**Helmikuun Helmet 2008** syyskuu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tarpalle :hug: ja voimia. kohtahan me tosiaan ollaan jo sellasilla vkoilla et vauva voi selvitä tehohoidossa. hengessä mukana!

mä oon tänää ulkoillu kunnolla ja siivonnu kotona ja muutenki riehunu ni nyt kyllä iskiashermossa tuntuu |O pikku örkki ei kyl oo ihmeemmin kapinoinnu mikä hyvä. pitäis kuiteski kotihommat pystyy hoitaa loppuu asti.

tyttiliinikös se nyt puhu siitä et ruokalista mahan kohdalla loppuvaiheessa. mulla on nyt jo :whistle: :laugh:

Mulla kun on vähän tuota ylipainoa.Mut kyllä toi masu näkyy jo ihan
kiitettävästi.Mullakin tuntuu sisään päin vauvan potkut ja joskus pitkällään
tunnen jotain pientä liikettä.Onko kellään jo herunut maitoa pinnoista? Mulla ei
ainakaan vielä mut arat ja kutisevat pinnat ja nänninpäät kyllä olen koittanut
rasvailla.Aika usein mulla on supistuksia tai liitoskipuja alamahan seudulla ja ne on aika kovia 10-15 min. ajan.kun taas helpottuu.Minun pitää silitellä niin tunnen jonkun pienen kennon liikkeen just ja just :ashamed: Mut kun tuntuu niin voi kun on ihana tunne :)

Minun laskujeni mukaan mulla rv 21+3

hellou!
Yritin tuossa vähän käydä läpi teidän juttuja, silimät vaan vilisee kun niin paljon tekstiä :D Kiitos vaan onnitteluista kaikille :)
Joku kertoi tekevänsä miehelleen aamiaisen.. minä teen kans aika usein, mutta siihen on olemassa sellanen syy että mun mies on tosi huono syömään! Laihtuu ja kuihtuu ihan silmissä suunnilleen. Kyllä se osaa ruokaa laittaa ja kaapista sitä löytää, mutta kun ei oo koskaan nälkä! Oon kyllä ihmetellyt että onko sillä joku vararavintovarasto jossain poskionteloissa mistä se saa energiaa.. eipä se muuta suuhunsa laita kuin sen mun tekemän aamiaisen ja illalla työpäivän (yleensä 11h) jälkeen sitte mun tekemän ruuan. Eivät pidä töissäkään ruokataukoa saati kahvitaukoja. Että näin.

Nyt en enää muista yhtään mitä muita juttuja oli... noh, jatkoja taas kaikille joka tapauksessa :D
-Siru- 21+2

Onnittelut Sahramille poitsu-uutisista :heart: :flower:

Tarppa Toivottavasti ei nyt ihan heti rupea syntymään teiän pikkuinen :'( 22 viikkoa kun tulis täyteen niin olis mahdollisuudet selvitä hengissä. Mutta toivon toivomistani, että menee huomattavasti pidemmälle, että pikkunen päättää tulla :hug:

(.) Flunssan kourissa täällä :snotty: Ei mikään ihme, että pari päivää väsytti ihan kamalasti, enemmän kun "normaalisti". Mitään flunssalääkkeitä kun ei saa käyttää niin yritän parannella oloa eteerisillä öljyillä. Eukalyptus aukasee nenää kivasti, mutta vaikutus ei kestä kovin kauaa :/ Mie teki miulle just teetä :heart:
Takku ei äidin olosta piittaa, potkiskelee ihan samaan malliin kuin ennekin :D

Mennään 4D:hen viikolla 25.

Kiin ja Takku 21+2

Tarpalle täältäkin tsemppiä :hug:

Mulle sanottiin 4D:hen mennessä, että ei ole väliä onko rakko täynnä vai ei, koska mahan päältä ultrataan.

Joku kyseli, onko liian aikaista hankkia vaunut ym.
Kyllä minusta kannattaa tarttua tarjoukseen, jos hyvät löytää :) Mekin viikonloppuna käydään hakemassa pikkuselle kiesit.
2 vuotta vanhat Brion yhdistelmät, 150e.

Ei oikein näy liikkeet ulospäin meillä vielä. Kerran on isi ennättänyt laittaa käden oikealle kohdalle, niin että tunsikin jotain! On sen verran vikkelä liikkeissään pieni, että ei ehdi hitaampi mukaan :D

20+3

Tarpalle iso voima :hug: ! Nyt vaan sit ihan rauhallisesti otat ja passuutat muilla. Lepäät vaan ja huudat ruokaa! :D
Paljon pienelle tarrasukkia että pysyy kyydissä loppuun saakka.

Meitsi on ihan rikkipoikkipuhki kipeä. Auuh...
Puolukassa käyty ja sen kyllä huomaa. Paikat niin kipeät et hyvä ku jaksaa pystyssä olla. Ihana ilma oli metsässä olla.

Nyt pitää mennä laittamaan iltapalaa kun ruokailut tällepäivälle ovat jääneet aika minimaalisiksi. Teen paahtoleivästä lämppäreitä kinkulla ja tomaatilla ja juustolla.Namii!

Jepsu ja poju 20+1

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Joku kyseli, onko liian aikaista hankkia vaunut ym.
Kyllä minusta kannattaa tarttua tarjoukseen, jos hyvät löytää :) Mekin viikonloppuna käydään hakemassa pikkuselle kiesit.
2 vuotta vanhat Brion yhdistelmät, 150e.

20+3

Hei!

Me ostettiin eilen Emmaljungan vuoden 2008 mallistosta uudet vaunut (siis uusi väri, eihän se malli ole miksikään muuttunut), toimitus luvattiin joulukuulle jonnekin puoliväliin... Eli jos uusia meinaa niin kannattaa jo aktivoitua, jotta ei joudu paniikissa viime tipassa kärvistelemään tuleeko ne tehtaalta vai ei. Kaupan esillä olevaa näytekappaletta me ei huolittu ja uusissa väreissä ne oli kaikki esillä mitä oli sillä hetkellä myyjällä varastossa ylipäätään. Myyjä oli Lastentarvike.

----

4D oli meillä jo rakenneultran sijasta - tai siis perinteisen korvikkeena, kun neuvola ei tarjoa sitä. Sukupuoli selvisi ja kaikki oli hyvin. Painoa oli 19+0 noin 260g.

Tarpalle :hug: myös minulta.

Enpä ole tuntojani tänne pahemmin purkaillut, mutta tänään on ollut jotenkin niin masentava päivä että pakko jonnekin purkaa. Tuntuu että tuo mieliala vaihtelee laidasta laitaan. Pääasiassa olen ollut vähän apeana siskoni takia. Ei ole ottanut minuun yhteyttä sen jälkeen kun kerroin hänelle meidän vauvauutisen (eli reilu kaksi viikkoa sitten). Silloin kyllä onnitteli yms, vaikkakin ihmetteli kovasti kuinka aiomme jaksaa. "Hänelle ei sitten tarvi soitella ja itkeä väsymystä". Sen olen kyllä päättänytkin etten apua ja tukea pyydä kuin vasta ihan viimeisessä hädässä. Silti nyt vain on ollut jotenkin yksinäinen olo kun muutenkin tuntuu ettei tutut pidä niin paljoa enää yhteyttä. Vielä kun moni kavereista on palannut nyt työelämään, eivätkä siksi ehdi pitää pahemmin yhteyttä. Minua taitaa vaivata syysmasennus...

Tuplarattaita olen tässä yrittänyt katsella jostain käytettynä. En vain oikein tiedä millaiset kannattaisi ostaa. Kamalan kalliita ei ole vara ostaa ja toisaalta tuntuu ettei kannatakaan, kun tuskin ovat käytössä 1-2 vuotta kauempaa.

Vointi on itsellä ollut onneksi nyt aika hyvä. Vatsa on kyllä sekaisin kokoajan ja turvottaa. Maito tuntuu pahentavan oloa ja siksi olen joutunut vähentämään sen käyttöä. Supistuksia tuntuu välillä raskaampien päivien jälkeen, mutta ei onneksi vielä mitään verrattuna edellisen raskauden ennenaikaisiin supisteluihin. Jonkin verran meinaa iho kutista ja se vähän huolettaa, kun edellisellä kerralla nuo maksa-arvot olivat loppuraskaudessa hieman koholla. Luin kuitenkin jostain etteivät ne vielä tässä vaiheessa pitäisi nousta?

Pikkumies potkiskelee välillä ihan mukavasti, mutta vielä en ole niitä kunnolla tuntenut vatsan päältä. Meilläkin on sama juttu, että vatsaa saa olla suojelemassa noilta sisaruksilta. Sen verran rajusti osoittavat välillä hellyyttä äidille. Mutta nyt täytyy painua pehkuihin.

Jijope 20

Huomenta!
Olin sitten tyhmä ja innostuin tekemään eilen 1,5h lenkin.. sitten suppaili taas. Mutta kun se kävely muuten autto selkäkipuihin niiin hyvin!!! EI vaan osaa kohtuudella taas ottaa mitään..
SIitä tulikin mieleen, mitä mieltä olette: työpaikkaruokalassa ois tänään kermaista maksapataa (nam :p ) .. uskaltaisiko sitä ihan ihan vähän ottaa, sellaisen lasten annoksen, kun muuten ei ole maksaa syönyt koko aikana kun ihan vähän maksamakkaraa - vai onkohan se ihan ehdoton kielto. Mielipiteitä?

c81 Minä soitin neuvolaan ja kysyin vastaavasta asiasta. Olen siis luokanopettaja ja ruokailuni on esimerkkinä pikkukoululaisille, joiden kanssa ope aina syö. Kysyin, että voinko syödä kerran kolmessa viikossa listalla olevaa maksakastiketta/maksapihvejä. Lupa tuli, kunhan en sitten mitään muuta maksaa syö, edes niitä sallittuja maksamakkaroita. No onnekseni maksamakkarat eivät ole koskaan kuuluneet ruokavaliooni ja saan herkutella kolmen viikon välein tilkalla maksakastiketta tai maksapihvillä.

(.) Huono omatunto. Poskionteloissa on tulehdus ja päänsärky sen mukainen. Sunnuntain diagnoosin jälkeen tänään pääsen punkteeraukseen. Eilen hain päivystyksestä vahvempaa särkylääkettä, että edes nukuttua saan. Panacodia antoi lääkäri. Illalla otin lääkkeen nukkumaan mennessä ja sitten itkin. Ja itkin. Tunsin, ja tunnen edelleen, itseni niiiiin huonoksi äidiksi, kun pakotan pienen moista myrkkyä ottamaan, kun reppana jo penisiliiniä saa. Enkö olisi vielä yhtä yötä kestänyt nukkumatta syntymättömän hyväksi!? Nyt sitten kuulostelen ihan hermoheikkona, onko pieni kunnossa. Potkiiko hän äitiään kuten ennen? Hiljaista on, niin hiljaista. Koitan vaan itseäni rauhoitella, että niinhän hän yleensä aamuisin on. Onhan hän pari kertaa kääntänyt kylkeä, kai. Tai sitten vain luulen.
*muoks* Johan alkoi potkinnat. Hunaja auttaa aina, tyyppi tykkää siitä.

Tillukas
Mulla oli kans poskiontelontulehdus flunssan jälkitautina ja määrättiin penisilliiniä, lisäksi sain Nasonex-nenäsumutinkuurin ja varalle allergialääkettäkin nenän avaamiseen.
Penisiliini on luonnontuote (hometta) eli täysin turvallista vauvalle, samoin panacod on käypä koska parasetamolia saa ottaa raskaana/imettävänä.
Kyllä mäkin olin vähän huolissani lääkärillä, koska kaikki vaikuttaa nyt jo vauvaankin. Lääkäri totesi että on myös vauvan edun mukaista saada äiti kuntoon. Sehän reagoi eniten äidin olotilaan.
Lääkärit ei voi/saa määrätä mitään sellaisia lääkkeitä mitkä olisivat haitaksi syntymättömälle vauvalle.
Mä kuulostelin kans eilen yöllä josko vauva liikkuis mutta aika pientähän se on. On koko ajan ollut, ainoa kerta kun tyyppi kunnolla rettelöi, oli se päivä jolloin puolisairaana menin töihin kahden hereillä vietetyn yön jälkeen.

Kiitso Tillukas.
Ja älä huoli - ei olisi lääkäri siulle lääkettä antanut, jos se ei olisi turvallista pikkuiselle. :hug: On pikkuisellekin parhaaksi että äiti saa nukuttua, eikä ole ihan stressaantunut väsymyksen takia.
Mutta ymmärän kyllä, itsekin olen pari antibioottikuuria joutunut syömään, ja morkkis siitä aina tulee. Mutta ei lääkärit määrää kuin tutkittuja lääkkeitä!

moikka,

Tarpalle täältäkin tsemppihalit :hug: Lepoa vaan!

Kysymys: voiko lapsivettä tihkuttaa jo tässä vaiheessa?? Kun joskus tuntuu, että oikein hulahtaa housuun... :ashamed: Oon ajatellut sen olevan vaan vetistä valkovuotoa, mutta pieni epäilys tietty kaihertaa mielessä.

c81 Minä kyllä myös uskaltaisin silloin tällöin syödä annoksen maksaruokia. En nyt mitään jättisuurta annosta, mutta enpä usko, että satunnaisella maksaruoan nauttimisella niin suurta merkitystä on. Säännöllisesti täysiä annoksia en uskaltais nauttia. Minusta se päivittäinen maksamakkaran salliminen on hassu juttu, ja maksalaatikon kieltäminen uusissa suosituksissa kokonaan! Laatikossa on kuitenkin pienempi maksapitoisuus kuin makkarassa :o

Tillukas Älä huoli yhdestä lääkkeen ottamisesta. Eihän lääkkeet hyväksi vauvalle ole, mutta parempi äidin hyvä olo vaikka turvallisilla lääkkeillä saavutettuna. Ja parasetamoli on kuitenkin parempi kuin muut särkylääkkeet. Penisilliinistä lääkäri kyllä määrää raskaana olevalle sopivat.

Oma napa: Eilen mies sitten näki pikkuisen liikkuvan ekaa kertaa. Ei ole mikään innokas tunnustelija tai mahan läpi puhuja ;) Mutta mieluusti seurasi kun mahassa näkyi liikettä :heart:

Kiitos 'uskonvahvistuksista' - kävin hyvällä omallatunnolla vetmässä kermaista maksakastiketta, ja ai että oli namia!!! :p Lupaan välttää kaikkea maksaa muutaman viikon taas, niin ei tuo yksi annos voi olal niin kamalan vaarallista - toivottavasti. Itsekäs mami olen kun pistän oman nautinnon edelle tässä tapauksessa, mutta ei voi minkään. En usko sen niin suureen vaarallisuuteen kuitenkaan harvoin ja pieninä annoksina. Ja jospa pikkuinenkin vaistoaisi äidin hyvän olon ja mielen :)
Mietin josko kakaisi kesken päivän kotiin vaan laiskottelemaan. On hiljainen päivä pitkästä aikaa töissä, ja olisi tilaisuus mennä.. hmm.. :)
Minäkö tänään nautinnonhaluinen? :D

Alkuperäinen kirjoittaja c81:
Kiitos 'uskonvahvistuksista' - kävin hyvällä omallatunnolla vetmässä kermaista maksakastiketta, ja ai että oli namia!!! :p

Voi nam! :p :p
Kukas mulle tollaisen herkun tarjoais! Rakastan maksaruokia, mutta kun
joudun itse tekemään eikä muut oikein kauheesti tykkää, joutuisin itse syömään kaiken tekemäni. Ja en kyllä taitas pystyä pidättäytymään yhdessä pienessä annoksessa :ashamed: Parempi siis välttää kokonaan, vain satunnaisesti maksalaatikkoa kaupasta, se kun maistuu muillekin...

Kuule Tillukas, lapsen edun mukaista ei todellakaan ole se, että joudut itse huonoon kuntoon. Ei se lääkeasia ihan niin yksiselitteinen ole, että kaikki lääkitseminen olisi pahaa ja itsekästä. Päin vastoin, vauvalle teet karhunpalveluksen jos et uskalla hoitaa itseäsi kuntoon. Mutta joo, tiedän ja tunnen nuo "huono äiti" -kohtaukset... Silloin kun mulla ei vielä ollu tota esikoista, en voinut käsittää, miten ihan järkevät ihmiset syyllistää itseään käsittämättömistä asioista. No, nyt ymmärrän!

Oltiin äsken rakenneultrassa, vauvalla oli kaikki tosi hienosti, ja oikein söötti ja notkea tapaus se onkin. Mulla vaan on yhä se himputin hematooma siellä, pitää kuulemma varautua siihen että se taas lähtee vuotamaan... Hermostuttavaa, vaikkakin kyllä oli lohdullista kuulla, että vauva on kasvanu tosi hyvin ja että hematooma on kaukana istukasta eikä sen pitäisi häiritä siis istukan toimintaa tai kiinnipysymistä. Se vaan tietysti kalvaa, että jos tulee joku tulehdus. Mulla oli vähän tulehdusarvotkin koholla.

No, yritän nyt kuitenkin olla olematta tällanen pahanilmanlintu kun kaikki oli kuiteski odottamattomankin hyvin!

No niin! Pitihän se arvata että näin käy jossain vaiheessa :headwall:
Mä olin reipas ja siivosin vaatekomeron ja heitin useamman pussillisen turhaa tavaraa roskiin. Lähin sitten pienemmissä erissä viemään roskat pihan roskikseen ja kävelin RAUHALLISESTI mäkeä alas. Noh, sattui jalka osmaan asfaltin ja hiekan reunalle ja mun onnettoman löysät nilkat sitten pettivät. Tai toinen nilkka.. Ja mä lensin sitten mukkelismakkelis mutta onneksi otin vastaan käsillä ja polvilla. Polvi on siis auki ja kämmenissä pari nirhaumaa :ashamed:
Varmaan vauvaakin vähän tärähti mutta ei kai tosta mitään haittaa ole..? Tietenkään mä en taaskaan tunne mitään liikkeitä koska tää vauva nyt näyttäis olevan rauhallista sorttia..
Ehkäpä se kestää tämänkin jos on kerran alkuraskauden vaaratkin kestänyt
:|

Meillevauva, ei pitäis kyllä tollasesta mitään erityistä vaaraa olla etenkään tässä keskiraskaudessa vielä. Jos tulee kipuja tai jotain ni sitte kannattaa käydä lääkärissä, mutta muuten mä en kyllä olisi huolissani.

Kaikkea sitä sattuu, mutta aika hyvin vauva on kyllä pikku tärähdyksiltä suojattu. Eri juttu olisi, jos olisit mäjähtänyt mahallesi tai jos olis sellasta jatkuvaa jytkettä!

Näin siis mua on neuvottu kun ekassa raskaudessa tupsahdin.

Piipi Valkovuoto on niin juoksevaa tässä vaiheessa raskautta, että voi erehdyttävästi muistuttaa lapsivettä. Pissakin saattaa lirahtaa, kun rakko ei välttämättä tyhjene kunnolla vessassa, kun kohtu painaa.
Lapsivettä ei missään nimessä saa tulla kuin vasta synnytyksessä!

Flunssa vaan pahenee :snotty: :snotty: Nenä on totaalisen tukossa, päätä särkee ja hyvä, että pystyssä pysyy. Lähin tänään jo ennen puoltapäivää töistä, kun ei enää jaksanu olla, vaikka aamulla oli ihan hyvä olo.

Kiin ja Takku 21+3

Pikaterkut neuvolasta :wave:

Kaikki ok, th ei ollut kovin huolissaan supistuksista, mutta js ne tihenee ja koventuu, niin sitten aikaistetaan tulevalääkärineuvola. Sokerirasitukseen marssin sitten marraskuun ekalla viikolla, pitäs aika varata...
Painoa oli tullut n. 300g/vko, mikä oli yllättävän vähän, ajattelin että ois enemmänkin :whistle: Kaiken kaikkiaan nyt +4kg rv 22+0 mennessä, ei paha :whistle:
Hb pikkasen oli noussu viime kerrasta 109-->111, paineet oli hyvät, en muista paljon.
pikkuisen sydän jumputteli sataaviittäkymppiä (150) =) kumpaakos se meinaa? :whistle: :kieh:

Lääkärineuvola n. 5 viikon päästä, jos ei mitään uutta ilmaannu =)
Kelan paperit sain täytettäväksi =)

Jahvetti 22+0

Tarpalle :hug:

Kiin mä oon käsittäny, että noita eteerisiä ei tulis missään nimes käyttää raskauden aikana. Km vaara ja jotain käynnistävää vaikutusta--> supisteluja jne. Mulla oli polttarit esikoisesta rv30 ja pääsin hemmotteluhierojalle ym hoitoihin, ni piti tehdä kaikki ilman niitä öljyjä. Ja apteekis kylmägeelistäkin sanoivat, että kohtuudella, juuri eteeristen aineiden/tuoksujen vuoksi. Mut tiiä sit, jos asiat muuttunu :/ .

Tänneppä ei mitää. Mahaan on tungettu potkupallo, joka on kohta koripallo, ja sit, rantapallo ja sit... :o . On kyllä oikeesti nii pyöreä ja outo maha että! Että mulla pitää toi poika ja tyttömaha juttu iha paikkansa.
Onks muilla jo tissit kylmänarat? Ku mä en voi tuulessa olla enää ilman kunnon toppauksia. Muutenki alkanu rintoja särkee niiku maito nousis. Aikasi alkaa nuoki, mut eipä mittää, siinä ne kasvaa ja isäntä tykkää :D

Flunssan kourissa täällä kaikki neidit :( . Toivottavasti isäntä säilys..ei sille kyl 3vkoa sittenkää mitää tullu.

:heart: nelli&pulla 21+0!!!

Rakenneultrassa käyty ja rakko piti olla täynnä... Kai noissa eri käytäntöjä eri sairaaloissa. Masuasukki siellä heilutteli pientä kätöstään, mutta ei paljastanut sukupuoltaan. Jalat oli tiukasti yhdessä, ikävä kyllä. Olis ollut mukava päästä ostamaan edes yksi nuttu punaista tai sinistä jo valmiiksi. Hyvä kuitenkin että kaikki asiat oli kunnossa masussa. Jotenkin mulle tuli kuitenkin sellainen tyttöolo. Luulis että sen varmasti erottais jos olis poika tulossa... No, eipä tietty tuo pojan peli vois järin iso olla, kun kokonaispituuttakaan ei oo tuossa vaiheessa vaavilla järin paljoa. Mä olin jo niin varma että saisin tietää. Olis ollu kiva laittaa joko esikoisen mekkoja valmiiksi ja v.punaisia vaatteita tai sitten katsoa pojalle neutraaleja vaatteita ja ostaa pari sinistä nuttua. No, se on varmaa että sen näkee sitten helmikuussa että kumpi se on :D . Kyl mä oon niin kade teille jotka jo tiiätte... Mä oon niin malttamaton.

pilvipouta rv 20+3

Yhteistyössä