Ihmetyttää, miksi romanit pääsevät eläkkeelle nuorina!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmph
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hmph

Vieras
Mutta valkolainen, joka sairastuu pahastikin, joutuu käymään hirveän paperisotkuhelvetin, eikä siltikään ole tae pääseekö eläkkeelle vai ei, vaikka pääkin olisi jo v'ttu kainalossa. :O

Mutta kun virallisesti:

Suomessa romaniväestöön kuuluvilla on täsmälleen samat eläkeoikeudet ja -velvollisuudet kuin kaikilla muillakin Suomen kansalaisilla. Kukaan ei saa automaattisesti eläkettä pelkän iän tai etnisen taustansa perusteella, vaan eläkejärjestelmä on kaikille yhteinen.
Suomessa lakisääteisen eläkkeen saaminen edellyttää yleensä seuraavia asioita:

• Työeläke: Työeläkettä kertyy ainoastaan tekemällä ansiotyötä tai yrittäjänä toimimalla. Eläkettä alkaa kertyä 17 vuoden iästä alkaen.
  • Kansaneläke ja takuueläke: Jos henkilön saama työeläke jää hyvin pieneksi tai hänellä ei ole työhistoriaa lainkaan, hän voi täyttää 65 vuotta täytettyään hakea Kelasta kansaneläkettä tai takuueläkettä. 18-vuotiaana näitä eläkkeitä ei voi vanhuuseläkeperusteella saada.
Nuori tai työkyvytön henkilö voi kuitenkin saada 18-vuotiaana Kelan maksamaa työkyvyttömyyseläkettä, jos pitkäaikainen sairaus tai vamma estää opiskelun ja työnteon. Tätäkin varten tarvitaan aina lääkärinlausunto ja viranomaispäätös.

🤔

Muutaman alle nelikymppisen romanin viralliset tiedot olen nähnyt ja kaikki olivat eläkeläisiä.

Kuinka monella palstalaisella on tai on ollut romani työkaverina?
Niinpä. Ei minulla ainakaan vaikka olen ollut 40 vuotta töissä yhtämittaisesti ja ollut useammassakin työpaikassa. Eikä heitä myöskään näkynyt missään muissakaan yrityksissä, työnkuvaani kuuluu liikkua aika paljon muissakin yrityksissä. Sellaisissakin joissa on jopa tuhat työntekijää.

Keskellä päivää lounasaikoinani kun pitäisi olla töissä/työmaaruokalassa niin heitä näkyy sukukunnittain notkumassa ostareilla.

Niinpä. Ei minulla ainakaan vaikka olen ollut 40 vuotta töissä yhtämittaisesti ja ollut useammassakin työpaikassa. Eikä heitä myöskään näkynyt missään muissakaan yrityksissä, työnkuvaani kuuluu liikkua aika paljon muissakin yrityksissä. Sellaisissakin joissa on jopa tuhat työntekijää.

Keskellä päivää lounasaikoinani kun pitäisi olla töissä/työmaaruokalassa niin heitä näkyy sukukunnittain notkumassa ostareilla.
Niin, luulisi yli 10000 romanin näkyvän työpaikoilla.

Yhteistyössä