Huhtikuun vauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Säde2010
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heippa kaikille..

Mites maanantai aamua käynnistelty milläkin suunnilla:)? Täällä yöunet oli taas mitättömät. Jostain syystä pyörin kovasti edelleen. Tyynyn vaihto saattoi hetken auttaa.Mutta töissä ollaan ja pitkä päivä iltaan saakka tiedossa.
Pahaa oloa on edelleen.

Muuten ajattelin kysyä oliko teillä kenelläkään kovaa ripulia/vatsatautia kun tulitte raskaaksi?
Muistin nyt että kun olimme miehen kanssa saaneet lapsen luultavasti alulle, siitä noin.vko niin sain tosi kovan vesiripulin,jota en ole koskaan aiemmin kokenut.Paha olo ja ripuli jatkui 5 päivän ajan ja sitten meni ohitse. Luin jostain että elimistö tekee puhdistuman sikiölle näin. Melko jännä teoria. Mutta luultavasti olen juuri tuolloin sitten hedelmöittynyt.

Seurasitteko kukaan ovulaatioita? Milloin teillä oli yleensä ovikset ja minkä pituinen kierto?
Minä en seurannut ja olikin ihme että kerta yrittämällä silti tärppäsi. Laskin myöhemmin että edel.menkoista oli aikaa 13 päivää kun mieheni kanssa hedelmöitys tapahtui, eli juuri ovulaatio hetkellä.
Kiertoni on kyllä usein ollut yli 30..jopa 34 päivää..tuolloin oviksen pitäisi olla loppukuusta, mutta ei taida aina mennä niin. Eli esim 21 päivän kohdilla.
Kysyn aiheesta vaan mielenkiinnosta että milloin kenelläkin. Oli suuri helpotus muuten saada vauva heti, jos vuodenkin olisimme yrittäneet niin se olisi tuntunut raskaammalta varmasti.

Tässä vain ajatuksia tänä päivänä.. :)

Kivaa maanantaita!

Leeloo, ekassa raskaudessa matkustin noin 10. viikolla. Kun ei ollut pahoinvointia niin matkakin sujui hyvin. Hygienian suhteen täytyy vaan olla tarkka, mutta ilmeisesti ei ole mihinkään Intiaan menossa :)

Zarja, tässä raskaudessa en käyttänyt ovulaatiotestejä. Vain kerran olen käyttänyt, silloin tuloksena oli esikoinen. Sen verran kalenteria katsoin että laskin monentena päivänä ovulaatio oli silloin ollut, jotta yritystä tulisi edes suunnilleen oikeaan aikaan. Juuri tuon ovulaatiotestin vuoksi muistan edelleen täsmälleen sen päivän, jolloin esikoinen tehtiin, mutta tätä kuopusta en muistakaan!

zarja: itse laskeskelin vähän tuota ovulaation aikaa ja ajoitettiin puuhat niin, että viikko oletetusta ovulaatiosta molempiin suuntiin puuhasteltiin jokatoinen päivä. Laskin ovulaation kuitenkin 35 päivän kiertoni mukaan ja nyt kuitenkin vaikuttaa siltä, että ovulaatio on ollut aiemmin, kun neuvolan mukaan viikkoja oli mulla 1 enemmän kun itse olin laskenut (ja tämän puolesta puhui aikaisin testy plussatesti ja sydänäänet, jotka kuuluivat 1 neuvolassa). Tarkalleen noi viikothan varmistuu ensi viikolla kun meillä on np-ultra. Meillä nyt on ollut muutenkin aika aktiivinen elämä makuuhuoneen puolella :D ettei sinänsä ole tarvinnut "tekemällä tehdä". Yritin seurailla ovulaatiota jokaisessa yrityskierrossa vähän, mutta en mitenkään aktiivisesti, enkä löytänytkään mitään selviä merkkejä itsestäni.

Tänään oli ihan kamala aamu, myöhästyin töistä kun jokunen tovi meni oksentaessa. Meinasinkin ensin soittaa, että olen sairaslomalla tämän päivän, mutta sainkin itseäni niskasta kiinni ja loppupäivä meni oksentamatta, tosin huono olo ja kamala väsymys oli silti. Onneksi ei ole tarvinnut montaa kertaa oksentaa, täydet sympatiat multa niille jotka voi kunnolla pahoin!

Meillä siirtyi neuvola-aika viikolla lähemmäs, kun lääkäri perui kaikki 29 päivän käynnit. Eli meillä onkin seuraava neuvola + lääkäri 22.9. jo :)

Tytönäippä: Kiitti ajatuksista. Tuo onkin jännä että ovis 35 kierrolla olisi silti aikaisemmassa vaiheessa. Jossain lukee että ovis on 12-16 päivää ekoista menkoista, ja on aina siinä, toisaalla lukee tieto että jos pitkä kierto eli yli 28 päivää niin ovis olisi kierron lopussa 21 kohdilla.Mutta ei taida pitää tosiaan paikkaansa. Minusta tuntuu että ne ei oo aina samaan aikaan ne ovikset vaikka olis kiertokin säännöllinen. Itse huomasin itsestäni joskus kauan sitten niitä muuten seuratessani.
Mutta siis pääasiahan on että on hedelmällinen. Mutta sinänsä aika mielenkiintoinen aihe kuitenkin. Naisen elimistö on melkoinen:).
Eikö ole ihanaa mennä np ultraan::)..selviää tarkemmin kaikki ja saa vähän tietoa lisää taas. Minäkin odotan kovasti ekaa ultraa..jännittää miten kaikki on.
Oksentaminen mahtoi auttaa pahaan oloon? Vai auttoiko sekään? Mulla alkaa olla välillä ärsyyntymistiloja pahasta olosta..se todellakin välillä meinaa hermostuttaa. Töissä on vaikeinta olla asiakkaiden kanssa ja palavereissa, mutta sisulla kai sitä aina on menty ja mennään nytkin. Omenat omasta puusta on maistuneet ylihyvältä, joten niitä popsinut minkä ehtinyt, ne jopa auttaneet pahaan oloon hieman.
Joko siellä oksentaminen ohi ja parempi olla`? Tosi kova juttu että kykenit vielä töihin siltikin..

Alessia: Useinhan se meneekin niin että kun ei liikaa suunnittele niin silloin tärppää mutta jos liikaa on yritystä päällä voi ollakin ihan eri tilanne. Minä uskon että meillä kävi siksi niin että tärppäsi heti koska suhtauduimme asiaan rennosti , niin rennosti kuin pystyimme ja ajattelimme että tässä ei aiota paineita ottaa. Paineita olisi kuitenkin voinut ehkä oletettavasti tulla jos yrittäminen olisi jatkunut esim sen vuoden päivätkin, joka yleistä. Mutta kaikilla ei heti tärppää ja siksi haluankin kannustaa heitä kuitenkin yrittämään enkä halua että kirjoitukseni lannistaa ketään. Lopulta tämä kaikki ihme on ehkä kuitenkin suuremmissa käsissä. Ihme on syntymä niinkuin on kuolemakin. Kaikki on jotenkin siinä mielessä selittämättömiä tapahtumia joita ei ihminen voi lopulta täysin ymmärtää tai niitä ainakaan ohjata.No mutta se tästä puheenaiheesta.
:).
Mietin että olikohan se mun ripulipuhdistuma:D))))) oikeasti tarpeenkin:))..oltiin miehen kanssa usassa kesällä pitkä aika, ja siellä ruokavalio on mitä on, joten oli varmaan oikeasti tarpeen että elimistö putsasi itsensä:)).

Mansikkaa ja banaania nyt kohti ääntä, jospa se helpottaisi huonoa olo..toivossa on hyvä elää:)). Mutta kauniita unia teille kaverit!

Hei taas!

Janelle osanotot ja voimia!

En ole jaksanut nyt kirjoitella kun olo on ollut niin huonovointinen ja väsynyt. Olen kuitenkin lukenut aktiivisesti juttujanne :) Zarja kysyi ovulaatiosta. Itse laskin netistä löytyvällä ovulaatiolaskurilla ovulaation ajankohdan ja heti tulin raskaaksi.

Neuvola oli viime viikolla. Ihan kiva täti mutta ikävä kyllä meilläkin vaihtuu toiseen. Olo on ollut todella huono. Onneksi olen voinut tehdä etätöitä. Toisaalta vähän huono omatunto kun töitä ei todellakaan saa samaan tahtiin tehtyä kuin normaalisti. Itse oksentelen päivittäin ja usein todella monestikin. Ei se oksentaminen oikeastaan juuri auta, ehkä vähän hetkellisesti. Etova olo jatkuu oksentamisesta huolimatta. Hieman pelottaa kun kohta olisi työmatka edessä.

Hyvää viikkoa kaikille!

Olen seurannnut keskustelua, ja jotkut ovat jo saaneet ekan lääkäriajan. Meillä päin sellainen varataan yli 20 viikon tienoille... vasta. Ja sitä ennen ehtii siis olla 2 neuvolaa ja 2 ultraa. Taitaapi vaan olla eri käytännöt kunnissa.

Onko muuten leikkeleiden syönti ok ihan kylmänä, sellaiset suojakaasuun pakatut? Neuvolassa ei ainakaan siitä sanottu mitään, joten olen kyllä leivänpäälle laittanut.

Ovulaatiosta: kyllä mä laskurista katsoin mihin viikolle osuu, ja siellähän ne simpat odottelivat oikeaan aikaan :)

Jännä, miten toisia oksettaa, ja toisia ei sitten melkein yhtään. Kaikki on vaan kait niin yksilöllistä. Mutta pian pitäisi pahoinvoivillakin alkaa helpottamaan.

Enää muutama viikkoon ekaan kunnalliseen ultraan :))) On tää vaan niin jännää ja ihanaa.

Mukavat viikot teille

Sienna 9+6

Heippa!

Täällä ei ole tarvinnut oksentaa aikoihin, siis oiskohan ollu viime viikon ke viimeks tjsp. Että en tiiä auttoko rannekkeet vai muuten vaan olo helpottunu. Vellovaa oloa ja kuvotusta on kyllä edelleen joka päivä.

Tänään ois sitten se ultra klo:15.30. Jännittää, et mitähän sieltä löytyy vai löytyykö mitään... Pitää vaan toivoo, et kaikki ois kunnossa. Palailen sit myöhemmin kertomaan kuin meni.

Hertta, O kohta 9kk ja salamatkustaja rv7+3

Hertta: hyvää ultraa! Mua jännitti (samoilla viikoilla kun sinä nyt) tosi paljon se ultra, mutta jotenkin se lääkärin ammattitaito ja optimistisuus, jo ennen kuin aloitti ultraamisen, sai minut vakuuttuneeksi, että kaikki menee hyvin. Niin ja sinulla taitaakin jo olla kokemusta entuudestaankin? Iloista päivää sinne :)

Täällä tuli nyt kutsu kunnalliseen ultraan ensi viikon perjantaille. Ehkä yritämme vaihtaa aikaa, kun se on niin aikaisin aamulla, että pitäisi lähteä kotoa silloin kun esikoinen herää, eikä viitsisi kaikkia aamupuuhia jättää mummolle. Toivottavasti aika ei siirry kovin pitkälle! Seuraavana viikonloppuna olisikin veljenpojan synttärit, joten silloin voisi kertoa asiasta. Asia saattaa nimittäin joka tapauksessa paljastua: voi olla että muutetaan kahdeksi vuodeksi ulkomaille, ja täytyy vähän kysellä veljeltä, joka on asunut vuosia ulkomailla perheineen. Joten siinä syssyssä varmaan paljastuu, että EN ole menossa ensi syksynä takaisin töihin :)

hei vaan

Tänään on päivä sujunut ilman suurempaa pahaa oloa, tosin työpäivän päätteeksi kun olin jo väsynyt, yökkäsin kotipihassa mutta en oksentanut. Eilen aamulla oksentaminen ihme kyllä helpotti oloa vähän, siksi pystyis töihin lähtemäänkin. Yhtenä iltana kun oksensin, tuli siitä kahta kauheampi olo eikä auttanu muu kuin nukkumaan käyminen, että ihan on kai tuurissaan helpottaako vai ei :D
Voi kun saiskin omasta pihasta omenoita. Meidän puut on tehnyt lakon tänävuonna, ei ole kuin muutama hassu omena. Viimesyksynä niitä kärrättiin kompostiin monta kärryllistä kun tuli niin paljon ja nyt ei mitään :/ pitää tyytyä kaupan omeniin..

Jee, taitaa tänään olla hieman helpottavampi olotila pahoinvoinnin suhteen. Ja yöunetkin olivat hieman paremmat. Oiskohan valoa jo näkyvissä hiljalleen tuon suhteenkin.
Eilen vetäsin keittoa 3 lautasellista..aikaa kun syönyt niin hyvin. Oli aika ähky ja pahaolo tuli tällä kertaa liiasta syömisestä:).

Tytönäippä: Mahtaa ne naapurit katsella mikä tuolla on kun yökkäilee..joku"ääliö"ajattelee pahimmillaan että taitaa olla emäntä krabuloissaan..voivoi:)..
Nuo omenat omasta puusta on maistuneet tosiaan mulle.,.ja jopa auttaneet olossa..kumma kyllä. Meillä taas ei viime vuonna omenaa juuri tullut.

Täällä on hieman halua isompaan kotiin kun tuntuu että tila jo nyt lopussa kaksin saati sitten kolmin. tuntuu vaan hirvittävältä jos ottaisi isomman kodin, tai lähtisi rakentamaan tms..kallista kaikki. Saas nähdä mihin me päädytään tuossa koti päätöksessä. Vaikka nykyinen onkin onneksi muuten ihana kun vaan mahtuisi enemmän kaikkea säilöön ym.

Vauva pyörii ajatuksissa joka päivä ja on mielessä kovasti. Uä jännittää ja siihen aikaa vielä toista viikkoa. Sitä ennen niitä verikokeita kasapäin. Pitäisi hoitaa aikaa mennä aamu 8 sinnekin pian. Saisi senkin kuntoonsa. Väsymys oi väsymys..ei vieläkään oo helpottanut..
Miten te muut jaksatte töissä?

Nyt taaaaas mentävä kiireellä..

Ultrassa käyty siis eilen ja kaikki oli hyvin. Siellä näkyi vahva syke ja eläjä oli 11mm pitkä :) Huomenna sit eka neuvola.

Nyt ei jaksa enempää kirjotella... On vähän huono olo...

Hertta, O ylihuomenna 9kk ja salamatkustaja rv7+3 (ultra näytti yhtä päivää vähemmän mitä omat laskut eli tuossa nyt oikeet viikot...)

Zarja: sori jos en kirjoituksista ole huomannut, mutta mitä verikokeita kasapäin tarkoitat ennen sitä ultraa?

Hertta: kiva kuulla, että ultra meni hyvin!

Siis onko teillä muilla masu tosi turvonnut? Mulla on ihan mieletön pallo koko ajan.

Ruoasta: omalla kohdallani 2 lämmintä ateriaa pitää syödä klo 11-17 välillä, että jaksaa. Ennen ei tullut kiirusta sen toisen aterian kanssa, mutta nyt pitää jo ennen töistä kotiin tuloa käydä syömässä. Mites muilla?

Sienna: on masu turvoksissa! Itse asiassa kaivoin tänään jo yhdet mammahousut esille, kun farkuista ei mene enää nappi kiinni ja ahdistaa :/

Syödä pitää täälläkin usein, välipaloja ainakin 2 tunnin välein tai iskee todella paha olo. Lämpimiä ruokia syön myös kaksi suunnilleen samoihin aikoihin kuin sinäkin, tosin joinakin päivinä lämmin ruoka ällöttää ja syön vaan vähän tuhdimman voileivän, esim. paistettua munaa päällä :D kamalasti tekee mieli kaikkea rasvassa paistettua ja suolaista, epäterveellistä, toisaalta taas niiden vastapainona salaatteja ja hedelmiä tekee mieli jatkuvasti pitkin päivää.

Enää alle viikko np-ultraan... Jännittää :D Nyt taas syömään.

-äippä 11+1

Sienna: Juu minun pitää mennä verikokeisiin, kuten seerumiseulanäytteeseen, jonka halusin. Myöskin suvun puolelta on geeneissä"raistteita"jotka hieman hiillostavat raskautta ja aiheuttavat pelkoa. Mahdollista että joudun tarkempaan tarkasteluun muuten odotuksen aikana. Saa nähdä. Vasta neuvolatäti tavattuna joten ei tietoa enempää. Tästä aiheesta en pysty enempää puhumaan.Erittäin vaikea aihe.
Mutta toivotaan vain hyvää.

Täällä on syöminen sieltä tännepäin ja huonoa olo taas tänään oli rutkasti. Tuntui tuskalta työt. Sinnittelyä todella. Masu alkaa nyt turpoomaan huomaan..onhan kohtukin jo kuulema greipin kokoinen näillä viikoilla,joten jotain pitää ruveta näkymäänkin:). Kohdun asento kuitenkin vaikuttaa onko se taakse tai eteenpäin esim kallistunut.

Nyt tuntuu tosi rankalta tää odotus tän jatkuvan väsyn ja huonon olon vuoksi. Tympii ajoittain urakalla, tää vko on ollut mulle vaikea. Alkaa itse väsyä tähän pahaan oloon. Se käy uniin ja vaikuttaa koko elämään. Mutta ei pitäisi valittaa kai siltikään. Mutta ehkä tää purkaminen helpottaa.Tuntuu että luonto on nyt isossa asemassa elämässä, kaipaa tasapainoa ja hiljaisuutta tämän muun kovan menon päälle. Pian työn antajalle ilmoittaminen edessä.

Täällä kovasti jo toivon että äitiyspakkauksen saan miehen kanssa..vielä toki ei ole edes haettu. Ensin se lääkäri täytyy käydä..onko täällä jo muita jotka saanut sen? oliko 2009 vai 2010 mallistoa:)?

Nyt meen unia koittamaan..toivon että ei painajaisia tänään..Hyvää yötä:)

Sienna, kyllä munkin pitäisi jaksaa mennä verikokeisiin. Saitko lähetteitä neuvolasta? Huvittavaa, että ne testaa veriryhmän UUDESTAAN, vaikka olen saanut jo yhden lapsen! Ja sitten testataan HIV jne.

Musta tuntuu että raskaus näkyy jo, vaikka tavalliset housut menee vielä jalkaan. Tosin kaikista pienimpiä t-paitoja olen jo siirtänyt sivuun. En saanut ultraa siirrettyä, joten se on ensi viikon perjantaina.

Hirveä sokerin himo koko ajan! Edellisessä raskaudessa söin ihan terveellisesti, mutta nyt tekis mieli vaan herkutella. Tiedän, että pitäis sinnitellä tän himon kanssa, ettei raskauskilot karkaa käsistä ja jää pysyviksi. Toisaalta sitä ajattelee armollisesti, että kait se elimistö tietää mitä se tarttee... ja nyt tarttis vähän sokeria :D

Verikokeet kuten veriryhmä eli x-veri toki otetaan kaikilta. Myös Hiv, Tippuri..ja hemoglobiinit-nämähän ovt perusverikokeita joita otetaan kaikilta. seerumiseula on vapaaehtoinen. me haluttiin se koska ei siitä vahinkoakaan aiheudu tms riskiä. Ja sitä kautta saa taas tietoa lisää. Lähetteen verikokeisiin tekee neuvolan terkka, yleensä ensimmäisellä käynnillä. Nykypäivänä on tarkemmat muutenkin odotusajan seurannat kuin vielä esim 10 vuotta taaksepäin- hyvä niin. Vaikka joskus tuntuu että liika on liikaa näissäkin. Älkää siis huoliko, terkka ja oma lääkäri pitää huolta seurannoista ja tarvittavista kokeista. Kuntakohtaisia eroja kuitenkin on.

Toki perusverikoe otettiin ekan neuvolakäynnin yhteydessä. Sitten tuosta seerumiseulanäytteestä ei ole ollut puhetta. Minulle jäi sellainen fiilis, että se otettaisiin np-ultran yhteydessä viikolla 11+6.. toivottavasti en ole väärässä! Mutta ei sitä meille mitenkään erikseenkään tarjottu.. Ja toivottavasti sen voi vielä ottaa 11+6?

Mistähän vois löytyä kivoja odotushousuja? Paitoja tuskin edes ostan, tai täytyy katsoa. Käytän nimittäin muutenkin paljon tunikatyyppisiä pitkiä paitoja.

Hyviä vointeja teille :)

Sienna: Seerumiseula näyte tulos täytyy olla ekassa np ultrassa mukana, sillä sen antamaa tulosta verrataan ja tarkastellaan uä:n antamaan tulokseen. Siitä tuloksena tieto mahdollisesta sikiön poikkeavuudesta ja sen pois sulkeminen. Tulos täytyy olla mukana sinne mennessä.Tuloksen saaminen kestää yleensä 2-3 päivää. Joissakin paikoissa voi mennä kauemminkin.
Minä tiesin tästä kuten monesta muustakin puhua terkalle ja sain lähetteen. Vapaaehtoista haluaako näytteen otattaa. Mulla on muutenkin tarkemmat seulonnat nyt edessä.Eikä tunnu kivalta mutta ei auta.Soita ihmeessä neuvolaan ja pyydä lähete seerumiseulaan..ennen ultraasi.
Perusverikokeet voidaan ottaa ensimmäisellä käynnillä tai siinä vaiheessa kun ensimmäinen lääkäriaika on varattu on tulokset oltava ennen sitä tiedossa. Pvk on tavallinen verikoe. Virtsan valkuainen, ja hb ovat usein säännöllisiä seurannan tärkeitä elementtejä.

Netissä on aika kivoja saitteja äitiysvaatteille..itse olen selaillut tuurilla jotain ulkomaisia sivujakin. Googleen hakusanalla löytyy paljon linkkejä, sinne seikkailemaan vaan:)). Vielä en ole raaskinut ostaa mitään. Itsekin miettinyt että mitä lopulta ostaisin. Paitoja on joka menoon..joten housut varmasti se järkiostos. Resorihousuja kaikki tutut suosittelevat. Ne on sitten jonkin ajan päästä varmasti hankittava. Olen myös ajatellut lappuhaalareita. Pysyvät jalassa hyvin ja aika kivan näköisetkin:)..

Kaverin kanssa tänään hehkutettiin tätä kasvavaa masua.. ja tosi kivalta tuntuu odottaa kun kotiasiat ovat kunnossansa. Mies tukee ja on täysillä mukana. Pahaolo on tänään taas ollut kovaa ja väsymys, ei siis uutta sillä rintamalla vielä. Onko kukaan löytänyt hyvää keinoa tähän kuvioon:)?

hei, itse olen katsellut äitiysvaatteita huuto.neti:stä. Useat vaatteet olleet käytössä vain yhdessä raskaudessa ja voi löytää tosi siistejäkin vaatteita paljon halvemmalla kun kaupoissa. Viimeksi ostin kaiken uutena, enkä raaskinutkaan ostaa kun parit housut ja muutaman paidan kun ovat aika arvokkaita ja käytössä kuitenkin vain vähän aikaa. Nyt huusin itselleni paketin jossa on parit mammafarkut ym. paljon muuta. Tosin nyt helpompi ostaa sovittamatta kun olen jo kerran ollut raskaana niin suurin piirtein tiedän minkä kokoiset mammavaatteet menee.

Sienna, mä ostin viimeksi kaikki äitishousut ja -hameet Bebesistä, vaikka olivatkin kalliita eikä kovin kivoja... En vaan löytänyt mistään muualtakaan kivoja, kun olen niin nirso. Ajattelin kyllä myydä ne huuto.netissä tämän raskauden jälkeen. Harmittaa myös, kun kesää varten ostetut caprit ja hame on nyt ihan tarpeettomia. Jos nyt ostaisin lisää housuja, niin ostaisin Ebaysta 7 fot all mankindin äitiysfarkut. (Niitä taisi olla runsaasti Jenkkien Ebayssa, ebay.com).

Kaikki paidat ostin normaalimallistoista, kun kivoja äitiysvaatteita en löytänyt. Tunikoita ja pitkiä paitoja. Tietysti äitiysmalliston vaatteet on muotoiltu nimenomaan raskaanaolevile ja voivat olla kivemman mallisia pallomahan kanssa.

Se onkin pian todella mentävä etsimään niitä äitiysvaatteita..omat pillifarkut olen suosiolla jättänyt jo viikkoja sitten pois käytöstä. Toivottavasti mahdun niihin vielä tämänkin jälkeen, sillä siellä on mun lemppareita parit ja niihin tuli satsattuakin.
Mutta sehän on vaan toisaalta pintaa. Muut asiat nyt tärkeämpiä.
H&M äitiysvaatteita en ole vielä käynyt katsomassa..joku mainitsikin että ovat ehkä valikoimana suppeaa vielä ja mallit "huonohkoja". Täytyy tutkailla asiaa. Onkohan sokoksella myynnissä mitään äitiysvaatetusta..? Tällä hetkellä olen käyttänyt legginsejä, koska ne joustaa ja ei kiristä vielä.Tunikoita ja löysiä paitoja. Kunhan masu näkyy enemmän ja uä takana sitten haluan että masu saa näkyä vaikka tiukassa puserossakin. Sehän on kaunista kun Nainen on raskaana:)! Millaisia ajatuksia teillä herännyt odotuksesta ja kaikesta tulevasta jotka odotatte esikoistanne? Ja taas teillä joilla jo on tutumpaa tämä kaikki?
Meillä puhutaan aina välillä miltä tuntuu,,ja ihmetellään ja mietitään yhdessä. Tiedossahan on suurin muutos mitä ikinä. Mutta tunnemme olevamme valmiita tähän niin hyvin kuin nyt sitten voi olla. Ollaan kaksin eletty jo pitkä suhde ja koettu ja kuljettu yhdessä, nyt se itsekkyys tavallaan ei enää ole tarpeemme vaan nyt on uusi POMO tulossa taloon ja saa tulla:)! Jännittää toki kaikki ja jotain pieniä pelkojakin luonnollisesti kaikesta..ei voi tietää vielä ennenkuin kaiken vaan elämällä kokee. Oma lapsi tuntuu lahjalta ja siitä vain joka päivä kiitollisina nukkumaan mennessä että se on meille suotu. Lämpimiä ajatuksia sydän tulvillaan ja elämä iloa täynnä. Näillä ajatuksilla täällä mennään. Olisi tosi mukavaa kuulla teidän muidenkin kasvua ja vaiheita ja tunteita ja elämää lisää tästä suuresta mullistuksesta:)! Jos se vaan tuntuu hyvältä tänne puhua..

Hymyä tähänkin päivään teille ja odotuksen onnea:)!

Mä olin kyllä ekassa raskaudessa kärsimättömämpi kuin nyt. Odotin esimerkiksi kovasti, että sikiö alkaisi kuulla, jotta voisin laulaa sille ja soittaa musiikkia. (Erityisesti laulaminen oli kyllä hyvä idea, mulla oli tapana laulaa tiettyä laulua, ja edelleen lapsi rauhoittuu, kun laulan sitä sille!) Halusin myös kovasti nähdä, minkä näköinen meidän lapsi on. No, nyt kun on yhden jo saanut, niin ei enää tunnu niin jännittävältä. Olisi vaan kiva tietää onko se tyttö vai poika.

Vielä noista vaatteista piti sanoa, että sitä ei kyllä ollenkaan etukäteen arvannut, mitkä (tavalliset) housut mahtuu pitkään päälle. Kuvittelin, että jotkut löysät ja matalavyötäröiset menisi pitkään, mutta jos vyötärö ei ollut tarpeeksi matala, niin ne jäikin tosi aikaisin pois käytöstä. Ja sitten taas jotkut kireät farkut saattoi sopia aivan raskauden loppuun asti, koska vyötärö jäin vatsan alle. Siitä myös huomasi, ettei ole lihonnut (vaikka neuvolalääkäri väittikin niin, törkeää!!) :)

Täälläkin yksi pallomaha ilmoittautuu Onneksi kolmen viikon ummetus jo hellitti! Se oli kyllä kamalaa! Mutta vatsa on tooosi turvonnut, mutta kyllä minä sitten syönkin. kaikkea tekee mieli! Silti mikään ei ole tapeeksi suolaista tai tarpeeksi makea.

Tuntuu myös,että kengätovat alkaneet kiristämään. Mähän jouduin viime raskaudessa ostamaan myös "läskikengät". Jalat kasvoi (ehkä vähän turvotusta, ehkä jotain muutakin) vaan jotenkin. Täytyy kaivaa nekin esiin josstain.

Viime äitiysvaatteet olivat enimmäkseen kesävaatteita, ja varsinkin jotkut housut pitää
hommata. Ja talvitakki!

t. lydia 8+5

Yhteistyössä