Alkuperäinen kirjoittaja ellu:
Alkuperäinen kirjoittaja heip:
terapiasta olisi varmasti apua =)
terveyskeskuksessa omalääkäri voi kirjoittaa lähetteen.
sinulla on oikeus nauttia elämästäsi!
Näin juuri. Ei kuulosta kovin normaalilta. Itskin olen ujo, mutta en nyt sentään noin ujo! Tuosta on sulle selvästi ongelmaa ja haittaa ja voit saada potkut töistä tuon takia, kun et sopeudu jooukkoon. Meidän firmasta ainakin yksi pistettiin pihalle (toimistotyöntekijä) sinun moisen käytöksen vuoksi, vaikka työnsä tekikin hyvin.
Ei sinne terapiaan kuulkaa noin vaan pääse lääkärikäynnin jälkeen. Suomessa on jo useamman vuoden ajettu mielenterveyspalveluja alas, eikä oikeastikaan sairaiden ole enää helppo saada hoitoa itselleen. Terapiaan on mahdollista päästä, kunhan psyk. polilla on ensin käynyt vähintään 10 kertaa arviontikäynneillä, ja sen jälkeen kela HARKITSEE myönnetäänkö ks. henkilölle terapiaa. Psyk. polille päästäkseen tarvitsee käydä ensin terveyskeskuslääkärillä, jotka ovat nykyään todella nihkeitä kirjhoittamaan lähetteen psyk. polille. Jos tuon lähetteen onnistut saamaan, niin voi sekin tulla vielä moneen otteeseen bumerangina takaisisn psyk.polilta. En nyt tahdo masentaa tällä faktalla ketään, mutta pelkän ujouden takia tuskin kukaan pääsee suomessa terapiaan, ellei maksa käyntejään itse.
Mulla on itselläni ollut järkyttävä lapsuus, sairastan nykyään kaksisuuntaista mielialahäiriötä, ja vaikka edellisen raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen olin todella masentunut, en edelleenkään ole saanut mitään apua nyt uudessa raskaudessani, enkä kyllä monen vuoden sairastamisenikaan aikana ole pitkälle päässyt. Olen käynyt jo useamman vuoden psyk. polilla, ja kelalle on mennyt 3 hakemusta tuetusta terapiasta, mutta vieläkään ei ole mennyt läpi. Ja minä jos soku tarvitsisin tertapiaa, itsemurhayrityksiä on takana jo 6, ja mulla menee suurin osa elämästä siihen, että pelkään, murehdin menneisyyttäni ja masentelen. Ja vaikka neuvolassa, psyk.polilla ja terveyskeskuksessa on tieto mun sairaudesta ja synnytyksen jälkeiserstä masennuksesta, mut just potkaistiin ilmaisesta ryhmäterapiastakin ulos sillä perusteella, että "sun kannattaa mielummin jäädä kotiin kasvattamaan mahaa." Mua oiikeasti pelottaa että masennun tässäkin raskaudessa, enkä silti saa apua. Joten ehkä seuraavan kerran kun lohdutatte jotain, että pääset terapiaan kun meet lääkäriin, niin miettikää uudestaan onko se sittenkään niin yksinkertaista.