huomenna tulee taas perhetyöntekijä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pakko kommentoida.
Olen hyvin skeptisesti kuunnellut erään ystäväni vuodatusta myös tästä aiheesta kuinka heille tulee perhetyöntekijät, olettaa saavansa kahvit ja pöydän katettuna.
(juu olen vähän hiljaa mielessä aatellut että joojoo kun kaveri näitä juttelee)
Ja valittaa kuinka olisi paljon maatilanemäntänä hommia joita pitää tehdä vaan kun nämä tulee se aika pitää sopia perheelle,påerheellä ei saa olla omia menoja miksi ei kyseiset auttavat ihmiset saa tulla.
(kuten kaverini asian muotoilee)
Valittaa aina kuinka hän ei jaksa niiden käyntejä kun ne vaan tuo lisästressiä enemmän vaikka niiden piti helpottaa kun aloivat heillä käymään.
Olen monasti kysynyt että eikö ne oikeasti leiki lapsen kanssa jos sinä siivoilet, tai siivoisko he, vaan ei lastenhoitopalvelut ja siivouspalvelut pitää ostaa erikseen nämä perhetyöntekijät istuu heillä juo kahvia ja koettaa siinä sitten rupatella ja taas on perheen arki katkaistu kätevästi ja jäi tehokasta työaikaa tekemättä tällä maatalon emännällä kuin isännälläkin.

Minä olen aina ajatellut että näinköhän on nyt noin kun eikö perhetyöntekijän kuulu auttaa niissä hommissa mutta niin isäntä kuin emäntä sanoo samaa, ne vaan istuu ja haluaa jutella vaikka meillä ei olisi aikaa.

Surullista että tällaisia "virkoja" on edes jos oikeasti he ei tee mitään kuten apeekin kertoi ja tämä ystävänikin :(

[QUOTE="hah";24435847]Moni luulee. Luulit väärin. Tuo on varmaan Suomen helpoin työ. Ei tartte kun istua ja kirjottaa raportteja eikä ole väliä mitä sontaa kirjottaa. Sopis hyvin tyhmille, laiskoille ja juoruämmille.[/QUOTE]

Hyvä kun oikaisit tämän harhan.

Kirjoituksesi on varmasti kärjistetty. Olen työskennellyt 2vuotta perhetyössä ja 3 vuotta lastensuojelun perhetyössä eikä kuvauksesi sovi yhteenkään tuntemaani perhetyöntekijään. Usein asiakkaat mieltää perhetyöntekijän yleiseksi kodinkoneeksi ja sylkykupiksi. Lastensuojelun perhetyöntekijä voi YHDESSÄ äidin kanssa tehdä arkisia asioita ja samalla keskustella voinnista ja kuulumisista. Perhetyöntekijän tehtävä on myös ennen kaikkea tarkastella perheen tilannetta ja vointia mahdollisia jatkotoimenpiteitä varten. Mitä sinä odotat perhetyöltä?

Meidän paikkakunnalla on sellainen systeemi (tai oli ainakin ennen) että jokaisen alle 1v perheeseen kaupunki antoi perhetyöntekijän 5kertaa ilmaiseksi :)
Minulla oli viimeisessä raskaudessa valtava turvotus johon ei syytä löytynyt :(
Kun lopulta synnitin ja pääsin kotiinkin olin kuin pallo,
ei sormetkaan juuri taipuneet jalat oli kuin puupölkyt.
Otin tuon avun ilomielin vastaan että joku ulkoilutti lsta kun minun piti pitää jalkoja ylhäällä jotta turvotus laskisi minun piti lääkärin ohjeen mukaan levätä normaalia enemmän.
Soitin tuolle perhetyöntekijälle, ei meinannut tulla kun on niitä oikeaa apua tarvitsevia perheitä.
Taisin siinä sitten itkeäkin jotta tulisi nyt auttamaan.
Tulihan tuo meille, lössähti sohvalle otti aikakausilehden käteen ja oli alkamassa lukemaan sitä :O
Minä sitten puin vauvan päälle lykkäsin vauvani vaunuihin ja sanoin että josko nyt menisi vauvaa vähän työntelemään jotta saan levätä.
Oli sillä ilmettä, kun ei nää oikein meille kuulu tällaiset hommat.
Kyllä tuo sitten meni kun taas itkin ja näytin nilkkani (mitkä nilkat) näytin kuinka ei sormetkaan taivu ja kuinka minun pitää saada levätä jotta turvotus saadaan kuriin,
näytin jopa lääkärin ohjeetkin siinä.
Ihme kyllä tuo sitten auttoi mutta apu oli sitä että hän otti valmiin paketin ovelta ja meni työntelemään pikku lenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja perhetyö;24436034:
Kirjoituksesi on varmasti kärjistetty. Olen työskennellyt 2vuotta perhetyössä ja 3 vuotta lastensuojelun perhetyössä eikä kuvauksesi sovi yhteenkään tuntemaani perhetyöntekijään. Usein asiakkaat mieltää perhetyöntekijän yleiseksi kodinkoneeksi ja sylkykupiksi. Lastensuojelun perhetyöntekijä voi YHDESSÄ äidin kanssa tehdä arkisia asioita ja samalla keskustella voinnista ja kuulumisista. Perhetyöntekijän tehtävä on myös ennen kaikkea tarkastella perheen tilannetta ja vointia mahdollisia jatkotoimenpiteitä varten. Mitä sinä odotat perhetyöltä?

80 v. tätini työskenteli aikoinaan kunnalla kodinhoitajana, asiakkaina olivat pienten lasten perheet kuin myös vanhukset. Työ oli huolehtimista, siivaomsita ja ruoanlaittoa/leipomista. Jossain vaiheessa ko. toiminto ajettiin lähes alas, moni varmaankin nykypäivänä kaipaa tuonkaltaista apua uupumukseen / sairauteen, mutta sitä ei tunnu olevan tarjolla.

Itse kuljin perhetyöntekijän mukana 7 viikon harjoittelun, eikä siinä kyllä persettä sohovalle juurikaan laskettu. Äidin ja lasten kanssa yhdessä tehtiin kotihommia ja leikittiin/ulkoiltiin lasten ja nuorten kanssa samalla keksustellen. Pelailtiin pelejä jne. Oli kyllä perheitä, joissa äiti saattoi häippästä hetkeksi omille asioilleen ja tämä hänelle mahdollistettiinkin. Apu riippui täysin siitä, mitä perhe tunsi tarvitsevansa ja mitä keskustelujen pohajlta pt näki heidän tarvitsevan. Joissakin autettiin kotihommissa, jossakin ajettiin äiti pois kotiympyröistä hetkeksi muualle jne...

Tällainen kokemus minulla.

Itse kuljin perhetyöntekijän mukana 7 viikon harjoittelun, eikä siinä kyllä persettä sohovalle juurikaan laskettu. Äidin ja lasten kanssa yhdessä tehtiin kotihommia ja leikittiin/ulkoiltiin lasten ja nuorten kanssa samalla keksustellen. Pelailtiin pelejä jne. Oli kyllä perheitä, joissa äiti saattoi häippästä hetkeksi omille asioilleen ja tämä hänelle mahdollistettiinkin. Apu riippui täysin siitä, mitä perhe tunsi tarvitsevansa ja mitä keskustelujen pohajlta pt näki heidän tarvitsevan. Joissakin autettiin kotihommissa, jossakin ajettiin äiti pois kotiympyröistä hetkeksi muualle jne...

Tällainen kokemus minulla.

Tuo nyt kuullostaa jo järkevälle avulle.
Kukahan kirjoittaisi tutkimuksen perhetyös sisällön vaihtelu eri kunnissa...?
Näyttää sisältö olevan sen verran kirjavaa.

kuten sanoin täällä toiminta on tätä..ikävä kyllä jos vaikka itse sairastuisin p-työn tekijä tulis ja kirjais etten pysty hoitamaan lapsia ..ja sit varmaan tulis huostaan otto on aika outoa että tullaan sohvallle istumaan eikä auteta perhettä pääsemään pahimman vaiheen yli ...kodinhoitajia ei kuulema enää ole

No jopas on erilaisia kokemuksia.:O

Mun siskon luona käy perhetyöntekijä ja kerrankin tämä oli alkanut siivoamaan tiskipöytää ja sanonut siskolle, että meeppä sä vaikka sohvalle lepäämään.:D Tai jotain vastaavaa. Muutenkin siivoaa, vie lapsia vaunulenkille että vanhemmat saa nukkua tai saavat vähän omaa aikaa ja on tehnyt jopa ruokia valmiiksi pakastimeen. Siis näin mä olen käsittänyt, että perhetyöntekijän kuuluukin toimia?

Tosin siskolla ei ole mistään ls-asiasta kyse vaan ilmeisesti neuvolassa koettiin avun tarjoaminen tarpeelliseksi, kun siskolla uhmaikäinen vilkas poika ja sai kaksoset. En tiedä oliko sillä vaikutusta, että siskolla tuli esikoisen jälkeen synnytyksen jälkeinen masennus. Mutta mielestäni tosi hienoa toimintaa.

Etkö voi valittaa asiasta ylemmälle taholle? Kerro, että tästä on teille enemmän haittaa kuin hyötyä. Ja sitä apua nimenomaan olisitte kaivanneet. Ei keskustelua, vaan ihan konkreettista toimintaa.

Edelleen, ap, kerro miksi teillä käydään? Sanot vain, että on sairas lapsi. Kuitenkin teillä on ls asiakkuus, miksi? Mitä toivot perhetyöltä? Mitä on kirjattu suunnitelmaan? Miksi olet sen hyväksynyt jos et ole tyytyväinen? Yhdessä ne teidän tavoitteet on kirjattu.

Meilläkin käy PT. Koen sen stressaavana koska siivoan ja kiillotan talon jotta pikkutarkkana ne ei valittais, keitän kahvit aj pullat pöytään, istutaan vaan sohvassa ja puhutaan ja puhutaan ja puhutaan.... Meilläkin sairas lapsi ei muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja perhetyö;24436352:
Edelleen, ap, kerro miksi teillä käydään? Sanot vain, että on sairas lapsi. Kuitenkin teillä on ls asiakkuus, miksi? Mitä toivot perhetyöltä? Mitä on kirjattu suunnitelmaan? Miksi olet sen hyväksynyt jos et ole tyytyväinen? Yhdessä ne teidän tavoitteet on kirjattu.

Ls asiakkuus tulee jotta sais tän sohvapottu PT paikalle.Jos et ole Ls asiakas et saapotuua kotiis.

Älä muuten missään tilanteessa kieltäydy perhetyöntekijästä, sitten vasta pulassa olet!!

Ja näille jotka sanovat etteivät ole ls asiakkaita ja perhetyöntekijä käy silti. Las asiakkuus tulee ikäänkuin kaupanpäälle tuon perhetyöntekijän mukana, sitä ei vain aina muisteta mainita.

Älä muuten missään tilanteessa kieltäydy perhetyöntekijästä, sitten vasta pulassa olet!!

Ja näille jotka sanovat etteivät ole ls asiakkaita ja perhetyöntekijä käy silti. Las asiakkuus tulee ikäänkuin kaupanpäälle tuon perhetyöntekijän mukana, sitä ei vain aina muisteta mainita.

meilläpäin ainakin on semmonen kuin ENNALTAEHKÄISEVÄ perhetyö jolloin perhe EI ole lastensuojelu-asiakas vaan perhetyöntekijä käy 10x perheessä ilman mitään lastensuojelu asiakkuutta.

Perhetyö on ennaltaehkäisevää työtä. Lastensuojelun perhetyössä perheellä ls asiakkuus jostain syystä. Joskus asiakkuus aloitetaan, jotta perhetyöntekijän saa, mutta usein asiakkaalla on jo entuudestaan asiakkuus.

Jos perheessä käy neuvolan perhetyöntekijä, ei lastensuojelun asiakkuutta tarvita. Ei myöskään, jos perhetyöntekijä on kotipalvelun kautta (näitä harvemmissa kunnissa). Jos perhetyöntekijä tulee lastensuojelun kautta, silloin perhe on saanut kaupanpäälle myös ls-asiakkuuden.

[QUOTE="minä";24436016]mekin ollaan ihan tava perhe mies on töissä eikä oo mitään muita ongalmia ku lapsen sairaus[/QUOTE]

me olemme kans aivan normi perhe 2 vanhempaa ja 4 lasta.meillä vaan sattui kuolemaan 2 perheenjäsentä tasan 8kk välein.siksi siis meillä käy perhetyöntekijä.
mutta joskus aikoinaan kun saimme ensimmäisen lapsemme alaikäisenä (17v) niin meillä käytiin sohvalla istumassa yms.kun taas nyt täällä tampereella on käynyt ja se ihminen on aivan mahtava.vienyt lapsia kouluun,eilen oli siivonnut koko asunnon kun olin vauvan kanssa sairaalassa käymässä ja mikä paras olen itse pyytänyt hänet meille jo 7.30 että auttaa lasten kanssa aamulla ja vie ekaluokkalaisen kouluun.sitten hän lähtee vatsa klo 15.30..
ja kyllä hänelle on voinut puhua vaikka mistä asioista koska jokainen sana kirjataan ylös.eilen puhui niin kauniisti kuinka ollaan pärjätty ja kuinka hyvä äiti olen kaikesta huolimatta.siis puhui sossuntantalle kun oli se arviopalaveri.

mutta luulen että tämäkin ihminen oli ainut tampereen perhetyöntekijä joka oli näin ihana ja tukeva:)

muuten voit pyyttää jonkun toisen tulemaan teille,näin tein mäkin kun ensimmäisen kanssa oli heti sukset ristissä.

voimia sinulle

me olemme kans aivan normi perhe 2 vanhempaa ja 4 lasta.meillä vaan sattui kuolemaan 2 perheenjäsentä tasan 8kk välein.siksi siis meillä käy perhetyöntekijä.
mutta joskus aikoinaan kun saimme ensimmäisen lapsemme alaikäisenä (17v) niin meillä käytiin sohvalla istumassa yms.kun taas nyt täällä tampereella on käynyt ja se ihminen on aivan mahtava.vienyt lapsia kouluun,eilen oli siivonnut koko asunnon kun olin vauvan kanssa sairaalassa käymässä ja mikä paras olen itse pyytänyt hänet meille jo 7.30 että auttaa lasten kanssa aamulla ja vie ekaluokkalaisen kouluun.sitten hän lähtee vatsa klo 15.30..
ja kyllä hänelle on voinut puhua vaikka mistä asioista koska jokainen sana kirjataan ylös.eilen puhui niin kauniisti kuinka ollaan pärjätty ja kuinka hyvä äiti olen kaikesta huolimatta.siis puhui sossuntantalle kun oli se arviopalaveri.

mutta luulen että tämäkin ihminen oli ainut tampereen perhetyöntekijä joka oli näin ihana ja tukeva:)

muuten voit pyyttää jonkun toisen tulemaan teille,näin tein mäkin kun ensimmäisen kanssa oli heti sukset ristissä.

voimia sinulle
vielä lisäys edelliseeni viestiin että meidän piti tehdä is asiakkuus et saatiin juuri perhetyöntekijä sillain kun itse halusin.

Jos perheessä käy neuvolan perhetyöntekijä, ei lastensuojelun asiakkuutta tarvita. Ei myöskään, jos perhetyöntekijä on kotipalvelun kautta (näitä harvemmissa kunnissa). Jos perhetyöntekijä tulee lastensuojelun kautta, silloin perhe on saanut kaupanpäälle myös ls-asiakkuuden.

OK! Täälä kun vaan neuvolan pt:t ovat myös ls:n perhetyöntekijöitä, joten ls asiakkuus tulee pikavoittona kaupanpäälle.

Kieltämättä mitä täältä on lukenut ja tutuiltakin kuullut niin perhetyöntekijöistä - vai pitäisikö sanoa perhetyöstä yleensä? - on saanut aika ikävän kuvan. Toki siis kuullut positiivistakin, mutta kovin usein näitä että ptt tuottaa äidille vain enemmän työtä.

Meillä on perheessä erityislapset 6v ja 5v sekä vauva. Jos asuttaisiin Suomessa niin varmaan meillekin tarjottaisiin perhetyöntekijää, mutta suoraansanottuna en ottaisi sitä vastaan. Ihan siksi että sen perusteella mitä olen kuullut, en koe että siitä olisi meille apua.

Kyllä, voisin ottaa vastaan lastenhoitoapua ja ollaan itseasiassa haettu ja saatukin pojalle vapaa-ajan avustaja 10h/kk, tarvittaessa hän hoitaa myös tyttöä jolloin äiti/vanhemmat saavat vähän vapaa-aikaa (vauvan kanssa). On ollut tosi iso apu esim. silloin kun päiväkoti on ollut kiinni uaeamman päivän ja miehellä työputki päällä. =)

Myös keskusteluapua voisin kaivata joskus, mutta sitäkin hakisin muualta. Kerran kun oli tosi rankkaa, tartuin neuvolan tarjoukseen käydä juttelemassa heidän kuraattorinsa kanssa. Kahdesti tuolla taisin käydä, mutta koska tällä kuraattorilla ei ollut mitään käsitystä lastemme vammoista ja niistä asioista mitä elämä hidän kanssaan pitää sisällään, koin tuon keskusteluavun rankaksi (kun siis joutui joka juttua vääntämään rautalangasta sen sijaan että olisi saanut purkaa tuntojaan). Sen sijaan otin yhteyttä autismicenteriin johon tyttö kuului ja heidän kuraattorinsa kanssa keskustelu olikin jo ihan erilaista. =) Tuntui ihanalta kun joku ymmärsi heti, sain rauhassa purkaa mieltäni ja plussana päälle pari vinkkiä joiden kautta saatiin asioita sujumaan paremmin.

Myös lastenkasvatuksessa kaipaan useinkin apua ja tukea. En kuitenkaan miltään perhetyöntekijältä jonka kokemus rajoittuu pääosin terveisiin lapsiin ja käytännön apu on sohvalla istumista ja tarkkailua. sen sijaan autismicenterin ohjaajasta/ohjaajista on ollut suuri apu kun heille on voinut niin vanhemmat kuin pk-hoitajat kertoa ongelmakohdista ja ollaan sitten yhdessä kokeilemalla etsitty niihin ratkaisukeinoja jne.

minä sain neuvolasta numeron josta voi kysyä perhetyöntekijää. Soitin itse kun olin raskaana ja kaksi pientä lasta. Väsynytkin olin. Aluksi oli ihan kivaa kun tuli joku apuun joka pesi tuttipullot, viikkasi pyykit, imuroi ja vei lapset pihalle ja itse sain nukkua.

Aika pian vauvan syntymän jälkeen se alkoi kuitenkin ahdistaa, koska itsellä motorisesti hyvin aktiiviset ja kehittyneet lapset, teloivat itseään yms, ja joka helvetin kerran ku se työntekijä tuli niin piti selittää jokainen naarmu ja mustelma. Alkoi kyselemään että mistäs tuo mustelma on tullut jne. No sitten lapsilla todettiin harvinainen vuotohäiriö, joka selitti herkästi tulevat mustelmat mutta kyttäys jatkui silti, ja loppuvaiheessa kun tuli, vei vain lapset pihalle jotta itse saan siivota, vaikka hänen käyntiensä tarkoitus oli se että saan levätä... Huoh. aikaa kertaan oli varattu aina "2h", mutta tuli aina 30min myöhässä sovitusta ja lähti 30min etuajassa jotta ehti seuraavaan paikkaan.

Joka kerran muisti mainita, että kun te ette ole lastensuojelutapaus, niin ette ole etusijalla, toisaalta kyllä ymmärrän sen mutta täytyykö pakottava tarve olla, että saa apua????

Nykyään tässä kunnassa on kaksi perhetyöntekijää, ja on ihana kun kaverini luona käy tämä toinen, niin hän on lasten kanssa ja siivoaa yms. Ja on 4-8h kerralla tarpeen mukaan. ihana.

[QUOTE="...";24437726]

Joka kerran muisti mainita, että kun te ette ole lastensuojelutapaus, niin ette ole etusijalla, toisaalta kyllä ymmärrän sen mutta täytyykö pakottava tarve olla, että saa apua????

[/QUOTE]

Tämä oli myös meidän perhetyöntekijän lempilauseita, meille piti kaupungin maksaa siis 5 kertaa tuo ilmaiseksi ja aina tappelulla sen sitten sain, ja viimeistä 5kertaa en saanut koskaan kun me emme olleet ls- tapaus.
Jotenkin tuli viimeisestä puhelusta sinne suunnille tunne että tämä nauvolan kautta tapahtuva "apu" on sossun kyttäystä?
Luulisi että yhteiskunnalle tulisi halvemmaksi tukea lupaamallaan tavalla pikkulapsi perheitä.

Yhteistyössä