Hoidossa/kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 1X2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kuka on kotiäiti? Onko kotiäiti kotosalla 9kk, 1½v vai 3 vuotta. Vai onko kotiäiti kotosalla 10-15 vuotta vaikka olisi yksi lapsi. En milään muotoa osaa mieltää äitiä kuka on hoitovapaalla esim 1½-2 vuotta kotiäidiksi.

^HÖh, ihme kysymys. Onko opiskelija, jos opiskelee tutkintoa vuoden vai vasta kun 5 vuotta. Eiköhän se ole se mitä tekee NYT eikä mikään muu se määritelmä....

Ei kotiäiti ole enää ammattinimike vaan sen hetkinen status. Äiti olemasta KOTIäiti jos ja kun palaa töihin.

Minusta tasa-arvokeskusteluissa menee herkästi puurot ja vellit sekaisin. Äiti on kuitenkin (ainakin toistaiseksi) ainoa sukupuoli, joka voi jälkeläistään synnyttää ja imettää, joten on luontevaa, että äiti on se henkilö, joka on jälkeläiselleen se ensisijainen hoitaja. Ainakin omakohtaisesti koettuna minulle äitiys on ollut iso juttu heti raskaaksitulosta lähtien, mutta miehelle asia konkretisoitui enemmän vasta vauvan synnyttyä. Vaikka lapsemme ovat olleet haluttuja, niin kyllä minä voin rehellisesti myöntää, että esimerkiksi alussa vauvanhoito 24 h aiheutti sen, että minä olin selkeästi parempi hoitamaan lasta kuin mies. Mies nukkui sikeästi yöt ja vain minä heräilin, minä myös osasin tulkita vauvan itkuja ja tarpeita paljon luontevammin kuin mies. Tietenkin mies on koko ajan ollut vapaa-aikoinaan paljon vauvan kanssa, mutta hänelle vauvanhoito ei ole lähtenyt ollenkaan niin hyvin käyntiin kuin minulla. En halua nostaa itseäni jalustalle, mutta uskon, että meidän perheessä vauvalle olisi ollut elämän ensimmäinen iso shokki se, että minä olisin lähtenyt töihin ja mies olisi jäänyt hoitamaan vauvaa. Uskon, että vauvan psyykeen kehittymisen kannalta on tärkeää, että se tärkein ihmiskontakti luodaan ajan kanssa. Suosittelen jokaiselle lapsen normaalin psyykkisen kehityksen vaiheiden lukemista alan kirjallisuudesta. Kyse ei siis ole siitä, että vauvaa pompotellaan vuoroin isälle, vuoroin äidille ja ehkä välillä isovanhemmillekin.

Oleellista tässä vuorohoitamisessa on myös se, että jos iso piiri hoitaa lasta, niin niiden ihmissuhteiden pitäisi olla varsin pysyviä. Esimerkiksi päivähoidossa hoitajat saattavat vaihtua tiheään. Minusta moni tässä akateemisäitikeskustelussa ajattelee, että vauvavaihe on vain välttämätön paha, jonka jälkeen pääsee taas takaisin töihin, jotta pääsee helpommalla ja pääsee tekemään mielekästä työtä. Mitä pienempi lapsi on, sitä enemmän hän tarvitsee vanhempiaan. Mitä enemmän on lasten kanssa, sitä enemmän oppii tuntemaan, mitä he tarvitsevat. Jos hoitovastuun sysää hoitopaikkaan, niin vanhemmat voivat kuvitella, että kaikki on ihan kunnossa, vaikkei oikeasti olekaan. Eivät hoitajat sano vanhemmille, että lapsenne kaipaa syliä ja enemmän huomiota kuin mitä pystytte antamaan.

Fakta on se, että suomalaisnuoret voivat huonosti. Ennen huonosti voivat vain pojat, nyt myös tytöt. En halua tuomita kenekään valintoja, mutta haluaisin, että jo jälkikasvua suunnittelevat miettivät tarkasti, että siihen lapseen pitää sitoutua alusta asti. Kasvatusta, yhdessäoloa, kiireetöntä olemista, hoivaa yms. ei voi ulkoistaa.

Joku kirjoittaja tokaisi, että miksi sitten yhteiskunnan tukia on yleensä vain 3-vuoden ikäiseksi asti. Jos olisit lukenut psykologiaa, tietäisit, että 3-v ikärajassa on kaksi syytä: rahasyyt (kotihoito halvempaa kuin yhteiskunnan järjestämä päivähoito) ja kehitysopilliset syyt (lapselle yleensä paras hoitopaikka 0-3-v iässä on oma koti).

En ole kotiäiti. Omassa kunnassani ei ole hoitolisää. Mielelläni olisin lapseni hoitanut kotona, mutta meillä oli miehen kanssa ristiriitaisia näkemyseroja hoitamisen suhteen. Kotiäidiksi jääminen vanhempainlomakauden jälkeen olisi tarkoittanut sitä, että omakotitalomme olisi pitänyt myydä. Taloudellisten syiden vuoksi jouduin menemään takaisin töihin mielestäni liian aikaisin. Omasta mielestäni lapsemme ovat kärsineet liian aikaisesta päivähoidon aloittamisesta, mutta iso asuntolaina pakotti palaamaan töihin. Yleensä akateemisilla on hyvät tulot (varsinkin yli 30-v), joten monelle töihin palaamiselle ei ole pakkoa tai ainakaan ei ole hirveä kiire töiden aloittamisen kanssa.

Suoraan sanottuna en ymmärrä, miksi jotkut perheet eivät hyödynnä äitiys- ja vanhempainrahakautta, vaan äiti (isä) menee kesken kauden töihin siis silloin, kun kyseessä on vain työstä johtuvat syyt. Jotenkin herää kysymys, että onko ihan loppuun asti mietitty, että mikä olikaan elämässä tärkeysjärjestys.

"Fakta on se, että suomalaisnuoret voivat huonosti. Ennen huonosti voivat vain pojat, nyt myös tytöt. En halua tuomita kenekään valintoja, mutta haluaisin, että jo jälkikasvua suunnittelevat miettivät tarkasti, että siihen lapseen pitää sitoutua alusta asti. Kasvatusta, yhdessäoloa, kiireetöntä olemista, hoivaa yms. ei voi ulkoistaa."

Ihan vain mielenkiinnosta, mutta nämä huonosti voivat nuoret ovat syntyneet viime lamakaudella, jolloin oltiin kotona enemmän kuin ennen (työttömyys, lapsia syntyi enemmän kuin pitkään aikaan, lomautukset ym) ja 90-luvulla alettiin enemmän käyttämään hoitovapaata kuin 70- tai 80-luvulla. Joten mistä tämä nyt sitten todella johtuu, että teini-ikäiset voivat huonosti. Tuskin siitä, että heitä on enemmän hoidettu 0-3 vuotiaina kotona?
Itse olisin halunut myös olla pidempään kotona, mutta yrittäjänä en pystynyt "vain" ilmoittamaan työnantajalleni (itselleni tai asiakkaille) olevani nyt pidempään kotona. Kulut juoksee eikä rahaa yritykselle olisi tullut ilman omaa panostani. Omalla alallani työvoimaa ei saa mistään varsinkaan sellaista, joka pystyy hoitamaan yrityksen kokonaan. Yrittäjyys on tietenkin valinta sekin, mutta luulin 7 vuotta olevani lapseton, kunnes tämä ihmeraskaus alkoi. Jos olisin ollut vieraalla töissä, olisin mitä luultavammin nyt jo uudestaan raskaana tai ainakin vielä hoitovapaalla. Mutta näin yrittäjänä joutuu miettimään oman talouden lisäksi myös omaa työllisyyttä enemmän kuin palkollisena. Palkkaa ei automaattisesti saa, vaikka töitä tekisikin. Omaa omaatuntoa olen yrittänyt parantaa sillä, että teen vain 4 päivää viikossa töitä 6-8h päivässä, pidän pitkät lomat (talvella 3 viikkoa, kesällä 2kk). Vaikka tämä on yrityksen kannalta +-0, elän nyt mielummin minimillä ja olen kotona niin paljon kuin mahdollista, vaikka työelämään jouduin jo palaamaan kun vauva oli 9kk ikäinen.

"Uskon, että vauvan psyykeen kehittymisen kannalta on tärkeää, että se tärkein ihmiskontakti luodaan ajan kanssa. Suosittelen jokaiselle lapsen normaalin psyykkisen kehityksen vaiheiden lukemista alan kirjallisuudesta. Kyse ei siis ole siitä, että vauvaa pompotellaan vuoroin isälle, vuoroin äidille ja ehkä välillä isovanhemmillekin."
Minusta tuo on aika vanhanaikaista ajattelua. Kyllä vauva pystyy luomaan hyvän kontaktin kahteen vanhempaan yhtä aikaa, eli ne tärkeimmät ihmissuhteet (isään ja äitiin). Toiseksi; synnytyksen jälkeen kaikki äidit eivät imetä, minkä vuoksi isä kelpaa hoitajaksi aivan yhtä hyvin kuin äitikin. mission possible2 mies taitaa vain olla niitä vanhanaikaisia, jotka nukkua porskuttavat, kun vauva yöllä itkee ja mission itse nousee ylös.
No, noin yleisesti; olen saanut miehen, joka on hoitanut lasta tasan yhtä paljon ellei enemmänkin kuin minä. Hän halusi lasta enemmän jo yritysvaiheessa ja lapsen synnytt

Samaa mieltä ...:n kanssa. Meilläkin mies hoitaa lasta niin paljon kuin mahdollista. Ja ihan yhtä hyvin kuin minäkin ja tekee sen hyvin mielellään. Ainoa ero on se, että minä imetän. Mies tekisi varmasti senkin jos vaan pystyisi. On todellakin joko itsensä jalustalle nostamista tai miehen saamattomuutta/haluttomuutta lapsen hoitoon, jos tilanne on muka se, että lapsi menee ihan shokkiin siitä, että jos lasta jääkin hoitamaan isä.

Voi itku että piti tähänkin ketjuun tulla näitä 'ette ole tainneet miettiä loppuun saakka' kommentteja, onneksi yksi tähän mennessä. Me ollaan miehen kanssa hyvinkin tarkkaan mietitty ja punnittu perheenperustamista, se ettei olla päädytty samaan kuin mm. sinä mission, ei suinkaan tarkoita ettäkö tässä oltaisiin hatarin perustein liikenteessä. Kuten sinulla, myös meillä on lainaa jota ei valitettavasti hoitovapaatukiaisilla maksella. Me vaan ollaan tekemässä ratkasu jossa venhempainvapaa jaetaan ja se tosiaan tarkoittaa sitä että toinen menee 'kesken kaiken' työelämään takaisin ja se olen minä. Kuten aikasemmin kirjotinkin, ollaan molemmat kotona aluksi. Olemme tarkkaan siis harkinneet,että molemmat hyödynnämme vanhempainvapaat, ei vaan toinen.

Ja toisekseen, on musta vähintäänkin moukkamaista alkaa kyseenalaistaa vieraiden ihmisten harkintakykyä pelkkien mielipide-erojen takia. Varsinkaan näinkin isossa asiassa kuin perheenperustaminen >:- /

Kuten ...:lläkin, myös meillä mies on alusta saakka ollut se innokkaampi osapuoli, vaikka yhteinen päätöshän tämä toki on. Jo nyt odotusaikana on mies osallistunut parhaansa mukaan, esim. hän on joka kerta ollut neuvolassa mukana innolla. Kummatkaan ei olla mitään 'hömpötys' ihmisiä mutta onhan se liikuttavaa kun mies koittaa kuunnella vauvan sydänääniä painamalla korvan kasvavaan mahaan kiinni :-)

Olen ap kanssasi täysin samaa mieltä. Ensimmäinen viestisi oli erinoimanen! Meillä kun olemme molemmat yrittäjiä, on alusta asti mies ollut mukana lapsen hoidossa. Se myös antoi minulle mahdollisuuden lähteä töihin. Ja mikä tärkeintä, suhde lapseen on isällä kehittynyt todella hyvin, eikä tarvitse todellakaan miettiä miten he pärjäävät keskenään, mitä hän tekee ruokaa lapselle tai pukee milläkin ilmalla päälle. Meillä oli myös kuuden kuukauden jälkeen jaettu vanhempainvapaa ja sitten kun vanhemapainvapaa loppui, lähdin työelämään. Tällä hetkellä lapsi on mummullaan hoidossa.

Alkuperäiseltä tosi naseva ja hyvä kirjoitus.

Muutama ajatus siihen ja muuhun ketjuun

Todellakaan ei kannata odottaa että naisista mitään keskinäistä solidaarisuutta löytyisi. Nainen on naiselle susi, aina ollut ja varmaan tulee aina olemaankin. Vai oletko esim. koskaan kuullut mistään toimivasta "hyvä sisko"- systeemistä (vrt. miesten hyvä veli- jutut)?

On myös edelleen valitettava tosiasia että raha ratkaisee monesti sen kotiin jäämisen tai töihin menemisen. En itse tarvitse kovin laajaa matematiikkaa sen toteamiseen että 315 euroa miinus verot /kk kotihoidontukea ei maksa talolainaa eikä paljon muutakaan. Kaikki kunnat eivät maksa mitään kuntalisiä. Mutta, raha ei ole ainoa tekijä tässä yhtälössä. Itselleni syy palata töihin kun lapsi tulee olemaan noin 1v 2kk on oma hyvinvointini. Kotona oleminen ahdistaa ja masentaa yksinäisyydessään ja yksitoikkoisuudessaan niin paljon, että en näe vaihtoehtoa. (Ei kannata ehdottaa mitään mammakerhoja yms, pieneltä paikkakunnalta ei sellaisia löydy). Olen myös hyväksynyt hiljalleen sen, että näin minun kohdallani, ja jos työhön paluu parantaa oloani, se myös parantaa koko perheen hyvinvointia. Kaikkia ei vain ole luotu olemaan kotona, ja siitä ei myös pitäisi äitejä syyllistää. Joku voisi nyt ilkeästi kommentoida että mitäs menit tenavan hankkimaan jos ei viihdy kotona lasta hoitamassa. No, mistäs sitä etukäteen voi tietää miten kotona viihtyy tai ei viihdy ennen kuin koettaa. Joka tapauksessa, uskon myös, että lapselleni löytyy hyvä hoitopaikka jossa hänen perustarpeistaan kyllä pidetään huolta. Eihän tarkoitus kai olekaan, että tarhan hoitajat lastani ylitsevuotavasti rakastaisivat ja korvaisivat vanhemmat? Lisäksi tarkoitus on lapsen isän kanssa justeerata työaikoja niin, että tarhapäivistä ei tulisi tolkuttoman pitkiä heti alkuun. Se on ihan järjestelykysymys.

Samoin on mielessä käynyt, että kovimmin syyllistävät ne kolme vuotta tai pitempään kotona olevat äidit. Miksi näin? Piileekö jossain pieni kateuden poikanen, vai mikä on syynä? Miksi pitää perustella omaa pitkää kotona olemistaan muiden äitien kustannuksella? Kukin varmasti valitsee omien olosuhteidensa ja lähtökohtiensa perusteella sen omalle perheelleen parhaiten sopivan mallin, mitäs siihen muilla olisi nokan koputtamista?

Alkuperäinen kirjoittaja yrittäjä:
"Fakta on se, että suomalaisnuoret voivat huonosti. Ennen huonosti voivat vain pojat, nyt myös tytöt. En halua tuomita kenekään valintoja, mutta haluaisin, että jo jälkikasvua suunnittelevat miettivät tarkasti, että siihen lapseen pitää sitoutua alusta asti. Kasvatusta, yhdessäoloa, kiireetöntä olemista, hoivaa yms. ei voi ulkoistaa."

Ihan vain mielenkiinnosta, mutta nämä huonosti voivat nuoret ovat syntyneet viime lamakaudella, jolloin oltiin kotona enemmän kuin ennen (työttömyys, lapsia syntyi enemmän kuin pitkään aikaan, lomautukset ym) ja 90-luvulla alettiin enemmän käyttämään hoitovapaata kuin 70- tai 80-luvulla. Joten mistä tämä nyt sitten todella johtuu, että teini-ikäiset voivat huonosti. Tuskin siitä, että heitä on enemmän hoidettu 0-3 vuotiaina kotona?

Just näin. Yksinkertaisimmat vetävät johtopäätöksiä, joissa ei ole päätä eikä häntää. Ei pahoinvoinnilla ole tekemistä hoitoon viennin tai viemättömyyden kanssa, vaan kyse on paljon laajemmasta kokonaisuudesta. Miksi esim vanhemmat sukupolvetkin vetävät masennuslääkkeitä kaksin käsin, vaikka ovat kasvaneet kotona??? Olisipa resepti niin yksinkertainen, että kaikki akat kotiin lasten kanssa :)

Voi kunpa tehtäisiin tutkimus hoidossa olleiden ja olemattomien välillä ja heidän myöhemmästä elämästään. Uskonpa että vankiloissa ja pubien vakiasiakkaina on kuitenkin aika paljon kotonakin kasvaneita "poikia". Ja että huumeiden käyttäjistä ja syrjäytyneistä löytyy sekä että. Sattuneista syistä tunnen esim monia huumeiden käyttäjiä, ja miten onkaan mahdollista, että suurin osa heistä on kasvanut kotona vähintään 3-vuotiaaksi, monet kouluikäisiksi???

Jos nyt yhden "ratkaisun" heittää, niin vaikka se, että miehillä olisi vahvempi rooli kotona ja lasten kanssa. Etenkin poikien kanssa. Ja toinen se, että vanhemmat eivät "irrottaisi otettaan" kun lapset menevät kouluun tai ovat parinkympin iässä.

Alkuperäinen kirjoittaja 1X2:
Kuten ...:lläkin, myös meillä mies on alusta saakka ollut se innokkaampi osapuoli, vaikka yhteinen päätöshän tämä toki on. Jo nyt odotusaikana on mies osallistunut parhaansa mukaan, esim. hän on joka kerta ollut neuvolassa mukana innolla. Kummatkaan ei olla mitään 'hömpötys' ihmisiä mutta onhan se liikuttavaa kun mies koittaa kuunnella vauvan sydänääniä painamalla korvan kasvavaan mahaan kiinni :-)

Meillä mies oli myös innokkaampi osapuoli ENNEN lapsen syntymää ja itse luulin olevani varsin järkevä tiukkisäiti. Vaan kuinkas sitten kävikään. Vauvan syntymän jälkeen kaikki suunnitelmat ja ajatukset heittivät häränpyllyä.

Ensinnäkään miestä ei suuremmin jaksanutkaan kiinnostaa pikkuvauvan hoitaminen. Vasta kun lapset ovat kasvaneet, on mies alkanut osallistua heidän hoitoonsa tasapuolisesti kanssani. Toiseksi yllätin itseni hurahtamalla vauvaan totaalisesti, enkä olisi raaskinut olla hänestä/heistä erossa juuri lainkaan ensimmäisen vuoden aikana. Minusta kuoriutuikin vastoin kaikkia odotuksia lepertelevä ja tiukasti vauvassaan kiinni oleva äiti.

Olisi kiva kuulla ap:n ajatuksia sitten, kun vauva on jo syntynyt, koska en oikein jaksa uskoa, että hänen ajatusmaailmansa ei muuttuisi vauvan syntymän jälkeen.

Nimimerkille Aatoksia: Ei ole mitään syytä väheksyä tarvettasi olla muuallakin kuin kotona, et voisi olla oikeammassa siinä että hyvinvoiva vanhempi/äiti on paras sellainen! Ja se on myös niin totta ettei etukäteen voi tietää miltä jokin tuntuu. Vertaisin siihen ettei kukaan mene naimisiin erotakseen..

Lyhyesti otan kantaa nuorten pahoinvointiin mistä edellä kirjotettu. Sillä onko saanut tissistä maitonsa ja ollut äidin huomassa kotona 3v:hen saakka, ei totta vie kateta lopun elämän toilailuja! Tässä on loistava esimerkki siitä mitä itse olen koko ketjun ajanut takaa, lapsen kasvatus on kokonaisvaltaista touhua ja tissistä mahdollisesti imetty maito ikävälillä 0-6kk on pieni osatekijä koko ruletin rinnalla.

Edellinen kirjoittaja esitti epäilyksensä miehen halusta osallistua vauvan hoitoon sen synnyttyä suunnitelmista huolimatta. Toki voin tulla kertomaan ajastamme vauvan syntymän jälkeen, la 23.1 joten hetkinen vielä ja muistaneeko tätä enää nimimerkki Liila itsekkään... En tiedä luitko alusta asti, mutta sieltä käy ilmi se, että ollaan molemmat jäämässä ensi alkuun kotiin. Mä olen jo ä-vapailla ja mies alottaa vuodenvaihteen jälkeen vuorotteluvapaan. En usko että mies olisi itse ehdottanut vuorotteluvapaata, että saisi olla alusta saakka mukana, ellei sitä todella tarkoittaisi. Hänelle(kin) tuleva esikoinen on tärkeä ja toivottu. Mahdollisista hurahtamisista en osaa sanoa näin etukäteen muuta kuin, että hurahtaminen ei mielestäni ole sama asia kuin vauvan 'omiminen' vuodeksi itselleen. Jolta kirjoituksesi kuulosti, tai siis sen käsityksen sain.

Olen siinä käsityksessä, ettei pikkuvauvan eikä vähän isommankaan hoitamisesta ole hyvä sanoutua irti perustellen ettei se kiinnostakkaan. Entä jos sinäkin olisit tehnyt niin? Miksi ihmeessä hyväksyit mieheltäsi moisen?? Perheenperustaminenhan on kahden kauppa ja sovittu mikä sovittu. Kirjoituksestasi sain myös en käsityksen ettei miehen osallistumattomuus ollut sulle kummoinen juttu, että oikeestaan parempi niin, sait itsellesi vauvan, oliko todella näin? Tietenkin jos se oli paras ratkaisu teillä niin sitten se oli.

Tota viimesen lauseen sisältöä jäin vähän miettimään. Mun ajatusmaailma sen osalta että kumpikin vanhempi on yhtä arvokas ja hyvä hoitamaan, ei tule muuttumaan. Se miltä vauvan tulo sitten tuntuu, ei vaikuta millään tavoin edellä mainittuun.

Lyhyesti otan kantaa nuorten pahoinvointiin mistä edellä kirjotettu. Sillä onko saanut tissistä maitonsa ja ollut äidin huomassa kotona 3v:hen saakka, ei totta vie kateta lopun elämän toilailuja! Tässä on loistava esimerkki siitä mitä itse olen koko ketjun ajanut takaa, lapsen kasvatus on kokonaisvaltaista touhua ja tissistä mahdollisesti imetty maito ikävälillä 0-6kk on pieni osatekijä koko ruletin rinnalla.

Amen! Aivan samaa mieltä. AP:lle sanoisin, että olette tarkkaan miettineet ja punninneet tulevan. Hyvä niin ja toivottavasti kaikki menee hyvin. Niin kuin varmasti meneekin. Tällainen ratkaisu sopii varmasti teille ja sitä on muiden turha kritisoida.

lapsen kasvatus on kokonaisvaltaista touhua ja tissistä mahdollisesti imetty maito ikävälillä 0-6kk on pieni osatekijä koko ruletin rinnalla.

Toki kaikki valinnat ja ajanjaksot ovat osa suurempaa kokonaisuutta, joka koostuu monista osatekijöistä. Valintoja on kuitenkin pienempiä ja tärkeämpiä ja niiden joukossa imetys lukeutuu merkittävämpien joukkoon, kuten ylipäätään pikkulapsiaika. Silloin luodaan talon perustus, lapsen koko elämälle on suuri merkitys, millainen se perusta on.

KTL:n Kansanterveys-lehti toteaa näin:
"Kehittyneissä maissa täysimetystä suositellaan perustaksi terveysongelmien ja kroonisten sairauksien ehkäisylle. WHO:n vuonna 2004 julkaisema Ravinto, liikunta ja terveys -strategia korostaa elämänkaarinäkökulmaa ja ravitsemuksen ja liikunnan merkitystä kroonisten tautien ehkäisyssä. Sen lähtökohta on imeväis- ja leikki-iän hyvä terveys ja ravitsemustila, jonka parhaiten mahdollistaa kuusi kuukautta kestävä yksinomainen rintaruokinta."
http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_2008/nro_7_2008/oispa_onneks_joka_muru__siit_on_aidin_ainut_suru__missa_mennaan_imevaisruokailussa_/

Imetyssuosituksia voi toteuttaa myös töiden ohessa, kun lypsää käsin tai pumpulla vauvalle maidot poissaolojensa ajaksi. Silloin lypsy kannattaa aloittaa 2 viikon sisällä synnytyksestä ja lypsää päivittäin ensin varastomaitoja imetyksen lisäksi ja töissä sitten seuraavan päivän maitoja. Näin pääsee parhaiten kiinni tehokkaaseen lypsyrutiiniin.

6 kk jälkeen lypsämistä voi halutessaan vähentää ja imettää vauvaa paikalla ollessaan, sillä 4-5 kunnon imetyskertaa vuorokaudessa riittää maidotarpeeseen yli 6 kk ikäisellä.

Voi huokaus, eiköhän tämän suosituksen jokainen suomalainen äiti tiedä... Mutta kun fakta on se, että a) kaikki eivät halua imettää b) eivät pysty imettää c) molempia edellä, ja silti tulee lapsista ihan terveitä yksilöitä. Ja tämän myös tietävät kaikki suomalaiset äidit. Että onko tämä imetyskortti aina vedettävä esiin näissä keskusteluissa.

No tuosta imetyksesta sen verran, etta kylla lasta voi imettaa myos pumppaamalla, kuten yllaolvasta tekstistakin nakee. Vakuumipumppu niin maidon tulokaan ei ehdy. Nain toimitaan maissa, joissa aideilla ei ole niin hyvaaa yhteiskunnallista turvaverkkoa. Omasta kokemuksesta voin kertoa, etta pumppaamisen voi aloittaa myos 11 viikolla ja homma tosiaan toimii. Joten imettamisella ei kannata tuota kotiin jaamista ja jaamattomyytta perustella. Aidinmaidon voi myos tarjota toissa oleva aiti!

Toinen asia on tuo hoitopuoli. Itse sain lapsen yllattean, koska luulin etten voi lapsia saada. Aluksi ajattelin etta hoitoon ja jatkan toita, mutta lapsen synnyttya kaikki muuttuikin yllattaen. Nyt kamppailen jaaadako kotiin vai jatkaa toissa. Taalla en saa mitaan tukea kotona oloon ja menee kylla elo tosi tiukaksi jos nain paatan tehda. Toisaalta jarjestely tuntuu toimivan lapsi on 4-6 tuntia hoidossa niin etta toinen vie ja toinen hakee, mutta itse voin tosi huonosti ei ruoka maistu ja olo surkea tuon ajan.
Olen pahoittanut mieleni naiden tiukkis aitien 3 vuotta puheista. Toivon tosiaan, etta ette tartuta kotona omaa kohtuutonta elamanasennettanne lapsiinne. Kohtuutonta siksi, etta ette valilla tunnu huomaavan kuinka erilaisissa elamantilanteissa ihmiset ovat.
Ja noista suunnitelmista suosittelisin, etta teilla olisi varasuunnitelma jos teille kay kuten minulle, etta kotona oleminen olisikin kiinnostavamapaa kuin aluksi kuvittelitte. Ehkapa ihmisten tulisi tehda niin kuin heista parhaalta tuntuu. On toki ikavaa, etta maailman lapset eivat synny vain varakkaisiin perheissiin, joissa aidit voivat hoidella lapsiaan maailman hamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja suositus ja suositus:
Voi huokaus, eiköhän tämän suosituksen jokainen suomalainen äiti tiedä... Mutta kun fakta on se, että a) kaikki eivät halua imettää b) eivät pysty imettää c) molempia edellä, ja silti tulee lapsista ihan terveitä yksilöitä. Ja tämän myös tietävät kaikki suomalaiset äidit. Että onko tämä imetyskortti aina vedettävä esiin näissä keskusteluissa.

En käsitä, minkä hinku täällä on riistää jo 4 kk:n ikäiseltä vauvalta äidin rinta. Nykyään on menty aivan liiallisuuksiin siinä, kun toitotetaan että silloin kun äidillä on hyvä olla, niin vauvallakin on. Monet vieroittavat sitten vauvan väkisin rinnasta ja tarjoavat tilalle korvikkeita ja muita mössöjä vain siitä syystä ettei vauva häiritse heidän yöuniaan. Kaiken huippu on tämä perustelu, kun isäkin haluaa osallistua vauvan hoitoon. Voi luoja sentään, kyllä se isä ehtii luoda ihan yhtä hyvät suhteet vauvaan (ilman että vauvan tarvitsee kärsiä asian takia) puolen vuoden jälkeenkin. Ja sitä ennen isä voi tehdä kaiken muun, paitsi tarjota rintaa.

4 kk:n ikäinen vauva kaipaa äidin rintaa (ei pulloa). Joillakin äideillä on imetyksen kanssa ongelmia, mutta suurimmalla osalla ei ole. En ymmärrä sitä, että ap. on jo etukäteen suunnitellut riistävänsä vauvalta yhden elämän tärkeimmistä asioista, vaikka imettäminen voi olla aivan hyvin hänelle mahdollista. Monet nykyajan vanhemmat ovat käsittämättömän itsekkäitä, kun eivät halua vastata vauvansa tarpeisiin edes vaivaista puolta vuotta. Se ei ole kovin pitkä aika ihmiselämässä.

Alkuperäinen kirjoittaja suositus ja suositus:

Eikä tarvitse haluta imettää eikä imettää. Se valinta kuitenkin vaikuttaa selvästi tähän töihinpaluun käytännön järjestelyihin ja äidin tunteisiinkin. Kun ei ole ollut tilanteessa, kuten ap, sitä on vaikea kuvitella, siksi sen halusin nostaa esiin.

Tämäkin listan keskustelujen perusteella minulle on tullut kuva, etteivät imetyssuositusten perustelut ole kaikilla hallussa. Noin 5-10 prosentilla äideistä imetys ei onnistu joko oman fysiologian tai lääkitysten/sairauksien vuoksi. Valtaosa pystyy halutessaan imettämään, KUN saa/hankkii riittävästi tietoa ja tukea. Niiden saaminen on kyllä Suomessa ongelmallista.

Minkä takia imetysfanaatikkojen pitää tukea joka keskusteluun julistamaan tuota sanomaansa. Kyllä ihan jokainen normaaliälyllä varustettu äiti Suomessa tietää imetyksen edut. Valitettavasti maailma ei vaan ole niin musta-valkoinen, että kunhan imettää niin muu on toissijaista. Oma mielipiteeni on, että se saako vauva ruokaa tissistä vai pullosta (kunhan saa) tai kuinka kauan äiti on vauva-aikana pois työelämästä on pieniä asioita suuressa kokonaisuudessa......Nämä imetysfanaatikot aiheuttavat äideille syyllisyyttä ja pahaa mieltä ihan turhaan! Mutta onhan se kiva että saa jossain asiassa päteä....

4 kk:n ikäinen vauva kaipaa äidin rintaa (ei pulloa). Joillakin äideillä on imetyksen kanssa ongelmia, mutta suurimmalla osalla ei ole. En ymmärrä sitä, että ap. on jo etukäteen suunnitellut riistävänsä vauvalta yhden elämän tärkeimmistä asioista, vaikka imettäminen voi olla aivan hyvin hänelle mahdollista. Monet nykyajan vanhemmat ovat käsittämättömän itsekkäitä, kun eivät halua vastata vauvansa tarpeisiin edes vaivaista puolta vuotta. Se ei ole kovin pitkä aika ihmiselämässä.[/quote]

Kuten jo sanoin pumppaamallakin saa maitoa ja vakuumipumpulla maidon tuotto ei ehdy. Lisaksi lapsi saa aamulla, illalla ja yolla rintaa. Eli edelleen imetys ei esty vaikka aiti menisi toihin. Imetyksella on siis turha aiteja lyoda tassa hoitokeskustelussa. Kylla mina tieda KOTIaiteja jotka ovat lopettameet imetyksen 2-3 kk iassa voidakseen jatkaa tupakointiaan. Eli kylla niissa pyhissa kotiaideissakin saroja on!!!

Alkuperäinen kirjoittaja dsgfdsfg:
En käsitä, minkä hinku täällä on riistää jo 4 kk:n ikäiseltä vauvalta äidin rinta. Nykyään on menty aivan liiallisuuksiin siinä, kun toitotetaan että silloin kun äidillä on hyvä olla, niin vauvallakin on. Monet vieroittavat sitten vauvan väkisin rinnasta ja tarjoavat tilalle korvikkeita ja muita mössöjä vain siitä syystä ettei vauva häiritse heidän yöuniaan. Kaiken huippu on tämä perustelu, kun isäkin haluaa osallistua vauvan hoitoon. Voi luoja sentään, kyllä se isä ehtii luoda ihan yhtä hyvät suhteet vauvaan (ilman että vauvan tarvitsee kärsiä asian takia) puolen vuoden jälkeenkin. Ja sitä ennen isä voi tehdä kaiken muun, paitsi tarjota rintaa.

4 kk:n ikäinen vauva kaipaa äidin rintaa (ei pulloa). Joillakin äideillä on imetyksen kanssa ongelmia, mutta suurimmalla osalla ei ole. En ymmärrä sitä, että ap. on jo etukäteen suunnitellut riistävänsä vauvalta yhden elämän tärkeimmistä asioista, vaikka imettäminen voi olla aivan hyvin hänelle mahdollista. Monet nykyajan vanhemmat ovat käsittämättömän itsekkäitä, kun eivät halua vastata vauvansa tarpeisiin edes vaivaista puolta vuotta. Se ei ole kovin pitkä aika ihmiselämässä.

Onhan se kyllä ihan kamalaa jos isäkin saa osallistua ja luoda alusta asti hyvän vuorovaikutussuhteen lapseen... No joo, imettäkää mun puolesta vaikka 5 vuotta. Ei kuulu minulle eikä ole multa pois. Mutta samat teille, imetysfanaatikot. Ei ole teidän ongelma jos joku on niin "itsekäs" että ei lastansa imetä niin kauan kuin suositukset sanoo. Ja itse muuten imetän tällä hetkellä lastani neljättä kuukautta täysimetyksellä. Silti en jaksa ymmärtää näitä fanaatikkoja...

Hei ap, joko vauva on syntynyt? Olisi kiva kuulla mielipiteitäsi nyt myös tuoreena äitinä. Onko ajatusmaailmasi muuttunut mitenkään vauvan syntymän myötä? Vieläkö tuntuu siltä, että raaskit jättää pienen vauvasi miehen hoiviin?

Huhuu ap, tulehan kertomaan nykyisiä mietteitäsi. Vieläkö seisot sanojesi takana vai onko pupu mennyt pöksyyn, etkä uskalla tunnustaa, että olitkin väärässä?

a) Hyvä vanhemmuus on muutakin kuin tissi. Niissä perheissä asiat tuntuvat olevan kaikkein parhaiten, joissa isäkin on ymmärtänyt vastuunsa, ottaa ilolla vastaan isän roolin ja ottaa osan lasten elämässä SEKä äiti edesauttaa isänkin vanhemmuuden kehittymistä alusta alkaen. Sitä voi isän olla vaikeaa "hypätä mukaan" kun äiti saa ensin raskauden tuoman etumatkan vanhemmuuteen, sitten "omii" vauvan imetyksen verukkeella, ehkä myös kaikki pitää tehdä "hänen tavallaan tai ei ollenkaan" ja päättää sitten vielä jäädä kotiin pitkäksi aikaa, jolloin isä hyvin helposti jää "kakkosvanhemmaksi" kun kodista tulee äidin valtakunta. Isä on lapsille yhtä tärkeä kuin äitikin.

b) Lapsen kanssa pystyy muodostamaan hyvän ja normaalin kiintymyssuhdeteen, vaikka tämä olisikin hoidossa. Jos lapsi on hoidossa vaikka 7h päiviä kuten meillä, hän viettää kotona yli 70% valveillaoloajastaan (+ yöt päälle) ja alle 30% hoidossa. Kun ottaa huomioon illat, viikonloput ja lomat. Jo tämä tekee mahdolliseksi sen, että lapsen kanssa ehtii olla paljon ja hänen kanssaan pystyy muodostamaan hyvän ja läheisen suhteen.

Tärkeintä olisi se, että työssäkäyvät vanhemmat rauhoittavat vapaa-aikaa lasten kanssa olemiseen, ovat kyvykkäitä kasvattajia ja tarjoavat hyvät edellytykset (sosiaaliset, taloudelliset, henkiset jne.) lapsen kasvulle ja kehitykselle. Tällöin hoidosta saa irti sen hyödyn ja positiiviset vaikutukset mitä hoitopaikalla on lapsen kasvuun ja kehitykseen - Hyvien kotiolojen ja täyspäisten vanhempien lisäksi. Kasvatusvastuu ei katoa mihinkään, vaikka lapsi onkin hoidossa. Ja useimmat vanhemmat haluavat olla lastensa kanssa ja kasvattaa heitä hyvin vaikka töissä käyvätkin. On paljon ihania, rakastavia, tasapainoisia koteja, joissa vanhemmat käyvät töissä, hui! Ei kotiäitiys ole mikään autuaaksi tekevä asia. On paljon lapsia, jotka eivät saa hyviä eväitä kotoa vaikka äiti olisi kotona 10 vuotta.

Yhteistyössä