Huhtikuun vauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Säde2010
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Zarja, voimia sinulle! Toivotaan, että kaikki kuitenkin menee hyvin ja vauva pysyy kyydissä mukana!

TNL, tuosta dobblerista olit täälläkin jo aikaisemmin puhetta.

Mulla on aika korkea verenpaine, mutta pyörrytystä tuntuu silti joskus.

Oltiin pitkä viikonloppu ulkomailla, olipa kiva päästä irti arjesta vähäksi aikaa. Ajattelutapakin on muuttunut: onhan se nyt helppo tehdä kaikkea kun on vaan tää yksi lapsi...

Dopplerista: onkohan tietoa kuumentaako koti doppler kudoksia tms? Meillä ei np-ultrassa nimittäin kuunneltu sydänääniä, koska sanoivat ettei liikaa rasiteta pikkuista.

Mites muuten muilla, kuinka usein teillä kalenterissa näyttää, että on neuvolaa? Minulla oli eka elokuun alussa ja seuraava marraskuun loppupäivinä. Itse kaipaisin nyt tämän esikoisen kanssa hieman tiiviimpää käyntiä siellä. Toihan on n. 4kk tuo väli mulla. Jostain olin lukevinai, että neuvolassa käytäisiin noin kuukauden välein. On tullut niin paljon juttuja joista haluaisi puhua ammattilaisen kanssa. Itse olen käyttänyt kunnallista viimeksi varmaan silloin kun äidin kanssa kävin lapsena neuvolassa. Nyt kun sitä kunnallista sitten tarvitsisi, niin tuntuu että on supistettu juuri tästä. Ajattelin siis vaikka yrittää YTHS:lle jos siellä terkka ehtisi jutella... Kun eikö se neuvola ole juuri tarkoitettu tulevien vanhempien tueksi?

Sienna 13+2

Ryhmähalaus mega iso halaus kaikille teille ihan mahtaville tukikavereilleni täällä. Olen ainakin itse niin älyttömän onnellinen teidän ymmärryksestä Kiitos kovasti tuestanne ja että elätte hengessä mukana.
Niiiin..täällä mennään nyt edelleen murheet niskassa. Pelko mukana ja toivo silti korkealla. Toivon että tuo pieni on tehty vahvasta "puusta"..
Nyt odottelen erikoislääkärin vastaanottoa ja lisätutkimuksia. Miksi tällaista pitää eteen tulla. Elämä ei laske helpolla.

Doppler on varmaan semmoinen ettei sitä liikaa kai olisi hyvä käyttää. Mutta en osaa sanoa että voiko sillä aiheuttaa jotain haittaakaan. Kannattaa kysyä omalääkäriltä. Ps minä vaihdan omalääkärin joka oli rajuin mitä kokenut koskaan..ihan järkyttynyt edelleen kohtelusta.

Noin kerran kuussa on neuvolaa..nyt kun katsoi kalenteria. Joku teistä mietiskeli. Luulempa että 2-4 viikon välein on tarpeen mukaan ja yksilöllisesti. Neuvolakäynnit on kivoja ollut-vai kuinka olette saaneet Terkan kanssa yhteistyön käyntiin.
Noissa käyntimäärissä on varmasti taas ne kuntakohtaiset asiat kyseessä. Mikä lienee minkäkin kaupungin ajatus toteuttaa.Harmi todella jos aina supistetaan ja tietysti väärissä asioissa. Lapsilisiäkin miettivät yhdessä vaiheessa poliitikot pienentää..perheen saamia tukia pienennetään jne. On se vaan väärin. Ajatelkaa että äitiysloma alkaa kk ennen vauvan syntymää..ja loppuu 9 kk kuluttua..vauvahan on silloin 8 kk ikäinen. Ja en itse ainakaan sen ikäistä mitenkään voi ja halua viedä päiväkotiinkaan. Hurjaa. Ja jos jää kotiin jää hoitovapaalle jolloinka tuet tippuu TOSI pieneksi, sillä ei saa kustannettua ollenkaan laskuja tai mitään.Voi että sentäs. Ja nyt kun talouselämä on tämä mikä on, on mahdotonta ainakin meillä säästääkään.
Siitä Terkasta vielä, ehdottomasti jos joku kokee että tarvitsee enemmän tukea neuvolasta niin kannattaa asia ilmaista ja esittää toiveensa. Myöskin yksi hyvä tapa on kirjoittaa toiveet paperille neuvolatädille ja samaten kysymykset. Ehditte paremmin kaikki käydä läpi mikä mieltä askarruttaa. Oikeus hyvään hoitoon on, joten täytyy vaan osata vähän vaatia. Vink vink vaan:)))

Nyt on työnantaja tietoinen meidän vauvan tulemisesta..suhtautui yllättävän hyvin asiaan. Oli helpotus. Toki ei se aina mikään iloisin asia ole työnantajalle kun kaikkea mitataan rahassa, mutta nyt on sen aika.Ja siis jokaisella naisella oikeus tähän onneen.

Meillä laskettu aika on neuvolakortissa 3.4.2010..pari päivää aikaistui..rv nyt on 13+2, kumpa kaikki vaan jatkuisi maaliviivalle saakka.
Mikä muiden vointi on ollut? Pahaolo helpottanut?
Täällä tosi kurjaa oloa, siis pahoinvointia, johtuen minun sairaudestanikin.Väsymys jatkaa ja kaikenlaista. Mutta periksi ei anneta. Verenpaineet on tosi matalat täälläkin. Ja Hb on korkealla. Jotain hyvää:) tuo Hb. Jospa ei tarviisi rautakapseleita syödä:).

En ole jaksanut kirjoitella,olen lukenut kuulumisianne täällä sivussa. Nyt kuitenkin kirjoittelin että täälä sitä ollaan edelleen..sinnitellään tässä joukossa kivassa:)!!!
Harmi ettei pysty puhumaan kenenkään kanssa "yksityisesti"mutta hyvä näinkin.Ellit on kätevä palsta!

Kello lyö jo vaikka mitä..aika luovuttaa tämä valvominen ja mennä nukkumattia kyselemään. Kumpa se tulisikin:). Hyvää yötä kaikille ja onnea odotukseen ja jaksamisia työpäiviin kaiken myllerryksen keskellä jota me"äidit"saamme kokea..

Kyllä täälläkin neuvola on ainakin näin esikoista odottaessa kerran kuussa. Oudolta tuntuiskin jos sitä harvemmin olisi, vaikkei mulla vielä tähän mennessä olekaan ollut mitään kysyttävää tai mitään perus vointeja erityisempää juteltavaa siellä.

Ja tänään olikin taas neuvola meillä, sekä lääkärillä että terveydenhoitajalla käytiin. Ihan mukavia molemmat, terveydenhoitajakin oli eri kuin viime kerralla, mutta enpä tiedä onko täällä mitään "omia" terveydenhoitajia muutenkaan. Lääkärikäyntiä hankaloitti vähän se, että lääkäri oli ilmeisesti venäläinen, enkä ymmärtänyt puoliakaan tämän puheesta. :D Teki kommunikoinnista vähän hankalaa kieltämättä, mutta onneksi ainakaan tällä käynnillä ei ilmennyt mitään outoa joka olisi tarvinnut tarkempaa selittämistä... Sydänääniä kuunneltiin, eikä niiden ymmärtämiseen onneksi mitään yhteistä kieltä tarvittukaan, hyvin kuuluivat siis, niin että minäkin sen tajusin. :P Ekalla käynnillä annetuissa verikokeissa ei mitään ihmeellistä. Ainut juttu, jossa jotain ihmeempää todettiin, oli että virtsanäytteestä löytyi sokeria. Ihan ensimmäisessä toimittamassani näytteessä ei ollut kuitenkaan ollut mitään, ja neuvolatädin mukaan tuokin voi selittyä sillä, että tultiin neuvolaan suoraan sieltä reissusta, eikä siis ollut tullut syötyä muuta kuin mitä automatkalla sain alas, eli lähinnä melko makeita eväitä. Mutta uutta näytettä labraan taas vaan, sittenhän se selviää onko tuossa jotain häikkää. Onko muilla ollut tuota toista neuvolakäyntiä vielä, jotenkin olo ettei kovin moni ole sieltä kuulumisia vielä kertoillut? Tai ehkä on vaan mennyt ohi.

Reissusta selvittiin hengissä, vaikka väsyttikin taas kovasti kaikki hössötys. Äiti tyrkytti mukaan vanhoja raskausopuksiaan, vuosilta -68 (ostanut varmaan kirpputorilta tuonkin aikoinaan), -82 ja -83. Kieltäytyä niistä ei voinut ja onhan niitä kieltämättä ihan hauska selailla nykyään vähän huvittavine kuvituksineen. :D Toivottavasti noita ei vaan löydy mistään kätköistä enempää. :P

Niin ja vielä tuosta kotidopplerista ennen nukkumaanmenoa, harkitsin sellaista alkuun hetken, mutta jotenkin on vaan ollut niin varma fiilis että pienellä on kaikki hyvin, että olen kokenut paremmaksi olla hankkimatta. Jos sitä aina välillä tulis epäonnistuneesti yritettyä kuunnella niitä ääniä, niin siitähän sitä vasta paniikin itselleen kehittäis..

Kiva kuulla teidän muiden puolesta, että neuvolaa on kerran kuussa. MInä tosiaan ihmettelen tätä meidän kunnan käytäntöä. Helsinki siis kyseessä. Eka neuvola oli siis viikolla 5+ ja seuraava 21+ . =( Kaikkea ei voi saada. Kysyin terkalta tästä puhelimessa, ja hän vastasi, että sullahan ei mitään perussairautta ole, niin ihan normaali käytäntö. Pitääkö sitä sairas tosiaan olla, jotta vanhemmat "ansaitsisivat" tukea esikoista odottaessa?

Muuten menee ihan ok, pikkuhiljaa mukavasti jännittäen eteen päin.

Leppoisaa viikkoa - Sienna

Sienna: On kyllä tosi harmi kuulla, että neuvolaa ei ole kuin noin harvakseltaan. Tuossahan kokee olevansa aika yksin asioiden ja ajatusten kanssa. Ammattilaisten tuki on usein hyvin tarpeellinen ja varsinkin esikoista odottaessa kun kaikki tulee eteen ensi kertaa. Ompa erikoista että pitäisi olla fyysinen sairaus päästäkseen useammin käynneille. Voi elämän kevät tätä valtion nykyistä toimintaa ja tilannetta. Toivottavasti sinulla on hyvää tukiverkostoa kuitenkin ympärillä, että voisit käydä läpi edes jotain. Ja jopa hoitoalan ihmisiä, ystäviä, heistäkin saa tukea varmasti.

Tänne elliin voi toki kasvottomana purkaa ja kysellä, koska täältäkin tukea saa,mutta eihän se ole tietenkään sama asia.
Itse koen taas että neuvolakäynnit , joita ollut nyt kaksi ovat olleet aika"turhia", ei mitään uutta ja ihmeellistä niistä ole saanut. Ainut asia että on joku ulkopuolinen ammattihenkilö jonka kanssa voi asian jakaa hieman eri näkökulmasta. Hän katselee tilannetta ja meitä eri silmin. Ja jotenkin ollut ihan mukava jutella Terkan kanssa sitten sitä tai tätä.
Mulla on ollut alusta saakka jalat maassa, rauhallinen seesteinen luottavainen olo äitiyteen ja synnyttämiseenkin ja koko asiaan. Omasta työkokemuksestakin on varmasti apua oloon. Mutta nyt kun on asiat pielessä, niin tarviisin selvästikin erikoislääkärin käyntiä mahdollisimman pian, sillä koen nyt sisälläni jotain hätää, luonnollisesti. Eikä tähän auta muu kuin odotus nyt. Se tuntuu tuskaiselta.Täytyy vaan pitää ajatukset kasassa ja positiivisina..

Hei! Minun raskauteni koki erittäin ikävän käänteen eilisessä np-ultrassa. Sikiöllä todettiin turvotusta 6 mm. Sitä ei ollut pelkästään niskan ja pään alueella vaan koko vartalon alueella. Lääkäri ei paljon toivoa antanut. Turvotus on niin korkea että taustalla on suurimmalla todennäköisyydellä vakava sairaus/ kromosomihäiriö. Odottelen nyt verikoetuloksia ja torstain aikaa perinnöllisyyspolilla. Näyttää kuitenkin siltä että raskaudenkeskeytys on ainoa vaihtoehto. Todella paha olla ja epätodellinen olo. Miten näin kävi?

Hei,
Ilmoittautuisin mukaan huhtikuisiin. Minulla la 15.4. Kaksi keskenmenoa takana (05/09 ja 07/09) ja nyt jännityksellä odotetaan, että tämä tulokas pysyisi mukana matkassa loppuun saakka. Nyt näyttää ihan hyvältä, oireitakin jo koettu laidasta laitaan ja kohta on lupa ehkä vähän huoahtaa, kun 12 viikkoa tulee täyteen.

Sienna, minä myös Helsingistä ja ihmettelin samaa käytäntöä. Meille ei annettu neuvola-aikaa noin aikaisin. Olimme viikolla 10+ neuvolassa ja seuraava aika 20+. Ihmettelin tätä kovasti, mutta lohduttelivat, että onhan tässä ne kaksi uä-seulontaa välissä, jolloin pääsee asiantuntijoiden juttusille eli nyt sitten ensimmäinen huomenna ja toinen marraskuun lopulla, eli käytännössä on järjestetty kerran kuussa jokin tapaaminen. Onkohan sinullakin näin? Kummastuttaa kyllä minuakin, ettei neuvolaa sen useammin, mutta lohduttaudun sillä, että on ultrat, joista varmasti saa myös tietoa ja vastauksia.

Monuska, surullisia uutisia kuulit. :( Olen todella pahoillani puolestasi. Ei noin toivoisi sattuvan kenellekään. Jaksamista toivottelen ja toivon tuulia, josko sielä vielä tarkempien tutkimusten jälkeen olisi jotain positiivista löydettävissä.

Ilona81 11+5

Monuska, voi itku! En tosiaan voi edes kuvitella miltä sinusta tuntuu. Voimia ja halauksia täältäkin!

Ilonalle tervetuloa. Oletpa nopeasti tullut raskaaksi keskenmenojen jälkeen! Mulla raskauden "eka" päivä on 30.6., ja sulla on ollut keskenmeno sen jälkeen? Toivottavasti nyt kaikki menee hyvin! Lisää itsesi listaan, se on varmaan edellisellä sivulla.

Kyllä mullakin oli ekassa raskaudessa (Helsingissä) neuvola kerran kuussa, ja silloin se tuntui tosi tärkeältä. Sitä tosiaan odotti! Nyt mulla oli neuvolla viikolla 10 ja seuraava joskus viikolla 20+, eikä haittaa yhtään. Kuulemma jos haluan, voin tulla viikolla 16-17, mutta en taida mennä. Katsotaan nyt.

Alessia, totta, ollaan tosi nopeasti aina raskauduttu uudelleen. Mulla ollu ennen raskautumista kierto 26 ja keskenmenojen jälkeen 30 ja heti ollaan suoraan km:ien jälkeen tultu raskaaksi ilman yksiäkään kuukautisia välissä. Km:ät olivat molemmat spontaaneja, joten saimme luvan yrittää heti taukoa pitämättä uudelleen ja meidän onneksemme molempien jälkeen tärppäsi heti. :) Km:t tapahtuivat viikoilla 5-6, joten ihan alussa siis. Olen jo käynyt pari kertaa ultrassa yksityisellä, kun kammosin keskenmenoa ja olin ihan varma, ettei tälläkään kerralla onnistu. Nyt onneksi näyttää siltä, että toisin on käynyt tällä kertaa. Ainakin on kerran nähty ultrassa sydänläpätykset ja neuvolassa kuultu sydänäänet. :) Hyvältä vaikuttaa. Nyt jännityksellä np-ultraan, toivottavasti siellä näyttää kaikki hyvältä.

tytönäippä 31.3.2010 toinen (esikoinen 6/08, km 5/09), Koks
Sienna@ 4.4.2010 esikoinen, Naistenklinikka
Zarja* 4.4.2010 esikoinen ,Tays
Alessia* (34v+33v) 6.4.2010 toinen (esikoinen 7/08), Kätilöopisto
Säde2010 8.4.2010 toinen (esikoinen 10/06)
huvitutti 18.4.2010 toinen (esikoinen 10/06)
Ilona79 12.4.2010 toinen (esikoinen 10/07)
kiukkumöykky 13.4.2010 esikoinen
Kesä* 15.4 neljäs
Monuska79 16.4.2010 esikoinen, Oulu
Iita* 17.4.2010 esikoinen
Lydia* 20.4. 2010 toinen (esikoinen 10/06)
Hertta1981 24.4.2010 toinen (esikoinen 12/08)
Tylleröinen 25.4.2010 esikoinen
Illusia75 24.4.2010 toinen (esikoinen 7/08)
Mamu82 27.4.2010 kolmas (esikoinen 8/06, toinen 12/07)
Jenny* 29.4.2010 esikoinen
Tz 30.4.2010 esikoinen
Leeloo 30.4.2010 esikoinen
Ilona81 15.4.2010 esikoinen (km 05/09, km 07/09)

Lisäsin itseni listaan.

Moikka,

Olen tosi pahoillani Monuska! Toivottavasti saatte asiasta lisätietoa. Nämä ovat vaikeita asioita, varsinkin kun pitää tehdä päätöksiä mitä raskaudelle tehdään. :(

Tervetuloa mukaan minunkin puolestani Ilona81!

Itse asun Länsirannikolla ja täällä neuvolakäytännöt vaihtelevat kunnan mukaan. Omassa kotikaupungissani olen ollut neuvolassa rv 7, neuvolalääkärillä rv 10, np-ultra rv 12 ja nyt seuraava neuvolakäynti on rv 15. Ja itse asiassa en tiedä miten sitten jatkossa mennään. SEn tiedän, että lopussa käydään viikottain, muuten ilmeisesti kerran kuukaudessa. Tosin tänään poikkesin neuvolassa kun verenpaineeni on ollut todella alhaalla parisen viikkoa. Soitin nimittäin erikoislääkärille aamusella ja hän totesi, että jos hemoglobiini on hyvä niin alhaisesta verenpaineesta ei ole haittaa sikiölle, minä vaan joudun kärsimään. Ja hemoglobiini onneksi oli hyvä, joten hätää ei pitäisi olla. Pitää vaan sietää tätä tokkuraista ja puolitehoista olotilaa.

Kirjoituksia lukiessa mulle välittyy sellainen fiilis, että etenkin ensikertaa raskaana olevat kaipaavat tukea. Mulla itsellä on ihan samanlainen olotila. Sen takia on tylsää, että neuvola on harvoin. Ensi kertaa raskaana oleva ei tiedä mitä edessä häämöttää ja mitä kaikkea raskauteen liittyy. Mä ainakin useasti mietin, että onkohan se ja se raskauteen liittyvää ja normaalia. Eikä yhteen neuvolakäyntiin tarvitse aikaa tuntitolkulla varata, 15-20 min on jo hyvä aika terveydenhoitajan kanssa, ehtii käydä asioita läpi ja kysyä mieltä askarruttavia kysymyksiä..

TNL 13+2

Voimia Zarjalle ja Monuskalle :( ikäviä uutisia ja lisää huolta kun muutenkin joutuu jännittämään miten kaikki menee.

Tervetuloa Ilona, ymmärrän hyvin pelkosi keskenmenojen jälkeen, itselläni yksi keskenmeno 5/09, jonka jälkeen meni muutama kierto ennen uudelleen raskautumista.

Minäkin päätin hankkia kotidopplerin, tosin ostin sen käytettynä ja maksoin siitä 30e, on ajanut asiansa ihan hyvin ja sain sydänäänet kuuluviin pienen etsinnän jälkeen heti kun paketti saapui, viikkoja oli silloin 12+ jotain. Päivittäin en viitsi laitetta käyttää, mutta silloin tällöin.

Meilläkin on neuvola kerran kuussa ja neuvolääkärille pääsin heti seuraavalla viikolla np-ultrasta. En pitänyt lääkäristä, ei tosin ollut yhtä törppö kuin Zarjalla, mutta kovakourainen nuorehko mieslääkäri ja kyseli vähän oudosti että onko lapsi suunniteltu... Meinasin sanoa, että miten se liittyy mitenkään tai miten hänelle kuuluu, mutta kerroin kuitenkin että toivottu on ihan niin kuin ensimmäinenkin.

Vaikka odotankin toista niin tuntuu ihan kivalta päästä neuvolaan näin usein. Eka raskaus meni kaikin puolin hyvin, mutta nyt on paljon enemmän huolta kuin viimenki. Jotenkin sitä tiedostaa enemmän, mitä riskejä raskaudessa voi olla ja osaa pelätä, ekassa sitä oli vaan niin onnen huumassa...

Täällä on paha olo alkanut hellittää, mutta väsymystä on vielä ja repäisykipuja aina välillä kun käännyn tai nousen ylös. Minulle on ilmestynyt myös inhottavaa kutiavaa ihottumaa selkään, jota ei ole ennen ollut, enkä tiedä mistä olisi voinut saada alkunsa :/

Voimia ja jaksamista kaikille! Äippä rv 13+6

Voi Monuska:(((((((((..ei voi elämä mennä noin. Anteeksi suhtaudun asiaan tosi "rajusti"mutta siis tuntuu hirmuisen pahalta puolestasi:(. Mistä löytyisi lohdun sanat kun niitä ei nyt vaan tunnu olevan. Onpa todella kurja uutinen ja kova isku kasvoille siellä ollut. Tunteet on takuulla kovia ja murhe ja suru ja kaikki myllertää päällä. Nyt yrittäkää jaksaa miehen kanssa tämä jotenkin..
Jos asiat ei nyt selviä paremmaksi , kuten teille jo lääkäri vähän tulkinnut tilannetta niin muistakaa että uusi mahdollisuus tulee vielä, toivoa ei saa koskaan heittää kaivoon vaikka vastoinkäymisiä onkin.
Paljon voimia teille..olen pahoillani puolestanne tilanteesta.

Saa nähdä miten täällä käy,,ei ole varmaa täälläkään asiat..päivä kerrallaan, mutta mahdollisuuksia on vielä.
Raskas olo ja epävarmuus raastaa..

*Tiukka Halaus Monuska:(:(..

Suuren suuret lohdutukset täältäkin Monuska. Ja kaikkea hyvää tulevaan.

Ilona: onhan ne ultrat tosiaan siinä neuvolakäyntien välissä, mutta ei siellä ainakaan viime kerralla jäänyt yhtään aikaa juttusille, vaan kätilö hoiti omat tehtävänsä siinä. Ja olishan se kiva, että saman henkilön kanssa saa puhua asioista. Me ollaan muuten Ilona sitten saman ikäisiäkin =)

TNL: meillä neuvolalääkäri on vasta joskus sitten tokan neuvolan jälkeen rv 20++

Meidän kotidobbleri saapui eilen ja se toimi oikein mallikkaasti. Sydänäänet kuultiin! Erityisen hienon asiasta teki se, että tuleva isä kuuli ne ekaa kertaa kun neuvolalääkärissä kävin yksin ekalla kerralla. Tehtiin periaatepäätös asiaan liittyen, kuunnellaan sydänääniä + muita masusta kuuluvia ääniä maksimissaan kerran viikossa, ettei masuasukille koidu mitään tästä. Ja luulen, että alun viehätyksen jälkeen asia ei edes tule mieleen viikoittain...

Sienna; minullakin nyt takana ensimmäinen kunnallinen ultra ja tosiaan, ei siellä ollut mitään mahdollisuuksia jutella muusta kuin siitä ultrasta. No, onneksi on puhelinaika neuvolan tädille, joten saa mieltä askarruttavat asiat edes puhelimitse. Tekin odotatte ensimmäistänne, paljon samaa. Asutaan vielä samalla paikkakunnallakin, jos oikein päättelin synnärin perusteella :) Minä valitsin kättärin.

Piti vielä Alessialle sen verran kertoa, että mulla siis sen vikan km:n vuoto alkoi 5.7. joten en paljon sinua jäljessä ole.

Pakko vielä kertoa np-ultrassa, jossa olin eilen, valitettavasti mies ei päässyt mukaan. Oli kyllä ihmeellistä nähdä oma ihana pieni nöpönenä siellä heilumassa. Kaikki oli niin kuin pitääkin, ei turvotusta ja sydän sykki hienosti. Kädet viuhu, välillä imi peukaloa ja vilkutteli äidille kätilön mukaan. Vähän herkäksi veti... Itkua tuhersin koko toimituksen ajan. la muuttui aiemmaksi, joten nyt 11.4. ja viikkoja kasassa jo 12+4! Ihan mahtavaa, tosi onnellinen olo! :D Siellä se oma pieni vaan myllersi. Ai että.. Ihan onnen mykkyröissä. :D

Jaksamista ja toivoa Monuska79:lle! Eiköhän kaikki käänny vielä parhain päin! Tuliko jatkotutkimuksissa yhtään parempia uutisia?

Kiva, kun kirjoittelu on lisääntynyt palstalla! :) Me ei olla kokeiltu kotidoppleria eikä aiota hankkia sellaista. Musta tuntuu, että neuvolakäynneistä menisi hohto, jos sydänäänet kuulisi kotonakin. Nyt on ihana odottaa seuraavia neuvolakäyntejä! :) Mulla oli eka neuvola rv8+2, huomenna kuunnellaan sydänääniä (rv10+4), kun toivoin sitä ennen ultraa. Ja np-ultra on ensi viikolla (rv11+2). Seuraava varsinainen neuvola-aika on marraskuun alussa (rv15+2), eli aika laskettiin suunnilleen neljän viikon päähän np-ultrasta. Mun mielestä toi on ihan hyvä systeemi, mutta se kyllä ihmetyttää, jos joillakin menee yli raskauden puolivälin ennen kuin on mahdollisuus tavata neuvolan täti (ekan neuvolan jälkeen)! Alkuvaiheessa kuitenkin sitä on, etenkin ensiodottajat, eniten "pihalla" kaikesta. Toisaalta, sittenhän neuvolakäynnit tiivistyy (kahden viikon välein), kun sille varmaan on enemmän lääketieteellistä tarvetta.

Mä en päässytkään vielä kokonaan eroon etovasta olosta - tällä viikolla on taas ollut välillä vaikea olo...kun on turvottanut, eikä ole tiennyt onko nälkä vai liian täysi maha. :/ Vielä ei alavatsasta oikeestaan huomaa kasvanutta kohtua, mutta muuten (ylempää) maha on kuin pallo (siinä ne mun ylimääräiset kilot on). Ei oo vielä kukaan tullu kysymään oonko raskaana, vaikka luulen, että ainakin oma äitini on vesijumppaan mennessä (käydään samassa jumpassa) vähän katsonut siihen malliin miettien... No, jos huomenna kuuluu sydänäänet, niin ensi viikolla viimeistään ultrapäivänä selviää ainakin mun vanhemmille vauvauutinen. Vien nimittäin lapset ukin luo hoitoon siksi aikaa, kun käyn miehen kanssa np-ultrassa. Vieläkin odotan jännityksellä, josko siellä olis ne kaksoset. Tai jos ei oo niin sitten luulen, että poika siellä köllöttelee... Jännää :).

Tänään tajusin, että neljäsosa raskaudesta on "jo" takana, kun mulla on 10 rv täynnä. Eihän tämä ole pitkällä vielä, mutta alkoi kuitenkin vähän hirvittää (tietäen miten nopeesti aika menee), että kohta se jo syntyy ;). Onko teillä jo tehty hankintoja vauvalle? Me ei varmaan paljon mitään tarvita, kun lähes kaikki kahden ensimmäisen lapsen vaatteet ja tarvikkeet on tallessa. Ostin kuitenkin kirppikseltä unipussin tulevaa vauvaa varten, koska kahdella lapsellamme ollut merinovillainen Ruskovilla-unipussi on mennyt ihan hajalle (alkanut pahasti purkaantua terävien varpaankynsien seurauksena). Aion pitää järjen päässä kauppoja kierrellessä (tai ainakin yrittää :D), enkä osta vielä mitään erikoista vauvalle. Oletteko ajatelleet vielä Kelan äitiyspakkausta - aiotteko ottaa sen? Mun mielestä tuon tämänhetkisen paketin makuupussi on aivan ihana, mutta jos ei kaksosia tule, ei todennäköisesti tällä kertaa oteta pakkausta (kaksi on jo otettu). Jos tuon makuupussin löytäisin jostain myynnistä, se olis kyllä kiva saada :). No, taidan olla vähän pöpi, kun nyt jo mietin näitä juttuja - vielä on kuitenkin monta kuukautta ennen kuin tarvii äitiyspakkausta olla tilaamassa tms. :)

Hyvää loppuviikkoa! Kirjoitellaan!

-Mamu 10+3

Ilona: juu tosiaan sama paikkakuntakin taitaa olla :) Meillä NKL joten ei varmaan ainakaan samaan valmennukseen olla sitten menossa. Kovin samalta tuntui np-ultra kuin sinulla, ja varmasti monilla muillakin. Sanoiko teillä erikseen, ettei ole turvotusta? Kai sitä aina kuitenkin jonkun verran nimittäin on. Mutta tarkoittanet, ettei ylikorostunutta? Me saatiin jo tuloksetkin. Mitään numeerista niissä ei ollut. Sanottiin vaan, että tulos normaali.

Mamu: kävinkin äsken katsomassa 2009 äitiyspakk. sisältöä. Kovin kivalta se pussi näytti. Otetaan kyllä se pakkaus kun omasta takaa ei vielä ole mitään. Hankintoja ei vielä ole tullut tehtyä, mutta ainakin auton turvaistuin ja vaunut täytyy ostaa. Oliko Mamu niin, että toivot kaksosia vai arvelet että sieltä ne tosiaan olisi tulossa? :)

Ootteko jo muut ajatellu vaunuja, mistä hankkia?

Kovasti odottelen, että masu alkais kasvaa :) Mites muut kokee tän, onko ahdistavaa vaiko ihanaa? Millos sen nyt pitäis noin suurinpiirtein alkaa näkymään ulkopuolisillekin? Itelläni alkaa pian viikko 15...

sienna

Mä en ota äitiyspakkausta, kun esikoisen jäljiltä on vuoden 2007 pakkaus.

Meillä np-ultrassa kätilö ei saanut heti mitattua turvotusta, mutta sanoi saman tien, että hän näkee jo silmämääräisestikin, ettei sitä ole. Sain myös verikokeen tulokset eikä kohonnutta riskiä ollut.

Sienna, mulla näkyi vatsa tosi myöhään ekassa raskaudessa, joskus viidennellä kuulla. Nyt tosiaan se on ollut tarkkasilmäiselle jo pitkään näkyvissä, ennen np-ultraa. Tänään näin taas kasan työkavereita, ja yksi sanoi, että heti kun mä kävelin ovesta sisään niin se huomasi, että oon raskaana :D

Heippa!

Me ollaan ajateltu ottaa äitiyspakkaus, meilläkään ei ole vielä mitään valmiina kun esikoista odotellaan.Yhden potkupuvun ostin tässä muutama viikko sitten, oli pakko saada jotain hypisteltävää.. Pinnasänky on meillä valmiina, minun ja isoveljeni vanha, joka odottaa vanhempieni luona kunnostusta.

Vaunut olen ajatellut tilata Saksasta, siitä jo aiemmin kirjoiteltiinkin tällä palstalla. Työkaverini ja hänen useat tuttunsa ovat tilanneet osoitteesta www.pinpong-online.de ja vaunut tulevat sieltä tilattuna huomattavasti halvemmaksi kuin Suomesta ostettuna. Itse olen katsellut Hartanin vaunuja ja ne maksavat Saksassa kulujen jälkeen yli 300 euroa vähemmän...Ja kuljetus tulee kotiovelle. Samasta paikasta saa myös turvaistuimia.

Mullakin vatsa on kasvanut hyvin maltillisesti vaikka rv 13+5. Tietyt housut kiristävät aivan alavatsasta, mutta stretch-housut menevät vielä ja yhdet mammafarkut olen ostanut. Vatsa näyttää vielä siltä, että olisi vaan lihonut vaikka painoni ei olekaan vielä raskauden myötä noussut juuri yhtään. Minusta on ihana odotella vatsan kasvua ja koen sen ainakin vielä söpönä asiana, ehkä se sitten loppuvaiheessa alkaa jo ahdistaakin kun se on isoimmillaan ;)Meillä oikeastaan jo kaikki tutut ja sukulaiset tietävät raskaudesta.

Meille sanottiin np-ultrassa, että turvotusta on alle 0,8 mm, mikä on normaali.

Onko teillä kellään masuasukille jotain nimeä jo, jolla kutsutte häntä?

TNL, me kutsutaan masuasukkia yleensä tytön nimellä, joka on anagrammi esikoisen (poika) nimestä. Joskus kutsutaan myös pojan nimellä, jonka mies haluaisi antaa, jos toinen poika tulee.

Mulla kyllä menee vielä kaikki housut jalkaan, oikeistaan pahimmat on gore-tex housut, joissa on tosi korkea vyötärö. Muut on sen verran matalia, että vatsan kasvusta huolimatta vielä mahtuu. Ja hyvä niin, koko talven käytän sitten kolmea paria housuja :D

Talvitakki pitää kyllä ostaa. Totesin juuri, että A-linjainen villakangastakkikin lavenee vasta vatsan jälkeen, joten sekään ei mahdu pitkään päälle.

Moi!
Sienna: En varsinaisesti toivo kaksosia, mutta raskauden erilaisuudesta johtuen (verrattuna kahteen aiempaan "tyttöraskauteeni") olen päätelly, että poika tai kaksoset olisi tulossa. Vaikka eihän sitä tiedä vaikka tyttö tulisi tälläkin kertaa :). Jostain luin, että kaksosia odottaessa pahoinvointi voi olla kovempaa, koska raskaushormonejakin on enemmän. Siksi ajattelen vielä, että se on mahdollista - kunnes ensi viikon ultrassa ehkä toisin todistetaan ;).

En nyt vieläkään pääse tänne hehkuttamaan, että tietäisin jonkun olevan tuolla kohdussa... Eilen nimittäin en ehtinytkään 15 minuutin ajalle neuvolaan (sydänääniä piti kuunnella). :( Olin koko eilisen päivän niin maassa, kun olin tuota neuvolakäyntiä odottanut "niin kauan" (reilu 2 viikkoa)... Kävi niin, että esikoisen silmälääkärikäynnillä menikin aikaa enemmän kuin olin kuvitellut, joten en sitten ehtinyt neuvolaan. Kun soittelin sinne, terkkari sanoi, että turha on tulla enää ennen ultraa, joka on "jo" keskiviikkona. Niinpä kärvistelen epätietoisuudessa vielä jokusen päivän. Miten päivät voikin tuntua niin pitkille, kun jotain odottaa?!?

Mä odotan myös, että vatsa alkaisi kasvaa, mutta koska mulla painon on mielellään pysyttävä samana sinne puoliväliin asti ainakin, toivon, että ennemminkin solakoidun samalla, kun kohtu kasvaa (vatsan läskimakkarat ikäänkuin leviää kasvavan vatsan ympärille ;)).

Meillä ei ole vielä ainakaan mitään nimeä, jolla kutsuttais kohdun asukasta - johtunee siitä, että mulla on jotenkin vieläkin niin epävarma olo siitä, onko siellä ketään. :/ Tänään kerrottiin mun vanhemmille ultraan menosta, koska viedään lapset mummulaan keskiviikkona ultran ajaksi, ja olihan ne ihan innoissaan. Ihanaa päästä nyt oman äidin kanssa jakamaan kolmannen raskauden kokemuksia (hän on synnyttänyt 5 lasta). Huomenna matkustan lasten kanssa anopin luo, joten siellä varmaan myös kerrotaan parin päivän sisällä. Muille sitten sen np-ultran jälkeen, tai kunhan 12 raskausviikkoa on täynnä, eli viikon päästä. ...Mies on onneksi kannustanut eilisestä lähtien erityisesti mua tässä epävarmassa tilassa, ja ollut erityisen huomaavainen. Itseänikin harmittaa, kun ei osaa vielä iloita raskaudesta...mutta kai se johtuu vaan realistin taipumuksestani, että haluan olla ensin varma että siellä joku on (koska tuulimunaraskaudet ym. on mahdollisia).

No, ei muuta tällä kertaa! Hyvää vointia!

-Mamu82, rv 10+5

Sienna, tuota juuri tarkoitin, ettei ylikorostunutta turvotusta. Kätilö sanoi, että niskaturvotusta noin millin verran, joka pitääkin olla, että kaikki siltäkin osin normaalia. :)

Yhteistyössä