tiiä työntääkö päätä johku hermoon vai mihin mutta tunne on kun veitsi työnnettäs sisälle.Onko kellään muulla samaa?Just sanoin miehelle että jos synnytyskivut on samantuntusia niin en kyllä kestä niitä!Tää ""repeävä""tunne on ainut mistä oon todella kärsiny raskausaikana eniten,loppua kohti vaan pahenee enkä kyllä usko enää mikskään liitoskivuks.Eikös sulla Tiikeri jossain vaiheessa ollu jotain kipuja,kun käväsit sairaalassakin?Ne tais olla toisenlaisia?Hammasta purren kestetään kun ei muutakaan voi : (

Niin kai se vaavi on siellä kippuralla sikiöasennossa?! Joskus se vaihtaa peppua vasemmallekin mutta yleensä pyörii tossa oikealla. Juu mua ei pään pyöritys satu, tuntuu vaa kummalliselta. Välillä kyllä vihloo jostain synnytyskanavasta, on vihlonu alkuraskaudesta asti. Ihan joku tietty paikka että pystyis sormella osottaan mutta on tuolla jossain sisällä ja niin kun joku veitteillä tökkäis. Mutta tätä aika harvoin että ei niin häiritse.

Mulla ollu niitä kovia supistuksia sillon ku TAYS:siin jouduin, kun ei ne meinannu loppua ollenkaan. Niitähän tuli sit yhteensä noin vuorokauden ja säännöllisiä. Muutenkin ollu sellasta kamalaa ja kovaa menkkamaista ja aaltomaista alavatsasärkyä. Nyt kylläkin viime päivät ollu helppoja. Mut supistellu epäsäännöllisesti ja ovat kestosupistuksia sekä vähän kivuliaitakin. Jotenkin tuntuu että enteilisivät synnytystä?! Saa nähdä!

Joo muakin hirvittää synnytyskivut kun sain sillon TAYS:sissa alkumakua niistä, ei ollu yhtään hauskaa!!

Ikäviä nuo kivut, jaksamista sulle!!

moikkelis!mullakin vihloo välillä hirveesti alavatsaan,kun vaavi liikkuu.Tänäänkin liikkuihan hirveesti,mikäköhän jumppatuokio sil oli menossa...:)Ajattelinkin että rauhottuis jo.Näilä viikoilla muka liikkeet vähenee,mut ei pidä aina paikkaansa.onko muilla samaa,että liikkeet tuntuu välilä kipeiltä?mullakin vauvan peppu oikealla puolella yleensä,välillä tietysti liikkuu.Tuntuu että se on sielä ihan mutkalla..Jokos muita jänskättää synnytys?mua aina välil rupee ahistaa jos liikaa miettii.Mutta kaipa kaikki menee hyvin.Ei malttais enää oottaa,pitäsi kait levätä,mut ei malta olla paikoillaan..On tää niin ihmeellistä aikaa..Jaksamista kaikille!!!rv37

Huh, tuli äkkiä ulkona aika voimaton olo, oli pakko tulla sisälle vähäksi aikaa viilentäytymään...yritin touhuilla miehen kaverina, mutta näköjään ei kauaa kerralla jaksa, ainakaan näillä keleillä.

Niin aika aaltoa se tuntuu olevan välillä noiden mielialojen kanssa, oikeastaan enimmäkseen nyt loppuvaiheessa olen huomannut kuinka välillä meinaa masennus tai jokin haikeamielisyys vallata. Ajatukset meinaa mennä enemmän melankolian puolelle, saa itseään oikein kunnolla välillä tsempata. Syynsä varmasti tekee tuo kelikin, kun ei jaksa oikein touhuilla. Tänään kyllä käytiin kaupoilla, ostamassa pojalle vaatekomero ym. asioilla, huomasi vaan ettei kuumuus sielläkään niin hyvää tehnyt, vaikka aurinko- ja helleihminen olenkin.

Vauvan asennosta; täälläkin kaverin peppu tuntuu oikealla aika ylhäällä ja tuntuu työntävän jaloillaan vasemmalle puolelle, niin että nahka tuntuu oikein viruvan. Jonkin verran on rauhoittumista havaittavissa, liikeet on harvemmassa, mutta ovat sitten tehokkaampia. Supisteluja tulee edelleen, mutta nyt esim. tänään ei ole jomotellut selkään tai alavatsaan, saas nähdä milloin kaveri päättää sitten lopulta tulla. Vatsa toimii suorastaan sanottuna hirveästi eli monta kertaa päivässä, voihan se enteillä synnytyksen alkuakin...

Noh, taidanpa lähteä taas kokeilemaan, josko vaikka vielä jaksaisin ulkona samoilla, tai tarttuisin sitten vaikka imurin varteen. Ja Minnea; luulen samaa, että kyseessä on myös tällaista loppuajan stressaamista asioista, vaikka sitä ei heti itselleen myönnäkään. Tsemppiä sinnekin, kyllä me näistä selvitään ja asiat kerrallaan:)

Aurinkoista illan jatkoa,
Mare 37+3

Mulla ei liikkeet kyllä juuri koskaan satu mutta kyllä tääkin vaavi on välistä tosi kova melskaamaan. Ja huomaan että välillä se tykkää kun sille juttele ja silittelee peppu, et oikein innostuu sit melskaan. Ja toisinaan haluaa olla omissa oloissaan, jos menee koskeen niin lopettaa samantien =), hauska vekara!

Tuntuu että vaavi painaa tänään enempi virtsarakkoon, kun jatkuvasti saa käydä vessassa eikä sit kuitenkaan tule kun liru. Ei tämmöstä oo aikasemmin ollu. Niin ne jutut muuttuu =)

Kyllä synnytys välillä ahistaa, mutta koitan olla ajattelematta liikaa. Ja selkeesti on supistanu tänään enempi, saa nähä koska pääsee ponnistaan =)

Mites Iitulla, vieläkö supistaa?

Tikru

Siis sen verran näköjään on pehmeä tuo pää, että ihan höpöjä jo kirjoittelen...vauvan asennosta; siis peppu tuntuu vasemmalla puolella, tunkee sitä ylöspäin ja potkii oikealle sivulle... Mare helteen keskeltä

Täällä sitä edelleen ollaan yhtenä kappaleena, vaikka laskettu aika meni ja oli...
Mut nyt tää viikko on ollut tuskaista aikaa, on niin pirun lämmintä. Mun jalat on kuin jotkut puupökkelöt, niin turvoksissa ovat :(
Tiistaina kävin neuvolas ja kaikki arvot on kohdallaan, verenpainekin on taas normaali... noin pari viikkoa sitten oli kovin alhainen paine, pakkas vähän huippaamaan välillä.
Tiistaina soitin sitten TYKS:iin ja sain ajan maanantaiksi 11.7. yliaikaiskontrolliin... toivottavasti alkaisi synnytys luonnollisesti ennen sitä :) ei jaksaisi enää yhtään päivää odottaa...

Terv. Sussu rv 40+6

Tiikeri,kyllä supistaa vieläkin.Tulee aika tiheeseen mut ei säännöllisesti.Aika tiukkoja ovat,luulis että vauvaakin ahdistaa,kovasti möyryää ja sitä myöten mua vihloo!En oikee osaa aatella näitä koskaan synnytyssuppareina kun monta kertaa samalta tuntunu mut aina ne loppuu.Pitää vaan ootella sitä kertaa kun ei lopukkaan vaan lisääntyy ja sattuupi enemmän,sehän voi koittaa koska vaan meillä kaikilla.Kyllähän sanotaan että ne todelliset supistukset sitten erottaa mutta kai nekin alkaa vähän rauhallisemmin ja siitä sitten kovenee.Tiiä sitten mitä nää taas on ja johtaako mihinkään...

Voi Sussu toivotaan että lähtö tulee pian, koita kestää, on tää helle kamalaa!!

Mä lohduttelen sillä että jos menee noin paljon yli niin pääsen Vammalaan synnyttään, kun aukee 18. pva =), jotain hyvää siinäkin. Mut toivon todella että nää helteet ei kestä enää montaa päivää! Vaikka sunnuntais luvattu hirveitä lukemia, kääk!

Iitulle että hienointa tässä ajassa on jännitys ja se ettei tarvii enää yhtään pelätä että vaavi syntyy liian aikasin. Saa tulla ihan koska vaan =). Toivotaan sun suppareille jatkoa!!

Tikru