Ikä ja lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Metsämansikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen "iäkkäiden" eli juuri ap:n ikäisten vanhempien lapsi, nyt jo kohta itsekin sen ikäinen.
En ole koskaan vanhempiani hävennyt heidän ikänsä takia, kuten joku (Teiniprinsesa, Inhotus, Mummutauti) tuolla arveli.
Ihan hullu ajatuksenakin! Ihanat vanhemmat olen saanut ja hyvän "tavallisen" lapsuuden.

Voin hyvin kuvitella että lapsensa 20-vuotiaina tehneet kuvittelevat olevansa 40-vuotiaina jo ikäloppuja mummuja. Johan sen nyt näkee vanhainkodeissakin - terveimmät tervaskantomuorit siellä ovat ns. neiti-ihmisiä. Lasten teko on elimistölle rasittavaa ja varmaan vanhentaakin nopeammin.

Lapsettomana 40v. vuotiaana on vähän toinen juttu ja ajatusmaailma, jaksaminenkin on ihan toista.

40-kymppiset naiset ovat muuten tehneet lapsia maailman sivu - tehkää vaikka sukututkimusta, ja tutkikaa äitien ikiä 1800-luvulla, kun ehkäisyä ei ollut. 50-kymppisetkään synnyttäjät eivät olleet silloin harvinaisia Suomessa.

Eli älä välitä ja anna palaa, tuttuni sai parikymppisenä down-lapsen - jotka muuten on ihania joskin vaativia lapsia - elämä heittelee ja on ihmeellistä. Sääntöjä siihen ei ole.

Tuskinpa vaan se äidin ihanuus tai paremmuus on iästä kiinni. Ystäväni sai esikoisensa 16 vuotiaana. Hänestä tuli hyvä äiti lapselleen. Toinen ystäväni sai esikoisensa 38 vuotiaana. Hänestäkin tuli hyvä äiti lapselleen. Ja uskon, että kummankin lapset rakastavat äitejään (ja isiään) suuresti -iästä huolimatta! Äiti on aina äiti!

Alkuperäinen kirjoittaja Ikä(vä)ihminen:
Vanhojen vanhempien lapset jäävät orvoiksi muita nuorempina.

Minun isäni kuoli 37-vuotiaana. Ikävä totuus... Olin itse kymmenen vee. Et niinku ihmiset voi kuolla muutenkin ku vanhuuteen, jos et ymmärtäny.

Kyllä yleensä nelikymppisinä lapset tehneet ehtivät saattaa lapsensa maailmalle siinä missä muutkin. Ja aikuisiksi kasvaneet lapsethan eivät orvoiksi jää. Jos siis ihan termeistä puhutaan.

Geena Davis on nyt 50 vuotias nainen. ( tämä filmitähti asuu Amerikassa ja suomesta kotoisin,jos ette tätä vielä tiennyt?.)

Geenalla on 4 lasta ,nuorin lapsi on 4 vuotias .
so? vai liian vanha vai?

älä kuuntele ihmisiä ollenkaan alkuperäinen,jos haluat lapsen niin hankit sen.

Ottamatta kantaa itse aiheeseen, maailman älyttömin perustelu on tuo "koska joku [julkkis] on asian tehnyt, se on hyvä asia". Ovat muut tässä maailmassa tehneet vaikka mitä, mutta ei se tarkoita, että kaikki se olisi hyvää/tavoiteltavaa tms...

Alkuperäinen kirjoittaja argumenttis:
Ottamatta kantaa itse aiheeseen, maailman älyttömin perustelu on tuo "koska joku [julkkis] on asian tehnyt, se on hyvä asia". Ovat muut tässä maailmassa tehneet vaikka mitä, mutta ei se tarkoita, että kaikki se olisi hyvää/tavoiteltavaa tms...

Pedofilia on jees, koska Michael Jackson on harrastanut sitä. Huorissakäyminen on jees, koska Hugh Grant on tehnyt sitä, Näkkileipädietti on ok, koska Mikko Kivinen on laihtunut sillä. Vanhojen akkojen kannattaa hankkiutua paksuiksi. MOT!

Alkuperäinen kirjoittaja ja so what????:
Geena Davis on nyt 50 vuotias nainen. ( tämä filmitähti asuu Amerikassa ja suomesta kotoisin,jos ette tätä vielä tiennyt?.)

so? vai liian vanha vai?

Geena ei ole kotoisin Suomesta, ikää on 51, lapsia on 3, ja nuorin on parivuotias.

Keskustelisin pitkään ja hartaasti sinuna tuon miehesi kanssa koska sanoisin että sinulla on muutenkin hyvin pienet mahdollisuudet saada raskaus päättymään syntyvään lapseen, tuo ikä tekee sen.

Mahdollisia raskauksia minä ainakin sinuna siis yrittäisin jo heti. Vuosi kun voi vierähtää ja huomaat että ei se enää onnistukaan vaikka tahtoa olisikin.

Miehen siksi vähän itsekäs tyyli ei saisi hidastaa tätä pienen pientä mahdollisuutta. Johan normaali parikin joutuu odottamaan noin vuoden ennen kuin pääsee jatkotutkimuksiin että onko edes mitään vialla.
Minä pudottelisin täysillä niin kuin ennenkin ja jos tarppää sitten vastahan tuo miehen sopimattomuus on ajankohtainen.

Jos mies ei tue näin tärkeässä asiassa sinun kantaasi minä miettisin niitä muitakin isäehdokas vaihtoehtoja.

Mutta monasti mieshän kypsyy vasta isäksi kun pitää omaa lastaan sylissä. Niin ristiriitaista on tuon ikäisen miehen ajatuksen kulku haluuaa ja ei halua..

Alkuperäinen kirjoittaja LLL:
Alkuperäinen kirjoittaja ja so what????:

so? vai liian vanha vai?

Geena ei ole kotoisin Suomesta, ikää on 51, lapsia on 3, ja nuorin on parivuotias.

noh,tuo on vielä hienompaa ! siis nuorin on VASTA pari vuotias ? hienoa!
tuosta taas näkee ettei kannata kuunella ihmisiä jos haluat lapsen hankit sen sitten kun olet siihen valmis olkoot ikä vaikkapa 50!

PALJON ONNEA Ap!

Pointtini aiemmin oli juuri tuo, että välttämättä 40-kymppinen ei ole enää kovin hedelmällinen, jos hänellä ei ole yhtään raskautta vielä ollut. Toki hedelmöityshoidot voivat auttaa, mutta siksipä olisikin järkevää ottaa asiasta selvää.

Mm. Geena Davis ja lukuisat muut "iäkkäämmät" äidit ovat todennäköisesti saaneet erityishoitoa raskaudessaan. Se ei ole ihan halpaa, joten asiasta kannattaa ap:n ottaa selvä, että osaa varautua.

Ja sitten siihen, että eroaisi miehestä, koska haluaa lapsen heti: ajattelitko ap hakea miehen kapakasta ja tehdä "vanhanaikaiset" hänelle? Uuden seurustelusuhteen aloitus ja sen kypsyttely lastenhankkimisvaiheeseen vie varmaan ainakin sen vuoden... Eli eiköhän nopein ja muutenkin järjellisin vaihtoehto ole yrittää keskustelua tämän nykyisesi kanssa.

Joku vajaa nelikymppinen pohdiskeli tuossa aiemmin, että hassua, kunka hä muka olisi "liian vanha" johonkin asiaan. On kyllä hyvä alkaa totutella siihen, sillä niitä asioita alkaa jo tuossa iässä olla.

Kuulin itse 38-vuotiaana olevani liian vanha saamaan adoptiolapsen suurimmasta osasta maailman maita. Näissä maissa lapsia luovutetaan adoptioon vain sellaisille vanhemmille, jotka voisivat olla lapsen biologisia vanhempia iältään. Naisen kohdalla ikäraja on 35 vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja Panacea:
Pointtini aiemmin oli juuri tuo, että välttämättä 40-kymppinen ei ole enää kovin hedelmällinen, jos hänellä ei ole yhtään raskautta vielä ollut. Toki hedelmöityshoidot voivat auttaa, mutta siksipä olisikin järkevää ottaa asiasta selvää.

Mm. Geena Davis ja lukuisat muut "iäkkäämmät" äidit ovat todennäköisesti saaneet erityishoitoa raskaudessaan. Se ei ole ihan halpaa, joten asiasta kannattaa ap:n ottaa selvä, että osaa varautua.

Ja sitten siihen, että eroaisi miehestä, koska haluaa lapsen heti: ajattelitko ap hakea miehen kapakasta ja tehdä "vanhanaikaiset" hänelle? Uuden seurustelusuhteen aloitus ja sen kypsyttely lastenhankkimisvaiheeseen vie varmaan ainakin sen vuoden... Eli eiköhän nopein ja muutenkin järjellisin vaihtoehto ole yrittää keskustelua tämän nykyisesi kanssa.

Joku vajaa nelikymppinen pohdiskeli tuossa aiemmin, että hassua, kunka hä muka olisi "liian vanha" johonkin asiaan. On kyllä hyvä alkaa totutella siihen, sillä niitä asioita alkaa jo tuossa iässä olla.

Kuulin itse 38-vuotiaana olevani liian vanha saamaan adoptiolapsen suurimmasta osasta maailman maita. Näissä maissa lapsia luovutetaan adoptioon vain sellaisille vanhemmille, jotka voisivat olla lapsen biologisia vanhempia iältään. Naisen kohdalla ikäraja on 35 vuotta.

Tuo on taas heidän mielipide.
Geena ei ole ottanut mitään 'erutyishoitoa' Geenalla oli jo kaksi lasta.Geenan teki vaan mieli tehdä vielä kolmaskin, koska siltä Geenalta vain tuntu.
paskapuhetta että vanhemmat naiset ovat liian vanhoja saada enää lapsia.
ihan vanhanaikaista.
Saada vanhempana lapsen/lapsia, tapauksia on niin monta ympäri maailmaa ei vain julkkis-tapauksia.

En ala tottumaan olemaan liian vanha vielä "mihinkään". Kyllä siihen ehtii totutella myöhemminkin. Onhan sitä aina jonkin sortin rajoituksia olemassa monissakin asioissa. Mutta en todellakaan ala tottutelemaan olemaan liian vanha vielä, kovinkaan moneen asiaan.

Toki ikävä tilanne tuo adoptio asia, tosin itse en ole siihen perehtynyt.

Sain lapsen, kun olin 29 v. ja olin mielestäni vanha, silloin tärppäsi heti, nelikymppisenä ei enää tärpännyt ollenkaan.

Kyllä se vaan on itsekkäämpää siinä mielessä, että vanhana on suurempi riski kuolla, kun lapsi on vielä pieni.

Elämä tietysti on aina riskejä täynnä.

En tajunnutkaan, että palstalla kirjoittelee itse Geena Davis tai hänen gynekologinsa (joka ilmeisesti rikkoi juuri vaitiolovelvollisuutensa) :)

Vai miten sitä kirjoittajalla on noin tarkkaa tietoa Ms Davisin raskauksien alusta ja kulusta?

LOL

Olen AP:n ikäinen ja täytyy myöntää, että jos olisin hänen tilanteessaan, niin tekisin siten, että jättäisin ehkäisyn pois. Neljäkymppisellä hedelmällisyys on jo oleellisesti laskenut, joten ei ole ollenkaan varmaa, että vauvan saa tuosta vaan. Varsinkin, jos AP:n kuukautiset ovat alkaneet nuorena (esim. 10-11 vuotiaana), niin vastaavasti se hedelmällinen ikäkin päättyy nuorempana.

Olen ihan varma, että todella monilla Hollywood-tähdillä, jotka haluavat 40-50 vuotiaina äidiksi, on käytössään kaikki maailman hedelmöitysgurut tukena, mikäli apua tarvitaan. Harva kai sitä julkisuudessa myöntää, jos on joutunut käyttämään hormonihoitoja, inseminaatiota tms.

Hyvä ystäväni sai esikoisena 44-vuotiaana, mutta koska munasolu ei häneltä irronnut jokaisten kuukautisten yhteydessä, niin vauva sai alkunsa hormonihoidoilla, joiden avulla munasolu tosiaankin irtosi jokaisten kuukautisten yhteydessä.

AP:n tapauksessahan ei ole varmaa, että mies tosiaakin sitten vuoden päästä ihan varmasti haluaa vauvaa tai että parisuhde ylipäätään on enää voimissaan, vaikka nyt siltä vaikuttaisikin. Teetpä minkä tahansa päätöksen, se tulee olemaan raskas valinta. Itse kyllä tekisin niin, että jättäisin ehkäisyn pois ja katsoisin, onnistuuko raskaus vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Panacea:
En tajunnutkaan, että palstalla kirjoittelee itse Geena Davis tai hänen gynekologinsa (joka ilmeisesti rikkoi juuri vaitiolovelvollisuutensa) :)

Vai miten sitä kirjoittajalla on noin tarkkaa tietoa Ms Davisin raskauksien alusta ja kulusta?

LOL

netistä lueskelin Geenan juttuja näes.siellä lisää tietoa,voin antaa sulle vinkin lue Demi Moorestakin se muija on nyt raskaana 44 vuotias hän on, ja Demin miesystävä on nuori komea 28 vuotias kuuluisa adonis ;-))
ihanaa kun naiset huomaa että osat vaihtuu ,ei naisten tarvitse tyytyä johonkin vanhan ukon spermaan jos on itse vielä hyvännäköinen nainen niin saa sitä paljon paljon nuorempaa... oD

kuules, nyt - en missään välissä ole sanonut, etteikö nainen VOI saada lasta yli neljäkymppisenä. Sain itse nuorimman lapseni 40-vuotiaana.

Olen sanonut, että hedelmällisyys on 40-vuotiaana alentunut (varsinkin jos ei ole yhtään raskautta takana). Ja että ap:n kannattaa ottaa se huomioon.

Kaikki muu koohaus tulee sinun omasta päästäsi. Ehkä sinun kannattaisi elää enemmän omaa elämääsi ja vähemmän julkkisten?

En muuten tarvitse vinkkejä nuorten adonisten suhteen - olen 46 ja mieheni on 30. Olemme naimisissa ja kaksi lasta. Mutta kiitos kumminkin.

Kerropa mulle Panacea, miten suhtaudet mieheesi kuin vastatavattuun rakastettuun, neuvoit minua eräässä toisessa keskustelussa näin kun olin hieman luottamusta mieheltäni vailla ja allapäin. Et vastannut vai onko salaisuutesi uusi vasta-alkanut suhde ja liki parikymmentä vuotta nuorempi mies...

Alkuperäinen kirjoittaja havukka-aahon ajattelija:
Kerropa mulle Panacea, miten suhtaudet mieheesi kuin vastatavattuun rakastettuun, neuvoit minua eräässä toisessa keskustelussa näin kun olin hieman luottamusta mieheltäni vailla ja allapäin. Et vastannut vai onko salaisuutesi uusi vasta-alkanut suhde ja liki parikymmentä vuotta nuorempi mies...

Älä ota enää. Tuli jo yksi a liikaa.

suhtaudun mieheeni kuin vastatavattuun rakastettuun?

Suhde mieheeni on alkanut liki 13 vuotta sitten, ja olen häneen edelleen tulisesti rakastunut. Mikä on salaisuus - en tiedä.

Olemme kiinnostuneita samoista asioista ja nauramme samoille asioille.Hän on paras ystäväni, ja rakastan hänessä ennen kaikkea hänen mieltään ja persoonaansa. Minusta hän on aina kiinnostava.

Se, että hän sattuu olemaan 15 vuotta nuorempi kuin minä, saattaa vaikuttaa asiaan - tai sitten ei. En tiedä. Sen tiedän, etten voisi olla kiinnostunut ihmisestä, joka on tapoihinsa ja asenteisiinsa jymähtänyt, mutta se ei ole iästä vaan persoonasta kiinni.

Ehkä minulla on käynyt vain hyvä tuuri, kun olen tavannut niin itselleni sopivan kumppanin.

äitini sai minut 43-vuotiaana - ensimmäisen ja ainoan lapsensa. olen terve 26-vuotias, korkeasti koulutettu. äitimuori on hyväkuntoinen eikä ollenkaan liian vanha äidikseni. hullua edes ajatella niin!

tuntemani pariskunta, puolta nuorempia kuin vanhempani, saivat 20+-vuotiaina kehitysvammaisen lapsen ja myöhemmin toisen adhd-lapsen. eli ei se iästä kiinni, vaan perintötekijöistä..

Mun tätini sai ekan lapsen 45-vuotiaana. Terve, testatusti keskivertoa älykkäämpi ipana sieltä tuli. Työkaveri puolestaan teki 20-35-vuotiaana neljä lasta, joista kaikilla on diagnosoitu joko adhd tai asperger. Eli ei tosiaan ikää katso.

Vanhojen synnyttäjien jälkeläisten kehitysvammariski on ilmeisesti suurempi kuin nuorten synnyttäjien, mutta luultavasti nykyään riskit ovat entistä pienemmät lisääntyneen tarkkailun myötä. Kuitenkin vähemmistö myös iäkkäiden synnyttäjien lapsista lienee kehitysvammaisia. Itse tunnen vain terveitä lapsia synnyttäneitä.

Yhteistyössä