*ittu viimeinen kerta haen jotain apua tässä maassa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Milanna85
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mut joo nyt poistun palstalta en vitsi koko päivä Lasu juttuja täällä käydä läpi. Kun en voi kunnolla keskittyä paperihommiin ja huomenna synttärit yhdellä lapsella sekä seuraavana päivänä toisellakin.......

Mä en käsitä miksi lasu vieläkin nähdään vain pahana asiana ja rangaistuksena. Sieltähän on nimenomaan tarkoitus antaa sitä apua perheille ja jos avulle ei ole tarvetta, niin elämä jatkuu ilman mitään uutta.
Muistakaa myös, että lääkärit ja muut eivät oikeasti tunne teitä: eivät he tiedä mikä se meininki siellä kotona on! Jos viranomaiset eivät niitä lasu-ilmotuksia tekisi, niin myöhemmin itkettäisiin kun tulisi näitä Vilja-Eerika- ja ”äiti tappoi lapsensa” -tapauksia monin verroin. Viranomaisilla on _velvollisuus_ tehdä lasu, jos he yhtään huolestuvat perheen tilanteesta ja lastensuojelun tehtävä on tarkastaa tilanne, ei sen kummempaa! Kyse ei siis ole mistään syyttämisestä tai vittuilusta tai mistään henkilökohtaisesta.
Ap:lle jaksamista, toivottavasti saat apua sun stressiin ja pian olet taas voimissas! :)

• Tykkää
Reactions: Echo
Mä en käsitä miksi lasu vieläkin nähdään vain pahana asiana ja rangaistuksena. Sieltähän on nimenomaan tarkoitus antaa sitä apua perheille ja jos avulle ei ole tarvetta, niin elämä jatkuu ilman mitään uutta.
Muistakaa myös, että lääkärit ja muut eivät oikeasti tunne teitä: eivät he tiedä mikä se meininki siellä kotona on! Jos viranomaiset eivät niitä lasu-ilmotuksia tekisi, niin myöhemmin itkettäisiin kun tulisi näitä Vilja-Eerika- ja ”äiti tappoi lapsensa” -tapauksia monin verroin. Viranomaisilla on _velvollisuus_ tehdä lasu, jos he yhtään huolestuvat perheen tilanteesta ja lastensuojelun tehtävä on tarkastaa tilanne, ei sen kummempaa! Kyse ei siis ole mistään syyttämisestä tai vittuilusta tai mistään henkilökohtaisesta.
Ap:lle jaksamista, toivottavasti saat apua sun stressiin ja pian olet taas voimissas! :)
Siis jos ne tekee joka paniikkikohtauksen takia sen niin liian monta lasuja kai tehdään vuosittain. Mutta kiitos sinulle :-) ! Yritän ajatella positiivisesti vaikka tietysti alkushokki oli. Koska jo yks sana ,,Lasu,, kuulosta järkyttävältä :-D

Näyttää taas menevän lujaa... jos on edellisenä päivänä kutsunut ambulanssin (!) kotiin paniikkkikohtauksessa (ja saanutlääkitystä, oletan että ensimmäisellä lääkärikäynnillä sait ne rauhoittavat niin kuin kerroit) ja silti seuraavana päivänä istut päivystyksessä paniikkikohtauksessa ja selität sekavia (olet puhunut varmaan työstäsi ja rahasta päätellen potilaskirjauksen tekstistä) etkä kerro lääkärille mikä on 5 (!) lapsesi hoidon tilanne (kun ilm mieskään ei siihen osallistu) niin lienee selvää että lääkärin näkökulmasta se lasun tekeminen asian tarkistamiseksi on ollut ihan perusteltua... Ei kyllä nyt vaikuta siltä että olisit edelleenkään ymmärtänyt millä keinoilla voisit alkaa toipumaan tilanteesta...

Näyttää taas menevän lujaa... jos on edellisenä päivänä kutsunut ambulanssin (!) kotiin paniikkkikohtauksessa (ja saanutlääkitystä, oletan että ensimmäisellä lääkärikäynnillä sait ne rauhoittavat niin kuin kerroit) ja silti seuraavana päivänä istut päivystyksessä paniikkikohtauksessa ja selität sekavia (olet puhunut varmaan työstäsi ja rahasta päätellen potilaskirjauksen tekstistä) etkä kerro lääkärille mikä on 5 (!) lapsesi hoidon tilanne (kun ilm mieskään ei siihen osallistu) niin lienee selvää että lääkärin näkökulmasta se lasun tekeminen asian tarkistamiseksi on ollut ihan perusteltua... Ei kyllä nyt vaikuta siltä että olisit edelleenkään ymmärtänyt millä keinoilla voisit alkaa toipumaan tilanteesta...
Lue oikein sain eilen paniikkikohtauksen se oli sen verran pahaa että ambulanssin paikka oli, sitten ne käski lähteä päivystykseen ja kun kohtaus meni ohi kerroin että illalla pääsen ;-) taas näitä jeesustelijoita jotka ei asioista tiedä paskakaan. Tässä näkee myös kun lue jotain kommentejä että on todellakin syynti välillä voida huonosti.

Lue oikein sain eilen paniikkikohtauksen se oli sen verran pahaa että ambulanssin paikka oli, sitten ne käski lähteä päivystykseen ja kun kohtaus meni ohi kerroin että illalla pääsen ;-) taas näitä jeesustelijoita jotka ei asioista tiedä paskakaan. Tässä näkee myös kun lue jotain kommentejä että on todellakin syynti välillä voida huonosti. Enkä mä mistään hemmetin rahoista vitsi kelle puhua ainakin lääkärille, outo ajatelutapa sinulla.

Siis jos ne tekee joka paniikkikohtauksen takia sen niin liian monta lasuja kai tehdään vuosittain. Mutta kiitos sinulle :) ! Yritän ajatella positiivisesti vaikka tietysti alkushokki oli. Koska jo yks sana ,,Lasu,, kuulosta järkyttävältä :-D

En tiedä onko tehty paniikkikohtauksen takia vai oliko siinä muutakin? Itkitkö tai kerroitko stressistä ja unettomuudesta tms.? Kerroitko että oot ihan lopussa? Ja jos sulla oli jotain muitakin käyntejä ollut lääkäriin samasta aiheesta? Luulen et on ollut muitakin syitä ehkä huolestua sun voinnista ja jaksamisesta, tai että ei varmaan pelkän paniikkikohtauksen takia yleensä lastensuojeluilmoitusta tehdä? Mut kuitenkin: koita aatella mieluummin niin, että Suomessa oikeasti välitetään lasten hyvinvoinnista, sun lapsista pidetään huolta ja heidän hyvinvointi halutaan turvata -> selvitetään, että kaikki on ok -> end of story. :) Harmi että lasu herättää vieläkin niin negatiivisen mielikuvan vaikka tarkotus on auttaa perheitä/ohjata oikean avun piiriin.

'Vaikuttaa, että potilaalle on tärkeää säilyttää tietty asema yhteiskunnassa. '

Tämä lääkärin teksti kyllä kertoo sen että joko et osaa ilmaista itseäsi kovin selkeästi puhuessasi lääkärille ongelmistasi (kielimuuri kuten usein täälläkin?) tai sitten olet puheissani niin vauhdikas ja syrjähtelevä (kuuluu usein taudinkuvaan...) että sen tulkinta mikä on ongelmasi aiheuttaja on erittäin vaikeaa. Tuskin tuo tosin ainut kirjaus tilastasi tuolta käynniltä on...

'Vaikuttaa, että potilaalle on tärkeää säilyttää tietty asema yhteiskunnassa. '

Tämä lääkärin teksti kyllä kertoo sen että joko et osaa ilmaista itseäsi kovin selkeästi puhuessasi lääkärille ongelmistasi (kielimuuri kuten usein täälläkin?) tai sitten olet puheissani niin vauhdikas ja syrjähtelevä (kuuluu usein taudinkuvaan...) että sen tulkinta mikä on ongelmasi aiheuttaja on erittäin vaikeaa. Tuskin tuo tosin ainut kirjaus tilastasi tuolta käynniltä on...
Lue sivulla 2 koko teksti mitä oli kirjoitettu en vitsi monta kerta saman linkittää. Syy edelleen se kun kävin myös lyhyessä ajassa hakemassa jotain että saan nukutettua kun kerroin että unta ei tuu kunnolla, kun ajatukset pyörii jotka stressaa ja en jaksa kaikki kerrallaan hoitaa, kun olen myös hyvin väsynyt + se eilinen paniikkikohtaus, siksi lasu lähti, kun huolissaan mun jaksamisesta, vaikka todellisuudessa jaksan ja teen jatkuvasti jotain vaikka nyt tilanne ei mikään maailman paras minulla. Sekä lääkäri tietoinen kun tyhmänä kerroin että uppunut jo olin noin 4kk ja itkua tulee päivittäin, ihmettelin etten saanut kertakaan masennusdiagnoosia mitä annetaan todella helposti muuten, vaan sanoivat lepoa vaan joka kerta sekä tsemppiä ja yrittää saada pois ongelmia elmästä. Masentunelta kuulemma en vaikuttanut, vaikka senkin kysyin itse että voiko jatkuva stressi laukaista masennusta.

Mietin että millainen on paniikkikohtaus jonka vuoksi tilataan ambulanssi? Onko niin että Ei ymmärretä sitä paniikkikohtaukseksi vaan luullaan oireiden johtuvan jostain vakavasta sairaudesta? Hyperventilaatiota /hengitysvaikeuksia ? Millaiset oireet vievät siihen että ambulanssi on pakko tilata?

Mietin että millainen on paniikkikohtaus jonka vuoksi tilataan ambulanssi? Onko niin että Ei ymmärretä sitä paniikkikohtaukseksi vaan luullaan oireiden johtuvan jostain vakavasta sairaudesta? Hyperventilaatiota /hengitysvaikeuksia ? Millaiset oireet vievät siihen että ambulanssi on pakko tilata?
Mun paniikkikohtaus oli sellainen että sydämessä tuntui sekä en saanut sanakaan ulos, kauheasti itsellä ei ole kokemuksia paniikkikohtauksista mutta luulin varma kuolemassa olen. Viimeksi mulla oli muutama paniikkikohtausta 10v sitten tai yli, ne eivät olleet tälläisiä. Silloin kans oli paljon kuormittavia asioita, näköjään jos mun stressi jatkuu pitkään se laukaise paniikkikohtauksia. Pakko varma nopeammin hoitaa stressiä pois elämästä kun enää tälläiset kohtaukset en vitsi edes saada, se oli niin järkyttävä että oksat pois.:alien: Mutta äkkiä rauhoittavat alkoivat tehoa, vaikka sydäntä ja kaikkia ne tarkistivat. Sitten vielä about tunnin verran kuuntelivat minua ja käskevät ettei yksin tarvitse jäädä vaan hopi hopi päivystykseen ja kerrot, koska kuormittavia asioita mulla liian paljon heidänkin silmissä. Aina se pirun elämä ei mee niin kuin sen suunnittelet. En vitsi ees suunnitella mitään enää, huomasin jos liikkaa teen tätä niin kaikki päin puuta mene. Vielä kaupan päälle kun vanhat asiat tuli esille mistä en ollut tietoinen edes ja nyt ne vaikuttaa todella paljon joka asiaan ja ihan kädetön olen mistä aloitan, mutta lakimies nyt jo apuna, tilanne silti kaaotinen.

Paniikkikohtauksern kuuluu usein kuolemanpelko ja juurikin pelko siitä, että kyse on jostain vakavasta ja hengenvaarallisesta.
Mä sain kerran pahan migreenikohtauksen joka johti paniikkikohtaukseen ja näiden yhteisvaikutuksesta lopulta oireet viittas jo johonkin aivoverenvuotoon tms. ja mulle lähetettiin ambulanssi.

Ihanaa että pääset lasten kanssa pidempään reissuun kesällä, siinä saakin toivottavasti levättyä ja rentouduttua ! Mihin aiotte ja mitä tehdä?

Itsekin ole haaveillut sellaisesta pidemmästä irtiotosta mutta ei ole vielä mahdollisuuksia toteuttaa.

Ihanaa että pääset lasten kanssa pidempään reissuun kesällä, siinä saakin toivottavasti levättyä ja rentouduttua ! Mihin aiotte ja mitä tehdä?

Itsekin ole haaveillut sellaisesta pidemmästä irtiotosta mutta ei ole vielä mahdollisuuksia toteuttaa.
Italiaan :-). Mulla siellä sekä työt että samalla saan rentoutua, täällä sen on mahdotonta tehdä ainakin nyt, mutta myös toivon että kesän asti saan hoidettua ne asiat jotka mieltä painaa pahasti pois. Sekä vähäks ajaks en halua koko Suomea nähdä, täällä en vaan viihdy, se on hankala maa elää, yrittää. Italiassa mulla jotenkin aina kiva mieliala, myös kun touhun töiden kanssa siellä, se on jotenkin niin helppoa kun myös ihmiset täysin erilaisia, sinne ehkä jossain vaiheessa muuto, ainakin suunnitelen kovasti ja lähtisin vaikka heti, mutta taas mies ei voi jättää tänne kaiken, se on se este.

Tässä se onnelisin maa: https://www.ksml.fi/kotimaa/Suomess.../354467?pwbi=19c5877322604298c5c0f2ee40e59890

Välillä en yhtään ihmettele ja myös kun 90 luvulla näitä oli tehty sen verran paljon, ne varma oli yrittäjät jotka menettivät kaiken laman aikana ja saivat paskan leiman. Täällä kun yrittäminen on rikos, yrittäjijä ei tuetaan yhtään, jopa Virossa mistä olen yrittäminen on helpompaa ja tukea saat joka paikasta, kuin ihmisistä että verottajalta ym...Mun isä oli yrittäjä ja en muista ikinä että se olisi helvettiä hänelle, päinvastoin. Täällä taas esim suur yrittäjät, suurin osa juoppoja tai elää jatkuvassa stressissä. Entäs minkälainen ympäristö on täällä? Suomalaiset ekaks ovat kateellisin kansa mitä vaan maan päältä löytyy, mites sen sanotaan, että naapuri maksaa satasen ettei toinen naapurista saa 50,-tä. Päättäjät ja viranomaiset ovat täyspellejä. Täällä on melkein 7-8kk kylmä, talvella pimeä kuin tontun pepussa, en tajua kuka voi talvesta oikein nautia, ihmiset kans kylmiä ja itsekkäitä. Eikä tarvitse tulla mulle sanomaan mee vaikka Venäjälle, sieltä en ole kotoisin enkä ole lähdössä, tässä vaan sanoin oman mielipiden, koska noin olen aina ajatellut eikä mun ajatelutapa muuttu varma ikinä. Enkä puhu kaikista ihmisistä mutta suurin osa täällä sellaisia...... Sekä monilla suomalaisilla tuntuu laput silmissä ja luulevat että elää tässä maassa on kuin joku lottovoito, jopa itse venäläiset nauraa sellaiselle ajatelutavalle, vaikkei siellä kaikilla mee hyvin, mutta taas hyviä ja auttavasia ihmisiä siellä paljon paljon enemmän. Äitini asunut siellä, opiskeli ja työskenteli paljon ja edelleen rakasta ko maata sekä ihmisiä. Mä taas huomasin että pärjään Italiassa ja jotenkin heillä paljon yhteistä mun kanssa, avoimet ja kivat ihmiset, mukavaa heidän kanssa tehdä työt ja muuta touhua. Voi olla joku täällä löytyy joka on sama mieltä mun kanssa, kun tunnen itsekin monia suomalaisia jotka haukku koko maata paskaks. Ne ketkä luule että lottovoito elää täällä, uskon suurin osa Kelan asiakkaita ja vain tuen takia sellainen ajatelutapa, koska muuta eivät touhuneet ikinä.

Tässä se onnelisin maa: https://www.ksml.fi/kotimaa/Suomess.../354467?pwbi=19c5877322604298c5c0f2ee40e59890

Välillä en yhtään ihmettele ja myös kun 90 luvulla näitä oli tehty sen verran paljon, ne varma oli yrittäjät jotka menettivät kaiken laman aikana ja saivat paskan leiman. Täällä kun yrittäminen on rikos, yrittäjijä ei tuetaan yhtään, jopa Virossa mistä olen yrittäminen on helpompaa ja tukea saat joka paikasta, kuin ihmisistä että verottajalta ym...Mun isä oli yrittäjä ja en muista ikinä että se olisi helvettiä hänelle, päinvastoin. Täällä taas esim suur yrittäjät, suurin osa juoppoja tai elää jatkuvassa stressissä. Entäs minkälainen ympäristö on täällä? Suomalaiset ekaks ovat kateellisin kansa mitä vaan maan päältä löytyy, mites sen sanotaan, että naapuri maksaa satasen ettei toinen naapurista saa 50,-tä. Päättäjät ja viranomaiset ovat täyspellejä. Täällä on melkein 7-8kk kylmä, talvella pimeä kuin tontun pepussa, en tajua kuka voi talvesta oikein nautia, ihmiset kans kylmiä ja itsekkäitä. Eikä tarvitse tulla mulle sanomaan mee vaikka Venäjälle, sieltä en ole kotoisin enkä ole lähdössä, tässä vaan sanoin oman mielipiden, koska noin olen aina ajatellut eikä mun ajatelutapa muuttu varma ikinä. Enkä puhu kaikista ihmisistä mutta suurin osa täällä sellaisia...... Sekä monilla suomalaisilla tuntuu laput silmissä ja luulevat että elää tässä maassa on kuin joku lottovoito, jopa itse venäläiset nauraa sellaiselle ajatelutavalle, vaikkei siellä kaikilla mee hyvin, mutta taas hyviä ja auttavasia ihmisiä siellä paljon paljon enemmän. Äitini asunut siellä, opiskeli ja työskenteli paljon ja edelleen rakasta ko maata sekä ihmisiä. Mä taas huomasin että pärjään Italiassa ja jotenkin heillä paljon yhteistä mun kanssa, avoimet ja kivat ihmiset, mukavaa heidän kanssa tehdä työt ja muuta touhua. Voi olla joku täällä löytyy joka on sama mieltä mun kanssa, kun tunnen itsekin monia suomalaisia jotka haukku koko maata paskaks. Ne ketkä luule että lottovoito elää täällä, uskon suurin osa Kelan asiakkaita ja vain tuen takia sellainen ajatelutapa, koska muuta eivät touhuneet ikinä.

0_0
Ehkä sun stressi ja ketutus johtuu ihan vaan siitä, että asut väärässä maassa. Suomessa on monta asiaa päin helvettiä, mutta niin on suurimmassa osassa muistakin maista. Kyllä täällä on paljon hyvääkin, mutta ei vissiin mitään sellaista mitä sä arvostaisit.

0_0
Ehkä sun stressi ja ketutus johtuu ihan vaan siitä, että asut väärässä maassa. Suomessa on monta asiaa päin helvettiä, mutta niin on suurimmassa osassa muistakin maista. Kyllä täällä on paljon hyvääkin, mutta ei vissiin mitään sellaista mitä sä arvostaisit.

Lisäisin vielä sen, että tuskin missä tahansa muussakaan maassa katsottaisiin hyvällä toisesta maasta tullutta henkilöä joka päättää haukkua heidän kotimaansa alinpaan helvettiin. Ihan vaan vinkkinä, jotta jatkossa et saisi niin paljon paskaa niskaan: välillä on ihan hyvä idea pitää suunsa kiinni jos ei ole mitään hyvää sanottavaa. Tai ainakin turha ihmetellä kun saa samalla mitalla takaisin (ja syyttää kateudesta).

Minusta asiat ei ole ihan noin musta-valkoisia, jokaisessa maassa on omat hyvät ja huonot puolensa. Olen aikuisiällä asunut joitakin vuosia sekä Saksassa että Englannissa ja kummassakin on asioita jotka ovat paremmin kuin Suomessa mutta Suomessa on myös asioita jotka ovat paremmn kuin noissa maissa. Italia on minunkin suosikkimatkailumaita Euroopassa mutta veikkaanpa että sieltäkin löytyy puutteita eikä vähiten byrokratiassa ja korruptiossa... eikä virastoisssa juuri englanninkieltä tunneta. Realismi on ihan tarpeellista kun muuttaa vieraaseen maahan. Oman kokemuksen mukaan ne jotka olettivat kaiken sujuvan kuin vettä vaan palasivat aika nopealla aikataululla takaisin Suomeen.

Yhteistyössä