Huhtikuun vauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Säde2010
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En tiedä onko täällä muita H:gin NKL:lla np-ultrassa käyneitä. Kuunneltiinko teillä sikiön sydänäänet? Ja tietääkö kukaan kuunnellaanko ne rakenneultrassa?

Meillä ei vielä kuunneltu kertaakaan...

Sienna rv 14+1

Tarviiko niitä sydänääniä edes niin kuunnella, jos ne kerran näkyy siinä ultrassa? Oon jälleen ihan pihalla... Itse olen/ollaan menossa tällä viikolla Kättärille ultrailemaan ja toivotaan ny, että siellä joku pieni ihmisenalku on hengissä ja voi hyvin.

Ja niin: Ei mulla ainakaan ekassa neuvolassa kuunneltu sydänääniä, mutta hoitaja sanoi kyllä, et niitä sitten kuunnellaan joka käyntikerralla tästä eteenpäin.

Te kun olette puhuneet noista neuvolan käyntiajoista, niin kannanpa korteni myös kekoon siinä asiassa ja laskeskelin, että meillä ekan ja tokan neuvolan välissä on peräti yli 2 kk. Toki tuo ultra tulee siihen väliin, mutta aika harvakseltaan tuntuvat aikoja antavan, vaikka ensisynnyttäjä olenkin. En osannut edes tästä asiasta olla nyreissäni, ennen kuin täällä joku otti asian puheeksi. Eli seuraava neuvolakäynti on vasta marraskuun toisella viikolla. Erikoista. Ja erikoiseksi homman tekee se, että kaikissa opuksissa, mitä ensimmäisellä kerralla neuvolasta antoivat, sanotaan, että neuvolakäyntien väli on yleensä noin kuukausi. Mutta, jos hätä tulee, niin eiköhän sinne voi soittaa tai vaikka mennä ihan käymään. Apua on kuitenkin varmasti tarjolla.

Se on kyllä jännä, miten tätä vauva-asiaa ei vieläkään usko todeksi. Koko ajan on sellainen olotila, että ei siellä mahassa kumminkaan mitään ole ja ultraan meno jännittää, koska jostain syystä en tahdo mitenkään uskoa, että siellä joku kasvaisi ja voisi hyvin. Ehkä syy siihen on, että niin monella tutulla on ensimmäinen raskaus mennyt kesken ja se on huomattu vasta ultrassa, joten en omallakaan kohdalla usko, että meidän vauva olisi poikkeus. Kamalaa tällainen typerä epävarmuus, mutta minkäs teet. Onko muilla ollut samanlaisia juttuja?

Zarja ja Monuska, miten teidän raskaudet ovat nyt edenneet? Oletteko jo saaneet lisää tietoa? Voimia kummallekkin!!

Heippa!

Neuvolalääkäri kuunteli meiltä sydänäänet rv 10 kun kävin siellä. Np-ultrassa niitä ei kuunneltu, todettin vaan, että sydän näkyy sykkivän. Viime viikolla meille tuli se kotidobbleri, jonka tilasin ja sillä kuunneltiin sydänäänet kerran. Ihanaa :)

Mulle käy niin, että aina välillä "unohdan" olevani raskaana ja sitten se juolahtaa mieleen. "Ai niin olenkin raskaana" ja sitten tulee ihana fiilis. Tämä unohtaminen ehkä tarkoittaa lähinnä sitä, etten koko aikaa mieti olevani raskaana. Vatsakin on vielä ihan olemattoman pieni ettei sekään muistuta raskaudesta joka käänteessä. Kyllä mä olen välillä epävarma siitä onko kaikki kunnossa ja onko sikiö elossa. Itse jo viikonloppuna ajattelin, että onkohan masuasukilla kaikki hyvin kun vatsani ei ole juurikaan kasvanut ja rv 14 mennään...Sydänäänet onneksi antavat vihiä siitä, että oikeaan suuntaan ollaan menossa...

Moikka

Viikonloppu ohitse jälleen ja ollaan tiukasti kiinni työarjen menoissa. Taitaa tällekin viikolle riittää menoa ja meininkiä. Toisaalta hyväkin, eipähän ole niin tiheästi mielessä nämä elämän suurimmat asiat jotka yhä edelleen murheena mukana kulkevat. Eli emme ole valitettavasti saaneet uusia jatkotutkimus vastauksia vieläkään. Odotellaan erikoislääkäriaikaa ja sinne polille menoa. Olotilani on tosi kurjaa koko ajan ja unettomuus on valtava. Välillä kuljen kuin zombie varmaan koska univelat pakostakin näkyvät kasvoillani. Sairaslomaa en ole halunnut vaikka tarjottu. Koska jos jään kotiin niin pyöritän asioita ain koko ajan mielessäni. Se on tosi rankkaa jo muutenkin tämä odottava ja epävarma aika tässä ja nyt.Sikiön vointia mietin herkeämättä, mitenhän se pikkuinen voi ja kehittyy, ja onkohan kaikki hyvin vai miten lienee??!!! Tiedän vain sen että riskejä on ja että tilanteeni täytyy hoitaa heti kun mahdollista ja lisätiedot ovat olemassa. Tietoa siitä että onko sairauteni syy peräisin vielä jostain vakavemmasta on myös avointa. Joten päivä kerrallaan ja toivo korkealla. Asenne meinaa välillä laskea mutta sitten saan päätettyä, että periksi ei anneta. Tämä pieni vauva on meille tärkeä ja rakas nyt jo!! Kiitos teille kysymästä. Täällä sinnittelen. Ilmoittelen teille sitten lisäuutisia kun tilanteet etenee.

Muuten tuosta neuvolasta. Neuvolassa käynnit itselläni täällä ovat olleet tosi suppeita, eikä neuvolassa ole juuri paneuduttu yksilöllisesti. Kiire ehkä tai rutiinimaisuus jota saa huomata. Mutta sekin että 2-4 viikon välein tulisi neuvola käyntejä olla olisi ensisynnyttäjälle ja raskaana olevalle mielestäni silti tärkeä. Siellä kuitenkin voisi aina kysyä ja purkaa vähän ajatuksiaan aiheesta. Katsoin neuvolakorttiani, ja huomasin että ensimmäisen ja toisen käynnin välillä oli 1kk, ja nyt toisen ja 3 käynnin välillä on jo 2 kk väliä. Eli eipä sittenkään täälläkään ole edes kerran kuussa noita käyntejä. Ei edes minun kohdallani vaikka tiedetään että nyt ei ole normaali tilanne päällänsä.Loppuraskaudessa kuulema viikonkin välein käyntejä.Saas nähdä. Taitaa olla unta vaan:)))

Sydänäänistä täällä joku puhui..eikö ole ihana kuulla kun siellä sydän sykkii ja silti itsellä epätodellinen olo kun vatsa on tosiaan pieni vielä ja ei tunne vauvan liikkeitäkään ollenkaan joita np ultrassa taas näki hienosti:). Sydänääniä kuunnellaan joka neuvolakäynnillä käsittääkseni.Sitten myöhemmin tulee se "stressi"että kun tuntee vauvan liikkeitä että liikkuuhan vauva päivässä tarpeeksi siellä mahassa..vai onko päiviä ettei liikkeitä tunne. Niistä se huoli vielä iskee..b:)

En ole saanut vielä aikaiseksi tehdä lääkäristä valitusta jonka koin. Karmaisee edelleen. Mutta teen sen ja aion asian viedä varmasti eteenpäin. En pysty ymmärtämään vieläkään sitä käytöstä ja kohtelua.

Leeloo: kiitos huolenpidosta ja olen hengessä mukana kun pääset kättärille kuulemaan pienoisen sydänäänet ensimmäistä kertaa: varaa nessupaketti vierellesi:)!Niinpä vauva asia tuntuu välillä tosi jännältä, epätodelliselta..ja työt katkaisee välillä ajatusta tuonne napanuoran suuntaankin. Mutta aika juoksee yllättävän nopeasti ja huomaa että pian on hommattava vauvalle kaikenlaista.Viikonloppuna oli pakko ostaa vauvalle taas jotain pientä, body ja paita löytyi. Olen jo koittanut miettiä listaa että mitä täytyy hommata vauvalle ja missä vaiheessa. Meinaan seuraavaksi mennä hankkimaan vauvan hoitokaukalon kodinhoitohuoneeseen, sillä en hommaa hoitopöytää vaan hoidan pöytätason päällä. Sitten yläpuolella oleviin kaappeihin laitan kaikki rasvat, öljyt ja vaipat ym. Kovat suunnitelmat siis täällä:))! Vaikka toisaalta pitäisi olla varovainen , vielä. Jos kaikki meneekin minulla esim pilalle:(. Mutta kai sitä ei halua ajatella. Yrittää uskoa että tämä menee loppuun saakka. Koska niinkin voi käydä.
Mulla oli Leeloo sama juttu noista peloista että onko siellä mitään ja kuinkahan kaiken on..kun mentiin uä. Koska ystävillä ollut erilaisia kokemuksia ensinnäkin lapsettomuutta ym. Yhdessä vaiheessa pelkäsin kovasti että itsellänikin voi olla lapsettomuutta kun noin monella tutullani on ja pelkäsin etten raskaudu. Vaikka raskauduin kylläkin heti!Huh onneksi. Nainen se joutuu kaikenlaista miettimään ja kokemaan kyllä aina.Mukavaa uä käyntiä teille..!!!:))

Monuska: Monuskan elämä kulkee nyt niin vaikeaa tilannetta että en voi kuin hiljaa täältä lähettää voiman halauksia..surullista !!

Kuullaan taas..

Ei kait ultrassa ole tapana kuunnella sydänääniä, kun ne kerran näkyvät kuvassa.

Leeloo, olin kyllä jo ennen ultraa aika luottavainen, koska takana oli jo yksi onnistunut raskaus. Vähän tuntuu, että ne keskenmenot kasautuvat toisille, ja toiset selviävät ongelmitta.

Huomaattekos, että toinen raskauskolmannes on jo useimmilla käynnissä? Tänhän pitäisi olla raskauden parasta aikaa! Mahdollinen pahoinvoiti pitäisi olla ohi, mutta vatsa ei vielä haittaa menoa.

Mä suunnittelen juuri kavereitteni kanssa pitkää viikonloppua ulkomailla marraskuussa. Täytyy mennä kun on vasta tää yksi lapsi! Kahta mies ei ehkä suostuisi noin innokkaasti hoitaa... (Tämä oli sen idea!)

Np-ultra turvallisesti takana. Ihan terveen oloinen pikkuinen siellä tuntui olevankin! Onneksi! Tänään olenkin sitten aika avoimesti jo töissäkin jutellut raskaudestani. Eli ihan hyvät fiilikset on. Vatsa on edelleen tosi turvonnut, mutta oneeksi pahin ummetus on ohi. Muutenkin olen laittanut tuulemaan! Esikoiselle on neuvola varattu, ja jo ohikin, hammaslääkäri itselle ja lapselle varattuna. Monesti tuntuu, että jättää asiat vaan viime tippaan ja sitten jää tekemättä kokonaan. Nyt vaan alkaa kalenteri täyttymään niin, että vuorotyöläiselle tulee melkein vähän aikatauluongelmia...

Alessia: Ihanaa että pääset matkalle ja miehesi suhtautuu noin upeasti. Kahden kanssa ei moni enää tosiaan jäisi välttämättä niin mielellään:). Minne päin maailmaa oletkaan menossa matkalle?Ihanaaaa!!! Mekin harkittu että jos jouluksi lähtisimme jonnekin. Toisaalta rahanmenoa on vaikka ja kuinka. Että ehkäpä me vietellään rauhallinen kotijoulu tällä kertaa. Ja tämä terveys tilannekaan ei nyt hyvä joten mielikin vähän maassa kaikesta. On rankkaa todella.Marraskuussako lähdet..pääset katselemaan vauvajuttuja matkallasi..ostahan jotain tosi kivaa..piristää varmasti kummasti sekin!:)

Lydia. Kiva kun siellä np ultrailtu ja hyvissä tunnelmissa. Iloa päiviin ja odotukseen.Eikö ollutkin uskomaton kokemus..!
Pääsit työpaikalla tuulettelemaan:)))..yhteinen jaettu ilo on iso ilo:)! sinulla ollut ummetusta?Täällä ollut nyt myös samaa..johtuu kuulema siitä että ruoansulatukseen meneekin 50/60 min sijaan tupla aika..nestekierto ym. Ja siksi ummetusta. Itse myös vähän jo tuskaillut asian kanssa ja seuraavaksi tulee mieleen että tuleekohan ne peräpukamatkin kohta sieltä ja ajallaan ne suonikohjutkin!! Aijai..eikun astelemaan hedelmätiskille ja luumuja pussillinen kohti ääntä:)))
Hyvä tuo hammaslääkäri juttu,,minäkin olen hoidattanut kuntoonsa..yksi hoito kesken. karseeta kun ei meinannut suostua puuduttamaan..mutta pakkohan se on..hermosärkyä ja porausta ei kestä mitenkään!

Kamala olo jatkuu mulla vaan..eihän se uutta ole..ja tietoa ei vieläkään enempää ole mulla jakaa. Tuskailen ja olen ihan poikki ja kroppa on aivan omassa tilassaan..sikiö..kuinkahan se voi..!!!Mutta töitä jatkettava..kunhan piti päästä taas jotain tänne purkamaan..Kivaa keskiviikkoa i alla far !!

Zarja, meillä karkasi vähän mipo käsistä, eli aluksi oli tarkoitus mennä vaan Keski- tai Etelä-Eurooppaan, mutta nyt taidetaankin lentää rapakon taakse, kun on Stockan hullujen päivien tarjouksessakin.

Tosi ikävää, että et vieläkään ole saanut varmuutta tuosta tilanteestasi.

Lydia, kiva kuulla että teillä on kaikki hyvin!

Plääh, mä en vieläkään ole jaksanut laittaa pomolle mailia, että olen taas raskaana. Monet työkaverit tietää ja pääluottamusmieheltäkin olen jo kysellyt asiasta (luulin etten saa korotettua äitiysrahaa koska keskeytän hoitovapaan äitiysloman vuoksi, mutta hänen mukaansa se onnistuukin).

Niin, vielä tuosta matkasta, että eipä sitä paljon kotihoidontuella makseta, eli säästötilille täytyy mennä :D Mutta varmaan ensi vuonna ei kyllä tule juurikaan matkusteltua, joten kerran se kirpaisee. (Esikoisen kanssa on kyllä matkustetu paljon, mutta yhden kanssa se onkin vielä helppoa...) Marraskuussa mennään, dollari on halpaa joten eiköhän jotain löydy vauvallekin :)

Ihanaa, että ihmiset täällä kannustaa toisiaan! :)

Meillä on ollut töissä aivan järjetön kiire viime aikoina, joten ei ole pahemmin tullut tätä vauva-asiaa mietittyä. Perjantaina ollaan sitten viisaampia :) Jännittää kyllä!

Itse lähden tässä parin viikon sisään myös matkalle, viikoksi Välimeren lämpöön (toivottavasti on lämmintä) ja on kyllä sinällään ihanaa, ettei vielä tarvitse miettiä, meneekö vanhat vaatteet päälle, koska vielä ne menee :) Tosin sellainen shoppailuinto on kyllä tässä raskauden mukana kadonnut, kun on ihan turha ostaa vaatteita, jotka ei kohta mahdu päälle. Säästyypähän rahaa sitten mini-ihmisen tavaroihin :)

Alessia, jos NY:hyn olette lähdössä, niin menehän tyhjän matkalaukun kanssa ;) Se paikka on kaikenlaisen shoppauksen osalta taivas. Muutaman kerran olen käynyt ja edelleen tarvitsisi sinne päästä uudestaan ja uudestaan. On ihan suosikkikohde. Kummilapset ovat olleet aina tyytyväisiä, kun kummitäti tulee matkalta, kun siellä on niin tooooodella halpaa, joten on voinut ostaa reilusti tuliaisia :) Aivan ihania outlettejä mm. pelkästään lasten(merkki)vaatteille :D Ja kaikki on H&M hinnoissa.

Zarja, miksei hammaslääkärissä meinattu millään puuduttaa? Tästä taitaa ainakin netin perusteella olla monta kantaa. Itse olen nyt raskaana käynyt pari kertaa hammaslääkärissä ja puudutettu on, ja röntgen otettiin myös. Toisaalta kuulee, ettei jotkut hammaslääkärit näin tee missään nimessä. Kaippa se täytyy vaan omaan lääkäriin luottaa :) Mutta mitä haittaa siitä paikallispuudutteesta sikiölle voisi olla?

Iloinen moi täältä!

Kävin tänään np-ultrassa, ja olihan siellä elävä ihmistaimi. Yksi "vain", mutta riittäähän se! :D Oikeestaan ihan huojentavaakin nyt tietää, että ei ole kaksosia tulossa. Mielenkiintoista nähdä, onko se sitten se poika ;).

Isovanhemmat tietää nyt, samoin tuleva "triplatäti" ja "triplaeno". Täytyisi vielä kertoa uutiset mun toiselle siskolle ja veljelle sekä miehen veljille. Ja isoisovanhemmille... ja sitten muille sukulaisille ja ystäville :). Kyllä iso paino putosi sydämeltä, kun oikeasti näki kaiken olevan ok. Niskaturvotuslukema oli 1mm, mikä on siis normaali. Seerumiseulaan ja tarjolla olleeseen "suomalaistyyppisen munuaistaudin kantajuustutkimuksen" verikokeeseen en osallistunut. Näillä mennään :). ...En viime öinä ole saanut nukuttua kunnolla, kun on ollut vaikea aamuyöstä saada uudestaan unta, kun olen herännyt ja ajatukset on alkaneet myllätä päässä. Saa nähdä miten ensi yö menee - yritän venyttää nukkumaanmenoa tänään vähän pidemmälle, ettei johdu ainakaan liian aikaisesta nukkumaanmenosta tuo valvoskelu. Ehkä nyt on rauhallisempi olo, kun on
ultra onnellisesti takana :).

Terkuin,
Mamu (rv11+2)

Heippa täältäkin!

Mamu82: Onnittelut ultratuloksesta! Mulla on nukkumisen suhteen sama juttu. olen iltaisin tosi väsynyt ja nukahdan kymmeneltä, sitten herään yleensä neljän aikaan ihan virkeänä. Valvon yleensä puoli tuntia, kunnes saan unen päästä kiinni. Mulla ei mitään erityisiä ajatuksia pyöri päässä, olen vaan tosi virkeä. Tämä on ihan raskauden mukanaan tuomaa, mulla on aika hyvät unenlahjat luonnostaan.

Alessialle suosittelen myös lämpimästi tyhjällä matkalaukulla matkustamista Jenkkeihin. Itsekin meinaan tilata tutuilta kasan merkkilastenvaatteita, koska ovat siellä todella halpoja ja laatu on kuitenkin eri kuin H&M:n vaatteissa. New Yorkin ulkopuolella on shoppailijan taivas, Woodburyn outletit, suosittelen päivän retkeä sinne, kävin siellä keväällä.

Meillä ei ole suunnitteilla raskauden ajalle mitään matkaa,nyt pysytellään vain kotimaan kamaralla!

Täällä vointi on ollut ihan ok. Jännästi välillä tuntuisi olevan kuvottavaa oloa aamuisin vaikka olen jo rv 14+4. Mutta aika satunnaisesti kuitenkin.

Moijkkasta:)

Niin siitä hammaslääkäristä..puudutuksesta. Minua rassattiin siis kuvitelkaa juurihoitohammasta ihan raakana tovin ja toisen. Siis juuret poistettiin ilman mitään puudutusta. Ihan järkkyä. Tavaraa oli muuten suu täynnä enkä ollut pysyä tuolissa kovan kivun takia. Nostin käteni ja"ärähdin"ja sitten tämä herra suostui kuulemaan toiveeni vasta oikeasti puudutuksesta vaikka sen heti alussa jo ilmaisin. Oli epätietoinen voiko laittaa vai ei jne..en saanut selvää tiesikö lääkäri vai ei, mutta laittoi kuitenkin sitten.Jotkin puudutteet eivät käy..se tieto minulla on. Mutta mitkä niin??Lääkärin pitäisi tietää kyllä..mutta päteviä lääkäreita saa kiven alta usein etsiä. Tämmä herra tuumasi että juurihoito tehdään loppuun ensimmäisen raskauskolmanneksen mentyä, kuulema joskus marraskuussa..silloin on turvallisempaa hänen mielestä. Joten sitä odotellessa jo kauhulla. Kaipa ne tietää mitä tekevät. Ensin hän meinasi että synnytyksen jälkeen vasta hoidetaan koko hammas,mutta eihän hampaat saa olla hoitamatta..se lisää monenlaista riskiä. Joten hän sitten hetken nettiä selatessaan totesi eiköhän se marraskuussa hoideta. Oli selvästi epävarmuutta että on turvallista???Sinänsä karmaisee..
Kaikkia huolia sitä täytyy koko ajan nyt olla täss odotusajassa:((..

Oi kun ihanaa lukea että te jotkut nukutte oikeasti jopa tunteja sikeäasti..hyvät unenlahjat aikuisena on oikeasti lahja:)..sanon minä joka kukkunut ikänsä olipa yö tai ei. Toki välillä elimistö sitten ottaa univelkansa pois ja nukun jopa 10h unet joskus harvoin..

Kävin myös New Yorkissa..nyt loppukesästä pitemmän pätkän. Oli upea paikka, vaikkakin se glamour jota kuvitteli ei siellä ollut samaa. Woodburyssa käytiin myös..siellä niitä outlet liikkeitä paljon, mutta tosi kallista oli useassa paikassa. Toki riippui merkistä mitä haki. Mutta läheskään kaikkialla ei ollut halpaa kuten versace, saks, Ralphin toinen liike oli myös kallis, chanel jne..itse en ainakaan voinut pulittaa satoja euroja jostain puserosta. Hilfiger oli edukas,sieltä löytää perus T-Paitaa ja neuleita..ja sitten jotkin muut merkit oli myös halvempia. Hinta haitari oli hyvin suuri tuolla alueella ja valikoimakin hyvin eri tyyppistä. Guessin vaatteet oli edukkaita, mutta minun makuuni sieltä ei löytynyt oikein mitään. Aika perus juttuja kaikki. Mutta kannattaa kiertää ja katsella niin varmasti jokaiselle jotakin.Itse new Yorkissa merkkikadut olivat pilvissä hinnoissaan ja ostoskeskuksissa oli hinta esim sokoksen hintatasoa pitkälti. Kirppiksiä en löytänyt, se olisi ollut mielenkiintoinen maailma omalla tavallaan. Kallista oli kyllä missä me kierreltiin nykissä ne vaatteet, paitsi sitten toki oli halpisliikkeitä joissa laatukin oli selkeä. Tietysti mitä kukakin hakee ja haluaa. Ehkä olen vaan itse liian tarkka mitä käytän ja mikä on vaatteen kestävyys ja laatu/materiaali. Mutta ei muuta kuin Nykiin vaan..se on hieno kokemus ja paljon nähtävää! Epire stateen oli kesällä 3 tunnin jonotus..uskompa että nyt syksyllä on järkevämpi aika turismiruuhkien kannalta sinne mennäkin:). Pilvenpiirtäjässä ylhäällä yöpyminen on myös yksi ikimuistoisimmista kokemuksista..!:))) Romantiikkaa ei voi estää:)))yöaikaan siinä valomeressä..Mutta vauvamme ei vielä alkuunsa tuolla reissulla..vasta sen jälkeen. Pelättiin sikatautia niin paljon. Siellä oli paljon nähtävissä kyllä..ei saatu kun minulla oli lääkitys.
Toivottavasti saatte hulluilta päiviltä liput sinne..on ne edukkaampia huomattavasti sieltä. Hotellit on kovassa hinnassa..useinmiten.Hotels.com sivuilta kannattaa katsella myös hotelleja, näkee kuvien kera:).

Täällä pahoinvointia on myös vaikka rv 14+5..mutta itselläni johtuu myös tuosta muusta terveydestä. Ajatella jos tätä pitäisikin potea koko raskauden ajan. Joillakin niinkin käy.Täytyy toivoa että helpottaisi.
Väkisellä on syötävä ja jotain koitettava saada alas..
Nyt alkaa oikeasti housut kiristellä..taitaa olla mammahousujen etsinnän aika pian..omiin farkkuihin ei voi edes harkita pujahtavansa..:)..mahtuukohan koskaan muutamiin lempihousuihin tämän kokemuksen jälkeen..no pieni murhe se:)

Hulluille päiville hulluttelemaan..pääsisiköhän vaikka tänään..autopaikan löytäminen on se ensimmäinen haaste..ja toinen on se että ei osta mitään turhaa:)))
Kivaa päivää ja kuullaan taas

Hassua, miten erilailla ihmiset kokee asiat :) Itse olen tuhlannut tuhansia euroja esim Macy'sillä ja kassit vaan täyttyi ja täyttyi. Edullisia merkkejä tosiaan olivat Guess, Hillfiger, DKNY, Calvin Kline, Polo Sport, mutta kyllä esim Armanin tuotteet oli niiden Street Wear kaupassa tosi edullisia (Armani Exchange) ja jotain Hugo Bossin kamoja ostelin myös. Mutta onhan siellä myös paljon sellaisia merkkejä, mitä täältä ei saakkaan. Kannattaa tosiaan kierrellä ja katsella. Sohon Spring Street ja Prince Street ovat myös shoppaajan taivaita :) Ja Empire Stateen kannattaa mennä heti aamusta, pikkaisen ennen ku edes aukeaa. Ja kuten Zarja sanoi, tuskin siellä niin kovat jonot enää tähän aikaa onkaan. Itse en ole joutunut jonottamaan kummallakaan kerralla ja matkustin syksyllä ja keväällä.

Itse olen asunut ihan Manhattanin keskustassa ja Upper West Sidessä, ja kyllä täytyy keskustaa suositella. Yksi jättimäinen, edullinen hotelli on Pennsylvania, joka on Madisson Square Gardenia vastapäätä ja Macy*s on siinä vieressä :) :) :) ja Empire State Building on viereisessä korttelissa ja Time Square on 200 metrin päässä. Hotelli ei tosiaan ollut mikään viiden tähden luksus, mutta siistit huoneet, joten sehän riitti. Jos menen uudestaan, menisin varmaan siihen samaan, koska liikkuminen sieltä oli mielettömän helppoa. Älkää ottako Park 79 hotellia, vaikka näyttää kuvissa kivalle. ON IHAN KAMALA. Viikon vinkki :) Ja täytyy kyllä sanoa, että vaikka itse olenkin reissuun lähdössä, niin vaihtaisin tuon Välimeren välittömästi NY:hyn, jos olisi mahdollista. Olen pikkaisen kade ;) Alessia: Jos tarviit jotain vinkkejä, niin täällä näyttää monella niitä olevan :)

Zarja, toivottavasti tuo olo jossain vaiheessa helpottaa! On tosi kurjaa, jos kuukausitolkulla joutuu potemaan. Tsemppiä kovasti!!

Se on kyllä jännä, miten raskaudet vaihtelee lapsesta toiseen ja ihan samalla ihmiselläkin. Tutullani on jo useampi lapsi ja hänellä vaikein raskaus oli, kun odotti poikaa. Hurja akne iski päälle ja huono olo. Pari tyttöä taas tulivat lähes huomaamatta. Ja toisella ystävällä oli hurjan kuvottava olo toisessa raskaudessa, vaikka ensimmäinen meni todella sujuvasti ilman mitään oloja. Ja tyttöjä ovat kummatkin lapset. Mikäköhän tuon oikein sitten aiheuttaa, että raskaudet niin kamalasti eroavat toisistaan?

Itse olen huomannut, että iho oireilee, mikä harmittaa kovasti, kun en ole koskaan mistään iho-ongelmista kärsinyt. Mutta, kyllä sen kestää. Lopussahan se kiitos seisoo ja kyllä näistä näpyistä varmaan viimeistään siinä vaiheessa pääsee eroon, kun vauva on syntynyt.

Zarja, kyselin erikoishammaslääkäriltäni noista puudutteista ja sanoi, että osa on turvallisia ja osa ei kai sitten. Lääkärin pitäisi tietää puudutteiden turvalliset rajat ja mitä aineita raskaanaoleville saa käyttää. Hän ihmetteli kun kerroin että netin perusteella monet hammaslääkärit ovat sitä mieltä ettei puudutteita raskausaikana. Kai se paras tapa on etsiä lääkäri johon luottaa ja kuunnella suoraan häntä. Itse en enää netistä ala lukemaan tämmösistä...

Leeloo, arvaa kuule mullekin on iho-ongelmat lisääntyneet ihan hirveästi. Näppyjä otsassa ja poskissa. Ei auta. Ei kai siihen mitään lääkettä raskaana voi ottaa?? Luulin jotenkin, että raskaana iho on heleä ect, mutta ei ainakaan minulla näytä olevan!

Ompas ihana aurinkoinen päivä. Jospa sitä kävelylle tänään jaksaisi. Selkä ja lonkka on vähän viotellu..

aurinkoa ,
Sienna

New York on kyllä mahtava paikka..kulttuurien sulatusuuni ja mahdollisuuksien areena. Monenlaista ikimuistoista siellä kyllä voi kokea ja nähdä. Kateutta siellä kohtasin hyvin vahvasti. Joka toisaalta tuntui kovin ihmeelliseltä tuonkin kokoisessa paikassa.Tuo shoppailu on yksi hyvä ja mukava juttu matkalla Jenkkilässä, ja tietenkin siihen että mitä ostaa vaikuttaa juuri Budjetti. Jos on tuhansia euroja matkassa toki outletitkin on tosi edukkaita. Itse kuljin matkani noin 2000 euron budjetilla ja sain ihania ja tarpeellisia muistoja matkaani suomeen. Burberryä ja Michael Korsia jne tarttui kieltämättä mukaan. Mutta budjetissa satsasin itse myös kulttuuripuoleen joka oli aivan mahtava siellä!!! Sai sitä henkistä pääomaa. Jokaiselle jotakin antaa takuulla New York,,joten sinne vaan kulkemaan ja kokemaan elämyksiä oman tarpeen mukaan.:)) Tosiaan vinkkejä täällä saa meiltä useilta:).

Jännä että itse joskus Pennsylvaniassa ollessani en viihtynyt ollenkaan..koin sen hyvin epäsiistiksi ja epämukavaksi. Mutta edukas se oli. Oltiin kesällä sitten Yk:n vieressä eräässä luxus hotellissa joka kyllä maksoikin hunajaa(manhattanilla)..kattohuoneistossa usean viikkoa ylimmässä siis. Siellä majoittui erilaiset diplomaatit, varakkaat ja tyylikkäät ihmiset. Meitä suomalaisiakin oli juuri nuoria pariskuntia jokunen siellä. Oli tosi upea palvelu siellä ja kaikella tapaa ihan huippu. Sinne me mennään toistekin. Mahtavat maisemat ja kokemus oli upea jo pelkästään siinä. Mutta tietysti sijoittaa rahaa jokainen mihin kokee sen hyväksi. Hotelleissakin on paljon valinnanvaraa ja erilaisia tasoja. Netin kuat tosiaan voi pettää..ja siisteys taso olla ihan eri luokkaa. Donald trumpin hotelli oli myös siinä vieressää..oli upea pelkästään ulospäin sekin:))!! Oi että tulee kyllä väkisinkin kipinä matkalle itsellekin. Mutta täytyy vaan himmata. Mielessä on nyt kovasti muuta..ja mitähän se onkaan:)))).. tällä kertaa!
Mutta ihan siis huippua reissua sitten sinne Nykiin jos kekä lähtee..!!!!:)))))))Ja varautukaa pitkään lentoon ja välilaskuihin ym..koettu on koettu on..ja myrskyt..!!:/:)

Nyt matkaan kohti palaveria..joten irti koneelta tsäp..
reipasta iltaa!

Mamu, onneksi olkoon!

Leeloo, sinne mennään jos saadaan liput. Itsellä ei ole nyt pitkää ostoslistaa (kannatan periaatetta yksi sisään yksi ulos - tosin saa nähdä jospa siitä on tuolla pakko lipsua!), mutta esikoiselle ja masuasukille tulee varmaan osteltua. Vaikka silloin en vielä tiedä, onko tulossa tyttö vai poika.

Ja täällä on nukkumisen kanssa sama juttu! Nukahdan illalla ihan hyvin, mutta neljän maissa herään täysin virkeänä. Onneksi sentään vessassa ravaaminen on loppunut.

Hei kaikki,

Kiinnostava keskustelu ampaisee minut mukaani. Kiitos siitä. Odotan esikoistani ja laskettu aika on 8.4.2010. Kaikki on mennyt hyvin, mutta olen hämmästellyt julkista terveydenhuoltoa Helsingissä. Neuvolassa kävin viikolla 8 ja seuraava kerta ajoittuu marraskuun puoliväliin. Niskapoimu-ultrassa kävin kalliisti yksityisellä, sillä Naistenklinikalla ei joustettu tippaakaan ajassa kolmen viikon työmatkani vuoksi. Sain puhelimessa ala-arvoiseksi luokiteltua käytöstä sekä perusteluita, jotka yksityislääkäri kumosi. Nyt punnitsen, menenkö rakenneultraankin yksityiselle.

Ensikertalaisena olen hieman huolissani olemuksestani, joka on turvonnut ja kilojakin on jo kertynyt. Olen joutunut rajoittamaan huomattavasti liikuntaa, joka on kuitenkin ollut suuressa osassa elämässäni. Olen kiinnostunut, jos teillä on tietoa Helsingin mammajumpista. Ryhmäliikunta on juuri se, mitä kaipaan eniten.

Suosittelen kaikille lomakohteeksi New Yorkia. Shoppailukohteita riittää Manhattanilla, outlettejäkin. Itse petyin Woodburyyn. Macy´s rules ja Soho. Hakisin itsekin Hulluilta Päiviltä halvat lennot, ellen olisi juuri palannut kolmen viikon reissulta Amerikasta. Vuoden aikana olen käynyt siellä kolmesti. Nauttikaa kanssasiskot reissuistanne! :)

tytönäippä 31.3.2010 toinen (esikoinen 6/08, km 5/09), Koks
Sienna@ 4.4.2010 esikoinen, Naistenklinikka
Zarja* 4.4.2010 esikoinen ,Tays
TNL 4.4.2010 esikoinen
Alessia* (34v+33v) 6.4.2010 toinen (esikoinen 7/08), Kätilöopisto
Säde2010 8.4.2010 toinen (esikoinen 10/06)
Johnu 8.4.2010 esikoinen
huvitutti 18.4.2010 toinen (esikoinen 10/06)
Ilona79 12.4.2010 toinen (esikoinen 10/07)
kiukkumöykky 13.4.2010 esikoinen
Kesä* 15.4 neljäs
Ilona81 15.4.2010 esikoinen (km 05/09, km 07/09)
Monuska79 16.4.2010 esikoinen, Oulu
Iita* 17.4.2010 esikoinen
Lydia* 20.4. 2010 toinen (esikoinen 10/06)
Hertta1981 24.4.2010 toinen (esikoinen 12/08)
Tylleröinen 25.4.2010 esikoinen
Illusia75 24.4.2010 toinen (esikoinen 7/08)
Mamu82 25.4.2010 kolmas (esikoinen 8/06, toinen 12/07)
Jenny* 29.4.2010 esikoinen
Tz 30.4.2010 esikoinen
Leeloo 30.4.2010 esikoinen

Päivitin listaan Johnun (ja TNL:n, joka ei ollut viimeisimmässä listassa), siirsin Ilona81:n "paikalleen" ja muutin oman lasketun aikani niin kuin se on. :)

Näköjään listaei vieläkään ole ihan järjestyksessä, mutta ei kai se ole niin vakavaa :).

Täällä alkaa olla vähän energisempi olo, joten on tullut hurja into siivoilla ja sisustaa kotia, järjestellä paikkoja ja askarrella kaikenlaista... Aamuisin olo on kyllä aika vetämätön riippumatta siitä, nukunko 7 vai 12 tuntia. Mutta ehkä se johtuu siitä, että tää kotielämä on välillä vähän tylsää. Heti, jos on jotain sovittua menoa, on herääminenkin kivempaa :). Hyvää viikonloppua! Ja Johnulle tervetuloa mukaan jutustelemaan!

-Mamu82, rv 11+4

Hei vaan kaikille!

Tulin "aikojen alussa" ilmoittautumaan palstalaiseksi, mutta sittemmin olen pysytellyt taustalla.

Nyt oli pakko tulla kertomaan, että ensimmäinen ultra käyty ja kaikki näytti olevan kunnossa :)

Pienokainen pötkötteli teatraalisesti toinen käsi poskella, ja siveästi nilkat ristittynä. Olipas mukavaa nähdä ensimmäinen konkreettinen "todiste" maha-asukista, jos unohdetaan nämä perinteiset raskausoireet.

Mukavaa alkavaa viikonloppua!

- Tylleröinen rv 11+5

Onnittelut Tylleröinen! Ja tervetuloa Johnu! Mitä se yksityislääkäri sitten sanoi? Mä olin ymmärtänyt, että niskapoimun mittauksen voi tehdä vain tietyillä viikoilla. (En myöskään saanut siirrettyä aikaa, koska se olisi mennyt takarajan yli.)

Mun täytyy sanoa, että olen jo muutaman viikon ihmetellyt vatsan muljahteluja. Siis kun eihän ne liikkeet vielä voi tuntua, vaikka toista kertaa raskaana olenkin. Ekalla kerralla en tuntenut mitään, ja pidin ihan vitsinä sitä, että ensikertalainen tuntee potkut myöhään, koska ei tunnista niitä - no eipä ollut mitään tunnistettavaa, kun yhtään mitään ei tuntunut! Mutta nyt on tosi oudot tuntemukset, jotka tosiaan tuntuu ihan vauvan liikkeilta, vaikka en mitenkään usko, että se on mahdollista.

Vielä mammajumpasta: kävin jossain jumpassa, joka järjestettiin Helsingin Motivukset tiloissa. Siis ihan oma yrittäjä, mutta samat tilat. Parilla eri ohjaajan tunnilla olin, ja molemmat oli aika huonoja. Eikä siinä paljon hikikään tullut.

Oi, ihana vastaanotto täällä.

Kaikkien opuksien mukaan np-ultra tehdään raskausviikoilla 10-14. Työmatkani osui viikoille 11-14 ja pyysin saada aikaisestua ultra-aikaa. Naistenklinikan mukaan sen voi tehdä vain viikoilla 11-12 ja nainen usutti minut lääkäriin Amerikkaan tuona aikana.

Helsinkiläinen yksityislääkäri hämmästeli saamaani vastaanottoa ja kertoi, että lapsi voidaan tutkimusten mukaan ultrata viikon 10 jälkeen. Kerroin tämän myöhemmin vihaisena Naistenklinikalle, josta sain todellisen vastauksen: " Täällä on äitejä jonossa, ja jos niin pientä vauvaa ei saada kääntymään mittausta varten, niin meillä ei ole aikaa jäädä odottelemaan ".

Naistenklinikalta perusteltiin myös, että jos jotain hälyyttävää löytyy, niin jatkotutkimukset on aloitettava heti ja suositteli siksi ultraa Amerikassa. Yksityislääkärini mukaan hoidot voidaan aloittaa myös viikon 14 jälkeen, jolloin ne tehtäisiin vain eri menetelmällä.

Että tällaista, olen onnellinen, että turvotusta ei ollut.

Yhteistyössä