Ja taas kotiäitejä ja lastaan kotona hoitavia haukutaan. Työmme on velttoilua nyt!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;26242757:
Mitä sä ap oikein odotat, jotain kunniamerkkiä? Jos sä teet mielestäs arvokasta työtä, niin kai sen pitäis riittää, mitä väliä, mitä muut ajattelee? Ja onhan tää kotona pyöriminen kuin lomalla olis.

En. Odotan sitä, että me jokainen hyväksymme toistemme valinnat emmekä lähde niitä haukkumaan. Mielestäni työssä käyvä äiti voi olla yhtä hyvä äiti kuin kotiäitikin. Tiedänkin erään "työäidin", jonka lapset ovat suurenmoisia ja heidän tapansa järjestää elämänsä kerrassaan täydellistä.

ap

Kotona oleminen todellakin on helpompaa ja rennompaa kuin työelämässä oleminen. Varsinkin jos lapsikatras ei ole kovinkaan suuri. Mutta ihmettelenpä kovasti jos monenkin motiivi kotivanhemmuuteen on velttoilu. Haluan ainakin uskoa, että enemmistön motiivina on lapsen hyvinvointi ja sen vuoksi tuollainen uutisointi on loukkaavaa.

tottakai lapsen hyvinvointi on pääasia, mutta itse miellän velttoilun leppoisaksi ajaksi, sellaiseksi että otetaan rennosti. Minusta velttoilu ei tarkoita laiminlyöntiä! Se on asia sitten ihan erikseen.

Minua uutinen ei loukannut yhtään ja tässä taloudellisessa tilanteessa missä suomi on, niin näitä mielipiteitä tulee olemaan entistä enemmän. Siksi kaikkea ei kannata ottaa niin hirveän kovasti itseensä.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Asettelin kaiketi sanani väärin. Aika poikkeuksetta ollaan tutkittu ja todettu, että pienen lapsen paras hoitopaikka on pääsääntöisesti oma koti. Ja jos vanhemmilla on mahdollista hoitaa lapsensa kotona, niin yhä edelleen pääsääntöisesti motiivina on todennäköisesti lapsen hyvinvointi, eikä suinkaan lorviminen.

Poikkeuksetta tutkittu, olen nähnyt ristiriitaisia tutkimuksia puolesta että vastaan. Sensijaan asiantuntijoiden mielipiteitä on laidasta laitaan.
Olet tainnu valikoida kumpia tutkimuksia uskot. :D

Minä ajattelin lapseni parasta kun menin töihin, meidän koko perhe on onnellisempi=lapseen se heijastuu.

En usko vierustalon lasten olevan kovinkaan onnekkaita kotiäidistään joka jatkuvasti kärttyinen ja veemäinen ihminen. Työssä käydessään oli vielä aktiivinen ja normaali. Hänellä on yhtä ehdottomia mielipiteitään omasta suuresta uhrautuvuudestaan, emme voi edes olla enää ystäviä hänen halveksuvan asenteen vuoksi, nauroin päin naamaa hänen väittäessään lastensa voivat paremmin kun HÄN jää kotiin buahahah. :D

Kyllä työssäkäyväkin hoitaa lapsensa (ja kotinsa). Tekee sen työpäivän jälkeen, viikonloppuisin, lomilla, eli vapaa-aikansa käyttää siihen, mikä kotiäidille on mukamas työtä.
Aika moni pariskunta sitäpaitsi käy sekä palkkatyössä että kotihoitaa lapsensa.

En tajua tätä "kotiäitiys on rankinta ja arvokkainta mahdollista työtä!"- ulinaa. Mulle se on ollut ihan vaan arkea ja elämää. Mieluisaa sellaista. Työ on kokonaan toinen juttu. Kotona on leppoisaa ja rentoa.

Mutta tarkoitin sitä, että tässä ei puhuttu niistä kotitöistä, jotka töissäkäyvä hoitaa sitten vielä työpäivänsä jälkeen, vaan ihan siitä lapsien hoitamisesta, jota jonkun pitää tehdä myös sen työpäivän aikana, eikös. Ei lapsia voi laittaa työpäivän ajaksi off- asentoon ja sitten tehdä ne väliin jääneet jutut sitten illalla töiden jälkeen. Jonkun pitää ne lapset päivän mittaan ruokkia, ulkoiluttaa jne.

Tuo on vain niin järjetön väite, että työssäkäyvä tekee KAIKEN sen saman mitä kotiäitikin, mutta joutuu tekemään sen vain työpäivänsä jälkeen. Mitäs ne päiväkodin hoitajat sitten tekevät?

Ja kyllähän moni palkkatyökin voi olla välillä velttoilua. Täälläkin moni sanoo palstailevansa työn lomassa, kun hommat on hoidettu, mutta kotiinkaan ei voi vielä mennä.

Arvaa kuinka loukkaavaa on kuulla että kotiin jäävät ajattelevat lapsen parasta aina. Ai töihin aikaisemmin palaavat joiden "ei ole pakko" eivät? :O

Että ei kauheasti kiinnosta teidän loukkaaminen niin kauan kun te suollatte tuollaista paskaa.

Vihaan kotiäitejä koko sydämestäni.

On monia syitä, miksi lapsen on parempi mennä hoitoon jo varhaisemmassa iässä. Esim. jos vanhempi ei yksinkertaisesti viihdy kotona, lapsi tarvitsee vaikkapa kehityksellisistä syistä hoitoa jne. jne.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt miksi näistä asioista vedetään herne nenäänsä. Mekin jouduttiin molemmat lapset viemään liian aikaisin (suhteessa heidän valmiuteensa päivähoitoon) päiväkotiin. Vanhempi lapsi ihan liian nuorena (1v5kk). Tiedän, että molemmille lapsille olisi ollut parempi olla myöhempään kotona, mutta olosuhteiden pakosta se ei onnistunut. Miksi suuttuisin siitä, että joku toteaa pienten lasten parhaan hoidon tapahtuvan kotona?

Sama kuin todetaan, että rintamaito on parasta lapselle. Korvike ei pääse edes lähelle samaa. Ja kun näin todetaan, niin AINA joku suuttuu ja alkaa tappelu. En mäkään pystynyt pitkään imettämään, mutta silti se tosiaan on ihan fakta, että rintamaito on parempaa lapselle kuin korvike.

Vähän ot, mutta kotonahan hoidetaan lapsia, siivotaan, pyykätään ja tehdään ruokaa. Nämä eivät ole töitä. Eli pph:t ja päiväkodin hoitajat eivät oikeastaan tee töitä. Lomailevat. Pph:t etenkin, koska heillähän ei ole kuin 4 lasta hoidossa. Siivooja ei ole ammatti ja siivoaminen ei ole työtä. Mistä pirusta niille maksetaan muuten palkkaa? Keittäjät ja kokit eivät tee työtä, se on velttoilua.

Ja oikesti, töissä ollessa lasten kanssa ei tehdä sitä samaa kuin kotona ollessa. Ei taatusti ulkoilla, askarrella yms muuta puuhailla samalla tavalla. Joka niin väittää, ei kyllä taatusti käy töissä. Ruoanlaittoon käytettävästä ajasta nipsaistaan ja useimmiten laatu käy puolivalmisteiden kontolle. Siivoamista ei samalla lailla kerrykään kun lapset leikkivät suurimman osan päivästä jossain muualla. Pyykkiä kertyy yhtä paljon. Mutta mä en ymmärrä miksi töissä käyvät äidit nostavat haloon kotitöiden tekemisestä, sehän on vaan velttoilua ja lusmuilua!!!

Ikinä ei lakkaa ihmetyttämästä, mikä tarve naisilla, etenkin äideillä, on toisiaan hutkia töistä ja äitiydestä.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26242862:
Mutta tarkoitin sitä, että tässä ei puhuttu niistä kotitöistä, jotka töissäkäyvä hoitaa sitten vielä työpäivänsä jälkeen, vaan ihan siitä lapsien hoitamisesta, jota jonkun pitää tehdä myös sen työpäivän aikana, eikös. Ei lapsia voi laittaa työpäivän ajaksi off- asentoon ja sitten tehdä ne väliin jääneet jutut sitten illalla töiden jälkeen. Jonkun pitää ne lapset päivän mittaan ruokkia, ulkoiluttaa jne.
No enpä ole sitäkään osannut työnä kokea & arvostusta siitä vaatia. Että olen kotona omien lasteni kanssa, teen heille ruokaa, ja ulkoilen.

[QUOTE="vieras";26242844]En. Odotan sitä, että me jokainen hyväksymme toistemme valinnat emmekä lähde niitä haukkumaan. Mielestäni työssä käyvä äiti voi olla yhtä hyvä äiti kuin kotiäitikin. Tiedänkin erään "työäidin", jonka lapset ovat suurenmoisia ja heidän tapansa järjestää elämänsä kerrassaan täydellistä.

ap[/QUOTE]

Eiköhän se oo pääasia, että itse on sinut oman elämänsä, ja ratkaisujensa kanssa, mä en ainakaan odota keneltäkään kiitosta /hyväksyntää mun tavasta elää ja olla. Miksi pitäisi?

• Tykkää
[QUOTE="mona";26242770]Ja siis lapsi ulkopuoliselle hoitoon vai vähennetäänkö äidin työajat perheen yhteisestä ajasta? Siis ihan mielenkiinnosta kysyn, kun kuitenkin noin pienestä lapsesta puhutaan..[/QUOTE]

Tälläinen ei tietysti kaikilla onnistu. Vaatii tietynlaisen työn ja tukiverkoston. Itse olen käyttänyt hyväksi lapsen päikkäriajat ja tarvittaessa isovanhemmat ovat tulleet apuihin. Perheen yhteisestä aikaa minun ei ole onneksi tarvinnut työlle uhrata. Mutta tiedän kyllä että minulla on poikkeuksellinen työ kun voin hoitaa sen näin.

[QUOTE="vieras";26242844]En. Odotan sitä, että me jokainen hyväksymme toistemme valinnat emmekä lähde niitä haukkumaan. Mielestäni työssä käyvä äiti voi olla yhtä hyvä äiti kuin kotiäitikin. Tiedänkin erään "työäidin", jonka lapset ovat suurenmoisia ja heidän tapansa järjestää elämänsä kerrassaan täydellistä.

ap[/QUOTE]

Tällä palstalla toisten hyväksyntä on unohtunut jo kauan sitten. Miten paljon kotiäidit haukkuvat työssäkäyviä äitejä, milloin haukutaan imettävät ja milloin korvikkeen antajat, huonot ammatit listataan joka viikko ja samoin kaikki maailman kamalimmat nimet yms.

Tässä suomen tilanteessa myös kritiikki kotiäitiyttä kohtaan kasvaa ja sitä ei voi välttää. Meidän naisten panosta kun tarvittaisiin myös työelämässä. Onhan 3v pitkä aika. Ja sitten kun tietää, että on naisia, jotka eivät koskaan mene työelämään ( yleensä ne ovat muuten niitä, jotka nostavat tämän kaltaisen metelin tekemisistään )

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="vieras";26242873]Vähän ot, mutta kotonahan hoidetaan lapsia, siivotaan, pyykätään ja tehdään ruokaa. Nämä eivät ole töitä. Eli pph:t ja päiväkodin hoitajat eivät oikeastaan tee töitä. Lomailevat. Pph:t etenkin, koska heillähän ei ole kuin 4 lasta hoidossa. Siivooja ei ole ammatti ja siivoaminen ei ole työtä. Mistä pirusta niille maksetaan muuten palkkaa? Keittäjät ja kokit eivät tee työtä, se on velttoilua.
[/QUOTE]

On "hieman" eri asia pyörittää arkea omassa kodissaan, kuin myydä aikaansa ja työpanoksensa ulkopuoliselle.

Mä tajusin tuon oikein hyvin jo kotiäitinä ollessani (tai no joo, olenhan mä taas kotiäitinä, äitiyslomapäivä numero 2 menossa).

tottakai lapsen hyvinvointi on pääasia, mutta itse miellän velttoilun leppoisaksi ajaksi, sellaiseksi että otetaan rennosti. Minusta velttoilu ei tarkoita laiminlyöntiä! Se on asia sitten ihan erikseen.

Minua uutinen ei loukannut yhtään ja tässä taloudellisessa tilanteessa missä suomi on, niin näitä mielipiteitä tulee olemaan entistä enemmän. Siksi kaikkea ei kannata ottaa niin hirveän kovasti itseensä.

Minua uutinen ei loukannutkaan, sillä en koe olevani enää kotiäiti. Lähinnä mietin miksi uutinen oli loukkaava ja typerä ja sitähän se oli :).

On "hieman" eri asia pyörittää arkea omassa kodissaan, kuin myydä aikaansa ja työpanoksensa ulkopuoliselle.

Mä tajusin tuon oikein hyvin jo kotiäitinä ollessani (tai no joo, olenhan mä taas kotiäitinä, äitiyslomapäivä numero 2 menossa).

Hörähdin. Pidätkö sä oikeasti itseäsi KOTIÄITINÄ vauvan ollessa mahassa, toisen lapsen ollessa hoidossa ja toisen koulussa? :D Mä kun olen kuvitellut että ne on kotiäitejä jotka hoitaa itse lapsensa kotona.

[QUOTE="vieras";26242907]Hörähdin. Pidätkö sä oikeasti itseäsi KOTIÄITINÄ vauvan ollessa mahassa, toisen lapsen ollessa hoidossa ja toisen koulussa? :D Mä kun olen kuvitellut että ne on kotiäitejä jotka hoitaa itse lapsensa kotona.[/QUOTE]

tässä taas yksi suvaitsevainen kotiäiti :D

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26242901:
No eihän tässä mitään mitaleja kukaan ole vaatimassakaan, mutta ei sitä silti tarvitse leimata velttoilijaksi. Sehän tässä arvostuksen pyytämisessä on kai pointtina, ettei haukuta toisia laiskoiksi.
Kai ihmisillä saa olla mielipiteensä? Jos jonkun ukkelin mielestä kotiäitiys on velttoilua, niin so what. Nauretaan sille jos ollaan eri mieltä, eikä aleta selittämään jotain maailman rankimmasta työstä jota pitää AR-VOS-TAA, itkupotkuraivareiden uhalla.

Mä ainakin koen kotona olon lomailuksi. Mun mielestä kotiäitinä olo on helppoa kuin heinänteko. Kiire on itsetehtyä, ei aikatauluja joita pitää noudattaa (paitsi tällä kertaa tulee olemaan sen verran, että esikoinen on koulussa ja keskimmäinen menee eskariin, mutta taaperon ja vauvan kanssa ei aikoinaan ollut mitään aikatauluja joiden mukaan piti mennä). Jos väsyttää, lepään. Saan tehdä asioita ihan omassa tahdissa ja oman fiiliksen mukaan. Se ei onnistu töissä tai opiskellessa, vaan ulkopuoliset tahot ikäänkuin määrää sen, milloin mun pitää herätä, tehdä mitäkin, ja milloin sopii levätä.

• Tykkää
Mun mielestä kotiäitinä yksistään olo ei ole työtä. Se on elämää, niinkuin Anatolia aikaisemmin sanoi. Kyllä oli paljon helpompaa olla kotona vain lasten kanssa äitiyslomien ajan, joittenka jälkeen palasin aina töihin tekemään osa-aikaisuutta ja hoidettiin miehen kanssa lapset kuitenkin kotona(olimme erivuoroissa). Se on ihan eri asia olla lasten kanssa koko päivä kotona, kuin että aamu-/iltapäivän olet lasten kanssa, jonka jälkeen mies tulee kotiin/lähtee töihin ja "vuoro" vaihtuu. Helppo sitä kotia oli ihan kotona ollessa puunata,tehdä ruokaa, hoitaa lapset,ulkoilla,kerhoilla jne. kuin sitten että tekee nuo kaikki sen lisäksi, että käyt vielä töissä. Mutta en valita, meidänhän päätös tämä on ja sopii meidän perheelle hyvin. Onhan tuo kivaa pikkulisää mitä osa-aikaisuudesta saa palkkaa+siihen lisäksi vielä kotihoidontuki. ;)

Juuri näin.

Jos nyt mietitään lapsen parasta niin uskaltaisin jopa veikata lapsen hyötyvän enemmän kotihoidosta sen rennosti ottavan ja lasten kanssa kotona viihtyvän äidin seurassa joka nauttii tästä mahdollisuudestaan viettää aikaa pienten kanssa kuin kotihoidosta sen 24/7 maailman raskainta työtä ilman taukoja selkä limassa rastavan kotiäidin hoivissa jonka kotiäitiyttä sävyttää vielä katkeruus siitä kuinka kukaan ei arvosta hänen työtään ja uhrautumistaan lasten eteen.

(kamala lause, muuten...)

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
[QUOTE="vieras";26242907]Hörähdin. Pidätkö sä oikeasti itseäsi KOTIÄITINÄ vauvan ollessa mahassa, toisen lapsen ollessa hoidossa ja toisen koulussa? :D Mä kun olen kuvitellut että ne on kotiäitejä jotka hoitaa itse lapsensa kotona.[/QUOTE]
Pidän viimeistään sitten, kun vauva syntyy. Sitten mulla on kotona vauva ja kaksi isompaa lasta. Syksyllä kotona on vain vauva, kun isommat on koulussa ja eskarissa - kyllä kotiäitien lapsetkin käy koulua, ap:lläkään ei varmaan ole kaikki lapset ikähaarukassa 1-9 v kotosalla 24/7 :xmas:

Nyt olen äitiyslomalla oleva opiskelija, joka hoitaa keskimmäisen lapsensa pääasiassa kotona, käyden koulussa aika ajoin hoitamassa opintoihin liittyviä velvollisuuksia. Äitiyslomallakin suoritan kyllä ainakin yhden kurssin, ehkä myös yhden harjoittelun. Mihin kategoriaan kuulun? Väliäkö sillä.

En ole vieläkään saanut yhtäkään kunnon vastausta siihen miksi äitiys tekisi kenestäkään velttoilijaa. Ok ehkä kotona on helpompi velttoilla ja olla aikatauluttamatta elämäänsä, mutta eikö se kuitenkin ole kiinni ihmisestä miten hän aikansa käyttää, onhan olemassa monia työpaikkojakin joissa onnistuu velttoilemaan ainakin jossain määrin, toisten tehdessä enemmän töitä.

Joku on nopea ja aikaan saava, toinen vain nopea ja saa aikaan ehkä vain enemmän harmia kuin hyötyä. Joku tekee työt suhteellisen rauhallisesti ja hyvin ehkä liiakin pikkutarkasti, kolmas tekee vain työt rauhalliseen tahtiin ja tulos ei ole sen kummempi kuin hätäisemmällä.

Yhteistyössä