Huoltajuudesta apuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toivotonta.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

toivotonta.

Vieras
Riittääkö syyksi saada yksinhuoltajuus, jos isä on kahdesti hoitanut lastaan päihtyneenä(viina+lääkkeet), molempina kertoina olen joutunut yöllä hakea lapsen pois, viimeksi poliisin kanssa. Isä on jättänyt hakematta lapsen kun on ollut hänen vuoronsa. :/ Lapsen pitäisi olla viikko isällään, mutta isä otti hänet vain yhtenä päivänä(jolloin päätti vetässä kännit samalla.) En luota yhtään antaa lastani isälleen. :/ isä uhkailee minua. Vie kuulemma minulta huoltajuuden. Kerran ei palauttanut lasta minulle, kun minun vuoro olla lapsen kanssa alkoi, haimme lapsen poliisin kanssa. Isällä on alkoholi/lääke ongelmia.

välittömästi lastenvalvojaan, mikäli et vielä ole sitä tehnyt, ja kerro hänelle avoimesti tilanne kokonaisuudessaan. Käräjäoikeudessa voit laittaa vireille hakemuksen yksinhuoltajuudesta. Tämä menee siis silloin oikeusprosessina. Mikäli isä ei vastustaisi yksinhuoltajuuttasi, se voitaisiin myös vahvistaa lastenvalvojalla. Mutta tässä tapauksessa siis kyseeseen tulisi yksinhuoltajuuden haku oikeusteitse. Lastenvalvoja varmaankin osaa paremmin kertoa prosessista.

Sinuna ottaisin myös ehdottomasti yhteyttä asianajajaan tai oikeusapuun (mikäli tulot pienet), ja selittäisin tilanteen. Olisi hyvä, että sinulla olisi ammattiapua, ja ihmisiä, jotka osaisivat tilanteeseen ottaa kantaa ja sinua siinä auttaa.

Huoltajuuden menettämistä isälle sinun on turha pelätä, mikäli tilanne kuvatunlainen. Yksinhuoltajuutta hän ei tule saamaan, oikeusteitsekään.
Tsemppiä sinulle ja jaksamisia. <3

kiitos neuvoista, olen asianajajaan ollut yhteydessä, niinkuin myös isä, eli taistelu tästä tulee, vaikka en tätä halunnut, se on pakko. Lapsen etu on nyt tärkein.

ja mielestäni on hyvä, että olet asiaan jo reagoinut. Oikeusteitse taistelu on tietysti aina todella ikävää, mutta jo ihan siksi, että lapsi kertomasi perusteella on konkreettisesti vaarassa isänsä kanssa ollessaan, on tärkeää, että asia tulee hoidetuksi. Tilanteessa voisi varmaan tulla kyseeseen valvotut tapaamiset, ainakin aluksi. Ja myöhemmin toivottavasti tilanteen parantuessa tapaamiset normaalisti. Toivottavasti saat yksinhuoltajuuden, ja toivotaan myös, että tilanne tulevaisuudessa paranee niin, että lapsi pystyisi isäänsä suhteen säilyttämään ja tätä turvallisesti tapaamaan.

sitä minäkin toivon :) mutta osaatko sanoa, miten tämä aika nyt? kun oikeusprosessihan ei ole mikään nopea juttu, niin onko minulla mahdollista saada mitään "väliaikaista" huoltajuutta tms. en haluaisi lasta enää isälleen antaa, kun en tiedä kykeneekö hoitamaan. Mutta en voi myöskään kieltää isää hakemasta lastaan(jos edes hakee) jos hänellä on paperi, missä mustaa valkoisella että hänen vuoro olla lapsen kanssa?

on mahdollista saada väliaikaismääräys lapsen huoltoa ja tapaamisia koskien. Ja sinulla oikeastaan äitinä velvollisuuskin pyrkiä asiaa mahdollisimman nopeasti saamaan eteenpäin, koska tilanne vaarantaa lapsen turvallisuuden.
Kun lapsen huoltoa / tapaamisoikeutta koskeva asia on vireillä tuomioistuimessa, tuomioistuin voi antaa väliaikaisen määräyksen siitä, kenen luona lapsi asuu/tapaamisoikeudesta / tapaamisen ehdoista. Ja jos on erityistä syytä (kuten mielestäni nyt on), käräjäoikeus voi myös määrätä, kenelle lapsen huolto uskotaan, kunnes asia lopullisesti päätetään. Ja tähän väliaikaiseen määräykseen ei voi hakea muutosta, ja se on voimassa siihen saakka, kunnes lopullinen päätös asiasta annetaan (ellei käräjäoikeus sitä ennen muuta/peruuta päätöstä).
Eli mahdollisuudet nopeaankin väliaikaisen huoltajuuden saamiseen (ja valvottuihin tapaamisiin) on olemassa, ja sitä kannattaa ehdottomasti yrittää ajaa läpi.

juuri niin. Asianajaja tosiaan osaa yksityiskohdissa ja aikatauluihin liittyen neuvoa tarkemmin. Mutta siis mahdollisuus tällaiseen väliaikaismääräykseen on olemassa. Ja kannattaa tosiaan kertoa kaikki mahdollinen, mikä vähänkin päätökseen vaikuttaa, ja pysyä itse mahdollisimman asiallisena koko prosessin ajan. Vaikka onkin vaikeaa, kun on noin stressaava ja raskas tilanne.

Ja tosiaan paljon tsemppiä ja voimia sulle :) Ja yritä kakesta stressistä huolimatta jaksaa nauttia ajasta lapsen kanssa ja tehdä ns. normaaleja juttuja, jotta pysyt arjessa kiinni eikä kaikki pyöri oikeusprosessin ympärillä.

ei niin paljon painoa ole Suomessa, että kukaan asianajajan taitojen vuoksi huoltajuutta menettäisi. Sinulla on vielä se "hyvä" puoli, että on todisteita siitä, että isä on käyttäytynyt lapsen seurassa sekavasti (poliisit kutsuttu apuun). Sinulla pitäisi itselläsi olla vakava päihdeongelma tai muu elämänhallintaan suuresti vaikuttava kriisitilanne päällä, että olisi pieniäkään mahdollisuuksia huoltajuutta menettää. Ja miehellesi huoltajuus ei ainakaan menisi, koska hänen käyttäytymisestään näyttöäkin.