hoitotädistä jne!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja martta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän tapauksesssa ei ainakaan voinut ajatellakkaan antaa kritiikkiä. Ei ainakaan kovin rankasti. Ja niinkuin jo kirjoitin hoitaja ei suostunut edes kuuntelemaan minua jos jostakin koitin ihan varovasti ja asiallisestikin keskustella, vaan hän puhui päälleni ja loppuviimein teki kuitenkin asiat kuten itse halusi. Ja luulenpa, että jos olisin järjestänyt palaverin pphoidon ohjaajan kanssa olisi hän sieläkin puhunut minun ja ohjaajan päälle. Ja vaikka sielä olisi mitä sovittukin olisi hän silti tehnyt asiat oman mielensä mukaan. Niin voimakastahtoinen hän oli. Ja omasta mielestään ehdottomasti se PARAS.

Niin ja minäkään en toki halua yleistää. Tämä hoitaja nyt vaan sattui olemaan tälläinen. Meillä tyttö sai ensimmäiseksi hoitopaikakseen kunnallisen ryhmiksen ja vaikka oli vasta 10 kk;n ikäinen tosi hienosti meni ja sielä minua kuunneltiin ja otettiin mielipiteeni huomioon ja se että tyttö oli vasta 10 kk. Toisen äippäloman jälkeen lapset pääsivät pphoitajalle jonka kanssa asiat sujuivat eikä minulla ole tästä hoitajasta pahaa sanottavaa.
Tällä hoitajalla vaan sattui olemaan määräaikainen työsuhde kaupungin kanssa joka loppui ja lapseni siirrettiin tälle "huonolle" hoitajalle jonka kanssa ei sitten sujunut.
Onneksi nyt on kaikki hyvin eikä minun enää tarvitse murehtia lapsia!
:wave:

nii,toi reissuvihko on varmaan ihan ok jossakin kyllä, etenkin kun hoitaja ite just ehdottaa sitä! jos mä olisin ehdottanut, se täti olis varmaan vaan sanonut että lähde nyt.. samaa vikaa, mä yritin kans monta kertaa ns.rupatella kaikesta hoitajankanssa mutta ei myöskään yhtään kuunnellut kun kerroin asiallisesti mielipiteitäni! puhui myös päälle ja katseli maahan kun puhuin!! vaikea sellasenkans koittaa saada keskustelua aikaseksi kun ei ees silmiin katso. ja tosta säännöistä jne, mielipiteitä tietenkin on monia, mutta mulla se on niin että noiden asioiden mistä kirjoitin, pitäis hoito-alan ihmiselle olla IHAN SELVIÄ!! siis ruokailut,silmälläpito,ei makeeta kuin juhlapäivinä, keskustelua ees sillon tällön vanhempienkanssa jne! eikö hoitajan kuitenkin kuulu kunnioittaa sitä tapaa miten vanhemmat kasvattaa lapsiaan ja ns jatkaa tätä hoidossa?? ainakin alkutapaamisessa puhuttiin näistä, ja hänen mielestään vielä silloin mulla oli oikeat periaatteet ym! mutta ei sitten vissiin ollutkaan,entiedä. neuvolassakin tästä kyllä mainitsin kun kyseli miten lapseni syö ym.. sanoi kans heti, ettei voi kyseessä ainakaan olla kunnallinen hoitaja..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.11.2006 klo 14:28 vieras kirjoitti:
Tarkoitankin että jos ongelmiin puututaan heti on ratkaiseminenkin helpompaa. Ja jos hoitosuhde ei toimi niin se ei toimi, silloin on vaihdettava hoitopaikkaa. Mutta niin paljon kuin hoitajissa vikaa onkin, voi välillä myös vanhemmat pysähtyä miettimään olisko itsellä jotain parannettavaa. Onko omat mielipiteet ja kasvatusihanteet liiankin voimakkaita (=ainoita oikeita)? Vaaditteko kenties hoitajalta liikaa? Oletteko ottaneet huomioon että pph työskentelee omassa kodissaan jossa voi olla eri sääntöjä kuin kotona? Ja että myös hoitajalla on oma elämä, muukin kuin työ? Vaikka hoitaja tekisi jonkun asian eri tavalla kuin itse on ajatellut ei se välttämättä ole pahaksi. Tottakai jokaisen tulee saada hyvää perushoitoa mutta myös hoitajilla on omia tapoja jotka joskus poikkeavat perheen tavoista.Jos tällaisia palstalla esiin tulleita kelvottomia hoitajia tulee vastaan tehkää ihmeessä ilmoitus kunnan päivähoidonohjaajalle. Kaikilla lapsilla on oikeus saada hyvää hoitoa, oli se sitten perheessä tai päiväkodissa.
Laitan tähän vielä esimerkkitapauksen aiheesta miten vanhemmat voisivat joskus miettiä myös omaa suhtautumistaan...
Eli hoidossa oli pieni 2v lapsi. Laitoin ruokalistan vanhemmille kotiin ja toivat sen sitten takaisin ku listalla oli sellaisia ruokia joista lapsi ei pidä. Olivat merkinneet minä päivinä lapselle tulisi järjestää muuta ruokaa. Kysyin että onko lapsi sitten allerginen kyseisille ruoille. Ei ole mutta ei vaan tykkää niistä. Eikä tykkää maidosta eikä vedestä joten ruoalla pitäisi olla mehua. Valitettavasti kun en vaan voi aina tehdä sitä ruokaa mistä lapset tykkää. Eihän ne opi mitään jos aina on vaan herkkuja. Samaiselle lapselle ei myöskään olisi saanut sanoa ei, vanhemmat kun olivat vapaan kasvatuksen kannalla. Aina pitäisi vaan keksiä muuta tekemistä jos tekee luvattomia. Kotona lapsi saa hyppiä sohvalla, leikkiä koriste-esineillä, katsoa videoa silloin kun hänelle sopii... pääasia että lapsi on onnellinen. Joopa joo. Valitettavasti hoitajana minun on otettava myös muut lapset huomioon. Jokainen jolla on kokemusta lapsityhmästä tietää että jos yksi juo ruoalla mehua kaikki muutkin haluavat sitä. Jos yksi hyppii sängyssä siellä on pianäkkiä muutkin pomppimassa.
Taitaa olla ääritapauksia nämä molemmat, ketjussa mainitut huonot hoitajat ja hankalat vanhemmat. Oikeasti on olemassa paljon hyviä hoitajia ja vielä enemmän hyviä vanhempia.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.11.2006 klo 09:32 sama kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.11.2006 klo 14:28 vieras kirjoitti:
Tarkoitankin että jos ongelmiin puututaan heti on ratkaiseminenkin helpompaa. Ja jos hoitosuhde ei toimi niin se ei toimi, silloin on vaihdettava hoitopaikkaa. Mutta niin paljon kuin hoitajissa vikaa onkin, voi välillä myös vanhemmat pysähtyä miettimään olisko itsellä jotain parannettavaa. Onko omat mielipiteet ja kasvatusihanteet liiankin voimakkaita (=ainoita oikeita)? Vaaditteko kenties hoitajalta liikaa? Oletteko ottaneet huomioon että pph työskentelee omassa kodissaan jossa voi olla eri sääntöjä kuin kotona? Ja että myös hoitajalla on oma elämä, muukin kuin työ? Vaikka hoitaja tekisi jonkun asian eri tavalla kuin itse on ajatellut ei se välttämättä ole pahaksi. Tottakai jokaisen tulee saada hyvää perushoitoa mutta myös hoitajilla on omia tapoja jotka joskus poikkeavat perheen tavoista.Jos tällaisia palstalla esiin tulleita kelvottomia hoitajia tulee vastaan tehkää ihmeessä ilmoitus kunnan päivähoidonohjaajalle. Kaikilla lapsilla on oikeus saada hyvää hoitoa, oli se sitten perheessä tai päiväkodissa.
Laitan tähän vielä esimerkkitapauksen aiheesta miten vanhemmat voisivat joskus miettiä myös omaa suhtautumistaan...
Eli hoidossa oli pieni 2v lapsi. Laitoin ruokalistan vanhemmille kotiin ja toivat sen sitten takaisin ku listalla oli sellaisia ruokia joista lapsi ei pidä. Olivat merkinneet minä päivinä lapselle tulisi järjestää muuta ruokaa. Kysyin että onko lapsi sitten allerginen kyseisille ruoille. Ei ole mutta ei vaan tykkää niistä. Eikä tykkää maidosta eikä vedestä joten ruoalla pitäisi olla mehua. Valitettavasti kun en vaan voi aina tehdä sitä ruokaa mistä lapset tykkää. Eihän ne opi mitään jos aina on vaan herkkuja. Samaiselle lapselle ei myöskään olisi saanut sanoa ei, vanhemmat kun olivat vapaan kasvatuksen kannalla. Aina pitäisi vaan keksiä muuta tekemistä jos tekee luvattomia. Kotona lapsi saa hyppiä sohvalla, leikkiä koriste-esineillä, katsoa videoa silloin kun hänelle sopii... pääasia että lapsi on onnellinen. Joopa joo. Valitettavasti hoitajana minun on otettava myös muut lapset huomioon. Jokainen jolla on kokemusta lapsiryhmästä tietää että jos yksi juo ruoalla mehua kaikki muutkin haluavat sitä. Jos yksi hyppii sängyssä siellä on pianäkkiä muutkin pomppimassa.
Taitaa olla ääritapauksia nämä molemmat, ketjussa mainitut huonot hoitajat ja hankalat vanhemmat. Oikeasti on olemassa paljon hyviä hoitajia ja vielä enemmän hyviä vanhempia.

[/quote]
Eli hoidossa oli pieni 2v lapsi. Laitoin ruokalistan vanhemmille kotiin ja toivat sen sitten takaisin ku listalla oli sellaisia ruokia joista lapsi ei pidä. Olivat merkinneet minä päivinä lapselle tulisi järjestää muuta ruokaa. Kysyin että onko lapsi sitten allerginen kyseisille ruoille. Ei ole mutta ei vaan tykkää niistä. Eikä tykkää maidosta eikä vedestä joten ruoalla pitäisi olla mehua. Valitettavasti kun en vaan voi aina tehdä sitä ruokaa mistä lapset tykkää. Eihän ne opi mitään jos aina on vaan herkkuja. Samaiselle lapselle ei myöskään olisi saanut sanoa ei, vanhemmat kun olivat vapaan kasvatuksen kannalla. Aina pitäisi vaan keksiä muuta tekemistä jos tekee luvattomia. Kotona lapsi saa hyppiä sohvalla, leikkiä koriste-esineillä, katsoa videoa silloin kun hänelle sopii... pääasia että lapsi on onnellinen. Joopa joo. Valitettavasti hoitajana minun on otettava myös muut lapset huomioon. Jokainen jolla on kokemusta lapsityhmästä tietää että jos yksi juo ruoalla mehua kaikki muutkin haluavat sitä. Jos yksi hyppii sängyssä siellä on pianäkkiä muutkin pomppimassa.
[/quote]

heh, toi nyt on tosiaan taas vanhempien "tyhmyyttä".. en ymmärrä sellasia vanhempiakaan jotka antaa lasten MÄÄRÄTÄ kodin asioista.. (ruoasta,mä ainakin koitin hoitajalle sanoa että tekis monipuolista ruokaa,kelpasi se tai ei, jos ei kelpaa, olkoon syömättä ja kokeillaan uusiksi vaikka ensi vkolla samaa ruokaa!! voi sitten joskus oppia syömäänkin kaikkia!)
niin, jotkut lapset saa siis tehdä mitä vain ja kaikki annetaan periksi. kauheeta, tulee varmaan ruusuinen tulevaisuus.. mitä sitten ku näille lapsille joskus tulee vastoinkäymisiä eikä vanhemmat ole enää lellimässä.. tiedän myös yhden pojan, jonka äiti lähes kuiski hänelle kun poika raivosi kun haettiin hoidosta, äidillä kesti varmaan tunti joka pvä kunlähtivät hoidosta kotiin vasta kun pojalle se sopi... hoitaja sai aina ottaa toiset hoitolapset siksiaikaa kauemmaksi kunpoikaa haettiin, ettei se käy tyttöjen päälle! mun tytön tää ehti kerran tuuppaan päällensä asfalttiin.. tää oli vanhempi hoitopaikka, missä hoitaja oli kyllä tosi ihana ja ammattitaitoinen, kunnallinen hoito. mutta vanhemmista ja lapsen käytöksestä huomasi heti, että lapsi oli se, jonka pillin mukaan mentiin.. hoitaja koitti kyllä puhua vanhemmille että poikaa pitäisi viedä johonkin ja selvittää missä mättää... en tiedä sitten veivätkö. poika oli tuolloin 2-3v.. ikäviä juttuja, just kummatkin, ne harvat hoitajat, jotka oikeesti on huonoja! -ja ne vanhemmat jotka ei ehkä oo tarpeeks johdonmukasia lapsensakanssa. :/ mun mielestä sitä rakkautta on se rajojenkin asettaminen lapseílle. :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2006 klo 23:32 tuuli kirjoitti:
:attn: B) liputtaisin kyllä päiväkotien puolesta :flower: siellä useita hoitajia jotka tavallaan valvovat toinen toisiaan ja ovat tukena toisilleen silloin kun ei jaksa taistella yksin.. Paljon ohjattua toimintaa sekä vapaata leikkiä myös. Lähinnä vanhanaikaista yleistystä nyt päiväkotieja vastaan. Paljon on muuttuneet käytännöt ja tavat esim kuluneen 20 vuoden aikana. Käykäähän joskus kunnallisessa tai yksityisessä päiväkodissa. Varsinkin kun mietitte pph vientiä. Itse kuullut karmivia juttuja ko. Niihin en hevin kyllä lastani veisi :kieh:

Peesi =)

Tenava päiväkodissa, 3 v. Saamme viikko-ohjelman, eikä yksikään pph pystyisi samaan: on pihapelejä, sählyä, elokuvatukioita, laulutukioita, koululla ja liikuntahalleilla käydään urheilemassa ja luistelemassa, askartelua yms yms. ja sitten vielä vapaata leikkiä, esim. maanantaisin ei ole muuta kuin lelupäivä, samoin joskus perj., patsi jos on joku laululeikkituokio tai elokuvapäivä.
Oppinut itse tekemään paljon.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.11.2006 klo 11:52 jeps kirjoitti:
Peesi =)

Tenava päiväkodissa, 3 v. Saamme viikko-ohjelman, eikä yksikään pph pystyisi samaan: on pihapelejä, sählyä, elokuvatukioita, laulutukioita, koululla ja liikuntahalleilla käydään urheilemassa ja luistelemassa, askartelua yms yms. ja sitten vielä vapaata leikkiä, esim. maanantaisin ei ole muuta kuin lelupäivä, samoin joskus perj., patsi jos on joku laululeikkituokio tai elokuvapäivä.

Voi video, et mua jaksaa aina sapettaa tälläset viestit :kieh:

Kyllä pph:t pystyy samaan kun pk:n täditkin. Mua henk.koht. ärsyttää, kun kaikilta pph:lta menee maine tällästen viestien takia.
Tottahan se on, että kaikkia hoitajia ei ole motivaatiota kehittää virikkeitä hoitolapsille, vaan tarjoavat vain perushoitoa. Mutta joukkoon mahtuu myös paljon hyviä ja osaavia hoitajia!

Itse puuhailen paljon ryhmäni kanssa.Ens viikolla me mennään sirkukseen, käydään teattereissa, kerran viikossa jumppaamassa pk:n jumppasalissa, vietetään lauluhetkiä, lueskellaan satuja, askarrellaan ym.

Mukavaa päivän jatkoa kaikille
:)

Kyllä pph:t pystyy samaan kun pk:n täditkin. Mua henk.koht. ärsyttää, kun kaikilta pph:lta menee maine tällästen viestien takia.
Tottahan se on, että kaikkia hoitajia ei ole motivaatiota kehittää virikkeitä hoitolapsille, vaan tarjoavat vain perushoitoa. Mutta joukkoon mahtuu myös paljon hyviä ja osaavia hoitajia!

Itse puuhailen paljon ryhmäni kanssa.Ens viikolla me mennään sirkukseen, käydään teattereissa, kerran viikossa jumppaamassa pk:n jumppasalissa, vietetään lauluhetkiä, lueskellaan satuja, askarrellaan ym.

[/quote]

juu kyllä joka kategoriaan mahtuu hyviä ja huonoja hoitajia ja muitakin!! sä kuulut hyviin :) . ja onhan se niinkin, ettei lapsille silti aina pitäisi tarvia keksiä ihan kauheesti sitä aktiviteettiä, et pitäis heidän itekin osata keksiä leikkejä jne, tuntuu välil et nyky muksuille sais aina olla keksimäs tekemistä, ite ainakin oon lapsena touhannut paljon metsissä, koirankikans ja kaverinkans keksittiin leikkejä ja pääosin mullattiin pihalla, ei ainakaan vahdattu videoita kuin HARVOIN!! ym.. mut ohan hoitajien tehtäväkin tietty keksiä lapsille monipuolista puuhaa, mutta tärkeintä mielestäni on ne rajat ja säännöt ja HUOLENPITO ja rakkaus lapsiin ja työhönsä jne.

\Laitan tähän vielä esimerkkitapauksen aiheesta miten vanhemmat voisivat joskus miettiä myös omaa suhtautumistaan...
[/quote]

heh, toi nyt on tosiaan taas vanhempien "tyhmyyttä".. en ymmärrä sellasia vanhempiakaan jotka antaa lasten MÄÄRÄTÄ kodin asioista.. (ruoasta,mä ainakin koitin hoitajalle sanoa että tekis monipuolista ruokaa,kelpasi se tai ei, jos ei kelpaa, olkoon syömättä ja kokeillaan uusiksi vaikka ensi vkolla samaa ruokaa!! voi sitten joskus oppia syömäänkin kaikkia!)
niin, jotkut lapset saa siis tehdä mitä vain ja kaikki annetaan periksi. kauheeta, tulee varmaan ruusuinen tulevaisuus.. mitä sitten ku näille lapsille joskus tulee vastoinkäymisiä eikä vanhemmat ole enää lellimässä.. tiedän myös yhden pojan, jonka äiti lähes kuiski hänelle kun poika raivosi kun haettiin hoidosta, äidillä kesti varmaan tunti joka pvä kunlähtivät hoidosta kotiin vasta kun pojalle se sopi... hoitaja sai aina ottaa toiset hoitolapset siksiaikaa kauemmaksi kunpoikaa haettiin, ettei se käy tyttöjen päälle! mun tytön tää ehti kerran tuuppaan päällensä asfalttiin.. tää oli vanhempi hoitopaikka, missä hoitaja oli kyllä tosi ihana ja ammattitaitoinen, kunnallinen hoito. mutta vanhemmista ja lapsen käytöksestä huomasi heti, että lapsi oli se, jonka pillin mukaan mentiin.. hoitaja koitti kyllä puhua vanhemmille että poikaa pitäisi viedä johonkin ja selvittää missä mättää... en tiedä sitten veivätkö. poika oli tuolloin 2-3v.. ikäviä juttuja, just kummatkin, ne harvat hoitajat, jotka oikeesti on huonoja! -ja ne vanhemmat jotka ei ehkä oo tarpeeks johdonmukasia lapsensakanssa. :/ mun mielestä sitä rakkautta on se rajojenkin asettaminen lapseílle. :)

[/quote]

Eiköhän tuo ole päivänselvä missä mättää, vanhempien kasvatuksessa. Mutta kyllä varmaan joku diagnoosi saadaan aikaiseksi, jos vanhemmat niin haluavat...

Hei! Olen HYVÄ perhepäivähoitaja; ruoka terveellistä, askarrellaan ja leikin ja olen aidosti lasten kanssa. Harmi, että sulla on huonoja kokemuksia. Mutta vaikka itse oletkin sitä mieltä ettet lastasi veisi pph:lle, mietipä lapsesi kannalta. jos on arka lapsi, ja mitä pienempi hän on, on miljoona kertaa lapselle parempi aloittaa hoitotaival pienessä ryhmässä, jossa on koko ajan sama hoitaja ja tärkeintä että syliin mahtuu aina. Kyllä mielestäni koulumaailmassa saa pärjätä omillaan ihan tarpeeksi. Toivottavasti kuva pph:sta paranisi.

Olen itse hoitajana tavannut tietysti paljonkin toisia hoitajia. Suurin osa on tosi hyviä ja lapsista aidosti välittäviä aikuisia, jotka osaavat hoitaa työnsä hyvin. Ymmärrän kuitenkin niitä vanhempia, jotka eivät luota tai ovat kuulleet "huonosta hoitajasta". Tunnen itsekin sellaisia hoitajia, joille en veisi lastani. MUTTA, me ihmiset olemme niin erilaisia, että se mistä toinen ei tykkää, onkin toiselle hyvä paikka.
Riippuu varmasti myös päiväkodeista, millaista toimintaa siellä on. Esim. meidän lähimmässä päiväkodissa, (jonka kanssa teemme yhteistyötä) on paljon vähemmän toimitaa, kuin meidän "ringin" hoitajilla. Askarteluja saattavat tehdä hiukan enemmän, johtuen siitä, että heillä ei ole alle 4v. ollenkaan, mutta kaikessa muussa toiminnassa meillä onkin sitten paremmin. Ja siitä, että siellä on monta hoitajaa valvomassa "toinen toistaan", kokemuksesta tiedän, että silloin rupatellaan keskenään paljon ja lapset jäävät vähemmälle. En halua moittia päiväkodin työntekijöitä, mutta sen verran olen siellä ollut töissä, että itse sanoisin lapsella olevan paremmat oltavat perhepäivähoidossa.
Teen päiväkodin listojen mukaan ruuat, mutta en koskaan anna päiväruokana puuroa, niinkuin pk:n listoilla on. Kotona tehty ruoka on kyllä parempaa.
Jokainen siis tyylillään, eikä tarkoitus ollut moittia päiväkotia, hekin tekevät arvokasta ja vastuullista työtä lasten kanssa, niin kuin me perhepäivähoitajatkin, mutta väitän silti, että pph:t pystyvät kyllä vähintään siihen mihin pk:kin ja enempäänkin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.11.2006 klo 12:25 Ronja Ryövärintytär kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.11.2006 klo 11:52 jeps kirjoitti:
Peesi =)

Minulla on kokemus monista hyvistä kunnallisista perhep.hoitajista, ja sitten yksi, joka oli jotain ihan niin hirveää, ettei sellaisen ihmisen pitäisi lastenhoitoalalla olla ollenkaan.
Jo tutustumiskäynnillä ihmettelin: hoidossa oleva lapsi oli jäämässä pois, ja lapsen, 4-5 v, kuuillen se nainen moitti niin lapsen kuin tämän vanhemmatkin ja sanoi, että on tosi hyvä että lapsi jää pois... sittemmin omat lapseni ja minä jouduimme kohteeksi, jota haukuttiin muille perhep-hoitajille ja toisen hoitolapsen vanhemmille.
Siellä ei puuhasteltu mitään lasten kanssa, hyvä että leikkiä saivat muilla kuin leegoilla.
Esikoinen oli sen verran iso että osasi kertoa ja lasten saaminen pph:lle oli itkun ja huudon takana.
Ja näkihän sen muutekin, mikä oli suhtautuminen kun lapset tuli hoitoon, haettiin hoidosta.

Alku meni hyvin, mutta muutama kk hoidossa oltuaan alkoi tulla ongelmia. Ne eivät olleet mitään, että minä vaatisin jotain älytöntä, vaan sitä, että hoitaja oli ilkeä. Lapsilla oli myös aina nälkä, ruoka oli pahaa, leivän päälle oli paprikaa ja "jos otan toisen leivän, onko senkin päällä pakko syödä paprikaa?". Ei sentään ollut, mutta sen leivän päälle ei tullut muuta kuin margariini. Lapsi tiputteli herneet ja paprikat lattialle ja kukkapurkkiin, joka päivä, eikö muka siivotessa huomaa?? ja anna olla, mutta oli kait kiva kiusata lasta.
Tai: lemmikkilapsen vanhempien kanssa oli sovittu nouto leikkipuistosta, jonne matkaa oli n. 200 m. 5 v lapsella oli pissahätä. Ei voitu mennä pissalle, piti odottaa. Lopulta pissut tuli housuun. Odoteltiin edelleen että lemmilapsi tullaan hakemaan leikkipuistosta. Vasta sitten sisälle.
Ulkona oli pakkasta ihan mukavasti (pohjois-suomi), lunta kolme metriä, villapukua, toppahalaria jne. Haalari oli parrerilla kuivumassa kun hain lapset. Pis-san hajuinen haalari päälle ja kävellen kotiin, 3 km.

Vain pari esimerkkiä, voisin kirjan verran kertoa näitä.

Onneksi se loppui, kesti vain kokonaisuudessaan 8 kk, saimme toisen hoitopaikan.

Minulle tämä yksi kokemus riitti. Tämä ei ole mitään "olen kuullut" tai että liioittelen,. Minun vaatimaton vaatimukseni on lapsen hyvä kohtelu, oikeudenmukaisuus, riittävästi hyvää ruokaa. Ei muuta. Siihen ei kaikki kykene, tämä ei, toivottavasti ei enää ole lastenhoitotyössä, pitäisikö ottaa yhteyttä tähän "hoitajaan"????

Varmasti suurin osa perhepäivähoitajista ja päiväkodin henkilökunnasta ovat oikein hyviä hoitajia.

Valitettavasti niitä vähemmän alalle sopiviakin mahtuu joukkkoon.
Perhepäivähoitajan kohdalla kukaan muu kuin pienet lapset eivät välttämättä ole näkemässä mitä kummallisuuksia hoidossa tapahtuu. Päiväkodissa toiset hoitajat pitävät kehnommat kurissa.
Silti perhepäivähoito on mielestäni paras vaihtoehto pienelle lapselle.

Mielestäni vanhempien tulisi aina valittaa johonkin huonon hoitajan kohdatessaan. Hoitajallehan menee sitten taas toisia lapsia hoitoon, jotka joutuvat kärsimään.

Itse tiedän perhepäivähoitajan jolla aina täytyi olla joku syntipukki ryhmässään. Hän inhosi tuttavani 2-vuotiasta poikaa: jätti tämän yksin sisään ja lähti toisten kanssa ulos, haukkui tätä toisille...
kun tuttavani tajusi asian hän kuuli samanlaisia kokemuksia tästä hoitajasta hoitajaa tai hoitopaikkaa vaihtaneilta perheiltä.

Eräs ykstyinen pph antoi lasten leikkiä vain eteisessä. ( Kaikki eivät kerralla mahtuneet.) Ettei se koti vain sotkeennu.
Tarpeeksi moni valitti ja kyseinen henkilö ei enää saanut hoitolapsia.

Erittäin pahasti mieleltään häiriintynyt ystäväni on myös toiminut perhepäivänhoitajana. tosin vain sijaisena, mutta kuitenkin.

Kun on kyse pienistä lapsista ei koskaan voi olla liian tarkka.

P.s: uskon että perhepäivähoitajat kohtaavat vaikka minkälaisia vanhempia urallaan ja varmasti enemmän näin kuin toisinpäin.
Silti alalle sopimattomien hoitajien käytöksestä pitää puhua. Ei se koko alaa nujerra vaan sellainen tyyli, ettei mitään saisi moittia ettei leimaisi koko ammattikuntaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.12.2006 klo 23:57 Maisa kirjoitti:
Hei! Olen HYVÄ perhepäivähoitaja; ruoka terveellistä, askarrellaan ja leikin ja olen aidosti lasten kanssa. Harmi, että sulla on huonoja kokemuksia. Mutta vaikka itse oletkin sitä mieltä ettet lastasi veisi pph:lle, mietipä lapsesi kannalta. jos on arka lapsi, ja mitä pienempi hän on, on miljoona kertaa lapselle parempi aloittaa hoitotaival pienessä ryhmässä, jossa on koko ajan sama hoitaja ja tärkeintä että syliin mahtuu aina. Kyllä mielestäni koulumaailmassa saa pärjätä omillaan ihan tarpeeksi. Toivottavasti kuva pph:sta paranisi.

oliko tuo minulle?? niin jos luet tekstini, luulisin että huomaat että olen kyllä pph:n kannalla, en pk:n! Tai itseasiassa en erityisemmin kummankaan enemmän kuin toisen, joku vie toiseen,joku toiseen, itse oon vienyt pph:lle ja olen itsekin lapsena ollut, ja pitänyt sitä minulle parempana vaihtoehtona ainakin tähän saakka.. =)

heips. ollaan tässä nyt sitten muutama vko oltu laps kotona taas.. taikka kun minä käyn töissä äitini luona äitiyslomaani asti, tyttö on tullut mukanani sinne, tosin olen aika paljon joutunut oleen sairaslomallakin kun näitä supistuksia, selkäsäryt, liitoskivut ym kamala. mutta joka tapauksessa ihan hyvin on mennyt!! ja tyttö on kerhossa 2 krt vkossa ja luulempa,että tämä riittää hänelle! sitä alunperin mietinkin että riittääkö sitten! mutta enemmän hän kerhossa on melkein ohjaajien kuin muiden lasten perään!? ja koitan käydä joka vko myös sellaisten ystävien/tuttavien luona jossa muita lapsia, ja puistossa käydään, mutta paljon hän nauttii olla myös tontilla (rakennamme) metsässä koirankanssa =) .

Yhteistyössä