Voi elämä! Mistä noita pipipäitä aina ryömiikin esille

... Kunnon rangaistukset niille nyt heti vaan, tietäväthän muutkin pipipäät pysyä koloissaan. Mutta niinhän se aina, kun lööpeissä/uutisissa ja ihan kaikkialla mällätään tragedioilla (ihmisten aiheuttamilla), niin aina siitä syntyy se jälkiaalto.
Tarvii kyllä sanoa, että omastakin ylä-asteikäisestä pojasta on pieni huoli päällä myös. Koulu on todella iso ja sellaiseen joukkoon mahtuu vaikka mitä.
Tästä pääsenkin taasen vaahtoamaan.... Eli, meillä ala-aste on ihana pieni kyläkoulu, jossa kaikki tuntevat/tietävät toisensa ja esim. kiusaamiseen puututaan nopeasti ja "kovalla kädellä", kaikki asiat myös selvitetään myös loppuun asti. Jos siellä on joku esim. kovasti allapäin, se huomataan; kaverit ja opettajat tekevät parhaansa että asia selviää.
Siitä sitten lähdetäänkin hyvin suureen kouluun. Ylä-asteella on noin 700 oppilasta (en nyt ihan varma tuosta määrästä ole, mutta seiska luokkalaisiakin on noin 200!), rehtori tuntui olevan pallo hukassa, kertoi meille vanhempain tutustumis illassa esim. että välitunnilla YRITETÄÄN puuttua jos siellä tapahtuu väkivaltaisuuksia (esim liian kovaa mopotusta), mutta ei he kotimatkoja valvo. Huumeitakin siellä kuulemma joskus liikku/liikkuu (poliisi on joskus tehnyt sinne ratsiankin!), opettajat ei tunne oppilaita jne jne jne. Itse olen huomannut, että välitunti valvonta on ihan onnetonta/olematonta, oppilaat esim. käyvät avoimesti läheisessä pusikossa tupakalla.. Opettajia on kyllä valvomassa sisätiloja välitunneilla, ettei mitään varasteta luokista tai hajoteta.
Eli, se on aivan liian iso koulu!!! Kukaan ei tunne toisiaan, opettajatkaan eivät edes tunnista oppilaitaan.
Mun mielestäni lapset (ja vanhemmatkin) joutuvat kärsimään siitä, että pieniä kouluja lakkautetaan ja kaikki oppilaat tungetaan isoihin persoonattomiin laitoksiin, suuressa joukossa on pelottavan helppoa joutua yksin.
Pikkukoulut kunniaan!
Huh, taas meni paasaukseksi. Silloin kun käytiin tutustumassa tuohon kouluun, niin todella toivoi, että olisi syntynyt "hopea lusikka" suussa, tai voittanut edes lotossa, niin saisi lapset muualle kouluun.