Isä ja 4,5-vuotias eivät yhtäkkiä tule toimeen. Miten pitäisi toimia?

vakava sosiaalitapaus

Aktiivinen jäsen
25.07.2009
8 060
0
36
Meillä on mennyt miehen kanssa pitkään vähän huonommin ja se on näkynyt kotonakin. Ollaan molemmat oltu huonolla huumorilla ja miehestä se näkyy ja kuuluu. Nyt on 4,5-vuotias alkanut olla kovilla tämän tilanteen edessä.

Miehen arvostellessa tai kiukutellessa minulle poika asettuu koko ajan äidin puolelle. Nyt homma on mennyt niin pitkälle, ettei hän halua enää olla isän kanssa tekemisissä. Ero näyttäisi olevan tulossa ja ollaan siitä pojan kanssa juteltu. Hänen mielestään se on vain hyvä asia eikä hän halua enää isää meidän kotiimme. Tänään viimeksi, kun yritettiin yksi ilta viettää yhdessä, se päättyi toisen itkuun ja toisen kiukutteluun. Mies ei halua erota ja on minullekin kiukkuinen.

Mulla on nyt hätä sen suhteen olenko jotenkin itse manipuloinut tilannetta tähän isän ja pojan riitelyyn :confused: En ole haukkunut isää pojalle ja olen yrittänyt sanoa, että isä häntä rakastaa, mutta että tällä on huono mieli koska isä ja äiti riitelevät. Olen kyllä huonosta olostani jutellut puhelimitse niin, että poika on ollut paikalla, joten jotain hän on varmasti kuullut. Mutta olen tosissaan yrittän korostaa sitä, että ongelma on äidin ja isän välillä, ei hänen.

Yritän saada näitä kahta sopimaan riitansa, mutta pienempi ei tahdo ja isompi on loukkaantunut eikä tahdo hänkään. Jos eroamme riidoissa, poika ei ehkä halua mennä isälleen ja isä taas ilmoitti, ettei halua poikaa niin kauan kuin hän on tällä asenteella. Yritin selittää miehelle, että hän on se aikuinen ja toinen pieni lapsi, mutta ei se mitään auttanut :mad:

Toinen juttu:
Lisäksi mies sanoi, ettei sitten ota (jos ottaa) lasta luokseen joka toinen viikonloppu, vaan vain kerran kuukaudessa ja joskus viikolla silloin kun hänelle sopii. Tämä koska hänelläkin on kuulemma oikeus vapaisiin viikonloppuihin. Mies on siis joka toisen viikon merellä ja joka toisen maissa. Pitäisikö sovun nimissä antaa asian mennä näin?

Miten tässä kannattaisi edetä?

Aargh. No ekaks lopetatte asioiden puimisen ja riitelyn ym. lapsen edessä! Ehdoton ei sellaiselle! Lapselle toki saa selittää, mikä on tilanne, mutta lapsen ikään sopivasti. Hänen ei todellakaan tarvitse tietää kaikkea sun pahasta olosta tai muusta :/ Mutta niin, en tiedä muuten. Saattaa olla että tossa iässä on muutenkin vaihe, jossa leimaudutaan kovasti jompaankumpaan vanhempaan tai siihen henkilöön, jonka kanssa on eniten.

Muuhun en osaakaan kommentoida mutta mieti sitä, että tapahtumat saattavat vaikuttaa lapseen hänen koko loppuelämänsä. Siihen, millaisen puolison hän valitsee, miten hän käyttäytyy suhteessa ym. Eli jotain järkeä tuohon touhuun.

Jos isä arvostelee äitiä/kiukuttelee äidille pojan kuullen mutta äiti ei puhu isästä pahaa pojan kuullen,niin voisko olla niin että poika on alkanu pelkäämään isää? Että ei tykkää isästä kun se kiusaa äitiä? 4,5v on kuitenkin tosi pieni.. :(
Jos miehes on siis joka toinen vkl merellä,niin ilmeisesti on siis töissä? Siinä tapauksessa ymmärrän hyvin ettei halua ottaa poikaa luokseen joka kerta kun on vkl maissa. Jos taas merellä oleminen on harrastus,en ymmärrä enkä suostuisi. Jos teille ero tulee niin yrittäkää löytää sopuisat ratkasut lapsen hoitoon ja asumiseen. Olis lapsellekin varmaan paras jos isä muuttaisi mahd lähelle teitä - näin pojan arki (päiväkoti/koulu,kaverit jne) pysyy mahdollisimman samanlaisena asui hän kumman luona tahansa. Koska vaikka miehes nyt sanois mitä sääntöjä siitä miten usein/harvoin ottaa pojan luokseen,tilanne voi muuttua ajan kuluessa ja lapsen kasvaessa. Voimia sinulle!

Siis oikeastiko te puitte suhdeasioitanne lapsen kuullen??? Ja millainen "lapsi" se sun miehesi on, kun ei ollenkaan osaa asettua lapsen asemaan tuossa tilanteessa. Ihan kamala tuo teidän tilanne, että olette antaneet sen ajautua tuohon, että lapsi joutuu valitsemaan puolensa. Oikeasti! Aikuistukaahan nyt! Minusta vähän kuulostaa siltä, että te tarvitsisitte ulkopuolista apua eron selvittelyyn. Lapsenne kärsii tuosta lopun ikäänsä.

Asioiden puiminen lapsen ollessa paikalla on jo loppunut. Kiikutin tänään pojan heti äidilleni, kun miehen ääni alkoi kohota ja poikaa alkoi itkettää. Halusin puhua kerralla asiat kuntoon miehen kanssa, mutta eipä tuosta paljon ollut apua.

Poika on sanonut ettei tykkää siitä, kun isä pahoittaa äidin mielen. Isä höpöttää tyhmiä ja kiukuttelee. Ja niinhän tuo tekee. Vaan ei tee enää ainakaan tässä talossa. Toivottavasti ei ollut liian myöhäistä isän ja pojan välejä ajatellen.

Mies on töissä joka toisen viikon, kyllä. Itsestä vain tuntui, että kerran kuukaudessa on kovin vähän lapsen kannalta. Emme asu samalla paikkakunnalla, joten viikolla tapaamiset ovat ongelma viimeistään puolentoista vuoden päästä, kun alkaa eskari ja koulu.

Sulla ja miehelläs ei ole mitään oikeutta kaataa tota paskaa lapsen niskaan!

Meillä on mennyt miehen kanssa pitkään vähän huonommin ja se on näkynyt kotonakin. Ollaan molemmat oltu huonolla huumorilla ja miehestä se näkyy ja kuuluu. Nyt on 4,5-vuotias alkanut olla kovilla tämän tilanteen edessä.

Miehen arvostellessa tai kiukutellessa minulle poika asettuu koko ajan äidin puolelle. Nyt homma on mennyt niin pitkälle, ettei hän halua enää olla isän kanssa tekemisissä. Ero näyttäisi olevan tulossa ja ollaan siitä pojan kanssa juteltu. Hänen mielestään se on vain hyvä asia eikä hän halua enää isää meidän kotiimme. Tänään viimeksi, kun yritettiin yksi ilta viettää yhdessä, se päättyi toisen itkuun ja toisen kiukutteluun. Mies ei halua erota ja on minullekin kiukkuinen.

Mulla on nyt hätä sen suhteen olenko jotenkin itse manipuloinut tilannetta tähän isän ja pojan riitelyyn :confused: En ole haukkunut isää pojalle ja olen yrittänyt sanoa, että isä häntä rakastaa, mutta että tällä on huono mieli koska isä ja äiti riitelevät. Olen kyllä huonosta olostani jutellut puhelimitse niin, että poika on ollut paikalla, joten jotain hän on varmasti kuullut. Mutta olen tosissaan yrittän korostaa sitä, että ongelma on äidin ja isän välillä, ei hänen.

Yritän saada näitä kahta sopimaan riitansa, mutta pienempi ei tahdo ja isompi on loukkaantunut eikä tahdo hänkään. Jos eroamme riidoissa, poika ei ehkä halua mennä isälleen ja isä taas ilmoitti, ettei halua poikaa niin kauan kuin hän on tällä asenteella. Yritin selittää miehelle, että hän on se aikuinen ja toinen pieni lapsi, mutta ei se mitään auttanut :mad:

Toinen juttu:
Lisäksi mies sanoi, ettei sitten ota (jos ottaa) lasta luokseen joka toinen viikonloppu, vaan vain kerran kuukaudessa ja joskus viikolla silloin kun hänelle sopii. Tämä koska hänelläkin on kuulemma oikeus vapaisiin viikonloppuihin. Mies on siis joka toisen viikon merellä ja joka toisen maissa. Pitäisikö sovun nimissä antaa asian mennä näin?

Miten tässä kannattaisi edetä?

Mä tässä olen ollut tyhmä, kun olen antanut miehen kiukutella. Olen varmaan itse niin tottunut siihen, etten nähnyt pojan kärsimystä mun puolestani :'(

se on kyllä just noin, oon lueskellut ennenkin sun viestejä. sun miehesi ei ole aikuisen roolissa vaan kiukuttelee kuin pieni lapsi. ehdottomasti ero on oikea ratkaisu.

4,5-vuotias toimii juuri siten miltä hänestä tuntuu ja on osannut sen sullekin kertoa, on surullinen kun isä pahoittaa äidin mielen. sun vastuulla ei ole nyt pojan ja isän suhde. olet puhunut isästä pojalle asiallisesti, et ole haukkunut ja isä itse kiukuttelee nyt pojalle kun poika luonnollisesti kiukuttelee hänelle. menköön mies miettimään ja tosiaan, ÄLÄ kuuntele enää KERTAAKAAN sitä miehesi lapsellista oikuttelua/kiukuttelua, olet ollut hänelle aivan liian ymmärtäväinen jo vuosikausia!!

tsemppiä ja älä jää harmittelemaan, että ero olisi pitänyt tehdä aiemmin, sulla kesti päätöksen teko tämän verran aikaa ja nyt on koko tulevaisuus aikaa rakentaa hyvää elämää ja voida hyvin. kyllä lapsi selviää, hänhän sitä eroa jopa haluaa kun ei jaksa enää tuollaisessa ilmapiirissä. isän ja lapsen suhde pääsee kyllä kehittymään ihan hyväksi kun kahdestaan sitten ovat kunhan isä muistaa pysyä aikuisena eikä tipahda aina lapsen tasolle jos tulee vastoinkäymisiä lapsen kanssa.

voimia!

Olen myös lukenut sun viestejäsi, ja saanut miehestäsi kurjan kuvan, eli ero on minustakin oikea ratkaisu. Jaksamista sinne, vaikutat tosi symppikseltä tyypiltä, ap.

Muistan lukeneeni jo pieni ikuisuus sitten samanlaisia viestejä, koskien parisuhdettanne.

Lapsikin menee sekaisin ja kärsii....miettikää nyt edes hieman, aikuiset ihmiset, mitä pienen pojan tunne-elämälle teette :(

Lapsikin menee sekaisin ja kärsii....miettikää nyt edes hieman, aikuiset ihmiset, mitä pienen pojan tunne-elämälle teette :(

No ei mua voi siitä syyttää, ettenkö olisi miettinyt mikä on parasta. Olen miettinyt liiankin kanssa ja nimenomaan lapsen kannalta. Olen halunnut ajatella, että ydinperhe on tärkeä ja toivonut, että mies kasvaisi perheenpään rooliin. Välillä on mennyt paremmin, välillä huonommin. Nyt kun meni huonommin, mies antoi sen taas näkyä ja lapsi on jo sen ikäinen, että ymmärtää asioita ihan eri tavalla kuin aiemmin. Onhan tämä paljon munkin syytä, mutta ei siitä syystä, etten ajattelisi lasta.

Jos haluat syyttää mua, syytä siitä, että olen tyhmä miehen suhteen. Älä siitä, etten haluaisi lapseni parasta.

No ei mua voi siitä syyttää, ettenkö olisi miettinyt mikä on parasta. Olen miettinyt liiankin kanssa ja nimenomaan lapsen kannalta. Olen halunnut ajatella, että ydinperhe on tärkeä ja toivonut, että mies kasvaisi perheenpään rooliin. Välillä on mennyt paremmin, välillä huonommin. Nyt kun meni huonommin, mies antoi sen taas näkyä ja lapsi on jo sen ikäinen, että ymmärtää asioita ihan eri tavalla kuin aiemmin. Onhan tämä paljon munkin syytä, mutta ei siitä syystä, etten ajattelisi lasta.

Jos haluat syyttää mua, syytä siitä, että olen tyhmä miehen suhteen. Älä siitä, etten haluaisi lapseni parasta.

En mä syytä ketään, miksi syyttäisin?

Muistan lukeneeni näitä viestejä jo vuosia (?) sitten, ja suoraan sanoen yllätyin että olettekin yhä yhdessä. Lapsi ymmärtää kyllä, paljon enemmän mitä aikuiset kuvittelevatkaan...ilmeet, eleet, kodin ilmapiirin, sanomatta jätetyt sanat.

Nyt on korkea aika tehdä jotain, mutta kyllähän sinä sen tiedät. Olet fiksu ihminen :)

No joo... Mulla on kokemusta tuosta kun isä on tollasessa työssä ja sitten kun oli kotona niin vanhemmat riiteli lasten edessä yms. Ne viikot kun isä oli töissä, olivat ihanan rauhallisia ja sitten kun tiesi että isä on taas tulossa kotiin, niin se oli ahdistavaa kun tiesi mitä kaikkea oli taas edessä, oli mm kovia vatsakipuja jännityksestä ja unettomuutta... Voin ihan omasta kokemuksesta sanoa että vihaan isääni edelleen tuon kaiken takia ja äidillenikin olen vihainen siitä, kun hän ei lähtenyt tuosta suhteesta aikaisemmin. Tiedän tasan tarkkaan miltä sun lapsesta tuntuu. :(
Ei olekaan. Enkä tajua mitä olen ajatellut kun olen antanut tilanteen ajautua tähän. En mitään :(

Yhteistyössä