Huonoja uutisia tv-luvattomille.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmin paikka:(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25085952]Tämä juuri kertoo, miten pöhlöjä osa ihmisistä on. Laki YLE:n velvollisuuksista määrittelee sen, että se ei voi olla kortillinen maksukanava. Sillä on tiedonvälitykseen liittyviä velvollisuuksia, jotka on ylläpidettävä, vaikka osa kansalaisista väittääkin, että eivät sitä koskaan katsele. Niiden velvoitteiden ylläpitäminen maksaa katselitte tai ette. Siksi olisi hyvä, että TV-maksu olisi asuntokohtainen tai sitten valtion budjettiin verovaroin kerättävä.

Ilmeisesti osalla nykyisistä kansalaista ei ole yhteiskuntaa kohtaan mitään velvoitteita, vain oikeuksia peräänkuulutetaan, mikä näkyy kyllä, kun katsoo ympärilleen.[/QUOTE]

Meillä on paljonkin velvotteita, veronmaksu on yksi niistä. Mutta se, että kansalaisten pitää rahoittaa YLE, on se näistä velvoitteista se pienin. Koska joskus on asetettu, huom. ennen mainostelevisiota tämä maksullinen kanavalaki ja sitä pidetään nyt väkisin yllä. Samat tiedotteet ynnä muut löytyvät joko netin, tai sitten mainostelevision kautta. YLE ei siis ole mikään välttämättömyys tai ainoa tiedonlähde.

Oikeudelle tuli nyt kiire asettaa uusia lakeja koskien YLEä, koska kansalaiset ovat selvästi sitä mieltä, että televisiolupamaksu on liian korkea suhteessa tarjontaan. Tässä varmaan suurin syy siihen, että miksi maksut jätetään maksamatta.

Ethän sinäkään ostaisi 100gr jauhelihaa hanhen maksan hinnalla joka kukausi.

YLE ei ole mikään sivistyksen mittari. Veikkaanpa, että et voisi väitellä itseäsi esim. tohtoriksi seuraamalla pelkästään YLEä. Siihen tarvitset nettiyhteyden ja ostetun tutkinnon Venäjältä :D Mikäli ei rahkeet muuten riitä.
Kyllä kirjallisuus lisää ihmisen tietoa paremmin kuin YLEn tarjoamat pintapuoliset dokumentit.

Ja ihan yhtä sivistynyttä ohjelmaa tulee muualtakin. On täysin ihmisen päätettävissä, että mitä haluaa katsella.

Alkuperäinen kirjoittaja sääli;25086136:
Jos se olisi meille kaikille vain nuo, niin kohta ei olisi koko yhteiskuntaa. Asiaan kannattanee perehtyä! Vielä ei ole ehkä myöhäistä. Voisi tuoda ryhtiä selkärankaan! Meille kaikille tarjolla olevassa peruskoulussa asiasta jo puhutaan mutta totuushan on, että jo siellä on syrjäytymässä olevia nuoria jotka eivät jaksa välittää tai eivät vain ymmärrä. :(

Suomalaiset on totutettu olemaan huolehtimatta itse omasta toimeentulosta, mutta ajat ovat muuttumassa ja kohta vallalla on ns viidakonlait, eli jokainen huolehtikoon itsestänsä parhaan kykynsä mukaan.

Tarkastaja oli nähnyt TV:n ja asukas vöitti ottaneensa siitä lähettimen pois ja köyttävänsä valokuvakehyksenä !

IHAN eri asia kuin se, että normitilanteessa et päästä TV tarkastajaa sisään

Missä näin lukee? Ei ainakaan tuossa Hesarin jutussa. Ei siinä mainita, että tarkastaja olisi nähnyt television eikä myöskään, että asukas olisi väittänyt käyttäneensä sitä valokuvakehyksenä. Siinä ainoastaan mainitaan, että Sonyn sivuilla lukee että sitä voi käyttää myös digitaalisena valokuvakehyksenä.

[QUOTE="vieras";25086114]Uskoisinpa, että näillekin kaikille kanaville riittää katsojia ja kuuntelijoita. YLE lähettää yleissivistävää ohjelmaa useilla kanavilla. Jos joku ei halua tätä sivistystä, niin olkoon. YLE myös lähettää hiukan erityyppistä viihdettä kuin kaupalliset kanavat, joiden tarjonta on aika yksipuolista ja perustuu vain hetken suosikkeihin. Jos YLE:n toimintaa alettaisiin ylläpitämään vain noiden kysymiesi velvollisuuksien ylläpitämiseen, tulisi siitäkin varmaan sanomista.
Koska peruskustannukset ovat aina olemassa, on järkevää lähettää muutakin ohjelmaa.

Mielenkiintoista oli toisaalta lukea Kauppalehdestä, kuinka kaupalliset kanavat tekevät miljoonien tappioita vuosittain. Huonoin taisi tehdä 11. mil liikevaihdolla 9 mil. tappiota. Olisiko ollut TV5.[/QUOTE]

YLE tuottaa tappiota 500 miljoonaa per vuosi...

[QUOTE="vieras";25086042]Mistä lähtien nettisivun ylläpitämiseen on tarvinnut olla tv-toimilupa?[/QUOTE]

Luehan nyt käyty keskustelu uudestaan. Missään vaiheessa ei kukaan ole tuollaista kirjoittanut. Tv-lupamaksun kerääminen edellyttää oletettavasti tv-toimilupaa. Siitähän tässä oli kyse, ei nettisivujen ylläpitämisestä.

Luetun ymmärtäminen...

[QUOTE="hmm";25086065]Mun mielestä tää ei vielä riitä maksun perusteeksi, siis Areenaa saa katsoa ilman lupaa, vasta jos tietokoneessa on viritin eli voi ottaa vastaan suoraa tv-lähetystä niin on maksamisen aika. Korjatkaa jos olen väärässä.[/QUOTE]

Voi olla näinkin. Olisiko jollain varmaa tietoa asiasta?

No mun mielestä koko tv-maksu on turha. Olen sen maksanut kyllä mut koska sitä maksetaan YLEn kanavien takia ja mä en niitä kato niin ihan perseestä. Olis sitte niin että ne YLEn kanavat ei näy jos ei maksa.

Samaa mieltä. Samaa mieltä myös siitä että Yle kortille.
Vaikka en katso, ei se tarkoita että lukisin seiskaa tai tilaisin bb:tä. En katso juurikaan mitään tv:stä, hyvin harvoin jotain kokkiohjelmaa. En pidä sarjojen seuraamisesta.

[QUOTE="Mamma italiana";25085877]minusta perusinformaation pitàisi olla maksutonta kaikille[/QUOTE]

Se voisi olla todellakin maksutonta, mutta ilmaista se ei voi olla, kuten ei mikään tässä yhteiskunnassa. Siksi se pitäisi järjestää juuri aikaisemmin suunnitellulla TV-maksulla, joka olisi asuntokohtainen tai sitten verona. Joka tapauksessa se tulee olemaan tavalla tai toisella maksullinen. Ehkä olisi monille helpompaa, jos nykyinen TV-lupa korvattaisiin jollakin toisella maksulla, jota nämä ihmiset eivät joutuisi erikseen ajattelemaan. Eihän itäsuomalainen duunari ajattele palkkapäivänä sitäkään, mikä osuus palkasta ennakonpidätyksen muodossa menee Turun saariston lauttayhteyksien maksuttomaan ylläpitoon, joita hän ei koskaan elämässään käytä.

• Tykkää
Reactions: versatile
[QUOTE="vieras";25086232]YLE tuottaa tappiota 500 miljoonaa per vuosi...[/QUOTE]

Siksi pitääkin alkaa keräämään tuloja YLE:lle jollakin tavalla. Suomen valtiokin tuottaa tappiota noin viisikymmentä miljardia vuodessa ja osa meistä joutuu tämän tappion kattamiseksi maksamaan tuon summan omalla työllään. Osa taas ei osallistu tähän velanmaksuun millään tavalla.

Ketun urpot. Yhdessäkään kodissa ei sitten varmaan katota esim pikku kakkosta, tai muita kakkosen lastenohjelmia?
Aika vähiin jäis kotimaiset tuotannot, koska suurin osa niistä rahoitetaan juurikin noilla tv-lupamaksuilla.
Ja aika säälittävää, jos luottaisitte täysin mainostuloilla olevan kanavan uutistuotantoon...
Ja milläs rahoilla sitten kustannettaisiin viranomaistiedotukset, yleiset hätätiedotteet yms. Niidenkin tiedotusvalmius on ylen kontolla.

• Tykkää
Reactions: versatile
[QUOTE="hah";25086315]Siksi pitääkin alkaa keräämään tuloja YLE:lle jollakin tavalla. Suomen valtiokin tuottaa tappiota noin viisikymmentä miljardia vuodessa ja osa meistä joutuu tämän tappion kattamiseksi maksamaan tuon summan omalla työllään. Osa taas ei osallistu tähän velanmaksuun millään tavalla.[/QUOTE]
Mitäs luulet, mikä rahasumma ois YLElle riittävä voidakseen suorittaa lain sille määrittelemät tehtävät? Vai onko vain taivas rajana organisaation kasvulle?

Pitààkò kakkosasunnon (mòkki etc) telkkaristakin maksaa?

Pitää jos joku muu katselee sitä siellä samaan aikaan kun sinä katselet telkkaria ykkösessä. Eli jos on mahdollista, että eri ruokakuntaan kuuluva katselee telkkaa. Jos vaikka vuokraat tai lainaat mökkiäsi niin pitää. Jos vain itse katselet telkkaa vuoroin kotona ja mökillä niin silloin ei tarvitse mökille eri lupaa. Näin minä olen ymmärtänyt.

Pitää jos joku muu katselee sitä siellä samaan aikaan kun sinä katselet telkkaria ykkösessä. Eli jos on mahdollista, että eri ruokakuntaan kuuluva katselee telkkaa. Jos vaikka vuokraat tai lainaat mökkiäsi niin pitää. Jos vain itse katselet telkkaa vuoroin kotona ja mökillä niin silloin ei tarvitse mökille eri lupaa. Näin minä olen ymmärtänyt.

Entàs jos ykkòsasunto on jossain toisessa maassa ja kukaan ei kattele Suomen telkkaria sillà aikaa kun olet pois kakkosasunnosta?

[QUOTE="vieras";25085925]Vastasit itse kysymykseesi: YLEn korttia ei kovinkaan moni ostaisi ja YLEn suojatyöpaikkalaiset saisivat kenkää.[/QUOTE]

Ylen kanavien osuus TV:n katselusta oli 45,2% vuonna 2010 eli kyllä Ylen ohjelmista kiinnostuneita on. TV-kanavista Ylen TV1 on suosituin ja TV2 kolmanneksi suosituin kanava Suomessa.

sitä mä oon miettinyt, että voiko telkkaria katsoa ilman antennia? tarviiko siihen muuta ku telkkarinsisäisen digilaitteen? ku meil ei oo ollu kanavia vuosiin, ei koko digiaikana, mut on meillä tv kun lapset ja mies pelaa konsolipelejä niin näyttönä sitä varten. ja siinä on kai digivastaanotin sisäisenä, mut antennia meillä ei oo ja sekuntiakaan tosta ei oo kanavia katsottu, en tosiaan tiä et onko se edes mahdollista. omakotitalossa asutaan.

Entàs jos ykkòsasunto on jossain toisessa maassa ja kukaan ei kattele Suomen telkkaria sillà aikaa kun olet pois kakkosasunnosta?

Suomessa oleva tv-maksu ei varmaankaan ulotu muihin maihin. Mutta jos Suomessa olevassa asunnossa on telkkari niin silloin siitä on maksettava. Jos asunnossa ei kukaan oleskele eikä telkkaria katsele niin siitä voi hakea vapautuksen sille ajalle kun on pois. Tämä siis taas mutua. Kannattaa selvittää tv-maksuhallinnosta.
Me esim saatiin vapautus tv-maksusta tilanteessa jossa tv oli 500km päässä myynnissä olevassa talossamme jossa kukaan ei puolen vuoden myynnin aikana tosiasiallisesti oleskellut kuin satunnaisesti viikonloppuisin. Olihan siellä aina välillä käytävä katsomassa että kaikki ok. Siellä missä tosiasiassa asuimme ja olimme, oli tv-maksu kunnossa.

[QUOTE="vieras";25086218]Missä näin lukee? Ei ainakaan tuossa Hesarin jutussa. Ei siinä mainita, että tarkastaja olisi nähnyt television eikä myöskään, että asukas olisi väittänyt käyttäneensä sitä valokuvakehyksenä. Siinä ainoastaan mainitaan, että Sonyn sivuilla lukee että sitä voi käyttää myös digitaalisena valokuvakehyksenä.[/QUOTE]

Sonyn 40W4 000-merkkisen taulutelevision omistaja oli ovella selittänyt, että hänellä on televisio, mutta hänen laitteessaan ei ole viritintä eikä hän myöskään omista digiboksia.

ELI ei todellkaan voi määrätä maksua, sillä, että ei päästä tarkastajaa sisään

OPETELKAA LUKEMAAN

Sonyn 40W4 000-merkkisen taulutelevision omistaja oli ovella selittänyt, että hänellä on televisio, mutta hänen laitteessaan ei ole viritintä eikä hän myöskään omista digiboksia.

ELI ei todellkaan voi määrätä maksua, sillä, että ei päästä tarkastajaa sisään

OPETELKAA LUKEMAAN
Voi ja tuon perusteella tuleekin määrätä maksu, ellei henkilö osoita tuolla hetkellä, että television viritin on poistettu joko teknisellä dokumentilla (ei tarvitse päästää tarkastajaa sisään) tai antamalla tarkastajan tutkia laitteen. Jälkikäteen asian todistaminen on myöhäistä.

[QUOTE="mä";25086495]Voi ja tuon perusteella tuleekin määrätä maksu, ellei henkilö osoita tuolla hetkellä, että television viritin on poistettu joko teknisellä dokumentilla (ei tarvitse päästää tarkastajaa sisään) tai antamalla tarkastajan tutkia laitteen. Jälkikäteen asian todistaminen on myöhäistä.[/QUOTE]

EI VOI, jos sanoo, että EI OLE TELEVISIOTA

Tämä urpo on myöntänyt että hänellä ON televisio, josta poistettu viritin !!! Ihan eri asia kuin se, että täällä taas väitetään, että Tv lupa pitää maksaa jos ei päästä sisään ja sanoo että ei ole televisiota... että täällä on tyhmiä ihmisiä

Yhteistyössä