ihmettelyä eräästä lapsen hoitoon viemisketjusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja olen puhunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

olen puhunut

Vieras
en ihan koko ketjua jaksanut lukea, mutta mielessä kävi, että kuinka 2vuotiaan raskaana oleva äiti on päätynyt yksinhuoltajaksi?
eikö ihmiset ollenkaan ajttele, että kenenkä kanssa niitä lapsia tekee?

ja miksi kotona oleva tarvitsee tarhapaikan? oman uupumuksen vuoksi? toinen lapsi ei ole edes vielä synytynyt, olisiko kannattanut harkita tätä toista lasta suunnitellessa, että onko se sittenkään ihan järkevä ratakaisu siinä tilanteessa, jos tiedostaa jo oman uupumisensa?

tukiverkostojen puuttumisesta täällä myös keskustellaan usein, eikö tämä tukiverkostojen puuttuminen ole millään tavalla tiedossa ennen lapsien tekemistä? vai luottavatko nämä helposti uupuvat ihmiset sitten siihen, että mahdollisen loppuunpalamisen myötä tukiverkostoja on, ja ilmaiset hoitopaikat järjestyvät lapsille tuosta vaan?

mun mielestä on todella väärin, että moni yli 3vuotiaan äiti ja isä tuskastelee työhönpaluun yhteydessä siitä, että päiväkotipaikkoja ei ole tarjolla, koska päiväkodit täytyyvät näillä 0-maksuluokan virikehoitolapsilla.

mielestäni koko subjektiivinen hoito-oikeus tulisi poistaa, niin vähenisi näiden ongelmatapausten lapsentekovimmakin, koska joutuisivat itse hoitamaan omat lapsensa.

kyllä sitä itsekkin oli välillä todella väsynyt kolmen alle 4vuotiaan kanssa, miehen reissatessa työnpuolesta pitkin maailmaa, tukiverkostoja meilläkään ei ole ollut, e oli kyllä varsin hyvin tiedossa ennen lapsiakin, silti mieleenikään ei tullut sysätä isompia lapsia hoitoon uuden vauvan tullessa taloon.
jos olisin tiedostanut yhden lapsen jälkeen, että en jaksa hoitaa heitä kotona yhtäaikaa, en olisi todellakaan lähtenyt lisää lapsia tekemään, onhan se todella väärin sitä esikoistakin kohtaan, ikäänkuin rankaistaan lasta siitä, että äiti on vähän väsynyt.

ja 2vuotias ei tarvitse kotia kummempia virikkeitä saati kavereiden seuraa tai päivittäin toistuvaa ohjattua toimintaa.
2vuotiaalle lapsellle riittää toimiva arki oman vanhemman seurassa, päivittäinen ulkoilu ja perheen kanssa yhdessä oleminen.
Lapsi alkaa vasta siinä 4vuotiana kaivata leikkikavereita.

Mä olen niin samaa mieltä sun kanssas. Ehkäpä työssäkäyviltäkin joskus laskisi päivähoitomaksut jatkuvien nousujen sijaan, jos näitä 0-maksuluokkalaisia ei olisi niin paljoa. Toivossa on hyvä elää.

Alkuperäinen kirjoittaja fifi:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Mä keksin montakin syytä miten 2 vuotiaan raskaanaoleva äiti on voinut päätyä yksinhuoltajaksi.

Niin, eikä aina ole kyse siitä : "millasen ihmisen kanssa niitä lapsia oikein vääntää".

mutta eikö kukaan ajattele lapsia tehdessään, että mahdollisuus yksinhuoltajaksi on olemassa? että suunnittelee sitä elämäänsä vähän sen mukaan miten jaksaisi jos olisi yksin, ilman tukiverkostoa?

no mie päädyin yksinhuoltajaks kun poika oli 1v4kk että kyllä se ihan helposti onnistuu...
poika aloitti tarhan 1v5kk ikäisenä ja käy siellä edelleen, ja mikä pahinta.. mä maksoin siitä tarhasta 70?/kk

siitä olen samaa mieltä että jos lapsi ei ole ollut tarhassa niin en ymmärrä miksi lapsi viedään tarhaan kun syntyy uusi lapsi.. se ei liene tarpeellista missään määrin

Alkuperäinen kirjoittaja olen puhunut:
en ihan koko ketjua jaksanut lukea, mutta mielessä kävi, että kuinka 2vuotiaan raskaana oleva äiti on päätynyt yksinhuoltajaksi?
eikö ihmiset ollenkaan ajttele, että kenenkä kanssa niitä lapsia tekee?

- Puoliso kuollut
- Puoliso jättänyt
- Puoliso pettänyt ja äiti on jättänyt

Onhan noita syitä vaikka kuinka.

Alkuperäinen kirjoittaja mietin kans:
Mä keksin montakin syytä miten 2 vuotiaan raskaanaoleva äiti on voinut päätyä yksinhuoltajaksi.

Niin, eikä aina ole kyse siitä : "millasen ihmisen kanssa niitä lapsia oikein vääntää".

mutta eikö kukaan ajattele lapsia tehdessään, että mahdollisuus yksinhuoltajaksi on olemassa? että suunnittelee sitä elämäänsä vähän sen mukaan miten jaksaisi jos olisi yksin, ilman tukiverkostoa?

Mä olen mielestäni aika varovainen, mutta ihan rehellisesti en suunnittele elämääni sen mukaan, että mitä vaan voi tapahtua. Mä voisin sairastua, samoin mies. Tai kuolla. Meidän vanhemmatkin voisi kuolla, työpaikat voisi mennä alta. Ihan mitä vaan. En mä olisi uskaltanut tehdä ollenkaan lapsia, jos olisi ihan kaikkeen pitänyt varautua.

Monesti ihmiset on hemmetin viisaita, mutta ikä tuo kokemusta ja ymmärrystä. Ap;lle vaan ettei kaikki ole mustavalkoista. Se on pikkujuttu kun joku vie lapsen hoitoon. Suosittelen että käyt tutustumassa esim: päihdeäitien katkaisuhoitoon ja katkasun jälkeiseen elämään, voin kertoa että ne naiset jäävät sen katkasun jälkeen "heitteille", mutta jos lapsi on virikepaikalla päivähoidossa, äiti saa tällöin mahd. apua, terapiaa jne, laittaa kotia kuntoon jne... voidaan välttyä kalliilta huostaanotolta joka tulee yhteiskunnalle moninkertaisesti kalliimmaksi kuin subjektiivinen päivähoitooikeus.

Voihan olla, että raskaus on ollut "vahinko", ehkäisy pettänyt. Abortin sijaan äiti on päättänytkin pitää lapsen. Ja auta armias jos olisi päätynyt aborttiin ja kertonut siitä täällä niin paskaa olisi satanut niskaan joka tapauksessa...

kyllä subjektiivinen päivähoito oikeus on parasta mitä ihmiselle voi tapahtua. Pääsee sellaisetkin lapset hoitoon joiden äiti ei yksinkertaisesti jaksa hoitaa heitä vaikka on kotiäiti. Joissakin tapauksissa niin on vain parempi. Heitä yleensä on 21 lapsen ryhmässä yksi tai kaksi perhettte, joten en pidä määrällisesti sitä kovin suurena.

Jos itse tunnet jollain tavalla katkeruutta siitä että miehesi on töissä ja öitä sen vuoksi pois kotoa voit kokeeksi hakea päivähoitopaikkaa esim. 3 krt / vk 5 h päivä. Niin huomaat kuinka paljon saat sen 5 tunnin aikana itsellesi aikaa ja lepoa, jaksat taas ehkä jopa pidempään kotiäitinä. Se ei ole keltään pois jos viet lapsesi hoitoon. Kaikille kyllä hoitopaikat järjestyy niitä hakeville, ihan lakisääteinen juttu!

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Voihan olla, että raskaus on ollut "vahinko", ehkäisy pettänyt. Abortin sijaan äiti on päättänytkin pitää lapsen. Ja auta armias jos olisi päätynyt aborttiin ja kertonut siitä täällä niin paskaa olisi satanut niskaan joka tapauksessa...

Näin mä ymmärsin sen ketjun ap:n puheista. Vaan eihän yksinhuoltaja saa harrastaa seksiä.. :O Teki niin tai näin, palsta löytää kaikesta moittimista!

jos äitillä on vauva ja taapero niin kyllä taaperonkin paikka on kotona äidin luona.
ei pieni parivuotias saa mitään muuta kuin hylkäämistä jos joutuu oleen päikyssä.
tämän päivän äitejä pitäisi kannustaa olemaan reippaita eikä väsähtää ja valittaa joka asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja mietin kans:

Ajatteletko siis, että aviossa olevan täytyy kokoajan pohtia kuinka selviää jos mies jättää? Eihän elämisestä tule mitään jos noin ajattelee. Uupumus/masennus voi puolestaan iskeä kuin salama kirkkaalta taivaalta. Ei sitäkään voi aina ennakoida. Minä en tuosta ko. keskustelusta tiedä, mutta jos näin yleistäen puhutaan niin metsään mennään.

katkeruus ja kateus paistaa läpi aloituksesta. ja se, että aloittaja ei kestä ihmisen heikkoutta. hän on itse sairastunut vahvuuteen eikä näin ymmärrä paljonkaan toisten sielunelämästä, saati omaisi empatiaa. kyllä se elämä opettaa.

olen sairastunut masennukseen parisuhteessa, kahden lapsen kera. ja oli tällöin aivan varmasti paljon parempi isommalle lapselle, olla päiväkodissa 2-3pv viikkosa 5-6h, kuin kotona. pikkusisarus nukkui sillävälin 3h tuosta ajasta päiväunia, ja sain aikaa hoitaa itseäni.
mutta eiliseen ketjuun viitaten, ap oli koulussa ja siksi lapsi hoidossa.

Olen kyllä subjektiivsen päiväoikeuden kannalla, mutta sen jäytössä vanhemmat voisivat vähän miettiä myös lastaan ja sitä mikä on tälle parhaaksi. Ei kaikkia oikeuksiaan tarvitse aina hyödyntää viimeiseen pisaraan asti vain siksi että se sattuu olemaan mahdollista.

TUossakin tapauksessa ymmärrän hyvin päivähoidon merkityksen tukiverkostottomalle yh:lle ja pidinkin hyvänä sen osa-aikaisen päivähoitopaikan säilyttämistä. Siinä äiti saa välillä kahdenkeskeistä aikaa vauvan kanssa, isompi viettää aikaa tutussa pk-ryhmässä ja tarpeen tullen on isommalle se hoitopaikka valmiina jos äidille tulee sellaisia menoja joille on mahdotonta/vaikeaa ottaa lasta mukaan.

Muttä täyspäiväiselle paikalle en näkisi tässä tarvetta, varsinkaan kun kyseessä on vasta 2v lapsi. Tietysti jos äitoi olisi jo valmiiksi ihan loppu, masentunut tms ja pelkäisi siksi ettei kykene huolehtimaan lapsensa tarpeista niin silloin tuo täysipäiväinen paikka olisi ollut hyvä. Mutta jos äiti on hyvinvoiva eikä hänen jaksamisessaan ole mitään vikaa niin silloin täyspäiväinen hoito jonkun loppuunpalamisen ennaltaehkäisyksi jotenkin... ontuu korvissani. Samoin se selitys että pitää lapsen täypäiväisesti hoidossa jotta uuden vauvan tulo ei toisi lapsen elämään niin paljoa muutosta.

Tykkään minä.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Olen kyllä subjektiivsen päiväoikeuden kannalla, mutta sen jäytössä vanhemmat voisivat vähän miettiä myös lastaan ja sitä mikä on tälle parhaaksi. Ei kaikkia oikeuksiaan tarvitse aina hyödyntää viimeiseen pisaraan asti vain siksi että se sattuu olemaan mahdollista.

TUossakin tapauksessa ymmärrän hyvin päivähoidon merkityksen tukiverkostottomalle yh:lle ja pidinkin hyvänä sen osa-aikaisen päivähoitopaikan säilyttämistä. Siinä äiti saa välillä kahdenkeskeistä aikaa vauvan kanssa, isompi viettää aikaa tutussa pk-ryhmässä ja tarpeen tullen on isommalle se hoitopaikka valmiina jos äidille tulee sellaisia menoja joille on mahdotonta/vaikeaa ottaa lasta mukaan.

Muttä täyspäiväiselle paikalle en näkisi tässä tarvetta, varsinkaan kun kyseessä on vasta 2v lapsi. Tietysti jos äitoi olisi jo valmiiksi ihan loppu, masentunut tms ja pelkäisi siksi ettei kykene huolehtimaan lapsensa tarpeista niin silloin tuo täysipäiväinen paikka olisi ollut hyvä. Mutta jos äiti on hyvinvoiva eikä hänen jaksamisessaan ole mitään vikaa niin silloin täyspäiväinen hoito jonkun loppuunpalamisen ennaltaehkäisyksi jotenkin... ontuu korvissani. Samoin se selitys että pitää lapsen täypäiväisesti hoidossa jotta uuden vauvan tulo ei toisi lapsen elämään niin paljoa muutosta.

Tykkään minä.

tätä juuri hain takaa, nyt ei ollut kyse mistään päihde äidistä tai mielentervyspotilaasta, vaan ihan tavallisesta normaalipäisestä ihmisestä.

toki minäkin kannatan apua näille oikeasti masentuneille ja uupuneile ihmisille, mutta loppupeleissä, kuinka moni virikelapsi ihan oikeasti on tämän tak8ia hoidsossa?
kyllä se nykypäivänä on laiskuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

Tykkään minä.

tätä juuri hain takaa, nyt ei ollut kyse mistään päihde äidistä tai mielentervyspotilaasta, vaan ihan tavallisesta normaalipäisestä ihmisestä.

toki minäkin kannatan apua näille oikeasti masentuneille ja uupuneile ihmisille, mutta loppupeleissä, kuinka moni virikelapsi ihan oikeasti on tämän tak8ia hoidsossa?
kyllä se nykypäivänä on laiskuutta.

miksi toisten laiskuus häiritsee sinua? tahtoisitko itsekin olla laiska? peilistä löytyy vastaukset moniin mieltä askarruttaviin kysymyksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
miksi toisten laiskuus häiritsee sinua? tahtoisitko itsekin olla laiska? peilistä löytyy vastaukset moniin mieltä askarruttaviin kysymyksiin.

No minä ainakin tahtoisin olla laiska, mutta moraali ei vaan anna periksi. Eipä ole minullakaan mitään tukiverkkoja ja hyvin on jaksanut kaksikin kertaa hoitaa alle kaksivuotiaita kotona. Nyt on jopa tulossa uusi vauva ja kotona 1v ja 3 v. Ja en siltikkään meinaa viedä noita hoitoon.

Kyllä se on ihan omista valinnoista kiinni, varsinkin jos kyse on siitä ketjusta missä äiti varmuuden vuoksi on viemässä taaperoa hoitoon kun uusi vauva syntyy.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:

No minä ainakin tahtoisin olla laiska, mutta moraali ei vaan anna periksi. Eipä ole minullakaan mitään tukiverkkoja ja hyvin on jaksanut kaksikin kertaa hoitaa alle kaksivuotiaita kotona. Nyt on jopa tulossa uusi vauva ja kotona 1v ja 3 v. Ja en siltikkään meinaa viedä noita hoitoon.

Kyllä se on ihan omista valinnoista kiinni, varsinkin jos kyse on siitä ketjusta missä äiti varmuuden vuoksi on viemässä taaperoa hoitoon kun uusi vauva syntyy.

eli, kyse on kateudesta sitä kohtaan, että jotkut ovat avoimesti laiskoja. ja itse ollaan marttyyreita ja NIIN vahvoja, että huh hah heijaa. toivottavasti elämä ei pudota kovaa ja korkealta.

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
katkeruus ja kateus paistaa läpi aloituksesta. ja se, että aloittaja ei kestä ihmisen heikkoutta. hän on itse sairastunut vahvuuteen eikä näin ymmärrä paljonkaan toisten sielunelämästä, saati omaisi empatiaa. kyllä se elämä opettaa.

katkeruutta ja kateutta en koe, koska olen elämääni tyytyväinen.
lapseni on jo isoja, enkä joudu miettimään enään pikkulapdsiaikaa.
tietoisesti on lapset tehty elämäntilanteeseen, jossa mies on ollu hyvin vähän pikkulapsiaikana kotona, ilman tukiverkostoa ja hyvin kaikki meni vaikka tietysti joskus väsyttikin, siitä väsymyksestäkin vaan mentiin yli sisulla ja reippaudella, eikä heti luovutettu.

Yhteistyössä