hoitajien palkkakuoppa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en ymmärrä mitä nämä hoitajat itsestään oikein luulevat kun puhuvat siirtyvänsä toisille aloille. Siis Suomessa on tosi paljon työttömiä joten millä opilla hoitajat mukamas kiilaavat toisten hakijoiden eteen?

Naurettavaksi ja ahneeksi mennyt tämä touhu. Olkoot pois töistä jos siltä tuntuu, onneksi sentään on lääkäreitä töissä.

Se peruskorotus voidaan antaa erikoissairaan hoitajille, jotka oikeasti tekevätkin tärkeää työtä (esim. tehot, leikkurit). Perus osastoilla hoitajilla on aikaa surffailla netissä, syödä potilasruokaa ja istua kahvilla, he eivät mitään korotuksia tarvitse, menköön vaan siivojaksi, tietävät sitten mitä oikeasti raskas työ on!!
Ja tästä on turha narista, kaikki jotka ovat sairaalassa olleet töissä ikinä, tietävät tämän!
Muuten, kai tehyläiset tietävät että tämä nainen joka vetää tätä irtisanomis pelleilyä, ei kuitenkaan ole itse irtisanoutunut!!!

Ja tehyläiset eivät tajua, että tämä syö heidän ammatillista uskottavuuttaan hoitajien moraalista. Nimiä meinataan kerätä vieläkin enemmän eli siis potilaille halutaan enemmän haittaa. Tuollaisten moraalittomien hoitajien joutaakin lähteä sairaaloista pois. Yrittävät muuttaa sääntöjä sitä mukaa kun hallitus yrittää auttaa Suomen kansaa. Miksi irtisanoutuminen ei kuitenkaan heidän mielestään tarkoita sitä, että ovat OIKEASTI irtisanoutuneet? Ei mitään vanhoja työpaikkoja takaisin jos on irtisanoutunut.

liikuttavaa kuvitella,että irtisanoutumisesta ei seuraisi mitään!Ei työnantajan tarvitse ottaa takaisin,ei ainakaan samaan työhön!Ja jos noin järjettömän(24%) korotuksen saisi,mistä se otetaan?No,vaikka ruoan hinta moninkertaistuu,eikä hoitsuillekaan jää sen enempää rahaa kuin ennenkään!!Eli itsekästä porukkaa,todellakin!!

Mä todellakin toivon että irtisanoutuneet menettävät statuksensa "vanhana työntekijänä" jos ja kun heidät palkataan takaisin. Kun menettävät kesälomansa yms. niin ehkä se edes vähän kirpaisee. Mua niin ***ttaa kyllä koko Tehyn touhu. Mua itseäni hävettäisi olla ko. järjestön jäsen.

Äitini, jolla on korkeakoulututkinto ja opettajan pätevyys ja joka on ollut n. 30 vuotta töissä ammattikoulussa opena, saa bruttopalkkana n 2400 €/kk. On siinä kiva perustella että vastavalmistuneen sairaanhoitajan pitäisi saada satasia enemmän samalta kunta-alan työnantajalta. Opettaja on sentään yksin vastuussa (alaikäisten) ryhmästä luokassa ja hänen on itse tehtävä päätöksiä - toisin kuin suurimman osan hoitsuista. En väitä että opettajankaan työ olisi superraskasta ja että heillä pitäisi palkkoja kauheasti nostaa - mutta kirjoitin tuon vertailun vuoksi.

Huvittavia ovat myös vertailut hoitajien palkkoihin ulkomailla - siellä on elinkustannuksetkin jotain ihan muuta - ja palkkataso yleensä. Harvoin on mahdollista päästä tilanteeseen jossa olisi ns. kalliin maan palkka ja halvan maan elinkustannukset.

Jos hoitsu saa Helsingissä työsuhdeasunnon 300 €/kk, niin se on jo ihan hillitön rahallinen etu!

Itse teen johtavassa asemassa töitä ja palkkani on ihan hyvä. Mutta vastuu kulkee mukana, viime viikolla työpäivät venyivät helposti 10 - 11 tuntisiksi ja viikonloppunakin on pakko tehdä jotain työasioita. En voi kuulua liittoon (osakkaana firmassa) enkä todellakaan voi vältellä vastuuta. Vastuu kun voi olla niin paljon muutakin kuin se että vastaa työssään ihmishengestä (eli osaa oikein noudattaa sen todellisen vastuun kantajan eli lääräin ohjeita).

Hoitajat, herätkää! Hävettää teidän puolesta.

Näinhän se on työssä kuin työssä ja alalla kuin alalla; jos irtisanoudut työstäsi, niin eihän silloin ole enään töitä!! Ja tottakai työnantajalla on oikeus lopettaa kaikki edelliset edut (esim. asuntoetu , kerätyt lomapäivät, jne jne) JOS palkkaavat takaisin itse irtisanoutuneen työntekijän.
Yhdyn edelliseen, kyllä hävettää teidän puolesta, mutta kuten olen aikaisemmin todennut, ahneella on kurja loppu.

Alkuperäinen kirjoittaja Mälkäti mälkäti...:
[viesti moderoitu]

No kyllähän se vähän ihmetyttää, että tehyyn kuuluva SIHTEERIKIN saa sen hemmetin korotuksen. Paskaa on tehy jauhanut jo kotvasen aikaa ja itseasiassa teitä viedän kun pässiä narussa. Katotaan vähän ajan päästä kun niitä työttömiä "ammattilaisia" surettaa kun töitä ei olekaan. Ihme juttu, että pitäisi ottaa vanhana työntekijänä takaisin.. itse en työnantajana ottaisi ketään tälläistä moraalitonta takaisin, koska jos kerran tekee tuollaista niin miksipä sitä ei ahneuksissaan tekisi uudelleen. Kohta hoitsuilla on Suomen korkeimmat palkat.

tehdäänkö kaikki työ pelkän rahan takia??? minä olen ainakin valinnut ammattini sillä lailla että haluan auttaa ihmisiä... jos haluaisin tienata helppoa rahaa niin istuisin sillon kotona työttömänä... oikeesti voin sanoa että enemmän jäi käteen työttömänä ollessa kuin töissä käydessä, MUTTA minä en teekään hoitajan työtäni pelkästään rahasta vaan siitä että saan sen lisäksi auttaa apua tarvitsevia potilaita... myönnän kyllä että palkka on pieni ja pieni korotus ei ole pahaksi, mutta kohtuus kaikessa... ottakaamme huomioon sekin että missä tämä korotus tulee näkymään jos se menee läpi... sairaalamaksut ym vastaavat maksut nousevat tosin ne nousee muutenkin mutta jos s. hoitajien palkka vaatimus menee läpi niin sitten en halua edes kuvitella kuinka paljon nämä tulee nousemaan... ja todellakin kunnilla/kaupungeilla ei ole varaa palkata tarpeeksi hoitajia ja sekin riski on suuri että vanhojakin s. hoitajia joudutaan irtisanomaan ja yleensä ne tahtoo olla ne osaansa tyytyneet hoitajat jotka ovat olleet talossa vähemmän aikaa ja jotka sitä palkkaa eivät edes kinunneet lisää... ja se jos jokin on väärin...

Minusta sairaanhoitajat ovat menneet liian pitkälle, eivätkä he tajua lopettaa. En ole sovinisti, mutta väkisinkin tulee mieleen, että onko asioita viemässä eteenpäin liikaa naispuolisia henkilöitä. Onko mukana liikaa tunnetta järjen sijaan, vai mikä mättää.

Vai huonot palkat, vastuuta ja koulutusta. 2500€ keskimäärin 3,5-vuoden koulutuksella
on mielestäni ihan hyvin (kunnallisella alalla ja muuallakin)

JA VIELÄ IHMISHENGILLÄ SISARET UHKAILEVAT.

Alkuperäinen kirjoittaja hulttio"hoitajat":
Ja tehyläiset eivät tajua, että tämä syö heidän ammatillista uskottavuuttaan hoitajien moraalista. Nimiä meinataan kerätä vieläkin enemmän eli siis potilaille halutaan enemmän haittaa. Tuollaisten moraalittomien hoitajien joutaakin lähteä sairaaloista pois. Yrittävät muuttaa sääntöjä sitä mukaa kun hallitus yrittää auttaa Suomen kansaa. Miksi irtisanoutuminen ei kuitenkaan heidän mielestään tarkoita sitä, että ovat OIKEASTI irtisanoutuneet? Ei mitään vanhoja työpaikkoja takaisin jos on irtisanoutunut.

Samaa mieltä!!!!

Uskottavuutta syö myös se, että he perustelevat palkannostoa pitkällä koulutuksella. Siis onko 3,5-4-vuotta peruskoulun jälkeen pitkä koulutus? Se on 0,5-1-vuotta pitempi kuin normaali ammattikoulututkinto. Ja verrataan melkein lääkäreihin, jotka käyvät 10-vuotta kouluja kauemmin.
Olen suorastaan järkyttynyt sairaanhoitajien asenteista.

Alkuperäinen kirjoittaja Just joo!:
Se peruskorotus voidaan antaa erikoissairaan hoitajille, jotka oikeasti tekevätkin tärkeää työtä (esim. tehot, leikkurit). Perus osastoilla hoitajilla on aikaa surffailla netissä, syödä potilasruokaa ja istua kahvilla, he eivät mitään korotuksia tarvitse, menköön vaan siivojaksi, tietävät sitten mitä oikeasti raskas työ on!!
Ja tästä on turha narista, kaikki jotka ovat sairaalassa olleet töissä ikinä, tietävät tämän!
Muuten, kai tehyläiset tietävät että tämä nainen joka vetää tätä irtisanomis pelleilyä, ei kuitenkaan ole itse irtisanoutunut!!!

ohhoh!!! pitäisiköhän ihmisten mennä esim vanhainkotiin päiväksi töihin, johan kunto kasvaa ja ajatusmalli muuttuu.... hyvä jos ruoka/kahvitauot ehtii pitämään... tai ei ehtisikään jos ei itse päättäisi että nyt on mun vuoro levätä...
tosin sairaalan touhusta en tiedäkään kun siellä en ole ollut töissä, mutta suosittelen kyllä että menkää oikeasti muutamaksi päiväksi töihin, ei ylimääräisenä vaan parin kanssa hoitamaan 17 potilasta jotka kaikki tarvitsevat apua niin aamusta iltaan...

Tosiaan tuo tehyn vaatimus kuulostaa kohtuuttomalle... Mutta entä sen jälkeen jos tuo korotus tulee, Ei niitä potilamaksuja kuitenkaan nosteta niin paljon, että kaikkien palkka saadaan maksettua. Taitaa peräti käydä niin että hoitajat tekevät lisää työtä palkan eteen ja vähemmillä henkilöstöresursseilla.

Toisaalta jos tuosta palkasta otetaan verot pois, niin kukahan noista saaduista palkankorotuksista nauttii todellisuudessa ja sitten perheelliset taitaa saada noita maksuja lisää jos ajattelee esim päivähoitomaksujen osuutta.

Ihan kivahan sitä on porukalla irtisanoa itsensä, mutta monikohan olis tehnyt tuon omasta aloitteestaan. Onneksi nuo työnantajat ovat jo ajatelleet tuota uutena ottamista, niin nuo saavutetut edut vois niin kun hävitä ja saataas tuo sairaaloiden talous edes jonkinmoiseen tasapainoon.

.... Ja tärkein minulla on itselläni ollut mahdollisuus valita ala jota opiskelen, mutta miten ihmeessä suomeen on voinut syntyä näin paljon työpaikkoja, joihin on ihan vaan pakosta ajauduttu tai kouluttauduttu????? Toivottavasti tulevaisuudessa osataan katsoa tarkemmin mitä sitä haluaa kun ei kerran tuo sairaalatyö maistu.....

Alkuperäinen kirjoittaja muimai:
Tosiaan tuo tehyn vaatimus kuulostaa kohtuuttomalle... Mutta entä sen jälkeen jos tuo korotus tulee, Ei niitä potilamaksuja kuitenkaan nosteta niin paljon, että kaikkien palkka saadaan maksettua. Taitaa peräti käydä niin että hoitajat tekevät lisää työtä palkan eteen ja vähemmillä henkilöstöresursseilla.

Toisaalta jos tuosta palkasta otetaan verot pois, niin kukahan noista saaduista palkankorotuksista nauttii todellisuudessa ja sitten perheelliset taitaa saada noita maksuja lisää jos ajattelee esim päivähoitomaksujen osuutta.

Ihan kivahan sitä on porukalla irtisanoa itsensä, mutta monikohan olis tehnyt tuon omasta aloitteestaan. Onneksi nuo työnantajat ovat jo ajatelleet tuota uutena ottamista, niin nuo saavutetut edut vois niin kun hävitä ja saataas tuo sairaaloiden talous edes jonkinmoiseen tasapainoon.

.... Ja tärkein minulla on itselläni ollut mahdollisuus valita ala jota opiskelen, mutta miten ihmeessä suomeen on voinut syntyä näin paljon työpaikkoja, joihin on ihan vaan pakosta ajauduttu tai kouluttauduttu????? Toivottavasti tulevaisuudessa osataan katsoa tarkemmin mitä sitä haluaa kun ei kerran tuo sairaalatyö maistu.....

Hyvin kirjoitettu!

Itse olen opettaja, joka kohta tienaa vähemmän kuin sairaanhoitajat. Joudun tekemään töitä myös viikonloppuisin. Valmistuin 27-vuotiaana (paljon opintoviikkoja takana). Opintovelkaa maksan vieläkin monen vuoden jälkeen, vaikka elin kitsaasti. Nautin kuitenkin työstäni.

En ymmärrä sairaanhoitajien puhetta palkkakuopasta, mutta ilmeisesti he tekevät tärkeämpää työtä kuin minä.

Alkuperäinen kirjoittaja Puuseppä:
Uskottavuutta syö myös se, että he perustelevat palkannostoa pitkällä koulutuksella. Siis onko 3,5-4-vuotta peruskoulun jälkeen pitkä koulutus? Se on 0,5-1-vuotta pitempi kuin normaali ammattikoulututkinto. Ja verrataan melkein lääkäreihin, jotka käyvät 10-vuotta kouluja kauemmin.
Olen suorastaan järkyttynyt sairaanhoitajien asenteista.

Pakko kommentoida tähän, vaikka muuten en halua tähän kiistaan osallistua: sairaanhoitajaksi opiskelemaan ei mennä suoraan peruskoulusta. Kyse on nyt ammattiKORKEAkoulututkinnosta, ei ammattikoulututkinnosta. Eli ensin lukio, sitten tuo 3,5 - 4 vuotta AMK-opintoja. (Toki nykyään on muitakin reittejä ammattikorkeakouluun, mutta suoraan peruskoulusta sinne ei pääse.)

Eikös anneta lääkäreillekin vastaava lakko-oikeus? Siis se että saa jättää puolustuskyvyttömimmät ja eniten hengenvaarassa olevat ihmiset ilman hoitoa. Jos joku lääkäri ilmoittaa, että ei tule töihin vaikka lailla, sakoilla ja aseilla uhattaisiin, niin annetaan hänelle koko kansan tuki. Maksetaan lääkärille lisää palkkaa. Näin se homma toimii seuraavalla neuvottelukierroksella, johon Presidenttimmekin toivoi meidän katsovan. Lisää rahaa vaan kaikille aloille, joilla on mahdollisuus kiristää ihmishengillä. Hallitushan tässä on se todellinen roisto, kun ei ymmärrä tällaista toimintaa tukea. Sehän vielä latoo oikein kapuloita rattaisiin. Ihme hommaa.

.. on myös se, että Tehy kiistan aino avain ei olekkaan raha. Vaan pöydän äärellä hiertää myös Tehyn halu omaan sopimusoikeuteen. Että neuvottelemalla saavutetut edut tulisivat vain Tehyyn kuuluville hoitajille! Asenne on se, että pitäkööt Superilaiset ja JHL huolta omistaan. (www.hs.fi 13.11.2007)

Eikö Jaana Laitinen-Pesola oikeasti ymmärrä, että tasa-arvoisessa valtiossa ei voida maksaa samasta työstä eri liittoihin kuuluville erilaisia palkkoja? Vai tekevätkö Tehyläiset jotenkin arvokkaampaa työtä kuin muiden liittojen sairaanhoitajat?
Taitaa olla enää kysymys vain Tehyä vetävän rouvan julkisuuden kaipuusta ja tässä asiasiassa eivät etusijalla ole edes oman liiton hoitsut...

Hallituksella ei ole osaa eikä arpaa tähän neuvotteluita jumittavaan asiaan, joten puhukaahan Tehyläisetkin välillä totta ja tunnustakaa tosiasiat.

Sairaanhoitajat ovat syystä tai toisesta olleet "palkkakuopassa" jo vuosikausia, turha on nykyistä hallitusta syyttää ettei Tehy ole hoitanut hommaansa aiemmin. Tarjotut korotukset ovat suurimmat miesmuistiin.
Tällä keinolla saatte taistella palkoistanne seuraavatkin sata vuotta laihoin tuloksin, arvostus liittoanne kohtaan on pitkiksi ajoiksi menetetty.

Alkuperäinen kirjoittaja Mälkäti mälkäti...:
Ja paskanjauhanta jatkuu... Ihan niin kuin sillä olisi mitään väliä mitä te tänne kirjoitatte. Jos ette ole itse alalla, ei kuulu paskan vertaa teille mitä muut saa palkkaa. Ainoastaan alalla olevat tietävät miksi ja mistä työstä vaativat lisää palkkaa.

Kyllä julkisen sektorin palkat kuuluvat meille jokaiselle veronmaksajalle.

Alkuperäinen kirjoittaja mi-iu:
Alkuperäinen kirjoittaja Just joo!:

ohhoh!!! pitäisiköhän ihmisten mennä esim vanhainkotiin päiväksi töihin, johan kunto kasvaa ja ajatusmalli muuttuu.... hyvä jos ruoka/kahvitauot ehtii pitämään... tai ei ehtisikään jos ei itse päättäisi että nyt on mun vuoro levätä...
tosin sairaalan touhusta en tiedäkään kun siellä en ole ollut töissä, mutta suosittelen kyllä että menkää oikeasti muutamaksi päiväksi töihin, ei ylimääräisenä vaan parin kanssa hoitamaan 17 potilasta jotka kaikki tarvitsevat apua niin aamusta iltaan...

Nimenomaan sairaanhoitajilla on osastoilla aikaa. Nk. perushoidot tekevät lähi-ja perushoitajat. Ja joissain vanhustenkodeissa myös laitos-/sairaalahuoltajat. (ja heidän palkkansa vasta onkin syvällä kuopassa!)
Tuon siivojan ammatin tuohon vetäsin, koska jotkut sairaanhoitajat ovat sanoneet että menevät vaikka siivoamaan. No, eipä kaikkialle pääse edes siivoamaan enään ilman koulutusta, ehkä rappusiivojaksi.
Eiköhän kannattaisi kinuta mielummin pienempi ennakkopidätysprosentti, niin jäisi jotain käteenkin.

Ps. on se "kamalaa" jos ei tule toimeen 2000-2700 euron kuukausipalkalla!

Mitä sitten jos Tehyläiset saisivatkin tuon hakemansa palkankorotuksen. Olisiko tasa-arvoista, että Superilaiset tekisivät työtä hyväksymällään kunta-alan korotuksella ja tehyläiset saisivat huomattavasti suremman korotuksen. Usein kuitenkin Superilaiset tekevät juuri sen "raskaan" työn!

Me eli nuori sukupolvi maksamme kaiken. Terveyshuollon menot räjähtävät käsiin, maksamme ne. Suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle, maksamme heidän eläkkeensä. Jne..

Joten julkisen sektorin kaikille työntekijöille kunnon palkankorotukset, maksamme nekin mielellämme! On ilo tehdä töitä ja maksaa pienistä tuloista veroja n. 40 %. :)

Jos korotuksia tulee lisää, ne pitää tulla myös ainakin muiden liittojen sairaanhoitajille, ei vain tehyläisille.

Eikö Tehy ole suureen ääneen ilmoittanut, että nimenomaan SAIRAANHOITAJAT ovat palkkakuopassa, ei Tehyläiset?

Tehyn puheenjohtaja Jaana Laitinen-Pesola sanoi tiistaina: "Me haemme parempaa oksaa tehyläisille, ja meidän mielestä meillä pitäisi olla siihen oikeus."

Hmm... Jos hallitus antaa lisää rahaa (minkä väitetään olevan ainoa avain kiistaan), niin eikö samainen hallitus samalla pettäisi kaikki muut kunta-alan työntekijät? Vai eikö heillä ole niin suurta väliä, kun eivät pysty kiristämään ihmishengillä?

Olen sairaanhyvähoitaja, mutta teen tällä hetkellä keikkatöitä, koska opiskelen toista vuotta lääkiksessä. Tämän ketjun aloittaja valitteli, että sairaanhoitajat ovat tyhmiä, kateellisia jne., koska eivät ole lääkäreitä. Asia on kuitenkin niin, että tiedän monta lääkäriä tai lääkäriksi opiskelevaa, joilla on aiempi esimerkiksi sairaanhoitajan koulutus. Ei lääkikseenkään nyt niin mahdottoman vaikea ole päästä eikä edes papereiden täydy olla huippu hyvät, kyllä se hyviä perslihaksia vaatii, jotta jaksaa niihin lukea.

Toisaalta sapettaa valittajat, jotka pitävät sairaanhoitajan työtä keveänä ja helppona. Tervetuloa vanhusten-, teho-, leikkaus-, ym.osastoille toteamaan, ettei asia ole niin mitä tutunkumminkaima on kertonut. Hoitajia on vähän, tekniikka kehittyy vauhdilla, joka on uudenlaisen vastuun lisäksi tuonut lisää kiirettä hoitotyön arkeen, vaikka sen pitäisi sitä helpottaa.

Minä vaihdan hommat, koska tulevissa töissä tienaan enemmän, mielestäni minulla ei ole silloin töissä niin kiire kuin hoitajilla, mutta erityisesti haluan erikoistua pienelle, mutta kiinnostavalle alalle. Kyllä ihmiset haluavat tehdä töitä palkkansa eteen ja on aivan turha puhua jostakin kutsumustyöstä, jota ei todellakaan mielestäni ole. Se on vain psykologista hömppää.