Jes! Mulla on karppaamalla lähtenyt viikossa 3 kg painoa =D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiskirätti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
http://www.ekarjala.fi/etusivu/blogit/ruokajaviini/9090-jokapaeivaeinen-leipaemme.html

Siinäpä terveisiä leivättömästä Ranskasta, vai miten se oli? :laugh: "...joka korttelissa leipäkauppa...ostetaan jopa kaksi kertaa päivässä..."

Alkuperäinen kirjoittaja bmi 20:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Mä väitän, että suomalaisten lihavuus johtuu perunasta. Se on mulla ainakin hiilareista se, mikä eniten turvottaa ja lyö vatsan sekaisin ja siihen jotenkin tulee himo. Jotenkin tätä tukee sekin, että käsittääkseni suomessa syödään perunaa ihan huikeita määriä per asukas muihin maihin verrattuna, jenkit ehkä samoissa määrissä - lihavia nekin...

Jep, eikös ne siatkin ennenaikaan lihotettu perunalla? Ja Antti Heikkilän sanoin... jos joku himottaa, se ei silloin sovi sulle.

Ruoka on nautinto, sitä saa himoita.

Ruuan tehtävä on täyttää vatsa, ei olla mitenkään sen erikoisempi nautinto.

Oikeasti, tosi ankeata ajatella noin. :(
Itse rakastan ruoanlaittoa, uusien makujen kokeilua, ulkomailla erilaisten ruokien testailua, ravintoloissa käymistä. Se todellakin on nautinto minulle, ja olisi ikävää, jos se ei sitä saisi olla.

Niin no, vatsan täyttäminen on ruuan pääasiallinen tehtävä. Toki on mahtava juttu, jos ruoka on vielä hyvää, mutta mun mielestä se ei saisi olla se pääpointti, vaan se, että siitä tulee täyteen, ja voi keskittyä vaikka... no, muuhunkin kuin ruokaan.

Miksi syömisen pääpointti ei saisi olla se, että ruoka on hyvää ja että syöjä nauttii siitä?

Koska sen pääpointti on täyttää maha, ja antaa energiaa päivän toimiin.

No, kukin ajatelkoon tyylillään. Minusta ruoasta nauttiminen ei ole kiellettyä, vaan suotavaa.

En mä ole sitä kieltänytkään, kivaahan se on, jos ruoka on hyvää, mutta loppujen lopuksi sen PÄÄTARKOITUS ei ole maistua hyvältä.

Ei millään pahalla, mutta minusta te karpit nyt tässä ketjussa alatte vääntää kaikkia asioita ihan omiin uskomuksiinne sopiviksi.

Japanilaiset kun yhäkin syövät sitä riisiä ja joka aterialla, tai sitten he korvaavat sen nuudeleilla. Joka aterialla on "pääraaka-aine, joka on hiilihydraattipitoinen".

Italialaiset syövät pastaa ja valkoista leipää.

Ranskalaiset syövät valkoista leipää.

Eli vaikka karppaus teillä toimii, niin älkää nyt kuitenkaan muunnelko totuuksia maailman terveimmistä kansoista siihen, että terveys johtuisi vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta, kun näin ei ole.

Mä luulen, että tuo rasvapainotteinen karppaus toimii kyllä ja sopii monille, ei kaikille. Uskon myös, että virallisterveellinen toimii silloin, kunhan suurin piirtein kaikki hiilihydraatit ovat hyviä hiilihydraatteja ja vastaavasti sitä rasvan määrää säännöstellään. Eli mä luulen, että yhdistelmä huonot hh:t+rasva on se keino, jolla täällä Suomessakin sitä rasvakerrosta kasvatetaan.

Eli vaikka karppaus teillä toimii, niin älkää nyt kuitenkaan muunnelko totuuksia maailman terveimmistä kansoista siihen, että terveys johtuisi vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta, kun näin ei ole.

Jep, pilaa sinänsä mielenkiintoisen ruokavalion maineen kun aletaan suorastaan valehtelemaan.

Ranskalaisethan syövät kyllä patonkia ja ciabattaa, mutta eivät samoilla aterioilla muun ruoan kanssa, kuten Suomessa tehdään. Ja punaviinin nauttiminen estää hiilareita imeytymästä, sekä alentaa sydäntauteihin sairastumisen riskiä, sitä kutsutaan ranskalaiseksi paradoksiksi. Eivätkä ranskalaiset nyt niin hoikkia ole =)

Alkuperäinen kirjoittaja noo:
Mä luulen, että tuo rasvapainotteinen karppaus toimii kyllä ja sopii monille, ei kaikille. Uskon myös, että virallisterveellinen toimii silloin, kunhan suurin piirtein kaikki hiilihydraatit ovat hyviä hiilihydraatteja ja vastaavasti sitä rasvan määrää säännöstellään. Eli mä luulen, että yhdistelmä huonot hh:t+rasva on se keino, jolla täällä Suomessakin sitä rasvakerrosta kasvatetaan.

Näin tää varmastikin on. Ja jos kattoo jotain brittien, hollantilaisten yms. lounasvalikoimaa, niin samaa touhua siellä - ranskanpottuja, juustotäytteisiä toasteja jne. Ja sipsejä päälle Briteissä, Hollannissa niitä ihme friteerattuja mössöpötkylöitä ;)

Ranskalaisethan syövät kyllä patonkia ja ciabattaa, mutta eivät samoilla aterioilla muun ruoan kanssa, kuten Suomessa tehdään. Ja punaviinin nauttiminen estää hiilareita imeytymästä, sekä alentaa sydäntauteihin sairastumisen riskiä, sitä kutsutaan ranskalaiseksi paradoksiksi. Eivätkä ranskalaiset nyt niin hoikkia ole =)

No kyllähän ne ranskalaiset on näiden lihavuustutkimusten laihimistoa aina, kun taas suomalaiset on toisessa ääripäässä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:

No kyllähän ne ranskalaiset on näiden lihavuustutkimusten laihimistoa aina, kun taas suomalaiset on toisessa ääripäässä ;)

Ranskassa syödään äärimmäisen vähän eineksiä, ruoka on yleensä alusta asti kotitekoista, ja se syödään hitaasti hyvästä seurasta nauttien, jolloin aivot kertovat kun maha on täynnä. Vähän toista kuin suomalainen hotkimiskulttuuri :D

Välimeren maiden kansat ovat hoikkia. He syövät paljon kalaa, kasviksia, pastaa jne. ja käyttävät olennaisena osana ruoanlaitossaan oliiviöljyä.

Monenlainen ruokavalio voi toimia.

Ranskassa syödään äärimmäisen vähän eineksiä, ruoka on yleensä alusta asti kotitekoista, ja se syödään hitaasti hyvästä seurasta nauttien, jolloin aivot kertovat kun maha on täynnä. Vähän toista kuin suomalainen hotkimiskulttuuri :D

Itse asiassa nykyään jopa 42 % ranskalaisista on ylipainoisia, pikaruoan rantauduttua maahan. Eli ehkä emme voi enää puhua ranskalaisista hoikimpana kansana, mutta italialaiset sitä ovat, vaikka pasta maistuu.

Niin ovat olleet. http://www.hs.fi/artikkeli/Ranska+huolestui+lasten+lihomisesta/1135224292917

mä oon suomalaisten paisumisesta sitä mieltä että syynä on lähinnä annoskoot.
entinen pula-ajan kansa mättää kuin viimeistä päivää, lautaset tursuaa ja santsiannos on enemmän sääntö kuin poikkeus - oli nälkä tai ei.

Niin ovat olleet. http://www.hs.fi/artikkeli/Ranska+huolestui+lasten+lihomisesta/1135224292917

Ja tähän lihomiseen tuskin on alkanut vaikuttaa yhtäkkiä patongin ja ciabattan syöminen (joita he ovat aina syöneet), vaan rasvainen pikaruoka (hampurilaiset, einekset), joka on hivuttautunut Ranskaan.

Eiköhän se japsien riisikin ole jotain muuta kuin Uncle Bens purkista. Tai italian pasta jotain ihan muuta kuin Raision.
Hyväkarppi voi syödä tummaa riisiä ja pastaa.

Tässä kuvausta ranskalaisesta ruokavaliosta, eikä siellä mainita patonkeja tai leipää yleensä kertaakaan, vaikka niin kyllä luulisi: http://www.laakariliitto.fi/cgi/lp2006pressi.pl?1336,newsitem,LP2006_TO

Mitenhän paljon/vähän sitä siellä oikeastaan kuluukaan?

Alkuperäinen kirjoittaja yksvaan:
Eiköhän se japsien riisikin ole jotain muuta kuin Uncle Bens purkista. Tai italian pasta jotain ihan muuta kuin Raision.

Otappa asioista selvää ennen kuin kirjoitat. Valkoista riisiä siellä syödään.

Alkuperäinen kirjoittaja yksvaan:

Otappa asioista selvää ennen kuin kirjoitat. Valkoista riisiä siellä syödään.

En tarkoittanutkaan etteikö olisi valkoista, mutta varmaan riisipellolta suoraan lautaselle eri asia, kun kuivatettu jonnekkin purkkiin.

Saisinko nyt karpeilta tähänkin jonkun karppiselityksen, että miksi italialaiset ovat Euroopan hoikin kansa, vaikka he syövät pastaa ja risottoa?

Mausteilla ja ilmastolla on myös jotain tekemistä asian kanssa, vai mitä luulet?

Okei taas yksi karppiuskoon hurahtanut. No, onnea valitsemallasi tiellä :flower:

Joko olet karpin pizzaa tehnyt, tai mutakakkua? Mutustat tummaa suklaata?

Son kumma kun karpit kehuu että makeannälkä katoaa mutta ekana ollaan joka paikasta hakemassa niitä sallituja herkkuja... :whistle:

Niin katoaakin makeannälkä. Ihan oikeasti. Varsin pian vieläpä...

Mä en sun pizzaohjeesta tiedä, mutta mun tekemää karppi- (sen paremmin kuin muutakaan ) pizzaa ei kyllä MAKEAKSI voi sanoa, ja jos olet koskaan maistanu mutakakkua tai tummaa suklaata, niin ei ehkä se sana MAKEA ole ensimmäinen millä niitäkään lähtisin kuvailemaan... :whistle:

Olkaa minun puolesta ihan rauhassa tyytyväisiä siihen ruokavalioonne, mutta eiköhän ole jo selvää, ettei millään maailman pitkäikäisimmistä kansoista pääasiallinen ruokavalio ole karppaus, vaan aina mukaan kuuluu niitä teidän mukaanne "huonoja" hiilihydraatteja.

Tyytykää siihen. Se ei tule muuttumaan vaikka esittäisitte mitä valheita ja asiavirheitä.

Saisinko nyt karpeilta tähänkin jonkun karppiselityksen, että miksi italialaiset ovat Euroopan hoikin kansa, vaikka he syövät pastaa ja risottoa?

Mä luulen, että se johtunee ruokakulttuurista. Siellä ei syödä eineksia, vaan alusta asti itse valmistettua ruokaa ja hyvässä seurassa, jolloin ruoka syödään hitaammin, ja aivot ehtivät sanoa, että nyt riittää. Mäkkärit, Heset, yms. ei kuulu heidän ruokavalioonsa.

Niin. Eli ranskalaiset lapset elävät nykyään kuten suomalaiset - istuvat tv- tai tietokoneruudun ääressä ja syövät roskaruokaa - ja siksi lihovat. Jos eläisivät kuten vanhempansa, eivät lihoisi.

Yhteistyössä