hiton hitto, tepsiikö tää unikoulu??

Hemmetin Raivostuttavaa

Aktiivinen jäsen
12.02.2008
1 133
0
36
Sain ohjeet neuvolasta että pitäisi aloittaa unikoulu.
No likka on nyt 9kk ja sen verran olen tällä viikolla saanut aikaiseksi että nukahtaa omaan sänkyynsä, pari yötä on mennyt hyvin, kerran tai pari on joutunut tuttia laittaa suuhun, mutta nää 2 viimestä
torstai-perjantai yö, aloitti huutamisen klo 03, annoin hänen huutaa, kävin silittämässä, tarjosin tuttia(tuttia ei huoli enää alkaa raivoamaan kun sen tarjoo) klo 06 sitten otin viereen nukkumaan jossa nukkukin sitten hyvin loppuun, nyt pe-la yö ihan sama juttu, taaskin otin viereen että sai nukkua ton vikan puolitoista tuntia rauhassa.

Meneekö tää ny ihan v##uiks ?
Huomenna pitäis laittaa likka yökylään, meillä on miehen kanssa 1 vuotis hääpäivä, saadaan kaikki lapset pois.
Mua jännittää antaa toi likka mun äidille, osittain siksi että likka on aika hankala noi yöt, en haluais rasittaa sairasta äitiä.

Ihan oikeasti mä en tiedä mitä mä tekisin

siis yritättekö pullosta eroon vai sitä että nukkuis omassa sängyssä yönsä? jos jälkimmäistä niin vituiks on menny suomeks sanottuna kun viereen olette ottanu...

Alkuperäinen kirjoittaja Hemmetin Raivostuttavaa:
omassa sängyssä nukkumista, mutta mitä hittoa tehdään sillo jos likka itkee 30min putkeen eikä rauhoitu, mitä hittoa mä siinä sitten saatana teen?

yritä vain rauhoitella, ota syliin jos näyttää että itkee ihan hepulissa, tarjoa tuttia, silittele.. ihan mitä vaan mut ei sitä että otat viereen.

Kun osaiskin neuvoa, meillä on samaa ongelmaa mutta unikoulu aina tyssänny siihen kun en tiedä mitä teen kun mikään rauhotuskeino ei auta vaan tyttö karjuu pää punasena...

Alkuperäinen kirjoittaja f:
omassa sängyssä nukkumista, mutta mitä hittoa tehdään sillo jos likka itkee 30min putkeen eikä rauhoitu, mitä hittoa mä siinä sitten saatana teen?

yritä vain rauhoitella, ota syliin jos näyttää että itkee ihan hepulissa, tarjoa tuttia, silittele.. ihan mitä vaan mut ei sitä että otat viereen.

täytyypä kokeilla sitä syliinottoa, tuttia ei välillä huoli. alkaa vaan vähän rasittamaan, ukosta ei mitään hyötyä kun lähtee aina töihin varhain aamulla ja tulee illalla, alan olee aika tiltissä ite. Kiitti sulle neuvosta

Alkuperäinen kirjoittaja idu:
Kun osaiskin neuvoa, meillä on samaa ongelmaa mutta unikoulu aina tyssänny siihen kun en tiedä mitä teen kun mikään rauhotuskeino ei auta vaan tyttö karjuu pää punasena...

Koitahan sinäkin pärjätä, onkohan tää yleistä tytöillä, ei mun pojat tälleen käyttäytyny, ne nukku jo yönsä kunnolla 3kk:stä lähtien

Alkuperäinen kirjoittaja f:

täytyypä kokeilla sitä syliinottoa, tuttia ei välillä huoli. alkaa vaan vähän rasittamaan, ukosta ei mitään hyötyä kun lähtee aina töihin varhain aamulla ja tulee illalla, alan olee aika tiltissä ite. Kiitti sulle neuvosta

sylittely tosiaan auttaa jos vauva menee paniikkiin, saattaa tuntea itsensä "hylätyksi" kun ennen on päässy äidin viereen ja yht äkkiä ei... kyllä se siitä vielä iloksi muuttuu! tiedän tunteen, me kamppailtiin esikoisen kanssa ihan samasta asiasta aikanaan... kuopuksen kohdalla olin sitten sen verran viisas etten totuttanutkaan viereen nukkumaan. :D

tsemppiä teille!

Eli vaikka tyypin otsasuoni räjähtäis, älä ota viereesi sitä muksua.
Pötkötä lapsen sängyn vieressä sohvalla/nojatuolissa pimeässä viltti päällä, älä rupattele. Paijaa hellästä selästä ja kun rauhoittuu (hyvällä tuurilla vasta parin tunnin päästä vasta...)Jätä käsi selän päälle hetkeksi.
Älä anna lapsen huomata lähtöäsi.
Ole pitkäjänteinen. Nyt alkuun menee varmasti aikaa, koska olet jo tehnyt mukelolle hyvin selväksi että kunnon raivarilla ja puolen tunnin mittaisella, pääsee haluttuun lopputulokseen eli mamin viereen.
Tsemppiä:)

Meneekö tää ny ihan v##uiks ?
Huomenna pitäis laittaa likka yökylään, meillä on miehen kanssa 1 vuotis hääpäivä, saadaan kaikki lapset pois.
Mua jännittää antaa toi likka mun äidille, osittain siksi että likka on aika hankala noi yöt, en haluais rasittaa sairasta äitiä.

Ihan oikeasti mä en tiedä mitä mä tekisin

Meillä molemmat lapset nukkuivat kuin enkelit mummolassa vaikka kotona pomppivat. Ehkä teillä samoin... Toivotaan että osaa olla vieraanvarainen.

Koitahan sinäkin pärjätä, onkohan tää yleistä tytöillä, ei mun pojat tälleen käyttäytyny, ne nukku jo yönsä kunnolla 3kk:stä lähtien

Yritän :) En tiedä sitten kun ensimmäinen lapsi minulla kyseessä mutta äidiltäni olen kuullut että käyttäydyin samoin, veljeni taas ei...

Minusta tympeää kielenkäyttöä AIKUISELTA!

Kovin on pieni vielä lapsesi.Voihan sen hääpäivän viettää vauvan kassa ku on tullut semmonen hommattua.Miksi sairaan mummon pitää hoitaa?

Meillä poika on just samanlainen. Hirveä huuto tulee jos äiti ei ota syliin. Pahinta on se, että poika osaa kääntyä sängyssä kontalleen ja sitten kun se on kontalleen päässyt, niin uni ei varmana tule. Yritä siinä sitten pitää poika hiljaisena. Ja koska kerrostaloasunnossa asutaan, tuntuu, että naapurit häiriintyy. Meinaa iteltä mennä hermot, mieheltä kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

Kovin on pieni vielä lapsesi.Voihan sen hääpäivän viettää vauvan kassa ku on tullut semmonen hommattua.Miksi sairaan mummon pitää hoitaa?

Aivan, vanhemmilla ei saa ikinä olla omaa aikaa. :headwall:

Oikeesti. Ehkä se lapsenkin hoitaminen sujuu paremmin, kun on saanut puolison kanssa vähän akkuja ladattua. Tuliko edes mieleen tällainen seikka?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

no kiitti sulle
mun äiti ei nyt silleen sairas ole mutta omia sairauksia löytyy eli kyllä hän jaksaa ja kykenee hoitamaan, mutta silti vähän mietityttää
Ja ihan vain tiedoksesi, mä hoidan lapseni kotona, hoidan kolmea omaa lasta ja joka toinen viikonloppu myös mieheni esikoista eli neljää lasta
Hyvin vähän olen pyytänyt apua, tämä on toinen kerta kun nuorimmaiseni menee yökylään. Olen väsynyt. Kaikilla kolmella lapsellani on ollut korvatulehdus kierteet. Olen päässyt jo yli kahden isomman kierteistä, keskimmäinen oli jopa astmainfektio lapsi, käytiin läpi keuhkokuumeet ja kaikki.
Nuorin aloitti korvatulehdus kierteen 3viikon ikäisenä, sitä on jatkunut siitä lähtien ihan syyskuuhun asti mallilla 2 tulehdusta per kuukausi. Syyskuussa putkitettiin korvat

Joten anteeksi tosiaan, en taida olla mikään hyvä äiti sinun mielestäsi mutta onneksi itse tiedän että olen niin hyvä äiti kuin olen lapsilleni ja millään muulla ei ole väliä.
Olin myös 3 vuotta sitten yh, pärjäsin oman burnouttini kanssa, pärjäsin silloisen nuorimman kanssa jolla oli tuo astmainfektio ja lääkärissä ravattiin.
Omat on lapseni kyllä ja ne hoidan, mutta onneksi lasteni isoäidit haluavat välillä nauttia näistä lapsista ja myös silllä tavalla auttaa minua lataamaan akkuni

Alkuperäinen kirjoittaja Pieni Lasienkeli:
Meillä poika on just samanlainen. Hirveä huuto tulee jos äiti ei ota syliin. Pahinta on se, että poika osaa kääntyä sängyssä kontalleen ja sitten kun se on kontalleen päässyt, niin uni ei varmana tule. Yritä siinä sitten pitää poika hiljaisena. Ja koska kerrostaloasunnossa asutaan, tuntuu, että naapurit häiriintyy. Meinaa iteltä mennä hermot, mieheltä kanssa.

Niimpä, ja meillä tyttö seisoo laitaa vasten ja renkuttaa sitä huutaessaan, siitä on kyllä vaikea saada rauhoittumaan+kerrostalossa asutaan myös niin kokoajan miettii että mitä naapurit ajattelee ja minkä verran niille meteli kuuluu. Hermot aika tiukil kieltämättä...

Niimpä, ja meillä tyttö seisoo laitaa vasten ja renkuttaa sitä huutaessaan, siitä on kyllä vaikea saada rauhoittumaan+kerrostalossa asutaan myös niin kokoajan miettii että mitä naapurit ajattelee ja minkä verran niille meteli kuuluu. Hermot aika tiukil kieltämättä...

Se on rankkaa. :hug: Voimia sinulle.

Voimia myös ap:lle! :hug: Kyllä se varmasti jossain vaiheessa helpottaa, pakkohan sen on.

Minä menen nyt nukkumaan, sillä poikakin nukkuu. Pitää ladata akkuja. :wave:

Voimia myös ap:lle! :hug: Kyllä se varmasti jossain vaiheessa helpottaa, pakkohan sen on.

kiitos samoin sinulle, menehän nukkumaan! Kumpa mäkin pääsisin

kiitos samoin sinulle, menehän nukkumaan! Kumpa mäkin pääsisin

Voimia teille myös :hug: Kyllä se siitä vielä joku päivä :)

Meillä auttoi tuo tassuttelu unikoulu kokeile ihmeessä sitä. Ja jos vaan mahdollista laita mies yöllä rauhoitelemaan itkevä lapsi. Meille ainakin suosittelivat neuvolassa että isä hoitaa nuo nukutukset ja rauhoittelun tosin kun isäntä oli usein illalla yöllä töissä eipä onnistunut, mutta saattiin ihmeitä aikaa tuolla tassuttelulla. Meillä oli ongelma nukahtaminen ja nukutukseen saattoi mennä 1,5-2h illassa sitten oli telkkarissa joku ohjelma missä kerottiin tuosta tassutelusta ja epätoivoisena sitä kokeilemaan ja ekana iltana likka oli höyhensaarilla alle 20 minuutin.

kerro äidillesi millaisia yöt on olleet ja anna hänen päättää jaksaako hän vai ei. Ja voi olla että yö hoidossa menee hyvin, kun on vieraampi ihminen rauhoittamassa.
Tutustu ihmeessä tuohon tassuttelu unikouluun ja anna hoitoon mukaan myös noi ohjeet.

Ja oman jaksamisen kannalta on tärkeää että lähdette kahden tuota hääpäivää viettämään jaksat sitten taas paremmin sitä arkea pyörittää.
Voimia sinulle :hug:

Hei!

Minulle 10kk vanha tyttö ja olen nyt antanut vauvan itkeä, niin raivostuttavaa ja tuskastuttavaa kuin se onkin.
Muutama viikko sitten telkkarista tuli Taaperotiimi niminen ohjema jossa mainittiin kontrolloitu itkettäminen. http://www.tohtori.fi/?page=6771267&id=0684845
Minä annan nukahtaessa itkeä sen 2-5 minuuttia kerrallaan ennen kuin rauhoittelen.

VauKirjan mukana tuli "Hyvä uni" vihkonen ja siinä puhuttiin Ferberin Metodista:

-Lapsi hereillä omaan sänkyyn, toivota hyvää yötä ja poistu.
-Jos lapsi alkaa itkeä odota 3 minuuttiä (ota aika!) ennen kuin menet huoneeseen. Lapsi saa huomiota, sano "Hyvää yötä" ja lähde kahden minuutin kuluessa huoneesta.
-JOs lapsi jatkaa itkua odota viisi minuuttia, sano joitain rauhoittavaa, kuten "nyt nukutaan". Silitä lapsen päätä muutamia kertoja.
-Jos lapsi jatkaa itkemistä odota seitsemän minuuttia.
-Jos lapsi jatkaa itkemistä mene joka seitsemäs minuutti nukuttamaan hänet. Tee ja sano joka kerta samalla tavalla, niin palkinto ei ole lapselle liian suuri, vaikka saavutkin paikalle.

(Tämä ensimmäisen illan resepti)

Minusta tämä itsenäisen nukahtamisen opiskelu on auttanut yöheräilyihinkin, viime yönä kävin yhdesti rauhoittelemassa vauvaa ja kello 07 herättiin sitten virkeinä molemmat.
Aamuyöstä olen kyllä antanut maitoa jos herää kovin aikaisin ja lapsi jatkaakin yleensä juotuaan uniaan.

Samoin olen rajoittanut päivällä nukkumista, klo 16 jälkeen ei enää nukuta.

Minä nyt vastaan ja masennan kaikki :ashamed:

Meillä ei auttanut kumpaankaan lapseen mikään, ei tassuttelu, ei huudatus, ei mikään.
Tyypit heräsi 3-10 kertaa yössä, eivät pysyneet sängyissään ja yöstä 2-3h oli parhaimmillaan sitä naama punaisena huutoa.

Sitten tuo isompi alkoi yhtäkkiä nukkua yöt hyvin 2v9kk iässä ja nyt tuo pienempi 2v. alkaa viimein nukkua vähän paremmin.

Edes neuvolassa ei osattu auttaa eikä meidän kunnassa ole unikoulua :'(

Se on vaan pakko jaksaa ja asennoitua siten että 2-3 ekaa vuotta lapsen kanssa on sit just tätä.
Minä olin noiden kahden kanssa vieläpä yh ilman mitään apuja mistään niin kieltämättä välillä oli niin väsynyt että nukahtelin istualleni sohvalle :laugh:

En minä saanut kuin vasta tunnin nukkua. Tahtois mennä takas nukkumaan, mutta ei, poika ei suostu. Sitäpaitsi, alakerrassa remontoidaan. No, parempi kai tunnin unet kuin ei unta ollenkaan.

Yhteistyössä