Päiväkodissa udeltiin äidin menoja..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eivoiymmärtää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja eivoiymmärtää;22493238:
Haluan. Ja kyllähän hän onkin kotona. Olen lapseni kanssa joka arkipäivä 18 tuntia, viikonloppuisin 24 tuntia per päivä. Kauanko sinä itse olet?

Josta kuluu aika iso osa nukkumiseen ja "pakkorutiineihin" l. syömiseen, peseytymiseen ym. Paljonko sä oikeesti vietät aikaa lapses kanssa. Aika helvetin vähän :(

Alkuperäinen kirjoittaja eiymmärrä;22492843:
Minäkään en ymmärrä miksi lapsen täytyy olla 6 tuntia viitenä päivänä viikossa tarhassa! Meillä on poika tarhassa ja ei läheskään aina tule edes viikossa täyteen tuo 30 tuntia, ja ollaan siis molemmat töissä. Mut jotkut ajattelee lapsen parasta ja toiset taas ei...kuten sinä..

Voi järkytys, tajuatko sä itse lainkaan miten omahyväiseltä sä kuulostat!

[QUOTE="kainaloinen";22493259]itsellä nyt 2 ja 4 vuotiaat lapset. kuopuksen synnyttyä vein isomman päiväkotiin kun vauva oli n 1,5kk.
oli 6h/5päivää viikossa.
itsellä mielenterveysongelmia ja isä lähti samoihin aikoihin.
en yksinkertasesti jaksanu pyörittää meidän elämää.
nyt molemmat lapset hoidossa viitenä päivänä vkssa, 6-7h.
vaikka aina ei töitä olisikaan, en yksinkertasesti jaksa muuten.
koen todellakin olevani huono äiti, koska en kykene omaa jälkikasvuani hoitamaan vaikka kovasti heitä olen halunnut ja rakastan.
tukiverkko on onneton muuten ja koen tämän olevan ainoa vaihtoehto.
lapset isällään nykyään, joskus, toisinaan vkloppuisin.
en käy baareissa eikä ole muutenkaan mitään sossun kanssa tekemisiä,
mutta oma mieli vaan reistailee ja tuntuu liian rankalta tämä elo.
rakastan lapsiani ja näin koen olevani edes aavistuksen parempi äiti, kun tarjoan mahdollisuuden leikkeihin ja touhuamiseen mitä minä en pysty tällä hetkellä tarjoamaan.
ja joskus myös siis töitäkin teen.
mutta tälläinen tarina minulla.
ja uskokaa, jos jaksaisin niin toivoisin olevani parempi äiti ja hoitavani omat lapseni, todellakin toivon.[/QUOTE]

Kiitos tästä näkökulmasta. Ennen kuin aletaan ihan täysin mäiskiä toisia, niin taustoistakin olisi hyvä tietää jotakin. Tällaisessakin tilanteessa minusta se hoito 6h/5pv on parempi vaihtoehto kuin huostaanotto, kun äiti ei lopulta enää jaksa. Eikä kukaan voi suunnitella ja tietää loppuelämänsä kulkua "ennen kuin tekee lapsia". Ihmiset sairastuu (henkisesti tai fyysisesti), vanhemmat kuolee, tukiverkot heikkenee, omat voimavarat vähenee, ylipäätään elämäntilanteet muuttuu.
Mutta onneksi tälläkin palstalla on niin paljon täydellisiä äitejä, jotka kasvattaa lapsensa kotona, että näitä elämänsä huonosti suunnitelleitakin sitten mahtuu jokunen mukaan myös viemään niitä hoitopaikkoja työssäkäyviltä ihmisiltä.

mun 3 lasta on klo 8-15 pvä kodissa vaikka en ole töissä..ja juu heille siis lääkäri suositteli pväkotia..joten en ainaka koe huonoa omaa tuntoa ..ja kohta aloitan koulun joten hyvä olla jo paikat valmiina

Meillä nyt 4v poika aloitti syksyllä osa-aikaisena päiväkodilla, vaikka olen itse kotona. Meillä ei tosin ole tässä mitään naapureita, eikä muitakaan lapsiperheitä joissa saisi touhuta ikäistensä kanssa, eikä oikein mitään kerhoakaan, missä viihtyisi.
Vien musun aamulla 9.15 aikoihin, saa siis nukkua aamuisin ihan rauhassa, ei tarvitse herätellä. Haen kahden kieppeillä, jolloin on ehtinyt syödä päiväkodilla myös välipalan, tämä muutettiin juri tälläviikollla kun lapsi aina niin kaiholla päiväunien jälkeen katsoo kun toiset syö.

Kyllä voin sanoa, että välillä on itsellä huono omatunto, kun poika pk:lla on, mutta syynä todellakin tuo seura omasta ikäluokastaan, eikä vain äidin kanssa kahdestaan puistossa notkuilu.

Meillä mennään koulujen lomien mukaan ja jos jotakin poikkeuksellista on päiväkodilla, pidän ilmanmuuta lapsen kotona.

Meillä tuo 4v nukkuu päiväunet päiväkodilla, joten en siksi hae aiemmin pois, paitsi poikkeustapauksissa, ja siis oikeasti vetää hirsiä, kotona ei kyllä nuku, ei ole nukkunut enää aikoihin.

Lapsi itse viihtyy loistavasti, enemmänkin saa sovitella kotiinlähdössä, ettei tule pahamieli.

Missään nimessä, en haluaisi, että pidempää päivää tuon ikäinen vielä hoidossa olisi, kun mahdollisuus on tähänkin. Vaikka hoidossa erinomaisesti siis viihtyykin.

[QUOTE="lh-opiskelija";22495760]Ollessani harjoittelussa päiväkodissa, hoitajat puhuivat niistä jotka tuovat lapsensa vain virikehoitoon ja ovat itse kotona päivät. Jutut oli tyyliin, että se ja se on sellainen sossupummi ja kotona vaan makaa ja lapsi hoidossa kun ei jaksa itse hoitaa ja vie kunnon työssäkäyviltä paikan. Siis eivät lasten kuullen toki puhuneet, vaan kahvitauolla jne.[/QUOTE]

Ja jokaisella hoitajalla on oikeus mielipiteeseensä! Ja totta on, että tosi moni heistä näin ajattelee. Ääneen sanominen vanhemmille on sitten eri asia...

En muuten tiedä yhtäkään päiväkodin hoitajaa joka olisi omat lapsensa vienyt päikkäriin vaikka on itse kotona... Ihan vaan näin sivuhuomautuksena.

Alkuperäinen kirjoittaja pöh!;22492703:
Syitä lapsen hoitoon viemiseen siis vaikka itse on kotona voi olla vaikka kuinka ja paljon. Mä en tajua tätä kamalaa syyllistämistä niitä kohtaan joiden isommat lapset on hoidossa ja äiti kotona.
Pienillä paikkakunnilla ei ole kerhotoimintaa johon viedä isommat ikäistensä seuraan tai matka voi olla pitkä ja näin kerhotoiminta hankalasti toteutettavaa. Esim. puheterapeutti voi suositella isommalle lapselle hoitoa jos puheen kehittymisessä on viivettä/ongelmaa. Erittäin pahasta koliikista kärsivän vauvan äitikin tarvitsee lepoa eikä päiväuenet onnistu jos isompi on kotona jne jne

Minä ymmärrän, sama se oli minulla viime vuonna kun laitoin 2 nuorimpaa tarhaan, sairastan monta eri nivelsairautta ja olo on sen mukainen. Lasten oli parempi olla tarhassa koska en kyennyt heitä edes ulos viemään

Kyllähän se niin on, että on olemassa paljon lapsia, jotka ihan oikeasti tarvitsevat sen päivähoitopaikan.
Vanhempien työn/sairauden vuoksi tai sisaruksen vakavan sairauden vuoksi.

Julmaa, että on olemassa näitä itsekkäitäkin vanhempia, jotka eivät halua hoitaa omia lapsia kotona kun siihen kerta on tilaisuus vaan siirtävät kasvatusvastuun tylysti yhteiskunnalle vieden samalla avun oikeasti tarvitsevilta!

Kyllähän se niin on, että on olemassa paljon lapsia, jotka ihan oikeasti tarvitsevat sen päivähoitopaikan.
Vanhempien työn/sairauden vuoksi tai sisaruksen vakavan sairauden vuoksi.

Julmaa, että on olemassa näitä itsekkäitäkin vanhempia, jotka eivät halua hoitaa omia lapsia kotona kun siihen kerta on tilaisuus vaan siirtävät kasvatusvastuun tylysti yhteiskunnalle vieden samalla avun oikeasti tarvitsevilta!

Julmaa on se, että tuntemattomat ihmiset, ne joille asia ei edes kuulu, päättävät ja sanelevat kuka saa käydä päiväkodissa ja kuka ei. Päiväkodin hoitajalla ei mielestäni tälläista oikeutta ole. Lapseni on hoitopaikan saanut pitää, vaikka lopetin työnteon ja jäin kotiin vauvan kanssa. Yhdessä päiväkodin johtajan kanssa, jolle asia kuuluu, olen tilanteestamme puhunut ja hän ei alkanut hoitosopimusta muuttamaan. Tarvittaessa lapsi saisi olla siis jopa sen 8-9h/päivä, mutta meidän rytmiin sopii paremmin tuo 6h/päivä.

Alkuperäisesta aiheesta vielä sen verran, että jos kyseinen hoitaja jatkaa uteluitaan, otan kyllä yhteyttä tähän päiväkodin johtajaan ja kerron tilanteesta.

Ja teille, joidenka mielestä olen julma ja itsekäs äiti. Kiitos. Tuomitkaa lisää ja opettakaa lapsennekin tuomitsemaan.

Yhteistyössä