Hyvää pyhäinpäivää vaan minullekin / Karkki vai kepponen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pyhäinpäivä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pyhäinpäivä

Vieras
Hyvää pyhäinpäivää vaan kun muutenkin raskas päivä tämä on niin naapuruston (uudet naapurit) tenavat tuli ovemme taakse ja sieltähän se kysymys iloisesti raikasi Karkki vai kepponen?
Kerroin ettemme vietä halloweenia vaan tänään on pyhäinpäivä ja voi olla monelle aika raskaskin päivä joten pyysin jos seuraavan oven luona sitten ensin kysyisi vaikkapa että vietättekö halloweenia ja sitten se kysymys :)
Nämä lapset ihmetteli vastaustani sillä meillä palaa kynttilä lyhdyssä terassilla ja sanoivat että vanhemmat oli neuvoneet jos se palaa niin voi silloin mennä :O
Samoin lapset ei tuntuneet tietävän mikä on pyhäinpäivä ja pyysikin minua sitten kertomaan ja kerroin vaan hyvin lyhyesti että itse sen koen olevan minulle sellainen päivä kun muistelen rakkaita kuolleita ystäviä ja sukulaisia ja viedään kynttilä hautuumaalle ja tämä siis riitti näille lapsille vastaukseksi.
Vaan Mitä Ihmettä,
sain yhden perheen kiukkusen vanhemman oveni taakse kun olin heidän pikku piltille mennyt selittämään jotain näin vakavaa ja "synkkää" ja kamalaa asiaa kuin kuolema :O
Ei lasten kuulemma näin vakavia asioita tarvi lapsena käsitellä ja olen nyt vähintään hoitoa vailla kun lapsille siis puhuin kuulemma synkkiä.
Ja mikähän juhla heidän mieestään halloween on jos ei synkkä jossa palvotaan ties mitä noitia.
Olin hiukan suu auki sillä en nyt ollut ajatellut että joku oikeasti ottaa herneet tuosta nenäänsä ja en saanut juuri puheenvuoroakaan kiukkuavan vanhemman edessä joten hän siis kirjaimellisesti haukkui minut ja poistui paikalta :O
Että jos nyt satut olemaan palstamamma perhe niin ihan tiedoksi kannattaa lukea kalenteria milloin ihmisten ovien taakse voi mennä ja muutenkin onko nyt niin soveliasta karkki ja keppostella täällä Suomessa jossa tuollainen ei ole niin
tapanakaan,
tai ainakin sopia etukäteen kenelle menee.
Ja toiseksi olisin ihan uteliaisuudesta halunnut tietää miten terassilla lyhdyssä palava kynttilä on sinusta merkki että tuonne taloon voi mennä?

Anteeksi virheet suututtaa vaan niin paljon :(

No, mun mielestä karkittelijat oli liikkeellä eilen. Mutta naapuruston lapset ei voi tietää, että olet ehkä menettänyt jonkun läheisesi vuoden aikana. Ja lyhty kertoo, että teillä ollaan kotona.
Olen kyllä samaa mieltä, että lasten kuuluu tietää, miksi pyhäinpäivää vietetään. Toisaalta maailma muuttuu, eikä hallloweenistakaan voi oikein ketään tuomita.
Että nyt tuli turha törmäyskurssi, kun molemmilta osapuolilta puuttuu suvaitsevasuutta

Olen ymmärtänyt että usassa ihmiset laittavat kuistin valon palamaan jos saa mennä keppostelemaan, eli kyselemään karkki vai kepponen...

Mutta jos suomessa joku laittaa lyhdyn terassille, niin ei se ole mikään lupa tulla ovella. Halloweenia ei vielä edes kunnolla suomessa juhlita, joten outoa sinänsä sanoa lapsille että hei tuolla on kynttilä terassilla, nyt saatte mennä soittelemaan ovikelloa. :o

Mulla kynttilä myös terassilla/parvekkeella, koska en hautausmaalle lähtenyt.

Selitit lapsille mikä pyhäpäivä on, joten et tehnyt mitään väärää. Tänään ei ole Halloween, tänään on Pyhäpäivä. Kaksi täysin eriaisiaa. Ihmiset ei vaan sitä tajua!

Vähän OT, mut mua jaksaa ihmetyttää vanhemmat, joiden mielestä lapsille ei saa puhua kuolemasta. Totuus nyt kuitenkin on, että ihmisiä kuolee eikä koskaan voi tietää milloin niin käy omassa lähipiirissä. Luulisi lapsille olevan helpompaa käsitellä läheisen kuolemaa, jos niille on edes kerrottu kuolemasta joskus. Onhan se vaikea aihe käsitellä, mutta käsittelemättä jättäminen on mun mielestä suurempi ongelma.

No siis etkö vaan voinut antaa niille karkkia ja that´s it :)
Piti alkaa vauhkoamaan, etten vietä sitä ja tätä, menkää muualle ja tehkää niin ja näin...
Ja minusta on outoa alkaa puhumaan jostain kuolleista siinä.

mitenniin ap:lta puuttuu suvaitsevaisuutta??? eihän se niitä lapsia estänyt halloweenia viettämästä? kertoi mun mielestä vaan että ne eivät sitä vietä. ja tosiaan munki mielestä on suorastaan häpeällistä että vainajien muisto päivänä pitää tuollaista hölyn pölyn juhlaa viettää. eikö kalenterissa olisi ollut yli 300 muutakin päivää.

[QUOTE="ert";29168585]No siis etkö vaan voinut antaa niille karkkia ja that´s it :)
Piti alkaa vauhkoamaan, etten vietä sitä ja tätä, menkää muualle ja tehkää niin ja näin...
Ja minusta on outoa alkaa puhumaan jostain kuolleista siinä.[/QUOTE]

Siis miksi olisin antanut karkkia?
Minulle on tänään pyhäpäivä ja muistelen rakkaitani.
Ei minulle edes ollut karkkia ja ne lapset itse kiinnostuneena tietenkin kysyi miksi en vietä halloweenia miksi en saa kertoa syytä siihen,
miksi minun kuuluu taipua siihen että joku ei kunnioita pyhäinpäivää, vai oliko kyseessä sinun lapsesi ;)
Tietääkseni myös mitä nyt tutkin tuota halloweenia niin sehän oli jo tortaina.
Minusta on jopa sivistymätöntä vanhemmilta ettei ole lapsille kerrottu pyhäinpäivästä tai kuolemasta.

Mua ainakin harmittaa, kun koko viikon, siis ihan koko viikon ma-la, on ovikello soinut ja siellä on ollut lapsia kyselemässä, että karkki vai kepponen. Eräät pojat tulivat ihan ilman naamiaisasuja, huput silmillä tiistaina pimputtelemaan. Heille tuli kyllä tuiskahdettua, että missä on teidän naamiaisasut ja nyt ei ole Halloween ja sitä paitsi teillä on nyt ihan väärä mannerkin tuolle meiningille.

Joo, en ole hyvällä päällä, jos herään torkuilta johonkin jonnin joutavaan...

Alkuperäinen kirjoittaja pyhäinpäivä;29168615:
Siis miksi olisin antanut karkkia?
Minulle on tänään pyhäpäivä ja muistelen rakkaitani.
Ei minulle edes ollut karkkia ja ne lapset itse kiinnostuneena tietenkin kysyi miksi en vietä halloweenia miksi en saa kertoa syytä siihen,
miksi minun kuuluu taipua siihen että joku ei kunnioita pyhäinpäivää, vai oliko kyseessä sinun lapsesi ;)
Tietääkseni myös mitä nyt tutkin tuota halloweenia niin sehän oli jo tortaina.
Minusta on jopa sivistymätöntä vanhemmilta ettei ole lapsille kerrottu pyhäinpäivästä tai kuolemasta.

No siksi, kun tulivat ovelle. En minäkään vietä pääsiäistä mutta annan virpojien tulla ja palkitsen.

Juu mun olemattomat lapset kiusasi sua ;)

[QUOTE="ert";29168721]No siksi, kun tulivat ovelle. En minäkään vietä pääsiäistä mutta annan virpojien tulla ja palkitsen.

Juu mun olemattomat lapset kiusasi sua ;)[/QUOTE]

Ja mistähän minä karkkia olisin taikonut?
En todellakaan edes ajatellut että joku voi tulla pyhäinpäivänä karkkikerjuulle.
Ja mitä tässäkin ketjussa on tullut ilmi jossakin on käyty kerjuulla koko viikon.

Halloween on anglosaksisissa maissa pyhäinpäivän aattona lokakuun viimeisenä päivänä 31.10. vietettävä juhlapäivä, alkuaan muinaisten kelttien talven alkamisen päivä samhain, jolloin vainajahenkien uskottiin liikkuvan. Nimi on lyhenne englannin sanoista ”All Hallows' Eve” eli pyhäinpäivän aatto.

Halloweeniä on vietetty Euroopassa vanhastaan kelttiläisen perinteen vaikuttamissa anglosaksisissa maissa, kuten Englannissa, Skotlannissa ja Irlannissa. Esimerkiksi Suomessa juhla tunnetaan kuitenkin ennen muuta amerikkalaisessa muodossaan. Yhdysvaltoihin juhlan toivat irlantilaiset ja skotlantilaiset siirtolaiset, ja se on nykyisin Yhdysvalloissa joulun jälkeen suosituin juhla.

Alkuperäinen kirjoittaja pyhäinpäivä;29168729:
Ja mistähän minä karkkia olisin taikonut?
En todellakaan edes ajatellut että joku voi tulla pyhäinpäivänä karkkikerjuulle.
Ja mitä tässäkin ketjussa on tullut ilmi jossakin on käyty kerjuulla koko viikon.

Noh, omenatkin on kivoja :) Ymmärrän, jos ei ole antaa palkkiota mutta asian voi vain kuitata sillä ja jatkaa elämäänsä. Vai mikä tästä asiasta tekee täällä pällistelemisen arvoisen? Se että joku äiti jaksoi järkätä bileet ja antoi lastensa huvitella?

Meillä juhlitaan halloweeneja yhdessä ystävien kanssa. Naamiaiset, kaikki pukeutuu ainakin jotenkin, myös aikuiset.
Kunhan on syy kokoontua yhteen, lapset nauttivat pukeutumisesta.
Emme käy ovilta oville kiertämässä.
Pääsiäisenäkin lapset saavat käydä vain tuttujen ovien takana, naapurit, sukulaiset tms. joista tiedämme, että lapsilla on lupa käydä.

[QUOTE="ert";29168747]Noh, omenatkin on kivoja :) Ymmärrän, jos ei ole antaa palkkiota mutta asian voi vain kuitata sillä ja jatkaa elämäänsä. Vai mikä tästä asiasta tekee täällä pällistelemisen arvoisen? Se että joku äiti jaksoi järkätä bileet ja antoi lastensa huvitella?[/QUOTE]

Se että joku vanhempi jaksaa itse nähdä oikein vaivaa tullakseen minun oveni taakse minut haukkumaan kuinka kerroin lapsille mikä on pyhäinpäivä ja kuinka en nyt heidän pilteille antanut karkkia, se tässä oli ongelma.
Mitään ongelmaa ei ollut, lapset otti asian hyvin ja koetin vastata kysymykseen niin lyhyesti ja helposti kuin mahdollista.
Ongelman asiasta teki tuo vanhempi joka ei voi kunnioittaa toisten pyhäinpäivää tulemalla vauhkoamaan oveni taakse.

Alkuperäinen kirjoittaja pyhäinpäivä;29168794:
Se että joku vanhempi jaksaa itse nähdä oikein vaivaa tullakseen minun oveni taakse minut haukkumaan kuinka kerroin lapsille mikä on pyhäinpäivä ja kuinka en nyt heidän pilteille antanut karkkia, se tässä oli ongelma.
Mitään ongelmaa ei ollut, lapset otti asian hyvin ja koetin vastata kysymykseen niin lyhyesti ja helposti kuin mahdollista.
Ongelman asiasta teki tuo vanhempi joka ei voi kunnioittaa toisten pyhäinpäivää tulemalla vauhkoamaan oveni taakse.

Sitten sä vauhkoat täällä.

Minusta ap toimi hienosti,että kertoi lapsille asian ja ihan asiallisesti.
Mä en anna lasten viettää halloweeniä. meillä vietetään rauhallista pyhäinpäivää ja olisin toiminu ihan samallain kuin ap.kin.

[QUOTE="ert";29168820]Sitten sä vauhkoat täällä.[/QUOTE]

Ihan miten vaan ;)
Jos saan tällä edes tajuamaan sen yhdenkin itsekkään vanhemman että sopikaa ne paikat ja päivät milloin menette toisten ovien taakse. Se lyhty ei tosiaan ole mikään meille saa tulla merkki ;)

Alkuperäinen kirjoittaja pyhäinpäivä;29168837:
Ihan miten vaan ;)
Jos saan tällä edes tajuamaan sen yhdenkin itsekkään vanhemman että sopikaa ne paikat ja päivät milloin menette toisten ovien taakse. Se lyhty ei tosiaan ole mikään meille saa tulla merkki ;)

No se on tullut, tosin vain tällä palstalla, selväksi, ettei lapset ole tervetulleita pääsiäisenä tai milloinkaan "räkänokkailemaan" ovien taakse.
Musta noita hauskoja lastenjuhlia on kovin vähän...

Mut se tästä.

Voi jösses. Olisinpa itsekin vihainen sijassasi, ja varmaan kävisin laukomassa tuolle yhdelle mutsille vähän takaisin, jos et suutasi saanut siinä vaiheessa auki, kun hän tuli sinulle aukomaan ja sinua haukkumaan. Helvetti sentään, pitäköön kakaransa kotona, jos pelottaa, että joku vaikka niille kertoa, mitä pyhäinpäivä oikeasti tarkoittaa.

[QUOTE="ert";29168841]No se on tullut, tosin vain tällä palstalla, selväksi, ettei lapset ole tervetulleita pääsiäisenä tai milloinkaan "räkänokkailemaan" ovien taakse.
Musta noita hauskoja lastenjuhlia on kovin vähän...

Mut se tästä.[/QUOTE]

Kyllä meille lapset on tervetulleita virpomaan ja nuuttina nuuttipukittelemaan mutta tämä halloweeni jota vietetään koko viikko? Menee mielestäni jo liian pitkälle ja siksi olisi ehkä hyvä sopia etukäteen ;)
(eikö jo 2 karkin kerjuu juhlaa vuodessa riitä?)
Muutenkin koko halloweeni kun on meillä Suomessa lähinnä naamiais juhla eikä karkinkerjuu ovelta ovelle juhla ;)
Miksi ei voi sen vertaa perehtyä ja katsoa mitä meidän omassa allakassa lukee ja ajatella että ehkä joku oikeasti haluaa sitä päivää viettää mikä on ;)
Mutta ei siinä, anna sinä vaikka jokapäivä naapurustosi lapsille karkkeja, minä en valitettavasti näin ole varautunut.

Yhteistyössä