Jonkinverran kipua ja ongelma on poissa?! No ei kyllä ihan näinkään. Tai siis toki, aika monihan kokee, että abortti on todella vain ihan pikkujuttu. Ja näemmä jotkut tosiaan kokevat niinkin, että isättömyys on ihan helvetin suuri juttu.
Mutta mä (ja varmasti myös moni muu) kokee asian toisin. Jopa niin toisin, että mun korvaani tuo abortti-kommentti kuulostaa ihan järkyttävän kylmältä. Ei, en ole mikään "abortti on murha!!!"-paasaaja, mutta en kyllä ole koskaan tavanut IRL ihmistä, joka ajattelisi abortista myöskään siten, että se on ihan pikkujuttu ja se sikiö on sen avulla nopeasti pois päiväjärjestyksestä poistettava ongelma.
Tunnen muutaman abortin tehneen naisen ja kyllä abortti on heistä kaikille ollut kova paikka. Asia, jokamietityttää kovasti ennen ja joidenkin kohdalla vielä enemmän jälkeen. Yksi hakeutui ammattiavun pakeille abortin jälkeen, koska ei päässyt ns. tekonsa yli. Näitä tarinoita vierestä seuranneena mun on vaan ihan älyttömän vaikea käsittää, miten joku voi ajatella täysin erilailla, kuin mitä minä ajattelen. Ja vaikka kovasti koitan avartaa katsomustani, niin en vaan pysty, enkä kykene. Kun en vaan tajua (joka sinänsä ei sitten taas ole mitenkään uusi asia meikäläiselle...).
Jos asiat ajatellaan mustavalkoisesti, niin ei tietenkään ole erityisen hienoa synnyttää isätöntä lasta. Eikä lasta, joka on jo ennen syntymäänsä todettu vammaiseksi. Eikä lasta, jonka perhe on taloudellisesti heikossa asemassa. Eikä lasta, jolta puuttuu jotakin muuta sellaista, jota voidaan "todella olennaiseksi" kutsua.
Mutta mielestäni isättömän lapsen synnyttäminen on kuitenkin hienompi asia, kuin isättömän lapsen abortointi. Kahdesta pahasta kun valtaan se vähemän paha, olisi oma ratkaisuni synnyttää isätön lapsi. Ja olen näin tehnytkin. Ja tekisin aivan ehdottomasti myös toiste. Sinä ilmeisesti päätyisit toisenlaiseen ratkaisuun ja sinulla on siihen täysi oikeus. Enkä lähtisi sinuta tuomitsemaan (en näe, että mulla olisi moiseen oikeutta) mutta en siltikään osaa itse nähdä moista ratkaisua näistä kahdesta parempana. Paras mahdollinen se ei ole, koska kaksi hyvää vanhempaa on parempi, kuin yksi hyvä. Mutta yksi hyvä on mielestäni silti riittävä.
Mikäli olisin itse elänyt ydinperheessä, saattaa olla, että edes jossaki määriin ajattelisin toisin. Ja myönnän, että ennen avioliittoani ja lapsiani mulla ei ollut hajuakaan siitä, että miten lämmin, läheinen, rakastava ja tärkeä isä-lapsisuhde voi olla. Kun olin yh, ajattelin aina itsekkästi, että "minä en voisi kuvitellakaan antavani lasta isälleen, kuin vain korkeintaan joka toinen viikonloppu, koska MINÄ en voisi elää aina joka toista viikkoa ilman lastani". Lapsellani ei tuolloin ollut isää, joten kosketuspintani todellisuuteen oli olematon.
Kun sitten löysin mieheni (jonka kanssa teimme useamman lapsen) ja pääsin näkemään, miten suuri se isä-lapsisuhde oikein voikin olla, muutin mieltäni. En todella ollut osannut aiemmin ajatella asiaa lapsen kannalta. Luulin, että olin ajatellut asiaa kyllä myös lapsen osalta, mutta olin väärässä. Luulin ihan tosissani, että äidin ja lapsen välinen suhde on niin suuri ja mahtava, että isän ja lapsen suhde on sen rinnalla jos ei nyt mitätön, niin kuitenkin huomattavan vähäpätöinen. Enkä toisaalta siis ihmettele sitä, että miksi koin asian näin...juuri siksi, että tämä kokemus mulla itselläni oli.
Mutta oman aviopuolisoni myötä sain huomata, miten väärässä olinkaan ollut kaikki ne vuodet. Meidän perheessämme isä on lapsilleen puoli maailmaa. Toinen puoli on äiti. En usko, että äiti on piiruakaan enemmän, tai vähemmän, kuin isä. Ja tätä kautta nyt ymmärrän, miten iso asia se isä lapsille on.
Mutta se voi olla näin iso asia vain silloin, kun se isä oikeasti on. On olemassa, on lästä. Tähän on vaadittu "työtä". Ei se aivan taivaalta ilmaiseksi ole pudonnut, vaan se on vaatinut isältä isyyttä. Pipin puhaltamisia, hiekkakakkujen kumoamisia, aamupalapöydässä hassuttelua. Ei se synny sohvaltakäsin huudellen, kalajpullo kädessä. Toki siinä jonkinmoinen suhde muodostuu, mutta ei niin suuri. Jos isää ei ole alunperinkään, on varmasti hyvin vaikeaa ymmärtää, mistä jää paitsi. Minäkään en ymmärtänyt. Joten en ole koskaan kokenut, että elämästäni puuttuisi jotakin todella oleellista.
Olen aika monta kertaa huomannut, etten ole tajunnut jotain asiaa oikeastaa lainkaan ennen, kuin olen sen itse kokenut. Muistan, kun lohdutin ystävääni 2 vuotta sitten, kun hänen lapsensa sairastui vakavasti. Nyt, kun oli oman lapseni vuoro, tajusin, miten idiootti olin ajatusteni kanssa ollut. En ollut tajunnut lainkaan, miltä oman lapsen vakava sairastuminen OIKEASTI tuntuu. Jos isää ei ole, ei sitä osaa kaivata samalla tapaa, kuin jos isä on ollut ja isän on menettänyt. Joten isättömäksi syntyminen ei mielestäni ole paha asia. En väitä, että erityisen hyväkää, mutta ei nyt herttileijaa niin pahakaan, että abortti olisi parempi.
Mun mielestä isättömän lapsen synnyttäminen ei ole sellainen tilanne, jossa lapsi mahdollisesti tulee olemaan onnellinen ja elämään ilman kärsimystä. Mun mielestäni isättömänä olo ja elo ei ole asia, joka oleellisesti vaikuttaa lapsen tulevaan onneen ja elämään. Toki se tietyiltä osin siihen vaikuttaa, mutta ei niin isolta osin, että sitä voisi tuossa määrin oleelliseksi kutsua.
Meillä on tosiaan aika isokin osa lähipiiristä isätöntä porukkaa (perheessä, suvussa, ystävissä) joista suurin osa on siis jo aikuisikäisiä. Eikä meistä/heistä kukaan koe, että tuo asia olisi mitenkään iso ja oleellinen osa ja asia elämässämme. Ei se mitätönkään asia ole, eli kyllä se fakta olemassa on ja sen tiedostamme ja tajuamme...mutta ei se vaan ole niin iso asia, kuin mitä sinä sanot.
Tai siis toki sinulle (jos olet isätön) se sitä saattaa olla. Eli me ihmiset kun tosiaan koemme asiat erilailla. Ja sekin varmasti vaikuttaa, että miten ympäristö on isättömyyteen suhtautunut jne. Ja tässä nyt pähkäilenkin sitä, että jospa oma lapseni joskus olisikin asiasta samaa mieltä, kuin sinä, niin kyllähän se aika kamalalta tuntuisi. Jos hän siis todella kokisikin aikuisena, että isättömyys on ollut hänelle niin kova paikka, että hän itse tekee abortin, jos hänen oma lapsensa olisi jäämässä isättömäksi. Uskon kuitenkin, että meidän ympäristössämme kasvanut lapsi ei ajattele niin. Se tuntuu aikalailla mahdottomalta.
Mä koen ajattelevani asia ihan oikeasti lapsen kannalta. Toki luulin samoin myös silloin aikanaan, mutta nyt olen pohtinut tätä asiaa jo NIIN monelta kannalta, että olen hyvin varma ajatukistani ja siitä, että pyrkimykseni on lapsen etu. Mun mielestäni lapsen etu on lähtökohtaisesti syntyä, jos hän kerran jo aluillansa ja tulossa on. Tokikaan se ei aina ole paras mahdollinen vaihtoehto, joten en teilaa aborttiakaan aivan 100%. Mutta isättömyys on asia, joka tuntuu aivan mitättömältä siinä kohtaa, kun mietin sitä, että se olisi syynä siihen, että lapsen ei koskaan annettaisikaan syntyä. Aivan käsittämätöntä. En ihan oikeasti pysty ymmärtämään tätä lainkaan. Oikeasti. Vaikka ihan totta nyt yritän.
Keksin kyllä tilanteita, joissa ehkä olisi parempi, jos lapsi ei lainkaan syntyisi. Mutta niitä ei voi millään muotoa verrata isättömyyteen, joka asiana ehkä, mahdollisesti, saattaisi jollakin tasolla joskus vaikuttaa siten, että se tuottaisi lapselle mielipahaa. Koska mielestäni ihan huomattavasti todennäköisempää on se, ettei asiasta muodostu asiaa, jota voisi ongelmaksi kutsua.
Soisin jokaiselle lapselle kaksi vanhempaa...tai vaikka kolmekin. Mun nähdäkseni kaksi ei siis ole mikään vakio, vaan vanhempia voi olla kolmekin. Tai yksi. Kunhan lapsella on riittävästi aikuisia, jotka rakastavat, tukevat, pitävät huolta ja välittävät, niin se mielestäni kyllä riittää. Saattaa olla, ettei se riitä kaikille...mutta en oikein usko, että se isättömyys olisi tuossa kohtaa syynä itsessään. Vaan äidin, sukulaisten, lähipiirin jne. suhtautuminen asiaan ns. väärällä tapaa. Jos lapselle alusta saakka painotetaan sitä, miten "isäsikään ei sinua halunut", "olet paska äpärä" jne. lienee aika selvää, että asia tulee vaikuttamaan lapsen elämään negatiivisesti. Mutta jos asiaan suhtaudutaan samalla tapaa, kuin vaikka siihen, ettei lapsella ole sisaruksia (joidenkin mielestä se voi olla vähän harmi, mutta moni näkee asiassa myös positiiviset puolet), on vaikea nähdä että lapsi tulee asiasta kärsimään.
Ja pahoitteluni pitkästä "paasauksesta"...välillä on vain vähän vaikea kirjoittaa lyhyesti