Huhtikuun vauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Säde2010
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No niin, täällä olisi 4D-ultrasta kuulumisia. Ultra oli tosi kiva kokemus. Vauveli sattui vaan olemaan kasvot ja vartalo mun selkärankaa kohden, joten se rajoitti kuvien saamista. Kasvoja ei onnistuttu näkemään ollenkaan hyvästä kuvakulmasta ja sukupuolikaan ei selvinnyt varmaksi samasta syystä johtuen. Joten vauveli selvästikin piilotteli itseään eikä halunnut paljastaa lähes mitään etukäteen :) Onneksi lääkäri oli reilu eikä veloittanut meiltä 4D-hintaa kun hyviä kuvia tai videomateriaalia ei saatu.

Mutta lääketieteellisesti ajateltuna ultrassa tutkittiin vielä paljon enemmän kuin normaalissa rakenneultrassa. Lääkäri mittaili aivojen eri osien suuruuksia, eikä pelkästään pään mittaa. Myös sisäelimiä, raajoja ym. mittailtiin tarkemmin ja lopputulemana oli, että vauva oli sen kokoinen kun tällä rv 24+3 kuuluukin olla. Ja sydämeen liittyen tutkittiin myös tarkasti ja mittailtiin erilaisia virtauksia.

Sukupuolesta lääkäri tosiaan sanoi, että hän on melko varma siitä kumpi on, mutta kuvakulman takia ei pysty sanomaan asiaa niin varmaksi kuin yleensä pystyy. Joten taidan edetä edelleen samalla linjalla ja valita mahdollisimman neutraaleja värejä vaatteisiin ja vauvanhuoneeseen. Ongelmana vaan on, että kaupat tursuavat vaaleanpunaisia ja vaaleansinisiä juttuja ja kuka niitä jaksaa synnytyksen jälkeen lähteä ostamaan?

No tärkeintä kuitenkin oli, että kaikki vaikutti olevan kunnossa ja saimme kattavan ultrapaketin muuten vauvelista.

Onkos kaikki jo valmistelemassa joulua kun ketään ei ole täällä?

Mamu82 on ilmeisesti sokerirasituksessa, mulla on sama tulossa perjantaina, koska kotikaupungissani se tehdään kaikille yli 27-vuotiaille.

Onnea TNL ultrauksista:). Hienoja uutisia ja kokemuksia olikin paljon teillä tänne jaettavana:)!
Sukupuoli on jo kehittynyt vauvalle, joten jos sen näkee 4d niin pitäisi kaiken järjen mukaan olla pysyvä tieto. Mutta tosiaan meillekin kävi niin että ultrassa ei näkynyt sukupuolta ihan varmaksi. Mutta on meilläkin"haju"asiasta. :)..olen muuten rohkeasti jo ostanutkin sitten vaatteitakin sen mukaisesti ym.Kiva ollut kuitenkin valmistella.Mutta pääasia että kaikki olisi kunnossa.
Seuraavaksi hankitaan pinnasänky, millainenhan olisi hyvä. Ikeassa olisi 99 euroa ja 149 euroa. Toinen on kokonaan ristikkoreunoilla..eli vauva saa sormet läpi tms..toinen oli päädyistä umpinainen. Vaunut ovat myös hankinnan alla edelleen..ja kova vai pehmyt niin iso kysymysmerkki sekin! Ei ole ehtinyt paneutua asioihin nyt. Auton turvaistuimet myös hankkimatta. Ja se vakuutuspuoli on nyt vielä kesken..mutta olen ajatellut Tapiolaa miehen kanssa. Sieltä meidän kotivakuutuskin.

Kävin taas lääkärissä..uniongelman vuoksi nyt uudestaan..nyt asiat lähtee tarkempiin tutkimuksiin vasta. Joten odotellaan miten kaiken käy ja löytyyköhän sieltä mitä syytä. Mieli on virkeä terve mieli mitä nyt voi näillä unilla olla. Uniongelmat on usein monen asian yhteissumma.Joten ei ihan helppo juttu purkaa.Raskaus voi olla osa syy mutta ei täysin. Ja verikokeet oli jo hyvät ja minun fyysinen sairaus on nyt poistunut, huh helpotus!!!

Joulua tullut kovasti laiteltua. Koti tuntuu ihanan tunnelmalliselta ja lämpöiseltä näillä paukkupakkasilla.Leiponut ja touhunnut siivouksia..saa tilaa vauvalle..joten on lähtenyt kierrätykseen varastosta ym tavaraa kasapäin. Tilaa tuleekin nyt tosi kivasti. Ja sitähän tarvii. Saa varaston tiptop kuntoon. Kirjoittelin kuulumisia..on kyllä aivan väsy, joten tähän se jää..
mutta iloista joulunodotusaikaa ja hyvää joulumieltä kaikille..

TNL: Jännää, että vauveli ei tosiaan suostunut näyttäytymään :).

Olen myös käynyt täällä vähän väliä katsomassa josko joku olisi kirjoitellut kuulumisia, mutta taitaa olla joulu- ym. kiireitä kaikilla.

Tänään oli tosiaan mulla se sokerirasitustesti. Ihan hyvin jaksoin olla syömättä ja juomatta iltakahdeksasta asti. Aamulla kyllä kuivasi suuta, mutta jäi silti se sallittu 2dl vettä juomatta. Oli oikeestaan ihanaa saada juoda se glukoosilitku, kun oli niin jano! :D Ja mulla on nenä osittain tukossa, kun oon ollut viikon nuhassa ja yskässä, joten sen litkun makukin jäi osittain aistimatta :). Luin lehteä ne väliajat näytteidenannon välissä - oli ihanaa saada sellaista vapaa-aikaa, kun mummu oli lasten kanssa :). Tulokset tulee jossain vaiheessa - niitä odotellessa... Ihan jännä nähdä minkälaisia tuloksia sieltä tulee!

Mitäs teille muille kuuluu? Taitaa olla se vähäoireinen ja mukava vaihe raskautta kaikilla niin ei tarvitse ainakaan tulla valittamaan muille kohtalotovereille ikävää oloaan...ja touhutakin jaksaa :). Mulla ainakaan ei nyt ole ollut oikein mitään raskauteen liittyviä oireita... Liikkeitä tuntuu säännöllisesti (en ole ehtinyt tutkailla onko jo jotain selkeää vuorokausirytmiä), ja maha olla möllöttää. Supisteluakaan ei ole ollut juurikaan viime päivinä. Eikä paino ole noussut vähään aikaan (ainakaan paljoo ;)). Kaikki hyvin siis.

Mulla on loppuviikko ahkeraa leipomista ja synttäreiden valmistelua, mutta tietokone on aina vieressä, joten luen mielelläni teidän muiden kuulumisia :). Tuntuu, että asun välillä netissä...vaikka samalla teenkin muitakin juttuja.

Hyvää viikonjatkoa!!!

-Mamu82 (rv21+3)

Kiva kuulla, TNL, että ultrassa kaikki hyvin, vaikka sukupuoli ei selvinnytkään. Ja onnittelut Zarjalle sairauden kukistamisesta!

Täällä vatsatauti meni tosiaan nopeasti ohi, mutta toivon silti, että seuraavassa punnituksessa paino on laskenut :D

Muuten tosiaan vietän rauhallisia aikoja masun suhteen. Ollaan matkoilla ja monet tuntemattomat on kyselleet, milloin on laskettu aika. Suorastaan nolottaa vastata että huhtikuussa, kun vatsa on niin iso!

Tuttavaperheen vajaa 5-vuotias poika ei tiennyt että olen raskaana, vaan sanoi luulleensa, että mulla on iso vatsa koska olen aikuinen...

Täällä ollaan taas, nyt jo positiivisemmin mielin. Tarkemmassa ultrassa on nyt käyty ja "vaiva" varmistui siksi mitä epäiltiinkin, mikä oli siis helpotus sillä paljon pahempia vaihtoehtoja oli. Naistenklinikalla oltiin tosi positiivisia, aikamoinen ero oman paikkakunnan lääkärien haudanvakavaan tuijotukseen. Hyvillä mielin tässä siis nyt odotellaan, vaikka meidän lapsi tuleekin todennäköisesti syntymään käynnistyksellä tai sektiolla, jonka jälkeen sitten heti leikkaukseen. Syntymäpaikaksikin mahdollisesti vaihtuu Naistenklinikka, ainakin itse sitä toivon vaikka joutuisin sitten muuttamaan hetkeksi vanhempieni luo, täältä meiltä on nimittäin matkaa Helsinkiin se muutama sata kilometriä. Rankkaa kyllä varmasti tulee olemaan, kun lapsikin joutuu vähintään pari viikkoa viettämään sairaalassa ja mies pystyy olemaan paikalla vain sen minkä armeijasta vapaalle pääsee, mutta onneksi kaikkeen ehtii tässä nyt vähän henkisesti valmistautua. Onneksi siis selvisi jo tässä raskauden aikana. Oloa helpottaa myös se että tätä raskautta nyt seurataan tarkasti ja päästään vielä useamman kerran ultraan tarkistamaan pojan (selvisipä tuokin siis siellä ultrassa) kuulumisia. :>

Muutenkin vointi on ollut hyvä, mitään uusia vaivoja ei ole tullut hankittua vaikka vatsa on kasvanut melkoisesti. Jouluostoksilla käyminen on kyllä ottanut voimille, mutta pianhan nekin on hoidettu ja voi taas keskittyä laiskotteluun. Kuvittelen raudankin vähän parantaneen oloa, mutta totuus hemoglobiinin muutoksesta selviää varmaankin huomenna neuvolassa. Toivottavasti terveydenhoitajalle on toimitettu edes jotain tietoa tästä muuttuneesta tilanteesta ettei ihan kaikkea tarvitsisi alusta asti selittää..

Kaikenlaista muutakin asiaa varmasti olisi ollut, mutta ajatukset eivät pysy kasassa näin väsyneenä, reissussa ei tullut kauheasti nukuttua. Palailen siis joskus myöhemmin taas.

Moikka!
Viikon Chile-matka takana, sekä tänään myöskin rakenne ultra paikalliseen tyyliin. Kaikki kunnossa vaikkakin täkäläisen käytännön mukaan joudutaan huomenna menemään uusiks klinikalle kun toinen lääkäri vielä tarkastaa kaikki mitat.. Omat fiilikset ja arvailut sukupuolesta osuivat oikeaksi ja pieni tyttöhän sieltä on tulossa. :)

Kiukkumöykky, onnea paremmista ultrakuulumisista, oot ainakin ollut mun ajatuksissa kuten varmaan monen muunkin palstalaisen ja jokainen meistä on toivonut parasta teidän tilanteelle. Ihanaa,että kuulitte parempia uutisia! Ja onnea pojasta!

TNL, minkä hintainen teidän 4D oli ja millä paikkakunnalla sen kävitte tekemässä?

Zarja*lle onnittelut myös täältä paremmasta terveyden tilasta. Nyt kun vielä alkaisi sulla unikin tulemaan paremmin niin sehän vasta olisikin hienoa! :)

Alessia, mulla on kanssa täällä kysytty laskettua aikaa ja se on noloa kertoo että vasta huhtikuussa. Munkin maha on jo tosi iso. Onpa siitä ollut hyötyäkin esim. kun lennettiin Chileen, niin lentokentillä pääsi molempiin suuntiin jonojen ohi passintarkastukseen, sekä lentokoneeseenkin ilman jonontteluja. Myös metroissa, busseissa ym. tarjotaan välittömästi istumapaikkaa kun vaan astuu sisään. :)

Nyt onkin pakko lopettaa että kerkeää vielä hetkeksi paistattelemaan aurinkoon, huomenna saan vielä lisätietoa ultrasta, eli koitan päästä myös tänne niitä jakamaan.
Hyviä vointeja kaikille!

Tervehdys pitkästä aikaa! Lukenut olen kyllä juttujanne, mutta kirjoittaminen on jäänyt kun tuntuu että ei ole ollut aikaa eikä toisaalta erityistä kerrottavakaan.

Mekin olemme käyneet nyt rakenneultrassa. Kaikki oli hyvin ja pikkuinen poika näytti vanhemmilleen ja ultraajalle peukkua merkiksi tästä. Jonkun kertomuksessa pisti silmään, että ilmeisesti rakenneultran "tarkkuus" vaihtelee paikkakunnittain. Kätilöopistolla mitattiin kallo, aivojen lohkot sekä sääri- ja reisiluu. Lisäksi tarkastettiin, että sydämmessä lohkot kunnossa ja isot verisuonet ok. Sydämestä löytyi "golfpalloja" eli kalkkikerääntymiä, jotka ovat harmittomia ja joiden pitäisi hävitä synnytykseen mennessä. Löydös on 5-7 % lapsista.

Kiva lukea teidän vaunu, synnytys ja muita pohdintoja. Itselleni tuollainen pohdinta tuntuu vielä kovin kaukaiselta, vaikka äkkiähän se aika kuluu. Pitänee joulun jälkeen alkaa hissukseen suunnitella. Mitään ei ole siis vielä hankittu - tai edes suunniteltu :)

Töistä ja koulutuksesta on ollut puhetta. Itselleni tulee ensi keväänä täyspäisesti työelämässä 11 vuotta, joten alkaa olla aikakin ottaa hetki "vapaata". Ja ketjuun saatiin myös toinen diplomi-insinööri. Joku kommentoi alan miesvaltaisuutta. Nykyään DI-ammatit eivät ole enää niin miesvaltaisia kuin aiemmin. Tällä hetkellä kollegoista noin 50% naisia. Itse olen niin tottunut, että en edes huomaa sukupuolia. Joskus harvoin kyllä joudun toteamaan huvittuneena itselleni että tilaisuudessa on esim. minä ja parikymmentä miestä, joiden keski-ikä lähemmäs 50! Töihin olen alustavasti ajatellut palata 2011 kesälomien jälkeen. Hui, onpa pitkä aika - nythän on vielä 2009 eli "kaksi vuotta aikaa".

Mitenkäs teillä liikuntaharrastukset? Itse olen pohtinut, miten liikkua vuoden vaihteen jälkeen. Ilmoittauduin odotuspilatekseen, mutta lisäksi mietin että ostaako aerobic-kertoja kevät kaudelle vaiko eikö. Perinteinen aerobic ja hyppiminen ei toimi, mutta body pump ehkä vielä jonkin aikaa ja sitten voisi olla lajina spinning?

Tällaisia pohdintoja tälle illalle mahaa kasvatellessa ja liikkeitä tunnustellessa. Hyviä vointeja ja joulun odotusta!

Kiukkumöykky, tosi kiva kuulla että nyt näyttää paremmalta. Alku on varmasti rankka. Onko ennusteena kuitenkin saada lopulta terve poika?

Onnittelut muillekin ultrakuulumisista!

Jojo, millä viikolla palaat Suomeen? Meillä on reissusta paluulento just kun mulla alkaa 26. viikko, mutta onneksi Finskillä tarvii lääkärintodistuksen vasta 28. viikolla.

Mity, mä tosiaan käyn bodypumpissa ja suosittelen lämpimästi. Sitä voi harrastaa niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Olin täällä reissussakin jo yhdellä tunnilla, ja se olikin aika huvittavaa, kun tunnin alussa latasin isoja kiekkoja tankoon (kiekoissa ei lukenut painoa, aika erikoista), niin ohjaaja tuli sanomaan, että noi on kyllä aika painavat, ottaisitko sä nää kilon painot :D Aika vähän joudun raskauden aikana pienentämään painoja, joten kun olen isoilla tottunut tekemään niin ihan loppuun asti vetelen suuremmilla painoilla kuin useimmat muut :)

Mamu82: Kuinkas ne leipomiset ja juhlavalmistelut siellä sujuvat:)? Mitäs muuten oletkaan väsäillyt? Isotkin juhlat? Kivaa jos on vaan aikaa laitella.
Minä innostunut laittamaan joulua urakalla..taitaa kämppä vuorautua kohta valomereen ja punaiseen:))...noh mutta ihanaa..lämpöinen tunnelma todellakin..
Milloin saat sokerirasituksen tuloksia..hyh mahtoi olla melkoisen imelää litkua:D..tuus taas moikkaamaan kun ehdit touhuistasi:)

Kiukkumöykky: On hyvä kuulla, että olet saanut kuitenkin positiivistakin näkökulmaa asioihin ammattilaisilta. Joskus on todellakin niin että toinen lääkäri puhuu asiaa eri tavoin kuin toinen ja painottaa jotain asiaa enemmän kuin tarpeen ja asiakkaalle/potilaalle tulee olotila että maailma kaatuu päälle. Hyvä että on nyt useamman kantaa asiassa.Uskompa että teillä on suuren suuri onni edessä tästä huolimatta. Minulla oli eka serkku..jolla oli erittäin vaikea vammaisuus, eteni keskushermostossa lujaa..hän eli 8 vuotiaaksi kotihoidossa. Diaagnoosia ei tiedetä vieläkää..oli sen verran harvinainen. Tämän lapsen vanhemmat rakastivat poikaa jopa lujempaa kuin mahdollista..heillä edelleen rakkaus elää niin vahvasti että kaikki tunteet käsittelemättä vaikka lapsen poismenosta on aikaa jo vuosia. Rakkaus on yhtä suurta omaan lapseen tilanteesta huolimatta. Ja teidän lapsella on tulevaisuus ja mahdollisuus elää melko normaalia elämää..mikäpä sen parempaa uutista tuossa tilanteessa vai mitä. Aihe on tosi arka mutta ajattelin uskaltaa muutaman kannustavan sanan vielä kirjoittaa teille. Olette kovasti mielessä..

Alessia: Kiitos, kyllä täällä jo kukistettu on sentäs yksi iso murhe joka vaivasi alkuraskauden koko ajan melko pitkälle. Nyt näyttäisi hyvältä ja enää ei ole kuin se yksi fyysinen vaiva eli Unettomuus. Sille nyt etsitään ja löydetään toivottavasti jokin syy. Lääkitystä välttelen sikiön takia viimeiseen asti..
Minäkin Body Pumpissa ollut vauvan odotusaikana , mutta voi ne painot on olleet tosi kepeitä..hyvä että olen saanut itseni edes rahdattua salille..näillä unilla ja ongelmilla mitä ollut:)..mutta pienikin liikunta on aina eduksi. Tsemppiä sinne painojen kanssa ja oohan varovainen:))

Mity: Hienoa kuulla sinustakin:)..ultra meni siellä hyvin. Kiva!!:) Ja onkin tarkasti katseltu selvästikin. Hyvä vaan. Nykyisin onnistuu nähdä jo paljon. Sydämen kammiot ja eteiset, ja lyönti oli hienoa nähdä..on se uskomaton tunne. Vieläkin miettii niitä hetkiä ultrista. Ajatelkaa..nekin on nyt takana suurimmalta osalta. Jäävät muistoihin elämään. Minulla ja Siennalla taisi olla vielä se kolmas uä..sitä sitten tammikuussa jännätään että miten lopulta tuo istukka siirtynyt. Masu on ainakin kasvanut lujaa..ja on iso jo!:) Kävelen ylpeenä mammana isoine vatsoineni:)

Jojo: Onnenmimmi siellä sitä chilessä paistateltu masun kera:))..kaikki mennyt luultavasti hyvin reissun päällä? Suomeen paukkupakkasiin raju muutos palata sieltä ihan täydestä helteestä. Mutta joulu se on ihana kun näyttäisi luntakin olevan koko suomessa.Hyvä että siellä asiat kunnossa. Kiitokset kannustavista sanoista..toivon itsekin niin niin kovasti että mammalomalla saisin edes nukkua..se olisi ikitarpeen:).Ei kukaan voi uskoa miten raskasta on valvoa 4 yötä putkeen, käydä töissä ja yrittää skarpata. Pelottaa vaikutukset sikiöön..tuleekohan olemaan vaikea lapsi tämän vuoksi. Puoli vuotta unettomuutta on jo väkisinkin vaikuttanut lapseen..:((((((

Synnytys on ajoittain mielessä täällä luonnollisesti, enemmän mitä pidemmälle mennään. Ei ole edelleenkään pelkoa tullut.
Häpyluukipuja on ym ollut..ja kävely välillä sen vuoksi tuskaista..just jos nousee sängystä tai istumasta niin tuntee. Kyllä se luusto vaan rupeaa siellä muuttumaan. Huomaan myös hengenahdistusta,.eli sisäelimet alkavat työntyä selvästi edestä..kohtu kasvaa, vauvakin painaa jo melkein kilon huih:).
Vielä olen muuten korkkareissa tepastellut..talvisaappaat ja ei mitkään matalimmat korot tällä lyylillä:)..tyylillä loppuun saakka..niinköhän..

Martina Aitolehden vauvalle otettu korvikset..heti viikko syntymän jälkeen. Asiasta kuudenteentoista- olen ihan järkyttynyt!!! En itse ajattelisi moista mitenkään!!!

Nyt tätä joulutunnelmaa lisää nauttimaan..jos vaikka gögit iskis kattilaan ja rupeis sitä hörppimään:)..ja pian se jouluviikko on jo käsillä ja vuosi vaihtuu kympiksi..kymppivuonna on hyvä syntyä meidän pienokaisten:)))

Iltaa!

Kiukkumöykky: Ihanaa, että tilanteeseen tuli lisää selvyyttä ja voi huokaista helpotuksesta ainakin osittain!

Zarja*: Meillä lapset on nukkuneet ekat kuukaudet kehdossa, ja sitten siirtyneet pinnasänkyyn. Käytännön syistä paljon nukkuneet myös mun ja mieheni välissä - imetys on paljon kätevämpää, kun voi itse olla unessa, kun vauva syö ;). Meillä on ihan perus Brio-pinnasänky, josta saa pohjan muistaakseni kolmelle eri korkeudelle. Ylintä asentoa ei muistaakseni olla tarvittu, koska se ihan pikkuvauva-aika on mennyt kehdossa siihen asti, että vauva on osannut vetää itseään reunasta istumaan/kurkkimaan laidan yli...eikä silloin olisi enää ollut pinnasängyssäkään turvallista pitää matalan laidan kanssa.

Hienoa, Zarja*, tosiaan, että sulla terveys on parempaan päin! Ja uniongelmasta: on todellakin mahdotonta kuvitella millaista olisi valvoa 4 yötä putkeen! Eikös sitä sanota, että jo vuorokauden valvominen vastaa humalatilaa (en muista promilleja ;))?! Toivottavasti apu löytyy pian!!!

Mity: Kiva, että en ole ainut DI porukassa ;).

Ja kiva, kun muutkin olette kirjoitelleet kuulumisia! Niitä on aina mukava lukea.

...Täällä tosiaan tämä päivä on mennyt leipoessa siinä samalla, kun muut kodin arkirutiinit ja jouluvalmisteluja olen yrittänyt hoitaa. Tein lauantaita varten täytekakkupohjat valmiiksi ja leivoin vähän suklaarusinakeksejä sekä pipareita. Ei varmaan tule kovin isot juhlat (tarkkaan en tiedä paljonko vieraita tulee, mutta ei nyt kovin paljoo tarvi leipomuksia väsätä onneksi...). 2-vuotias on innoissaan vielä melkein niistä pelkistä lahjapapereista ;D. Ja tietysti nauttii sukulaisten seurasta ja kakun syömisestä. Huomenna on siis oikea syntymäpäivä, joten huomenna jo vähän juhlistetaan ja avataan paketteja :). Saa nähdä tarkeneeko pihalla hiihtää - ollaan ostettu tyttöselle sukset lahjaksi. Pienimmät mitä löytyi ;). Silti hyvät molemmille meidän tytöille. Tulee varmaan kiistaa vuoroista kyllä...kuten aina :). ...Huomenna jatkan vielä leipomista: suolaisia piirakoita, ja suunnittelen kakun täytteet ym. Ja siivoilla pitäisi myös - enimmät villakoirat imuriin, vessojen pesut, pikkukrääsä paikoilleen, jne.

Mulla alkaa myös olla joulutunnelmaa :). Vielä haluaisin ostaa jouluvalot pihalle, kun viimetalviset meni rikki... Koristeet on kaivettu esiin ja laiteltu paikoilleen. Jouluisia kynttilöitä olen yrittänyt laittaa mahdollisimman paljon eri paikkoihin kotona - mutta lasten takia paikat on rajalliset, kun täytyy olla "ulottumattomissa", tai ainakin niin, ettei vahingossa lapset yllä niitä pudottamaan/itseään satuttamaan. Odotan melkein malttamattomana joulukuusen hankkimista. Varmaan lähipäivinä haetaan kuusi pihaan/sulamaan tuonne kylmään käytävään. Ja jos suinkin ehdin teen myös itse niitä laatikoita joulupöytään :). Olen nyt kyllä päättänyt olla stressaamatta jouluruuista tai muutenkaan joulusta. Haluan vaan nauttia perheen kanssa seurustelusta ja tunnelmasta... Vielä kun vähän sataisi lunta lisää, että lapset voisi pulkkailla kunnolla, olisi mahtavaa!

...Liikuntaharrastuksista vielä: Olen nyt syksyn käynyt kerran viikossa vesijumpassa, mutta muuten liikunta on ollut lähinnä lasten kanssa ulkoilua. Jokusen kerran kävin niska-selkäjumpassa, ja kävelylenkkejä olen yrittänyt tehdä ilman lapsiakin (lasten kanssa vauhti on yleensä aika hidas...). Keväälle yritin katsella jotain mammajumppaa, mutta en löytänyt muuta kuin mammajoogan, mistä en oikein ole innostunut. Aion käydä uimassa ainakin kerran viikossa, toivottavasti ehdin useamminkin, ja yritän lisätä ulkona lenkkeilyä. Jotenkin on niin kiireistä tämä arki, ettei meinaa ehtiä/jaksaa järjestää itselleen urheilutuokioita. :( Ainiin, hiihtämään haluaisin kyllä myös päästä!!! Odotan, että järvi jäätyy ja sinne tehdään ladut - tasaisella maalla hiihtäminen voisi olla mulle sopivan "iisiä" ja turvallista, mutta kuitenkin tehokasta! Ja samalla voi nauttia mahdollisista auringon pilkahduksista avoimessa maastossa ;).

Nyt mun täytyy kyllä kiitää suihkuun ja nukkumaan. Viime yönä nukuin klo 22-8.30 (=luksusta) ja silti en olisi jaksanut nousta... Lapset oli leikkineet makuuhuoneessa jo yli tunnin, kun väänsin itseni sängystä ylös. Kai tuo mahan (ja vauvan ;)) kasvu aiheuttaa sen, että joinain päivinä on väsyneempi kuin toisina...ja joinain päivinä tosiaan kuolemanväsynyt - jo ihan ilman uniongelmiakin.

Ihanaa joulun odotusta ja leppoisaa masun kasvattamista (nyt se kasvaa vauhdilla!) edelleen!

-Mamu82 (rv 21+4)

Tänään siis toinen lääkärikäynti ultran takia takana, joka oli pieni pettymys. Luultiin, että saadaan ultrasta dvd mukaan, mutta ei. Ja taas sama ongelma kielten kanssa. Mun espanja ei todellakaan riitä lääketieteellisiin juttuihin kun just ja just pärjään normaaleissä jokapäiväisissä asioissa, ja näiden (edes välttämättä lääkärien) englanti ei suju, vaikka käyt yksityisellä lääkäriasemalla, jonka nimi on BRITISH hospital. No joo, lappu saatiin sieltä mukaan missä lukee kaikki mitat, viikot jne, kaikki kohdallaan, plus about 10 ultrakuvaa, joista ei itselle oikeastaan ole hyötyä kun siinä näkyy epäselviä möhkäleitä esim. sisäelimistä tai aivoista. En tiedä onko vähän tyhmää valittaa, mutta olisin kyllä noilla hinnoilla halunnut edes yhden kuvan vauvasta kokonaisuutena, vaikka edes epäselvän kuvan. Mutta, tietenkin pääasia että kaikki on kunnossa. Suomessa sitten vaan uuteen ultraan.
Jos joku nyt muistaa mihin asti niitä 4D ultria tehtiin, siis mille viikoille, niin voisi laittaa infoa kiitos! :)

Alessia, mulla on paluu lento tasan viikoilla 24+0, eli en tarvitsisi mitään todistusta. Tosin nyt mulla on ton ultran takia sit todisteena millä viikoilla oon, jos jotain siellä kentällä epäilyttää mun mahan koko. Tai ei kai se ihan niin iso vielä ole, itestä vaan tuntuu siltä.. :) Missäs reissussa oot nytten?

Zarja* , reissussa on joo kaikki mennyt ihan hyvin. Vaikka täällä on lämmin eikä suomen tänhetkiset pakkaset houkuttais ollenkaan, niin oon kyllä yllättäen saanut hommattuu itelleni jonkinlaisen koti-ikävän mikä on aika jännä kun en oo sellasia lähes koskaan potenut. Eli on myös mukava palata takasin tammikuussa, vaikkakin luultavasti silloinkin on kovat pakkaset. :)
Ja Martina Aitolehti-jutusta.. :D Mäkin oon lueskellut netistä aina ilta lehteä,- ja sanomia ja luin myös tosta korvien lävistämisestä ja olihan se aika järkyttävää. Vaikka mullekin pienenä (vuoden vanhana) laitettiin korviin reijät, niin en kyllä koskaan itse laittaisi alle vuoden ikäiselle korvakoruja. En varmaan vielä vuoden ikäisellekään.

Mulla on tarkoituksena alkaa uimaan pari kertaa viikossa tammikuusta alkaen. En oo kauheesti aikasemmin harrastamalla harrastanut liikuntaa kun työ on ollut sellaista että siinä saa sitä hyötyliikuntaa niin paljon. Omistan yhden ystäväni kanssa ravintolan, joten yrittäjänä oleminen jättää aika vähän varaa äitiyslomalle. Ollaan kyllä palkattu työntekijä tekemään mun työt tiskin takana jo vuodeksi eteenpäin, mutta paperiasioita joudun varmasti hoitamaan jo heti kesästä.. Saa nyt nähdä miten käy, ystäväni on kyllä lupautunut hoitamaan kaiken mutten jotenkin osaa itse jättäytyä liikaa taka-alalle. Ja vaikka "loma" alkoi jo nyt, niin päivittäin hoitelen työasioita koneen ja puhelimen kautta ja varmasti teen niin ihan synnytykseen saakka. No, aika näyttää miten käy.

Johan kerkes tulla tekstiä vaikka pikasesti piti vaan tulla lukemaan kuulumisia.. Hyviä vointeja!

Jojo, Thaimaassa ollaan. Tuossa kun esikoinen hillui parvekkeella pelkässä vaipassa niin sitä alkoi miettiä, kuinka paljon vaatetta nyt tarttis Suomessa... Ennen olen ollut kova "suorittaja" reissuilla, mutta taaperon kanssa ei paljoa muuta viitsi tehdä kuin olla uima-altaalla. Hyvin se loma sujuu näinkin!

Kannattaa tosiaan olla mukana joku todistus viikoista lentomatkaa varten. Mulla on neuvolakortti.

Aamulla kävin taas bodypumpissa, ja kun odottelin edellisen aerobic-tunnin loppua, niin ihan pahaa teki katsoa ohjaajan hyppimistä! Että on tää vatsa niin painava, ettei tulis mieleenkään alkaa itse hyppimään!

Sunnuntaita!

Synttäriherkkuja ahdettiin eilen maha täyteen, ja taisi vauvelikin saada tarpeeksi, kun nukkui koko yön. Heräsin yöllä, ja muistin yhtäkkiä, etten eilen tuntenut vauvan liikkeitä. Sitten muistin illalla lukemiani asioita, kuten että raakaa kananmunaa ei saisi syödä raskausaikana listeriavaaran takia (ja tietenkin olen rapsinut taikinakulhoja viime päivinä, nam :p). Luin myös, että vauva on tosi vilkas tähän aikaan raskautta, kun kohdussa on paljon tilaa telmiä (ja mielestäni tämä minun vauvani on vain rauhoittunut entisestään). Yhtäkkiä olinkin taas tosi huolestunut vauvan voinnista, kun en saanut sitä liikkumaan vaikka silittelin ja tönin vatsaa... Ja tietenkin ajatukset ehti sitten harhailla jo vaikka minne neuvolantädille soitosta keskenmenoon :(. Sitten parin tunnin kuulostelun jälkeen olin tuntevinani pienenpienen töytäisyn, ja päätin rauhoittua...ja onneksi uni tuli sitten vähän ajan päästä.

Ihan kauheeta miten noin pienestä voi huolestua... Mutta tiedostin ainakin rakastavani tuota pientä ihmistä sisälläni. Jos tämän raskauden aikana tuntemistani vauvan liikkeistä voi mitään vauvan luonteesta päätellä, niin tämä lapsi on todella rauhallinen! Tietysti se, että istukka on edessä, vaimentaa jonkun verran tuntemiani liikkeitä, mutta aika heiveröisiä vauvan liikkeet ovat (vaikka heiluttavatkin mahaa jo vähän...). Toisaalta, ei se mitään haittaa, jos vauva nukkuu synnyttyäänkin yöt, kuten viime yön... ;D

Tällaista tänne tänään. Tänään aion rentoutua, ja huomenna aloitan vähän jouluruokien valmistelua.

Hyvää joulunodotusta!

Mamu82, rv 22+0 (taas yksi viikko selätetty! :))

Väsyneet sunnuntaitoivotukset täältäkin. Mamuko se tuossa jossain vaiheessa puhui väsymyksestä, täällä on ihan samaa kyllä. Vaikka tosiaan ei ole ollut yhtään univaikeuksia viime aikoina niin tänään on väsyttänyt ihan ennätyspaljon taas. Taisin makoilla jotain pari tuntia sängyssä hereillä ennen kuin jaksoin nousta ja koko tuon pari tuntia taistelin uudelleen nukahtamista vastaan. Mitään ei myöskään koko päivänä oikein tullut tehtyä, täytyy pakottaa itseni edes astianpesukone täyttämään että voin edes itselleni valehdella olleeni tänään hyödyllinen. :D

Joulusta: tällaisena yliväsyneenä päivänä asia ehkä vielä korostuu, mutta olen tosiaan onnellinen ettei tarvitse joulua tänne omaan kotiin vielä ihmeemmin järjestellä, vaikka olenkin ihan jouluihminen. Kovasti tunnelmoin kynttilöiden ja jouluvalojen kanssa, askartelen kortteja ja joulukuusikin on ihan pakollinen, mutta aaton lähestyessä pakataan elukat mukaan ja matkustetaan vanhempieni luo jouluruokia mussuttamaan. :>

Neuvolakuulumisia: eivätpä tietenkään olleet saaneet mitään palautetta rakenneultrasta joten neuvolatädille täytyikin sitten selittää tilanne itse, vähän kyllä arvasinkin tuon vaikka ilmeisesti neuvolaan olisi joku tieto kuulunutkin jo tulla. Toivottavasti nyt lisäsi tuon jonnekin tietoihin jotta seuraava täti sen tietää, tuo meidän "oma" kun näköjään vaihtuu taas. Muuten neuvolassa sujui ihan tavalliseen tapaan ja hyvä niin. Hemoglobiini oli tosiaan noussut, nyt taas 116 eli ei enää kaukana siitä mistä lähdettiin.

Liikuntaharrastuksista: liikunnan suhteen olen tosi, tosi huono ihminen, en voi sietää oikeastaan mitään ohjattua liikuntaa, joukkuelajeja ja itse asiassa aika harvoja yksilölajejakaan. Kävelyllä pyrin käymään joka päivä ja se saakin toistaiseksi riittää kun ihan terveenä ja hyväkuntoisena olen vielä tähän asti pysynyt. Haaveissa kyllä vielä joskus hankkia koira tai muuttaa jonnekin minne vanhempieni luo jäänyt koira"vanhus" uskaltaisi myös muuttaa (tähän kerrostaloon ei tuo koira sovi kun pelkää portaita niin kamalasti), sittenhän ne lenkit lisääntyisivät.

Täällä noiden liikkeiden kanssa on oikeastaan ihan päinvastoin kuin sulla Mamu, tyyppi tuntuu olevan vähän liiankin vilkas. Tänään on ollut vain lyhyitä hetkiä rauhassa ja sitten alkaa taas kamala melskaus, taitaa vielä potkia melko lähelle virtsarakkoa kun usein potkun tullessa tulee kamala pissahädän tunne, tosi ikävän tuntuista ja kauhistuttaa ajatellakin miltä tuo sitten tuntuu kun on isompi ja potkii kovempaa. :D Mutta varmasti tuollaisen rauhallisemman tapauksen kanssa saa välillä olla huolissaan. Kummassakin siis puolensa :P

Kohta tulee mies kotiin ja toivottavasti tuo ruokaa jätettyään mut koko päiväksi pelkkää puuroa syömään (ai miten niin olisin voinut kävellä kauppaan.. :D), joten tähän taitaa jäädä kirjoittelut tältä päivältä. Kiitokset vielä muuten kaikille tuesta tuon meidän "ongelman" kanssa, oli hyvä päästä purkamaan vähän mietteitä muillekin kuin miehelle. Ai niin ja vielä Alessian kysymykseen, ihan terve pitäisi pojan kaikin puolin muuten olla, nythän nuo muutkin rakenteet on syynätty jo kahteen kertaan eikä mitään poikkeavaa niissä ole löydetty. Lapsivesipunktion mahdollisuus meillä olisi myös ollut, mutta sanoivat siellä suoraan etteivät sitä meille suosittele kun ei kohonnutta riskiä kromosomipoikkeavuuksiin ole, eikä sitten siihen mentykään. Tulipa pitkät loppulöpinät vielä, nyt sitä ruokaa odottelemaan. :D

Moikka!

Täällä on vauvelin liikkeissä huomattavissa vaihtelua myös, kuten sullakin Mamu-82. Välillä on päiviä, kun asukki on rauhallinen ja tuntuu vain muutamia liikkeitä ja välillä liikkeet ovat tosi voimakkaita. Liikkeet tuntuvat mulla oikeastaan koko alavatsan alueella, ei vielä oikeastaan navan yläpuolella. Nukkumaan mennessä liikkeet tuntuvat välillä hassuiltakin, ihan kuin vauva tökkisi sormillaan pitkin kohdun seinämiä :)
Mä en ainakaan vielä ole herännyt öisin liikkeisiin, mutta eiköhän sekin aika koita vielä. Toistaiseksi saan nukkua kuin tukki aamuun asti.

Kiukkumöykky ja väsymyksestä:
Mä olen ollut energinen lähes koko keskiraskauden ajan, mutta aina välillä tulee päiviä, että väsyttää ihan törkeästi ja hengästyy pienemmistäkin puuhista. Mä luulen, että mulla johtuu tuo osittain matalasta verenpaineesta, alapaine on taasen ollut n. 55-60. Eilen oli taas uupunut olo ja joulusiivoushan oli pakko tehdä suunnitelmien mukaan..Kyllä on meikäläisellä vauhti hidastunut ja välillä oli pakko istua huilaamaankin :)

Tsemppiä kaikille näin jouluviikolla, kohta koittaa kevät!!

TNL 25+1

Heipparallaa!

Täällä on valmistauduttu jouluun ja kasvateltu massua. :) Huippua!

En ole koneella juuri viihtynyt, tuntuu tuota tekemistä olevan muutoinkin paljon.
Onneksi olette kuitenkin pitäneet ketjua virkeänä - lueskelen kyllä aina pikana viestejänne.
Siispä tsempitykset kaikille, joilla on ollut vaikeuksia. Minulla on toistaiseksi kaikki sujunut hyvin, nyt alkaa ristiselän alue kipeytyä ja supistelee myös aika ajoin. Vauva on ollut vilkas liikkeissään, ihanaa möyrimistä tuntuu jatkuvasti. :)

Piti siis tulla pikaisesti toivottamaan kaikille ihanaa joulunaikaa,
voikaa hyvin ja levätkää!

Tää nainen suuntaa nyt isännän kanssa autolla kohti pohjoista -jiihaa!!!
Ja ihanaa, että valkea joulu tuli myös tänne eteläänkin.

Hyvät joulut täältäkin kaikille! Palattiin eilen matkalta kotiin. Aamupäivällä käytiin jo yhdessä mummolassa ja nyt olen esikoisen kanssa kotona päiväunilla ennen kuin lähdetään toiseen mummolaan (joo, pitää vähän selitellä miksi olen koneella tähän aikaan jouluaattona!)

Lensin yhden lyhyen lennon Air Asialla, ja jouduin allekirjoittaa paperin, että mulla ei ole vaatimuksia heitä kohtaan, jos jokin menee lennon takia raskaudessa pieleen. Finskin check-inissä ne kysyivät kyllä monennella viikolla olen, mutta ei muuta.

Alessia rv 25+2

Noniin, nyt on joulut täälläkin päässä vietetty, toivottavasti kaikilla meni joulu rauhallisissa ja hyvissä merkeissä. :) Enää sunnuntai-iltaan saakka Buenos Airesia jäljellä, sitten nokka kohti New Yorkia, saas nähdä millasia papereita täällä päin mahdollisesti joutuu allekirjoittamaan ja tuleeko ongelmaa päästä koneeseen. Ainakaan ei tarvii stressaa jonotuksesta ollenkaan. :)

Liikkeisiin on jo tullut jonkinlaista rytmiä, ruoan jälkeen on aikamoista möyrimistä, samoin aamulla kun herää ja illalla kun on menossa nukkumaan. :) Jännän näköstä kanssa kun koko maha pikkasen heilahtaa kun pikkunen siellä potkii. Mut hirveen aktiivisesti kyllä liikkuu siellä, aina kun hetkeksikin seisahtuu kuulostelemaan potkuja niin johan niitä alkaa tuntumaan. Miten, onko muilla mitään rauhoituskeinoja liikkeille? Mulla riittää kun pikkasen silittelee mahaa, niin potkut rauhottuu.. Varsinkin iltasella. Oon myös miettinyt jotain laulua tms. jota alkais jo soittamaan vauvalle ennen syntymää jos se sit yhtään rauhottais syntymän jälkeenkin, jännä ainakin kokeilla toimiiko sellainen. :)

Nyt oon jo pikkasen saanut muuten ihania vauvanvaatteita ostettua, täältä löytää aivan ihania pieniä mekkoja sun muita tytöille.

Muuten, eikös se ollut Alessia* joka tossa pari kk sitten (vai oliko pidempikin aika sitten) kävi New Yorkissa? Olisko sulla mitään vinkkejä mistä mun kannattais lähtee ettimään äitiysvaatteita, lähinnä talvitakkia, koska tällä hetkellä toi takki mikä on mukana täällä ei mee kiinni enää, enkä viittis kauheesti juosta ulkona ilman takkia? Entä lastenvaatteita?

Nyt onkin pakko palata unten maille, ihme herätyksiä tulee nykyään näköjään joka yö, eikä pariks tunniks saa unta. Ehkä tää menee pian ohi. :) (mulla kanssa selityksiä miks oon kuudelta aamulla täällä)

Oikein hyviä vointeja kaikille ja onnellista uutta vuotta! :)

Moikka pitkästä aikaa--

Tuntuu että ollut semmoista hässäkkää koko joulunalusaika sekä paluu tämän päivän työarkeen että huhhuh.
Myönnän olevani mös erittäin puhki, johtuen valvotuista öistä joita vaan jatkuu ja jatkuu. Onneksi asiaa tutkitaan paremmin vielä. Tammikuun aikana kai.
Muuten on iloinen ja hyvä olla. Vauva mottii lujaa..möyrii yötä päivää melkein..on siis vilkas yksilö selvästikin.
Nyt on ilmennyt hengenahdistusta melkoisesti. Masu on itselläni tuolta ylhäältä saakka ja pystymasu. Joten sisäelimet painuu kasaan ja siksi hengitys tuntuu raskaalta. Pelottaa vaan että kun masu tästä vielä paisuu, että miten sitten hengitys sujuu. Nyt jo tosi hankalaa..Onko joku muu samassa jamassa?
Oireet siis vaan muuttuvat raskauden edetessä. Närästys ajoittain riesana ja nyt on selkäkivut alkaneet olemaan jokapäivä. Mutta eipä lannista.

Telttamaisia vaatteita tympii välillä käyttää,..yritän käyttää vaatteita jotka eivät kiristäisi.Mutta tuntee olonsa tosi mammaksi kyllä näissä. Ei maailman kotoisin olo.Liikuntaa kova ikävä..kunhan vauva on syntynyt elän toivossa että silloin vaunulenkit alkaa ja ne on pitkiä jos vaan yhtään mahdollista..:).

Millaisia joulukuulumisia kaikilla:)? Oli hienoa vietellä vapaita jokunen päivä ja irtautua. Joulussa on oma tunnelmansa ja jotenkin jäikin tosi haikea olo kun se jäi taas taakse. Aika tuntuu muutenkin rientävän niin älyttömän kovaa vauhtia. Ajatella että enää 2 kk töitä ja sitten alkaa äitiyslomakin.
Kelassa on jo hakemukset ja äitiyspakkausta tässä odotellessa nyt:). Päädyin ottamaan sen kun siinä on hyvät setit aloittaa elämää pienen kanssa.

Olettekos hommailleet muut mitä kaikkea? Vauvan vaatteita ainakin osa kantaa kassikaupalla ulkomailta:))..varmaan löytyykin aivan omanlaisia ja erilaisia..valikoimat niin toiset. Vaikka ihan kivoja täältä Suomestakin saa. Söpöjä asuja joissa tassuja ja töpöhäntiä ym.:). Itse kun ehtisi ommellla niin mikäs sen parempaa olisi..
Me ajateltu pinnasänkyä ostamaan nyt tammikuussa..vaunut myös kun ehditään. Turvaistuin jääköön sinne helmikuulle hankittavaksi. Maaliskuun mammakuukausi meinaan tavoitteena että silloin en tee enää mitään. Vaan odotan pienen syntymää ja kaikki oltava täysin valmista:). Tiptop:).
Vauvan vaatteita on tullut jotain hommailtua aina kun mieleistä kaupoilta osunut kohdille. Mutta ei aina meinaa tietää mitä kaikkea ostaa. Yritetty ostaa eri kokoja kun ne menee niin pian pieneksikin. Jospa nyt alesta löytäisi jotain taas..

Oma keho on muuttunut kovasti siitä mistä lähtenyt liikkeelle..omasta mielestäni siis. Vaikka toiset sanoo että eihän ole kuin masu vaan joka tuohon kroppaan ilmestynyt. On ollut omalla tavallaan joskus jopa vaikeaa hyväksyä se, että timmi liikunnallinen elimistö muuttuu..ja nyt ei auta kuin elää tämän terveyden ja voinnin ja vauvan ehdoilla. Olen ihmeissäni mammoista jotka kykenevät jumpille ym. Siis hyvä toki:).Itselläni alusta saakka ollut kivuliasta pienikin pomppiminen..kävely ja uinti ainoita jotka tuntuvat hyviltä elimistölle. Ja se Body Pump on ok..:). Kunto on laskenut kuin lehmän häntä..

Voi tuota pienen potkimista..masu heiluu puolelta toiselle aina:)..saa näyttää kavereille että kattokaas tätä monkijää..välillä masu on melkein toispuoleinenkin:)..se jännittää mihin asentoon asettuu lopulta kun pian näillä viikoilla se löytää sijansa..eikä mahdu enää kuperkeikkoja tekemään. Perätilassa minulla oli kerran neuvolassa. Se se vielä puuttuisi. En muuten synnyttäisi alakautta perätilassa. Se on tosi haastava ja kova synnytys. Nyt jännitetään myös istukan siirtymistä,,siirtyyköhän kohdunsuun edestä. Voi näitä mietteitä ja aikoja. Näitä saa sitten jälkeenpäin ihmetellä myös.Siennakos se oli jolla myös sama vaiva..onko sinulla jo aika varattu siihen lisäultraan?

Niihin katkonaisiin uniin..täällä osalla niitä ollut. Lääkäri kertoi että syynä hormonaaliset tekijät. Myös kai luonto valmistaa valvomiseen. Joillakin on voimakas istukkahormonin toiminta ja se aiheuttaa tiettyjä"vaivoja"sitten. Parikin tuntia yössä valvomista on jo tylsää. Itse tiedän tunteen kun valvon kokonaisia öitä ja useita putkeen. Ihme että on ees tolpillansa.
Apukeinoina unettomuutteen on tullut kyllä kokeiltua kaikenlaista: hiilareita illalla, maitoa, rauhoittanut illan touhuja ajoissa, valaistuksen vähentäminen, huoneen tuuletus, pimennosverhot jne..jne..hoh..loputon lista. Joillakin nuo jo tepsivät..

Nyt on jatkettava töitä..ja jaksettava painaa..mutta niin niin kovasti iloistuin kun luki teidän kirjoituksia..ja toivottelen hyvää vointia joulun jälkeisiin kinkkujen sulatuksiin:)..

Jojo, munkin piti ostaa takki New Yorkista, mutta ei onnistunut :( Osittain omaa syytä, kun jätin asian viime tinkaan. Gapin nettikaupassa oli talvitakkeja, joten käy katsomassa onko myymälässä. Lastenvaatteita katselin tavarataloissa, ainakin Macyllä oli iso osasto (ja joka paikassa oli alennuksia jo marraskuussa). Jos sulla on aikaa lähteä Woodburyyn outlettiin, niin sieltä saa Ralph Laurenia ja muuta tosi halvalla vauvalle.

Ostin tänään Lindexiltä kietaisubodeja vauvalle, tarjouksessa 4 e kappale. Mun mielestä vastasyntyneen ainoa järkevä vaatetus on kietaisubody (pään yli ei saisi vetää mitään kun vauvalla on trauma synnytyksestä) ja puolipotkarit. Kietaisubodeja on kuitenkin tosi huonosti myynnissä, ja oikeestaan Lindex on ainoa, jossa niitä on aina paljon tarjolla (tai no, HM:n valikoimaa en tunne). Ostin pari vaalenpunaista ja yhden sinisenkin, kun 50-senttisiä ei ollut muissa väreissä :) Meillä esikoinen syntyi 49-senttisenä ja hoikkana, että myös noi 50-senttiset vaatteet oli ihan tarpeen.

Mulla on todellakin päinvastainen ongelma kuin Zarjalla, eli simahdan nyt joka ilta sohvalle tv:n ääreen. Joko johtuu jet lagistä, raskaudesta tai vaan siitä, että meillä ei ole juuri nyt telkkaria makuuhuoneessa...

Joulu on ohi ja uutta vuotta odotellessa :)
En ole ehtinyt kirjoitella kun aika on mennyt vaan sukuloidessa ja pakkaillessa tavaroita. Mies sai töitä Jyväskylästä ja aloittikin siellä jo kaksi viikkoa sitten, itse olen siis hoitanut asuntoasioita ja pakkaamisia 150 km päästä. Jouluviikko vierähti itsellänikin Jyväskylässä, mutta nyt taas yksin kotona ja pitäis saada asunto muutto kuntoon muutaman työvuoron ohessa, mies tulee sitten lauantaina hakemaan muuttoauton kanssa. Mukavaa että saatiin asunto ja asiat alkavat mennä paikoilleen pikkuhiljaa. Asunto on 3H+K+KH+P 65,5m2 eli todella passeli meidän kohta kolmen hengen perheelle, odottelen jo innolla että pääsee asuntoa sisustamaan ja laittamaan. Pääsee laittamaan vauvan sängyn yms tavarat paikoilleen ja ompeluhommiinkin pääsee kun ostettiin sänkyyn verhotanko niin täytyy siihen sitten verhoja alkaa ommella :)
Itselläni ei koulussa ole enää kuin yksi tentti ja muutaman ryhmätyön loppuuntekeminen, eli tämä mamma aloittelee jo tässä pikkuhiljaa lomailua. Voi olla että hulluus iskee kun kolmekuukautta vaan kotona touhuaa (on nimittäin aina opiskeltu ja tehty töitä samaan aikaan). Täytyy kyllä nauttiakin, ei ole nimittäin lomia tullut pidettyä varmaan viiteen vuoteen...

Neuvola vaihtuu ja sainkin ajan heti tammikuun 8. päiväksi niin saadaan kelan paperit heti liikkeelle ja muutenkin mun tiedot sinne rekisteriin ja homma pyörimään. Toivottavasti on yhtä mukava nainen siellä kuin täällä. Puhelusta päätellen ainakin, koska vaikka asuinalueeni ei hänelle kuulunut, otti hän minut hoitaakseen koska vauvaneuvola olisi sitten hänen kanssaan, joten hän näki parhaimmaksi että aloitamme yhteistyön jo nyt :) hyvä mieli jäi.

Onko muille tullut jo maitovuotoja? Itselläni yölliset vuodot alkoivat tuossa joulun alla, johtuiko sitten siitä että tuli siivottua ja rehkittyä aika paljon, mutta maitoläiskät yöpaitaani sain. Ja oudon ruokahimon tunnistin itselläni, kuoritut kokonaiset mantelit, mistähän tämäkin?? :) Onko muille tullut ruokahimoja joita olette miettineet, että johtuvat mahdollisesti raskaudesta?? Jouluna itselläni teki vaikeuksia pitää sormet erossa kylmäsavulohesta ja maksalaatikosta ja tilasinkin jo tädiltäni joka työskentelee osastolla jonne menen sitten synnyttämään että voisi tuoda minulle maksalaatikkoa ja puolukkahilloa suoraan synnytyksen jälkeisenä päivänä :)

Mutta nyt täytyy taas mennä jatkamaan pakkaamista ja pyykkäämistä ennenkuin pyrähtää töihin.

*taffel* rv 25+1

Taffel: Isot onnittelut uuden kodin löytymisestä:)!! Varmasti on intoa täynnä, mutta paljon täytyy aikaankin saada. Muuttorumba on oma hommansa sekin. Mutta rauhakseen.
Meinaatteko laittaa lapsen huoneen nyt valmiiksi? Toisaalta niin varmaan hyväkin.
Meillä on ierashuoneena ylimääräinen makkari, siellä onkin sohva joka pitää hävittää eli myydä tai jotain, tv ja mun piano. Piano jää muut häviää. Mitenhän tuonkin pianon kanssa joskus kun muuttoa meinataan. On iihan oma juttunsa sen vieminen sitten.
Yrittäkäähän jaksaa pakkaamiset ja muutot..hyvä asia on se että saat rauhassa 3 kk laitella kotia kuntoon pientä varten. Sitten saa vaan keskittyä lapseen kun se syntyy ja nauttia kodista täysillä:).
Oi kun kuulostaa ihanalta vapaat sinulla..kyllä olisi mahtavaa!! Ota kaikki irti siitä!!

Mekin kelan paperit jä laitettu postiin. Laitoin vähän ennen joulua ne. Saa nähdä kauanko viipyy kun saa vastauksia. Eikös se mene niin että 2010 synnyttäjillä 2008 verotuksen mukaan?
Äitiyspakkaustakin odotan..siinä on perustarpeet..
Olen ostanut jo vauvanvaatteita sukupuolen mukaan..jos vauva syntyykin toiseksi sukupuoleksi mitä on "aavisteltu"/vilaukselta nähty uä:ssä niin siinäpä sitä:)...noh ei se maailma siihen kaadu..

Vauva potkii tosi lujaa..tosi usein..ja nyt on ollut vähän"kipuja"/supisteluja..arkuutta vatsassa.
Vatsa on jo näyttävä mutta siro..iso ja siro:)..hauska yhdistelmä. Minusta ei kuulema huomaa takaapäin että odotan..itsestä tuntuu että selkä on notkolla ja muutenkin iso olo:)..kuhan kaverit lohduttelevat mamman tuntemuksia:D!

Seksuaalisuus on tosi kovaa..ja sekös mukavaa että ei ole vielä kadonnut odotuksen aikanakaan se puoli. Mies nauttii vauvamasusta ja odottaa myös innolla vauvaa. On onnellinen olo että on tällainen yhteinen sidos ja projkti. Toivottavasti mies pysyy kelkassa yhtä hyvin sitten vauvankin synnyttyä. Täytyy vaan muistaa huomioida isääkin kun vauva syntyy..helposti kuulema jää vähemmälle parisuhde ym..sekin oma haasteensa.

Tänään on kamalan väsynyt taas..kolmas yö valvomista takana. Tuntuu että kuinka selviän tästä työpäivästä ollenkaan..
Onneksi uusi vuosi ovilla ja huomisen kun jaksaa vielä.

Mukavaa tätä päivää

Onko muille tullut jo maitovuotoja? Itselläni yölliset vuodot alkoivat tuossa joulun alla, johtuiko sitten siitä että tuli siivottua ja rehkittyä aika paljon, mutta maitoläiskät yöpaitaani sain. Ja oudon ruokahimon tunnistin itselläni, kuoritut kokonaiset mantelit, mistähän tämäkin?? :) Onko muille tullut ruokahimoja joita olette miettineet, että johtuvat mahdollisesti raskaudesta?? Jouluna itselläni teki vaikeuksia pitää sormet erossa kylmäsavulohesta ja maksalaatikosta ja tilasinkin jo tädiltäni joka työskentelee osastolla jonne menen sitten synnyttämään että voisi tuoda minulle maksalaatikkoa ja puolukkahilloa suoraan synnytyksen jälkeisenä päivänä :)

Mutta nyt täytyy taas mennä jatkamaan pakkaamista ja pyykkäämistä ennenkuin pyrähtää töihin.

*taffel* rv 25+1[/QUOTE]

Mulla oli vasta tänään se neuvolakäynti, jolla sain kelan paperit. Laitoin ne saman tien menemään työpaikalle. Sitten vasta tajusin, etten ole hakenut virkavapaatakaan, enkä mistään löytänyt tietoa, milloin se piti hakea. Pelkään vaan, että se piti hakea 2 kk ennen vapaan alkua, ja kelan laskurin mukaan mun äitiysloma alkais 27.2. Joten myöhästyin siitä. Olin ihan ajatellut, että ehdin hoitaa nää asiat tammikuussa, mutta saatoinpa olla väärässä. Prkl!

Tosin edellisessä raskaudessa hommat meni vielä pahemmin puihin, eli esimies ei maininnut virkavapaan hakemisesta mitään ennen kuin olin just jäämässä äitiyslomalle. Siinä meinas mennä palkalliset lomat ohi kokonaan. Onneksi se otti vastuun itselleen ja väitti palkanlaskentaan, että se hakemus oli maannut hänen päydällään, joten sain palkallisen loman.

Neuvolassa ei muuten mitään ihmeellistä. Paino nousee suunnilleen samaan tahtiin kuin edellisessä raskaudessa. Oli vaan pirullista mennä punnitukseen heti joulun pyhien jälkeen!

Mulla ei ole maitoa vuotanut. Ruokahimojakaan ei ole nyt tullut. Muutenkin syön aika epämääräisesti, aamiainen ja lounas menee esikoisen kanssa samaan aikaan, mutta esikoisen nukkuessa päiväunia mä herkuttelen pipareilla ja suklaalla, joten kun sillä on päivällisaika, niin mulle ei vielä maistu ruoka. Joten seuraava ateria mulle tulee vasta kun esikoinen on yöunilla. Jostain syystä tää pitkä ruokaväli ei kuitenkaan ole tuntunut nälkänä, vaikka ekassa raskaudessa söin erittäin säännöllisesti, kun en kestänyt yhtään nälkää.

Onko siis niin että saa äitiysajalta palkkaa työnantajalta niin täytyy täyttää virkavapaa hakemus?
Onko tämä yleinen käytäntö kun en ole ennen kuullut? Muuten siis jää ilman ensimmäisten kuukausien palkkaa?
Mutta mietin että eikös se kela maksa ne etuudet..?Voi jumaliste..tässähän on hiton kiire koska 2 päivän kuluttua tasan 2 kk aikaa kunnes jään lomalle ja hakemus tulee olla täytettynä jos ollakseen. Nyt neuvot tarpeen..

Eli jenkkeihin päästiin ihan suhteellisen helposti, uudet turvamääräykset hieman hidasti menoa Buenos Airesin suunnalla ja kone pääsi ilmaan 4h myöhässä. Turhauttava meininki oli kyllä, nykyään kun jenkkeihin matkustaa, joudut turvatarkastukseen vielä juuri ennen koneeseen menoa joka hoidetaan siis käsin. Pitkät matkat lentokoneessa näköjään tekee jo aika tuskaa raskauden takia, ei tunnu saavan kunnollista asentoa ollenkaan ja selkä on tosi huonona myös täällä. Onneksi enää yksi pitkä matka edessä sitten ollaankin jo takaisin Suomessa. Vaan turhaanpas sitä valittaa, ainakin on päässyt matkustelemaan ja viettämään laatuaikaa kahdestaan miehen kanssa nyt ennen vauvan tuloa. :)

Kylmyys täällä on aika kova, mutta toisaalta hyvä että tullaan tätä kautta, niin saa pientä totuttelua sitten Suomen pakkasiin. Lähtöpäivän lämpötila Argentiinassa oli +35, täällä -5, saa nähdä millaset pakkaset on sitten siellä kun tullaan.

Alessia*, joo kiertelinkin noi Gapit ja Macy's sun muut, ärsyttävän vähän oli kuitenkin liikkeissä niitä takkeja, ja jos olikin, niin ihan hirveen näkösiä. Ja katoin kanssa netistä niitä, mutta niitä sai vaan tilattua netin kautta, samoja ei ollut liikkeissä. No, päädyin sitten ostamaan jostain mega-alesta vaan vähän isomman toppatakin nyt edes kuukaudeksi, pariksi, maksoi nimittäin vain $19,90.. Äitiysvaatteita on kyllä löytynyt, aivan ihanat housut, ensimmäiset mammahousut enkä meinaa koskaan ottaa niitä pois jalasta. :D Myöskin vannoutuneena korkokenkien käyttäjänä ostin täältä uggsit, eli tasapohjaiset karvasaappaat ja voin sanoa etten niitäkään enää ikinä ota pois jalasta. (Paitsi nyt kun ostin vielä kahdet uggsit lisää, niin vaihtelen niiden välillä.) Vauvanvaatteita kanssa jonkin verran tarttunut mukaan, mm. yhdet ihanat kengät (joo tiedän että oon hieman ajoissa) bodeja, housuja, pipo jne jne.. Saa odottaa kauhulla luottokorttilaskua kun se kilahtaa tammikuun lopuilla postiluukusta.. Ja tosiaan muutettiin nyt matkasuunnitelmia niin että pariksi päiväksi tullaan tänne Atlantic Cityyn, uudeksi vuodeksi mennäänkin Washingtoniin koska en usko että tän masun kanssa nyt niin paljon saisi irti New Yorkin uudesta vuodesta, ja sitten heti uuden vuoden jälkeen loppupäiviksi New Yorkiin kiertelemään alennusmyyntejä. :)

Zarja, mullakin siis tullut tosi kovat selkäkivut, mutta onneks oon puhunut itelleni melkeen jokailtasen selkähieronnan. Tai ei tarvinnut edes paljoa puhua, kunhan vaan vähän vihjasi.. :) Ja sama juttu mulla, mies on tosi innoissaan masusta ja silittelee ja juttelee vauvalle. Jotenkin sitä on nyt niin onnellinen kaikesta tällä hetkellä ettei osaa edes sanoilla kuvailla.

*taffel* tsemppiä muuttoon ja uuden kodin sisustukseen. Meillä kanssa on kolmio ja nyt kun pääsee takasin suomeen, niin ihana alkaa laittaa toista makuuhuonetta valmiiksi vauvaa varten. :)

Kivasti oli tullut tekstiä, ihanaa lukea kaikkien kuulumisia, nyt onkin hyvä aika mennä nukkumaan jotta pääsee huomenna ajoissa pystyyn ja pikkuhiljaa valmistautua sitten uuden vuoden viettoon.

Oikein ihanaa uutta vuotta kaikille! :)

Yhteistyössä