Ja taas kotiäitejä ja lastaan kotona hoitavia haukutaan. Työmme on velttoilua nyt!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos viiden lapsen yksinhuoltajuus ja kotona hoitaminen on velttoilua ni silloinhan perhepäivähoitajan työkin on velttoilua, siinä on vain 4 lasta. älytöntä paskanjauhantaa. suoraan sanottuna. Tuokin mies on hankkinu elintasomahansa lomamatkoillaan. Millon mä olen käynyt viimeksi edes kirjastossa ilman lapsia? aamusta iltaan+yöt hoidan lapsia. oksettavaa suoraan sanottuna. jos on yks laps ja kermalusikka perseessä ni voi laukoa suustaan tuollaista.

Paa ne lapses hoitoon, niin pääset kirjastoon.

[QUOTE="arg";26243502]Se joka väittää ettei tää oo työtä niin voi tulla meille viikoks hoitamaan 4v, 3v, ja 1v. Ja kuunnella sitä jatkuvaa kitinää päivästä toiseen. Ja jos en kokopäivää tee hommia, niin koti on ku kaatopaikka. Eli turha väittää et tää olis jotai "lomailua".[/QUOTE]

Miksi sitten olet kotiäitinä jos se on noin kamalaa?

Sinänsä en kiellä sitä etteikö kotona lasten kanssa voisi olla rankempaa kuin töissä. Kyllä meilläkin mies pääsee helpommalla sinä viikonloppuna kun tekee pitkää työpäivää kuin minä joka olen kotona 7v kehitysvammaisen pojan, 6v autistisen tytön ja taaperon sekä koiran kanssa. Mutta siltikin näen eron palkkatyöllä ja oman kodin ja perheen eteen tehdyllä työllä.

Asiasta kukkakeppiin: kovasti aina yritän ainakin ymmärtää erilaisia näkemyksiä ja mielipiteitä. Mutta kauhean vaikeaa on ymmärtää miten jotkut pitää kotivanhemmuuttaan uhrautumisena (ja samalla vedotaan sitten miehen korvausvelvollisuuteen tämän uhrautumisen takia).

Itse kun ajattelin kotivanhemmuutta etuoikeutena ja oikein kävi sääliksi miestä, joka aikaisin aamulla lähti töihin ja tuli väsyneenä illalla kotiin. Pidin kotona olemista etuoikeutena myös siksi, että SAIN olla lasten kanssa samalla kun mieheni ei saanut.

En vaan pysty, missään tilanteessa, ajattelemaan kotivanhemmuutta uhrautumisena. Jos kotona ei halua olla, niin lapsi hoitoon ja töihin. Jos taas töitä ei saa, niin silloinkaan ei voi puhua uhrautumisesta. Silloin kotona oleminen on pakon sanelema juttu.

Asiasta kukkakeppiin: kovasti aina yritän ainakin ymmärtää erilaisia näkemyksiä ja mielipiteitä. Mutta kauhean vaikeaa on ymmärtää miten jotkut pitää kotivanhemmuuttaan uhrautumisena (ja samalla vedotaan sitten miehen korvausvelvollisuuteen tämän uhrautumisen takia).

Itse kun ajattelin kotivanhemmuutta etuoikeutena ja oikein kävi sääliksi miestä, joka aikaisin aamulla lähti töihin ja tuli väsyneenä illalla kotiin. Pidin kotona olemista etuoikeutena myös siksi, että SAIN olla lasten kanssa samalla kun mieheni ei saanut.

En vaan pysty, missään tilanteessa, ajattelemaan kotivanhemmuutta uhrautumisena. Jos kotona ei halua olla, niin lapsi hoitoon ja töihin. Jos taas töitä ei saa, niin silloinkaan ei voi puhua uhrautumisesta. Silloin kotona oleminen on pakon sanelema juttu.

Peesien peesi.

Uhrautuminen...no joo, kukaan lapsi ei halua marttyyriäitiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;26243721:
Mä en prkl viete tajua tuollaista marttyyrimeininkiä, kersat hoitoon, mamma töihin ja kaikilla on kivempaa!

Jeps. Meillä oli muinoin sellainen vaihe kun itse aloin väsyä kotonaoloon, lapsissa oli omat haasteensa ja muutenkin elämässä vastoinkäymisiä. Kotona ollessa ne pyöri enemmän mielessä ja ahdisti.

Tehtiin sitten niin että mies jäi koti-isäksi ja itse palasin töihin. Nappiratkaisu kaikille. Minä piristyin kun sain uutta sisältöä päiviini, mies tykkäsi kun pääsi töistä "lomailemaan" ja olemaan lasten seurassa ja lapset saivat varmasti mukavamman ja hauskemman hoitajan kotiin.

Koen tekeväni tärkeää työtä ja samalla olen myös "kotiäiti". Ihanaa herätä aamuun tietäen, että omat lapset saavat olla äidin kanssa eikä kuskata heitä tarhaan. Ja omat lapset saavat kavereita ja pidän minä niistä vieraistakin lapsista huolta kuten omistani. Meillä on leppoisaa ja rauhallista ja aikaa tutkia maailman ihmeitä yhdessä omien ja vieraiden lasten kanssa. En ymmärrä miksi moni muukin äiti ei voisi yhdistää työtä ja kotiäitiyttä tällä tavalla? Varsinkin ne, jotka ovat pk:ssa töissä ja vievät omansa hoitoon?

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;26242757:
Mitä sä ap oikein odotat, jotain kunniamerkkiä? Jos sä teet mielestäs arvokasta työtä, niin kai sen pitäis riittää, mitä väliä, mitä muut ajattelee? Ja onhan tää kotona pyöriminen kuin lomalla olis.

Miksi toista ei voisi arvostaa silti, teki sitten työtä tai ei eli on lastensa kanssa kotona?

En edes jaksanut lukea koko ketjua, sillä niin velttoilja olen... ;)

Joka tapauksessa mielestäni on hölmöä väittää, että lastenhoito ei olisi työtä, tai kotityöt eivät olisi työtä. Jos nämä asiat eivät ole työtä, niin miksi ihmeessä maailma on täynnä ihmisiä, jotka saavat ihan "rehellisen" palkan olemalla ulkopuolisella tekemässä juuri näitä tehtäviä?

Ja aivan samoin, kun missä tahansa muussa ammattiryhmässä, niin myös kotiäideistä löytyy niitä "ahkeria työntekijöitä", kuten myös "velttoilijoita". Ihmisiä kun olemme, toiset tekevät työnsä ylittäen aidan siitä missä se on matalin ja toiset hiki päässä ylisuorittavat koko ajan. Myös työolosuhteet samassa tehtävässä voivat vaihdella kuin yö ja päivä niin kotiäideilläkin kun ulkopuolisella palkkatyössä olevilla. Toisella kotiäidillä on (erinäisistä syistä) paljon rankempaa ja hän taistelee uupumuksen rajamailla selviytyäkseen, kun taas toinen kokee hommansa helpoksi. Näin myös on kaikkien pappien, lukkarien, talonpoika, kupparienkin kohdalla.

Loppupelissä kyse on mielestäni puhtaasti siitä, että työ tekijänsä palkitsee. :)

No mielestäni kotiäitinä olemista ei voi rinnastaa työksi. En ymmärrä, miten omien lasten hoitamista kukaan voi laskea työksi. Ihan sama kuin ottaisi lemmikin ja vaatisi sitten palkkaa siitä, että jaksaa sitä lemmikkiä sitten lenkittää ja syöttää ja hoitaa. Jos hankit lapsen, niin pitäähän se sitten hoitaakin. Mielestäni työssäkäyvien äitien pitäis saada sama korvaus, joka annetaan kotiäideillekin, jos ei enemmänkin. Hehän joutuvat nimittäin vielä maksamaan päivähoitomaksun sen kaiken lisäksi, että tekevät kaikki kotiäitien työt töiden ohessa.

Ja ennen kuin joku alkaa kirkua, miten RANKKAA on olla kotona lasten kanssa, niin been there, done that. Enkä kokenut mitenkään rankaksi, vaan ihan normaaliksi lapsiperheen arjeksi.

[QUOTE="minä";26244113]En edes jaksanut lukea koko ketjua, sillä niin velttoilja olen... ;)

Joka tapauksessa mielestäni on hölmöä väittää, että lastenhoito ei olisi työtä, tai kotityöt eivät olisi työtä. Jos nämä asiat eivät ole työtä, niin miksi ihmeessä maailma on täynnä ihmisiä, jotka saavat ihan "rehellisen" palkan olemalla ulkopuolisella tekemässä juuri näitä tehtäviä?

Ja aivan samoin, kun missä tahansa muussa ammattiryhmässä, niin myös kotiäideistä löytyy niitä "ahkeria työntekijöitä", kuten myös "velttoilijoita". Ihmisiä kun olemme, toiset tekevät työnsä ylittäen aidan siitä missä se on matalin ja toiset hiki päässä ylisuorittavat koko ajan. Myös työolosuhteet samassa tehtävässä voivat vaihdella kuin yö ja päivä niin kotiäideilläkin kun ulkopuolisella palkkatyössä olevilla. Toisella kotiäidillä on (erinäisistä syistä) paljon rankempaa ja hän taistelee uupumuksen rajamailla selviytyäkseen, kun taas toinen kokee hommansa helpoksi. Näin myös on kaikkien pappien, lukkarien, talonpoika, kupparienkin kohdalla.

Loppupelissä kyse on mielestäni puhtaasti siitä, että työ tekijänsä palkitsee. :)[/QUOTE]

No nehän hoitaa TOISTEN IHMISTEN LAPSIA, ei omiaan! Jos on niin rankkaa olla äiti, niin pakkoko se on tehdä lapsia sitten lisää?

[QUOTE="minä";26244113]En edes jaksanut lukea koko ketjua, sillä niin velttoilja olen... ;)

[/QUOTE]
Koska he myyvät työpanoksensa ja aikansa ulkopuoliselle taholle - eikö tämä ole ihan itsestäänselvyys?!

Omien lasten hoito, omalle perheelle kokkaaminen, oman perheen pyykkien pesu tai oman kodin siivous ei ole työtä.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Koska he myyvät työpanoksensa ja aikansa ulkopuoliselle taholle - eikö tämä ole ihan itsestäänselvyys?!

Omien lasten hoito, omalle perheelle kokkaaminen, oman perheen pyykkien pesu tai oman kodin siivous ei ole työtä.

On se työtä. Töitä on erilaisia, toisista saa palkkaa pelkällä istumisella ja suunsa avaamisella. Kaikki palkallinen työ ei ole fyysisesti eikä henkisestikään rankkaa.
Työn määritelmä ei saa olla pelkkä palkka. Kyllä se on laajempi käsite. Mutta onhan se hienoa että äidit aliarvostavat toisten äitien panosta ja työtä.

[QUOTE="minä";26244113]
Ja aivan samoin, kun missä tahansa muussa ammattiryhmässä, niin myös kotiäideistä löytyy niitä "ahkeria työntekijöitä", kuten myös "velttoilijoita".[/QUOTE]

Ammattiryhmässä?? :D Kerroppas, minkälainen koulutus tuohon kotiäidin ammattiiin sitten on?

[QUOTE="työssäkäyvä äiti";26244200]Ammattiryhmässä?? :D Kerroppas, minkälainen koulutus tuohon kotiäidin ammattiiin sitten on?[/QUOTE]

Onko prostituoitu ammatti? Onko siihen koulutusta? Saako siitä palkkaa? Onko se työtä vai velttoilua?

[QUOTE="hah";26244192]On se työtä. Töitä on erilaisia, toisista saa palkkaa pelkällä istumisella ja suunsa avaamisella. Kaikki palkallinen työ ei ole fyysisesti eikä henkisestikään rankkaa.
Työn määritelmä ei saa olla pelkkä palkka. Kyllä se on laajempi käsite. Mutta onhan se hienoa että äidit aliarvostavat toisten äitien panosta ja työtä.[/QUOTE]

Mä aliarvostan sitten omaa panosta ja "työtäni" ihan yhtä lailla. Sillä mulle nuo asiat eivät ole työtä, vaan arkea, elämää lapsiperheessä. Joskus lasten ja kodin hoito on työlästä, kyllä, mutta ei se TYÖTÄ ole, kotini ei ole työpaikkani, eikä kotiäitiys ole koskaan ollut ammattini vaikka useamman vuoden ehdinkin kotiäitinä olla & pian olen taas.

Työ on ihan jotain muuta.

[QUOTE="hah";26244192]On se työtä. Töitä on erilaisia, toisista saa palkkaa pelkällä istumisella ja suunsa avaamisella. Kaikki palkallinen työ ei ole fyysisesti eikä henkisestikään rankkaa.
Työn määritelmä ei saa olla pelkkä palkka. Kyllä se on laajempi käsite. Mutta onhan se hienoa että äidit aliarvostavat toisten äitien panosta ja työtä.[/QUOTE]

Juuri näin. Aikoinani ihmettelin maatalon emäntänä toimivan tätini kommenttia, kun hän totesi puhelimessa, että täytyy jatkaa töiden tekoa. Tällä hän tarkoitti, että meni laittamaan ruokaa, kun hänen miehensä ja poikansa oli tulossa metsätöistä. Hetken mietittyäni tajusin, että tottakai se ruuanlaitto oli hänen työtään, vaikka hän sen omassa keittiössään tekikin. Aivan samoin, kun hänen miehensä ja poikansa olivat töissä, vaikka omassa metsässä niitä omia puita kaatoikin. Maatalousyhteiskunnassa emännän työ oli aivan yhtä arvostettua mitä isännänkin työ ja aivan varmasti yhtä paljon niitä töitä he tekivät, vaikka työnkuva olikin erilainen. :)

Minä en ole sen kummemmin tätä kotiäitiyttä ajatellut ja en pidä sitä "työnä". Ajattelen niin että tämä on minun tämän hetkinen elämäntilanteeni ja minun tehtävänäni on tällä hetkellä hoitaa 1-vuotiasta lastamme. Ei siinä sen kummempaa. Ajattelin hoitaa häntä kotona vähän vajaa kaksi vuotiaaksi, mutta nyt tulikin jatkoaika, kun olenkin uudelleen raskaana:-). No eipä siinä sitten sen kummempaa. Olen nyt sitten kotosalla vähän pidemmän aikaa.

Ei minua haittaa vaikka kotihoidontuki ei olisi kolmea vuotta, koska ainakaan itse en ole ajatellut tuon viimeisen lapsen kohdalla olla niin pitkään kotona että hän kolme vuotta täyttäisi. Haluan että lapseni eivät joudu vielä yksi vuotiaana hoitoon, mutta kyllä kolme vuotiaaksi on jo liikaa olla kotona. Itseäni vähän "hirvittää" sitten palata takaisin työelämään, kun olen ollut pois sieltä 3-4 vuotta ja toimin kuitenkin asiantuntija tehtävissä. Mutta ei sitä parane ajatella koska minun tehtävänäni on nyt olla lasten kanssa kotona ja aikansa kutakin.

[QUOTE="hah";26244222]Onko prostituoitu ammatti? Onko siihen koulutusta? Saako siitä palkkaa? Onko se työtä vai velttoilua?[/QUOTE]

No aika huonosti menee huoralla, jos sille ei makseta edes palkkaa :D Sitä, miten nuo kysymykset liittyy kotiäitiyteen, en kyllä ymmärrä. Voisitko selittää?

Jos viiden lapsen yksinhuoltajuus ja kotona hoitaminen on velttoilua ni silloinhan perhepäivähoitajan työkin on velttoilua, siinä on vain 4 lasta. älytöntä paskanjauhantaa. suoraan sanottuna. Tuokin mies on hankkinu elintasomahansa lomamatkoillaan. Millon mä olen käynyt viimeksi edes kirjastossa ilman lapsia? aamusta iltaan+yöt hoidan lapsia. oksettavaa suoraan sanottuna. jos on yks laps ja kermalusikka perseessä ni voi laukoa suustaan tuollaista.

Ne on niitä valintoja. Toinen haluaa lomailla kultalusikka perseessä yhden lapsen kanssa, toinen haluaa olla kotona kärttyisänä 5 lapsen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;26243721:
Mä en prkl viete tajua tuollaista marttyyrimeininkiä, kersat hoitoon, mamma töihin ja kaikilla on kivempaa!

Ja sinäkö se olet määrittämään, että kuka saa valittaa työnsä raskautta, jne? Saako lähihoitaja valittaa työnsä raskautta, kun kerran hän saa palkkaa siitä ja on ulkopuolisella töissä? Mutta sitten taas samaa työtä 24/7 tekevä omaishoitaja ei saa valittaa? Tai olisiko omaishoitajallakin oikeus valittaa, jos hän saa kunnalta omaishoitajan palkkaa?

[QUOTE="minä";26244291]Ja sinäkö se olet määrittämään, että kuka saa valittaa työnsä raskautta, jne? Saako lähihoitaja valittaa työnsä raskautta, kun kerran hän saa palkkaa siitä ja on ulkopuolisella töissä? Mutta sitten taas samaa työtä 24/7 tekevä omaishoitaja ei saa valittaa? Tai olisiko omaishoitajallakin oikeus valittaa, jos hän saa kunnalta omaishoitajan palkkaa?[/QUOTE]

Työ on useimmiten pakollinen paha elannon turvaamiseksi. Lapsia kukaan ei pakota tekemään.

Valittaa toki saa. Mutta kotiäitiys ei ole työ.

[QUOTE="työssäkäyvä äiti";26244269]No aika huonosti menee huoralla, jos sille ei makseta edes palkkaa :D Sitä, miten nuo kysymykset liittyy kotiäitiyteen, en kyllä ymmärrä. Voisitko selittää?[/QUOTE]

Eipä taida huoran hommiin olla koulutusta? Ja "palkkakin" voi joskus olla sitä rakastajansa siivellä elämistä, mistä kotiäitejä niin usein syytetään. :)

Yhteistyössä