Itsemurhasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hmm..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="alkup";25321180]Koska halusin lapsia. Koska silloin vielä olin normaali. Masennus alkoi vasta myöhemmin.[/QUOTE]

Sinun pitää skarpata , ei lapsia tehdä hetken mielijohteesta! Ei heitä voi hylätä, kun menee vähän huonosti! Masennukseen ei kuole siihen voi hakea apua ja sitä varmasti saa. Todella typerää verrata sitä esim. syöpään silloin ei ole vaihtoehtoja ja moni tekisi mitä vain parantuakseen!!Lopeta itsesi sääliminen , et ole ainut joka kamppailee masennuksen kanssa !! Sinulla on mahdollisuus parantua.. Se on sinusta vain kiinni !

Itse tavallaan "hyväksyn" itsemurhan joissakin tilanteissa. Ymmärrän hyvin että kaikki eivät jaksa kahlata tätä elämää sen luonnolliseen loppuun asti.

Sitä ennen tosin mun mielestä pitäisi tehdä ihan kaikki mahdollinen välttääkseen tuo. Vaikka se tarkoittaisi sitä että myisi kaikki huonekalunsa ja matkustelisi niillä rahoilla jonnekin mukavaan paikkaan, tai jotain muuta extremeä.

Toinen juttu mikä usein ihmistä piristää on keskeneräisyys ja opiskelu. Onhan opiskeluaika monelle kivinta aikaa elämässä kun on vielä paljon tavoitteita ja odotuksia. Kun kaikki on ns. valmista ja arki toistuu samanlaisena päivästä toiseen, tylsistyy helposti. Niin, että jos lopettaisit ap työt, ja hakisit johonkin kouluun? tms.

Enkä nyt siis kuvittele että ap on "vaan vähän maassa". Tiedän kyllä mitä se tarkoittaa kun ei oikeasti enää jaksa.

Ja vaikka on perhettä, niin miksi ei voisi vaikka muuttaa puoleksi vuodeksi jonnekin muualle, ettei jätäkään perhettään lopullisesti, vaan ottaa vähän väliä. Silloin ehkä huomaakin miten paljon nuo ihmiset merkitsevätkin, ja miten hyvä olla heidän luona onkin.

Että ap, mun mielestä sulla on vielä monta asiaa mitä voisit kokeilla ennen kuin luovutat, ja toivottavasti et luovuta ollenkaan. Sulla on kuitenkin monta hyvää ja onnellista asiaa kokematta, lapsenlapset ja kaikki.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="...";25321217]en oikein tiedä miten sinua yrittäisin auttaa kun itse olen ollut joskus masentunut ja tiedän ettei silloin ei pysty näkemään tulevaisuutta, eikä varsinkaan usko että siitä olotilasta joskus selviää...ja tiedän että jos itsellä on todella paha olla ja joku vaan toitottaa että pitäis ajatella muita, miltä muista tuntuu, entäs jos siihen ei pysty, entä jos on niin syvällä ettei pysty ajattelemaan muita... minulla paraneminen oli neljän vuoden prosessi, missä minun piti muuttaa koko ajatusmaailma ja päästä irti vallitsevasta ajatusmaailmasta missä jossittelin ja pelkäsin tulevaisuutta enkä uskonut ikinä selviäväni... kävin läpi koko elämäni ja kaikki tapahtumat ja käsittelin asioita uudestaan, mitkä jo luulin käsittelleeni... se ihminen mikä joskus olin on "kuollut" ja voin sanoa vaikka tämä kuullostaa kliseeltä nii olen nykyään aivan uusi ihminen...
yksi asia mikä minulla oli se lopullinen apu oli se kun lopetin minua auttavien ihmisten (hoitohenkilökunnan ja tiimin joka minua auttoi) arvostelun ja kyseenalaistamisen ja lopulta annoin ohjat minua hoitaville ihmisille ja otin nöyränä vastaan kaiken avun minkä sain ja se oli kauhea helpotus! ja lopulta se lääkitys minkä lääkäri minulle määräsi oli loppujen lopuksi aivan oikea ratkaisu vaikka sitäkin venklasin ja tuomitsin...
sinä olet mielestäni siinä pisteessä ettei sinulta voi tällä hetkellä vaatia mitään, et pysty olemaan äiti sanan oikeassa merkityksessä ennenkuin olet kunnossa ja et pysty olemaan vaimo sanan oikeassa merkityksessä ennenkuin olet sinut itsesi kanssa.
onko mitään mahdollisuutta, että harkitsisit sairaalaan lähtöä? tai jos se ei tunnu oikeialta paikalta nii miltä sinusta tuntuisi olla yksin vähän aikaa paikassa, jossa sinun ei tarvitsisi kantaa huolta millaisena lapsesi sinut näkevät ja voisit keskittyä itseesi ja selvittää miksi sinä olet nyt tuossa pisteessä, mitkä asiat siihen johti jne.. ota seuraavat askeleet hitaasti ja pienin harppauksin ja hyvä alku on sellainen, että alat ajattelemaan niinpäin, että kyllä minä tästä selviän, et tiedä vielä miten, mutta anna ajan näyttää. kukaan ei väitä että se olisi helppoa, mutta kokemuksesta voin sanoa että KUN siitä helvetistä selviää on sinulla sellainen voimavara loppuelämäksi että selviät mistä vain.[/QUOTE]

Hieno kirjoitus. Kiitos siitä. Ja onnea sinulle että olet saanut "uuden sinän" :)

Minä saan omaa aikaa milloin vain. Mieheni ymmärtää. Hakeudun aika useinkin omiin oloihini. Mökille tai sitten mies ja lapset lähtee mökille ja minä jään kotiin. Pääsääntöisesti RAKASTAN sitä. Kun minun ei tarvitse olla läsnä kelleen, ei vastata kelleen. Saan herätä kun haluan, saan olla kuten haluan.

Olen paska, tiedän sen. En osaa arvostaa perhettäni, tahdon vaan rauhaa heistä. Ja tämä ei ole mitään pikkulapsi väsy-aikaa, lapseni ovat jo isoja koululaisia, 11 ja 9v.

Sinun pitää skarpata , ei lapsia tehdä hetken mielijohteesta! Ei heitä voi hylätä, kun menee vähän huonosti! Masennukseen ei kuole siihen voi hakea apua ja sitä varmasti saa. Todella typerää verrata sitä esim. syöpään silloin ei ole vaihtoehtoja ja moni tekisi mitä vain parantuakseen!!Lopeta itsesi sääliminen , et ole ainut joka kamppailee masennuksen kanssa !! Sinulla on mahdollisuus parantua.. Se on sinusta vain kiinni !

Ei vaan tarkoitin tuolla syöpä vertauksella sitä että OMAISTEN tulisi hyväksyä se kuolema, oli se sitten syöpä taikka itsemurha.

ON ihan hirveää kuolla hitaasti kituen syöpään, peläten ja toivoten että saisi vielä elää. Kun taas kuolema omasta tahdosta onkin jotain ihan muuta.

Masennushan on yleensä oire muista sisäisitä kivuista. Käsittelettekö terapiassa näitä muita syitä? Alkoholistiäitiäsi, hyväksikäyttöä (jos oikein ymmärsin? ) ?

Voisiko olla, että lääkkeesi tekevät sinusta välinpitämättömän? Ne turruttavat sinut, tekevät kaikesta harmaata.

Moni on saanut avun hengellisuudestä, voisitko ajatella hakeutuvasi seurakuntaan? Sielunhoito on terapian tyylistä, mutta kuitenkin erilaista.

Masennushan on yleensä oire muista sisäisitä kivuista. Käsittelettekö terapiassa näitä muita syitä? Alkoholistiäitiäsi, hyväksikäyttöä (jos oikein ymmärsin? ) ?

Voisiko olla, että lääkkeesi tekevät sinusta välinpitämättömän? Ne turruttavat sinut, tekevät kaikesta harmaata.

Moni on saanut avun hengellisuudestä, voisitko ajatella hakeutuvasi seurakuntaan? Sielunhoito on terapian tyylistä, mutta kuitenkin erilaista.

Olen puhunut terapiassa kaikesta, siis aivan kaikesta.

Olen käynyt joskus kirkossa yksin istumassa. Hakemassa uskoa. En saanut sitä.

[QUOTE="Alkup";25321336]Olen puhunut terapiassa kaikesta, siis aivan kaikesta.

Olen käynyt joskus kirkossa yksin istumassa. Hakemassa uskoa. En saanut sitä.[/QUOTE]

Kannattaisko hakea elävästä paikasta, ei tyhjästä kirkosta?

älä tunne syyllisyyttä! vaikkakin se kuuluu sairauteen, mutta se ei auta sinua yhtään. minä syyllistin silloin itseäni aivan kauheasti ku minulta meni esikoisen elämästä 1,5 ekaa vuotta aivan sumussa, enkä ollut hänelle äiti. mutta tajusin etten voi sairastumiselleni mitään ja ei minun lapseni siitä onneksi ole kärsinyt, koska hänellä on loistoisä joka hänet hoiti ja nyt olen pari vuotta rakentanut suhdetta omaan lapseeni ja voin sanoa et ei vieläkään ole liian myöhäistä... toki tyttö on edelleen isin tyttö, mutta nykyään myös äidin syli kelpaa :) sinun ei tarvitse nyt olla täydellinen äiti, voit olla sitä sitten myöhemmin, kunhan olet kunnossa.

Itse tavallaan "hyväksyn" itsemurhan joissakin tilanteissa. Ymmärrän hyvin että kaikki eivät jaksa kahlata tätä elämää sen luonnolliseen loppuun asti.

Sitä ennen tosin mun mielestä pitäisi tehdä ihan kaikki mahdollinen välttääkseen tuo. Vaikka se tarkoittaisi sitä että myisi kaikki huonekalunsa ja matkustelisi niillä rahoilla jonnekin mukavaan paikkaan, tai jotain muuta extremeä.

Toinen juttu mikä usein ihmistä piristää on keskeneräisyys ja opiskelu. Onhan opiskeluaika monelle kivinta aikaa elämässä kun on vielä paljon tavoitteita ja odotuksia. Kun kaikki on ns. valmista ja arki toistuu samanlaisena päivästä toiseen, tylsistyy helposti. Niin, että jos lopettaisit ap työt, ja hakisit johonkin kouluun? tms.

Enkä nyt siis kuvittele että ap on "vaan vähän maassa". Tiedän kyllä mitä se tarkoittaa kun ei oikeasti enää jaksa.

Ja vaikka on perhettä, niin miksi ei voisi vaikka muuttaa puoleksi vuodeksi jonnekin muualle, ettei jätäkään perhettään lopullisesti, vaan ottaa vähän väliä. Silloin ehkä huomaakin miten paljon nuo ihmiset merkitsevätkin, ja miten hyvä olla heidän luona onkin.

Että ap, mun mielestä sulla on vielä monta asiaa mitä voisit kokeilla ennen kuin luovutat, ja toivottavasti et luovuta ollenkaan. Sulla on kuitenkin monta hyvää ja onnellista asiaa kokematta, lapsenlapset ja kaikki.

Niin, no menis ja tekis noin niin saat hullun leiman. Sut leimataan huonoksi, vastuuntunnottomaksi ja sitä rataa. Siis jos vaikka muuttaisi ulkomaille tmv. Ja mitähän mies mahtaisi kun ilmoittaisin että muutankin muualle moikka. Vois olla avioliitto siinä. Tai joa haluaisin ulkomaille asumaan, ei onnistu. Mies ei suostuisi mukaan jne jne jne. Nuo on ajatuksena tosi jees, mutta käytännössä mahdottomuuksia.

Opiskelemaan en voi mennä vaikka siitä olen haaveillut aikanaan. Olen oikeesti tyhmä, en pääsisi koskaan ruostia ja matematiikkaa läpi, en edes lähihoitajan tutkinnossa. Halusin aikanaan lähihoitajaksi/sairaanhoitajaksi, mutta kun tulee junttisuvusta niin ei näillä aivoilla saada aikaan mitään.

[QUOTE="alkup";25321267]Hieno kirjoitus. Kiitos siitä. Ja onnea sinulle että olet saanut "uuden sinän" :)

Minä saan omaa aikaa milloin vain. Mieheni ymmärtää. Hakeudun aika useinkin omiin oloihini. Mökille tai sitten mies ja lapset lähtee mökille ja minä jään kotiin. Pääsääntöisesti RAKASTAN sitä. Kun minun ei tarvitse olla läsnä kelleen, ei vastata kelleen. Saan herätä kun haluan, saan olla kuten haluan.

Olen paska, tiedän sen. En osaa arvostaa perhettäni, tahdon vaan rauhaa heistä. Ja tämä ei ole mitään pikkulapsi väsy-aikaa, lapseni ovat jo isoja koululaisia, 11 ja 9v.[/QUOTE]

Vastahan sä sanoit ettei mikään tunnu miltään. Oletko kertonut tappavasi itsesi terapiassa? Etpä tietenkään...se siitäkin rehellisyydestä. Muuta pois. Saat omaa aikaa AINA. Otat lapsen vaikka kerran kuussa yöksi.

[QUOTE="vieras";25321372]Vastahan sä sanoit ettei mikään tunnu miltään. Oletko kertonut tappavasi itsesi terapiassa? Etpä tietenkään...se siitäkin rehellisyydestä. Muuta pois. Saat omaa aikaa AINA. Otat lapsen vaikka kerran kuussa yöksi.[/QUOTE]

No ei tunnukaan. Sanoin "pääsääntöisesti". Eli pääsääntöisesti olen rakastanut yksinoloa kun sitä olen saanut, mutta nyt tässä tilanteessa se on eri juttu taas.

Tällä hetkellä en siis nauti edes yksinolosta. Tai no "nautin" toki. Lasten juttelu, miehen juttelu, kenen tahansa juttelu tällä hetkellä väsyttää mua ihan sairaalla tavalla. En vaan pysty ottamaan asioita vastaan. Lähes kaiken unohdankin mitä minulle puhutaan. Ja ei, en muuta mihinkään, haluan kuitenkin olla lasteni kanssa. Älä ala siellä kiukuttelemaan jotain älyttömiä kun et näköjään ymmärrä tätä asiaa.

En ole kertonut terapiassa "tappavani itseäni" koska en ole tappamassa itseäni. Olen sanonut että omaan itsetuhoisia ajatuksia.

[QUOTE="alkup";25321366]Niin, no menis ja tekis noin niin saat hullun leiman. Sut leimataan huonoksi, vastuuntunnottomaksi ja sitä rataa. Siis jos vaikka muuttaisi ulkomaille tmv. Ja mitähän mies mahtaisi kun ilmoittaisin että muutankin muualle moikka. Vois olla avioliitto siinä. Tai joa haluaisin ulkomaille asumaan, ei onnistu. Mies ei suostuisi mukaan jne jne jne. Nuo on ajatuksena tosi jees, mutta käytännössä mahdottomuuksia.

Opiskelemaan en voi mennä vaikka siitä olen haaveillut aikanaan. Olen oikeesti tyhmä, en pääsisi koskaan ruostia ja matematiikkaa läpi, en edes lähihoitajan tutkinnossa. Halusin aikanaan lähihoitajaksi/sairaanhoitajaksi, mutta kun tulee junttisuvusta niin ei näillä aivoilla saada aikaan mitään.[/QUOTE]

Ihan varmasti pääsisit läpi. Aikuispuolen lh opinnoissa ei taida edes ruotsia ollakaan, ja matikka on tyyliin 1+1. Ihan kaikki niistä pääsee läpi. Hae nyt keväällä syksyllä alkavaan koulutukseen.

Ja mitä tuohon ensimmäiseen tulee, niin, niin. Eli joltakin saattaisi hullun leimaa saada, mutta suurimmalta osalta varmasti ei. Kaikki vaihtoehdot on vähemmän "hulluja", ja ovat siis parempia ja vastuullisempia kuin se lopullinen oman käden kautta pois meno. Oikeasti, ei sillä ole niin väliä mitä muut ajattelee, on sitä monet hullumpiakin asioita tehnyt. Rohkeina heitä ennemminkin pidetään.

Kysyin ajatuksia itsemurhasta. En sitä kannattaako minun ottaa henki itseltäni vai ei. Vaikka tänne nyt joku kirjoittaisi kuinka fiksuja, ei se muuta ajatuksia yhtään sen ruusuisemmiksi.

Nyt minun on mentävä, alkaa työkeikka.

Kiitos kuitenkin kaikille kommentoijille. En siis ole tappamassa itseäni nyt. Se on harkinnassa, kuten varmaan aika monella masennuksesta kärsivällä.

Ymmärrän ajatuksesi täysin. Ja ihan muille tiedoksi, siinä vaiheessa kun on henkisesti ihan loppu, niin siinä ei paljon enää mieti sitä, että kuinka paljon tässä aiheuttaisi murhetta lapsilleen ja muille, jos päivänsä päättäisi! Itsekkäitä ovat lapset ja perhe, kun kerran vaativat pysymään hengissä, ettei niille tulisi niin paha mieli! Viis siitä kuinka yksi kärsii, kunhan muut ei vain kärsi!

Hävetkää vähän omia itsekkäitä puheita!

YKSIN TÄNNE OLLAAN SYNNYTTY JA YKSIN TÄÄLTÄ LÄHDETÄÄN!

Ihan varmasti pääsisit läpi. Aikuispuolen lh opinnoissa ei taida edes ruotsia ollakaan, ja matikka on tyyliin 1+1. Ihan kaikki niistä pääsee läpi. Hae nyt keväällä syksyllä alkavaan koulutukseen.

Ja mitä tuohon ensimmäiseen tulee, niin, niin. Eli joltakin saattaisi hullun leimaa saada, mutta suurimmalta osalta varmasti ei. Kaikki vaihtoehdot on vähemmän "hulluja", ja ovat siis parempia ja vastuullisempia kuin se lopullinen oman käden kautta pois meno. Oikeasti, ei sillä ole niin väliä mitä muut ajattelee, on sitä monet hullumpiakin asioita tehnyt. Rohkeina heitä ennemminkin pidetään.

En pääsisi! Olen oikeasti _tyhmä_. Heikkolahjainen.

vastaan vielä, että oletko ajatellut niinpäin että tuo turtumus olisi osa paranemisprosessia? eli mielesi pitää sinut "tunteettomana" jotta sinun olisi helpompi olla... tai miten sen nyt fiksusti sanoisi ja voin itse sanoa et mulla oli nuo itsemurhaajatukset sillä tavoin helpottava asia ajatella, et jos ei ole muuta apua nii tietääpähän ainakin miten tämän olon saan loppumaan... ikinä en ollu tappamassa itseäni, mut kaiken sen kauheuden keskellä se oli jotenki lohduttava ajatus... kuolema siis..kauhealtahan se "normaalista" ihmisestä kuullostaa, mut sellainen mieli on ja minulle lääkäi sanoi et se on mielen tapa juuri lohduttaa itseään, et kyllä tämä loppuu keinolla tai toisella.

Kirjoitin että olet kituuttanut ja yrittänyt vuosia muiden takia. NYT alat yrittämään itsesi takia, sinä olet tärkeä, sinä olet ainutkertainen, eikä sinulla ole muuta elämää kuin tämä. Ala olemaan terveesti itsekäs.

Oletko kenties jotenkin kadottanut itsesi lasten olleessa pieniä, kun olet huolehtinut vain muiden tarpeista. Et enää tiedä kuka olet ja mitä haluat, mistä iloitset. Itse huomaan tälläisiä piirteitä itsessäni ja nyt olenkin päättänyt tietoisesti pyrkiä niistä eroon. Minun on huolehdittava itsestäni ennenkuin jakasan huolehtia muista. Nyt välillä oikein havahdun ja mietin että kuka olenkaan. Mutta ei se helppoa ole, kun tuntuu että tukea ei saa.

En tiedä onko sinulla mitään tälläistä, mutta kirjoitin nyt vaan mitä itselle tuli tämän hetken omista tuntemuksista mieleen. Niin ja minulla ei ole varsinaista masennustaustaa, joten en oikeasti voi tietää miltä sinusta tuntuu vaikka yritänkin. Mutta tämä vain yksi näkökulma.

[QUOTE="alkup.";25321448]En pääsisi! Olen oikeasti _tyhmä_. Heikkolahjainen.[/QUOTE]

Mä vielä vänkään. Tiedän ihan varmaksi, että lähes kirjaimellisesti kädestä pitäen opettajat auttavat ja huolehtivat siitä että kaikki halukkaat ja ne jotka haluavat yrittää pääsevät läpi. Saavat kahdenkeskistä tukiopetustakin halutessaan. Siis ihan niihin 1+1 laskuihin.

Etkä todellakaan ole heikkolahjainen ja tyhmä, näkeehän sen jo tuosta miten järkevästi kirjoitat ja argumentoit.

Selväjärkiseltä ainakin tekstisi vaikuttaa. Jotenkin tulkitsen, että olet kuin automaatti joka hoitaa kaikki rutiinit tai zombie tai merellä seilaava vene ilman peräsintä, miehistöä. Ettei mikään tunnu hyvältä, ei pahalta, ei yhtään miltään. Vaikea masennus? Haluatko todella kuolla vai etkö halua elää sitä elämää mikä sinulla on nyt (en tarkoita perhettä, työtä vaan olotilaa)? Jos sinulla on lääkitys niin keskustele lääkärin kanssa vaihtoehdoista. Niin kuin joku tuolla jo mainitsi paranemisen alkaneen kun jättäytyi hoitohenkilökunnan käsiin, otti avun vastaan. Sama lie uskoon tulonkin vaikutus (hyvässä lykyssä) antaa itsensä jumalan haltuun/vastuulle. Itse olen selittänyt lääkärille, että määrää mulle lääkkeet ja sairaslomaa niin paljon kun minä tarviin...ja älä kuuntele kun minä rimpuilen vastaan ja yritän puhua saikkua lyhyemmäksi tai kieltäytyä lääkkeistä.

Hyvä ap. Ensinäkin nyt tuo ajatus pois, että olet huono ihminen, paska (kuten itse ilmaisit) ihminen ja arvoton. Sinä olet ÄITI ja sinä olet VAIMO. ympärilläsi on siis ihmisiä jotka sinua rakastavat. Sellaista joka olisi jotain mitä itsestäsi kirjoitit kukaan tuskin rakastaisi. Miehesi olisi varmasti jo ajat sitten lähtenyt jos kokisi sinut taakakseen. Hän rakastaa sinua kun jaksaa kulkea vierelläsi.
Nyt kulutan sinulle sitkeyttä ja vastuun kantoa! Olet saattanut maailmaan ihania lapsia ja sinun tehtäväsi ja vastuusi on pitää heistä huolta.
Psyk.hoitajana kehoitan sinua ottaamaan hetimiten yhteyttä oman kuntasi psyk.vastaanotolle ja kertomaan siellä itsemurha ajatuksistasi. Sinä kuulut nyt sairaala hoitoon ja sinne ihan takuulla pääset kun kerrot rehellisesti mietteistäsi. Ole niin kiltti, että teet sen.
Huomaan, että huudat apua. Et ole valmis tekoihin mutta nuo ajatukset tuovat lisää takkaa jokapäiväiseen elämään.

Tällaisessa vaiheessa potilaalle on turha keroa siitä, että elämä voi muuttua jonain päivää. Ensin pitää saada muuri murrettua.
Mutta hyvä ap silti totean, että ethän ikinä voi tietää mikä sinua tulevaisuudessa odottaa. Elmä on täynnä yllätyksiä.

Toivon sydämestäni sinulle ja perheellesi valoisaa tulevaisuutta. Teethän palveluksen itsellesi ja hakeudut akuutisti hoitoon. (kriisipäivystys on nyt oikea osoite)

Ja jatkan vielä sen verran, että unohda hetkeksi läheisesi ja keskity itseesi. Anna itsesi romahtaa, anna tunteiden tulvia ja ole välittämättä siitä mitä muut susta ajattelevat. Sinä olet nyt tärkein. Sinä tarvitset ammattiaupua selvitäksesi tästä elämän vaiheesta. Seuraava vaihe on takuulla valoisampi.

nuoruudessani olin tappaa itseni yläaste ikäisenä, mutta sitten pääsin opiskelemaan 300km päähän. se oli pelastus ja jatkoin elämistä.
molempien raskauksien aikana ja jalkeen olen kärsinyt masennuksesta ja olen ollut tappaa itseni, harkitsin monesti ajavani järveen tai kallioon tai ottavani mieheni aseen ampuvani itseni, mutta se rakkaus mitä tunsin lapsiani kohtaa sai minut kuitenkin jatkamaan ja jaksamaan. en todellakaan halunnut että joku muu kasvattaa minun lapseni.
masennukset menivät kovalla taistelulla onneksi ohi ja nyt lapset ovat 2v ja 4v. ja olen onnellisempi kuin koskaan siitä että en antanut masennukselle periksi ja tehnyt itselleni jotain.

voimia!

Mun mielestä ihmisellä on oikeus päättää elämästään.
Mun rakas pikkusiskoni jonka kans olimme tosi läheisiä tappoi ittensä jokunen vuosi sitten. Nyt kun asiasta on jo aikaa voin sanoa että hänellä oli siihen oikeus. Siskon tilanne erosi tosin sun ap tilanteesta siten ettei siskolla ollu perhettä, ts. hän vastasi vain itsestään. Sulla on kuitenkin lapset tehtyinä niin.. en oikeen osaa sanoa mitään. Itellänikin on lapsi enkä osaa sanoa onko mulla oikeus päättää päiväni koska olen hänet tänne halunnut tehdä. Ehkä sitten kun hän olisi tarpeeksi aikuinen ymmärtämään miksi.

Oon kuiteskin samaa mieltä siitä ettei kenenkään tarvi elää siksi ettei toisille tulis paha mieli. Ehkä pitäis jättää niin tarkka selostus syistä miksi tappoi itsensä ettei vähäjärkisinkään voi olla sitä ymmärtämättä. Niin mun sisko jätti. Se ei vaan halunnu elää. Eikä siltä kukaan koskaan kysyny haluaako se syntyä..? Joten "annan hälle luvan" päättää kuolemastaan.
Eikä se tarkoita ettenkö surisi ja kaipaisi siskoani. ehei, ikävöin joka päivä. mut rakastan siskoa niin paljon etten haluaisi hänen olevan onneton vuosikymmeniä päivästä toiseen vain siksi ettei mulle tulisi paha mieli. olisi kauheaa jos sisko luonnollisella kuolinvuoteellaan tunnustaisi eläneensä väkisin ja kituen vaikka 87 vuotta vain siksi että pelkäsi miltä minusta tuntuu. Sillon vasta olisikin paha mieli...!
Joidenkin on tää vaikee ymmärtää mut näin mä ajattelen. Mitä järkeä on sulkea joku vuosiksi tai jopa loppuelämäksi johonkin laitokseen ettei menis ja tappais itteänsä? Miksei voi antaa tappaa jos ei oikeasti enää muuta halua?
Ja mitä iloa tosiaan muuten sellaisesta äidistä tai isästä on lapsilleen?

Moi ap. Sulla on samanlaisia ajatuksia kuin mullakin, kroonisesti masentuneella. On myös ahdistuneisuushäiriö, epävakaa jne. eli todellakin uskon tajuavani mitä tarkoitat kun kerrot ettei mikään oikein nappaa ja kaikki tuntuu suht turhalta(?), elämä jatkuu samanlaisena paskana vuodesta toiseen vaikkei mikään isompi juttu olisikaan vialla.

En anna neuvoa että tapa tai ole tappamatta ittesi, mutta sen sanon että itse uskon vapauteen valita. Itse punnitsen viikottain elämääni ja sen laadun mukaan päätän, elänkö vielä vai lopetanko kaiken. Vaaka on tällä hetkellä niukasti voiton puolella, mutta jo alkuviikosta voi olla kokonaan eri tilanne. Elämäni on ollut tosi raskasta ja vaikeaa, paljon sairauksia ja kuolemia lähipiirissä, kiusaamista vuosien ajan, omat henkiset ongelmat, väliinputoajaksi jääminen...ei tätä voi tajuta sellainen, jolla on työpaikka, okt ja isoin ongelma se, mitä laittaisi päälleen. Myöskään "on mullakin ollut vaikeeta" ei ole pätevä syy jatkaa elämää, koska kärsimys ei lopu a.) kärsimällä lisää, b.) sillä että jollain muullakin on vaikeaa.

Yhteistyössä