Ja taas kotiäitejä ja lastaan kotona hoitavia haukutaan. Työmme on velttoilua nyt!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ja näin vielä äitien päivän alla!!

Juhana Vartiainen ja Tuulikki Ukkola haukkuvat meidät kotiäidit velttoilijoiksi. Näin koen, koska suurin osa kotiin jäävistä on kotona lastaan hoitavia naisia.

Minulla on neljä lasta (9-1-vuotiaita) ja olen hoitanut heidät itse ajatellen, että tekemäni työ on arvokasta. Olen ajatellut, että työni kotona on yhtä arvokasta kuin jokin muu työ mitä tekisin kodin ulkopuolella. Olen ajatellut, että kerkiän tekemään kodin ulkopuolella muita töitä sitten, kun lapset ovat vähän isompia. En vie vaippaikäistä hoitoon. Mielestäni minä äitinä voin antaa hänelle parhaan lähdön elämälle.

Minulla on ollut mahdollisuus hoitaa lapseni kotona pääasiallisesti mieheni ansiosta. Olen myös kiitollinen yhteiskunnalle siitä pienestä tuesta minkä saan.

Kiitokset tässä työssä on harvassa. Olen kuitenkin saanut kiitosta positiivisen palautteen muodossa niin neuvolasta kuin koulustakin. Lapset pärjäävät koulussa ja tykkäävät koulunkäynnistä. He ovat rauhallisia ja hyvin keskittyviä. Heidän reppuvihkonsa ovat puhtaat opettajien "moitteista". Näiden nuorempien lasten kanssa käyn neuvolassa ja myös sieltä olen saanut positiivista palautetta työstäni.

Kysynkin siis onko työni kotiäitinä ollut turhaa ja velttoilua?

Itse en koe sitä niin. Päiväni ei ole istumista ja velttoilua, vaan täyttä työtä! Kotiäidin työssäni minulla ei ole vapaapäiviä. Kaikki päiväni ovat samanlaisia. Päiväni muodostuu rytmistä ja rutiineista. Minulla ei ole töihin lähtöaikaa tai työpäivän päättymisaikaa. Vapaa-aikani on sinä hetkenä, kun hoksaan, että on hiljaista ja kaikki työt tehty. Vapaahetkeni saattaa myös loppua yhtä yllättäin, kun on alkanut. Onneksi rakastan kotiäidin työtä. Ei tätä varmaan muuten jaksaisikaan, kun mietitään mihin tätä arvostetaan - velttoiluksi.

Nyt mietinkin, miksi kotiäidin työtä SAA haukkua ja väheksyä. Voisiko esim. maanviljelijöitä haukkua tukiensa vuoksi yleisesti joksikin vastaavaksi?

Jostain syystä minulle tulee paha mieli, kun luen näitä Juhana Vartiaisen ja Tuulikki Ukkolan kommentoimisia. Hoidan kotona töitä yhtä tehokkaasti kuin joku muu hoitaa työtään kotinsa ulkopuolella. En saa tästä palkkaa, mutta se korvaus tuleekin muunlaisessa muodossa kuin maallisen mammonan muodossa. Olen onnellinen. Meidän perhe on onnellinen ja tyytyväinen.

Juhanat ja Tuulikit saa haukkua aivan vapaasti työtäni, mutta seuraavalla kerralla kommentoidessaan voisivat miettiä miltä heistä tuntuisi, jos heidän työtään väheksyttäisiin samalla tavalla.

Onneksi olen lapsilleni opettanut, ettei ketään saa arvostella tai haukkua. On arvokasta ja reilua esittää asiat asiallisesti ja diplomaattisesti - ketään loukkaamatta.

Me kotiäidit emme saa miljoonia työstämme - päinvastoin. Kotiäitejä ei arvosteta tässä yhteiskunnassa niin korkealle kuin pitäisi. Me uurastamme kodeissamme lastemme eteen ilmaiseksi ja selkään taputtelijoita on harvassa.

Tsemppiä kotiäidit! Te teette arvokasta työtä! Sano muut mitä tahansa!

• Tykkää
Reactions: Phoebsi ja Akaatti
Miten se on velttoilua verrattuna siihen että joku tekee sitä työkseen?

Just tollasia naisia kuin nää kaks ukkola ja vartiainen me tarvitaan mollaamaan toisia naisia ja toisten naisten valintoja.

He itse työkseen mollaavat muita ihmisiä, nostavat siitä vielä palkkaa. Hitto mitä loisia me keskuudessamme elätämmekään.

Minä kasvatan lapseni iise! Sanoivat tuollaiset paskanjauhajat mitä tahansa!

Kommentissa on mielestäni puolet tottakin...Esimerkiksi yhden lapsen kanssa kotona kolme vuotta on kyllä mielestäni vähän velttoilua. Ainakin osa-aikatöitä kykenee ihan hyvin tekemään vauvaajan jälkeen.

No en mäkään kutsuisi kotiäitiyttä työksi, vaikka helpommalla pääsen nykyisessä palkkatyösä kuin kotona ollessani kahden pienen lapsen kanssa.

Onhan silläkin aika paljon merkitystä minkäikäisiä lapsia silellä kotona on.

[QUOTE="miiu";26242752]Kommentissa on mielestäni puolet tottakin...Esimerkiksi yhden lapsen kanssa kotona kolme vuotta on kyllä mielestäni vähän velttoilua. Ainakin osa-aikatöitä kykenee ihan hyvin tekemään vauvaajan jälkeen.[/QUOTE]

Ja siis lapsi ulkopuoliselle hoitoon vai vähennetäänkö äidin työajat perheen yhteisestä ajasta? Siis ihan mielenkiinnosta kysyn, kun kuitenkin noin pienestä lapsesta puhutaan..

Kotona oleminen ei ole työtä .
On minun mielestäni ihan ok että tuetaan perheitä kasvattamaan pienet lapset kotona.
Jotenkin nyt kun siitä saa rahaa niinb monet rinnastavat sen työksi :( hoitovapaalla oleminen on etuoikeus .
Miten omista lapsista huolehtiminen voi olla työtä ?
jos kotiäitinä oleminen tuntuu työltä niin katse peiliin ja kannattaa lähteä oikean työn etsintään.

Kotiäitiys ei ole työtä nähnytkään, ja kyllä se arjen pyörittäminen kotona lasten kanssa ollessa todellakin on helpompaa ja enemmän velttoilua, kun työssäkäyvänä.
(ja kyllä, minullakin on lapsia joita hoidin kotona 3-vuotiaiksi asti)

[QUOTE="miiu";26242752]Kommentissa on mielestäni puolet tottakin...Esimerkiksi yhden lapsen kanssa kotona kolme vuotta on kyllä mielestäni vähän velttoilua. Ainakin osa-aikatöitä kykenee ihan hyvin tekemään vauvaajan jälkeen.[/QUOTE]

Repesin :D
Mikä on vauvaaja?

Enkä ihmettele kaiken sen jälkeen mitä asennevammaiset kotiäidit suustaan suoltavat työssäkäyvää pienen lapsen äitiä kohtaan, että sitä saa mitä tilaa.
Kotiäitiys ei ole työtä, vaan arkea, sitä mikä minulle on lomaa viikonloppuisin+joudun kaikenlisäksi hoitamaan iltaisin ne hommat jotka täytyy tehdä kotona, pyykkiä tulee ihan yhtä paljon, imuroida täytyy saman verran ja niin edespäin, PLUS että käyn töissäkin.

Onhan se velttoilua,se on fakta.Mä olin viiden muksun kanssa kotona liki 15 vuotta ja ainoa mikä oli raskasta oli se henkinen osuus,aina samat hommat joka päivä.Muuten oli tosi helppoa.
Töissäkäydessä on kyllä raskasta kun on ne kotihommat siihen työpäivän päälle vielä tehtävä.
Jos mun mielestä äitiydessä pitää joku nostaa jalustalle niin kyllä se on töissäkäyvä äiti.
Kotihommat voi aina jättää tekemättä ja tälläkin palstalla huomaa selkeesti että kotonaolevat äidit notkuu palstalla koko päivän,mutta kummasti palsta hiljenee tuntia ennen kuin niiden miehet tulee töistä.
Koitetaan tunnissa kokata,siivota ja puunata lapset ja sitten ollaan äijää vastassa ovella kun se tulee töistä, naama punaisena käsi imurinkahvassa kun on ollu taas nii rankka päivä ja kakarat mahdottomia ettei o siivoon ehtiny.

Mun mielestä kotiäitiyttä ei vaan voi rinnastaa työhön. Raskasta se voi olla ja tietyissä tilanteissa raskaampaakin kuin työäitien elämä. Mutta siltikään se ei ole työtä.

Sen sijaan vahvasti allekirjoitan sen, että varsinkin pienten lasten paras paikka (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) on kotihoidossa. Ne vanhemmat, joilla on mahdollisuus kotihoitoon, ajattelevat mielestäni lastensa parasta. Kaikilla se ei ole mahdollista, mutta onneksi yhä useampi näin ajattelee.

Tuota uutista en ymmärrä lainkaan. Ei mahdu minun ajattelumaailmaani, että yhtään mikään paranisi jos kotihoidettavia lapsia ei olisi. Päinvastoin, tilanne olisi suhteellisen sietämätön ihan jo kunnallisen päivähoidonkin kannalta. Epäilen myös vahvasti, että kovinkaan monella tuo pikkuruinen kotihoidontuki olisi motivaattorina kotona "lorvimiseen". Päinvastoin: moni joutuu viemään pienen pilttinsä hoitoon jo varhain kun rahat ei riitä. Sen sijaan taktisesti työttömäksi jääneitä takuulla on. Työttömyyskorvaus kun on jonnin verran korkeampi kuin kotihoidontuki.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26242784:
Ai ottaako monet lapset töihin mukaan ja hoitaa ne siinä samalla? Eikö tässä nyt puhuttu lasten hoitamisesta eikä kotitöistä?

Mä olen joskus ottanut, mutta helpompaa oli viedä ne päiväkotiin. Ja eiköhän työssäkäyvät VANHEMMAT, ei yksin äidit, hoida töiden jälkeen ihan yhtä lailla niitä tenaviia ja kotitöitä, kun kotona olevatkin.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Ei tämä tosiaankaan ole työtä!

Ja voin kyllä myöntää velttoilevani. Eihän täällä kotona ole pakko tehdä mitään muuta kuin ruokaa lapsille jos ei huvita :D

Eli hölläillään! Mitä väliä sillä on mitä muut ajattelee? Itse olen erittäin mielellään nyt kotona velttoilemassa 3 lapseni kanssa ja viettämässä pian piiiiiiiitkääääään kesäloman. Sellaista tilaisuutta tuskin tulee enää koskaan!

En ole tuota juttua lukenut, mutta itse en vertaa kotiäitiyttä ansiotyöhön. Se on sitä normaalielämää mitä se kenelläkin sisällään pitää; joku touhuaa kovasti lasten kanssa, joku laittaa pihaa tai remontoi taloaan, hoitaa samalla isoa laumaa lemmikeitä/kotieläimiä, leipoo ja kokkaa, tekee käsitöitä tai kuka mitäkin. Jonkun arki on enemmän "työllistävää" kuin toisen, mutta pääosin se koostuu niistä omista valinnoista. Keneltä siihen kaipaa sitten kiitosta? Eikö riitä että ne lapset ovat tyytyväisiä ja pärjäävät hyvin sekä vanhemmat itsekin pitävät tekemästään ratkaisusta. Harvoin sitä kenenkään palkkatyötäkään tullaan ihastelemaan ja suitsuttamaan joten miksi kotiäitejä pitäisi erityisesti kehua?

Itse tykkään että tämä kotiarki 1,5v:n kanssa on helppoa ja mukavaa kuin mikä, harvoin elämässään saa tällaista vapautta mitä nyt elän ja varmasti olisi paljon raskaampaa viedä lapsi hoitoon ja mennä töihin. Meillä isommat lapset on erityislapsia ja vaativat jo paljon enemmän. Siltikin - omia lapsiani eikä palkkatyöhön verrattavissa.

Mun mielestä kotiäitiyttä ei vaan voi rinnastaa työhön. Raskasta se voi olla ja tietyissä tilanteissa raskaampaakin kuin työäitien elämä. Mutta siltikään se ei ole työtä.

Sen sijaan vahvasti allekirjoitan sen, että varsinkin pienten lasten paras paikka (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) on kotihoidossa. Ne vanhemmat, joilla on mahdollisuus kotihoitoon, ajattelevat mielestäni lastensa parasta. Kaikilla se ei ole mahdollista, mutta onneksi yhä useampi näin ajattelee.

Tuota uutista en ymmärrä lainkaan. Ei mahdu minun ajattelumaailmaani, että yhtään mikään paranisi jos kotihoidettavia lapsia ei olisi. Päinvastoin, tilanne olisi suhteellisen sietämätön ihan jo kunnallisen päivähoidonkin kannalta. Epäilen myös vahvasti, että kovinkaan monella tuo pikkuruinen kotihoidontuki olisi motivaattorina kotona "lorvimiseen". Päinvastoin: moni joutuu viemään pienen pilttinsä hoitoon jo varhain kun rahat ei riitä. Sen sijaan taktisesti työttömäksi jääneitä takuulla on. Työttömyyskorvaus kun on jonnin verran korkeampi kuin kotihoidontuki.

Eivät automaattisesti, jotkut osaavat ajatella lapsen parasta vähän laajemmasta näkökulmasta katos.
Uskomattoman mustavalkoista ajattelua sinulta.

Kotiäitiys ei ole työtä nähnytkään, ja kyllä se arjen pyörittäminen kotona lasten kanssa ollessa todellakin on helpompaa ja enemmän velttoilua, kun työssäkäyvänä.
(ja kyllä, minullakin on lapsia joita hoidin kotona 3-vuotiaiksi asti)

Kotona oleminen todellakin on helpompaa ja rennompaa kuin työelämässä oleminen. Varsinkin jos lapsikatras ei ole kovinkaan suuri. Mutta ihmettelenpä kovasti jos monenkin motiivi kotivanhemmuuteen on velttoilu. Haluan ainakin uskoa, että enemmistön motiivina on lapsen hyvinvointi ja sen vuoksi tuollainen uutisointi on loukkaavaa.

No kyllä tämä kotona olo aikamoista velttoilua on kyllä töissä käymiseen verrattuna. Aikataulunsa voi itse päättää ja tehdä oikeastaan mitä haluaa. En mitenkään päin koe tekeväni työtä tässä lasten kanssa kotona ollessa. Minusta se on jotenkin hassua että kotiäidit kokevat tarpeelliseksi tuoda esiin sitä miten kauheasti töitä talouden eteen joutuu tehdä. Minä arvostan itse itseäni kovastikin ja mieheni arvostaa sitä,että hoidan lapset ja kodin. Minulla ei ole aikaa tai halua vetää herneitä nenään jokaisesta kommentista kotiäitiyteen liittyen. Kotiäitiys on juuri niin raskasta kuin sen itselleen tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26242784:
Ai ottaako monet lapset töihin mukaan ja hoitaa ne siinä samalla? Eikö tässä nyt puhuttu lasten hoitamisesta eikä kotitöistä?
Kyllä työssäkäyväkin hoitaa lapsensa (ja kotinsa). Tekee sen työpäivän jälkeen, viikonloppuisin, lomilla, eli vapaa-aikansa käyttää siihen, mikä kotiäidille on mukamas työtä.
Aika moni pariskunta sitäpaitsi käy sekä palkkatyössä että kotihoitaa lapsensa.

En tajua tätä "kotiäitiys on rankinta ja arvokkainta mahdollista työtä!"- ulinaa. Mulle se on ollut ihan vaan arkea ja elämää. Mieluisaa sellaista. Työ on kokonaan toinen juttu. Kotona on leppoisaa ja rentoa.

Kotona oleminen todellakin on helpompaa ja rennompaa kuin työelämässä oleminen. Varsinkin jos lapsikatras ei ole kovinkaan suuri. Mutta ihmettelenpä kovasti jos monenkin motiivi kotivanhemmuuteen on velttoilu. Haluan ainakin uskoa, että enemmistön motiivina on lapsen hyvinvointi ja sen vuoksi tuollainen uutisointi on loukkaavaa.

Arvaa kuinka loukkaavaa on kuulla että kotiin jäävät ajattelevat lapsen parasta aina. Ai töihin aikaisemmin palaavat joiden "ei ole pakko" eivät? :O

Että ei kauheasti kiinnosta teidän loukkaaminen niin kauan kun te suollatte tuollaista paskaa.

Vihaan kotiäitejä koko sydämestäni.

[QUOTE="huoh";26242812]Eivät automaattisesti, jotkut osaavat ajatella lapsen parasta vähän laajemmasta näkökulmasta katos.
Uskomattoman mustavalkoista ajattelua sinulta.[/QUOTE]

Asettelin kaiketi sanani väärin. Aika poikkeuksetta ollaan tutkittu ja todettu, että pienen lapsen paras hoitopaikka on pääsääntöisesti oma koti. Ja jos vanhemmilla on mahdollista hoitaa lapsensa kotona, niin yhä edelleen pääsääntöisesti motiivina on todennäköisesti lapsen hyvinvointi, eikä suinkaan lorviminen.

Ja juu, kyllä minulla on "kotiäidin työstäni" vapaahetkiä ja vapaapäiviäkin. Monesti päivät on pääosin rentoa oleskelua vaikka lapsi/lapset siinä mukana ovatkin.

Jos kotiäidin työpäivällä ei ole alkua eikä loppua niin miten on työssäkäyvän äidin kohdalla? Samat lapset heillä on hoidosta haettavina työpäivän jälkeen, kotityöt odottaa jne. Eroon noista pääsee vasta seuraavana aamuna kun jättää lapset päiväkotiin ja sitten onkin yleensä jo kiire töihin.

Yhteistyössä