Huhtikuiset 3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Helou! Olipas kiva lukea, kun oli tullut juttuja paljonkin. Onnea kaikille sydänääniä kuulleille! Iteltä ei oo vielä kuunneltu ja tuskin kuuluisikaan, kun on kuulemma taaksepäin kallistunut kohtu. Viimeksi ei tainnut kuulua vielä edes viikolla 11. No, lisäviikkoja odotellessa...

Mulla on kaikki ruvennu tasottumaan: öklötys, väsymys, mahan turvotus, ym. Itseäni lähinnä huolestuttaa toi muu turvotus, muuten jopa löysät sormukset ei meinaa enää tulla sormesta pois. Muutenkin tuntuu, että oon paisunut kuin pullataikina. No, katotaan seuraavassa neuvolassa, että onko vaan luuloa vai totta mun epäilyni...

Tänään oli ensimmäinen opiskelupäivä. Vähän hirvittää, miten sitä jaksaa TAAS painaa kaikkea hommaa mutta eihän tässä maalimassa voi jouten olla :). Ja eipä se olis mukavaakaan. Joten ehkä tuosta rupeamasta selviää. Keväällä sitä toivottavasti alkaa taas vähäksi aikaa uudet kuviot.

Jaksamista kaikille!

nala 9+6

kiitos kakkoselle kun selvitit feta-ongelmaa...hmm. Pitänee hieman tuumata. Luulenpa etten taida malta olla syömättä ihan pikkiriiiiiikkistä palaa, ellen sitten keksi ruokia missä se olis kypsennetty.

nalalle: kyllä sydänäänet voipi kuulua jo, kun mullakin sanottiin ekalla olevan voimakkaasti taakse kallistunut kohtu ja sydänäänet kuultiin vasta 11+viikolla kovan etsimisen jälkeen. Nyt kun th kysyi haluanko että koitetaan, saoin haluavani vaikka sanoin että ei varmaan kuulu em. asioista johtuen. Mutta niin vaan kuului, ehkä se olikin sen vuoksi niin ihana yllätys. Luulenpa tosin että kun edellisellä kerralla istukka oli takaseinämässä niin että nyt olis edessä kun th sanoi että istukan äänet kuului aika hyvin. No joo, nythän tässä ollaan taas kovaa vauhtia höyrähtämässä tähän raskauteen. hiihaa!

Vatsa on kyllä kasvanut, en ollut uskoa kun viikonloppuna yritin vyötä farkkuihin kiinni ja oikein piti katsoa että onko se MINUN vyöni. Huoks. Välillä tuntuu että vatsan turvotusta on kovastikin mutta kuulemma kakkoseraskaudessa kohtu kasvaa nopeammin. Koetan vältellä tuttavia / ystäviä ultraan saakka, koska haluamme kertoa vasta sitten uutisen.

Tsemppiä neuvolaan menijöille!

Emmi: minä olin kyllä aika harmissani kun äänet ei kuuluneet, kun lääkärikin oli sitä mieltä että hyvin vois kuulua laihuuteni takia... tosin heillä on käytössä vanha doppleri, joka voi olla syynä tähän. Ei vaan tunnu kivalta taas odottaa kolme viikkoa! Kohtu kyllä oli kasvanut, ja lääkärin mielestä kaikki ok.

Fetasta: piti siis kommentoida vielä. Jos Feta on tehty pastöroidusta maidosta (niinkuin joku aiemmin jo totesi), niin sen ei tarvitse olla kypsennettyä. Suomessahan laki määrää, että maito täytyy pastöroida, joten esim. Valion fetaa on turvallista syödä kyllä. VArsinainen syy, miksi Fetaa ei suositella raskaana ollessa on se, että se siinä on listeriavaara, joka voi aiheuttaa esim. keskenmenon. Mutta tosiaan pastörointi tappaa tuon bakteerin ja on siten turvallista käyttää myös raskaana ollessa.

Kiitoksia kaikille neuvoista ja tsempistä! Käytiin loppujen lopuksi eilen sairaalassa kun vuoto ja pistely ei lakannut. Ultrassa näkyi viikkoja vastaava vauvanalku sydämenlyönteineen sekä tumma kohta, josta vuotoa tulee. Vuodosta ei kuulemma ole vauvalle vaaraa :)

Lenna

En sitten kestänyt odottaa totuuden hetkeä kolmea viikkoa, joten soitin neuvolaan kysyäkseni, josko vaikka ensi viikolla voitaisiin kokeilla ääniä uudestaan. Sattuipa sitten mukavasti, että tädillä oli aikaa iltapäivästä, vaikka vähän epäilin kannattaako vielä tänään mennä, kun ei tiistaina kuulunut. Aika tovin sai yrittää, mutta ei luovuttanut ja kokeili vielä uudelleen, jolloin sydänäänet kuuluivat!!! Sitten kun oikea kohta löytyi, niin ei ollut epäilystäkään! Kyllä iso huoli putosi hartioilta... täti oli aivan ihana;) Halasi heti, ja oli onnellinen puolestani ;) Olisin kyllä tullut hulluksi kolmessa viikossa, ja vielä kamalampaa olisi ollut mennä ultraan ilman sydänäänien kuulemista!

kakkonen 9+5

Onnea kovasti kakkonen!
Minä tulin käyneeksi verikoeseulonnassa mikä meillä kuuluu varhaisraskauden ultraan jos niin haluaa, kaksi vuotta sitten sitä ei vielä ollut. Tuloksia en tiedä vielä. Ultra-aika painui loppukuuhun reissun takia ja menee jopa pari päivää sallitun ajan yli koska sairaalassa ajat aivan täynnä!!! joten taitaa olla maalis-huhtikuussa synnärillä suhinaa :)

Meillekin on sanottu neuvolassa ja sairaalassakin, että uusia odottajia on tullut asiakkaaksi ennätysvauhtia. Toivottavasti on muitakin kuin käytäväpaikkoja jaossa sitten huhtikuussa ;)

Lenna 10+6

Nostanpas meidät etusivulle...

Täällä ei mitään uutta. Tai toisaalta kyllä vähät oireet ajoittain huolestuttavat mutta toisaalta taas tekeminen pitää liiat murehtimiset loitolla. Nyt vietetään kotipäivää, kun esikoinen on kipeänä.

Jaksamista toivottelee nala 10+5? (oon menny laskuissa sekasin...)

Taitaa olla pimeän tuomaa syyshiljaisuutta ilmassa. Nostellaanpa tuonne etusivulle..

Tuntuu että meillä huhtikuisilla on menossa hieman sellainen odotteluvaihe, kun välillä tuntuu ettei mitään oikein tapahdu..! Paitsi pahoinvointia kyllä riittää. Ja tuntuu että väsymys senkun lisääntyy! Tänään nukuin kahteentoista asti (!) ja sitten lisäksi parin tunnin päiväunet, ja vasta nyt on sellainen olo että jaksaa aloitella kouluhommia..Huhuh..! Ollaan perjantaina lähdössä lähes viikoksi reissuun, saa nähdä kuinka sitä jaksaa. :/

Vointeja kaikille!

joo, odottavan aika on pitkä :), varsinkin tässä vaiheessa kun mitään ei oikein tapahdu, ei kuulu eikä näy. Väsymystä tääläkin ilmassa, ei mitään totaalista mutta ei mihinkään ylimääräiseen saa tartuttua ja tosi herkästi kyllä "ärähdän", oikein harmittaa esikoisen puolesta kun tulee takuttua sen kanssa nyt enemmän. Joo, kellekkään ei pitänyt kertoa vauvauutista ennen ultraa mutta esikoinen kiikutti äitiysneuvolan paperit mun käsilaukusta suoraan äitini syliin...no äidin vannotin sitten säilyttämään salaisuuden vielä hetken.

Meillä on nyt alkanut se vaihe, että neiti 3v. saattaa huutaa missä vaan kun vähiten odottaa "mun äitin masussa on vauva"! Ihme ettei anopille ole sitä vielä möläyttänyt, vaikka luulen hänen kyllä kuulleen sen jo toiselta taholta...

Mulle on tullut nyt kauhea matkakuume! Pakko päästä kyllä äkkiä edes pienelle reissulle eurooppaan, kun lentojakin saa halvalla. Tulis edes jotain muuta ajateltavaa, kuin tätä omaa napaa ;)

Toivottavasti tämä meidän ketju tästä piristyy, kun viikkoja ja kiloja lisääntyy ;) Vointeja kaikille!

Onkos kenelläkään muulla housut menossa jo vaihtoon? Mulla menee napit vanhoista housuista juuri ja juuri kiinni seistessä, mutta istuessa puristaa ikävästi. Kävin ostamassa kahdet mammahousut, mutta mietiskelen kehtaanko niitä vielä pukea töihin, kun en ole vielä mitään siellä puhunut. Huonot vatsalihakset ja turvotus tähän on varmasti syynä, kun viikkoja on kasassa vasta 11+4

Jouduin vaihtamaan kaksi kokoa isompiin housuihin jo joskus viikolla 6. En lihomisen, vaan ihan tukalan olon vuoksi. Vatsaa ei saa yhtään kiristää, ja pelkkä halaaminenkin tuntuu epämukavalta...

mulla suuria päivittäisiä vaihteluita housujen kanssa, välillä tuntuu että on niin turpea olo ja välillä taas menee vanhat hulahtaen jalkaan, eli taitaa olla siis turvotusta ja mulla ainakin vattan toiminta on jo nyt alkanu takuta. Luumusosetta ja mysliä kiikutan kaupasta jälleen :).

Aksunäiti, 1.4, toinen
Maire, 1.4, neljäs
Lenna 2.4, esikoinen
Mariella, 3.4, esikoinen
Nala, 4.4, toinen
Emmi 5.4
Stinde79, 5.4. esikoinen
Minsku 7.4. toinen
kakkonen 8.4.
Yessi 9.4. esikoinen
Lara, 12.4, esikoinen

Alkuperäinen kirjoittaja minsku:
Aksunäiti, 1.4, toinen
Maire, 1.4, neljäs
Lenna 2.4, esikoinen
Mariella, 3.4, esikoinen
Nala, 4.4, toinen
Emmi 5.4
Stinde79, 5.4. esikoinen
Minsku 7.4. toinen
Linta 7.4. toinen
kakkonen 8.4.
Yessi 9.4. esikoinen
Lara, 12.4, esikoinen

Heippa! Päätinpä minäkin liittyä seuraan vertaiseen.. Olen taustalla jonkun verran seuraillut keskustelua. Täälläkin vuoto-ongelmia.. Eilen kävin tarkistusultrassa vuodon takia. Kaikki oli hyvin. Verta oli tullut kohdusta ja pitää nyt ottaa varovaisesti ja yrittää levätä.. Tässä vaan on nyt just esikoisen 1-vuotis synttäreiden järjestelyt meneillään. Leipomista ja siivousta.

Mullakin on ollut yökötys koko ajan 7. viikolta lähtien. Kokopäivän ja illaksi yleensä pahenee oksennusasteelle. Sama homma oli ekaa odottaessa. Nyt onneksi hieman lievempänä.

Tuosta vuodosta vielä, että nyt saa jatkuvasti pelätä, että milloin alkaa vuotamaan ja onko sikramolla kaikki hyvin.. :( Kun pitäisi ottaa rennosti niin silti epäilys aina kalvaa mieltä. Mutta Jospa se tässä ajan kuluessa helpottaa.

Onnea kaikille odottajille!

Hei,
tässä myös ilmoittautuu uusi keskustelija :) Raskausviikkoja on takana 11 (laskettu aika 11.4) Vähän huolestuttaa, kun tuntuu, että kaikki muut ovat jo käyneet lääkärissä ja ultrissa. Minulla oli eka neuvola vasta raskausviikolla 10 ja huomenna on vasta ensimmäinen lääkärikäynti. Ensimmäinen ultra on lokakuun alussa. Tosin, soitin neuvolaan kun olin jo rv6, koska kiertoni on ollut niin epäsäännöllinen ja tein raskaustestin vasta, kun kierto oli ollut yli 35 päivää.

Olemme kertoneet raskaudesta aika monille: alkoholittomuus ja jatkuva oksentelu ovat niin selviä merkkejä, ettei niitä ole jaksanut alkaa muuten selittelemään. Niin, eikä tietenkään olla maltettu pitää suuta supussa. Niin ihanaa tämä on :)

No, "ihanaa"...ei tietenkään aina...kovasti olen pahoinvoiva ja lisäksi migreenikohtauksia on kerran viikossa. Onneksi työni on joustava ja pystyn tekemään myös etätöitä. Ei tarvitse olla sairaslomalla. Vaikka oksennan päivittäin, niin onneksi jotain aina pysyy sisällä. Aina silloin kun ei kuvota, pyrin syömään niin paljon kun mahdollista. Paino on onneksi noussut takaisin siihen mistä raskauden alusta lähdettiin. Näistä kiloista ei paljon ole varaa laihtua.

Olisi kiva kuulla, onko täällä ketään, joka kärsii migreenistä. Luin jostain, että 4% aurallisista migreeneistä pahentuu raskauden aikana :( Vaan nyt on jo kulunut viikko viimeisestä kohtauksesta (koputtaa puuta).

Kunpa me miehen kanssa huomenna kuultaisiin niitä sydänääniä!

Heippa! Tuossa ihmettelin Mintun kirjoituksesta, että eka ultra vasta lokakuussa. Meillä ultrataan joka kerta lääkärikäynnillä. Eka kerran raskauden alussa (mulla vko 9) jo toisen kerran noin kuukausi ennen laskettua aikaa. LIsäksi on sitten vapaaehtoiset niskaturvotus ja rakenneultra. Miten teillä muilla?

Oletteko meinanneet käydä niskaturvotus ultrassa? Kohtahan alkaa ensimmäisillä olla jo se aika käsillä. Me varattiin aika. On niin mukava aina nähdä pienokainen siellä uumenissa. Meillä samalla tarkastetaan tietysti vuotokohta, mikä eilen todettiin istukan reunassa.. :(

Heips kaikki,

ilmottaudun ilmeisesti tähän ryhmään, koska laskettu aika on nyt maanantaisen lääkärikäynnin varmistuksen jälkeen 30.4. :-) Ystäväni suositteli tätä keskusteluareenaa, koska mieltä-askarruttavia kysymyksiä näin ensiraskauden yllättäessa tuntuu olevan miljoonia...eli täältä sataa;

- miten ihmeessä noita viikkoja merkitään 5+3?? täh? Olen siis itse vkolla 8
- ja voiko nyt ihan oikeasti olla, että jo tässä vaiheessa on kiloja tullut lisää 5 kg ja omat vaatteet eivät yksinkertaisesti mahdu enää päälle (tietysti vois miettiä vähän tärkeämpiäkin asioita...)?
- ja missä vaiheessa sitä oikeasti uskaltaa alkaa kertoa teidän mielestä läheisille nim.merk. kohta tekosyiden keksimisten mestari ?

+ne jotka tuntevat olonsa täysin neuroottisiksi olohöysteinä, yökötys, etominen (hajut), väsymys, raivoominen, itkukohtaukset, kukaan ei tajuu mitään ja että mä oon ihan valas jo nyt -fiilarit, niin tukea otetaan vastaan!

ISO KIITOS JO ETUKÄTEEN!

minsku:Aksunäiti, 1.4, toinen
Maire, 1.4, neljäs
Lenna 2.4, esikoinen
Mariella, 3.4, esikoinen
Nala, 4.4, toinen
Emmi 5.4
Stinde79, 5.4. esikoinen
Minsku 7.4. toinen
Linta 7.4. toinen
kakkonen 7.4. toinen
Yessi 9.4. esikoinen
Lara, 12.4, esikoinen

Korjasin tuon la:n, kun se kerta neuvolan mukaan oli päivää aikaisemmin... Kiva, että tänne on tullut uusia mameja! Jos vaikka tämä ketju tästä piristyisi. En ole viitsinyt itsekään hirveän usein kirjoitella, ettei mene yksinpuheluksi ;)

AM2908; viikot merkataan täysien viikkojen + kuluvien päivien mukaan. Itselläni esim. viikot täyttyy aina lauantaina, joten tänään on täysiä viikkoja 11+4pv. Olen siis viikolla 12, en siis viikolla 11.
Me kerromme kakkosesta ekan ultran jälkeen jos siitä tulee puhetta, tai jos en osaa olla enään hiljaa;) Vielä ei viitsi hirveästi hehkutella, kun ei tiedä jos vaikka jokin onkin pielessä... ens viikolla onneksi onkin meillä jo ultra!

Linta: Hyvin harvassa paikassa on käsittääkseni vielä noin hyvä palvelu ultran suhteen! Suurimmassa osassa maan neuvoloista taidetaan käyttää vielä vanhoja dopplereitakin, kun ei kunnalla ole varaa... ultrat ovat pääsääntöisesti sairaalassa, eikä neuvolalääkäri käynneillä. Monessa paikassa kuten meillä, käsittääkseni ei edes ole loppuraskauden ultraa, ellei siihen ole erityistä syytä.

Mukavaa kuulla uusistakin odottajista. Tervetuloa mukaan! Tosiaan ite käyn melkein päivittäin tämänkin palstan katsomassa mutta ei tule kirjotettua, kun eivät ole muutkaan höpöttäneet :)

Täällä viikkoja tänään kasassa ne maagiset 12. Maha pömpöttää jo ihan selkeästi. Ei ole enää turvotusta. Normivaatteita käytän vielä niin, että farkuista nappi ja vähän vetskaa auki ja vyö päälle. Sitten istuessa vaivihkaa avaan vyönsolkea, ettei kiristä :). Mammavaatteet edellisestä raskaudesta on sellasta mallia, ettei vielä niitä voi pitää. On vähän isommalle mahalle kuitenkin...

Linta: Täällä (Tre) saa ultrista vain joko np- ultran tai rakenneultran. Mikäli ei siis ole mitään ihmeellistä. Itse sitten täytyy kustantaa muut, jos niitä haluaa. Itsellä ensi viikolla edessä toi np-ultra. En sinänsä tee sillä lukemalla mitään, kun olen jo etukäteen päättänyt olla menemättä lisätutkimuksiin mutta haluan kuitenkin nähdä, onko yleisesti ottaen kaikki ok. Mitä ajatuksia teillä muilla on noista seulonnoista? Ihan rohkeesti vaan rakentavaa keskustelua ja oma rehellinen kanta esille :)

Jatkoja kaikille!

Yhteistyössä