Ap - masentunut äiti voi olla monasti lapselleen parempi äiti kuin "normaali". Sä oikeasti olet joutunut ja joudut miettimään elämän peruspilareita ja mistä ne on rakentuneet. Tiedät omassa nahassasi mikä voi rikkoa ihmismielen, sinä tiedät. Moni "normaali" äiti hakee kirjastosta kasvatusopuksen ja lähtee siltä pohjalta lastaan maailmaan kasvattamaan. Sekunttiakaan ei ajatella itse tai edes uskalleta ajatella. Ollaan vaan "happy-happy". Ei siinä, ei sekään tee huonoa äidistä. Mutta ei tee masennuskaan.
Sinulla on jo isot lapset. Kerro heille pahasta olosta - kerro miksi äiti vetäytyy välillä. Opeta heille että paha olo ei olet heidän syytään - ole avoin. Silloin olet paras mahdollinen äiti. Et ole supernainen, etkä jumalolento (jotkun naiset nostava itsesensä sille jalustalle äitiydessä). Sinä olet inhimillinen äiti.
Olen itse samassa suossa rypenyt - ja varmaan vielä joskus ryven, en usko että masennus koskaan täysin poistuu. Mun apu jaksaa on se että illalla mieitin että toivottavasti en aamulla herää. Ja kun herään, aamu usein onkin parempi kuin luulin. Ihan vaan päivä kerrallaan - ei tulevaisuutta. Tulevaisuus ahdistaa - totta hitossa kun pahana hetkenä miettii että tätäkö se loppu elämä on. Mutta kun ei mieti. Kuhan huomiseen, ei sen pitempään.