*HELMIVAUVAT7*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sannannaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän typyn nimi on Elena Aurora, ja painoa on veikkaisin nyt vajaa 9 kiloa ja 71 cm

No eipä teidänkään piltit paljoa syö..Neuvolassa sanottiin että sais antaa jo 11/2 dl - 2 dl kasvislihasosetta per ateria...tuntuu hirveän isolta määrältä kyllä!!!! Harvoin Elenakaan syö kuin sen yhden pikkupurkin. nyt pikkuhiljaa hieman enemmän kun olen laittanut tissimaidon kortille ummetuksen takia. Noin viikko kesti kun alkoi suoli toimia kunnolla.

meilläkin yritetty niitä 8 kk ruokia mutta olen joutunut ne aina vetään sauvasekoittimella sileäksi kun neiti kakistelee. Sitä pikkukalastajan herkkua vai mitä se lohimössö nyt olikaan :) ei syönyt lusikallistakaan mutta nyt noin 5 kokeilukerran jälkeen suostuu syömään vähän Semperin Punakampelaa ja perunaa, joka ei ole niin ""kalaisa"" kuin se lohipata. mutta niinhän sitä sanotaan että uuteen makuun tottuminen saattaa kestää 10 maistelukertaa joskus enemmänkin.

Teettekö itse ruokia? Mä suunnittelen joka viikko aloittavani mutta aina on niin väsynyt ja paljon muuta ohjelmaa että en sitten jaksa.

Terrrvetuloa Mammaliini joukkoon hurjaan!;)
Tyttöenergiaa tänne poikavauva valtaiseen porukkaan lisää,hienoa :)
Meillä Venla siis syö puuroa aamuin illoin 2-3dl (on herkkuva),kasvista puolesta purkista purkkiin (pieniä) ja lihaa sen puol purkkia..joskus sit puol purkkia annan hedelmää,riippuen aikatauluista ""ehditäänkö""..Eli puuroa menee täällä kyllä ihan uskomaton määrä,vielä kun siihen ""piilotan"" sitä korviketta ja noin puol purkkia hedelmää..huh huh..eilen kyllä pelästyttiin oikein huolella miehen kanssa,annettiin ruisleivän pala venlalle iltapuuron jälkeen,ja vaikka kuinka vahdittiin niin saihan se siitä sellaisen palan irti että melkein tukehtui! Oksennus ´lensi kaaressa,maha tyhjeni ja minä kaivan sormillani likan nielua auki :(( Onneks likka ei pienten itkujen lisäks ollu muuten moksiskaan tapahtuneesta ja söi vielä vähän puuroa lisää ettei nyt tyhjin mahoin nukkuun mennyt..Äiti oli kyl itku silmässä loppu illan,ja manatteli tyhmyyttään..olisi pitänyt pysyä maissinaksussa vaan..:`(
Onni onnettomuudessa..
Kokoajan täällä mäkin mietin et kohta alan itse tekeen ruokia likalle..ihan kohta..;) Mun alku perunankeittoni kun ei kelvannut,niin on vähän jäänyt..*hih*

Mammaliini, tervetuloa joukkoon! Teillä onkin Matiaksen ja Lassin kans samana päivänä syntynyt pienokainen. =)

Matiakselle pukkaa taas lisää hampaita. Ylös on toinen kulmahammas tullut jo läpi, ja toinen ilmeisesti tulossa, kun näyttää niin turvonneelta. Hassussa järjestyksessä niitä hampaita putkahtelee, kun nyt on alhaalla 3 ja ylhäällä se toinen kulma. =) Matias kokeilee edelleen kovasti konttausasentoa, nousee polvilleen sopivaa tukea vasten ja kierähtää siitä osittain istumaan. Ei tosin tajua siirrellä käsiään, että pääsisi kunnolla istumaan, joten yleensä kupsahtaa kyljelleen. =)

Yöt meillä on menny nyt tosi kivasti, kun se tuttikin jäi pois. Sain viime yönä nukkua 23-6.30 ilman mitään herätyksiä, ja Matias nukkui 19.30-6.30. Ois tietty voinu nukkua itsekin vähän kauemmin, mutta pakko tuijottaa aina Big Brother... 8)

Ollaan muutamana päivänä syöty 8 kk tarkoitettuja ruokia, ja hyvin menee alas, kun antaa tarpeeksi vähän kerrallaan. Jos on liian monta möykkyä samassa lusikassa, niin kakominen alkaa. Vähemmän maustetut sadonkorjuupata ja kinkku-kasviskiusaus näyttää maistuvan hyvin. Se pikkukalastajan herkku ei meillä kelvannut koskaan, ja mustakin siinä on kauheesti tilliä tai jotakin, josta en itsekään pidä. En oo kyllä kokeillu mitään kalajuttuja vielä 8 kk valikoimasta.

Matias meni taas päikkäreilleen ja tuntuu jo simahtaneen, kun ei ääntä kuulu, joten taidanpa lähteä suihkuun.. Palaillaan astialle!

terve taas pitkästä aikaa!!! sitä on aina mukamas niin kiireinen ettei ehi kirjottaa :)))
Meilläpäin pitää itse varata hammaslääkäri vauvalle ensimmäisten hampaiden puhjettua. Lassilla se on vasta marraskuussa. Alhaalla on ne kaksi hammasta mutta vähän on jo merkkejä ylähampaidenki tulosta. Lassi tykkää ite pureskella hammasharjaansa ja hangata sillä kutiavia ikeniä mut jos mä yritän vähä harjata ni ei meinaa tulla mitää.... täytyy varmaa ostaa toinenki harja ni saa ukkeli pitää ite toista :)

Meillä on vielä pinnis ylimmällä tasolla kun ei oo vielä mitää merkkejä ite nousemisesta tms. mut kaipa sen kohta joutuu vähä laskee.

Lassilla on kaks ä.pakkauksen toppapukua joilla aattelin selvitä tän talven.. tosin pitää kai ostaa lisäks joku kurahaalari noita loska kelejä ajatellen....hmmmm.....

Mä jään kotiin Lassin kanssa viel puolekstoista vuodeks... osittain siks että on sukset ristissä työnantajan kanssa. Kun tulin raskaaks ni se alko temppuilee ja savustaa mua sieltä ulos... lyhentelee laittomasti työpäiviä, ei antanu mun enää tehä urakkaa, ei maksanu sairaslomapäivistä palkkaa ym ym ym muuta mukavaa. Pieni firma jossa mä olin käytännössä ainut vakkari työntekijä perheen ulkopuolelta.... mut se siitä. Liitto hoitaa asiaa. Kyllä kannataa kuulua liittoon sanon minä!!

Mullakin on pakkasessa mustikoita mansikoita ja omppusosetta.. niin ja viinimarjamehuu. omasta pihasta omenat ja viinimarjat kun saa ni sitä on sitte pakastimet pullollaan... mutta hyvä niin.

Lassi syö 07.00 2dl maitoo, sit nukutaa viel pari tuntii. herättyään puuron n.1 1/2 dl.
sit n.12.00 liha-kasvissose 1-1 1/2 dl.
15.00 kasvisose tai liha-kasvissose 1dl
16-17.00 välipala hedelmä tms.sose
19.00 iltapuuro 1-1 1/2 dl.

aterian jälkeen ja väleissä maitoo.

nukkumaan mennään 19.30-20.00 jolloin juodaan viel yleensä aika reilusti maitoo.

Aika hurjalta tuntuu loore kun teillä jo noustaan seisoo yms. ja meidän lassi ei vielä ees ryömi. istuu kyllä jo ilman tukee mut eteenpäin ei mennä ku kierien :)) nopeesti se sit kai etenee kun pääsee liikkumisen makuun :)

Tervetuloa munki puolesta mammaliini!! Lassi synty joo samana päivänä ku teijän tytteli...tiistaina sitä ollaan sitten 8kk.....nopeesti menny aika :))

mut nyt on taas juttua kauhee litania joten heipparallaa!!

Heips! Tais Joona vihdoin sammua päikkäreille, kun huuto hiljeni. Meillä on aina pieni huutosessio ennen nukahtamista.

Meidän poika on ainakin kova syömään. Tullut isäänsä...Puuroa menee aamuin illoin arviolta 3 dl. Tänään annoin pitkästä aikaa valmispurkkia ja niitä hujahti lounaaksi kaksi kipaletta. Onneksi teen yleensä itse ruoat, muuten tulisi pojan ruokailut aika kalliiksi. Kannattaa vaan kokeilla omia pöperöitä, on ihan helppoa ja nopeeta, kun kerralla tekee ison annoksen ja laittaa pakkaseen. Perunoita en pakasta vaan keitän aamulla päivän tai kahden annoksen. Olen jättänyt ruoan alusta alkaen aika kokkareiseksi, joten hienonnan perunan vain haarukalla hiukan pienemmäksi.

Keittämäni mustikkkakiisseli uppos hyvin, mutta nyt on tullut kivaa mustikkakakkaa. (Pieniä mustia kikkareita). En uskalla antaa mustikkaa kovin usein.

En tiedä onko sattumaa vai mitä, mutta Joona alkoi heti nukkua läpi yön, kun lopetin imetyksen. Yöllä Joona ei ole saanut maitoa enää pariin kuukauteen, mutta on silti herännyt 3-5 kertaa yössä. Nyt kun lopetin imetyksen poju nukkuu klo 20-6.30. Ihmetyttää. Voipi olla, että nyt kuin sanoin asiasta niin ensi yönä taas heräillään...

Taitaa olla jonkin asteista vauvakuumetta ilmassa. Ostin tänään kirpparilta kaksi pientä potkupukua, kun oli niin ihania. Ajattelin, että jos itsellä ei ole niille käyttöä niin voi antaa sitten vaikka lahjaksi.... :)

Hellou!

On se vaan hurjaa tuo kehittyminen! Tänää Eetu nousi kunnolla istumaan ilman tukea. On siis aiemmin istunu jo, mut pitäny toista kättä ikäänku tukena. Niin ja sitten meillä kans noustiin seisoon... Pari päivää on noustu polvilleen ja nyt sit ku hyvä paikka tuli niin kokonaan ylös. Mies multa kysy, et kai otit valokuvan. No, en tod siinä pystyny ku sydän löi tuhatta ja sataa, et mihin se poika kaatuu...

Meil on ollu tänää väsy päivä, kun ei meinaa noita päikkyjä nukkua. Jätti kokonaan aamupäikyt ottamatta niin tietäähän sen, et rytmi meni heti plörinäks. Eihän sitä väsyneenä jaksa syödä eikä touhuta. No, huutaa sit iltapuurolle...

Meillä Eetu syö vaihdellen, mut aamusta menee noin 1dl puuroo, lounas pual purkkia omatekosta kasvista ja lihakuutio+hedelmää 1/3 - 1/2 purkkia, päivällisellä pelkkää kasvista ja hedelmää ja sit iltapuuro, joka onkin yleensä ainaki 2 dl. Maitoo sit ruoalla ja joka välissä, et saatais se 6 dl täyteen. Joskus onnistutaan ja toisinaan sit ei. Ehdottivat jo neuvolasta, et antais oikeita hapanmaitotuotteita. Musta tuntuu, et toi omatekemä on vähä staffimpaa ku kaupan ruoka. On meinaa kumpiakin syöty. Kaupan eväitä menee varmaa se yks purkki, ainaki melkein...

Ou jee, huomenna mökille. Pitäis kai alkaa pakkaileen. Hyviä viikonloppuja kaikille!

täällä taas.. =) Piti ihan asiakseen ruveta kirjoittamaan, kun unohtui edellisestä puolet..

Niin, lienenköhän ainoa, joka on menossa töihin jo nyt vuodenvaihteessa? Meillä tosin mies jää kotiin ainakin puoleksi vuodeksi, ja pidän kesälomani heinäkuussa, joten Matias olisi menossa hoitoon aikaisintaan ens vuoden elokuussa. Katotaan vähän rahatilanteen ja tunnelman mukaan. =) Miehen työkaverit oli sanoneet, että ekat kuukaudet on ihan kivoja, mutta sit alkaa tökkiä kotonaolo, joten saas nähdä miten se viihtyy.. =) On kyllä ollut Matiaksen hoidossa muutenkin ihan innokkaasti mukana, joten en usko, että tulee mitään ongelmia.

Ruokailussa ei oo tapahtunut mitään muutoksia, puuroa menee aamuin illoin varmaan n. 1,5 dl, lounaaksi purkki (tai puolikas isosta) lihasosetta, vajaa purkki hedelmäsosetta välipalaksi ja päivälliseksi purkki kasvista tai lihaa. Maitoa yritän saada menemään 6 dl päivässä, ja varmaan aika lähelle yleensä päästään.

Kohtahan nää meidän pikkuset on jo isoja, kun nyt osa jo nousee pystyyn ja konttailee... =( Vauvakuume alkaa vallata mielen meilläkin, ja mieskin on jo vähän pehmennyt, joten ehkäpä, ehkäpä... Oliskin kiva jäädä syksyllä taas äitiyslomalle, ja hoitaa Matiasta vielä kotosalla. Työnantaja voi olla vähän eri mielellä, mutta eipä siltä kysytä! =) No joo, jospa lähtis laittamaan Matiaksen iltapuuroa ja sais sen ajoissa yöunillekin..

Mä olen kanssa menossa vuoden vaihteessa töihin, mies jää hoitovapaalle siihen asti kun Alma-Esther täyttää kolme, mikä on tosi ihana juttu!
Aamulla Alma-Esther ei syö puuroa juuri lainkaan, ehkä muutama lusikallinen menee, jos laitan sekaan omatekemääni omenamössöä niin sitten maistuu paremmin. Lounaalla syö nippanappa puoli purkkia jotain liha-kasvismössöä, joko kaupan tai itetekemääni. . Päivälliseksi jotain vihannesmössöä ja iltapalaksi hedelmäsosetta, aika usein luumua kun masu on aika kovalla, onneksi toi luumu auttaa. Ja tissiä kaikkien näitten aterioitten päälle. Yöllä syö tissiä 1-2 maissa ja sitten aamulla 5-6 maissa, onneksi vielä nukkuu sen jälkeen yhdeksään saakka. Mä haluaisin jo lopetella imettämisen, mutta Alma-Esther ei syö pullosta, ei juo nokkamukista eli en todellakaan tiedä miten vieroittaisin.

Neiti on ollut jotenkin tosi itkuinen ja huutaa heti jos jää itsekseen lattialle. Hampaita ei ole vielä tullut, istuu tosi hyvin ja ryömii taaksepäin muttei vielä ole tajunnut miten eteenpäin mennään. Ei todellakaan yritä vielä seisoa, mutta pinnasängyssä punnertaa polvilleen ja sitten kauhee huuto kun jää jumiin.

Voi teitä onnekkaita Honey ja Maaria kun teidän miehet on valmiita jäämään kotiin..itse olisin kotona Elenan kans vaikka 6 vuotiaaks, mutta ei ole taloudellisesti mahdollista. Mun mies vielä opiskelee mutta aikoo löytää töitä pian ja vaikka kuinka tykkääkin olla kotona tytön kanssa ei voi kuvitellakaan jäävänsä koti-isäksi. Mä olen kotona ens syksyyn ja sit sydäntä riipien on kai tyttö laitettava tarhaan.

Kauheesti paljon saa maitoa sun vauva Maaria, tai siis usein..oletko ajatellut että ummetus voisi johtua siitä...mulle ainakin neuvolassa sanottiin että meitin tyttö sai liikaa maitoa ja maitosokeri kovettaa vatsaa; 6 tissuttelusta on siirrytty nyt 3-4 per vuorokausi. Yöllä ottaa välillä koville, ja jos ei selvästikään anna periksi niin annan ylimääräisen maidon mutta aika hyvin on tyytynyt vesitilkkaan. Mut näähän on kauhean yksilöllisiä juttuja...meidän typy on mahdoton juoja..juo siis kerralla tosi paljon ja olen tuottanut maitoa kuin lehmä kun se on osannut sitä tilata :)

Vielä noista ruoista ja tukehtumisvaarasta: Elena rakastaa järsiä kovaa ruisleipää ja olen aina vähän sydän kurkussa että jos se saa yhtäkkiä ison palan kurkkuun... Niin kauhujuttuja olen kuullut, että hirvittää. (viimeksi joku alle vuoden vanha oli tukehtunut omenapalaan) Porkkana olisi turvallinen mutta ainakin meidän likalle liian kovaa..
mistä niitä maissinaksuja saa pääkaupunkiseudulla?

Ihanaa muuten lukea näitä teidän viestejä. Niistä saa vertaistukea ja kokemusta kun kaikilla kavereilla on niin paljon vanhempia lapsia eikä ne enää muista noita omia 8 kk aikoja.

Moikka mammaliini ja teretulemast meidänkin puolesta!

Noita naksujahan saa ainakin isommista kaupoista tyyliin sittari ,prisma jne.Sipsihyllystä löytyy olikohan se laatupakarin tuote,vai muistanko ihan päin honkia..Sellanen punertava/läpinäkyvä pussukka.

Ja millonkas me pääkaupunkiseudun mammat muksuineen tapaamme???????
Miten ois ensiviikon ma-ti-ke??
Olikos teillä niitä harrasteita ke:sin ,HelmiBaby,Maaria?
Jokos scarabe on palannut etelään?
Mammaliini mukaan kanssa,jos täälläpäin vaikutat + kaikki muutkin ;o))).

Nyt painumma tiksin maalaismarkkinoille,heips!

Heippa taas pitkästä aikaa (?) ;o)

Tervetuloa mukaan Mammaliini ja Elena *käsipäivää*

*Tintti* voi pientä vaavaa, ekoilla kerroilla saattaa sattua noin kun ei oo vielä tottunut että sitä leipää ikenillä pureskellaan muussiks ennenkö nielastaan. Tais neiti innoissaan nielasta liian ison palan?

Teia mussuttaa tota leipää kun purkkaa söis, mutta niin se tekee ruuallakin, eli on tottunut mussuttaan ne kaikki suulliset kun siellä on niitä sattumia paljon.

Mammaliinille: Mä syötän Teialle omia ""soseita""...Lähinnä noi soseet on jo samaa ruokaa muun perheen kanssa (jollei oo sellasta ruokaa mitä neiti ei sais syyä) Otan siis yleensä ennen lihaliemikuution lisäämistä Teian osuuden pois kattilasta. Ruuan kanssa annan aina joko kurkkuraastetta tai porkkana raastetta. Tomaattia pikkasina palasina/kuutioina.

Teia on nyt juonut korviketta tuttipullosta *jee vihdoinkin* kerran- kaks päivässä ja tollasen 60 millii kerralla (aika vähän verrattuan teiän vauvojen maitomääriin :o/ ) ja toi ruuan määräkin on pikkunen verrattuna teiän vauvoihin...mut johtuiskohan tuo siitä et Teiakin on sellain sirpakka? ;o)

Eli aamupuurolla alotetaan aamu ja sitä Teia syö tollasen vajaa desin verran (puuroon oon sekottanut marjaa ja korvikejauhetta) sitten vähän ajan päästä mennään tisutteleen...

Päiväruuaks Teia syö tollasen vajaa desin ruokaa ja päälle tisuttelut....

Välipalana hedelmää 1 1/2 desii jotakuinkin ja jossain vaiheessa tisuttelut päälle...

Iltaruuaks joku vajaa desin verran ruokaa...

Iltapuuroa tollain desin verran johon sekotettu marjaa (mansikka, vadelma tai mustikka...mustikkaa joka toinen ilta ainakin) ja korvikejauhetta. Maitoo tuttipullosta se 60 millii ja tisuttelut myöhemmin vielä päälle.

*Heh* Täällä kanssa toi asunto kuume on jatkuvaa...kokajan molemmat ettii asuntoi ukon kaa. Meidän piti käydä jo varaamassa toi etelän matka kesäks, mutta mun tarvii viel tarkistaa mun loman ajankohta :o/ toisaalta mä mielummin kyllä ostaisin sen asunnon.... Tai mökin...

Nyt aattelinkin ens viikolla käydä ihan vaan kyseleen mikä mahdollisuus meil ois saada asuntolainaa....ja kuinka paljon. Mun siskon perhe alotti rakentaa jo toista omakotitaloaan...Ne ekan rakensi jokunen vuosi sitten *metritavarana* ja nyt ne myi sen ja nyt aikovat rakentaa sitten sellasen unelmatalon (ja taas metritavarana) Nyt siskokin pystyy auttaa miestään paremmin siinä raksalla kun viimeks oli raskaana ja sitten hoiti sitä pikkuvaaveliaan... *vähän kade* :oD No nyt tähän uuteen taloon tulee vähän tilavemmat huoneet kaikille 3 lapselle.

Jaha mulla on mehustus kesken keittiössä joten lähempä sitä jatkaan....

Nähdään taas!

Huh, täällähän meinaa ihan tippua kyydistä!
Tervetuloa mammaliini ja Elena! Kiva saada uusia mukaan!

Violet80, onnea uuteen kotiin!!! (kateellisena) Koska pääsette muuttamaan? Munkin mieli halajaa maalle... Tahtoo oman pihan ja ulko-oven!

Me sairastetaan vieläkin :( Soitin neuvolaan tosta Elviiran silmien rähmimisestä ja kysyin että joko saan viedä sen lääkäriin. Mua on niin paljon ""peloteltu"" siitä että lasta ei flunssan takia lääkäriin viedä, tai muuten...!!! Sain sitten luvan ainakin soittaa terveyskeskukseen. Niinhän siinä kävi, että ei ne suostuneet antamaan aikaa. Onneksi sentään saatiin resepti suoraan apteekkiin ja nyt nautitaan silmätippoja. Uskomatonta toimintaa!!!
Mulla on kurkku aina vaan kipeä.
Eilen oltiin markkinoilla ja katsomassa isukin lätkäturnausta. Sieltä tultiin lääkärin kautta: kiekko leukaan ja peukalo mäsänä. Ei voi enää muuta kuin nauraa.

Sannannaa: joo tais se likka innostua niin et ison palan puras;) Ajan kanssa sit varmasti oppii vähän ""miettimään"" et kuinkas moinen pala mahtuu mahaankin asti *hih*

Niin,mä olen kotona kans ens syksyyn,koskas ne paperit pitäs siellä Kelassa käydä hoitaan? *ulkona kuin lumiukko*
Kun töihinkin mun pitää mennä jotain täyttään???ÄÄK??!

Venla tekee inhottavaa narskutusta nyt sillä ylähampaalla alahampaisiin :/ Oikein kylmiä väreitä menee..huiiih-...

Iho on taas surkeassa kunnossa likalla :(( Ja kun ei tiedä johtuuko se mahd. maitoallergiasta vai mistä!?
Hel%¤#´tin TAYS kun ei niistäkään ota selvää,ite pitäis olla ilmeisesti joku lääkäri tässä! Mistä mä tiedän et onko noi polvet ja nilkat niiin huonona et olis allergiaa,vai mitä?!
Sit vaan on annettava uusia makuja lisää,ihan kun muutenkin on jo sekaisin et mikä sopii ja mikä ei..:( *anteeks kun valitan,:(*
(kaivaa likan pois koneenjohtojen välistä...)
Niin,ja se mietityttää sit eniten et mitäs jos seuraavan muksun kans on samanlaista..Muuten ei ""pelottais"" koko urakka toisen lapsen kans,mut harmaita hiuksia tulee kyl jos talossa kaks kuivanahkasta ja allergista lasta..Noh,eipä sitä ikinä tiedä..Ollaan miehen kans puhuttu et sillai hyvä ettei Venla ole ns. helppolapsi (mut ei kyl ihan vaikeinkaan) et seuraavan kans jos sellaisen saadaan ei pitäis suurimpi kompastuksia tulla..ellei sit ole koliikki tms..Onpa tässä siis jotain hyvääkin :D Ja kyllä noin ihanan prinsessan tai prissin vois toisen aina tehdä!!! <3

Muuten,mammaliini..voit lähettää jos haluat teidän kuvia meidän s.postiin. helmivauvat1@netti.fi,saat sieltä takaisin vastauksena salasanan,jolla pääset katsoon meidän muidenkin muksuja!

En olenkaan ajatellut että äidinmaito kovettaisi vatsaa, kuvittelin sen olevan just päinvastoin että neste kuin neste löysentäis tuotoksia, näin sitä oppii uutta joka päivä! Ostin Alma-Estherille talveksi ihanat toppatöppöset ja -hanskat ja ensimmäiset jarrusukat, kaikki oli 50% alennuksessa. Ajattelin että tämä talvi menee sillä äitiyspakkauksen toppapuvulla.
Ensi viikolla mulle käy kaikki muut päivät paitsi keskiviikko, silloin ollaan muskarissa.

hei Maaria!

Minäkin kuvittelin niin, että maito pehmentäisi vatsaa, koska me aloitimme kiinteät silloin aikoinaan jo 4 kk iässä kun neiti kakkas sellaista kuravelliä, että piti 4 kertaa vaihtaa kaikki vaatteet per päivä! Mutta näin se neuvolatäti sanoi, että maitosokeri saattaa kovettaa vatsaa. Mutta kaikki vauvathan on erilaisia. Mutta tein tuossa ihan empiiristä tutkimusta :) ja annoin Elenalle vähän enemmän maitoa (jonka seurauksena ei ruoka maistunut entiseen malliin) niin kyllä sillä taas kovalle veti vatsa ja jouduin antamaan mallasuutetta.

Kiitos vihjeestä koskien kuvagalleriaa..laitan sinne heti yhden kuvan, jossa Elena tosin on vasta 5kk, koska uudempia digikuvia ei ole ihan vielä...tulossa kohta kyllä lisää.

Ja olisi ihanaa tulla tapaamaan muita helmimammoja pääkaupunkiseudulla...ihan ydinkeskustassa asutaan. Kertokaa vaan missä treffaatte seuraavaksi.

Ihanaa aurinkoista syyspäivää!!!! Nyt silakkamarkkinoille!

Terveluloa jutustelemaan Mammaliini! Ajatelkaas miten kauan me onkin jo kirjoiteltu kuulumisia tänne palstalle!!!

Minä tuossa just yritin täyttää kodinhoidon tuen hakupapereita.Tyssäs sitten kohtaan, jossa kysytään vuosiloman ajankohtaa ja palkkaa.Tarttee rueta kyselemään palkanlaskusta josko niillä olis antaa tietoja kun lomathan tulee maksuun vasta ensvuoden puolella.Että osaa taas olla hankalaa...inhoon kaikkia noita hakukaavakkeita...niinkuin varmaan me kaikki,höh!

Keittelin viikonloppuna Joonalle sosetta bataatista.Kylläpä pikku mies tykkäsi kovasti.Onkos teillä muilla hyviä vinkkejä/ohjeita omien soseiden tekoon?Olisi kiva saada vähän vaihtelua noihin tuttuihin mössöihin.Oletteko laitelleet jotain mausteita soseisiin?

Joonalle taitaa olla tulossa lisää hampaita.Kuola valuu taas ihan kiitettävästi ja hän kaluaa kokoajan sormiaan.Viime yökin oli taas kurja,Joona heräsi itkeskelemään klo 3 ja rauhoittui vasta joskus neljän jälkeen kun annoin vihdoin tissiä.

Me mennään tänään hakemaan uusi turvaistuin.Ostettiin brion istuin (279 €),osa väreistä oli la loppu ja tänään soittivat että meidän haluamaa väriä on saapunut...siihen tulee kaupanpäälle se penkin kurasuojus ja joku lelu.Kaukalo olisikin varmaan jo aika ahdas talvivaatteiden kanssa,vaikka kiloraja ei vielä täytykkään.Pääsee nyt sitten Joonakin istumaan kuin isot pojat.

Joonallekkin ostettiin jo potta.Tosin eipä taida poika siitä oikein tykätä,hirmuinen mutkuilu alkaa kun laittaa siihen istumaan.Harmi...kakka kun tuppaa tulemaan aina heti aamulla ja päiväruoan jälkeen niin olisi helppo istuttaa potille.Ehkä sit vähän myöhemmin...

Laitelkaahan mammat kuvia helmivauvoista s.postiin,niitä on aina niin kiva katsella kun en pääse tapaamisiin kun asutaan täällä Savossa....

Bataatti kuullostaa hyvältä..sehän on vähän makeahko eli varmasti vauvojen mieleen. Minäkin sain sitten vihdoin ja viimein aikaseksi tehdä itse sosetta Elenalle. Ja sehän oli helppoa ja hauskaa. Olen kova kokkailemaan ja käytän paljon mausteita, joten ajatus pliisujen vauvanruokien tekemisestä on tuntunut aikaisemmin turhauttavalta.

plus meillä on ollut aikaisemmin niin ongelmallisia nuo päiväunet että on mennyt kaikki energia nukuttamiseen ja uudelleennukuttamiseen. Eilen innostuin sit kokeilemaan ja laitoin broiskukasvispataan vähän valkosipulia (joka on äidin herkkua ;) eli on tullut tutuksi rintamaidossa) , ja mustaa pippuria, ja tyttöhän söi aivan innolla. Tuoksukin oli huumaavaa. Oltiin kesällä 3 viikkoa italiassa jossa vauvaruokiin oli lisätty suolaa!!!! joten Elenalla on ollut vähän vaikeuksia suomalaiseen suolattomaan ruokaan tottumisessa, mutta valkosipulista tuli sellainen hieman suolainen maku. Ja muutenkin se toimii kuten suola, eli tuo kohtuudella käytettynä ruoan ominaismaut paremmin esille. Eli tavallisten mietojen makujen ,kuten broilerin, maku voimistuu ja paranee. En tiedä toimiiko kaikilla, täytynee olla rintamaidossa valkosipuliin tottunut....

Hampaita varmaan tulossa täälläkin, viime meni kitistessä, ja kovin on turvonneet ikenet,en tiedä tuleeko ylös vai vielä alas,ylhäällä hammas kuultaa ikenen läpi, muttei ole puhjennu ja alhaalla taas on niin turpeena ien, että saas ähdä. Ens yöks saa kyllä panadolia, yöllä en jaksanu antaa,ku ei niin itkeny että olis hereillä ollu...mutta kyllä väsyttikin tänään,kaikkia. On päikkärit maistunu hyvin poitsulle,ja mullekin olis, mutta jostain ihmeen syystä en oo taas muka ehtiny nukkuun...

Joo,soseohjeita tännekin,please!!:D mulla ei oo ku noi pari ohjetta tossa vihkosessa, tosin en ole niitäkää saanu aikasek tehä. Mutta nyt aattelin että pakko tehä,kun alkaa meneen pari kolme purkkia jo päivässä ruokia,tulee vähän halvemmaksi. Eli liha yms ohjeita tännepäin ja mites ootte hedelmäsoseita yms tehny?mites pakastus,mulla olis noita pilttipurkkeja kertyny,eikös niissäki voi pakastaa?vinkkejä vinkkejä... ;)

Nyt lähen shoppaileen anttilaan uusia verhoja!:)

Kävin lääkärissä. Todennäköisesti angiina, saan huomenna tulokset. Oliskin niin sais antibioottia ja olis jotain toivoa paranemisesta! Ajattelin, että jos kuurin saan, loppuu imetys siihen. Saas nähdä...
Munkin pitäis alkaa monipuolistamaan tota neidin ruokavaliota. Olen nyt antanut niitä 8kk lihasoseita ja hyvin on uponnut. Haluisin kuitenkin tehdä itse ruoat, kunhan jaksan.
Loore: Mä olen antanut banaania, omenaa ja päärynää lusikalla jäytämällä. Banaania lisäks haarukalla muusattuna kaurapuuron joukossa. Tosi hyvää! Omenoista keitin myös sosetta, ilman sokeria tai hedelmäsokerilla.

Laittakaahan muuten kokemuksia niistä turvaistuimistanne. Meillä vielä hankinta edessä.

Joonalla oli tänään allergiatesti ja näillä näkymin on allerginen kananmunalle ja rukiille. Mä olin aika yllättynyt tuloksesta. No nyt voi hyvillä mielin alkaa testailemaan korvikemaitoa ja kauraa. Onneksi ei ollut koiralle, koska muuten olisi tullut pulma, mitä tehdä meidän koiruuden kanssa.

Viiri kyselit istuimista. Me ostettiin Britaxin Two Way ja ollaan oltu tyytyväisiä. Joonakin on tykännyt istua isossa istuimessa, on enemmän tilaa ja näkee paremmin ympärille kuin kaukalossa. Hyvin olis kyllä vielä mahtunut kaukaloon, mutta alkoi hermostua pienessä tilassa. Tuntuu toi iso istuin paljon turvallisemmallekin.

Joonalla on keskiviikkona neuvola + lääkäri. Kiva nähdä paljonko on tulut kasvua kahdessa kuukaudessa. Ja torstaina meidän pikku ukko on sitten jo 8 kk. Tänä iltana otti ekat konttausliikkeet, mutta muutti heti ryömimiseksi kun pääse siten kovempaa.

Tänään huomasin, että taitaa jo alkaa äidin naama kyllästyttää, kun heti isin tullessa kotiin loppuu kiukuttelu. Mutta kiukuttelu jatkui heti, kun isi lähti kattomaan jalispeliä. Huokasin helpotuksesta, kun Joona äsken vihdoin nukahti. Pitäis mennä itsekin nukkumaan, mutta ei vaan malta kun on vihdoin ""omaa aikaa"". Ei kun sohvalle kattomaan telkkaria ja popsimaan karkkia.

Taidan minäkin kokeilla seuraavaksi valkosipulia soseissa.Me tykätään miehen kanssa kovasti valkosipulista,joten Joonakin lie tottunut sen makuun jo rintamaidossa.

Meillä kanssa ""isin poika"".Poju on yhtä hymyä kun isi tulee töistä kotiin.Unohtuu kiukuttelut just.

Nyt minäkin taidan lähteä telkkua töllöttämään,Joona nukahti jo...

Kati: millä teillä testattiin noi allergiat? Meinaa kun meillähän on kaikki maailman testit (paitsi se maitoaltistus) tehty ja mitään muuta ei ole löytynyt kuin ohra..!?!!? Kuitenkin heti kun korviketta ollaan ruuan sekaan laitettu niin iho paheni? Tuntuu niin uskomattoman tyhmältä että miks niitä testejä yleensä tehdään kun ne ei ole 100% varmoja..!? No toivotaan todella ettei teille tule mitään oireita mistään muusta :D On se vaan hankalaa näiden kanssa sumplia..
Meillä on nyt ruokailu mennyt ihan päin peetä,likka laittaa tiukasti suun kiinni ja tuhisee nenän kautta lujaa,päristelee ja muutenkin kiukuttelee nyt syömisen ajan (yrittää nyt sit pitää pokan kun toinen pelleilee,kun ei sais nauraa;)
Kovasti joutuu nyt sit kieltään toista ,välillä uskoo väliillä ei tod. Toiv. on vaan kausi menossa..huoh,,

Taas täytyy mennä lääkäriin. Alkaa pikkuhiljaa kyllästyttää. Ei siis ollut angiina, joten jää vielä arvotukseksi saanko sitä antibioottia. Eli toistaiseksi jatkuu imetys.
Meilläkin on selvästi alkanut tulla eroahdistusta. Ei vaan meinaa isän seura kelvata ellei äiti ole näköpiirissä. :) Heti alkaa kiukuttelu jos menen vaikka vaan toiseen huoneeseen ja juttelen samalla koko ajan. Toisaalta aika hellyyttävää, mutta ottaa voimille.
Kiitos Kati kommenteista, täytyis tosiaan mennä törsäämään...

Joonalle tehtiin se ihopistokoe eli Prick. Testattiin kissa, koira, kala, kananmuna, lehmänmaito, soija ja viljat. Ja tosiaan vaan kananmuna ja ruis näytti plussaa. Lääkäri tosin sanoi, että kun ruis on plussaa voi todellisuudessa poika olla allerginen muillekin viljoille. Saa nähdä miten käy.

Nyt annan 5pvä Tuttelia ja toivon, ettei mitään tulis. On tosiaan inhottava pelata näiden ruokien kanssa. Tuntuu, että vaikka Joona söis vaan perunaa, possua, riisipuuroa ja soijaa niin raapii silti kylkiään välillä ihan verille asti. En tiedä onko iho vaan niin kuiva vai onko esim pölylle allerginen (ja sitä meillä riittää..). Saatiin numero ravintoterapeutille, joten pitäis kai varata aika ja katsoa, mitä sillä on sanottavaa.

Mä olen niiin varma et meillä toi likan iho johtuu vaan ja ainoastaan atopiasta (mullakin on se)mut meeppä sanoon se lääkäreille..hmph..
Eli toivon et kun nyt ilmat viilenty niin iho kans sen takia huonontu..niinhän atoopikoilla aina käy,talvella kutistaan ja kesällä naatitaan;) Marraskuussa olis meillä vasta kontrolli sairaalaan,mut saas nähdä mitä 8kk neuvola/lääkäri sit sanoo sitä ennen..mä en vaan ihan hirveesti luota noi arvauskeskuksen tohtoreihin..
Ja kun eniten mua ihmetyttää ettei sitä ihottumaa ole venlalla kuin nyt nilkat ja polvet..missä Joonalla sitä on? Kun maitoallergisilla voi tulla jo yhdestä millistä reaktiota esim suupieliin kun kosketustapahtuu,mut eipä meillä kasvoissa ole mitään,ei edes kuivaa nyt..