Mitä sitä arvostelemaan, sen kun heitätte pois sen, mikä ei miellytä. Jos lahjanantaja on antanut typerän lahjan, se on hänen häpeänsä, mutta jos hän on yrittänyt parhaansa, on se hänen kunniansa, vaikka sinä et lahjasta nyt sitten sattuisikaan pitämään.
Lahja= semmoinen mikä annetaansille toiselle ihmiselle omaksi.
Minun lahjananto- ja vastaanottoperiaatteeni ovat mutkattomat.
Joku antaa minulle lahjan, otan sen kiitollisena vastaan ja sitten kun se kerran on omani, teen sille niin kuin parhaaksi näen. Säilytän, heitän, roskiin, annan eteenpäin..
Itse antaessani teen parhaani siinä, että mietin mitä saaja arvostaisi. Sitten annan lahjan ja sitten se on sen toisen oma tehköön sillä mitä lystää. Säilyttäköön, heittäköön roskiin tai antakoon eteenpäin. Ei kuulu mulle.
Vielä vinkkejä lahjan valintaan.
-Osta varallisuutesi mukaan, jotta voit antaa pois hyvillä mielin.
-Älä odota vastalahjaa, lahjat ovat saajalleen aina ILMAISIA!! eikä niihin sisälly mitään ehtoja, vastuita tms..
-Tee taitosi mukaan, muistaen kuitenkin, että annat lahjan pois, kenenkään olohuoneen ei tarvitse olla sinun ansioluettelosi
-Anna lahja, jota toinen arvostaa.
-Älä arvostele lahjan kautta,
-...älä tuputa lahjan kautta omia elämänvalintojasi. Jos tiedät, että saaja ei arvosta käsintehtyä, älä anna käsintehtyä. Jos tiedät, että saaja ei arvosta aineettomia lahjoja. Älä anna niitä. Jos tiedät, että saajaa ei kiinnosta terveys, älä sinä huolehdi siitä lahjan muodossa.
Jos ajattelet, että lahjan saaja ei ansaitse arvostamiansa asioita tai et voi omantuntosi takia ostaa hänen arvostamiansa asioita(vaikka viinaa), jätä lahja antamatta.
-Jos lahjan valitseminen on vaikeaa tai et voi jostain syystä noudattaa toiveita, mutta haluat antaa lahjan valitse jotain neutraalia ja muista tällöinkin, että lahjansaaja voi tehdä omallensa mitä haluaa. Teit parhaasi se riittää.