Ihan pakko kirjottaa sulle,
emiliana!!
Nimittäin mulla oli ihan täysin samanlainen tilanne ja ihan täysin samanlaisia ajatuksia ku sulla! Siis aivan ku oisin omaa kirjoitusta lukenut.
Mieheni ei siis just samoista syistä ois halunnu tulla synnytykseen mukaan ja sen lisäksi se vielä kammos sairaaloita ja muita vastaavia laitoksia. Minä kuitenki aina yritin kannustaa sitä ja sanoa, että "tarvin sun läsnäoloa!" Synnytysvalmennuksen jälkeen mies sano, ettei ihan varmasti lähde mukaan!! Sitä kammoksutti jopa vastasyntyneen näkeminen (limainen, verinen, sininen/valkoinen). Toisaalta kyllä ymmärsin miestä ja niimpä me sovittiin, että mies on mukana synnytyksessä, mutta sen ei tarvi muuta ku olla läsnä! Se, jota eniten tarvin. Eli mies katsoo vaikka lattialle koko ajan, mutta kunhan on vieressä. Jos alkaa heikottaa tms, niin saa mennä pois siitä viereltä, muttei sentään koko huoneesta, koska tarvin miehen tukea ja läsnäoloa. Minä siis PAKOTIN mieheni mukaan, mutta keksin kompromissi ratkaisun, että se kestää sen mukana olon.
Synnytys meni sitten näin:
Mies tosiaan tuli mukaan, mutta koko pitkän avautumisvaiheen ajan se hoki, että lähtee pois. Minä en antanu. Sanoin, että sen pitää olla mun vierellä! Kun lopulta ponnistusvaihe tuli, mies istu vierellä koko ajan, silitteli mua, mutta tuijotti tiukasti lattiaa, täysin pois päin kääntyneenä alapäähän nähden. Mutta silitti. Ja oli läsnä. Kokoajan!! Vasta sitten se uskalsi kattoa, kun se vauva makas mun vatsan päällä. Vasta sitten se katto. Ja ihmetteli, kun se ei ollu sininen/valkoinen.

Ihmetteli miten nätti vauva se oli, eikä sellanen mitä synnytysvalmennuksen kuvissa näytettiin. Kun kysyin myöhemmin, että millanen kuva sulla jäi synnytyksestä, pelottiko? Niin mies sano, että ei. Hyvä kuva sille oli jääny. Jossain kohassa taisin huudahtaakin, kun kätilö leikkas epparia, mutta mies sano, että olin ollu tosi reipas ja hiljainen synnyttäjä. (synnytysvalmennuksen videossa se synnyttäjä kilju koko ajan)
Lopuksi kysyin mieheltä, että tuleeko hän toistekin mukaan, niin mies sano,että tulee!

Eli loppu hyvin kaikki hyvin! Anna miehes pelätä, mutta jos ja kun tarvit miestä rinnallesi elämäsi pahimmalla hetkellä, etkä muuta siihen hetkeen mukaan ottaisi, niin mun mielestä miehen voi pakottaa mukaan! Yhdessä se lapsi on saatu alulle ja yhteinen lapsi. Uskon, että meidänkin esikoisen syntymä oli miehelle yks hienoimmista hetkistä, vaikka sitä aluksi pelkäsikin tosi kovasti!